Tényleg megszűnnek az artmozik?

Konzervatorium I 2011.02.03. 07:36

Ritka az olyan, amikor egy órányi műsoridőt szentel egy rádió a mozinak, bár kis pesti adón azért előfordul, ilyen a Rádió Café is. Egy óra nem kevés, annyi csak Böjte Áginál jár a hasonló Rádió Q-n, az is csak később, és megosztva a fotósokkal. De legalább minden héten. A téma: most akkor lehúzhatják-e a rolót az artmozik? Mert egy ideje szó van róla, és kiadtak egy vészharangszerű közleményt a budapesti artmozik vezetői is. Meg is kérdezte a műsorvezető az illetékes főpolgármester-helyettest, hogy akkor melyik mozi zár be, és melyik nem; majd a zavarban lévő Csomós Miklós kijelentette, hogy négy fővárosi fenntartású mozi - Puskin, Művész, Toldi és Odeon-Lloyd - biztosan marad, mert ezt ők ellátják; a többiek pedig éljenek és boldoguljanak maguk.

Sergő Z. András írása

Érkezik is a kontra; Pataki Ágnes, az artmozikat tömörítő szövetség elnöke (többek közt az Üvegtigris 2 producere) és Feldmayer Sándor, a Vörösmarty mozi képviselője beszél, és érvel a mellett, hogy ez bizony állami feladat, és egyébként is a pártízmillió forint nem olyan nagy tétel, annak többszörösét kiadják másoknak. Egyébként is a Vörösmarty kihasználtsága bőven a budapesti átlag fölött van.

Igaza van. Ha egy fővárosi színház milliárdokat kap, akkor egy tucat mozi ne kapjon nulla forintot! Ugyanakkor el lehet azon is gondolkodni, hogy mégis mi történt az elmúlt harminc évben a budapesti artmozik legnagyobb részében. A  Bartók, a Vörös csillag, a Flórián, a Bem és hasonlók bezárásán túl. Néhány kivételes esetben - mint a Cirkó-Gejzír, az Odeon-Lloyd vagy újabban a Toldi (persze, a Budapest Filmmel a hátam mögött én is könnyen beszélnék) - forgalmazás, egyedülálló videótéka (semmi garázsbolt, hanem igazi, minden igényt kielégítő), szellemi műhelyek sora, egyszóval közösség alakult ki. A legtöbbnél azonban nem látunk ehhez hasonlót se.

Persze igaz az artmozik álláspontja, hogy a magaskultúra soha és sehol nem volt és nem is lesz piacképes. De az sem tűnik jó érvnek, amit szeretnek hangoztatni; vagyis hogy a kis és tőkehiányos artok mégis hogyan küzdjenek a multiplexekkel.

Hát sehogy! Nem is kell nekik.

Egyetlen múzeum, könyvtár és koncertterem sem piacképes, mégis bámulatos a Müpa vagy a Szépművészeti pr- és marketingtevékenysége. Oké, nagyobb költségvetésből, de nagyobb a feladat is. Ezzel szemben a nemrég kiadott közleményen kívül sem az egyes moziknál, sem a moziszövetségnél nem látunk mozgolódást az alternatív nézőcsalogató módszerekre. Nézzünk néhány lehetséges példát!

Délelőtti hasznosítás: mégis melyik artmozi az, amelyik délelőtt is üzemel? És mennyi cég van, amelyik mondjuk 10-17 óra között megrendezné egynapos workshopját a piacinál kedvezőbb áron? Kicsit nagyobb anyagi ráfordítással (hiszen a személyzetet fizetni kell, a rezsiköltség nagyobb, a takarítás többe kerül) sokkal nagyobb bevétel termelhető. Vidéki mozikban nem lehetetlen jelenség.

Vendéglátás: Nem, nem a popcornárusításról van szó, azt megteszik helyettük a multiplexek, a művészfilmek - már ha van ilyen kategória - célközönsége úgyse szereti, ha a füle mellett zörögnek. A magas színvonalú, otthonos kávézó esetleg egy reggeliző segíthet - ahogy tette ezt a Toldi vagy a megújult Kino. Ezek a mozik a központban vannak, nem a külvárosban - ki kellene használni, ahogy teszi azt nem egy szórakozóhely.

Mozi-e vagy? Egyáltalán el kellene gondolkodni a jövőben a kis moziknak, hogy ők alapvetően mozik-e vagy valami más, ahol filmeket játszanak . Ezt teszik valójában a multiplexek is, csak nagyban: azok egyben szupermarketek, farmerboltok, gyorséttermek - és mozik. Bolondok lennének csak mozik lenni!

Amúgy talán nem lehetetlen visszatérni a klasszikus pirosbársonyos mozihoz; de ma gyorsan meg lehet számolni, hány tizenéves jár az ilyen békebeli, de nyikorgó székes moziba. Ami lehet, hogy nem menő, de mégiscsak mozi, igazi mozi - csak ezt még senki nem mondta el nekik. Két út van tehát: vagy alkalmazkodni az újfajta szórakozási igényekhez, vagy elmesélni, hogy a mozi tényleg jó. Az utóbbinak van igaza, ez kétségtelen, de abban kevésbé hiszek.

Alkalmazkodni a megváltozott forgalmazáshoz: illetve nem is megváltozott, hanem változófélben lévő forgalmazáshoz, s talán éppen ez a baj. Sorra szűnnek és szűntek meg a független filmeket forgalmazó cégek, és a megmaradtak is gyakran elképesztően kis látogatottságot teljesítenek. A kis moziknak ezért egyre jobban kellene keresni azokat a filmeket, amelyek célközönségüket érdeklik. Ha megszámolnánk, hány olyan filmet hozott be Magyarországra az Odeon, amely egy szűk, de jól kitapintható réteget érdekel, magas számot kapnánk. Ha megszámolnánk, hány ilyen budapesti mozi van, alacsony számot kapnánk.

Az olyan új, az eddigi forgalmazási szokásoktól kétségtelenül idegen formákról, mint a Magyar Hangya, még nem is beszéltem. A Budapest Film által egy éve elindított Helyzetek és gyakorlatok pályázatából kinőtt csoport komolyan gondolja, hogy lesz olyan idő, amikor a néző mondja meg, mit vetítsen a mozi. Hiszen mindenki tudja, akit érdekel, hogy mi a kurrens fesztiválok felhozatala. Persze ez nem holnap lesz, de addig sem ártana komolyan venni a vészharangokat: így, ahogy van, nem mehet tovább.

Jobban felhívni magukra a figyelmet; nem sajtóközleményekre gondolok. Hány mozinak van weboldala? Hány szervez filmnapokat, retrospektív vetítéseket, hív meg rendezőket, tart szakmai konferenciákat, hogy mind gyakrabban benne legyen a sajtóban?

Pénzhiányban a kreativitás a legnagyobb isten, ezt a filmrendezők tudják igazán, súghatnának a mozisoknak. Ellenben kevés olyan mozit látok, amelyik megkeresné, és nagyon óvná még a széltől is célközönségét. Amelyik szponzorokat keresne, olyanokat, amelyekkel egy a célközönsége, s nemcsak betereli a közönségét, hanem így vagy úgy kultúrházzá nemesíti a házat, az ilyet lehet, már szívesebben támogatná sok ember és egye fene, sok politikus.
 

Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr352633626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

syandras 2011.02.03. 17:11:53

nem tudom, milyen marketingtevékenységet végeznek az artmoziknál, de nekem sokszor a honlapjukat megtalálni nehéz, nemhogy a műsorukat!
én nagyon sajnálnám, ha sokat be kéne zárni. huszonéves vagyok, az anti-hollywoodi korszakomat élem, és nagyon ritkán nyúlok mellé. persze letöltök, de a legtöbb film annyira megfog, hogy minden nap bújom a mozi-programokat, hátha megtalálom végre. persze sosem, de már néha előbb megyek el a vetítésre, minthogy letöltsem!

valahogy a filmvetítésnek kultúreseménnyé kéne válni, mint egy színházi darabnak. az ember elmegy, utána diskurál. vagy már előtte. és ehhez nem a herri potter kell, meg a többi marhaság, hanem azok a populáris non-hollywoodi darabok, amikről lehet is diskurálni.

az artmoziknak a rendes műsoruk mellett (biztosan működő) nézőcsalogató filmeket is vetíteni kéne.

mindegy, úgysem értek hozzá.

mizie 2011.02.03. 17:23:31

Régen egy csomót jártam, de mostanra megváltoztak az igényeim és nem akarok kényelmetlenül, szűk helyen, levegőtlen térben iszonyatosan gyatra minőségben filmeket nézni.

Ha valamelyiket felújítanák legalább annyira mint egy mostani multiplexet akkor járnák továbbra is, de jelenleg az a véleményem hogy nyugodtan megszűnhetnek.

szkeptikus_ · http://twitter.com/szkeptikus_ 2011.02.03. 17:24:25

Egyetértek. Kell valami ütős USP az art moziknak, nem elég csak annyi, hogy filmet játszanak. És ezt kommunikálniuk is kell.

Mostanság a filmes piac akárhogy is de virágzik. Miért? Innováció. Jött a 3D és győzött. Olyan élményt nyújt ami 15''-on nem jön át. Az art filmeknél ez nyilvánvalóan nem működne (tudnék ellenpéldát: a Fountain ütött volna 3D-ben már amennyire az art film. szerintem az.). Az art filmek kedvelői nem sokszor mondják azt, hogy na ez moziban nézős. Persze az is benne van, hogy egy sokkal szűkebb célcsoportról beszélünk.

Kéne valami "call to action" ami bevonzaná őket, amiket írtál, azok tök jók. A gyakoribb elemzések-beszélgetések a filmek végén, esetleg a mozijegyhez valamit (kiadvány, vagy kiállítás belépő is egyben) adni ajándékba, hogy "megérje megnézni", mert Magyarországon az ingyen kaja meg az olcsó hús még mindig az egyik legjobb forgalomnövelő stratégia. Vagy régen volt -lehet hogy most is- törzsnéző kedvezmény. Multik nyomják az biztos.

hurenson 2011.02.03. 17:36:35

A marketing valóban nélkülözhetetlen, de kérdés, hogy elég-e? A Cirkónak pl. van (rendszeresen frissített) honlapja, aktív facebook csoportja, rendszeresen szerveznek filmnapkat, régebben tematikus filmklubok is voltak (nem tudom, most vannak-e), emellett a nyomtatott sajtóban is hirdetik magukat időnként. Az utóbbi időben nem voltam túl sokszor, de sosem bántam meg ha beültem és mindig olyan filmeket láttam amit máshol nem nézhettem volna meg, hiszen ezeket a filmeket jellemzően nem seedelik orrba-szájba a torrentoldalakon.

Nem gondolom, hogy teljes mértékben az államnak kellene fenntartani ezeket a mozikat, ez valószínűleg kontraproduktív is lenne, hiszen kiölné a szerző által is említett innovációt, viszont a támogatás teljes megvonását elfogadhatatlannak tartom.

is 2011.02.03. 17:43:47

a workshophoz mondanam:
- az eloado lerakna a flipchartjat, tipikusan 3-4 meterre a resztvevoktol, szemmagassagban. egy moziban a nezoteren a szekek kozott erre nincs hely, ha a vaszon egy szinpadon van, akkor meg messze van
- a resztvevok jegyzetelnenek. egy asztalnal. egy moziszek nem nagyon alkalmas erre.
- szituacios jatek, ahol a szekeket korberakjak, vagy egy kicsit atrendezik a termet. hogyan rendezel at egy beepitett mozinezoteret?
- fogyasztas. egy asztalokkal berendezett teremben ott van a barasztal, barki barmikor odasetal es levesz egy uditos uveget, csinal maganak egy kavet. egy moziban a sor kozeperol kikaszalodni, majd vissza, es nincs hova rakni a cuccot, nem egy elmeny.

termekprezentacio meg lehetne, de abbol joval kevesebb van, viszont ott az igenyek magasabbak, nem minden mozi berendezese felel meg.

viszont: iskolaknak irodalomora/tortenelemora lehetne. ha az iskolak nem a templom egerei lennenek.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2011.02.03. 18:04:05

For example to able to watch the "Cinema Paradison" I don't need better enviroment than the one in the Cinema Paradiso. Keep Art mozi alive!!

Karnamantra 2011.02.03. 18:15:35

Nagyon szomorú lennék, olvastam már valahol. 1996-ban jöttem Pestre vidékről, az összes, azóta már be is zárt artmoziban voltam, ez volt a heti nagyprogram. Mindig ámultam a légkörtől, igazi egyéniség volt mindegyik.

Sergő Z. András 2011.02.03. 20:24:16

@hurenson: szvsz a Cirkó azóta nincs a szakadék szélén, amióta rájött, hogy lépni kell a változáshoz. Eszméletlenül le a kalappal az előtt, amit ők művelnek. Magas szakmai színvonalon és a marketingeszközök teljes tárházával. Egy gondjuk van, hogy ők tényleg a legsűrűbbjébe nyúltak. Dán és román filmek, cannes-i díjazottak stb. Pontosan azokat hozzák, amiket senki más nem hozna.

Sergő Z. András 2011.02.03. 20:28:36

@is: igen, a sulikat valóban kifelejtettem. Mondjuk azok kevésbé fizetőképesek, gyakran beérnék egy kézfogással az óra végén, mert hát úgyis üres lenne a mozi délelőtt.
A workshopok persze adottság kérdése is. De egyáltalán a tény, hogy egy mozit délelőtt is lehet használni, ez ismeretlen...

Sergő Z. András 2011.02.03. 20:29:45

@Chaoyang: Can I press a like button for this comment somewhere? :-))

HaKohen 2011.02.03. 22:53:03

@is: @ryzsyblog:

Ha van elég hely (ez azért alapkérdés), akkor mér ne lehetne klubszerűen vagy körberakott székekkel elhelyezni a vörksopolókat? És mér kötelező egy mozivásznat szorosan egymás mellé rakott moziszékekből és szorosan egymás mögé rakott sorokból bámulni? És a rohamosan változó technika mián mér kötelező hagyományos mozivásznat bámulni?

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.02.04. 11:49:52

nagy kedvenceim az artmozik, az utóbbi dekádban talán nem is voltam másmilyen moziban.

viszont az is igaz, hogy csak szerelemből lehet csinálni őket, nagyon úgy tűnik, hogy egy éjjelnappali közért is jobb megtérülés.

ifjú (még idealista) építész koromban csináltam egy tervet az akkor még létező Bartók mozi átalakítására, afféle cabaret jelleggel, asztalokkal, felszolgálással, dohányzó résszel, klub jelleggel.

volt néhány tétova befektetői érdeklődés, aztán elhalt, senki sem mert 10-20 milliót beletenni egy ilyenbe, pedig simán működhetett volna.

már akkor is beleégett mindenkibe, hogy az artmozi az tuti bukó.

pedig a szimpla-kertmozi simán rentábilis kocsma-moziként működik, meg külföldön is vannak elég jó próbálkozások.

ha valaki be akar fektetni, szóljon, előkeresem a régi terveket :D

HaKohen 2011.02.05. 22:19:12

Off: Holnap új posztot olvashatunk "Tényleg megszűnik a Konzervatórium?" címmel.

Hogy hol olvashatjuk? Lehet találgatni. A helyes megfejtést beküldők között az admin kisorsol egy üres konzervdobozt 'A konzervatórium utolsó lehelete' felirattal.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2011.02.06. 14:05:01

@HaKohen: dehogy, csak beköszöntött a várt ideális konzerv állam, minden a legnagyobb rendben, a dolgok ennél jobbak nem is lehetnek, ilyenkor egy konzerv személyiségnek nincs mit mondania.

véget ért a történelem, mondhatnók. :]

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása