Propagandafestészet és mesekönyvillusztráció Kerényi-módra

Konzervatorium I 2011.11.08. 07:25

Állandóan a költségvetés bevételeinek összegereblyézése van napirenden, Matolcsy alig bír úrrá lenni a hiányon, épp spórolni akarnak a kultúrán rendet igyekeznek vágni a kultúrában a kormány részéről, millió érdeksérelemmel, a kulturális intézmények csökkenő költségvetéseivel, erre mivel áll elő Kerényi Imre miniszterelnöki megbízott? Újonnan megrendelendő festményekkel kell díszíteni az alkotmány, bocsánat, alaptörvény díszkiadását, összesen 15-tel, egyenként 1,6 millió forintért, összesen több mint húszmillióért. Már ez is gáz, de a neten megtekinthető alkotások súlyosbításul induló tehetségek középiskolás rajzversenyének színvonalát érik el

Az „állami festészet”, uralkodói és főúri megrendelések régen az élet rendes menetéhez tartoztak. Ma khm, kevésbé, az állami események, ünnepek, állami vezetők megörökítéséről pedig gondoskodnak a sajtósok, pr-osok, fotósok, meg a média. Régen már csak azért is megfestették a spanyol infánsnőt, hogy leendő férje megtudja, hogyan is néz ki az arája. Ma ezt a Facebookon vagy akárhogy máshogy is el lehet intézni (ráadásul az ügymenet is fordított). Az udvari festők kimentek a divatból.
 
A festményrendelés hírének általában nincs jó csengése. A szimbolikus politikának megvan a maga helye, Kerényi azonban jobban tenné, ha maradna a rendezésnél, és lemondana arról, hogy már régi fideszes tüntetéseken is tapasztalható modorosságát állami pénzek felhasználására fordítsa. Ma már a fénykép és a kamera uralkodik a képi világon, ezért van az, hogy a festészet elszakadhatott a figuralitástól, és olyan eszmei mélységekbe, valamint magasságokba szárnyalhatott, mint Malevics négyzet-sorozatának alfát és omegát, újrakezdést szimbolizálni hivatott sorozata. 
 
Ettől még persze lehet helye a figurális festészetnek, a festészeti kánont azonban nem most szabja meg a kormány, azon belül Kerényi Imre (miniszterelnöki megbízott), hanem szűk szalonok, múzeumok, műhelyek, műgyűjtők ízlése alakítja, hogy mi kerül majd be ötven év múlva a művészettörténet tankönyvekbe. Ha nevetséges az avantgárd festészet számos (nem az összes) próbálkozása, erőltetett útkeresése, öt beavatott által megfejthető mélysége, akkor sajnos még nevetségesebb, ha teljesen inadekvátan alkalmazza valaki a figurális festészetet. 
 
 
Kerényi egyszerűen ostobának nézi az embereket, akik csak a mesekönyvek illusztrációinak színvonalát képesek felfogni. Emellett semmiféle realitásérzékről nem tesz tanúságot, amikor a lovasrohamot történelmi vízválasztóként értékeli. Ez az állami festészkedés körülbelül szocreál színvonalat hoz, csak más az „eszmei mondanivaló”. Ráadásul az eddig közszemlére tett képek semmiféle formavilág- és stílusbeli egységet nem mutatnak fel, leszámítva, hogy kis jóindulattal mindegyik a naiv festészet körébe lehetne besorolható. Végre szóhoz jutnak az eddig elnyomott, elfelejtett, meg nem értett tehetségek? Rohamozó rendőr, mint Sárkányölő Szent György, starwarsos sisakkal? Nem ízléstelen, cinikus ez egy kicsit? 
 
A régi udvari festők, uralkodói kívánalomra megrendelt festmények legalább ízlésről tanúskodtak, sokszor maradandó nyomot hagyva kultúránkban, és idővel helyet kaptak a közgyűjteményekben, ott lógnak a múzeumok kiállítótermeinek falán. De nem a 16. századi Itáliában vagyunk, hogy legyen pénzünk és okunk megbízni a köztünk járó Michelangelókat a Sixtusi-kápolna kifestésére. Sem ilyen tehetségek nem tűnnek fel a magyar festészetben mostanában (legalábbis nem hallani róluk), se lóvénk nincs rá, hogy ilyen ízléstelenségekkel illusztráljuk az alaptörvény díszkiadását. Mi a fenéért nem látja Kerényi, hogy az általa megrendelt festmények nem a Feszty-körkép sorsában fognak osztozni, hanem a kommunista faragványok szoborparkos végzetében? 
 
Miért kell továbbhaladni a Honfoglalás és a Sacra Corona elkészítése által annak idején kijelölt, giccses, semmitmondó, szentimentális „művészeti vonalon”? Ezek a festmények nem fognak nemzetet egyesíteni és méltóságteljesen illusztrálni, ezek csak arra jók, hogy mindent nevetségessé tegyenek, amivel kapcsolatba hozzák őket. Amit Kerényi csinál, az nem művészetpártolás és nem a nemzeti tudat vagy jelképek erősítése, hanem szánalmas, felesleges erőlködés. 
 
Mindenesetre a további udvari festészethez ajánlanánk kiindulópontul az Iron Maiden Eddie-vel készült borítóképeit, például a lovasroham-tematikához kiválóan illeszkedő The Troopert.
 

Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr983361433

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Horthy Miklós és kora: történelemhamísitó festmény 2011.11.10. 00:32:34

// Kerényi Imre miniszterelnöki megbízott 15 történelmi festményt rendelt - olvasható az fn24 honlapján. "Incze Mózes műve a Horthy Miklós kora, úgy tudjuk, négy hónapig készült és Kerényi szerint jól látszik rajta, hogy szegény »Horthy keze m...

Trackback: A honi alkotmányfestészet fejlődése 2011.11.09. 12:53:02

Elmentek ti a francba, Imrus. Megint mi szar ez, nézem az interneten, ez a piktorok mázolmányai, vagy most hadd ne minősítsem, mijei. Ne mondjad már nekem, hogy a Viktor nem tud rajzolni. Majd pont rajzolni nem tud. Ne etess. Miért nem szólsz neki akko...

Trackback: Dizájnbunkók 2011.11.08. 21:27:29

Sokba került, sosem működik rendesen és igazi bunkóság a vakok számára – mi az? Az ötödik kerület egyik turistalátványosságának kikiáltott, Szabadság téri interaktív szökőkút. Nagyot álmodott a belvárosi píárpolgármester és csapata, csicsás ...

Trackback: Komcsitlanítsuk a térképeket? De mennyire? 2011.11.08. 17:48:27

Legalábbis érdekes, de mindenképpen átgondolatlan módosító javaslatot nyújtottak be kereszténydemokrata és fideszes képviselők. Az indítvány egyáltalán nem titkolt célja, hogy ha már az idő erre képtelen volt, akkor a kormánytöbbség cserélje le végre a...

Trackback: Én voltam Úr, Kerényi csak cifra szolga 2011.11.08. 17:05:15

Az autonóm művészet egyetlen adekvát válaszát szolgáltatták most a kortárs festők a kormányzat hibbant lakájának megrendelésére. A véresen komolyan vett megbízatásra maró gúnnyal, finom iróniával, és az évezredek gazdag eszköztárából az otromba helyzet...

Trackback: Dizájnbunkók 2011.11.08. 16:31:20

Sokba került, sosem működik rendesen és igazi bunkóság a vakok számára – mi az? Az ötödik kerület egyik turistalátványosságának kikiáltott, Szabadság téri interaktív szökőkút. Nagyot álmodott a belvárosi píárpolgármester és csapata, csicsás ...

Trackback: Alkotmányos festészet 2011.11.08. 15:06:56

 Lovasroham, 2006. október 23. – többek között ezzel a címmel rendelt festményeket több mint húszmillió forintért Kerényi Imre miniszterelnöki megbízott a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium pénzügyi keretéből. A koncepció lényegének m...

Trackback: Kritika 2011.11.08. 14:15:20

Kedves olvasók, én most átmegyek művészettörténészbe. Azt mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy afféle kardigános, könyvespolc előtt interjút adó bácsikának, vagy skinny farmert, puhakalapot és világoskék zsakettet viselő bicajos pesti nyikhajnak képz...

Trackback: Ki lesz a kaméleon az alaptörvényben? 2011.11.08. 14:10:30

Kerényi Imre 24 millióért készíttetett kurzusfestményeket az alaptörvényhez. Az fn.hu lehozta az alkotásokat; szerintünk a többségük elég problémás, de ezt mindenki döntse el maga a képeket nézve. Most a Nagy Imre újratemetése című képet emeljük ki. ...

Trackback: Vajnágh Domokos: Életmű 2011.11.08. 13:27:58

100-dik, azaz egyszázadik posztjához érkezett az Elvarázsolt Kastély! Megköszönve látogatóinknak az eddigi töretlen bizalmat és támogatást, egyúttal remélve, hogy máskor is ellátogatnak hozzánk, fogadják szeretettel Vajnágh Domokos hosszabb l...

Trackback: Szürreális idiotizmus: stadionok, festmények, fotósok és tanácsadók 2011.11.08. 13:20:50

Úgy tűnik, lassan minden a helyére kerül: több tízmilliárdért épülnek majd stadionok, devizahiteles-mintatelepek, százmilliókért adnak tanácsot, fotózzák Orbán Viktort, ugyancsak százmilliókért készülnek a kormányzati propagandaanyagok, festmények, bes...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bruhahahahihihi 2011.11.08. 08:52:23

Kerényi is el lesz számoltatva, de Ő nem a lámpavasat kapja, hanem a Bolondok házába lesz örökre bezárva:)

Gorgiasz 2011.11.08. 09:36:35

Amellett, hogy borzasztó amit Kerényi művel az elmúlt évben, és ellenérzéseim vannak az állami megrendelésre készült festészettel (bár nem tartom nagy bűnnek), az elkészült képek nekem valahol tetszenek. Nem vagyok sem művész, sem művészettörténész, de úgy érzem valami mégis van ezekben a képekben. Arra számítottam, hogy unalmas könyvillusztrációkat csinálnak, és ehhez képest egész érdekesek lettek a képek.
Szerintem a művészetnek valamilyen érzést, valamilyen reakciót kell kiváltania. Manapság egy lefestett pina már semmilyen hatást nem vált ki, de egy rendőrruhába bújt Szent Györgyre mindenki felkapja a fejét. Ezt én értékelem, még akkor is, ha sem a téma, sem a kép üzenete, sem a kép megvalósítása nem jön be.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.11.08. 09:48:25

"Miért kell továbbhaladni a Honfoglalás és a Sacra Corona elkészítése által annak idején kijelölt, giccses, semmitmondó, szentimentális „művészeti vonalon”?"
Nagyon egyszerű: a messiás komplexus velejárója, hogy szobrot akar állítani magának.

pjotr_75 2011.11.08. 10:17:24

Nem értem pontosan, ezeket most felnőtt emberek készítették?
Mert nálunk még általános iskola 7.-8. osztályában volt egy-két tehetségesebb gyerek, na azok tudtak ilyet festeni, bocs, nem, az még ettől is jobb volt, ..mondom nyolcadikosok. (és kb. 20 évvel ezelőtt)
Ez, hogy is mondjam: gány!

aeidennis 2011.11.08. 10:43:19

Jó az első kép!

Magyarország apostoli királya éppen kettévágja a köztársasági alaptörvényt... Készítőit valószínűleg olyan apróra vágná, hogy birodalma minden budiajtójára lehetne tűzni belőlük egy darabkát.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.11.08. 12:07:37

Örülök, hogy ezt ti is kimondtátok, mert ha én írtam volna le ugyanezt, akkor lesöpörnék sokan azzal, hogy úgyis nemzetáruló kínai vagyok, aki csak a rosszat keresi mindenhol. Veletek szemben ez a taktika talán nehezebben menne.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2011.11.08. 12:09:32

Nem kínai, libsi, csak az a telefon automata szófelajánlója megtréfált...

spontan · http://erdekessegek.info 2011.11.08. 12:39:24

Erőből nem lehet összekovácsoló mítoszt gyártani, ezt nem értik meg.

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.08. 12:45:35

Alapvetően az a felháborító, hogy mindezt állami pénzből készítette, mert saját zsebéből még akár 50-et is rendelhet.

csárli hárper 2011.11.08. 12:46:05

már kiröhögni őket sincs kedvem....

Édy, aki Endre 2011.11.08. 13:03:35

Mennyivel izgibb - és természetesen trendibb - lett volna, ha kipreparált holttesteket mutogattak volna felöltöztetve sünnek és tüntetőnek. Abban senki nem találhatott volna kivetnivalót. Vagy felkérhették volna Hermann Nitschet, hogy a múltkori példáján felbuzdulva most "installáljon oda de íziben" valami frankóságot. Például "Vérrel leöntött mackónadrág fakeretben, mellette vérfoltos viperával." Szerintem ezek tutira menők lettek volna.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2011.11.08. 13:08:18

Kerényinek igaza van, mert az emberek ostobák. A többi stimmel :D

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.11.08. 13:11:31

Én is! Én is festeni akarok! Állami megrendelést akarok! Sokatsokatsokat!!!
Képterveim:
SP (Schmitt Pál) és két kicsi legó
Surján lovag és a véres seregélysereg
Tarlós úr haját tépi a Széll
Csányi Venni Vidinek Vicsi
Schmitt Pál újévi szembejövetele
A külföld figyeli Orbán Viktor tetteit
Orbán Viktor kokit és sallert oszt
Kövér László bajuszán billeg a morzsa
Rogán Antal a Barátok közt
Szógyártó Péter mellénk beszél
KDNP és a választói - 10 alakos miniatűr
Matolcsy egy kulccsal lelakatolja az államadósságot
Szent M. György legyőzi az IMF sárkányt
Lézer János elhajt
Kósa Lajos Kálmán Olga előtt izzad és dadog
Selmeczi Gabriella megvédi a nyugdíjakat
Harrach Péterr hrrrrrr!!!
Gyurcsány Ferenc bilincsben bilizik a cellasarokban
Orbán Viktor gólöröme
Bibó István sírban forgása
A József Attila szobor Dunába lökése
Fülkeforradalmi Ifjúsági Napok
Összefogás - recski táborkép
Tánc- és közmunkadal fesztivál
Elvis Presley orosz tankokon twisztel
A 4-es metró alagútjának és a Nemzeti Gödörnek a visszatömése
A Debreceni Loki stadion 2056-os átadása
Nemzetiszínű keretű Kubatov listák a közintézmények falain
és végezetül:
Olimpic Games in Budapest 2096

Korábbi referenciaképeim itt tekinthetőek meg:
fradyendre.blogspot.com/
:)

DillingerEscapePlan 2011.11.08. 13:20:25

@Frady Endre: fessed meg, amennyi erővel ezt minden blog alá belinkeled már az első képpel el is készültél volna, bár elnézve MSPaint tudásod, akár az ötödiknél is járhatnál :D

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.08. 13:41:51

@Édy, aki Endre: neked teccenek? de most oszinten, ne hamukazz! :)
valoban ugy gondolod, hogy ennyire kepes ennek a 10 millios orszagnak a kepzomuvesz gardaja? Ez a csucs?

Izo 2011.11.08. 13:42:44

Érdekes, hogy az EU csatlakozás kimaradt a történelmi események közül. Pedig mindenképpen az, akármi is lesz a vége.

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.08. 13:43:51

@DillingerEscapePlan:
ti tenyleg azt hisziotek, hogy ha valaki rapingal egy turult, vagy egy arpadsavos zaszlot egy papirlapra, hogy az mar muveszet?
Muszaj a muveszetnek politikai tartalommal birnia? Attol szebb lesz?
Egy festmeny attol igazan felemelo, hogy nemzeti szimbolumokkal telecsicsaztak?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.11.08. 13:45:42

A korrektség kedvéért a Holokausztos, a Második Világháborút és a Nemzeti Színház nem rossz. A többi a következő selejtezéskor értékesítendő, illetve a hulladékgazdálkodási szabályoknak megfelelően ártalmatlanítandó. (uff, ennyit a művészetkritikáról :) )

unionist 2011.11.08. 13:49:38

a sztori már régebbi. 211 misi támogatásért a képen huszáregyenruhában kósa lali. hivatalos híradás:
www.youtube.com/watch?v=VxQInhQxuCg

Édy, aki Endre 2011.11.08. 13:57:22

@VUVUZELLANÉNI:

Nekem kifejezetten nem tetszenek. Legalább annyira nem tetszenek, mint azok a "műalkotások", amelyekről beszélve összenedvesítették az alsóneműjüket esztétikai jellegű izgalmaik során az ún. européer értelmiségiek.

Ugyanaz az amatörizmus, csak másképpen "marketingelik meg." :)

delvideki 2011.11.08. 14:03:36

Übung 29:
Bannführer Stülpnagel, haben Sie unsere Vergeltungswuwuzela mitgebracht?

Édy, aki Endre 2011.11.08. 14:07:58

@VUVUZELLANÉNI:

Én csak azt látom, hogy Jeff Koons 'Balloon flower (Magenta)' című izéjéért majd' 13 millió fontot fizettek a Christie'snél.

Én csak azt látom, hogy Willem de Kooning "remekbeszabott" műve, a 'Women III' 137,5 millió dollárt ért valakinek, aki roppant műértő.

Meg azt is látom, hogy a roppant művészies Malevics szuprematista kompozíciója a roppant magas ára mellett (60 millió dollár) örömkönnyeket csal az igazi műértők szemeibe.

És még említhetném a többi tehetségest: Basquiat, de Saint Phalle és a többi "korlátozottan világhírű" művész példája lebegjen előttünk.

A műértés bonyi dolog. :)

ember67 2011.11.08. 14:10:33

Elképzelem a szitut, ahogy Pozsgai röhögve vállon veregeti Kerényit: gratulálok Aczél György elvtárs! Pardon Kerényi úr!

Kabbe (törölt) 2011.11.08. 14:11:18

igényes nípnekk-igényess müviszekket

Ébresztő magyar, elég volt, ne tűrd a diktatúrát! 2011.11.08. 14:12:37

Tudtuk hogy büdös, bunkó szarháziak, de ezzel az övéiknél is kiverték a biztosítékot.

Ilyen a szocikon szocializálódott fidesz banda!

rockjano 2011.11.08. 14:13:05

Na nagyon örülök hogy végre a fiatalabb talán normálisabb jobboldaliak is látják hogy valami elképesztő debilitás az amit ez a szerencsétlen bolond képvisel.

Talán szólni kéne a főnökének (és ez a felhívás CSAK jobbról jöhet) hogy nagyon kínos ez az egész és egyébként baromi rosszat is tesz a jobboldalnak (aminek én spec. örülök de az egy más kérdés).

Tényleg jobboldaliak ti magatokban hogy számoltok el ezzel??? Vagy csak szégyenlősen félrenéztek?

Komolyan, ilyen mértékű őrület még a Gyurcsány kormány idején sem volt. (talán a kormányzati jósda de az lehet hogy csak pletyka volt)

Nem kéne a jobboldali értelmiségenk szólni hogy EZT NEM KÉNE?????

A hallgatásotokkal cinikusan ti is részeivé váltok ennek.

ember67 2011.11.08. 14:14:36

@Édy, aki Endre: mi köze ennek ezekhez a festményekhez? Ez ugyanaz, mint az MSZMP által rendelt hős orosz katonákat ábrázoló szobrok. Ideológiai alapon rendelt művek", melyek művészeti értéke közömbös. Egyébként értelmes, magára szakmailag adó festőművész ilyen megrendelést nem vállal el. A maradék meg ilyet tudott...

milyen szép a Vértes, ó 2011.11.08. 14:15:58

@Édy, aki Endre:

A szövegértés meg még bonyolultabb. :)

ember67 2011.11.08. 14:16:57

Nem többet jelentene egy olyan festmény, ami békét, szeretetet, egymás iránti megbecsülést, a magyarság összetartását szimbolizálja? Hamár az alaptörvény tartalma nem ilyen...

ember67 2011.11.08. 14:17:47

@Kabbe: ígényess kormányt!

csoko20 2011.11.08. 14:18:20

@Édy, aki Endre: Amiket felsoroltál azokért is az állam fizetett, hogy azok által is dicsőítse önmagát?

ember67 2011.11.08. 14:18:48

@Édy, aki Endre: ja, teszem hozzá magánember fizette! Saját pénze, nézegesse! De ezeket elvileg kötelező lesz nézni!

Dr.Dr. VUVUZELLANÉNI okleveles tengerimalac hentes 2011.11.08. 14:19:43

@DillingerEscapePlan: szeretned mi cicabogar? nem sokaig lesz nektek lehetosegetek kussoltatni az embereket kicsirigo. meg a vegen sajnalni is foglak, amikor megtalalnak a kis godrocskedben.

jan 2011.11.08. 14:21:18

@Lord_Valdez: a holokausztos és nemzeti színházos tényleg elfogadható, a második vh-sal azért vitatkoznék.

a legeslegfurcsább a dualizmus: itt ugyanis arra sem lehet rájönni, hogy mi volt a művész szándéka.

a vörösiszap kép se rossz, csak ott persze az sántít, hogy maga az esemény nem évezredes jelentőségű (pl. a tatárjárás, de akár néhány noname pestis-, ill. kolerajárvány nagyobb jelentőségű volt, mint az iszapkatasztrófa), hacsak nem értelmezzük magát az eseményt metaforaként (vörös-komcsi-mszp-s)

Édy, aki Endre 2011.11.08. 14:24:34

@ember67: És milyen sok ilyen művet ismerünk. Közöttük remekbeszabottakat és tréket. Ezek legtöbbje tré.

fuxosbömis (ex kacagányos) · http://fuxos.blog.hu 2011.11.08. 14:27:32

Az "alkotások" színvonala pontos képe annak az értelmi szintnek, amit ez a kormány illetve a lelkes támogatói és jórészt a rájuk szavazók is képviselnek......a dilettantizmusnak. Nem értem mi baja van vele a poszt szerzőjének.

Édy, aki Endre 2011.11.08. 14:27:49

@csoko20: Simán felsorolok neked olyanokat, amelyeket ilyen módon finanszíroztak és mégis remekművekként ismerik őket. Most akkor mi a problémád? A finanszírozás vagy a minőség?

Édy, aki Endre 2011.11.08. 14:29:50

@ember67:

"ja, teszem hozzá magánember fizette! Saját pénze, nézegesse!"

Nincs olyan, hogy saját pénz. Elméleti síkon.

Akkor neked elsősorban a finanszírozás nem tetszik, ugye?

"De ezeket elvileg kötelező lesz nézni!"

Csak azoknak, akiknek a napi betevőjük a rettegés 2010 áprilisa óta. :)

dunaparti 2011.11.08. 14:41:21

Ezek a festmények csak ezekben az években nem tetszenek az embereknek. Még néhány száz év és milliókat fognak érni! :)

csoko20 2011.11.08. 14:41:54

@Édy, aki Endre: Lécci, sorolj néhányat! :D

Alterix 2011.11.08. 14:50:42

@dunaparti: Jó-jó, de addig nem lehetne levinni a raktárba???

Édy, aki Endre 2011.11.08. 14:53:34

@csoko20:

Eleve ott kezdődik, hogy például a párizsi Salon már Mazarin óta eléggé ilyen. Indirekt szponzorálás. Ha ismerős.

dunaparti 2011.11.08. 15:00:51

Felesleges levinni a a raktárba, mert hamar 14 év lesz a kötelező iskolai korhatár, utána pedig kötelező a közmunka, abban pedig kötelező lesz a "Kerényi-féle műalkotások elemzése" :)

citrix 2011.11.08. 15:02:30

Számomra hihetetlen,miként ismétlődik meg az ötvenes évek első felének minden lépése.Államosítás,padlás lesöprése,új alkotmány(tákolmány),központosítás,törvénykezés állami irányítása,mamelukok kinevezése a közjogi méltóságok helyére.Pénz nincs,de egyszerre több új stadion,konferenciaterem és egyéb hasznos intézményt építenek csilliárdokért.Igaz hogy se foci,se néző.De ez a kedves vezető hobbija,hát ez kell.A vak is láthatja milyen rohamtempóval épül ki a személyi kultusz a kedves vezető körül,milyen szép emberek lesik minden óhaját-sóhaját.Rákosi,Péter Gábor és a többi jómadár csak tátott szájjal lesné a kétharmad államszocialista berendezkedését,regnálását.Eldöntik a híreket,a művészeti irányzatot,a vallást,eldöntik mi jó és mi nem a nemzetnek.Nem jó Károlyi Mihály és József Attila,nem jó Ady és még sokan mások mert tudták,hirdették az igazat.Más kell ide.Nem jó a Szabadság szobor sem,csak idő kérdése mikor kerül helyére egy monumentális "alkotás",ami nem kétséges kit ábrázol majd,dicsfényt árasztva Pestre és Budára.Eljön a kis mellszobrok ideje (ismét),szocreál igénytelen képek,freskók néznek le az állami épületekről (születik az alkotmány és társai). Már csak a pufajkások hiányoznak amint agitátorokkal keresik fel a "renitens" személyeket meggyőzendő őket a kétharmad igazságáról és buzdítva az államadósság csökkentésére.Nem szégyelli magát Kerényi,ilyen ocsmányságban segédkezni ennek a rezsimnek?!

Édy, aki Endre 2011.11.08. 15:02:56

Frida Kahlo, Diego Rivera és a mexikói kormány szponzorálta muralisták. Vagy említsük a New Deal által megteremtett Work Progress Administration által szponzorált művészeti megnyilvánulásokat? Itt egy lista róluk (en.wikipedia.org/wiki/List_of_Works_Progress_Administration_artists). Vessétek meg őket ezerrel, mert eladták a lelküket és a művészi énjüket a roosevelti New Dealnek. :)

Édy, aki Endre 2011.11.08. 15:04:02

@citrix: Igen, igen, igen! Még, még, még! Biztos sokkal jobb rettegést is ide tudsz varázsolni. Ha már a témához nem értesz. :)

csoko20 2011.11.08. 15:06:37

@Édy, aki Endre: Aha, ott kapott valami díjat Mukácsy is, tehát ott volt ízlés, ráérzés is. Itt meg 1,6 millió egy fosért...

De gondolom, nem a Salonból verbuvált az aktuális hatalom festőket, hogy töltség meg tartalommal az Alkotmányt, Alaptörvényt?!

SPYD3RM4N 2011.11.08. 15:08:43

Bezzeg amikor néhány éve még Gyurcsányék minden közintézményre kétméteres vörös csillagot tetettek Ferenc aranykeretbe foglalt képével, azt valamiért nem fikáztátok! A "Szent Vizitdíj Asztalával" valamiért semmi bajotok nem volt!

SPYD3RM4N 2011.11.08. 15:11:56

@Édy, aki Endre: És most mindenki tisztelettel vegyes félelemmel tekint színtiszta ellenérveid seregére...

Édy, aki Endre 2011.11.08. 15:15:26

@csoko20: Most döntsd el, mi nem tetszik. Az nem tetszik, hogy állambácsi szponzorál? De akkor vesd meg mélyen az összeset, akit szponzoráltak. Vagy az nem tetszik, hogy ilyen silány művek születtek? De akkor azonnal nyilvánulj meg az összes minőségileg hitvány alkotás ellen. :)

genyamagyar 2011.11.08. 15:17:25

Most hallottam, hogy a magyar londoni nagykövet (Csák János) üvölte követelt magának egy új zongorát másfél milláért, mert a régi dohos lett.

Megkapta. Már viszik is ki neki Londonba. Hiába, gazdag ország a miénk...

Kerek négyszög 2011.11.08. 15:17:28

Nem értem mi a probléma a rezsim udvari festészetével. Minden rezsim a világ bármely sarkában pont ezeket csinálja. Igen jól tipizálható.

És azért valljuk már be. Ez a debi,l értelmi fogyatékosságot súroló kommunikáció keverve egy kis erőszakkal, molotov koktéllal hatalmas sikert aratott a magyar zemberek körében. Most őszintén. Miért pont most hagynák abba?

Édy, aki Endre 2011.11.08. 15:18:30

@SPYD3RM4N:

A tisztelettel vegyes félelem felétek csak retorikai túlzás. Persze jobb lenne, ha te is képes lennél / ti is képesek lennétek butus dolgok mantrázása helyett tényszerűségekkel is előállni, de mohó az ember nem lehet. :)

El kellene például dönteni arrafelé, hogy most az állami megrendelés a bibi vagy az, hogy silány alkotások jöttek létre?

A silányságot talán még meg is érteném kifogásnak.

De a másikat?

Ahhoz eléggé bátornak kellene lennetek, hogy merjétek ekézni azokat az ajnározott művészeket, akik szintén eképpen dolgoztak.

De Guszti meg a busz...

Alterix 2011.11.08. 15:22:17

@Édy, aki Endre: Bocsi, jobban átgondolva: ezek az illusztrációk tökéletesen illenek az alaptörvényhez. Egyedül az államháztartási hiány alkotmányba rögzítésének képi ábrázolását hiányolom.

Édy, aki Endre 2011.11.08. 15:24:00

Mindenki szponzorálja a saját kölykét valamilyen szinten. Vannak direktben szponzorálók (ld. az itteni silány művekre adott pénzek), vannak indirekt módon szponzorálók (ld. korábbi silány műalkotások).

Édy, aki Endre 2011.11.08. 15:24:33

@Alterix: Másfél milláért megrajzolom neked. Okosba'. ;)

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2011.11.08. 15:29:49

A cikk igaz. Borzasztóan kilóg itt a lóláb.

pakerik 2011.11.08. 15:49:09

Nekem nagyon tetszettek a képek. Ha a politikát kivennénk belőle, nem lenne ennyi negatív kritika. A magam részéről gratulálok Kerényi Imrének a választáshoz. Igazi műremek mindegyik.

Mezőbándi 2011.11.08. 16:01:41

Kerényi modorosságától pusztulnak az agysejtek. A képek meg - pár kivétellel - szarok.

A régebbi események illusztrálására (István, Dualizmus) jobb lenne régebbi, ismert (és ingyenes), hangulatukban passzoló festményeket használni, az újabb eseményekhez (1956) egy-egy jelképpé vált fotót, pár eseményt pedig aránytévesztés okán teljesen kihagyni (lovasroham, vörösiszap).

Maximum az "Új alaptörvény megszületése" kaphatna egy saját festményt, de inkább ahhoz is használhatnának egy sajtófotót.

Édy, aki Endre 2011.11.08. 16:08:15

@légycsapó:

"Nem értem mi a probléma a rezsim udvari festészetével. Minden rezsim a világ bármely sarkában pont ezeket csinálja. Igen jól tipizálható."

Ha még csak festészet! De már az irodalom is!

A Nobel-díjas Seamus Heaney például Írország koszorús költője. Hivatalosan. John Dryden volt az első oklevéllel is megerősített angol koszorús költő. Wordsworth és Tennyson szintén azok voltak. És jól tudjuk (legalábbis remélem, hogy az itteni "igényesek" és "művészetekben jártasak" is jól tudják), hogy ez a pozíció micsoda kötelezettségekkel jár.

Vessétek meg őket, mert állami csecsen lógtak és dicsőítettek. :)

gebsi42 2011.11.08. 16:13:58

@Édy, aki Endre: Frida Kahlo és Rivera igaz, hogy kapott pénzt a mexikói kormánytól. Mellesleg Rivera kapott Henry Fordtól is. A hasonlóság innen véget is ért. Pl. egyik mecénás sem szabta meg a témát. Ford is csak a kép helyét szabta meg a megrendeléskor. (Igaz a végeredmény nemt etszett Fordnak.) A külömbségek egyike a művek színvonala is. Kahlo már akkor is világhíres volt és azóta csak híresebb lett. Hogy egy érthető analógiát mondjak: nem baj ha időnként ajándékot fogad el az ember, az sem baj ha nemi életet is él DE kifogásolható ha a bevétel ellenében rögtön nemi életet él a sponzorral és annak minden perverzióját kiszolgálja. Érthető?

Édy, aki Endre 2011.11.08. 16:19:17

@gebsi42:

"Frida Kahlo és Rivera igaz, hogy kapott pénzt a mexikói kormánytól."

Tehát akkor nem kifogásolható, ha valaki megrendelésre dolgozik. Köszönöm!

"A külömbségek egyike a művek színvonala is."

i) Ezt a sorodat olvasva úgy vélem, hogy nem te leszel az, akinek a véleményére adni fogok. De nem a beírtak tartalma miatt.

ii) A művek színvonala meg ismét olyan, amelyről sokat lehetne vitázni. Például számomra mind Kahlo, mind Rivera gáz. Mások meg istenítik. Meg nekem jobban tetszenek Stosskopf csendéletei, mint Twombly firkái. Attól, hogy valakiket kanonizáltak, nem jelenti azt, hogy onnantól fogva leborulva imádnia kell őket bárkinek.

iii) Meg lennék lepve, ha egy mondatban össze tudnád foglalni, miért más (jobb) a művek színvonala az egyik példa esetében a másikkal való összehasonlításban.

Észmegálló 2011.11.08. 16:19:52

Kerényi................ Nem szégyelled magad?

Embervad 2011.11.08. 16:28:34

a lovasrendőrös kép kurva jó :)

Beru 2011.11.08. 16:40:59

Szerintem születtek korábban elég jó képek történelmi eseményekről. Pl. Mednyászky László I. világháborús képeivel kifejezetten meg vagyok elégedve. Igaz, az nem megrendelésre készült, csak úgy ihletre. Meg már régi is. Á, hagyjuk.

Beru 2011.11.08. 16:43:48

@Mezőbándi: Bocsánat, te javasoltad előbb. Egyetértek. Az aránytévesztéssel szintén.

Gazz 2011.11.08. 16:55:56

Annó 2002-ben, amikor a Fidesz nem bírta feldolgozni, hogy elveszítette a választást, egy sereg polgári körös tüntetést tartottak. Az egyik ott volt a munkahelyemtől nem messze. Megyek haza, látom, hogy a kerényi idomítja a sok jobbantot, különböző tornamutatványokat végeztet velük. Népszabadságon kellett taposniuk, ülniük, meg mindenféle agyament marhaság. Röhejes volt látni, ahogy a sok kokárdás jobbant zavart tekintettel nézegetett egymásra. Tudták, hogy rettentő szánalmas látványt nyújtanak, de a karmester úrnak engedelmeskedni kell, ezt követeli meg a jobbant falkatörvény...

milyen szép a Vértes, ó 2011.11.08. 16:57:58

@Édy, aki Endre:

Ugye annak, hogy az/egy állam finanszírozza művészek munkáját, önmagában semmi köze politikai célzatú "művészeti" megrendelésekhez, de végülis mindkettőben van 'állam' és 'művészet', sz'al érthető a 'megfejtés'.

baba jaga 2011.11.08. 16:58:28

Kerényi egy súlyosan idegbeteg ember.Skizofrén.
Az már nagyobb baj, ha ő a kis Göbbels és még közpénzeket is rá.
De mit tehetünk? Ez a kormány már csak ilyen.
A hülyék klubja.

baba jaga 2011.11.08. 16:59:37

Bocs,
"közpénzeket is bíznak rá."

milyen szép a Vértes, ó 2011.11.08. 17:02:26

@Gazz:

Műjobbos torna. Nem kell hozzá soktízezres eszközpark, emulálni tudnak bármit néhány újsággal. A futópadot mondjuk megnézném. :)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.11.08. 17:06:39

tulajdonképpen az alaptörvény színvonalához elég jól passzolnak a képek.

az lesz kicsit fura, ha gyerekrajzok túl jól sikerülnek.

flippant 2011.11.08. 17:11:52

Bakker, ezen a lovasrohamos képen beröhögtem. Pedig egy nagyon szomorú esemény volt az októberi rendőrterror. Ezek meg gúnyt űznek belőle ilyen karikatúrákkal. A narancsosok nagyobb károkat okoznak a nemzetnek mint a maszop a 8 éves ámokfutásával.

hazug fidesznyik (törölt) 2011.11.08. 17:15:10

@Gazz: "2002-ben, amikor a Fidesz nem bírta feldolgozni, hogy elveszítette a választást, egy sereg polgári körös tüntetést tartottak"

Nem a fidesz banda nem tudta feldolgozni, hanem a felcsúti cigány vajda.

messi-asz 2011.11.08. 17:18:27

@flippant: a 8éves komcsilibsi kormány az gyalogos rendőr volt
a fides LOVASROHAMÁhoz , ámokfutásához képest

grünweinsalz 2011.11.08. 17:23:22

"Ráadásul az eddig közszemlére tett képek semmiféle formavilág- és stílusbeli egységet nem mutatnak fel, leszámítva, hogy kis jóindulattal mindegyik a naiv festészet körébe lehetne besorolható."

Naiv festő - "Annyira naiv, azt hiszi, tud festeni.!

Dour. 2011.11.08. 17:34:47

Legalizálták a kemény drogot?

hazug fidesznyik (törölt) 2011.11.08. 17:38:41

@flippant: "nagyon szomorú esemény volt az októberi rendőrterror"

Amikor a felbérelt gyújtogató csürhét szétverik, azt úgy hívják, hogy oszlatás.
Az a szomorú, hogy téged akkor nem kúrtak fejbe, mert lett volna egy esélyed rá, hogy elkezdj gondolkodni. Remélem, hogy egyszer majd megtudod, mi az a terror, mert megérdemled.

getva 2011.11.08. 17:40:50

Ezt a kerényit azért valaki odaengedte arra a rengeteg dellára, amit elbasz ilyen faszságokra. Nem Orbán, nem.
Hanem ti, kedves fülkeforradalmárok.

getva 2011.11.08. 17:42:16

hehe. cenzúra, itt is.

idelle · http://egymondatban.blog.hu/ 2011.11.08. 17:48:08

"Kerényi azonban jobban tenné, ha maradna a rendezésnél"

helyesen: Kerényi jobban tenné, ha továbbra is részegen/másnaposan és köntösben grasszálna az átkosban kiumbuldázott Sütő utcai lakása előtti gangon, mintsem, hogy kilépjen a napfényre.

Amalfi 2011.11.08. 17:54:57

Ha festő lennék nem utasítanék vissza egy ajánlatot, ahol egy képért több mint egy millió forintot fizetnek. Ezek a képek változó minőségűek, de nem értem azokat, akik gyerekes mázolmányoknak tekintik őket. Szerintem ezek a festők tudnak jó, és szerethető képeket csinálni, és itt is ezzel próbálkoztak, de ez a feladat nem erről szólt. Itt propaganda képek készítésére kértek fel embereket. Ezektől a képektől az várták, hogy a történelmet a Fidesz napi politikai érdekei szerint mutassák be. Ez a mentalitás a Fidesz által szóban elítélt szocialista rendszernek volt a sajátja. Amit sikerült elérni, az az, hogy az ország nagy része még kevébé érezze magáénak az alkotmányt, amit ilyen módon illusztrálnak.

messi-asz 2011.11.08. 18:00:33

@Amalfi: szakmai kvalitásuktól teljesen függetlenül az életük végéig a multjuk szégyenfoltja lesz amikor egy debil rezsimet kiszolgálva aprópénzért festettek...

nemsokára nagyon fogják ők is szégyellni

macscico 2011.11.08. 18:14:28

Igen! Megrendelésre készült szobrok, festmények az MSZMP idején! Voltak, röhögtünk is rajtuk eleget! Kerényi már nem emlékszik? Nem tudja, elfelejtette , hogy ami megrendelésre készül az akkor is enyészik, ha jó? Igaz, lehet akkor is rendelt, mostmár semmi nem lehetetlen . Olyan szomorú az egész! Tisztelt Kerényi úr! Nem jó a megrendelésre készült festmény ! Olyan diktatúra szaga van! Nem?

Counter · http://goo.gl/EXkKH9 2011.11.08. 18:28:16

@Amalfi: Sosem gondoltam volna, hogy a labdarúgó-válogatottra vonatkoztatott terminológiát (szerethető csapat) valaha képzőművészetben is viszontláthatom, de köszönöm! :-D
Amelyek színvonaltalan mázolmányok, azok azért azok, mert azok. De nem mind az. A mázolmány minősítés hideg fejjel akkor indokolt, amikor már az ecsettel se tud bánni a festő, ezt leginkább a Trianon-és az alaptörvény-képen lehet észlelni. A sorozat többi kirívóan gyenge képe nem elsődleges technikai hibákban, hanem esztétikumzavaró, képre nem illő tartalmaktól szenved, mint pl. a Horthy-kép.

Vannak simán elviselhetően gyenge vagy gyengén közepes képek. Nem nagyon lehetséges kitörni a kurzuskép kategóriából, ezzel nem lehet mit kezdeni, és hiányzik a művészi többlet, ami ellensúlyozhatná, mint egynémely '19-es plakátnál.

Egyébként ez az egész hepaj egyetlen szóban csak azért nem jellemezhető, mert összeveszik nálam a "pártállam", a "szocreál*" és az "agitprop", hogy akkor most melyikük nyerjen.

* Tudatában vagyok annak, hogy ami Magyarországon szocreál néven fut, az a legritkább esetben valódi szocreál, inkább szocreál giccs. Valódi szocreálért a Lomonoszov-egyetemet meg a Népek Palotáját kellene nézni. De ez most mellékvágány :-) Magát a véleményt jól kifejezi a fogalom.

SPYD3RM4N 2011.11.08. 20:08:30

@Édy, aki Endre: Nyugi, a "színtiszta ellenérvek" rész is csak irónia volt. Felétek az nem egy mérhető, kimutatható mennyiségben előforduló valami. :)

Egyébként nyugodtan mutogass csak a ballibekre, hisz' biztos Gyurcsányék írták pl. ezt a blogbejegyzést is... Ennyit ismét csak a színtiszta ellenérvekről. Szerintem döntsd el, hogy folyamatosan legyurcsányistázod-e a konzervatóriumot vagy sem, de ha nem, akkor valami többel kell előállnod a sima ballibezésnél.

Czelder Orbán 2011.11.08. 20:23:36

@Konzi: Simi-humi, dá-dá, ejnye-bejnye... Bezzeg ha az ősgonosz, ballib Gyurcsány-kormány követett volna el ekkor stílus- és ízlésbűnözést, akkor egyből előkerült volna a verbális szögeskorbács.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2011.11.08. 23:41:30

@Czelder Orbán: simi-sumi, dádá. Nagyjából nem érdekel minket, hogy mitet gondolol. :D Írunk, ha van kedvünk és időnk. Jóccakát.

citrix 2011.11.09. 07:17:13

@Édy, aki Endre: Tény,hogy nem vagyok művészettörténész,zsűribe se választanának be.De van szemem és látok,ellenben sok fideszes pártkatonával,akik akkor boldogok ha monumentalista,értéktelen giccseken láthatják hatalmuk kiteljesedését.Gyűjtenek nap mint nap szegények,kórházak,szociális intézmények,egyiptomi sérültek javára,mert ugye az államkassza üres.Ám telik ocsmány propagandafestészetre,új luxusautókra,stadionokra,a méltóságos urak röpködtetésére a világban és sorolhatnám.Kedves Édy vagy tőlem akár Herkó páter is lehetsz,ezek a tények.Szebb jövőt kívánok,csak állj helyt a narancs mellett.Ami lehet hogy kicsi,lehet hogy savanyú,de a tiéd,szeretgesd,babusgasd.

Édy, aki Endre 2011.11.09. 09:37:19

@milyen szép a Vértes, ó:

"Ugye annak, hogy az/egy állam finanszírozza művészek munkáját, önmagában semmi köze politikai célzatú "művészeti" megrendelésekhez..."

Csak enyhe átfedés van.

Meg aztán mindig arról megy a mantra, hogy tessék a piacról megélni.

Csak nem mindenkinek.

Ajánlom Diego Rivera egyes munkáit. Megrendelésre.

Örülünk, Vincent?

Édy, aki Endre 2011.11.09. 09:39:45

@SPYD3RM4N:

Ha nem vagy képes szöveget értelmezni, akkor ezt miért reklámozod?

Édy, aki Endre 2011.11.09. 09:40:36

@citrix:

Még, még, még! Sokkal több ilyen "színvonalas" beírást! :)

citrix 2011.11.09. 11:19:40

@Édy, aki Endre: A véleményemet akár "színvonalasnak" is értékelheted vagy amilyenre csak akarod.Ettől a leírtak tények.Mutass egy művelt,mértékadó embert aki ezeket a silány,szocreálnak is gyenge műveket értékesnek,méltónak tartja.Cáfolj rá az új és új megszorításokra,adóemelésekre,járulékemelésekre,másik oldalon a mértéktelen költekezésre.Tudom,ez színvonaltalan,rövidlátó és populista nézet.Lesz még hasonló értékelésem amint jönnek a hasonló nívójú műalkotások állami megrendelésre.Ha szépnek találod őket,a másolatukkal kidíszítheted otthonodat,jól mutat.

Édy, aki Endre 2011.11.09. 11:45:32

@citrix:

"Ettől a leírtak tények."

Dehogy az! A véleményed csupán. Amivel vagy egyetért az ember vagy nem.

"Mutass egy művelt,mértékadó embert aki ezeket a silány,szocreálnak is gyenge műveket értékesnek,méltónak tartja."

Mutasd meg, hogy az "értékítéleted" művészi és nem politikai szempontok alapján született.

gebsi42 2011.11.09. 17:02:08

@Édy, aki Endre:
"i) Ezt a sorodat olvasva úgy vélem, hogy nem te leszel az, akinek a véleményére adni fogok. De nem a beírtak tartalma miatt."
Semmi gond. Azért szép a világ mert nem vagyunk egyformák. Ha mindenki ugyanazt gondolná lóversenyen sem lehetne fogadni.

"ii) A művek színvonala meg ismét olyan, amelyről sokat lehetne vitázni. Például számomra mind Kahlo, mind Rivera gáz. Mások meg istenítik. Meg nekem jobban tetszenek Stosskopf csendéletei, mint Twombly firkái. Attól, hogy valakiket kanonizáltak, nem jelenti azt, hogy onnantól fogva leborulva imádnia kell őket bárkinek."
Igen, a művek színvonaláról lehet vitatkozni. Mindazonáltal ilyen időtávlatból a színvonal nagyságrendje már kétségtelen. A pontos értéknek legfeljebb pár százalékáról lehet vitatkozni. Amit te mondasz az a te __ízlésed__. Ízlésről nem vitatkozom. A művészettörténeti értéket megrágják képzett elmék. Mivel én csak ugatom a Holdat kénytelen vagyok elfogadni azt amit sok tanult elme mond. Hasonló a helyzet az elektron létezésével. Sosem láttam elektront, de tanult elmék a részecske ill. hullám megjelenésű, elektron nevű részecskével magyaráznak sok mindent. Ha nem tudom kitanulni a részecskefizikát, akkor a közös tudásra kell támaszkodnom, amit a hozzáértők közvetítenek. Mindez nem zárja ki, hogy valamennyit megtanuljak és megértsek belőle.

Analógia: Valamennyit teniszezgettem. Edző is foglalkozott velem. Előtte a sportközvetítések teljesen hidegen hagytak. Két év tenisz tanulás után mostmár lekötnek a teniszközvetítések. Azóta látom a lehetőségeket és meg tudom ítélni a nagy teljesítményt. Az irodalom, zene és festészet is ilyen. Tanulni kell valamennyit hogy meg tudd ítélni ill. érzelmeket váltson ki benned.

"iii) Meg lennék lepve, ha egy mondatban össze tudnád foglalni, miért más (jobb) a művek színvonala az egyik példa esetében a másikkal való összehasonlításban." Engem is meglepne és Naprendszer méretűre nőne az egóm ha egy mondatban össze tudnám foglalni. Azt sem tudom egy mondatban megmondani miért jobb a Manchester United-nek szurkolni mint a Juventusnak. Nincs királyi út a művészet értésében sem. Sok képet kell nézni. El kell olvasni egy-két jó művészettörténet könyvet és megérted. Vagy nem érted meg de az sem baj. Nekem sem tetszik sok kép a Ludwig Múzeumban. Pedig a Ludwig házaspárnak tetszik és egy rakás pénzt adtak érte.

Otido · http://monarchista.blogspot.com/ 2011.11.09. 23:25:24

Vállalom a kisebbségi sorsot, de nekem tetszik az a pár kép, amit láttam és az ötlet is jó, még akkor is, ha magával az "Alaptörvénnyel" bajom van.
Tudom, hogy az írás alkotójának ez a véleménye, amit leírt, minden bizonnyal átgondolta, de nem értek vele egyet, az államnak igenis van kultúra finanszírozó szerepe.
Van, akinek nem tetszik az Ember tragédiája Alföldi rendezésében, és van, aki rajong érte. Van, aki szerint a Nemzeti dal egy stílustört giccs, mégis jelképpé volt.
De gustibus non est disputandum

Édy, aki Endre 2011.11.10. 12:35:55

@gebsi42:

"Mindazonáltal ilyen időtávlatból a színvonal nagyságrendje már kétségtelen."

Nem kétségtelen. Kétséges.

"A művészettörténeti értéket megrágják képzett elmék."

Rágják. És? Mennyivel ér többet az ő rágásuk a te rágásodnál? Vagy bárki rágásánál? Szubjektív dolgokról beszélünk, ami arra utal, hogy ahány ember, annyiféle vélemény.

"Az irodalom, zene és festészet is ilyen. Tanulni kell valamennyit hogy meg tudd ítélni ill. érzelmeket váltson ki benned."

Igen, de ez továbbra sem válasz arra, hogy szubjektív megítélés szempontjából kiindulva bárki megmondja a tutit.

Kérdezni egy csomót lehet még bevett dolgokat illetően is.

"Nincs királyi út a művészet értésében sem. Sok képet kell nézni. El kell olvasni egy-két jó művészettörténet könyvet és megérted."

Süket duma az elejétől a végéig. Nyugodtan bevallhatod, hogy fogalmad sincs róla, csak mantrázod a butaságokat.

"Pedig a Ludwig házaspárnak tetszik és egy rakás pénzt adtak érte."

És ez mennyiben legitimál bármit is? Mennyiben ad arra magyarázatot, hogy egy adott kép frankó-e vagy sem?

Annyira unom az ilyen fellengzősen semmitmondó szöveget, amit lenyomsz itt.

Édy, aki Endre 2011.11.10. 13:50:11

@gebsi42:

Mivel látható, hogy nagyon járatos vagy, kérlek, próbáld meg nekem elmesélni, hogy miképpen is működik a minőségi elbírálás a következő esetén: index.hu/kultur/2011/11/10/egymilliardot_ero_foto/

Biztos vagyok benne, hogy menni fog és nem csupán szánalmas mellébeszélést lehet majd olvasnom. :)

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.11.10. 19:19:51

@dobray:

A gyerekek értik! Gyerekek beszélnek a képekről: simán megszégyenítik az összes ballib fölényeskedőt, gyűlölködőt, sznob fanyalgót és trollfészt. Függetlenül attól, hogy ez nekem tetszik-e vagy nem, Kerényi nyerésre áll:-)

eper.elte.hu/index.phtml?cim=festmenyek.html

ü
bbjnick

gebsi42 2011.11.11. 14:30:58

"
Mivel látható, hogy nagyon járatos vagy, kérlek, próbáld meg nekem elmesélni, hogy miképpen is működik a minőségi elbírálás a következő esetén: index.hu/kultur/2011/11/10/egymilliardot_ero_foto/

Biztos vagyok benne, hogy menni fog és nem csupán szánalmas mellébeszélést lehet majd olvasnom. :)"

1. Miféle "minőségi elbírálás"-ra gondolsz? Gondolod, hogy létezik egy bizottság valahol aki pontosan megállapítja valaminek az értékét és az árát? Az a fotó esetében gondolom a vevőnek megért annyit és volt is rá pénze. Egyébként meg miért kellene megmagyaráznom miért fizetett a vevő annyit azért a képért? Semmi közöm hozzá. Sajnos a Kerényi féle idiótasághoz van közöm, mert az én káromra van.

A kék Mauritius bélyeg anyagértéke kevesebb mint 1 forint. A beléfektetett munka sem több. Azért kerül olyan csillagászati összzegbe mert a hozzáértő gyűjtők megadnak érte annyit. Kívülállóként ezen röhöghetsz. Én azt állítom, hogy ha bélyeggyűjtővé képzed magad és már értesz is hozzá akkor te is ugyanolyan nagyra értékeled majd a Mauritiust. Addig csak támaszkodj a hozzáértők ítéletére! Mégegyszer kérlek olvass át néhány művészeti könyvet és nézz meg alaposan néhány ezer képet. Utána oszthatod az észt.

Visszatérve a Kerényi féle képnek látszó tárgyakra:
- Kettő kivételével zavaros és sekélyes propaganda.
- Kerényi nem kérdezett meg hozzáértőket ill. nem is hallgat rájuk
- Annyit fizetett értük amit az érintett festők egyike sem kapott még életében egyetlen képéért sem. Csak a vörösiszapos csóka kapott egyszer hétjegyű összeget.
- A tisztelt alkotók legjobb esetben is ígéretek vagy a tisztes középszer, de semmiképp sem a kortárs élmezőny.

gebsi42 2011.11.11. 14:38:41

@Édy, aki Endre:
"Annyira unom az ilyen fellengzősen semmitmondó szöveget, amit lenyomsz itt. "
Akkor ne válaszolj rá!
Őszintén szólva már sajnálom, hogy válaszoltam. Tévedtem. Azt hittem lehet veled vitatkozni. Sose lássál jobb képeket mint a Kerényi féléket!

Otido · http://monarchista.blogspot.com/ 2011.11.15. 12:15:25

Ismét mondom: gumicsont.
Az elmúlt pár napban végignéztem a témába vágó írásokat és megállapítható: nagy a gond. A kormányzat egy olyan területbe ártotta bele magát, amit valamiféle ködösen megfogalmazott születési jog alapján, vagy született érzékenységre, affinitásra, hajlamra, azaz születési előjogra hivatkozva a balliberális oldal magáénak akar kisajátítani. Nincs Kerényi-ügy, viszont van (még mindig) MSZP-SZDSZ-ügy. A Festmény ügy valójában a liberális csőcselék lázadásának ügye.
Elég megnézni a Nobel-díj díjazottjainak listáját az irodalmi kategóriában. Van értelmes ember talán a Földön, aki azt gondolná, hogy konzervatív, klerikális, jobboldali, tradicionális értékrendű művész nem tud maradandót alkotni? Botorság.
És az sem érdekel, hogy a gumicsontot addig kell rágni, amíg a bivalybőr elvásik - gondolja (gondoltatja aktivistáival) a szintén balliberális kézben lévő média.
Elég, ha megnézem egyik másik hozzászóló "portfólióját" és máris minden kiderül. A higgadtságnak, a türelemnek a közelében sincsenek ezek a mindig higgadtságot és türelmet követelő vörös-fekete aszfalt-harcosok.

A Kerényi által megrendelt képek annyira rosszak, mint bármely más kép vagy festmény. Semmivel sem jobbak, de nem is rosszabbak. De ez nem érdekel senkit, mert a történet Orbán ismételt démonizálásáról folyik, nem a képekről. És ehhez, ezzel szemben minden szakértő(nek tűnő) és nemtelen bizonyítékot, eszközt föl lehet hozni, sőt szabad, egyenesek kötelező. De ezt tudta a kormányzat, amikor elkezdte a munkáját. Ha meg nem, hát akkor most megtudta. A ballib a kenyerét félti. Jobban mondva a kalácsait. És róla a tejszínhabot. És az egyáltalán nem érdekli, hogy a "nemzeti-konzervatív" oldalba általuk besorolt, az általuk "náci"-nak kinevezett művészeket ők éhhalálra ítélték uralmuk dicstelen, ám annál hosszabbra sikeredett időszakában.
De ennek a hisztériának még meglesz a böjtje. Ha nem is holnap, akkor holnap után, de meglesz. Ha máshol nem, hát ott, hogy felnőtt egy új generáció, aki a "náci" és a "szélsőséges" kifejezés elcsépelésével már büszkeségként hordják e jelszót, jelölést, miközben (talán) fogalmuk sincs, azok valójában mit jelentenek. És mi lesz, ha megjelennek az igaziak? És ők majd elmondják nekik, mit is gondolnak ők a világról. És megvalósul az ő gyönyörű képességük, az ő rendjük?
Ennyi gyűlölség után ugye senki sem vár egy újabb Népfrontot, aminek ráadásul a "vezető ereje" a ballib lenne?
Emlékeztetném ezt a sok újsüttetű festészet ítészt Angela Merkel legutóbbi megnyilatkozására. Talán jobb lenne, ha lisztet halmoznánk fel a kamráinkban, mert Európában soha nem volt ilyen hosszú "béke" és úgy látszik ennek a kornak vége. És itt biztosan nem Bosznia-Herczegovinára gondolt, sem Koszovóra.

Ismét mondom: nekem tetszenek a képek (már, amiket láttam).
Én mindenesetre fele ilyen szépet sem tudok festeni.
Várom a kritikusok "szebb" festményeit.
Javasolnék is hozzá témát:
- Átadásra került az új kormányzati központ.
- GYF keresi a rejtett mikrofont az őszödi üdülőben.
- HÁ több ezer elembeteget küldött utcára, az épület ma is üres.
- KJ barátkozik a pannon pumával.
- NS francia államfő megvetően pillant GYF-re.
- GYF Vlagyimir Vlagyimirovics kutyájával enyeleg
- A rendőrök 56-os harcosokat bilincselnek meg a Kossuth-téren.
- KL nagy formátumú Európa-politikus titkos találkát szervez egy ismeretlen, a szocializmus eszméi iránt érzékeny hölggyel.
- LI TB támogatást kér szépészeti műtétjéhez.
- Lehetne egy ciklus MCS Győr-Moson-Sopron megyei elnökké választásáról is.
- 1000 km autópálya épült
- Tudjuk, merjük, tesszük.
- Viadukt és alagutak (szabadon értelmezhető téma)
- HM igazságért kiált a hévizi tóban.
- HGY és az ő repülőgépei és/vagy kocsiparkja.
- Egy ciklus a Nokiáról (a gyártól a dobozig címmel pl.)
- MP miniszterelnök útelágazódáshoz ér (nehéz szó)
- Jóléti lett a rendszerváltás, ingyen utazunk repülőn.
- HGY pufajkában, őrzi a Lánchidat, HSZ forgalmat irányít közben.
- MSZDP (csak így, szabadon) nem kell semmi "szépkor", se MVM mellé.
- Kossuth-díj átadás, átveszi a Mo eladósodását elkezdő főbankár
- DI kőbe vés, örökre és megfellebbezhetetlenűl
- DI fia hazatér ausztráliai turistaútjáról
- SZI átadja a Grippeneket, azok jó széllel szállnak, SZI kicsit lepihen.

De nem sorolom, biztos másnak is van még hasonlóan festő ecsetjére illőnek gondolt ős-szocialista ötlete, terve. Ezekkel a témákkal javaslom az MSZP és az SZDSZ pártszékházait díszíteni, mielőtt országos körúton az alkotásokat bemutatták és a közszolgálati tévé legalább egy hetet szánt a bemutatásukra és a méltatásukra.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása