Mezei Balázs deklaráltan nagy fába vágta fejszéjét: Mai vallásfilozófia című kötete ugyanis a vallás kérdését tudományos keretek között kívánja értelmezni, azaz a vallás tudományos vizsgálatára törekszik. A kötetben szereplő írások tág mezőben mozognak ugyan, fókuszában azonban mindvégig a vallás megértése áll. A vallást ezért tárgyalja a könyv szerzője mind tudományelméleti, mind tudománytörténeti szempontból. Tudományelméleti megközelítésében a különböző vizsgálati módok és módszertanok sokféleségére tér ki, a vallástudományra és vallásfilozófiára, a vallástudomány filozófiai feltevéseire, a vallásfilozófiára és vallásbölcseletre. Történeti áttekintésében Mezei igyekszik érzékeltetni a vallási kérdés jelenlétét az európai filozófia teljes történetében. Az áttekintések célja az, hogy feltegyük a kérdést: mi a vallás, illetve hogyan lehetséges egyáltalán a vallás?
Mezei túl kíván lépni a különböző redukcionista diszciplínák értelmezésein, az egyes elemek kiragadásán és azok abszolutizálásán; szerinte ugyanis a vallás nem „hatalmi igazolás”, vagy a „nép ópiuma”, még abban az esetben sem, ha a történelem bizonyos korszakaira vagy szakaszaira valamely állítás igaz lehet. Nem a vallás különböző megjelenési formái jelentik magát a vallást, hanem a vallás valamilyen sajátos valóság, ami mindezeken túlmutat. Mezei megfogalmazásában a vallás egyszerre tárgy és alany, pontosabban ami a leírásban tárgyi, az a vallási tartalom szerint alanyi: objektív szubjektum, vagy szubjektív objektum, azaz sajátos egység: tárgyalanyiság.
Mezei behatóan foglalkozik a filozófiai naturalizmus – korunkban a legismertebb képviselői e nézetnek a
új ateizmus (New Atheism) üdvöskéi, elsősorban Richard Dawkins – problémájával, előfeltevéseinek tarthatatlanságával. Ezek tartalmaznak filozófiailag és logikailag inkonzisztens állításokat, illetve annak kritikáit, melyeket Mezei körültekintően és kimerítően ábrázol. A naturalizmus bírálatából – a témához kapcsolódva – Mezei néhány fejezetet szentel a fenomenológiának is: ilyen a Husserlről szóló fejezet, illetve
A fenomenológia íve című. Mezei e fejezetekben mutatja be, hogyan indult el a fenomenológia a naturalizmus meghaladásának kísérletével Husserltől, és érkezett vissza a naturalizmushoz Merleau-Pontynál.
Ahogyan a fenomenológiának ívet rajzol a kötetben Mezei, úgy ír le maga a könyv is egy ívet. A valláshoz kapcsolódóan ír etika, politika és vallás kapcsolatáról, úgy is mint a vallás szerepéről és fontosságáról, az ideológiák kudarcáról (a kettő összefüggésében komoly jelentőséggel bír az, hogy míg az ideológiák „üdvösség-ígérete” feloldja az egyént a közösségben, a vallás az emberi személy üdvösségére helyezi a hangsúlyt), illetve a politikai gonosz problémájáról. Ezen értekezésben elválasztja egymástól a politikai rosszat és a politikai gonoszt (a politikai gonosz – kicsit leegyszerűsítve – az, amely a politikai közösség szétrombolásával fenyeget). Az „ív” zárásaként Mezei A prototeológiától a vallásbölcseletig című fejezetben korábbi köteteinek felismeréseit összegzi, ám ez az összefoglaló is szervesen illeszkedik a Mai vallásfilozófia tematikájához. A könyv végén szereplő függelékek kultúráról és vallásról, konzervativizmusról szóló írásokat tartalmaznak, illetve a Sorsközösség című zárófejezet a Soá kapcsán egészen újszerű megoldási javaslattal él a tragédia feldolgozásához.
Mezei Balázs könyve korántsem egyszerű olvasmány, megértéséhez nyugalomra és (főként) időre van szükség: ez nem csupán az olvasásra magára vonatkozik, hanem az olvasottak leülepedésére is, sőt a könyv nehézsége miatt nem árt(ana) akár többször is elolvasni egy-egy fejezetet. Nehézsége ellenére a könyv lebilincselő olvasmány, és közhelyszerűen elfogadott dogmáinkat is képes felülírni. Olvasása közben érdemes nem elfelejteni, hogy bármennyire is „kalandozónak” tűnik néha a tematika, a könyv középpontjában a vallás áll, amely nem pusztán egy felfogás, etikai kódex vagy erkölcsrendszer, hanem a valóságról való vallás. Mezei szerint ugyanis a vallás: valóság.
Mezei Balázs: Mai vallásfilozófia, Kairosz, 2010.
Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!