Krausz Tamás írt egyszer egy felháborodott hangvételű nyílt levelet Gyurcsány Ferencnek, amiben többek között azt sérelmezte, hogy a miniszterelnök szerint a magyar történelem a rendes kerékvágásból 1945 után tért ki. Krausz Tamás munkásságát és eszmerendszerét nem szeretném minősíteni, elég annyit, hogy nagyon (nagyon-nagyon) ritkán értek vele egyet, de ebben igen. A felvetés jogos és érdekes, főleg, ha egy baloldali, felvállaltan ideológusi ambíciókkal is rendelkező miniszterelnök tesz ilyen kijelentéseket.
Mit jelent a magyar történelem "rendes kerékvágása", jelent-e valamit egyáltalán? Ha igen, akkor mikor "zökkent ki", és mi az az időszak, ami még hozzátartozik a "rendes kerékvágáshoz"? Máshogyan fogalmazva: milyen hagyományokat tarthat vállalhatónak a Magyar Köztársaság, ha saját történelmi folytonosságát akarja meghatározni? Az ezekre a kérdésekre adott válaszok persze sohasem lesznek konszenzuálisak, így a felvetést azzal egészíteném ki, hogy (természetesen) (neo)konzervatív illetve konzervatív liberális szemszögből közelítem meg a problémát.
Egy gyors seregszemle:
Kádár rendszer jöhet?
1956?
Rákosi és pajtásai?
1945-48?
Nyilas rémuralom, vészkorszak?
Horthy és a többiek beleférnek?
1956
A Harmadik Köztársaság önmagát 1956-ból definiálja (lásd Szűrös Mátyás szánalmas Nagy Imre-imitációját a parlamenti erkélyen), 1956 az a legközelebbi pont, amelyhez visszamehet. Erről (a szélsőségeket leszámítva) konszenzus van. A korábbiakról nincs.
Kádár
Egyes baloldali gondolkododók számára a megtorlások utáni Kádár-rendszer, vagy a rendszer vége is belefér a "normális kerékvágásba", de hivatalosan a Köztársaság éppen hogy a Kádár-rendszerrel szemben határozza meg önmagát. Kádárék nem jöhetnek.
Rákosi
Ők sem. Senkinek. (Kivétel bizonyos szélsőségesek, de ők nem érdekelnek, ezért a továbbiakban ezt külön ki sem emelném.)
1945-48
Hivatalosan a Második Köztársaság is "benne van" a kerékvágásban, a megelőző és az azt követő időszakokhoz hasonlítva: egyértelműen. Egyébként erről az időszakról nem sok szó esik.
Nyilasok
Nem.
Horthy és a többiek
Na és akkor elérkeztünk a problémához. Ahhoz, hogy
-hivatalosan, az államforma és az intézményrendszer tekintetében nincsen folytonosság;
viszont a szimbolika (katonai parádézás, jelvények, stb.) szintjén van, sőt, a demokratikus, köztársasági államformát "berendező" Antall-kormány számára is a két világháború közötti államigazgatási rendszer szolgált részben mintául. (De ez utóbbi egy bonyolultabb kérdés, majd erről máskor.)
-a fejekben, a közgondolkodásban, bal-és jobboldalon egyaránt (lásd Gyurcsány fentebbi bölcsessége) zűrzavar van, konszenzus viszont nincs.
És a dolgok tisztázását valahol itt kellene elkezdeni. A Második Köztársaság pár rövid éve (az is szovjet csapatok "biztosítása" alatt) illetve 1956 pár napja (a szovjet csapatok "biztosításáig"), ami egyértelműen vállalható az elmúlt hatvan évből. De mit lehet ezzel kezdeni, ténylegesen? Mármint azon kívül, hogy gyertyát gyújtunk, koszorúzunk, főhajtunk, megemlékezünk?
Egy emberéletben, morálisan, politikailag, anyagilag iszonyatos veszteségeket elszenvedett országnak az a pár, amúgy koalíciós harcokkal kísért szabad éve lenne a "rendes kerékvágás", amely ismét diktatúrában végződik? Igen. És akkor: lehet ezzel kezdeni valamit? Nem.
1956 eszmei zűrzavara a "rendes kerékvágás", úgy, hogy az (a diktatúra, a szovjet elnyomás), ami ellen önmagát meghatározta 1956, ma már nincsen? Igen. És ezzel tudunk bármit is kezdeni? Nem.
És akkor itt vagyunk Horthyéknál. Nincsen annál kínosabb, mint amikor egy magát konzervatívnak tartó valaki belesétál abba a csapdába, hogy elkezd Bethlen vagy Teleki örökségéről beszélni, ami egyfelől a kétezres években abszolút semmit nem jelent (csak retorika, azaz szavazatszerzés), másfelől a ballibberek azon (egyébként jogos) revolverezésére, miszerint ezek az úriemberek kissé antiszemiták, antidemokratikusak és hát ezért nem igazán szalonképesek, megpróbálnak valamilyen eléggé tarthatatlan és szánalmas választ benyögni (jót akart, a zsidók érdekében történt, nem is volt antiszemita annyira, akkor egyébként is mindenki antiszemita volt, nem csak ezt kellene nézni, stb.).
Tehát hivatalosan nem a "rendes kerékvágás" része a Horthy-rendszer, ám félig-meddig sajnos még is igen. Egy (a mai politikai életben használt jelentésében) konzervatív számára mindenképpen része a kerékvágásnak.
Egy (a szó igazi értelmében használt) konzervatív, neokonzervatív vagy konzervatív liberális számára azonban semmiképpen nem lehet.
Mert a rendszer:
-antiszemita
-szabadságellenes
-kollektivista (nép, nemzet, haza, stb.)
-etatista
-a gyakorlatban részben antikapitalista
-retorikájában eléggé antikapitalista
és mert mégis milyen az a "rendes kerékvágás", amelyet a (háborúban ellenséges) román hadsereg támogatása teremt meg, miféle nemzeti függetlenség az, amely egy nagyhatalom kiszolgálását jelenti?
A Horthy-rendszer (hogy ezt a trendi szó használjam): gáz. Nem kell. És nem akárhogyan nem kell: egy konzervatív számára FŐLEG nem kell. A magyar konzervatív (és jobboldali) gondolkodás pedig akkor kerül a helyére, ha ezt tisztázza.
A rendes kerékvágásnak tehát vannak ugyan (nagyon rövid) részei, de azokkal sem tudunk semmit kezdeni. Nagy többségben viszont olyasmit produkált a huszadik századi magyar történelem, ami egyértelműen (vagy pedig sajnos nem eléggé egyértelműen) a szemétdombra való. Tehát alig van valamink, és gyakorlatilag az sem jó igazán semmire.
Mi az hát, ami ezen kívül még van, és amivel kezdeni is tudunk valamit? Hol van a "rendes kerékvágás" érdemi, vállalható, folytatható, sőt, példaértékű része?
Kiderül a folytatásból.:)
(Folyt.köv.)