Schmidt Mária: Politikailag inkorrekt

Konzervatorium I 2011.03.23. 07:32

A könyv Schmidt Mária 2002 és 2010 között megjelent írásainak válogatása, négy nagyobb egységbe rendezve. Látszólag teljesen eltérő témák jelennek meg a könyvben: a második világháborútól kezdve a Gyurcsány-korszakig sok mindenről esik szó. Valójában nagyon is kapcsolódó gondolatok láncolatáról van szó, amelyek a címben megjelölt központi kérdést járják körbe: mi az a politikai inkorrektség?

Máthé Áron írása


Európa ébredése

Az első nagy egységben szinte kizárólag történelmi témákkal találkozhatunk. Az európai közelmúlt értelmezésénél a kulcs még mindig a második világháború. Ez a küzdelem a mai napig szent háborúként jelenik meg a történelemkönyvekben, s éppen ezért az eredményei is szentek számítanak. Ez azonban akadályozza egy erős Európa felépítését, tekintve, hogy a vesztesek nem semmisültek meg, hanem továbbélve folyamatosan vezeklésre kényszerülnek, s a háborút lezáró rendezés terhét is viselik. Ez a világrend – amely a jaltai konferenciáról kapta a nevét – azonban cseppet sem volt „szent”. Olyannyira nem, hogy amint a szerző is rámutat, az egyik létrehozó fél, az amerikaiak képviselői a legmagasabb szinten bocsánatot is kértek azért, ami ott történt. A Münchentől Teheránon át Jaltáig tartó kufárkodás Közép-Európa népeivel szégyenteljes örökség. Az angolok, akik nyegleségükkel és arroganciájukkal elindították a folyamatot, soha nem kértek bocsánatot. Pedig lett volna miért. A teljesíthetetlen garanciákért, vagy éppenséggel a hírhedt százalékos egyezményért, amelyet Sztálin és Churchill firkantott fel egy cetlire. A könyvet olvasva felmerül az emberben a kérdés: Churchill, minden tehetsége mellett, tényleg született bajkeverő és cinikus politikus volt? Örökségét eddig csak a világháborús „győzelemmel” mérték, s kevés szó esett pálfordulásairól, az angol birodalom lebontásáról és Közép-Európa elárulásáról.

Márpedig győztesnek lenni nehéz, hiszen ahogy a könyvben olvashatjuk, „a győzelem azzal áltat, hogy minden szándékunk jó, minden tettünk helyes, a győzelem által igazolt volt". Néha azonban a győztes pozíció mellé is kérdőjeleket kell tenni. Azok a népek például, akik Magyarország körül laknak, egyszerre vállalják fel a náci és a kommunista múltat, a vesztes és a győztes létet. Ez a kollektív „duplagondol” megdöbbentő jelenség, de egyúttal, bizonyos szempontból, irigylésre méltó is. Nálunk, magyaroknál nincs ilyen probléma, mi csak vesztesek vagyunk. Erre épült a kommunista diktatúra, ezt sulykolták évtizedekig. Ehhez járult, hogy az 1956 utáni megtorlás széttépte a magyar társadalom hálóját, sokkal durvábban, mint ahogy előtte azzal Rákosiék egyáltalán megpróbálkoztak A kádári „konszolidáció” pedig ezt az atomizált, közösségellenes létformát konszolidálta.

Ehhez kapcsolódva talán nem túlzás megállapítani: a könyv egyik célja a magyar történelmi tudat helyreállítása. A diktatúra évtizedei alatt, sőt azt követően is, Magyarország szerepét, a kihívásokra adott válaszait egyszerűen nem emberi mértékkel mérték, hanem a baloldal fölényes és lehetetlen elvárásai szerint. A kommunizmusra ugyanis az emberi mérték hiánya a jellemző. Természetes, hogy a materialista alapokon nyugvó emberkép valójában emberellenes, hiszen leválasztja az ember nem-anyagi természetét, annak meglétét is tagadja, számokká silányítja az embert. Pedig a kommunizmus az „ember” meghaladását ígérte. Úgy képzelték, hogy az új ember kovácsa a kommunista párt lesz, de csak annyit sikerült bizonyítani, hogy ahonnan kiiktatják az Istent, ott az ember sem maradhat meg.

A könyv egyik nagy tanulsága ezért a kommunista diktatúra mérhetetlen és nevetséges ostobasága, amit csak a terror segítségével tudtak lenyomni az emberek torkán. Ehhez kapcsolódik az a lényeges ténymegállapítás, hogy Sztálin csak beteljesítette Lenin művét. Nem arról volt szó tehát, hogy az eszme valahol félresiklott, rosszul valósították meg, mivel a kezdetektől a terror volt az egész rendszer fennmaradásának elméleti és gyakorlati alapja is. Ehhez járult még a múlt és a jelen értelmezési keretének kisajátítása. Ez a fabrikált értelmezési keret sokkal lassabban bomlik szét, mint ahogy maga a szovjet blokk szétesett. Részben ezért, részben pedig kommunista rezsimek elterjedtsége miatt kell igazat adnunk a szerző azon, politikailag végtelenül inkorrekt állításának, mely szerint a kommunizmus sokkal nagyobb veszély jelent még ma is, mint a nácizmus.

Nem kicsit nagyon!

A kommunizmusnak ez a veszélyessége mutatkozott meg a Gyurcsány-korszak idején. Ezekben az években a kormányzó pártok ismét megpróbálták az emberi létezést számok közé szorítani. Megint olyan csapat kezébe került a hatalom, amelynek Magyarország csak „működési területe” volt, s a nemzet, a haza fogalmával nem tudtak mit kezdeni. A történelmi traumák feloldása helyett újabbakkal terhelték a magyar köztudatot. A balliberális narratívára továbbra is jellemző volt a rossz vélemény Magyarországról, a civilizálási kényszerbetegség. Ezzel részben összefüggő irány volt a kommunista múlt rehabilitálása. Sőt, hovatovább a kommunista jelen rehabilitálásáról kellett beszélni a Gyurcsány-korszakban. Ezt kísérte a hazudozás és az elnyomás. Politika és erkölcs ismét, hivatalosan elszakadt egymástól. Pedig ennek a kettőnek együtt kell járnia, ez a XX. század legnagyobb tanulsága – állapítja meg a szerző. Politika és erkölcs elválasztását a „politikailag korrekt” kifejezés bevezetése mutatja meg a legjobban. Lehet, hogy egy gondolat egyébként nem korrekt, de politikailag, úgy igen. A politikai korrektség azonban nem korrekt a szó szoros értelmében sem, mivel nem alkalmas a valóság leírására. A könyv elemzései viszont épp ellenkezőleg, a tapasztalati valóság leírásán alapulnak. Így méltán tekinthetjük a múlt században üldözötté vált „common sense”, azaz a közönséges, normális érzék, érzékelés kiáltványának.

Esztétika, politika, kultúra

A normális érzék torzult el Európa vezető hatalmánál is. Ahogy a könyvben olvashatjuk: „Németország értelmiségi elitjének egy jelentős része azonban évtizedek óta szinte rituálisan naponta újraidézi a nemzetiszocialista szégyenmúltat. És a kizárólagossá tett nemzetiszocialista múlt mérgével mérgezi magát és Európát". Ez a hatvannyolcas örökség dominanciájának köszönhető, az öngyűlöletnek, ami a náci bűnök abszolutizálásán alapszik, miközben minden más tömeggyilkosságot relatívnak tekint, azokra tud mentséget találni. A kollektív bűntudat ma a német identitás része, ami azért is abszurd, mivel lassan a német lakosság egyötöde más gyökerekkel rendelkezik. Az egyik abszurditás – a németek kollektív bűnössége – áldozatul fog esni a szintén 68-as gyökerű másik abszurditásnak, a multi-kulturalizmusnak. Eközben a holokausztot a világtörténelem központi eseményeként értelmező narratíva Németországban is szembesülni kénytelen a kommunista rendszerek bűneinek kimondására, a felelősök megnevezésére irányuló igénnyel. A könyvben szó esik a buchenwaldi koncentrációs táborról, amit a nácik után a kommunisták üzemeltettek tovább: mégis, jellemző módon a két diktatúra folytonosságát és kapcsolódását elleplező módon van az emlékhely megszerkesztve.

A könyv nem marad adós a 68-asok világának leírásával sem. A szerző megállapítása szerint a 68-asokat „a forradalom maga érdekelte, a hogyan tovább-bal már nem bíbelődtek”. Az ő forradalmuk főleg szüleik generációja ellen irányult. Mivel a Szovjetunió és csatlós államai a prágai bevonulás óta nem gyakoroltak a korábbihoz hasonló vonzerőt, ezért más, egzotikus tájak felé fordult az érdeklődésük. Hátha ott megszületik az Utópia, a nemes szívű vademberek között! Lényegében mindegy volt nekik, hogy mi, csak ne európai tradíció legyen, hanem a permanens forradalom. Ennek mentén egy illuzórikus világ, egy virtuális valóság épült ki köreikben, amit a józan érzék és az érzékelés elvesztése jellemzett. Ez az identitás hiányát, sőt elutasítását is jelentette – ez lett az „ellenkultúra”. Mégis, a 68-as ellenkultúra melléktermékei – a szexuális forradalom, az ifjúsági kultúra és a könnyűzenei világ – mérte a végső csapást a szovjet világra. Az öregedő és vagyonosodó 68-asok az „ellenkultúra” ideológiája mentén megpróbálkoztak új identitások piacra dobásával is. Az szerző ezeket a „jóléti identitás”, a fogyasztói világ és a bandakultúra mentén határozza meg. A hagyományos közösségi kultúra elleni fellépés azonban súlyos károkat okozott, hiszen „a közösséget kultúrája védi meg a káosztól”. A közösségi kultúra alapjai az emlékezés, az emlékezet, és az eredetmítoszok. Ezek napjainkban zajló, folytonos megkérdőjelezése – a divatos mítoszrombolás – egy állandó csapássorozat amúgy is gyenge lábakon álló identitásunkra.

Yes Future

Miért van erre lehetőség itthon? Elsősorban azért, mert „a kommunista rendszer összeomlását nem követte elitváltás, és úgy a reprivatizáció, mint az igazságtétel elmaradt”. A rendszerváltás évének – amelyet annus mirabilisnek is neveznek – kegyelmi pillanatában sajnos elmaradt a legfontosabb csoda: nem sikerült az új rendszerben egyértelmű meghatározni, hogy mi a jó és mi a rossz. A sugalmazott üzenet szerint tisztességesnek lenni továbbra sem érte meg, és a közösség ügyeivel – a politikával – foglalkozni hülyeség. A kádári depolitizálás még mindig élő gyakorlat volt egy olyan rendszerben, amelynek legalapvetőbb jellemzője kellett volna, hogy legyen a közbizalom és az együttműködés. A szerző mégis úgy foglal állást, hogy rendszerváltás maga ennek ellenére sem tekinthető kudarcnak, és nem is szabad, hogy ismét egy kudarcként felfogott eseménnyel „gazdagítsuk” amúgy is gyenge lábakon álló, a kudarcokon siránkozó történelmi tudatunkat. A rendszerváltás ugyanis lehetőségeket adott, olyan lehetőségeket, amelyekre azelőtt, a kommunista diktatúra időszakában nem volt példa. Mindezen túl, a jogállami keretek és a pluralizmus puszta létezése is a diktatúra örököseinek ellenében dolgozik.

A diktatúra örökösei és a velük szövetkezett értelmiség nemcsak gazdasági értelemben, de szellemileg is igyekszik a befolyása alatt tartani Magyarországot. A szerző ennek a szellemi élcsapatnak a számát néhány tucatra teszi – ők, akik megszabják, hogy mi fér bele a politikai korrektség fogalmába, és gondoskodnak arról, hogy a magyar közgondolkodás a „helyes irányba terelve” maradjon. Ez a maroknyi szellemi kommandó szervesen kötődik a nemzetközi élcsapathoz, a társutas gondolkodók örököseihez, akik magukat tévedhetetlennek mutatják. „Amikor beszélnek, maga a tudomány szólal meg” – olvashatjuk a megsemmisítő megállapítást. Ugyanaz a mentalitás, ami a szocialista, tudományosan megtervezett jövőt nyilatkoztatta ki, akár Keleten az állampártok fórumain, akár Nyugaton a marxista 68-asok egyetemi vagy más tudományos köreiben. Ennek a mentalitásnak a képviselői arrogánsan, a többség véleményét elnéző mosollyal átlépve erőltetnek bármit, ami szemben áll az európai hagyományok döntő részével. Ez az ellen-kultúra lényege. Máshogy, mint szó szerint értelmezni nem is érdemes. Kettős mércéjük viszont lehetetlenné teszi a könyv lapjain felbukkanó kérdések megvitatását: hova jutottunk? Kik vagyunk, honnan jövünk, hova tartunk? Lesz-e erős vagy egyáltalán, csak élhető Európa nemzeti identitás és beágyazott keresztény egyházak nélkül? Aki véletlenül ezekre nem a szellemi élcsapat válaszait adja, az megkapja a kitaszítottságot jelző bélyeget: rasszista, kirekesztő, fasiszta, antiszemita.

Csakhogy a valóság rácáfol a bűvszavak ismételgetésén alapuló értelmezési monopóliumra. A 21. század első évtizedének végére kiderült, hogy a multi-kulturális „szekularizált” társadalom működésképtelen. Erre azonban a politikailag korrekt paradigmában nincsenek válaszok, sőt, az erre vonatkozó kérdések feltevése is egyenlő a gondolatbűn elkövetésével. A könyv alcíme – „Esszék diktatúráról és demokráciáról” – így kapcsolódik össze a politikai korrektség fogalmával. Ahol a politikai korrektség az úr, ott szellemi diktatúra létezik, amely a „felvilágosodás”-, és később a marxista baloldal gondolkodóinak erőszakos civilizátori viselkedésében gyökerezik. Azonban az európai polgároknak lassacskán elegük lesz a rájuk kényszerített irrealitásból. Otthont akarnak maguknak, az európai nemzetek otthonát.

Erről szól a könyv. Az otthonunk újrafelfedezéséről. Identitásunk visszaszerzéséről. Arról, hogy az a politikailag inkorrekt, aki a véleményformáló értelmiség által ráosztott szerep helyett mer önmaga lenni.

Schmidt Mária: Politikailag inkorrekt - Esszék diktatúráról és demokráciáról. XX. Század Intézet, 2010

Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr542762534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kárpáthy Zoltán 2011.03.23. 15:19:10

Szeretem Áron a posztjaidat, a kurucus lendület és az analitikusság ritka elegye jellemzi őket általában. Multumesc!

Czelder Orbán 2011.03.23. 22:43:57

"A könyv egyik nagy tanulsága ezért a kommunista diktatúra mérhetetlen és nevetséges ostobasága, amit csak a terror segítségével tudtak lenyomni az emberek torkán. Ehhez kapcsolódik az a lényeges ténymegállapítás, hogy Sztálin csak beteljesítette Lenin művét. Nem arról volt szó tehát, hogy az eszme valahol félresiklott, rosszul valósították meg, mivel a kezdetektől a terror volt az egész rendszer fennmaradásának elméleti és gyakorlati alapja is. "

Maga ugye nem járt egyetemre, igaz? Önt ugye nem tanították vérbeli marxista tanárok, ugye? Nagy kár, mivel így fogalma sem lehet a kommunizmus(ok)ról, Kelet-Európa 20. századi történelméről. Vagyis kábé arról a világról, ami Önt itt, Mo-n körülveszi.

Mondjuk a Fidesz-kompatibilis gondolatvilág nem hátrány manapság, csak hát büdi egy kicsinykét. Provinciális és nagyon nem konzervatív. Még karikatúrának is borzasztóan rossz.

No_Sol 2011.03.24. 00:26:49

Ez az egyház mánia lassan kezd itt eluralkodni. Át lehetne nevezni a blogot Vatikáni Hírmondóvá. ha ez a tendencia folytatódik....

tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2011.03.24. 13:28:04

ez a nő néha mond jó dolgokat, de leginkább olyan butaságokat, és olyan naivokat, hogy a békesség érdekében jobb elkerülni a könyvet

Zalai Béla 2011.03.24. 18:20:15

"az a politikailag inkorrekt, aki a véleményformáló értelmiség által ráosztott szerep helyett mer önmaga lenni."

Az állítás mellett felhozható számos érv fényében is elgondolkodtató: vajon ezt a "légy önmagad" parancsot miért csak radikálisan non-konformista módon lehetne betartani? S tehát miért csak "a véleményformáló értelmiség által ráosztott szerepnek" homlokegyenest szembemenve?

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.27. 08:16:18

"az a politikailag inkorrekt, aki a véleményformáló értelmiség által ráosztott szerep helyett mer önmaga lenni."

Ja, légy önmagad - csak nehogy mást mondj, mint a kormány, mert akkor kirúgnak, mint a
...Feri, vagy nem Feri - véleményformáló bizottság tagjait.

Legyünk szabad magyarok
és minden szocik által felhúzott építményt, repteret, hidat, utat és utcát
nevezzünk el szabadon Wass Albertről.

Nem nehéz ez a nemzeti szabadság.
Könnyű benne eligazodni Döbrögiéknél.
A Ferenc, Feri, Ferkó nevek helyett ....az Izé név használatos.

Sólyom Tomi 2011.03.27. 12:47:23

@simonmondja.: Miért, a Liszt is Ferenc, nem?

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2011.03.27. 13:01:33

@Sólyom Tomi: De. És mi a baj akkor a Feriheggyel ?
Hogy Viktror maga alá piszkít tőle ?

Májkonzerv 2011.03.30. 14:58:29

Ezt a könyvet és szerzőjét reklámozni ezzel a mondattal: "„Németország értelmiségi elitjének egy jelentős része azonban évtizedek óta szinte rituálisan naponta újraidézi a nemzetiszocialista szégyenmúltat. És a kizárólagossá tett nemzetiszocialista múlt mérgével mérgezi magát és Európát"." a szakma szégyene.
Nem konzervatív, hanem őskövület és tagadó az oldal a témában. Tájékozódni kellene hazai, német és európai szinten a témában, hol tart a világ. Ha fizettet hirdetés, akkor írjátok ki alá. Szégyen és megdöbbentő.

Regno delle Due Sicilie · http://regnodelleduesicilie.blog.hu 2011.03.30. 15:45:47

@Májkonzerv: ezen én is nagyon fennakadtam.

az igazán pikáns amúgy az, hogy Schmidt Mária közben a Stiftung Ettersberg tanácsadó testületének is tagja, magyarul majdnem belülről kritizál - és veri ki a biztosítékot:

www.stiftung-ettersberg.de/cms/website.php?id=/stiftung/mitglieder.htm

Mister B 2011.04.12. 08:18:57

Én nagy rajongója vagyok Schmidt Máriának, ezért meg is veszem majd a könyvet. Nagy tudású nő, akinek közvetlen tapasztalatai vannak a Nyugat jelenlegi állapotát illetően és sokat tud az itteni állapotokról.

Megmondja az igazat még ha pár korlátolt honfitárs ismeretek híján nem is érti meg mondanivalóját.

Ja a huszadik századi vérbeli marxista "tanárokat" meg hagyjuk, mert akkoriban nyolc általánossal is be lehetett jutni egyetemi tanárnak, ha valaki elég magas rangú volt a pártban, és ott is zenghette az "igét"...

Mister B 2011.04.12. 11:32:14

Elena Ceausescu volt a "vérbeli marxista értelmiség" csúcspéldánya, aki írástudatlan parasztból hirtelen 5 doktorátussal rendelkező "csúcsértelmiségi" lett megfelelő kapcsolatainak hála. :-)

Májkonzerv 2011.04.12. 20:30:30

@Mister B:
két rajongás közt kérdezz rá nála, saját rokonának fotóját miért nem merte kirakni.

Májkonzerv 2011.04.12. 20:33:52

@Regno delle Due Sicilie:
erre épül az egész "szakmai" munkássága. Ha biztosítékot nem is ver ki, de mondjuk úgy, a történelem és történész szakma úgy fut el mellette, mint a 6.30-as záhonyi személy. Módszeresen és biztosan. Nem értem egyébként, a magyar konzervatív oldal éppen "lehet" igénytelen szakmai tudásra, na de elég súlyos tévhitek, mondhatni XXI sz-i babonák mellett miért áll ki?

Májkonzerv 2011.04.12. 20:35:04

@Mister B:
legalább tudjuk, egyetemre se jártál.

Mister B 2011.04.16. 15:13:17

@Mister B: legalább tudjuk, egyetemre se jártál.

Persze, hogy nem csak Te jártál egyetemre az országban meg a többi balfasz liberálkomcsi. :-) Jártam és nem Anettka Médiaiskolájára és ráadásul a szutykon kívül ragadt is rám valami, veled és baráti köröddel ellentétben. Pszichológiát is tanultam ott, tanultam az IQ tesztekről is és mindig érdekelt mekkora lehet az IQ-ja egy olyan embernek, aki olyan nicknevet ad magának, mint amilyen Neked van. És emellett négy nyelven beszélek, nem tudom, mennyire tudnál belőle válaszolni, egyébként nem csak az egyetemen kell magolni, hanem utána is kell nézni, igaz-e amit neked beadagolnak apuék-anyuék és a téged irányítani akaró többi ember. Halgass az értelmesebbekre, rám és Schmidt Máriára. :-)

Mister B 2011.04.16. 15:28:16

Mellesleg, amikre Schmidt Mária hívja(ná) fel a sok hozzád hasonló kicsit "korlátozott" felfogású polgártárs figyelmét nem egyetemi tananyag, ahhoz hogy tudd miről beszél máshonnan is kéne némi életszerű tudást szerezni, ahhoz, hogy felfogd amit mond utazni kéne egy kicsit, nyelveket tanulni beszélni emberekkel különböző kultúrákból és megismerni a világot, ami Téged körülvesz.

Mister B 2011.04.16. 15:29:11

Előző két hozzászólás "Májkonzervnek" ment.

Mister B 2011.04.16. 19:04:18

@Májkonzerv:

Májkonzerv, te a balos megmondóemberek tipikus példánya vagy: nagy az arca, mogyorónyi az agya és fogalma sincs arról, amiről iskolaztatja a többieket. Nem csoda, hogy nem tetszik, hogy Mária megmondta rólatok az igazat.

Májkonzerv 2011.04.19. 13:29:54

@Mister B:
nem tudom, mi köze balosságnak vagy bármilyen oldalisághoz ahhoz, hogy egy magát történésznek valló valaki "nem tud" a 40-41-es magyar deportálásokról és munkatáborokról.
Hogy SM történészként mit vall szinkronidő politikáról, az egy dolog. Az meg egy másik, hogy a bábszínházában rokoni érintettségű fotóját nem merte kirakni, de ez nüansz a fent említett orbitális tárgyi tévedéséhez képest.

Májkonzerv 2011.04.19. 13:56:43

@Mister B:
a vélemény abból indult ki, hogy szerinted 8 általánossal vki egyetemi tanár lehetett, ez tévedés. Legérzékenyebben a társadalomtudományi karokat érintette egy zárt ideológia és diktatúra, de szellemi vasfüggöny akkor sem volt 100 %-osan, de enyhe túlzás ez az állításod. Nagyon komoly színvonalú volt számos képzés, a természettudományos és műszaki meg pláne. Illetve a rezsim megelőző időszaka sem szégyenkezhetett, és bár OV-nak nincs kontinuitás a fejében, de már érvényre jutott ismeretek nem pusztulnak el...Bár tény, ő és csapat történelmet ír keményen...Alkotmányban, mindenhol, erre nem rest egy jogász-gyorstalpalós KIM államtitkár sem.
Mindenesetre SM is ezektől a 8 általánost végzettektől tanult vajon akkor?
Kétlem, az biztos, a szemlélete ma több, mint ciki idehaza is a szakmában. Hogy a TV-be őt hívják, az egy dolog, különösen most...

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása