Egy harlemi (azaz, "nyóckerületi", "gettó") iskola bevezetett egy új oktatási modellt, amely számokban kifejezve kb. hétszer nagyobb pozitív változást hozott, mint a szokásos reformok szoktak; szokásos reformok alatt értve az osztálylétszám csökkentését, tanári fizetésemelést, komolyabb óvodai előkészítést és efféléket - írja David Brooks, a The New York Times kb. egyetlen normális publicistája. (Ő viszont annyira jó, hogy csak miatta is érdemes olvasni, itt van az online archívuma.) Matematikából a harlemi gettó fekete gyerekei elérték New York fehér gyerekeinek átlagát. Most ebbe gondoljunk bele, hogy mekkora csodának kellene történnie ahhoz, hogy a "nyócker" roma gyerekei úgy matekozzanak, mint Budapest nem-roma átlaga... (A cikkben idézet Geoffrey Canada egyenesen a rák gyógymódjának megtalálásához hasonlítja a siker mértékét és jelentőségét.) Pedig semmi csoda nincs benne, valójában nagyon is egyszerű: pontosan az a módszer, amit mindig is ismertünk, csak egy ideje nem alkalmazzuk...
Az történt, hogy újra felismerték, hogy a középosztálybeli és a szegény gyerekek nem csak abban különböznek, hogy utóbbiak szüleinek kevesebb pénze van, hanem abban is, hogy bizony rosszabb neveltetést kapnak. Ahogy Brooks írja, a középosztálybeli gyerekeket megtanítják a szüleik, hogyan kell keményen dolgozni a sikerért, hogyan kell uralkodniuk magukon, kapnak egy adag "Meg tudod csinálni!" -típusú önbizalmat is és így tovább. Szóval, normálisan nevelve vannak. A szegény gyerekek többnyire nincsenek.
Ezen tehát az iskolának kell segítenie, az iskolának kell belenevelnie a gyerekekbe a, mondjuk így, középosztálybeli, polgári erényeket, és úgy tudja ezt megtenni, hogy fegyelmezett, rendezett és sokat követelő rendszert alakít ki. Odafigyelnek a viselkedésre, a gyerekek hozzállására, megtanítják őket, hogyan figyeljenek a tanárra, hogyan rázzanak kezet stb. Az osztályzás szigorú, sok a standardizált dolgozat, és nem fogadnak el semmiféle kibúvót, ürügyet vagy mentséget. ("No excuses schools.")
Ez persze semmi más, mint a régi oktatási rendszer, ami a "progresszív" reformok előtt volt. Számunkra nem is túl meglepő az, hogy ez működik, az meg nem - mindig is vágtuk. De azért jól esik megkérdőjelezhetetlen bizonyítékok formájában is látni az ilyesmit, mint ebben az esetben. Hátha ez jobban segít meggyőzni a kételkedőket...
Picit filózzunk a dolog hátterén is. Említettem már, hogy a "progresszióval" az egyik legnagyobb bajom, hogy csökkenti az egyén (meg a család, szülő) személyes felelősségét, és mindig valaki/valami másra (pl. "egyenlőtlenség") próbálja testálni a problémák okát. Tehát, hogy a problémák oka nem bennünk van, hanem valahol kívül. Namost ez nem igaz, mert általában igenis bennünk van. Azt hiszem, a dolog okát értem - nem akarnak elítélőek lenni másokkal, ami oké, mert abban többnyire tényleg van egy adag aggresszió, tehát azt jó, ha az ember kerüli, de ezt túlzásba viszik, és így az lesz belőle, hogy mindenféle ítéletalkotástól, még ha az nem is elítélés, tartózkodnak.
(Vö: to condemn: elítél, to judge: ítéletet alkot, nem ugyanaz a kettő! Ha azt mondom, hogy azért vagy kövér, mert keveset mozogsz, az ítéletalkotás: ez jó dolog, ha segítő szándék vezérli. Kell, hogy mások tükröt tartsanak nekünk. Ha viszont azt mondom, hogy rohadt lusta dög vagy, az elítélés, és eléggé aggresszív dolog. Ne keverjük össze ezeket! Na, és azt akarom mondani, hogy az a legfőbb bajom a progresszívekkel, hogy az elítéléstől való tartózkodást túlzásba viszik, és ítéletalkotástól is való tartózkodás lesz belőle.)
A dolognak nyilván megvan az az előnye, hogy így "nem sértik meg senki érzékenységét", de van az a hátránya, hogy az ítéletalkotás kerülésével nem tudnak rámutatni, hogy a problémák oka bennünk van (az "too judgemental", túlzottan minősítő, túlzottan ítéletalkotó lenne nekik), és ez bizony sokat tud ártani, mert mivel a valóságban legtöbbször tényleg bennünk van a probléma oka, és ha nem segítünk az embereknek, hogy ezt felismerjék, akkor egyáltalán nem tudunk segíteni nekik, akkor tök fölösleges minden erőfeszítés és minden pénz.
Ezen oktatási reform mögötti gondolat bizony nagyon is (helyesen) ítéletalkotó, minősítő (judgemental): nem maszatolnak, lényegében kimondják: a szegény szülők többnyire rosszul nevelik a gyerekeket. Illetve, gyakran egyáltalán nem nevelik őket, tehát neveli őket az utca: rosszul. Ezt kimondani pedig jó dolog.
Ugyanakkor nem esnek a másik végletbe, az elítélő végletbe: nem azt csinálják, hogy szemrehányásokat tesznek a szülőknek, és nem is azt, hogy leírják az újságban, hogy bad, BAAAAAAD szülők vagytok, szégyelljétek magatokat, nem, hanem egyszerűen csak elvégzik helyettük azt a feladatot, amit nekik kellett volna. (Nem is lenne értelme máshogy: többnyire ezek a szülők maguk is rossz ill. semmilyen neveltetést nem kaptak, honnan tudnák hát, hogy milyen a jó?)
A segítő szándékú ítéletalkotás, minősítés tehát a szemrehányós-vádoló elítélés és a, hmmm, mondjuk így, túlzott tolerancia közötti egészséges középút.
Na, valahogy így kellene csinálni a dolgokat - és nem is csak az oktatásban...