A jó tanár: ellenség

homopoliticus I 2008.06.11. 10:05

"Szabadon szolgál a szellem"
(az Eötvös Collegium jelmondata)

Amit Trianonról gondolok, az nagyjából az Ablonczy Balázs-Olibácsi-Shadai-koordinátarendszerben található, ezért sok újat nem tudnék a témáról mondani. Kisgyermekes apaként azzal a konkrét javaslattal tudom kiegészíteni az említett urak gondolatait, hogy BabyOnBoard-matricát minden Nagy-Magyarország autósmatrica helyébe, ez a Trianon-sokk meghaladásának legbiztosabb útja, de ez már tényleg a maximum. Nem Trianonról akarok most írni, hanem valamiről, ami Trianon kapcsán jutott eszembe (ha már az oktatás mint téma olyan népszerű a Konzervatóriumon).

Shadai azt írta a Judapesten, hogy

"a Holokauszt mellett ez a másik magyar történelmi esemény, amelyhez ezernyi hisztéria és tömény mennyiségű patológikus viselkedés társul."

Hisztéria, para  - hogyan lehet ezen segíteni, lehet-e egyáltalán, vagy csak enyhíteni lehet a görcsöket?

Bármi is a válasz, nyilvánvaló, hogy - a család mellett - az iskolának, és ezen belül is a történelemtanításnak nagyon nagy szerepe van ezen a téren. Hiszen aki tájékozott, az nehezebben adja át magát a zsigeri reakcióknak és indulatoknak, amelyek Trianon esetében a mindentvisszá-tól a leszarom-ig terjednek. Persze a tájékozottság sem mindig hatékony oltóanyag a téboly ellen, hiszen komoly lexikális tudást felhalmozó eszelősök is szép számmal bizniszelnek a Trianon-piacon (lásd pl. a trianon.hu-t, ahol komoly linkgyűjtemény is található). Nem tudjuk megkerülni azt a kérdést, hogy vajon a puszta ismeretátadáson túl kell-e bármit csinálnia a történelemtanárnak, ne adj' Isten nevelnie. Mit kezdjen a saját világnézetével a tanteremben, ahol, ha már becsukta maga mögött az ajtót, tulajdonképpen - tanterv, igazgató ide vagy oda - azt csinál, amit akar? Mi a dolga egy történelemtanárnak? Mi a feladata a történelemtanításnak úgy általában?

Nyilvánvaló, hogy bizonyos alapvető információkat át kell adni, méghozzá maximum középiskolás fokon. Trianon példáján: nem kell feltétlenül minden felnőtt, ivarérett magyar állampolgárnak tudnia, hogy ki volt Drasche-Lázár Alfréd, de azt, hogy milyen területeket veszített el az ország - beleértve a hozzávetőleges lélekszámot -, nem árt tudni (a vörös térkép már határeset). Direkt nem azt írtam, hogy illik tudni, hanem azt, hogy nem árt, mert ez praktikus tudás: legyen az embernek egy képe arról, hogy mekkora horderejű trauma érte akkor az országot, mert így a jelen is könnyebben megérthető. És nem utolsósorban: kisebb eséllyel dőlünk be a mellét két féltéglával verő nemzeti mitológiának, ha tudjuk: noha a döntés igazságtalan és fájdalmas volt, az ország feldarabolását nemigen lehetett elkerülni.

De nem pusztán ismeretközlésről van szó, a történelemtanítás szerintem több, mint jó értelemben vett ismeretterjesztés. Ezt a többletet szokták nevelésnek hívni, ami az én értelmezésemben a felnőtt életre való felkészítést jelenti. A felnőtt élet pedig - a nyilvánvaló biológiai sajátosságokon túl - elsősorban abban különbözik a gyerekkortól, hogy az embernek nap mint nap önálló döntéseket kell hoznia, és ezeket a döntéseket más - például a szülő - nem hozza meg helyette. Továbbá neki kell vállalnia a következményeket is, ő tartozik értük felelősséggel. Fokozatosan rá kell kapnia ennek a felelősségnek az ízére. Ahhoz pedig, hogy dönteni tudjon, ki kell fejlesztenie egyfajta egészségesen működő ítélőképességet, rá kell szoknia az önálló gondolkodásra. Így lesz képes arra, hogy konkrét döntéshelyzetekben - az áruhitel-felvételtől kezdve az országgyűlési választásokon való szavazásig - megkülönböztesse egymástól a lényeges és a lényegtelen dolgokat.

Ennek az elsajátításához azonban nem elsősorban információ-átadásra van szükség, hanem mintára, személyes példaadásra. A tanulás leghatékonyabb módja ugyanis az utánzás, ezt már egy kisgyereken is kiválóan meg lehet figyelni, de magasabb szinten is, például a felsőoktatásban: a szemináriumok, gyakorlati órák és szakmai gyakorlatok során gyakran többet lehet tanulni, mint az elméleti előadásokból.

Az önálló véleményalkotás felnőtt módra c. tantárgyat is akkor lehet megtanulni a történelemórákon, ha a diákok látnak egy jól működő mintát. Magyarul, hogy ha a tanár nem egyszerűen előadja, hogy mi történt, hogy történt, miért történt, hanem a saját véleményét is elmondja. Persze nem kényszerítheti rá a meggyőződését a diákjaira, és meg kell engednie, sőt, bátorítania kell őket, hogy ők is mondják el a véleményüket, adott esetben alakuljon ki vita. Ehhez viszont mindenképpen szükség van arra, hogy a tanár ne takarékoskodjon a maga világnézetével, mert így adhat példát arra, hogy hogy egy felnőtt ember hogyan fogalmazza meg felnőtt módra az álláspontját. Ha a diákok azt látják, hogy ez a világ legtermészetesebb dolga, nem kell szemérmeskedni, akkor ők is bátran megfogalmazzák a saját gondolataikat. Egyáltalán, lesznek gondolataik.

Egy ilyen tanár - különösen középiskolában, ez a legfogékonyabb életkor ilyen szempontból - valószínűleg egy életre szóló nyomot hagy a diákjaiban. Az sem baj, ha nem is mindig pozitív nyomot. Nekem is volt középiskolában egy ilyen tanárom - igaz, nem történelem-, hanem magyartanár -, aki minden egyes alkotóval, művel, korszakkal, stílusirányzattal kapcsolatban nagyon markáns véleményt fogalmazott meg, nem ritkán az érzékenyebb lelkű, vagy egyszerűen csak más véleményen lévő diákok őszinte megrökönyödésére. Utólag már azt mondom, sokszor valószínűleg provokált annak érdekében, hogy fogalmazzuk meg a véleményünket. Én nagyon sok világnézeti, ízlésbeli kérdésben nem értettem vele egyet, nagyon nem, ennek megfelelően már-már késhegyig menő vitáink voltak. Ízig-vérig a felvilágosodás embere volt, meggyőződéses baloldali racionalista gondolkodó, vallását gyakorló ateista, ami az én akkor épp formálódó világnézetemnek nagyjából az ellentétét jelentette.

De metszően okos volt, remek vitázó, és megtanított arra, hogy gyakran pont az olyan embertől lehet a legtöbbet tanulni, aki a világról másképp, sőt ellentétesen gondolkodik. Mert egy ilyen helyzetben nincs akolmeleg, nincs hátradőlés, hogy itthon vagyok, az enyéim között: kemény vitákban, érvről-érve haladva kell az embernek nagy keservesen kikalapálnia a saját gondolatait. És elviselnie, hogy menet közben néhányról esetleg kiderül, hogy nem ér semmit, el kell dobni, vagy legalábbis alaposan át kell gondolni. De amit megvéd, az az övé, és nemcsak azért, mert olvasta valahol, hanem azért, mert megmérettetett és nem találtatott könnyűnek.

És ehhez kell az is, hogy ezeket a gondolatokat valamivel vagy valakivel szemben meg kelljen fogalmazni és meg kelljen védeni. A jó tanár épp ezért tulajdonképpen ellenség, aki azon dolgozik, hogy elsajátítsd azokat a készségeket, amelyek birtokában le tudod győzni. Nem tudom, hogy összefügg-e ezzel, de a magyartanárom a tanórákon kívül - igaz, gyakran az órákon is - kifejezetten ellenszenves alak volt. De ez voltaképpen lényegtelen, mert egy életre szóló mintát adott az önálló gondolkodásra és ezeknek a gondolatoknak a kifejezésére.

Mindennek persze a világnézeti semlegesség és a polkorrektség elvéhez nem sok köze van, hiszen egy ilyen tanár nem tart egyenlő távolságot minden lehetséges véleménytől és világnézettől. Ez Magyarországon, ahol az emberek valami Kádár-korból ittmaradt álszemérem folytán még mindig sokszor idegenkednek attól, hogy a véleményüket bátran felvállalják, nem túl népszerű hozzáállás. Pedig az az érdekes, hogy a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 19. § d) pontja épp valami ilyesmit mond: a pedagógust megilleti az a jog, hogy

"saját világnézete és értékrendje szerint végezze nevelő, illetve nevelő és oktató munkáját, anélkül, hogy annak elfogadására kényszerítené vagy késztetné a gyermeket, tanulót."


Ez mintha pont azt akarná körülírni, amiről a bejegyzés szól (vagy legalábbis megteremteni a feltételeit).

Persze a puszta jogszabályi rendelkezésnél jóval többre van szükség. Mindenekelőtt intelligenciára és bátorságra. Nagyon szűk az a mezsgye, amin a tanár ilyenkor egyensúlyozik: úgy kell karakán véleményt megfogalmaznia, hogy közben egy pillanatra se tűnjön úgy, hogy amit elmond, az kötelező bárkire nézve, ne adj' Isten a tananyag része. Másrészt a dolog csak úgy működik, ha a diákok is elmondják, amit gondolnak, ehhez viszont megfelelő légkört kell teremteni.

És nem csak a tanórákon. A tanár bátorsága, az, hogy a szellem valóban szabadon szolgáljon, legalább ennyire fontos. Merjen őszintén megnyilvánulni, ne kelljen attól tartania, hogy pl. politizálással, a diákok káros befolyásolásának szándékával vádolják. (Ez persze messzire vezet, hiszen végső soron egy őszinte és egészséges közélet létét feltételezi.) És főleg: semmilyen módon ne legyen megfélemlítve, sőt, érezze azt, hogy a tanári munkát a társadalom, sőt, az állam megbecsüli. Anyagilag, erkölcsileg, mindenhogyan.

A tanári pálya pedig mostanában a legkevésbé megbecsült szakmák közé tartozik. Anyagilag, erkölcsileg, mindenhogyan. Őszinte és egészséges közéletről se nagyon hallottam mostanában, legalábbis a belföldi hírek között. Úgyhogy, azt hiszem, egy darabig még marad a mindentvisszá-tól a leszarom-ig terjedő skála. És nemcsak Trianont illetően.

(A tanár mint ellenség témához mindenkinek ajánlom Orson Scott Card Ender's Game c. regényét, különösen Ender Wiggin és Mazer Rackham figuráját. A regény magyarul Végjáték címmel jelent meg. A képet a sulinet.hu-ról vettem, köszönet érte.)
 

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr13513750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.06.11. 10:07:48

Erre csak 2 dolgot tudok mondani:

1. Ha te nem vagy tanár, akkor azt a társadalom részéről sajnálom.

2. Ha az vagy, akkor még van remény.

Az egyik legjobb cikk, amit itt olvastam. Grat.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.06.11. 10:38:36

Tényleg jó.
Bár nem sok tanárt tartok alkalmasnak erre...

Azhát 2008.06.11. 10:56:57

Igazad van, de :)

1. Valóban ritka az ilyen tanár.
2. Vajon az osztály(iskola) társaid mind ilyen emberek lettek e tanárod hatására? Vagy a legtöbbjükben csak az maradt meg, amit te is írtál, hogy milyen tapló volt? Lehetséges, hogy csak te lettél ilyen, az összes tanítvány közül? Akkor lehetséges, hogy nem is a tanár volt a jó, hanem benned volt valami, és az kijött volna egyébként is?

Csont Muki 2008.06.11. 11:20:11

Talán annyival egészíteném ki, hogy az oktatásnak nem kéne megelégednie azzal, hogy a- minden kétséget kizáróan igazságtalan - döntés következtében elvesztett területekről ad át pontos ismereteket, de rávilágít arra is, hogy nekünk milyen szerepünk volt abban, hogy eljutottunk Trianonig. Mondjuk a 48-as szabadságharcig visszamenőleg (bővebben például Zeidler Miklós könyveiben)

hunkor (törölt) 2008.06.11. 11:36:34

Nem trianonnal van a gond, hanem azzal hogy rosszul húzták meg az határokat. Jobban figyelembe kellett volna venni az etnikai arányokat.

scsaba1 2008.06.11. 11:41:17

Szerintem egyfajta ok-okozati összefüggésben trianon visszanyúlik a mohácsi csatavesztésig, majd az azt követő 150 éves török megszállásig. Az ország középső része jóformán kihalt, és az ezt követő betelepülések és betelepítések változott meg az etnikai arány. Ha jól tévedek, a Rákóczi-szabadságharc előtt - az akkori Nagy-Magyarország - területén kisebbségben voltak a magyarok. Sejteni lehetett, hogy a betelepült/betelepített népek előbb vagy utóbb az önrendelkezés útjára lépnek.
'48-ban a helyzet már "kész" volt.

bervas · http://mt10.blog.hu 2008.06.11. 11:42:48

A dolog nemcsak a tanártól függ. A diákcsoportnak is alkalmasnak kell lenni az ilyen vitákra.

INkvizítor 2008.06.11. 11:43:24

alapvetően teljesen jónak tartom az írást, egy kis apróságtól eltekintve valszeg csak a túlérzékeny paranoiám mondatja velem hogy ez itten kérem csúsztatás: "Persze nem így: nem kényszerítheti rá meggyőződését diákjaira" és az "így " linken keresztül eljutunk az ss egyenruhában pózoló tanárhoz... azt értem hogy gáz ha valaki osztálykiránduláson ss egyenruhát hord (hagyományörző vagy harci játékokon más... ott azért lehet....) de arról nem volt szó hogy az ss fun tanár bárkire is rákényszerítette volna a nemzetiszocialista ideológiát.. márpedi a fent idézett mondat ezt sugalta...
(má' unom az ördög ügyvédjének szerepét...)

amúgy tényleg a többi nyagon rendben van

MEDVE1978 2008.06.11. 11:47:47

Két ilyen meghatározó tanárom volt középiskolás koromban és egyikkel sem értettem egyet, bár nagyon más megközelítésben tanítottak. Az egyikük legendás történelemtanár volt, forgatott a helyi TV is az óráján. Az öreg (hetvenen bőven túl volt) keresztény konzervatív volt, ebben a szellemben tanította a diákjait is. Az óriási tudásanyagával egyszerűen lenyűgözte a diákokat, az agya olyan volt, mint egy számítógép, rettenetesen sok folyamattal, történelmi létszámmal. Annak ellenére, hogy a legtöbb dologban nem értettem egyet vele (akkoriban a lázadással, a radikális megoldásokkal voltam elfoglalva).

A másik (magyar) tanár pont az ellentéte volt: kevésbé szigorú, humanista, nem hívő. Vele pedig a túlzott lazaság miatt voltak ellentéteim...

A cikkről: az a véleményem, hogy egy ilyen tanár akkor tud kellő hatást kifejteni, ha kellő minőségű az alapanyag.
Ha nincs megfelelő általános iskolai oktatás, akkor a markáns véleményformálás miatt a diákok csak támadni és utálni fogják...

Bende 2008.06.11. 12:10:30

Szenzációs cikk.
Itt tényleg még sok van mit tenni.
Csak a saját esetemet mutatnám be, amikor erdélyi származasomat bevallva sok anyaországi nemzettársam azt a kérdest tette fel nekem, hogy "Te honnan tudsz magyarul?". Vagy amikor a magyarországi tanulmanyaim idején több anyaországi kollegámnak kellett a Magyar történelemről meséljek mert elég hiányos volt az ismeretük e téren.
Általaban az a benyomásom, hogy a mai Magyarország területén kivülre eső magyar vonatkozású régiókról (történalmi és földrajzi vonatkozású témákról) az anyaországban nagyon keveset tudnak.
Sajnos ehhez megfelelő tanárokra is szükség van.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.06.11. 12:43:46

Tetszett. :)
Gimis töritanárnőm férje (szintén történelemtanár) volt ilyen karakter. Egyszer-kétszer jött be helyettesíteni, amikor Trianont tanultuk. Hatalmas átéléssel és tűzzel beszélt róla - a dolog pikantériája, hogy amúgy szoci önkormányzati képviselőjelölt volt.

Kaa 2008.06.11. 13:19:12

Trianonról mindig az jut eszembe: milyen sikeres az az ország, és hogyan irányították, ha a lakosainak igen nagy része nem kíván abban az országban élni többé? Ezen kellene elgondolkodnia a Trianon-búslakodóknak.

2008.06.11. 13:21:43

Hogy egyetértek a gondolattal! Amennyire emlékszem, én is kedveltem az olyan órákat, ahol kikérték a véleményemet vagy valamiféle önálló aktivitásra volt szükség.

Amikor a középiskolás keresztfiamat kérdezgetem, hogy is megy ez mostanában, azt hallom, hogy a jó gyerek kussban ül, nem kérdez, vélemény nélkül adja vissza, amit elmondtak neki. Persze van néhány ritka kivétel is. Meg aztán sok tanár maga is hadilábon áll a vitakultúrával, kezdeményezőkészséggel.

@scsaba1: meg aztán a mohácsi csatavesztésnek is megvoltak az okai. Jól szemlélteti az ilyen folyamatokat az „Egy szeg miatt a patkó elveszett” kezdetű versike.

smalladam 2008.06.11. 13:28:57

turul én mindig azon nevettem, hogy ő az antifasiszták és ellenállók helyi vezetője is, és legalább 10 évvel a háború után született:D

homopoliticus · http://homopoliticus.blog.hu 2008.06.11. 14:29:49

Köszönöm a gratokat.

Azhát, bervas, MEDVE1978,

abban, hogy az alapanyag is számít, igazatok van. De szerintem egy középiskolás még nagyon formálható világnézet, gondolkodás és vitakultúra terén. Persze ezzel együtt nem mindenkiből ugyanazt hozza ki egy ilyen tanár, és volt, aki tényleg utálta, mint a szart, pont a stílusa vagy egyéb szubjektív okokból kifolyólag. De hát ez egy ilyen műfaj. De még ezekre is gyakorolt valamilyen hatást, és hogy ez pozitív vagy negatív hatás, szerintem csak hoszzú távon derül ki. Beépül az ember személyiségébe egy ilyen tanár, nekem a mai napig vannak szófordulataim, amiket tőle vettem át, szinte észrevétlenül.

Az az érdekes, hogy ha osztálytalálkozó van, vagy valami más okból találkozunk páran, előbb-utóbb rá terelődik a szó. Persze kap hideget-meleget, de a hatása letagadhatatlan. (Arról egyébként nem tudok, hogy valakire egyértelműen és bizonyíthatóan rossz hatása lett volna, vagy ártott volna valakinek. De persze ez se derül ki azonnal.)

Igazából ifsz és Turul hozzászólása mutatja, hogy az ember még évek múlva is emlékszik egy ilyen figurára, és ez a lényeg.

höm,

igazad van, abban a cikkben nincs ilyenről szó. Valamelyik másik cikkben viszont azt olvastam, hogy volt ilyen irányú kényszer/elvárás, de rossz linket adtam meg, úgyhogy megkeresem és cserélem (ha meg nem volt ilyen, akkor törlöm a linket).

bryan 2008.06.11. 19:24:54

A történelemoktatás szerintem is nagyon fontos téma, ez az egyik lehetőség arra, hogy az ember kialakítsa politikai világnézetét. Amit problémaként látok, az az, hogy egyre inkább elhanyagolják az ókor történelmének oktatását, pedig az lehetőséget nyújtana arra, hogy viszonylag "objektív" képet adjon a tizenöt- tizenhatéveseknek a hatalom természetéről, jóval kevesebb érdek fűződik az ókori történelem torzításához mint, a későbbi korokéhoz. Ha ezt részletesebben tanítanák, a gimnazistáknak (vagy legalább az érdeklődő részüknek), lehetősége lenne egy jóval kritikusabb álláspont kialakítására a későbbi történelemmel kapcsolatban. Utána jöhet Trianon, a gulág, Hirosíma, és a holokauszt.

Tomagazda 2008.06.11. 20:01:41

Respect és köszönöm. Régen olvastam ilyen élvezettel cikket. Ma jókedvűen alszom el! :-)

lynx (törölt) 2008.06.11. 20:39:50

1. Az a baj, hogy a magyar oktatásban nem sok olyan helyzetre, hogy a diák gondolkozzon, és a véleményét ismertesse - sőt, hogy legyen egyáltalán véleménye. És ez nem csak a fenti témára vonatkozik, és nem csak a közép vagy általános iskolákra, hanem még egyetemeken is.
A jelenlegi oktatás egyoldalú, sokszor a tanár akár beszélhetne tv-ből is a számonkérést leszámítva. Az órákat végig lehet unatkozni, az információkat be lehet magolni, és át lehet menni a vizsgán.
Számomra megdöbbentő volt, hogy miután befejeztem az egyetemet, az évfolyamtársaimnak jelentős része képtelen volt praktikusan használni azt a tudást, amit megtanult. Akár olyanok esetében is, akik egész jó eredménnyel végeztek. Ez elég szomorú szerintem.

2. A Végjáték magyar kiadása megvan valakinek? Eddig sehol sem sikerült beszereznem, pedig már mindent felhajtottam. Szívesen megvenném, ha valaki valamilyen oknál fogva meg szeretne válni tőle.

homopoliticus · http://homopoliticus.blog.hu 2008.06.12. 09:38:46

bryan 2008.06.11. 19:24:54

Nem vagyok benne biztos, hogy ilyen régi események le tudnák kötni középiskolás korúak figyelmét. Mondjuk megfelelő tálalásban biztos jól "el lehetne adni"... Az igaz, hogy objektívebb képet adna, de szerintem a közelmúlt eseményei érdekesebbek lehetnek, mert tudják mihez kötni, hallanak róla pl. otthon.

lynx 2008.06.11. 20:39:50

Szerintem akinek van példánya a Végjátékból, az ki nem adja a kezéből, főleg nem adja el. Az a baj, hogy nem adták ki újra, ezért nagyon ritka. Néha felbukkan egy-egy példány pl. a Vaterán, de talán csak pár percig van fenn, mert azonnal elviszik.

GeeDawg2 2008.06.13. 23:55:36

homopoliticus,
abban tokeletesen igazad van, hogy mar kozepiskolaban vitaazni, gondolkodni kell tanitani a gyerekeket, viszont korantsem biztos, hogy ehhez a sajat velemeny markans kifejezese a legjobb ut. Nekem azok a tanaraim, akik mindig kihangsulyoztak a sajat velemenyuket, mindig kicsit dogmatkusak voltak. Mint minden tudomanyban, a tortenetirasban is vannak versengo nezetek - szerintem ezeket siman be lehet mutatni tizeneveseknek is. Az onallo gondolkodasa meg attol fejlodik, ha gondolkodnia kell.
Mondok egy egyszeru peldat: Eletem legcsufosabb kudarca volt, amikor tortenelembol felvetelikor a nagyessze kerdes az volt, hogy mi tortent a Tanacskoztarsasag bukasa es a romanok kivonulasa kozt? A vizsga szerkesztoi azt vartak, hogy az adott tortenelem tankonyv adott oldalait szorol szora mondjuk vissza. Na, ez nem gondolkodas. Kesobb, politika-elmelet targybol az volt az egyik baratom vizsgakerdese, hogy miert nem volt demokracia a kozepkorban? Na, ez gondolkodtato kerdes.
Trianon tanitasakor sokkal kevesbe izgalmas, hogy a gyerek fel tudja e idezni egy statisztikailag nem biztos, hogy jol megalkotott terkepet, hanem, hogy megertse, hogy mileyn kul es belpolitikai folyamatok vezettek a mindket fel szamara ertelmetlen bekehez - es igen, azt is be kell mutatni, hogy ki hogyan jart a bekevel. Bar nem vagyok nagyon jartas a temaban, de szerintem Csehszlovakia vagy Romania nem csinalt jo boltot, legalabbis rovid tavon biztos, hogy nem.
Es lehet az egeszet kiegyensulyozattan is tanitani, attol nem szakad le az eg. Nemreg voltam Gettysburg-ben, ahol a tarlat minden egyes pultjaban parhuzamosan vannak bemutatva a deli es az eszaki cuccok. A politikai allaspontok ugyanugy, mint a katonai korhazak. Es egy helyen sincs az leirva, hogy a deliek voltak a gonoszok, szemben a felvilagosult eszakiakkal.
Tehat Trianon. vagy epp Istvan kiraly elemzesekor is be lehet mutatni, hogy a korabeli viszonyokat hogyan valtoztattak meg a dontesek, mik voltak az elonyei es mik a hatranyai...

homopoliticus · http://homopoliticus.blog.hu 2008.06.14. 17:11:40

GeeDawg2 2008.06.13. 23:55:36

Amit írsz, az szerintem kiegészíti az általam elmondottakat. Egyrészt valóban szükség van az összefüggések, a különféle nézetek bemutatására, csak ép ez nem mindenkit köt le: van, akit a történelem, vagy épp az irodalom nem érdekel különösebben. Nekik is kéne viszont valami maradandót adni útravalóként, olyasmit, amire még sokára is emlékezni fognak. Nekem nagyon izgalmas volt pl. a töritanáromnak az a fejtegetése, hogy Nagy Károly birodalmának keleti határa és az a vonal, ameddig a reformáció eljutott, az kb. egybeesik, és ez az a vonal, ameddig még nagyjából Európáról beszélhetünk. Sőt ennek hatására később még Szűcs Jenő könyvét is elolvastam, de azokat, akiket az összefüggések nem hoznak lázba, ilyesmivel nem lehet megfogni. El kell érni, hogy azonosuljanak egy problémával, egy helyzettel, és meg tudják fogalmazni a saját kérdéseiket és a válaszokat rájuk (na ez elég általános lett, de jobbat nem tudok).

Abban is igazad van, hogy ha a tanár dogmatikusan, mereven gondolkodik, akkor a dolog nem működik. Szar ügy, de lehet rajta segíteni, illetve azt pont nem, inkább megelőzni, lásd a tanárok intelligenciájáról és megbecsültségéről írottakat: előbbit a tanárképzés fejleszthetné, utóbbit... na erre nem tudok mit írni.

GeeDawg2 2008.06.16. 18:52:09

homopoliticus,
bocs, hogy allandoan kekeckedek, de par ponton mindig vitatkozhatnekom tamad.
1. Kulonbozo embereket termeszetesen kulonbozo dolgok kotnek le. A tortenelem pont ezert tud (szerintem) izgalmas lenni: a divatnak ugyanugy van tortenelme, mint a versenyszeru sportnak, vagy eppen a mernoki dolgoknak - vagy eppen a krimiknek. Csak ezeket is be kell mutatni. Ha a kozepkor targyalasakor csak azt mutatjuk be, hogy a nagy es hos kiralyok hogyan nyertek veres haborukat, a lanyok tobbseget nem fogja lekotni, am, ha arrol beszelunk, hogy akkoriban a kiralynok milyen ekszereket viseltek, rogton jobban figyelnek! (Bocsanat az eloitelek miatt...)
2. Nem tudom pontosan, hogy hol volt Nagy Karioly birodalmanak hatara, de azert nem hiszem, hogy a teljesen protestans Skandinaviaban, vagy az unitarius Szekelyfoldon. Es a kozel 800 eves kulonbseg is kicsit felrevezetonek tunik. (ilyen alapon az is relevans, hogy 10000 evvel ezelott meddig ert a jeg...)
3. Europa hatarairol a kerdes eleg felrevezeto. (ld. Norman Davis: Europa tortene, 1. fejezet) Pl. Europa egyik osi nepe az ormenyek, akik igencsak keleten vannak. Vagy nekem a kedvenc peldam Novgorod, ami az egyik leggazdagabb es legbefolyasosabb orosz kereskedo fejedelemseg volt a keso kozepkorban - messze fejlettebb, mint a "nyugati" varosok. Aztan jottek az Ivan carok, es kicsinaltak. De a 12-15. szazadban koze sem volt ahhoz, amit ma keletiessegnek, sotetsegnek, nyomornak gondolunk...
4. Szoval, a tanarok gondolkodasa fugg az oktataspolitikatol is, a fizetestol, a megbecsultsegtol is, de vegso sorban (mint minden munka eseteben) leginkabb az onmagunkkal szemben tamasztott igenyessegtol fugg a tanitas minosege.

homopoliticus · http://homopoliticus.blog.hu 2008.06.17. 14:32:45

GeeDawg2 2008.06.16. 18:52:09

"a lanyok tobbseget nem fogja lekotni, am, ha arrol beszelunk, hogy akkoriban a kiralynok milyen ekszereket viseltek, rogton jobban figyelnek! (Bocsanat az eloitelek miatt...)"

Ez nem előítélet, ez realizmus ;)

Ami a 2-3. pontot illeti, régen olvastam már az idevágó dolgokat, úgyhogy egyáltalán nem tudok vitába szállni az általad írottakkal, de az élmény maradandónak bizonyult, most kedvem is támadt ezeket újraolvasni... Az igényességgel kapcsolatban egyetértünk, de szerintem könnyebb úgy igényesnek lenni, ha az embert motiválja pl. a megbecsülés. De valóban, végső soron vagy van igénye valakinek a minőségi munkára, vagy nincs.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása