dobray
I 2009.08.13. 08:08
A pénzügyi válság miatt a kapitalizmus végéről értekeznek kárörvendő módon a fősodorhoz tartozó és a jelentéktelen szélsőbalos gondolkodók, eközben pedig már a magyar jobboldal is azon sajnálkozik, hogy a magyar baloldali pártok nem is igazán baloldaliak. Sőt a jobboldal büszke rá, hogy állítólag még az igazi baloldaliságot is ők képviselik - a baloldal helyett... A kapitalizmust és a jobboldali gazdaságpolitikát globális frontokon is állandó támadás éri: amikor a pápa nemrég enciklikát adott ki (Caritas in veritate), azt sokan direkte félreértettek. Ezért újra és újra mindenkinek a szájába kell rágni: nem, a pápa nem ítéli el a kapitalizmust, és nem tartja az ördögtől valónak a globalizációt - sőt! (Ráadásul még "világkormányt" sem akar, mint ahogy azt páran híresztelték...)
De lehet-e egy keresztény tényleg kapitalista? Lehet-e Jézus "neoliberális"?
Nem árt ilyenkor tájékozódni, utánajárni az egyház szociális tanításának és vonatkozó enciklikáinak (mégha a katolicizmus nem is egyenlő jelenleg a kereszténységgel), valamint annak, mit is mondtak minderről a konzervatív gondolkodók. A témáról, vagyis a kereszténység és a kapitalizmus viszonyáról nemrég konferenciát is rendezett Budapesten a "kereszténykapitalista" Acton Intézet: hogy a magyar egyház részéről is van fogadókészség, mutatja, hogy a rendezvényt Kiss-Rigó László püspök nyitotta meg.
A magasröptű, elvont konferenciázáson túl érdemes elolvasni kevésbé teoretikus köteteket is, például az Igen kiadványát, a Kapitalizmus és kereszténységet, mely elsősorban nem filozófusok és közgazdászok tanulmányait tartamazza, hanem felelős, gondolkodó, "hétköznapi" keresztény értelmiségiek meglátásait, tapasztalatait. A kötet három részre oszlik: az elsőben két tanulmányt olvashatunk, az egyiket Botos Katalin, a másikat, a címadót Molnár Attila Károly tollából. Botos Katalin röviden kitér arra is, hogy micsoda az a neoliberalizmus (erről Molnár Attila Károly is tesz említést Roger Scruton A konzervativizmus jelentése című művéhez írt előszavában): micsoda az a neoliberalizmus, amit oly sokan annyit szidnak - például Orbán Viktor -, ám eközben még sose találkozott vele senki...
Ezután a szerkesztő, Bethlenfalvy Gábor provokatív írása, A kapitalizmus védelmében nyitja a vitacikkek sorát. Végül interjúk következnek katolikus üzletemberekkel, kisvállalkozások és multicégek vezetőivel, akik bizony korántsem értenek egyet számos kérdésben, és igencsak bírálják egymást (kisvállalkozók a multikat és fordítva).
Ám a keresztény gondolkodók körében homlokegyenest ellenkező véleményekkel is találkozhatunk. De mégis kinek higgyünk? A kapitalista Acton Intézetnek és a neokon katolikus papnak, Michael Novaknak, vagy az antikapitalista Daniel C. Kortennek, akinek művét (Tőkés társaságok világuralma) Desmond M. Tutu, Nobel-díjas érsek is ajánlja? Vagy esetleg maradjunk a jó öreg keresztényszocialistáknál? Mit tegyünk, ha a konzervatívok egy része igencsak bírálja a kapitalizmust, mint az önzésen alapuló, individualista liberális demokrácia gazdasági megnyilvánulását, mások viszont (főleg Hayek fellépésétől kezdve) a szociális juttatásokat osztogató, adminisztratív, jóléti állam iránti ellenérzésükben teljes mellszélességgel kiállnak a kapitalizmus mellett? Egyáltalán: valóban azonos-e a kapitalizmus a "neoliberális" és libertariánus, a létet gazdasági alapúnak vevő elképzelések mindent átható, abszolutizált kapitalizmusával?
És innentől csak sorjáznak a további kérdések: Mi a globalizáció és a kapitalizmus viszonya? Lehet-e a kapitalizmust szabályozni? És krisztianizálni? Egyáltalán, kell-e krisztianizálni valamit, amit egyébként is keresztények hoztak létre? És ha nem, mi lehetne helyette? A kapitalizmus ugyanis spontán alakult ki, nem kellett hozzá olyasféle társadalommérnökösködés, mint például a szocializmushoz. De tökéletes-e, lehet-e az egyáltalán, és kell-e, hogy az legyen? A kapitalizmus bűneit kiküszöbölné-e egy másik gazdasági rendszer, ahogy azt sokan állítják? És ha már a kapitalizmus bűneiről van szó: nem inkább az ember bűnei ezek?
Aztán: lehet-e vállalkozó egy keresztény? Tényleg könnyebb-e keresztényként céget vezetni? Hátrány-e egy multinál a lelkiismeret? Egyáltalán, dolgozhat-e keresztény ember egy multinál? (Mert van, aki szerint nem!) Esetleg éppúgy nincs keresztény vállalkozás, ahogy nincs keresztény irodalom és keresztény matematika sem?
Ha tetszett az írás, szavazz a Goldenblogon a Konzervatóriumra!
Kapcsolódó írások:
Miért beteg a magyar kapitalizmus? – A Közjó és Kapitalizmus Intézet éves jelentése
Töprengés a kapitalizmus jövőjéről
Pénzügyi gyorstalpaló válság idején, I. rész: A pénz keletkezése
Válság és kiút: az új kompromisszum