A jó kormányzás kritériumai az egyház társadalmi tanításában

Konzervatorium I 2010.05.29. 08:01

Az egyház társadalmi tanítása számos támponttal szolgál a jó kormányzás mibenlétét illetően is, erről tartott konferenciát A jó kormányzás kritériumai és társadalompolitikai programok szelekciója az egyház társadalmi tanítása alapján címmel a Faludi Ferenc Akadémia, a jezsuita Párbeszéd Háza, a Barankovics István Alapítvány és a Hanns Sneidel Alapítvány. A Magyar Kurír cikkét olvashatják.

„A világos kevés bölcsességgel kormányozzák” – idézte III. Gyula pápát Dr. Beran Ferenc újlaki plébános, a PPKE Hittudományi Karának tanára, aki arról beszélt, melyek a jó kormányzás és a társadalmi programok szelekciójának szempontjai az egyház társadalmi tanítása alapján. Az egyház fontosnak tartja a jó kormányzást, nem hiába van a társadalmi tanítását összefoglaló kompendium borítóján Ambrogio Lorenzetti 1338-as festménye, A helyes kormányzás allegóriája, a sienai városházáról. Ezen a képen a kormányzót a négy sarkalatos erény allegóriája veszi körül: az okosság, a bátorság (lelki erősség), a mértékletesség és az igazságosság. Ezek mellé pedig még odasorolhatjuk a nagyvonalúságot is. A jó kormányzás ugyanis az erényes kormányzás. A négy sarkalatos erényt Aquinói Szent Tamás Arisztotelész Nikhomakhoszi etikájából veszi át. Platón szerint a jó kormányzáshoz az ész és a szaktudás mellett igazságosság is szükségeltetik. A négy sarkalatos erény alapja a valóság kell, hogy legyen.

Jézus azért jött, hogy „életünk legyen és bőségben legyen”, ez a célja a jó kormányzásnak is. Ennek záloga a „társadalmi szeretet”, ami olyan társadalmi szerkezetben nyilvánul meg, ahol nem kényszerül senki nyomorban élni. Az egyház társadalmi tanítása szerint a kormányzás a politikai hatalom célkitűzéseinek megvalósítása, ez azonban nem lehet ellentétes a közjóval. Egy vezetőnek a közjó megvalósítása, a szolgálat kell legyen tehát a célja, az erények gyakorlásának segítségével, nem pedig a saját érdekeinek a megvalósítása.

De mi a közjó? A II. Vatikáni Zsinat szerint azoknak a társadalmi életfeltételeknek az összessége, amelyek biztosítják életfeltételeinket, és amelyekkel teljesebbé tehetjük életünket, másrészt olyan eszmék és célok összessége, mint az életvédelem, a tudás és a társadalmi erények gyakorlása.

A négy sarkalatos erény alapja a valóság kell, hogy legyen. Nemhiába szerepel XVI. Benedek Caritas in Veritate kezdetű enciklikájának a címében az igazság, ami a valóságot is jelenti. A valóság ismerete nélkül a szeretet ugyanis szentimentalizmusba fullad. A valóság az Istentől származó teremtés, az igazság pedig ennek értékrendje, ami a kinyilatkoztatásból fakad. Azonban mindennek ismeretére pusztán az ész segítségével is el lehet jutni. A négy sarkalatos erény közül az okosság, avagy prudencia irányul erre, hiszen az nemcsak értelmi képességet jelent, hanem a valóság feltérképezésének képességét, annak megismerését, a tények feltárását és az ebből fakadó helyes cselekvésre indít. Az okosság tehát nem az ügyeskedés szinonímája.

Az okosság vonatkozik a programok szelekciójának elvi szempontjaira is. Isten személyt teremtett, ezért a közjó minden ember és az egyéni ember java. A programok megítélésénél tehát a személyből kell kiindulni. Első helyen a család kell álljon, mint a társadalom alapsejtje, utána jön a munka, ami önérték, az ember kiteljesedésének, a személy kibontakozásának terepe, célja pedig nem csupán a gazdaság működtetése. És csak a család és a munka után jön a gazdaság. (II. János Pál Laborem exercens című enciklikájában utal a munka elsőségére.)

Az okosság után a második erény, a bátorság vagy lelki erősség azt jelenti, hogy valaki ki mer állni az igazság mellett, és ezért vállalja a konfliktusokat is, ha szükséges, fellép a változtatásokért. Azonban csak módszer változhat, értékek nem, a teremtésből fakadó erkölcs mindig ugyanaz marad.

A harmadik erény a mértékletesség, amelyhez hozzátartozik a jóindulat és a nagylelkűség. Az ellen azonban, aki veszélyezteti a közjót, a hatalom eszközeivel is fel kell lépni (a szelíd Jézus is kiverte a kufárokat a templomból). A jó vezetőnek kordában kell tartania indulatait is, mert ha nem teszi, azok társadalmi indulatokat szítanak, amelyeket azonban nehéz megregulázni.

A negyedik erény az igazságosság. Ez azt jelenti, hogy mindenkinek meg kell kapnia azt, ami jár neki – nem feltétlen a jog szerint, mert a jog sokszor nem felel meg az igazságnak. Az igazságosság fenntartása nem az egyház, hanem az állam feladata, hiszen az egyház nem épít külön társadalmat, viszont az egyház fenntartja a jogot, hogy megszólaljon, amikor sérülnek az etika alapvető elvei.

A társadalmi (nem pedig szociális) igazságosság nem személyes erény. A társadalmi igazságosság akkor valósul meg, ha a társadalmi viszonyok olyanok, hogy mindenki megkapja, ami jár neki. Fontos, hogy az egyház által hangoztatott olyan értékek, mint a szolidaritás és a szabadság, valamint a társadalmi szeretet harmóniában valósuljanak meg. Ez annyit tesz, hogy ha például segíteni akarunk valakin, a szolidaritást korlátozhatja a szubszidiaritás, azaz nem feltétlenül az a megoldás, ha pénzt adunk neki, hanem az, ha lehetőséget teremtünk a számára, hogy megoldja a problémáját. (A szubszidiaritás fogalma egyébként éppen a katolikus egyház társadalmi tanításából került be az Európai Unió alapelvei közé.)

A béke pedig ezen erények gyakorlásának a gyümölcse, zárta előadását Beran Ferenc.

Majd Dr. Mészáros József, a KDNP alelnöke, a BME Szociológiai Tanszékének oktatója következett, aki a jó kormányzás és a társadalmi programok szelekciójának közigazgatási tapasztalatairól beszélt. Mészáros leszögezte: létezik közjó, amelyet a megismerhető természetes rend szerint kell meghatározni. A közjót a természetjoggal lehet megalapozni. A tömegdemokrácia korában persze a közjó konfliktusba kerülhet a közakarattal – figyelmeztetett az előadó. Míg egy normális társadalom például a jövő számára halmozott fel, addig a mai társadalom a jövő nemzedékeinek erőforrásait szivattyúzza el – mondta.

Az államnak számos feladata van, például szuverén, szabályozó, gazdálkodó. Viszont egyre több feladatot kénytelen magára vállalni: a hagyományos társadalmak szétesésével például az idősekről nem a nagycsalád, hanem a társadalombiztosítás gondoskodik.

Az előadó megemlítette a családi adózás példáját. Jelenleg a  fiatal, gyermekes pályakezdőket kirabolja az állam, holott őket kellene támogatni a leginkább. A jövedelem nélküli kisgyereknek például jegyet kell vennie, hogy utazzon, az nyugdíjas, akinek van jövedelme, viszont ingyen utazhat.

A tavalyi év egyik Nobel-díjas közgazdászát, Elinor Ostromot idézve Mészáros rámutatott: a közjót úgy lehet megvalósítani, ha egy politikai közösségben világossá teszik, kik szolgálják a közösség érdekeit, és kik a potyautasok. Az előbbieket jutalmazni, az utóbbiakat büntetni kell.

Az egyház társadalmi tanításának kompendiuma a Vatikán honlapján is olvasható magyarul. A konferencia anyagát tanulmánykötetben is megjelentetik.


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr872038254

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ma, Magyarországon: 100 százalékos utazási támogatás a kisgyerekeseknek már a következő hónaptól 2010.05.31. 11:01:01

A támogatásra jogosult az a százhalombattai lakóhellyel rendelkező és életvitelszerűen Százhalombattán tartózkodó szülő, törvényes képviselő, aki a kérelem benyújtásának időpontjában terhességi gyermekágyi segélyben, vagy gyermekgondozási segélyben, va...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.05.29. 11:05:59

"A valóság az Istentől származó teremtés, az igazság pedig ennek értékrendje, ami a kinyilatkoztatásból fakad. " :)

"A közjót a természetjoggal lehet megalapozni. "
Fura ezt egy KDNP alelnök szájából hallani, de jó.

"A tömegdemokrácia korában persze a közjó konfliktusba kerülhet a közakarattal – figyelmeztetett az előadó."
és milyen igaza van...

"Míg egy normális társadalom például a jövő számára halmozott fel, addig a mai társadalom a jövő nemzedékeinek erőforrásait szivattyúzza el"
Ha már a valóságnál tartunk: ilyen társadalom nem létezett soha. Minden társadalom felhasznált mindent, amit tudott és a takarékosság illúziója maximum csak abból adódhat, hogy nem tudott elérni minden erőforrást. Illetve azok a társadalmak, amik látványosan kudarcot vallottak e téren, már csak a történelem könyvekben találhatók meg.

"Viszont egyre több feladatot kénytelen magára vállalni: a hagyományos társadalmak szétesésével például az idősekről nem a nagycsalád, hanem a társadalombiztosítás gondoskodik. "
Ebben viszont téved. A nagycsalád szétesése elkerülhetetlen a társadalmi mobilitás, illetve várható életkor növekedésével, ám ebből nem következik, hogy az államnak kell átvennie szerepét. Sőt az állami szerepvállalás aktívan katalizál olyan folyamatokat, amik az egyéni, illetve közösségi öngondoskodás csökkenését okozzák.

"A jövedelem nélküli kisgyereknek például jegyet kell vennie, hogy utazzon, az nyugdíjas, akinek van jövedelme, viszont ingyen utazhat."
Van szavazati joga a gyereknek? Nincs, tehát a demokrácia logikája szerint a politikát nem érdekli. Szar ügy, de ha már a valóság szót a szánkra vettük alkalmazzuk is.

Ez Ostrom elméletének durva kiforgatása.

justin time 2010.05.30. 10:13:26

„A világos kevés bölcsességgel kormányozzák”

Az nem *világot* akar lenni?

Czelder Orbán 2010.05.30. 23:26:28

A konzi kommentpolitiájában feltűnően nagy változások álltak be. Ezt az írást pedig senki sem szignálta. Semmi Taktaharkály, Mucsai Manó vagy ilyesmi.

Mi van srácok? A plebsz választ vár!

___________________________ (törölt) 2010.06.01. 22:00:27

@Lord_Valdez:

""Míg egy normális társadalom például a jövő számára halmozott fel, addig a mai társadalom a jövő nemzedékeinek erőforrásait szivattyúzza el"
Ha már a valóságnál tartunk: ilyen társadalom nem létezett soha. Minden társadalom felhasznált mindent, amit tudott és a takarékosság illúziója maximum csak abból adódhat, hogy nem tudott elérni minden erőforrást. Illetve azok a társadalmak, amik látványosan kudarcot vallottak e téren, már csak a történelem könyvekben találhatók meg.""

Biztos? Természeti erőforrásokra és munkára nagyjából stimmel, de mi a helyzet a tőkével és az adóssággal és a demográfiával? Nekem nagyon úgy jön le, hogy a XIX. század gyerekeket és vasútvonalakat hagyott a következő generációra, mi adósságokat és jövőbeli nyuggereket (magunkat), akiket olyan gyerekeknek kellene eltartaniuk, akiket meg se szültünk. Ez persze durva általánosítás. De van benne valami szvsz. A termékeink nem tartósak - aminek az oka az, hogy fölösleges lenne, hogy azok legyenek, mert úgyis elavulnak, mert jön jobb - de ebből az is következik, hogy nem örökölhetőek, és azért ez nem szerencsés dolog. OK a tudás örökölhető, de a termeléshez nem csak tudás kell. Ja és ráadásul az oktatási rendszerek egyre szarabb volta, nem csak a magyaré, hanem pl. az egész bolognai rendszeré, megkérdőjelezi a tudás öröklését is. A korfa összedőlőben Dublintól Moszkváig, Magyarországot is beleértve, a nyugdíjrendszer pilótajáték, az emberek vagyona meglepően nagy mértékben negatív (ld. hitelek, és ld. hogy még úgy 1930 körül is kőcikinek számított ingatlant hitelre venni) stb.

bz249 2010.06.01. 23:42:48

@Shenpen: a mai társadalom és benne a nyugdíjrendszer a demográfiai osztalék korának a terméke

en.wikipedia.org/wiki/Demographic_dividend

Kevés gyerek, kevés öreg, sok dolgozó, pont amilyennek lennie kell, hogy a maximális legyen a gazdasági aktivitás... ellenben, hát ez nem éppen egyensúlyi állapot. Mondjuk bevándorlással elő lehet ilyet idézni. Itt van mondjuk Kuvait.

rekuwait.files.wordpress.com/2009/06/ku-2010.png?w=501&h=251

Európának jelenleg kb. 2-300.000.000 vendégmunkás, és szigorúan vendégmunkás (vagyis dolgozik, nem babázik le és 10 év múlva hazamegy) kellene, hogy minden ugyanúgy folytatódhasson. Éppen ezért nem fog ugyanúgy folytatódni. Bizonyos nyomai már látszanak ennek, egyrészről a nyugdíjkérdést elkezdték ott kezelni, ahol kell (miért van elöregedő társadalom: mert az emberek nem 60 hanem 80 évesen halnak meg; akkor jogos elvárás, hogy a nyugdíjkorhatár ne 60, hanem 70 év legyen... de lesz az még 80 is).

Születésszám: Európa túlnépesedett 500 millió ember él 4,3 millió négyzetkilométeren. Lehetne persze növelni a népességet, csak kérdés, hogy jó-e az. Egyébként meg a népesség növekedés egy idő után úgyis beleütközik a Föld véges méreteibe. Tehát a csökkenő születésszámból eredő problémákkal előbb vagy utóbb meg kell küzdeni. Szerintem jobb 500 millió európai színvonalon emberrel nekimenni a kérdésnek, mint kétmilliárd fekete-afrikai szinten vegetálóval. Az előbbi rendszer ugyanis sokkal rugalmasabb, és esetleg még válaszolni is tud a kihívásokra. Még az is kiderülhet, hogy képes magát demográfiailag stabilizálni

www.prb.org/pdf09/2009TFR-table.pdf

(pl. az USA a 70-es, a skandináv és a benelux államok a 80-as, Franciaország a 90-es években ment át egy demográfiai mélyponton és azóta trendszerűen emelkedik, de 2000-hez képest pl. mindenhol magasabb a termékenységi ráta)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.06.02. 06:48:47

@Shenpen:
"XIX. század gyerekeket és vasútvonalakat hagyott a következő generációra, mi adósságokat"

Nagyon durván nézve igaz. Azonban a dolog technikai és nem erkölcsi okokból igaz. Azért nem hagytak adósságot, mert nem tudtak eladósodni. (Már a korai USA-nak is volt államadóssága, bár jelképes). Nem volt olyan likviditásforrás, amit használni lehetett volna. Egy lakatlan szigeten nem erkölcsi kérdés a cölibátus.
Az exponenciálisan növekvő népesség egyáltalán nem tekinthető idillinek. Nagyon komoly fenntarthatósági problémát jelentett (Ld. Malthusi-katasztrófa), ha a XX. században nem történik meg egy komoly áttörés a mezőgazdasági technológiában, már megszívtuk volna.
A sok gyerek kevés öreg demográfia bár kedvező a gazdaságnak, de elsődleges oka az orvostudomány fejletlensége.
Bz-nek igaza van. Nem a csökkenő népesség itt a gond, hanem az üteme. A csökkenésen előbb-utóbb át kell esnünk, ám egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan.

Termékeink elsősorban nem a gyors erkölcsi amortizáció miatt nem tartósak, hanem a tömegtermelés miatt. Ma is lehet olyan széket csinálni, ami 100 év múlva is jó, de magas ára miatt abból nem fogsz eladni csak 10 darabot évente.
A tudás kérdése se triviális, mert a rendelkezésre álló tudás minimum megszázszorozódott a XIX. század óta. Akkor, ha valaki tudott írni-olvasni, elboldogult. Ma már ez nagyon kevés. Na már most egyre több tudást kellene belepréselni szerencsétlen ember agyába változatlan idő alatt. Ez nem triviális...

jan 2010.06.02. 08:44:15

Csak én érzem úgy, hogy a Konzit átvették a katolikusok? Szilvay, Dobray, katolikus témák túltengése. Magával a katolikussággal nincs bajom, én is az volnék, csak ez a blog eredetileg szélesebb fókuszúnak indult, nem?

Vagy most az van, hogy a Konzi szerzőinek egy része átvándorolt a Véleményvezérre, és a maradék ír itt? És hova tűntek Megadja és Békés mélyebben szántó írásai? Vagy a kormányváltással függ ez össze?;)
Homályosítson már föl valaki! (hogy ilyen modoros zárással éljek)

HaKohen 2010.06.04. 17:20:43

@Lord_Valdez:

"Termékeink elsősorban nem a gyors erkölcsi amortizáció miatt nem tartósak, hanem a tömegtermelés miatt."

Nem, hanem? Vagy-vagy? - átkozottak legyetek, vagy-vagyok (Vas István után szabadon; van-e ki e nevet még ismeri?)

Szerintem is-is.

És ezt már több, mint fél évszázada úgy hívják, hogy fogyasztói társadalom. Mielőtt bárki rámvarrja az antikapitalizmus címkéjét, közlöm, hogy nekem ez nem ideológiai kategória. Egyébként a kapitalista (piaci) társadalom már sok mindentől megszabadult, ami nyomasztotta, és sok mindent kijavított, ami miatt recsegve-ropogva működött. Így volt ez pl. az 1929-33-as válság idején is.

De a fogyasztói társadalomnak nevezett valami abszurditásaitól még nem sikerült megszabadulnia. Legutóbbi krízis: 2008 októbere, az ingatlan (és gk.) hitelek bedőlése. Aki nem rest gondolkodni, az észreveszi a történetben a fogyasztói társadalom c. akármi következményeit.

Kérdés van, válasz - egyelőre? - nincs.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.06.04. 21:39:21

@HaKohen:
El kellett párszor olvasnom, az első sorodat, amíg megértettem.

Természetesen mindkettő szerepet játszhat, azonban sok olyan termék van, ami kevésbé tartós, holott nincs szó erkölcsi amortizációról, pl. bútorok. Itt színtisztán piaci hatásról van szó. Az olcsóbb termék sokkal kelendőbb. Ez pedig olcsó termékek gyártására ösztönöz.

Szerintem a fogyasztói társadalom nem abszurd, még ha vannak értelmetlen oldalhajtásai. Sőt tovább megyek, szinte mindig is fogyasztói társadalom volt, csak azért nem volt nyilvánvaló, mert az embereknek viszonylag szerény hányada volt abban a helyzetben, hogy érdemi fogyasztóvá váljon. (ennek megváltozása szintén a tömegtermelés eredménye)
Azért sem ostoroznám, csak finoman, mert alapvetően biológiai ösztön a magas társadalmi státuszra való törekvés, és ennek kimutatásának vágya, s mint olyan kiirthatatlan az emberi természetből. A (luxus)fogyasztás csupán az egyik eszköze. Ennek megzabolázási, illetve kanalizálási kísérletei a történelem során igen felemás, néha kimondottan káros eredményekkel jártak, ezért nem biztos, vagy csak nagyon körül tekintően érdemes beleavatkozni.

Én a válságot sem varrnám pusztán a fogyasztói társadalom nyakába. Bár a mindenáron való lakásbirtoklás valóban fogyasztói dolog (a társadalmi státusz miatt fontos), de az igényt itt is a lehetőség teremtette ("Keeping up with the Joneses" ahogy az angol mondaná). A lehetőség megteremtéséért viszont az állam tehető felelőssé. (Aki viszont a választói akaratot képezi le...)

HaKohen 2010.06.07. 17:07:13

@Lord_Valdez:

Amit leírsz, pl. a bútorokkal kapcsolatban az szerintem az erkölcsi amortizáció (még lehetne használni, de a divat, a presztízs stb.)

A többivel végülis nincs vitám, csak azt tenném hozzá, hogy az embert (különböző etológusok, pszichológusok stb. léhűtők szerint) az (is) különbözteti meg az állattól, hogy ösztöneit vissza tudja tartani. Persze, azt is tudom, hogy a fogyasztói társadalom emberét ez nem téríti jobb belátásra.

És hát a lakásbirtoklás következménye a státuszemelkedés, azt követi az állam, amelyet meg a választói akarat követ, amely meg a státusz miatti lakásbiroklásra stb. irányul. És így tovább a végtelenségig.

Ezért mondtam, hogy csak kérdéseim vannak, válaszaim nincsenek.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.06.07. 20:10:50

@HaKohen:
Ha van egy szépen berendezett szobád, lecseréled a bútort, mert kijött egy új modell? Nem. Még csak a divatot se követed valami gyorsan.

Csak az olyan ösztönöket, amikkel tisztában vagy, de pl. jól kimutatható, hogy a nők tényleg vonzóbbnak találnak egy pasit, aki státuszt sugall, mintha ugyanaz a pasi nem mutatja. Ez, persze bizarrnak tűnik bizonyos esetekben, pl. amikor egy heroinista metál-énekesért rajonganak, vagy egy kövér, kopasz, erőszakos tahóért. Ha megkérdezed őket, hogy mit esznek rajta, nem tudják megmondani.

Sőt, a helyzet még rosszabb. Azzal, hogy Jonesék lakást vesznek, a te relatív státuszodat leértékelik, ezért kénytelen (rosszul érzed magad, ha nem) vagy te is.

HaKohen 2010.06.08. 12:40:31

@Lord_Valdez:

Hát igen. A két világháború között már leírták szociológusok (ez is egy léhűtő szakma), hogy a különböző társadalmi rétegek/osztályok tagjai mindig eggyel följebb igazodnak életvitelükben (pl. a melósok a kispolgárokhoz, utóbbiak a középpolgárokhoz stb.). Ma csak az a különbség, hogy a társadalmi csoportok meglehetősen összekeveredtek, összebonyolódtak. Részben a globalizálódott média hatására, pontosabban közreműködésével. És akkor már megint ott vagyunk a fogyasztói társadalomnál.

Üdülésképpen ajánlom a néhány "primitív" társadalom életéről szóló leírásokat (pl. Malinowski, M. Mead, Lévi-Strauss - nem a farmeres!), beleértve a vonatkozó szépirodalmat is.

Ugye, mennyivel szebb világ volt? Legföljebb a törzsfőnöknek volt díszesebb sátra, de közben promiszkuitás is volt (nyálát csorgatja), meg igazi közösség és így tovább, és így tovább...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.06.08. 16:27:36

@HaKohen:
Az nagyon rég lehetett, mert amióta dokumentáljuk a történelmet, még a paraszt is rivalizált a másikkal.

HaKohen 2010.06.10. 15:43:03

@Lord_Valdez:

Hát azért nem volt olyan nagyon rég. Malinowski pl. a XX. szd. első felében járta a Trobriand-szigeteket. Na nem akarom idealizálni azt a kultúrát, főleg nem odavágyódni.

De azért egy nagyon konzisztensnek tűnő kultúrájuk, erkölcsük, struktúrájuk, működésük volt; és talán nem is olyan rossz a maga nemében és idejében. Minden esetre talán kevesebbet rivalizáltak egymással, mint kedves parasztjaid.

Na most jól megbeszéltük a jó kormányzás kritériumait az egyház társadalmi tanításában!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.06.10. 22:06:45

@HaKohen:
Vagy csak nem látványosan, de nem tudok nyilatkozni. Nem ismerem.

Na, igen. Érdekes, tanulság, hogy a legtöbb egyházi poszt lényegében üresen kong.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása