A kereszténység kétélű fegyver lett a politikai vitákban. Egyrészt megvetés tárgya, lásd az Amerikai Magyar Népszava fröcsögő tollú szerzőjét, aki afféle világméretű katolikus összeesküvést lát minden mögött (legfőként a magyar kormány mögött, ami mulatságos, tekintettel a fideszes derékhad vallási pedigréjére). Másrészt a béketáborozók bunkósbotjává válik abban a pillanatban, amint nekik nem tetsző nézetekkel találják magukat szemben. Persze rengeteg átmeneti álláspont létezik, ezért a mainstream gyakran váltogatja nézeteit: egyszer felháborodik a „pedofil papokon”, és a racionalitás útját követve adna ingyen ötleteket az Egyház reformjához, másrészt számon kéri a keresztény hitelveket a gaz gyűlölködő jobbosokon, ha úgy adódik. Ugyanaz a szabadgondolkodó, aki röhög a keresztények pietas-án, megrökönyödik azon, ha a keresztény mégsem ilyen. A hippi-filozófiát a keresztényeken számon kérő ugyanis elborzad, ha utóbbiak idézik neki a Máté 10,34-et:
Ne gondoljátok, hogy békét jöttem hozni a földre. Nem békét jöttem hozni, hanem kardot.
Hasonló a helyzet most a halálbüntetés kérdésében. A kérdés nem először bukkan fel, gyakorlatilag minden olyan esetben előkerül, amikor történik egy brutális gyilkosság. Ezért próbáljuk meg távol tartani magunktól a konkrét ügyet, mert az valóban nem szerencsés, ha egy ilyen nehéz kérdésben a demokratikus lincshangulat válik döntővé. Ez azonban nem cáfolja a kérdés legitim mivoltát, mert a halálbüntetés engedélyezésének vagy tiltásának dilemmája nem olyan egyszerű, mint ahogy azt a szabadgondolkodók bemutatják.
1. Sokszor vetik azt a keresztények szemére, hogy az abortusz és melegházasság ügyében álláspontjuk irreleváns, hiszen szekularizált világban élünk, ezért erkölcsi kérdésekről csak a nép dönthet. Igen ám, de mi van akkor, ha a nép nem is annyira szekularizált, mint a szabadgondolkodó világ? A legtöbb esetben a „nép” ugyanis támogatná a halálbüntetést, és annak bevezetését leginkább a politikai elitek és/vagy azok nemzetközi szerződései akadályozzák meg.
2. Ilyenkor kerülnek elő az elébb még irrelevánsnak minősített keresztény erkölcsi elvek, melyeket számon lehet kérni a vadakon. Így blogok egész garmadája hivatkozik az V. parancsolatra: a halálbüntetés bevezetése ugyanis e parancsolat megsértése volna. Ez igaz lenne, ha az egyszeri katolikus, pláne a pápák és az egyháztanítók olyan jámbor, ám buta emberek lennének, hogy valami valóságidegen ideológia mentén döntenének ilyen kérdésekben. A szabadgondolkodók legnagyobb bánatára a valóságban sem az egyszeri katolikus, sem az egyháztanító nem ilyen. Az V. parancsolat értelmezésében ugyanis, mint minden más szabály értelmezésében, a fő kérdés a circumstancia („környülállás”). Vagyis ha valaki veszélyezteti az életünket, szabad azt megvédenünk akár a támadó élete árán is; háborúban is „szabad” ölni. És – most lehet visszatartani egy kicsit a lélegzetet – a halálbüntetést sem tiltja expressis verbis a katolikus tanítás.
jogos önvédelem: saját vagy rábízott élet megvédése a jogtalan támadó sérelme, esetleg halála árán is. - Az önmagunk iránti szeretet az erkölcsiség alapvető elve. Jogos tehát, hogy az ember saját életéhez való jogát tiszteletben tartassa. Aki az életét védi, nem az emberölés vétkét követi el, még ha halálos csapást kénytelen is mérni támadójára. Ha valaki védekezésből nagyobb erőszakot alkalmaz, mint kellene, a tette nem megengedett, ha viszont mértékkel reagál, a védekezés megengedett. És nem szükséges a lélek üdvösségéhez, hogy az ember lemondjon az önvédelemről azért, hogy meg ne ölje a másikat, mert a saját életére jobban kell vigyáznia, mint a másikéra. A jogos önvédelem nemcsak jog lehet, hanem szigorú kötelessége is azoknak, akik mások életéért, illetve a család vagy a közösség közjaváért felelősek. A társadalom közjavának megőrzése ugyanis megköveteli, hogy ártalmatlanná tegyék a támadót. E téren az Egyház hagyományos tanítása megalapozottnak ismerte el a törvényes közhatalom jogát és kötelességét arra, hogy a bűntény súlyosságával arányos büntetést szabjon ki, nem zárva ki rendkívül súlyos esetekben a halálbüntetést sem. Hasonló okokból a hatalom birtokosainak joga van fegyverrel visszaverni azokat, akik a gondjaikra bízott polgári közösséget megtámadták. Ha a vérontás nélküli eszközök elegendőek ahhoz, hogy az emberi életeket a támadók ellen megvédjék, oltalmazzák a közrendet és az emberek biztonságát, akkor a hatóságok ezekre korlátozzák magukat, mert jobban megfelelnek a közjó konkrét feltételeinek és jobban alkalmazkodnak az emberi személy méltóságához.
Az Egyház Katekizmusában* ez áll:
2266 A közjó védelme követelményének megfelel az állam erőfeszítése annak érdekében, hogy az emberi jogokat és a polgári együttélés alapvető szabályait sértő magatartásformák terjedését megfékezze. A törvényes közhatalomnak joga és kötelessége a vétség súlyosságával arányos büntetés kiszabása. A büntetésnek elsősorban a bűn által okozott rendzavarás helyreállítása a célja. Amikor a büntetést a vétkes önként elfogadja, a büntetés engesztelő értelmet is nyer. A büntetés azonfelül, hogy védi a közrendet és óvja a személyek biztonságát, gyógyító célzatú is: amennyire lehetséges, hozzá kell járulnia a vétkes megjavulásához.
2267 Az Egyház hagyományos tanítása -- a tettes kilétének és felelősségének teljes bizonyítását föltételezve -- nem zárja ki a halálbüntetéshez folyamodást olyan esetekben, amikor ez az egyetlen járható út az emberek életének hatékony megvédésére a jogtalan támadóval szemben.
Ha pedig a vérontás nélküli eszközök elegendők a támadó elleni védekezésre és a személyek biztonságának megőrzésére, a hatalom ezekre az eszközökre korlátozódjék, mert ezek jobban megfelelnek a közjó konkrét javainak és inkább összhangban állnak az emberi személy méltóságával.
Napjainkban ugyanis, mivel az állam olyan lehetőségekkel rendelkezik, melyekkel hatékonyan tudja büntetni a bűntényt, ártalmatlanná téve elkövetőjét, anélkül, hogy véglegesen megfosztaná a jobbulás lehetőségétől, a tettes kivégzésének szükséges volta „immár nagyon ritka, ha egyáltalán előfordul”.
Az utolsó mondatok II. János Pálnak köszönhetőek, ám hogy ennél is tovább bonyolítsuk a képet, XVI. Benedek pápa ekként fogalmazott:
Not all moral issues have the same moral weight as abortion and euthanasia. For example, if a Catholic were to be at odds with the Holy Father on the application of capital punishment or on the decision to wage war, he would not for that reason be considered unworthy to present himself to receive Holy Communion. While the Church exhorts civil authorities to seek peace, not war, and to exercise discretion and mercy in imposing punishment on criminals, it may still be permissible to take up arms to repel an aggressor or to have recourse to capital punishment. There may be a legitimate diversity of opinion even among Catholics about waging war and applying the death penalty, but not however with regard to abortion and euthanasia.
(Mellesleg: azok, akik ennyire „keresztények” lesznek a halálbüntetés kapcsán, miért nem emelnek szót abortusz- és eutanázia-ügyekben?)
3. Vajon ellenzik-e a gyilkosságot a szabadgondolkodók a zsarnokok esetében? A keresztény tanításban explicit módon nem, ám hagyományában megmaradó tyrannocidium, azaz zsarnokölés gondolata ugyanis engedélyezi (ahogy Szent Ágoston is érvelt az igazságos háború mellett). A katolikus Stauffenberg keresztény/katolikus szempontból teljesen legitim módon követett el (gyilkossági szándékkal) merényletet Hitler ellen. És mi a helyzet a halálbüntetéssel Adolf Eichmann esetében? Ez egy „nem-európai”, esetleg keresztény-ellenes megoldás volt?
Ezek természetesen nem doktrinális kérdések: az egyes katolikusok eltérhetnek annak megítélésében, hogy támogatják-e a legális halálbüntetést vagy sem. A halálbüntetés mellett és ellen is komoly, megfontolandó érvek szólnak (az ellene szóló legkomolyabb érv a visszafordíthatatlanság). Az azonban távolról sem igaz, hogy ha valaki támogatja, az automatikusan kizárja magát a keresztény közösségből.
A kedélyek további borzolása érdekében választottunk egy, a szabadgondolkodók számára talán kedvesebb forrást – nehogy abban a tévhitben éljünk, hogy csak a kontinentális vérivászat ördöge, J. de Maistre méltatta a hóhért: „Politikai hatalomnak tehát azt a jogot nevezem, hogy a tulajdon szabályozása és védelme céljából törvényeket hozzanak halálbüntetés és következésképpen az összes többi, kisebb büntetés terhe mellett, és hogy alkalmazzák a közösség erejét e törvények végrehajtásánál, valamint a politikai közösségnek külső támadás elleni védelemnél, s mindezt csakis a közjó érdekében.” (John Locke: Értekezés a polgári kormányzatról)
A halálbüntetés kérdése kapcsán a legnagyobb probléma nem is az, hogy a „napi politika” témájává válik, hanem hogy pro-és kontra mindkét oldal moralizálni kezd. A „pro” tábor egy-egy eset kapcsán ezzel venne erkölcsi elégtételt, a „kontra” tábor pedig kimutatja a halálbüntetés ab ovo keresztényietlen, erkölcstelen, anti-humánus, nem-européer mivoltát. A „pro” tábor abban téved, hogy az államilag törvénnyel szabályozott, intézményesített halálbüntetés pont nem az általuk favorizált népi vendettáról szól; a „kontra” tábor pedig abban téved, hogy a halálbüntetés intézménye mint olyan önmagában nem indikátora a civilizálatlanságnak, barbárságnak és fejletlenségnek. Ellenkező esetben pl. az USA számos államát ilyennek kellene tartanunk, ahogy a Tojásfejűek Elitje annak is tartja.
Nincs mit tagadni azon, hogy a halálbüntetés kérdése az egyik legnehezebb a dilemmák közül; ám kár tagadni annak dilemma mivoltát, vagy eltakarni azt moralizálással. Nekünk emiatt sem kell aggódnunk, hisz a Pluralitás és Vita Szerelmesei előre rendezték ezt a kérdést.
*Az egyszerűség és érintettség kedvéért használtam katolikus forrásokat. Amennyiben az összes létező keresztény, vagy annak nevezett gyülekezet esetét kívántam volna felvonultatni, arra nem lett volna elég ez a felület.