Békemenet: változóban a politikai kultúra?

Konzervatorium I 2012.01.23. 10:40

A legszerényebb becslések szerint is százezren vettek részt a szombaton megtartott Békemeneten. Véletlen ez, vagy valami újnak a kezdete?

Ruzsbaczky Zoltán írása

Több hírforrás is kiemeli, hogy Magyarországon rég volt ilyen méretű megmozdulás, kormánypárt mellett pedig még soha ennyien nem tartottak szimpátia-demonstrációt. Ami azt illeti, a magyar demokrácia elmúlt két évtizedét jóval inkább tarkították a kormányellenes tüntetések, gondolhatunk itt a taxisblokádtól kezdve a Gyurcsány-kabinet elleni tüntetéseken át akár a Szolidaritás nemrégiben megtartott megmozdulásaira is. Ezek mindig azt jelezték, hogy a magyar társadalom egy jelentékeny csoportja nem elégedett az aktuálisan fennálló rendszerrel, vagy azzal az iránnyal, amerre – szerinte – hazánk tartott.
 
A magyar társadalomra többek közt Körösényi András szerint is jellemző az elvárások magas foka és a bizalom alacsony mértéke a politikai vezetéssel szemben. Ezt többek között a már fent említett példák is alátámasztják, de a dolog természetesen régebbre nyúlik vissza – már Szekfű Gyula óta ismert a magyarok szalmaláng-természetéről szóló elmélet. Persze említhetjük 1956-ot ellenpéldaként, amikor a magyarok nagy része képes volt összefogni egy közös cél érdekében. Szintén hozzá kell tennünk, hogy 1990 óta egyedüliként mindössze a szocialistáknak sikerült vezetői szerepben maradni két cikluson keresztül, a többi kormányt négy év után az első lehetséges alkalommal le is váltották – nyílván nem a bizalom és az elégedettség jeleként kell ezt értelmezni. 
 
Miben volt tehát újszerű a szombatra megszervezett felvonulás? Mindenekelőtt abban, hogy a magyar társadalom egy része – nevezhetjük 100 ezernek, vagy egymilliónak, a pontos számot aligha fogjuk megtudni – az utcára vonult és kiállt amellett, amire másfél éve a voksát adta, annak ellenére, hogy az manapság vajmi kevéssé tünhet népszerűnek. Tehát most nem valami ellen, hanem valami mellett állt ki. Lehetséges, hogy ez azt jelenti: a magyar társadalom átlépett egy képzeletbeli határvonalat?
 
Nem célunk ehelyütt az Orbán-kormány teljesítményét értékelni – ez a fajta megmozdulás 2002 és 2010 között (ha a szocialisták mellett tették volna)  is ugyanezeket a kérdéseket vetné fel. Azonban nem feledkezhetünk meg arról, hogy ehhez kellettek az Európai Unió hazánkkal való – vélt vagy valós sérelmeken alapuló – vitái. Úgy tűnik, ez képes volt mozgósítani a Fidesz-szavazókat, lévén a hazaszeretet fontos szerepet játszik ezen tábor nagy részénél. 
 
Tehát az a következtetés is levonható, hogy a magyar társadalom egy része először adta konkrét jelét annak, hogy fel meri vállalni ellenszélben is a saját korábbi döntését. Természetesen fennáll a lehetősége, hogy ez csak egyszeri eset volt, melyet több tényező neki kedvező együttállása hozott létre. Mindez azt mutatja, hogy a magyar emberek felelősséget vállalva döntéseikért alakítják a demokráciát? Úgy vélem, ez a délután ebből a szempontból biztató jel. Jelenti azt is, hogy ez önmagában elég Magyarország igazán sikeressé válásához? Semmi esetre sem. Mindez nem elégséges, csak szükséges feltétele hazánk felemelkedésének. 
 
Természetesen kell hozzá egy olyan kormány, mely él a bizalommal és sikeresen lavírozik a nemzetközi politika háborgó tengerén, és gazdaságpolitikájával sikeresen állítja növekedési pályára Magyarországot. Emellett nem lehet elsiklani azon tömegek mellett, melyek továbbra is ellenzik a kormány politikáját. A szombat délután hosszútávú hatásait – ha lesznek – csak később fogjuk megtapasztalni.
 
Ruzsbaczky Zoltán a Mos Maiorum blog állandó szerzője. A Pázmány Péter Katolikus Egyetem nemzetközi tanulmányok MA szakának hallgatója, 2011-ben végzett politológia BA-n, ugyanott. Fő érdeklődési köre a politikai kultúra, illetve a civilizációs témák. Főleg Kelet-Ázsia és Európa tartozik a látókörébe.
 

Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr173740322

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Békemenet: változóban a politikai kultúra? 2012.01.23. 11:13:01

Mindez azt mutatja, hogy a magyar emberek felelősséget vállalva döntéseikért alakítják a demokráciát?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nils. H 2012.01.23. 11:11:33

"Tehát most nem valami ellen, hanem valami mellett állt ki. "

Tévedés. Az EU ellen, a pedofil kónbendit ellen, a zsidók ellen, a ballibek ellen álltak ki, elég volt körbehallgatni a tömegben. Nehogymár a "kár hogy nem ástuk be az összeset nyakig", meg a "jobb pofázni mint megdögleni egy polgárháborúban" bayerzsolt szervezzen BÉKEmenetet és változtassa meg a politikai kultúrát.

Konzervatórium, ne röhögtess.

medve2 2012.01.23. 11:17:02

Értékes elemzés. Köszönöm.

Ruzsbaczky Zoltán 2012.01.23. 11:20:27

@Nils. H:

Az esélye persze megvan, hogy a nemzetközi események "kedvező" együttállása miatt alakult így az egész, ahogy említettem is. Ugyanakkor a demonstráció és annak résztvevői a társadalom felé azt is közvetítették, hogy megbíznak a kormányban. Az, hogy többek közt Bayer Zsolt volt az egyik szervező, ebből a szempontból talán kevésbé jelentős.

Természetesen a post vitaindítóként is szolgál.

érdeklődő 2012.01.23. 11:22:45

Én már egy ideje amondó vagyok, hogy abból lehet releváns következtetést levonni a közhangulatra vonatkozóan, ha egy jelenleg ellenzéki megmozduláson egy adott szónok megkéri a tömeget, hogy tegye fel a kezét az, aki 2010-ben a fideszre szavazott és most mégis ellene tüntet...

Amíg azok vonulgatnak a kormány ellen és azok mellette akik ha fene fenét enne, akkor is így tennének, az nem jelent semmit. Felvonult 100 000 fideszes törzsszavazó nyugger... oké (és most akkor nagyvonalúan ne éljünk az ilyenkor balról szokásos gyanúperrel:buszokkalutaztattáknapidíjértazidőseketapolgárikörök stb.). A gyurcsány-lmp-mszp vonalon felvonul x ezer szintén kőbalos nyugger, esetleg politikai vonalon romkocsmákban szocializálódott idealista öko-liberális...oké.

Jelentkezzen az, aki a fideszre szavazott 2010-ben, és megbánta. Jelentkezzen az, aki most teszem azt az mszp-re, lmp-re, DK-ra szavazna, pedig korábban a fideszre szavazott. Lehet a magánynugdíjakat államosítani, lehet az euró 240 forint, lehet egykulcsos adó, lehet rettegni a fékek és egyensúlyok rendszerének lebontásától, szigorúan politológiai értelemben és a pártpreferenciák vonatkozásában az emberek nem lesznek hithű mszp-sek/lmp-sek/DK-sak "csak ennyitől", maximum jobbikosok vagy inaktívak, de még ha az újfent inaktívakat levonjuk a fidesz szavazóiból, akkor is ők tarolnának (már ugyebár csak az új választási földrajz miatt is - és akkor most balos voltam)...

Szóval protip a politológusoknak: egy "fideszes voltam de megbántam és most ellene jöttem tüntetni" tüntetés megszervezése. Vagy lehet alakítani facebook csoportot. Más kérdés, hogy a magyarok sajátságos pszichopatológiai vonása, ti. a tévedés be nem ismerése miatt ez kevéssé volna reprezentatív, de tényleg meg lehetne próbálni.

Tetszik vagy sem, a fidesz látszólag egy igen sikeres kormányzópárt... Már ami legalábbis a szavazóbázisának stabilitását illeti. A közvéleménykutatásokat meg lehet kidobni a kukába. Szóval itt nem a politikai kultúra változik, inkább a baloldalnak kéne észrevennie, hogy így ebben a jelen formájukban nekik tényleg "viszlát elvtársak". Milyen kellemesek is voltak a boldog békeidők, amikor a mezei politológusnak csak a fidesz-mszp tengelyben kellett matekoznia...

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2012.01.23. 11:37:53

hű, de optimista. Én nem nézek ki ebből a tömegből ilyen magas szintű tudatosságot.
Ha lenne, akkor nem kevertek volna bele olyasmit, hogy "a melegek betegek", és nem ragadtatták volna magukat olyan, csak érzelmi=irracionális kijelentésekre, hogy Magyarország és a Nyugat gyakorlatilag ellenségek.

Nils. H 2012.01.23. 11:46:54

@érdeklődő: "A közvéleménykutatásokat meg lehet kidobni a kukába. "

Ezt nem pontosan értem, hogy miért mondod. Miért?

érdeklődő 2012.01.23. 12:00:00

@Nils. H: Volt egy a fidesz támogatottságát meredek zuhanásban ábrázoló grafikon egy közvéleménykutatás alapján, összevetve az mszp hasonló arányú, szinte megegyező egykori zuhanásával. Ugyanakkor, ha most lennének a választások nyilvánvalóan nem kerülne ki ugyanolyan (vagy egyáltalán) győztesen egy ellenzéki erő sem a fidesszel szemben, mint ahogy 2010-ben a fidesz kikerült. Ezért. ( Vagy lásd fentebb: csúnya gonosz fasiszta fideszes választási földrajz.)

Még egy tipp a baloldalnak. Ideje lenne felismerni, hogy számukra az időszámítás Gyurcsány előtt és Gyurcsány után (esetleg öszöd előtt és után) számíttatik. Amíg úgy gondolkodnak, mintha mi sem történt volna, addig felesleges kapálózni és rinyálni kálmánolgánál. Más kérdés, hogy a bajnaigordon személyében (vö. hiteles liberális-konzervatív alternatív párt, ami ugye nincs) újra eljött Jézus Krisztus elv is erősen túlértékelt politológiai szempontból...

Summa Summarum: Addig, amíg nem lesz egy fideszes öszödi beszéd (és ne ilen langyi kubatovlistákra gondoljunk), addig a fidesz nyerni fog.

Nils. H 2012.01.23. 12:25:18

"Ugyanakkor, ha most lennének a választások nyilvánvalóan nem kerülne ki ugyanolyan (vagy egyáltalán) győztesen egy ellenzéki erő sem a fidesszel szemben, mint ahogy 2010-ben a fidesz kikerült."

Ez így van, ezt ugyanígy elmondják a közvéleménykutatások is, miért kell őket kidobni?

Ettől még a támogatottság zuhant, még akkor is, ha össze lehet buszoztatni többszázezerfős keméynmagot. Tehát vannak azok, akik odaszavaztak és megbánták. Hogy mit fognak 2014ben csinálni, azt nemhogy mi, de valószínűleg még ők sem tudják. Valószínűleg nem járnak mszp-dk-lmp tüntetésre, de mondjuk szolidaritásra már lehet hogy igen. Épp ezért óvatoskodik mindenki a baloldalon a szövetségekkel, főleg gurcsánnyal. Helyesen.

érdeklődő 2012.01.23. 12:45:24

@Nils. H: "Ez így van, ezt ugyanígy elmondják a közvéleménykutatások is, miért kell őket kidobni?" "Hogy mit fognak 2014ben csinálni, azt nemhogy mi, de valószínűleg még ők sem tudják. "

2008-ban már azért nagyjából lehetett tudni, hogy mi lesz az mszp-gyurcsány sorsa (szociális népszavazásból is kiderült, egybecsengve a közvéleménykutatásokkal). Ezek alapján tehát korrigálok, igazad van, nem kell kidobni őket, csupán a hosszú távú következtetések feleslegesek a fidesz végpusztulását illetően. Persze én 2010 előtt azt is mondtam, hogy soha nem lesz 2/3 közelében a fidesz, egészen a választások előttig, mert azt hittem, hogy az mszp-nek rengeteg rejtett tartaléka van. Aztán mi lett...

gabeyramone 2012.01.23. 13:33:15

Z tetszik az írás.

én nem értem a politológusoskodáshoz, én csak azt tudom mondani, ahogy érzek. pár éve még 100% volt hogy nem akarok elmenni innen, mára ez (schmitt) pálfordulásként 100%-lett hogy diploma után húzok el innen. nyugatra. persze nem tudom a diplomámat használni, így jobb híján mosogatni vagy krumplit pucolni szeretnék. és tudod mit? ígyis jobban meg fogja érni.

a békemenetről annyit, hogy én az operás tüntetésről először aznap délután hallottam, és ha a közelben vagyok akkor talán ki is megyek. szerintem annak volt egy spontán jellege. erről a békementről cikkeznek már egy ideje, az embereknek azért volt ideje felkészülni rá.

az itt eszmecserélő politológusoknak annyit mondanék, hogy ebben a számháborúban az OK, hogy hozatják buszokkal a nyuggereket, de sajnos fiatal ismerőseim tömködik tele a facebook falat azzal, hogy "na mennyivel többen voltunk, mint az operánál voltak". ezzel azt akarom mondani, hogy maradjanak itt, ha tényleg olyan fasza az élet. maradjon itt mindenki, akinek tetszik a rendszer. magyarországot én kezdem megutálni, pedig ilyenfokú gyűlölet nem volt jellemző rám soha.

az is beszédes, hogy az összes tanárom immáron 5 éve arra bíztat, hogy menjek ki innen, nincs ennek az országnak jövője. de nem csak ők. volt tanárok, ismerősök, fiatalok és idősek egyaránt. egyelőre úgy tervezem még, hogy visszajövök, de ki tudja, mit fogok pár év múlva gondolni?

Vidéki 2012.01.23. 14:12:47

A kormánypárti plakátok mellett rengeteg olyan is volt, amely EU-ellenes, illetve a Magyarország ellen rendezett nemzetközi lejárató kampány ellen szólt.

Szerintem az őrjöngő hangnemű Magyarország ellenes támadások az EU parlamentben sokakban ellenérzést ébreszthettek. Ez is motiválhatott sok embert, hogy részt vegyenek a tüntetésen.

Török Gábor politológus is megfogalmazta, hogyan kellene egy felelősen gondolkodó ellenzéknek viselkednie (ahhoz lépest, ahogyan a valóságban viselkedik).

„Még azoknak is, akik bizonyára lelkesen ünnepelnék Orbán Viktor kívülről kierőszakolt megbuktatását, tudniuk kell, hogy egy ilyen lépést sokadíziglen megszenvedne az ország.
Lehetetlenné tenné a normális politikai diskurzust, a magyar politikát az eddigieknél is irracionálisabb irányba, a mítoszok, a hiedelmek és a legendák felé terelné
Olyan út ez, amelyet csak az kívánhat, akinek Orbán bukása fontosabb az ország jövőjénél.”

A Daily Telegraph szerint figyelemreméltó tettet hajtottak végre az eurokraták:

Nekik köszönhetően népszerűbb lett a magyar kormány.

Daniel Hannan, a brit konzervatív párt európai parlamenti képviselője a brit konzervatív napilap honlapján emlékeztet: korábbi írásaiban már bírálta Orbán Viktort autoriter intézkedései miatt.

ám „az az őrjöngő hangnem, amellyel támadást intéztek ellene, csupán azt a hatást váltotta ki, hogy kritikusai fölé emelkedett.”

Amint az EP-ben figyeltem őt, udvarias és békülékeny modorával, az üresen fecsegő provokációval szembesülve, szimpátiám egyre inkább az ő oldalára állt.

Közölte Daniel Hannan, aki szerint nem szabad feledni, hogy a gazdasági válság még jóval a görög mentőcsomag előtt vette kezdetét, a Gyurcsány Ferenc vezette kormánynak ugyanis Brüsszelben kellett kuncsorognia.

Cikke végén kifejti: éppen azok az európai parlamenti képviselők vonyítanak Magyarország miatt, akik támogatták a többpárti demokrácia felfüggesztését Olaszországban és Görögországban.

Az EU parlament legutóbbi ülésén Göncz Kingáék, Bokrosék az őrjöngők és üresen fecsegő provokátorok kórusában hangosan ócsárolták Magyarországot.

De nemcsak az EU parlamentben, hanem a nyugati médiában is terjesztik az őrjöngést „idegenbe szakadt hazánkfiai” akik nem bírják elviselni, hogy kedvenc pártjukat az SZDSZ-t a hülye magyar választók nem juttatták be a parlamentbe sem.

Egy párizsi ismerősömmel beszélgettem telefonon a napokban. Elmondta, hogy egy hosszú TV műsorban két (idegenbe szakadt) hazánkfia hozzáértésében vakon megbízva hosszasan ócsárolták a magyar kormány állítólagos tetteit.

Csodálkozott azon, hogy a szerkesztőkben fel sem merült, hogy másokat is megkérdezzenek. A két (idegenbe szakadt) hazánkfiai gyűlöletfröcsögéseit színtiszta valóságként tálalták a gyanútlan nézőközönségnek.

„Anat Kálmán újságíró arról számolt be, hogy készített egy rádióműsort a magyarországi elitek konfliktusáról, de nem támadta hevesen Orbán Viktort. Igyekezett objektív lenni.

A szerkesztője viszont olyan utasítást adott neki, hogy nem teheti ezt meg:

„Nem világos, hogy Orbán Viktor egy veszélyes ember?

György Konrád, Heller Ágnes és Dalos György ezt mondta!”

A szerkesztő válaszút elé állította: vagy újraírja a forgatókönyvet,

vagy nem megy adásba.”

Dürrenmatt drámájában egy határtalan önbizalommal rendelkező, mérhetetlenül meggazdagodott öreg hölgy Clara Zachanassian, visszatér mélységesen utált, gyűlölt, lerobbant szülővárosába és felajánlja a polgároknak anyagi segítségét azzal a feltétellel, hogy meggyűlölt régi szeretőjét meggyilkolják.

Ilyen mentalitású alakok például azok, akikre a rádió szerkesztője, mint megfellebezhetetlen tekintélyekre hivatkozik.

tarackos 2012.01.23. 14:26:05

Ezen az alapon ide lehetne venni a millás és egyéb rendezvényeket is ami a szólásszabadság mellett történt. A mostaninál meg ne feledjük mi hívta életre, a másik oldaltól való félelem. Az csak helyzetből adódik, hogy a favorit most éppen kormányon van.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2012.01.23. 14:39:22

@tarackos: viszont ha elolvasod megint a cikket, akkor látni fogod, hogy ez pontosan ki van fejtve benne. Mármint hogy a valami mellettiséget hogyan kell érteni ezen esetben. Szerintem elég egyértelmű, jól megfogalmazott a kontextus.

Jack Torrance 2012.01.23. 14:54:07

@Ruzsbaczky Zoltán: azt közvetítették, hogy senki másban nem bíznak meg. Vegyük észre, a jelmondatok legnagyobb része "nem"-el kezdődött.

Én úgy látom, a fidesznek sikerült a 2/3 birtokában is úgy politizálni, mint ha ellenzékben lenne, háború mindenkivel, őket támadják, elnyomják, bántják... Ezzel sikerült mozgósítaniuk ezt a tömeget, akik most a fidesz "ellenségei" ellen tüntettek.

Szerintem egyáltalán nem mellékes, ki szervezte a menetet. Ha nem tartjuk mellékesnek, hogy Gyurcsány megjelenik egy tüntetésen (mint vendég, résztvevő), akkor ne tartsuk mellékesnek azt se, hogy legalább annyira vállalhatatlan személyek szervezték ezt a tüntetést.

capacete 2012.01.23. 16:01:01

A hozzászólás kicsit zavaros volt.
Először is, abból, hogy a fidesz jól tudja mozgósítani a törzsszavazóit, miért következik az, hogy a kormány támogatottsága erős?
Másodszor is, honnan jön az, hogy a tüntetők körében erős a hazaszeretet? Értem én, hogy a hozzászóló is a kormánypropagandát próbálja erősíteni, de komoly ember aligha hiszi el, hogy az Európai Unió és úgy en bloc az egész világ Magyarországot magát támadja, nem pedig a kormány politikáját. A valóságban tehát max. annyit lehetett volna leírni, hogy a fidesz tábor jelentős része vevő arra a retorikára, ami a fideszt az országgal azonosítja. De hogy ebből hogy következik az erős hazaszeretet, az rejtély számomra...

Szabad Gábor 2012.01.23. 16:05:10

Rombolós beruházások – panasz az Uniónak

"...az összes „országépítő" és főleg pénzmosó beruházást a jelenleg első számú közellenségnek kikiáltott Európa Unió támogatja. Az az Európai Unió, ami ellen a hétvégén kormányforrások szerint közel félmillióan, a valóságban 100-130 ezren állami pénzen, külföldről is fuvarozott és megetetett „hazafi" tiltakozott"

www.vagy.hu/tartalom/cikk/1503_rombolos_beruhazasok_panasz_az_unionak

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.01.23. 16:15:13

@capacete:
Én is így gondolom. Ebből csak annyi következik, hogy a Fidesz keménymagja még mindig könnyen mozgósítható és bevesz bármit.

Ruzsbaczky Zoltán 2012.01.23. 16:20:57

@Jack Torrance: Úgy érzem, kicsit már átmentünk abba az irányba, hogy ki hogyan értelmezi ezt az egészet. Valóban, amit leírtam az nem 100%-ig biztos, talán létezik más magyarázat is, sőt sok minden keveredhet.

Bayer Zsolt és Gyurcsány Ferenc szerepét én nem hasonlítanám össze, mert ez már megint egyéni megítélés kérdése. Ennek ellenére köszönöm a hozzászólást, legalább van min gondolkodni a következő cikkig:)

Nils. H 2012.01.23. 17:13:00

@gabeyramone: Nem tetszik a rendszer, de ha nem maradunk itt, ilyen is marad...

julios 2012.01.23. 17:23:44

Gyurcsánynál nincs vállalhatatlanabb. Ha a hivatalban lévő miniszterelnök a rendőrséget terrorszervezetté alakítja ("fiúk, intézkedés előtt levesszük azt az azonosítót") majd ezt, illetve korábban a megfelelően kipreparált titkosszolgálatokat ("szlovák terroristák égő benzineshordókat fognak a Fidesz-tüntetésre dobni repülőből") arra használja, hogy az ellenzék jelenlétét csökkentse és kriminalizálja a politikai palettán, az egy akasztófáravaló gazember.

Májking 2012.01.23. 19:34:11

A cikkel az a baj, hogy racionálisan próbál motivációkat értelmezni, holott ezekről szó sem volt a felvonuláson. Vallási révületben lévő emberek, azt sem tudták, hol vannak, mit csinálnak! Németh Lászlóné portrájával felvonulni? Mi ez, ember? A közszolgálatin megszólaltatnak valakit, aki szerint az "erőszakos népek" ellen vonulnak!? Dánok? Vagy a mindig gonosz finnek? Holnap meg Orbán előzékenyen szájába veszi Barroso hímtagját...

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2012.01.24. 12:00:35

@Májking: ez azt bizonyítja, hogy nem voltál ott. Vallási révület sokkal inkább volt az Operás tüntetésen. Itt békésen vonulgató, kedélyesen csevegő emberkék voltak. Szóval lassan a testtel. A portrés csávó meg egy ember a sok közül.

Szabad Gábor 2012.01.24. 15:02:07

Nem lettünk gyarmat

Ötszázezer(?), bizony, dalolva ment…

"Egészen biztos lehet benne mindenki, hogy Opera nélkül most nem lennénk gyarmat. Így függ össze az ária meg a pária."

www.vagy.hu/tartalom/cikk/1509_nem_lettunk_gyarmat

futura 2012.01.25. 01:31:09

Mellette vagy ellene? Sokan voltak vagy nem eléggé?
Hozzászólások rávilágítottak sok mindenre, de egy fontos tényező, mint legtöbbször, kimaradt. A vidék Magyarországát nagyon kevesen veszik számításba, a Fidesz annál inkább. Nem véletlen, hogy nagy többségük nem fővárosi!
Bármire való mozgósítás vidéken nagyon könnyű és egyszerű. A polgármester, aki "véletlenül" kormánypárti, barátilag megemlíti az alkalmazottaknak, hogy hétvégén Pestre el kéne utazni. Ingyenbusz van, a családot is lehet hozni. Ezekben a helyiségekben mindenki ismer mindenkit, ha az állását megakarja tartani, naná hogy megy, és még ott vannak a vállalkozók akiket az önkormányzat tart el. Ebből ilyenkor ők sem maradhatnak ki, vagy a legközelebbi megrendelés ugrott. A buszon pedig, mindenkinek el kell játszania, hogy mennyire imádja a kormányt és annak a fejét.
Nagynéném suttogva mondta el, hogy mennyire nem volt kedve elmenni, és már ott tart, hogy ezt még családon belül sem hangoztatja. Harminc éve esküszöm nyitottabbak voltunk.
Persze sokan voltak akik meggyőződésből voltak ott, de nem is erről akartam jelezni.

Otido · http://monarchista.blogspot.com/ 2012.01.31. 20:11:34

Jó a szervezés. Ezt be kell vallani. A tüntetés (Békemenet - LOL) kapcsán is.
Egyébként ma délben is Kertész Gályanaplója és Sorstalansága egy furcsa keveréke ment már megint a közszolgálati rádió Rádiószínház c. műsorában.
Most pedig éppen Szerb Antal Utas és holdvilága megy.
Jó a szervezés. Semmi polgári, semmi nemzeti, semmi magyar - csak az unalomig ismételgetett kozmopolita remekek. Jó a szervezés.
De ez csak úgy eszembe jutott.
Nem is ide tartozik.
Vagy mégis?
Már ha a politikai kultúra a fő érdeklődési területe a Tisztelt Szerző úrnak.

(Megjegyzem - elgondolkodtató volt az írása. Köszönöm!)

Bloodscalp 2012.02.11. 13:47:56

@Ruzsbaczky Zoltán: ez így nevetséges. sima propaganda írás.
-a magyar társadalom egyre lejjebb adja, szinte mindegy ki kormányoz, csak legyen jobb mint az előző-persze a választék 20 éve szinte ugyanaz, vagy egy brancsból van
-a kis menetelésről:teljesen szervezett dolog volt, a párt megszervezte magának és ennyi-ezzel nincs is gond, sőt az ország egy részének jók is azok amik történtek 1,5-2 alatt, ez nyilvánvaló (100.000 embernek simán)

És most ebből vontál le következtetéseket?:)

@dobray: és milyen vallás képviseltette magát az Operánál?:)

Ruzsbaczky Zoltán 2012.02.11. 13:54:47

@Bloodscalp: És ha szabad kérdeznem, mégis kinek "propagáltam" az írásommal? Mert hogy sem negatív, sem pozitívat nem írtam egyetlen pártról sem, az biztos. Ami azt illeti, igyekszem mindig ügyelni a semlegességre.

Rendben, egyes helyi szervezetek valóban szervezték az utakat, de ez mit változtat azon, hogy az emberek kimentek az utcára?

Lehet, hogy hibás a következtetés, de legalább megpróbáltam alátámasztani racionális érvekkel. A továbbiakban nem vagyok hajlandó a "propagandás" vádaskodásra reagálni.

Bloodscalp 2012.02.11. 14:02:34

@Ruzsbaczky Zoltán: Szerinted szükséges ehhez közvetlen pártot említeni?
Az esemény mellett érveltél mint okozat, de ez egy erősen mesterkélt&mesterséges vmi volt, és mi abban a logika hogy az ország 80% (fejből mondom) szarabbul járt 2 év alatt, erre jön egy halom ember egy pártrendezvényen amit becsomagolnak spontán kormánykiállásnak-és szerinted változik a magyar mentalitás...sztem nem.

Ruzsbaczky Zoltán 2012.02.11. 14:10:08

@Bloodscalp: Rendben, ha így jobb, nem a Fidesznek akartam propagálni. Egyébként felhívnám a figyelmet a címben lévő kérdőjelre, és az utolsó mondatra, mely azt mutatja, hogy NEM biztos (csak LEHETSÉGES), hogy ez valóban így van, mert ez később derülhet csak ki, véleményem szerint. Mivel erre az aspektusra senki, egy cikkben sem hívta fel a figyelmet, gondoltam, én megteszem - ha már volt szerencsém ilyenekről tanulni.

Annak azért örülök, hogy ellenérvek is leíródtak, de a pontos szövegértés nélkül más munkáját "lenevetséges"-ezni, hát ezt így nemigen tartom korrektnek, de elfogadom a másik véleményt is.

Bloodscalp 2012.02.11. 14:20:33

@Ruzsbaczky Zoltán: tényként az MNO/Hírlapos újságírók írnák:)

viszont akkor tisztázzuk, ezt a sétát össznépi megmozdulásnak beállitani, és azt mondani lehet változik majd politikai kultúra az vicces igen(vajon milyen irányba?)...és mégis milyen képzeletbeli határvonalra gondoltál?

Ruzsbaczky Zoltán 2012.02.11. 15:16:02

@Bloodscalp: A határvonal alatt azt értettem, hogy már nem csak valami ELLEN, hanem valami MELLETT mentek tüntetni.

Szerintem egyébként itt fejezzük be a vitát, mert semmi értelme, hogy századszor is leírom ugyanazokat a dolgokat. Nem értünk egyet, kész, ettől még nem dől össze a világ.

Bloodscalp 2012.02.11. 15:49:26

@Ruzsbaczky Zoltán: nem vitának fogtam fel, bár írtad fentebb hogy a post vitaindítóként is szolgál(?)
noha elismered hogy nem spontán szerveződésről van szó, olyan következtetést vontál le belőle h változik (akkor magától-az igényei felé?) a társadalom
brávó

Ruzsbaczky Zoltán 2012.02.11. 16:17:45

@Bloodscalp: Na igen, de a vita nálam azt jelentené, hogy kulturáltan, nem egymást, vagy egymás munkáját minősítve (törekedve arra, hogy a másik mondandóját legalább megpróbáljuk meghallgatni) megpróbálunk dűlőre jutni.

Attól, hogy besegítettek az utaztatásba helyi szervezetek, attól még fel kellett reggel kelni, utazni kellett, végig kellett baktatni az Andrássy, rá kellett fordítani az embereknek az egész napját stb. Ez aktivitást feltételez VALAMI MELLETT. A többit meg már leírtam 300-szor. A spontaneitáson nem tudom, mit értesz, nyilván tök spontánul ugyanabból a célból nem találkozik 100 ezer ember egy helyen.

Innentől én inkább befejezném, elfogadom az általad leírt álláspontot is. Úgy gondolom, hogy korrekt hangnemet próbáltam megütni, még ha ez nem is volt kölcsönös ("nevetséges", "propaganda", "bravó").

Bloodscalp 2012.02.11. 16:47:55

@Ruzsbaczky Zoltán: nem hinném hogy bármi sértőt mondtam:) a véleményem se az.

röviden: vmi agytröszt kitalálta hogy kell egy látványos támogató akció a csökkenő népszerűség miatt&meg kell mutatni stb...hát persze...ekkor jött a szervezés...utána lett sajtónyilvános már a dolog-ilyen hirtelen összerántani ennyi ember(rövid idő alatt) csak pártaktivistákkal lehet ma kis hazánkban:)

ez saját vélemény, de nehéz lenne megcáfolni, ezért írtam amit

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása