Szerdán indul a Jobbklikk filmklubja

Konzervatorium I 2011.11.05. 07:01

Vannak filmek, amelyeket azért jó folyton újranézni, mert minden alkalommal újabb poént veszünk észre bennük és rácsodálkozunk egy-egy addig rejtve maradt, szépen fényképezett szekvenciára, esetleg ismét szembesülünk valami mély egzisztenciális üzenettel. A kultfilmek nem kultuszmozinak készülnek, hanem valamilyen homályos okból azzá válnak. Életünk párhuzamos valósága, a celluloidba öntött ösztönökkel való nyers, egyúttal felszabadító szembesülés és egy-egy felemelő pillanat döbbenetes erejű vizuális megfogalmazása avatja széles körben ismert alkotássá a kultfilmet. Emlékezetes párbeszédek, mémekké tömörödő idézetek, ikonikus főszereplők és utánzásra ingerlő viselkedésminták szegélyezik a kultfilmek hatását.  
 
A korszellem autentikus megfogalmazása teszi többnyire kultfilmmé azokat az alkotásokat, amelyeknek valamilyen okból – gyakran a rendező szándékos akarata, sokszor pedig az amatőr színészek esetleges játéka ellenére – őszintén meg tudnak ragadni egy-egy hangulatot, hitelesen fel tudnak idézni egy bizonyos korszakot. Legyen az a korszak olyan jövőbeli helyszín, mint egy szellemellenes utópia (Fahrenheit 451), vagy egy furcsa disztópia (Gépnarancs), esetleg egy posztapokaliptikus roncstársadalom (Mad Max II), és olyan XX. századi korszak, mint a ’68 utáni kiüresedés Amerikája (Száguldás a semmibe), a ’90-es évek végi skizofrén fogyasztói tömegtársadalom (Harcosok klubja), de akár a rendszerváltás idején érettségizők vagány Budapestje (Moszkva tér), és a zavaros magyar valóság megannyi valószerűtlenül valóságos (Kontroll) és varázslatos (Üvegtigris) helyszíne. 
 
Vagy éppen a Thatcher-korszak Nagy Britanniája, ahol a külvárosi fiatalok a felhajtott szárú hipózott farmerhez piros nadrágtartót viseltek és másodikgenerációs jamaikai bevándorlókkal együtt hallgatták a skává gyorsított reggaet a fabiánus társadalommérnökség által kreált – a korszak magyarországi lakótelepeihez és szolgáltatósoraihoz nagyon hasonló – brutalista betonrengetegben. A büszke brit munkásosztály lázadó gyermekeinek melósbakancshoz felvett betűrt kockás ingje és Fred Perry pikéje mindennél jobban kifejezi, hogy a létező társadalommal való együttélés és a teljes szubkulturális elzárkózás közötti rövidke félút életérzéséről van szó a korai skinheadek esetében. S míg a falklandi háború napjaiban a konzervatív párti miniszterelnöknő igyekezett valamit visszaszerezni a régi birodalmi dicsőség darabkáiból, addig a mozgalom szétszakadt: az apolitikus, fekete zenészek dalaira skaggingoló kockáskalaposok és a kopaszra borotvált bomberesek ellentéte a bőrszínnel kapcsolatban alakult ki. Ezt a miliőt vitte hihetetlen erővel filmre Shane Meadows. A brit rendező 2006-ban készült This is England című drámájában két szorosan összefonott szálon futnak az események: miközben a környék skin-bandájába bevett tizenkét éves Shaun (Thomas Turgoose debütáló alakításában, aki a forgatás alatt valójában már 14 volt) kiskamasszá érik, a skinheadek két csoportra hasadnak a rasszizmus miatt.  
 
A This is England vetítésével indul a Jobbklikk közösségének filmklubja. A filmről Puzsér Róberttel tartanak beszélgetést, akit többek között a 2009 és 2011 között a Rádió Café 98.6-on futó A hét mesterlövész című filmes műsorban hallhattunk műsorvezetőként. 
 
Időpont: 2011. november 9. szerda, 19.00

Helyszín: Aulich Ifjúsági Klub, Bp. V. Aulich utca 7.

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr823354709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kandeláber 2011.11.05. 10:11:44

Gondolom ezt a filmet annak idején nálumk nem forgalmazták. Ha van olyan jó mint a Romper Stomper, már megéri megnézni. Egyébként DVD-n hozzáférhető?

Földi Bence 2011.11.05. 15:12:32

Kár, hogy már nem leszek itthon akkor :(

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.11.08. 19:09:24

belépő? mennyi?

@Kandeláber: az a film ritka unalmas és béna, hallod, ne égesd már magad vele

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.11.08. 19:11:28

amúgy puzsér egy olyan indok, ami eléggé könnyen meggyőz arról, hogy távol maradjanak az önálló, érett gondolkodású szabad emberek

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása