Bokros árnyak

Konzervatorium I 2010.04.26. 08:00

Sajátos koreográfiája van a demokratikus politikának. Az elmúlt négy év lázas reformerkedését az ellenzék legnagyobb ereje sikeresen torpedózta meg, s a tisztán hatalompolitikai (népszerűségszerzési) szempontok mellett fölhozta egyrészt azt a demokratikus elvi szempontot, hogy radikális átalakításra a többszörösen kétségbe vont legitimitású kormánynak nincs fölhatalmazása; másrészt pedig azt az alkotmányos elvi szempontot, hogy társadalmi-szakmai konszenzus, vagy legalább annak elérésére tett komoly erőfeszítések nélkül ilyen átalakításba nem szabad belekezdeni. Az új kormány demokratikus legitimációja ugyan kétségbevonhatatlan, azt azonban nem lehet minden további nélkül kijelenteni, hogy világos fölhatalmazása volna bármilyen jelentős átalakításra, mivel ilyen irányú elképzelései fölöttébb homályosak. Viszont egyre gyakrabban hallani, hogy az új kormány alkotmányban, kétharmados többségű törvényekben rögzített intézmény-rendszerekhez kíván hozzányúlni, mégpedig teljességgel ismeretlen elképzelések, elvek és szempontok szerint.

Balázs Zoltán írása

A leendő miniszterelnök ugyan többször is odanyilatkozott, hogy széleskörű eszmecserék fogják megelőzni az átalakításokat, de számos jele van annak is, hogy igen gyorsan, a szélesebb körű társadalmi-politikai disputát megkerülve fognak „már az első parlamenti munkanapon” komplett törvényjavaslatokat benyújtani. Ha ez utóbbi történik, akkor pontosan azzal az eljárásmóddal lesz dolgunk, amelyet az ellenzék az elmúlt négy évben gyakran – és véleményem szerint helyesen – bírált. Ámde az ily módon több területen is elszabaduló tektonikus reformerkedés, amelynek ízére sajnos a fiatal konzervatív generáció is kezd rákapni, akkor is helytelen, ha a FIDESZ csinálja, akármekkora többség birtokában, mégpedig ugyanabból az okból. Ráadásul fölöttébb ellentétes a konzervatív kormányzás természetével is. Persze máris fölvethető, hogy míg én megengedhetem magamnak azt a luxust, hogy politikai világnézeti elveket kérjek számon egy jobboldali kormányon, addig egy jobboldali kormány nem föltétlenül teheti meg ugyanezt önmagával szemben. Nos, lehet; ki-ki döntse el magában, hogy egy politikai erő politikai portfóliójában milyen szerepe van az elveknek.  

A reformlendület egyik célpontja az önkormányzati rendszer. Csak erre fogok összpontosítani. Az a célom, hogy a kocsmai-lépcsőházi érvek színvonalát meghaladjam, és fönt hiányolt disputát, amelyet a jelek szerint az új kormány sem fog kezdeményezni,  legalább szűk körben elindítsam.  
A leggyakrabban hallható szólamokban az alábbi ötletek hangzanak el. (1) Felezzük meg a képviselők számát! (2) Toljuk el a választások időpontját! (3) Alakítsuk át a fővárosi önkormányzati rendszert! (4) Csökkentsük az önkormányzatok számát! (5) A regionális szint nem vált be, maradjunk a megyéknél! (6) Vonjunk el bizonyos jogköröket az önkormányzatoktól! – Talán ezek a leggyakoribbak. Az a baj, hogy ezek közül a javaslatok közül csak az első kettőt lehet igen egyszerűen kivitelezni (pontosabban azt sem minden szinten), a harmadik, negyedik és hatodik igen bonyolult törvénykezési átalakítást igényel, az ötödik tartalma pedig végképp homályos. Ám ha az első kettőt, az egyszerűeket huszárosan meg is lépi a kormány, igen rövid idő alatt tapasztalni fogjuk, hogy lángvágóval, dinamittal, láncfűrésszel, a bokrosi politika jellegadó eszközeivel bontani ugyan remekül lehet, építeni azonban nem.  
 
Hadd maradjak csupán az első ötletnél! Ironikus, hogy azt már a Gyurcsány-kormány is fölöttébb kedvelte, most pedig talán az Orbán-kormány fogja végrehajtani (az ötletről tavaly már közzétettem egy írást „Megfelezéskényszer” címmel). Ez a javaslat ebben a formában legföljebb arra jó, hogy a vért, politikusvért látni kívánó közönséget kielégítse (lásd a kocsmai érvek). Hiszen mi szól még mellette? (1) Így csökkenthető a korrupció. – Jó, de ezen az alapon meg kéne felezni a bírói kart, a rendőrséget, az egyetemi oktatói kart, az orvosok létszámát, mivel arrafelé is van korrupció, nem is kevés. Akarnánk?? (2) Jelentős megtakarítás érhető el. – Az attól függ, mit nevezünk jelentősnek. A kisebb településeken igen sok képviselő eleve ingyen dolgozik. Egy átlagos tiszteletdíjú budapesti kerületi képviselő leépítése évi egymilliós nettó megtakarítást jelent a közkiadások szempontjából, ami szerintem nem egetverő összeg (fővárosi szinten mondjuk húsz-huszonöt nokiásdoboznyi megtakarítás érhető el). Úgyhogy ez a két érv sem igen haladja meg a lépcsőházi színvonalat.
 
De van még egy közkeletű indok. (3) Egyszerűen nincs ennyi képviselőre szükség! – halljuk gyakran ezt is. Nos, ahhoz, hogy ezt az ebben a formában nívósnak éppen nem mondható érvet mégis komolyan vegyük, az kell, hogy tisztázzuk, mire való a képviselő. Azonban mihelyst belefogunk, azonnal látni fogjuk, hogy nem a képviselők száma az érdekes kérdés, hanem az, hogy mit gondolunk az önkormányzatokról, azaz szembesülünk azzal, amire az elején már utaltam: alkotmányos elvi és világnézeti kérdések tisztázása nélkül nem lehet érdemben és értelmesen hozzászólni a „felezés” ötletéhez, illetve az ötlet ilyen jellegű hátterének homályban hagyása tipikusan az a hozzáállás, amit például én a bokrosi és gyurcsányi kormányzással kapcsolatban is alapvetően elleneztem.  
 
Szóval mire való a képviselő? 
 
(1) A közvetett demokratikus hatalomgyakorlás lényege a képviseleti rendszer. A helyi képviselő a helyi politikai akarat megjelenítője és a polgárok rajta kérhetik számon mindazt, ami helyben számukra fontos. – Egészen biztos, hogy ennek olvastán sokan már most nevetnek vagy bosszankodnak. Helytelenül teszik. Egyáltalán nem mindegy, hogy a helyi politikai akaratképzés minősége milyen. Ha valaki azt szeretné tudni, hogy mitől lesz működőképesebb és ugyanakkor konzervatívabb és szubszidiárisabb a magyar demokratikus rezsim, amelynek legitimitását kétségbe vonni ostobaság, akkor olvasson Tocqueville-t, aki világosan kifejti, hogy a központi politikai akarat leghatékonyabb ellensúlyai a polgárok parciális érdekeit és lokális identitását kifejező, védő intézmények. Nem kizárólag az önkormányzatok, természetesen, de döntő mértékben. A legtöbb polgár a helyi iskolához, orvoshoz, sztk-hoz, óvodához, művelődési házhoz, sportegyesülethez, szociális foglalkoztatóhoz, temetőhöz kötődik, s az ezekre vonatkozó döntéseket számon kérni is helyben tudja a leghatékonyabban. Mindettől még lehet csökkenteni az önkormányzatok számát éppúgy, mint a képviselőkét is, de mechanikusan biztosan nem szabad. Ettől fogva azonban nem takarítható meg egy részletes és hónapokig, akár évekig tartó vita.  
 
(2) A helyi képviselők a helyi közpénzek elköltésének őrei. – Tudom, hogy itt megint sokan máris nevetnek. Inkább a közpénzek lenyúlásának mesterei, nem? Persze, bőven van ilyenre is példa. De legyünk pártatlanok: a korrupció föltárásában is a helyi képviselők tudják a legtöbbet tenni (mint ahogy tették is). Egy hivatalnok az állását féltve nem fogja jelezni a megvesztegetést, gyanús ügyletet, vagy maga is sáros lehet. A helyzet inkább az, hogy a képviselők ellenőrzési jogosítványai polgármesterekkel, alpolgármesterekkel, főpolgármester-helyettesekkel, polgármesteri tanácsadókkal, tanácsnokokkal, jegyzőkkel, aljegyzőkkel, önkormányzati cégekkel, pályázatíró vállalkozásokkal kapcsolatban messze nem elég erősek! Azzal, ha számukat csökkentjük, az önkormányzati vezetők, cégek, hivatalok ellenőrzésének lehetőségét is tovább korlátozzuk. Kiváltképpen ha arra gondolunk, hogy kevesebb képviselő az eddiginél is kevesebb ellenzéki képviselőt is jelent, holott ma is az a helyzet, hogy például a BKV-nél elszabaduló korrupciót leginkább egy jóval erősebb ellenőrzési jogosítványokkal rendelkező, ellenzéki képviselők által vezetett testület lett volna képes időben megfékezni. Természetesen ki lehet találni másféle ellenőrzési rendszert is (a közigazgatási hivatalok például igen fontos szerepet játszottak, visszaállításukról jellemző módon ma egy árva szót sem hallani), vagy az önkormányzatok és cégeik pénzügyi, gazdálkodási önállóságát korlátozni, ehhez azonban újabb hatalmas bürokráciák fölállítására volna szükség, amelyek természetesen nem lesznek ellenállóbbak sem a korrupcióval, sem a pazarlással szemben. Demokráciában a kölcsönös ellenőrzés, a hatalmi súlyok megosztása teszi lehetővé a korrupcióval és a pazarlással való viszonylag sikeres szembeszállást (teljes sikerre konzervatív ember amúgy sem számít), ebben a tekintetben a képviselők abszolút száma érdektelen információ, a releváns kérdés az, hogy a csökkentés – a jelenlegi jogosítványok és inkoherens, inkonkluzív jogi felelősségi szabályok (lásd a VII. kerület példáját!) megtartása mellett – inkább rontana vagy javítana az ellenőrzés minőségén vagy javításának lehetőségén. A magam részéről a képviselők szakmai kompetenciájának professzionalizálásában és ellenőrzési jogosítványainak kiterjesztésében látom az előrelépés lehetőségét, de ez újfent seregnyi részletkérdés megvitatását igényelné.  
 
Nem győzöm hangsúlyozni: mindebből egyszerűen nem következik sem az, hogy csökkenteni kell a képviselők számát, sem az, hogy a rendszer úgy jó, ahogy van. Teljesen indokolt lehet bizonyos jogköröket elvonni az önkormányzatoktól (például építésügyi, szabályozási téren – lásd a 6. számú javaslatot fentebb), de lehet, hogy adni is kell nekik ilyet (például munkanélküli ellátás-szervezés, közbiztonság – helyi rendőrség! – terén). Lehet, hogy a felelőtlenül döntő, ámokfutó testületek föloszlatását és új választások kiírását meg kellene könnyíteni. Lehet, hogy kétévente kéne helyhatósági választásokat tartani. Lehet, hogy át kéne gondolni a képviselő-testületek és közgyűlések működésmódját, a bizottsági jogköröket; lehet, hogy újra kéne szabályozni a polgármesterek, alpolgármesterek és jegyzők egymáshoz való viszonyát; lehet, hogy a kisebbségi önkormányzatok létének ebben a formában nincs értelme; lehet, hogy a tulajdonosi felelősség büntetőjogi illeszkedését végig kéne gondolni, stb. Miközben ezeket megbeszéljük, aközben eszmét lehet cserélni a képviselők számáról is. Magam is úgy látom, hogy a képviselők idejének jelentős része ma fölösleges dolgokra megy el, s a szűken vett testületi munkát valóban el tudná látni jóval kevesebb képviselő is; de a fönti két alapfunkció betöltéséhez nem biztos, hogy elég a feleannyi képviselő. Egy dolog biztos: a megfelezés ötlete ma is, akár másfél vagy két évvel ezelőtt, kényszeres politikai ötlet, rövidtávú pártpolitikai haszna biztosan van, ennél több jót azonban nem lehet róla elmondani.  
 
Mivel magam is képviselő vagyok, s ezt nem kívánom titkolni, két ehhez kapcsolódó személyes kijelentéssel fejezem be mondandómat. Az egyik, hogy semmilyen értelemben (egzisztenciálisan, karrierszempontból) nem függök ettől a pozíciótól, magyarán nem az állásomat féltem. Ezt persze vagy elhiszi az olvasó, vagy nem, ezt nem áll módomban befolyásolni. A másik, hogy a fenti álláspontom mögött több év tapasztalata és persze politikatudományi elméleti ismeretanyaga van, így elsősorban azok véleményére vagyok kíváncsi, akik rendelkeznek némi hasonló jellegű kompetenciával. Úgyhogy … tessék parancsolni.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr901950718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.26. 08:32:34

Kevesebb ellenzéki képviselőt jelent...

Noh, _ez_ az, ami miatt kormányzati érdeke a jelen helyzetben a képviselők számának drasztikus csökkentése.
Ha feleennyi képviselő van, egy elég jó matematikával rendet lehet rakni, lehet arányokat tologatni, hogy szinte csak ellenzéki képviselőből legyen kevesebb.

Persze, lehet, hogy tévedek, mert áldott, jó konzerv lesz a következő kormány, aki nem akarja a lehető legtöbbet nyerni az átalakítással.

VIII. Nagyapó 2010.04.26. 10:12:36

Engem érdekelne egy kicsit részletesebben a szerző állásspontja, hogy a munkanélküli-ellátásokban (és segélyekben) miért jó, ha az önkormányzatoké a főszerep?

Közmunkát pl. én azt gondolnám, kifejezetten nem hatékony önkormányzati hatáskörben tartani (mivel így mindenkit csak a saját településén lehet bevonni). De amennyire nekem dereng, jelenleg az ÁFSZ egyik legnagyobb problémájaként is azt szokták emlegetni, hogy a helyi hivatalok sokszor szembe mennek a szabályozással, és pl. sokuk munkatársai nem ellenőrzik megfelelően a törvényekben meghatározott munkakeresési, vagyoni kritériumokat - amire szintén azt gondolnám, hogy egy központilag jobban kézben tartott szervezet lenne a logikusabb megoldás.

jvizkeleti · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.26. 10:40:55

Nekem van egy jó érvem a képviselők számának felezésére: A munkájuk nem ér annyit amennyibe kerül nekünk. Hogy ez a lépés nem oldja meg az államháztartási hiányt? Ez igaz, na és. Attól még pazarlás.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2010.04.26. 12:16:41

@jvizkeleti: ez alapján elküdhetnénk az összeset.

bz249 2010.04.26. 13:30:18

Miert kell megfelezni a kepviselok szamat?

A Fidesz tagletszama 2007-ben 38.000 fo volt, de kerekitsunk felfele 40.000 vagyis egy parlamenti kepviselore 150 mezei tag sem jut (ennyibol valasztodik ki a kepviselo).

Pl. A CDU tagletszama 2008-ban 530.000 fo volt, es 194 Bundes- es 649 Landtag kepviselot adnak (ezek kozott lehet atfedes, de most ezt hagyjuk el), vagyis egy kepviselore atlagban 600 talpas parttag jut.

Vajon a CDU vagy a Fidesz eseteben van nagyobb esely arra, hogy Lengyel Zoltan bekerul a parlamentbe?

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.04.26. 14:53:33

a képviselők számát én speciel most is kevésnek tartom, inkább növelni kellene, az egy fontos, de másik kérdés, hogy a munkájukért kell-e, célszerű-e tiszteletdíjat, vagy fizetést adni (azt gondolom nem, max költségtérítést, szigorúan számlás alapon, persze ezek részletkérdések)

másfelől a helyi politika az a terület, ahonnan a jövő politikusai érkeznek, szóval célszerű lenne életben hagyni, sőt aktívan bevonni a kis és nagyobb közösségeket a helyi politikai életbe.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2010.04.26. 17:41:12

a helyi politikai aktivitás a pár tízezer fős településeken konvergál a nullához: a polgármestert még csak-csak ismerik, de a képviselőtestületet már nem, a rendezési tervről meg nem is hallottak.
ahhoz, hogy a helyi aktivitás nőjön, éppen bővíteni kéne az önkormányzatok hatáskörét olyan területeken, amiknek közvetlen ráhatása van az álompolgárok mindennapi életére.
az önkormányzatok számátnak csökkenése mellett viszont az szól, hogy jelenleg - főleg a kistelepüléseknél - egyszerűen menedszelhetetlenek a költségek, így ki vannak szolgáltatva a központi költségvetésnek, azaz a kormánynak (és a kormánytagok volt kollégiumi szobatársainak). ellensúlyt csak akkor tudnak jelenteni, ha van súlyuk is. a másik érv, hogy egy adott terület döntési jogkörei elaprózódnak (lásd a budapesti kerületeket), így átfogó fejlesztéseket nehéz kivitelezni, ám az együttműködésre ritkán van kényszer, kevés a kistérségi társulás.

amúgy tetszett :-)

evil overlord (törölt) 2010.04.26. 19:38:32

@bs395: Szerintem sem kell minden kis településnek önkormányzat (képviselőtestület, hivatal), sok pénzt elvisz (a település költségvetésének jelentős részét). Sokkal több értelme lenne a kistérségi szintű önkormányzatoknak. A 23 budapesti kerület is túlzás.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.04.26. 19:57:49

Ez tényleg jó írás. Zoli, te gyanúsan értelmes ember vagy. Mit keresel a politikában? :)

Én azon az állásponton vagyok, hogy a közigazgatási egységek számát kell csökkenteni, nem a feladatkörét. Azt kimondottan bővíteni kellene. Az autonómiáját meg különösen. Több helyi adót szeretnék, igen horribile dictu értékalapú ingatlanadót is akár.
A képviselők száma közel irreleváns, bár ha kevesebb egység van, akkor valószínűleg belőlük se kell annyi.
A regionális szint azért nem vált be, mert a megyék mellett van és nem helyette.

@bz249:
Érdekes szempont, erre még nem is gondoltam.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.26. 20:39:00

@bz249: Szóval azért kell csökkenteni a parlament meg az önkormányzati helyek létszámát, mert a fidesznek nincs elég nagy tagsága...

Értem.

Írjatok a fidesznek alkotmányt.
Kétharmados törvény írja elő, hogy négyötödös többség kell hozzá, szóval...

bz249 2010.04.27. 08:12:05

@kolbászoszsömle: édes öcsém, szerinted melyik Magyarország legnagyobb és legszervezettebb pártja? Csak nem a Fidesz? És, ha a Fidesznek nincs elég tagja, akkor a többi milyen lehet?

Magyarországon kevés a párttag, ehhez képest sok a párttagoknak szánt állás vagyis Sötét Jóska is kap valamit, mert be kell tölteni a pozíciót.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.27. 08:31:18

@bz249: Édes Öcsém, az állásokat _nem_ párttagoknak szánják.

evil overlord (törölt) 2010.04.27. 09:21:17

@kolbászoszsömle: Szerinted a képviselőtestületi tagok honnan jönnek?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.27. 12:11:58

@evil overlord: Ez azt jelenti vajh, hogy a pártoknak találták ki, vagy azt, hogy nem kell tagokat toborozni, vagy azt, hogy ha nincs is alkalmas jelölt, azt az odaültető szerint is alkalmatlant kell odaültetni?

evil overlord (törölt) 2010.04.27. 12:24:48

@kolbászoszsömle: Budapesten, nagyobb városokban, megyei szinten alig jut be független jelölt a képviselőtestületekbe. Bz-nek teljesen igaza van abban, hogy ha a képviselők száma túl magas a pártagok számához képest, akkor nehéz értelmes, a helyi lakosok által megbecsült képviselőjelölteket állítani.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.04.27. 12:32:20

édes öcséim, azokat az állásokat nem párttagoknak, hanem pártok által támogatott személyeknek szánják. ilyenformán tökmindegy, hogy kinek szánják, vagy ki volna a kívánatos, csak az kerül be, akit egy párt támogat.

párt pedig csak olyat támogat, akiben megbízik, szóval a realista megközelítés az lesz, hogy a (vélt) lojalitás kb. 3-4x-es súllyal esik latba a szakértelemhez képest.

értelmes emberből meg országos szinten is kevés van, nemhogy helyin.

én mégis, mindezek ellenére azt mondom, hogy több helyi képviselő kellene, akiket kevesebb pénzből kellene ellátni.

pénz nélkül eltűnne a helyi egyszerű arcok primer motivációja és maradna (tudom, álmodom) a tényleg cselekedni kívánó polgár.
illetve több eséllyel kerülhetnének be független jelöltek.

érdeklődve várom, hogy bölcs vezírünk hogyan vágja át a gordiuszi csomót a pesti önkormányzati rendszer nyaki ütőerén.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.27. 12:34:51

@evil overlord: Ennek viszont semmi köze ahhoz, hogy a fidesznek kevés a tagsága.

Azt kell mondani, hogy a magyarok szarok, mert a tízmillióból nem lehet találni annyi értelmes és megbízható embert, mint amennyi képviselő kell, ezért kell csökkenteni a számukat.

Az viszont, hogy a fidesz kicsi, és nincs benne annyi ember, mint amennyi képviselő kellene, az nemá a képviselők számának csökkentését indukálja, mint megoldást, mert terjeszteni kezdem, mint konzerv ideológiát.

evil overlord (törölt) 2010.04.27. 13:37:53

@kolbászoszsömle: Ha jól értettem, Bz általában a párttagságról beszélt (mert a többinek még kevesebb tagja van, mint a Fidesznek). A másik topikban is írta (Eric Oltwaite-tel egyetértésben), hogy jó lenne ha a képviselőlejöltöket a helyi párttagság választaná. Ehhez mindenképpen jobb arány kell.

evil overlord (törölt) 2010.04.27. 13:39:17

@mcs: A felügyelőbizttsági állás az már egy más tészta, ott tényleg géppuskával kellene rendet tenni (nem is nagyon fog sikerülni).

bz249 2010.04.27. 13:56:26

@kolbászoszsömle: irhattam volna az MDF-et is, de most hogy Ibolya visszavonult a politizalastol nem maradt benne senki. A magyar partok kicsik es a helyi szervezeteik nevetsegesen gyengek. Peldanak leirtam a legnagyobb es a legjobban megszervezett partot. Ha barmelyik masikat valasztottam volna, csak meg lesujtobb lenne az eredmeny. De ha te a Fideszen akarsz lovagolni, akkor rajta.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2010.04.27. 16:55:34

@bz249: én azon lovagolok, hogy szerinted a párttagsághoz kell mérni a képviselők számát és nem ahhoz, hogy minden (10-20-40-80-100k akármennyi) embernek legyen képviselete.

Ha szervezek egy pártot hatszázezer taggal, akkor meg emelni kell a képviselők számát?

Egyszerűen az, hogy Magyarországon volt kötelező párttagság azt indukálja, hogy normális ember nem lép be egy pártba.
Nem apolitikus, hanem nem lép be.

Ha felére csökkented a képviselők számát akkor azzal a civil szférát ölöd.
Ami persze nem baj, csak furcsa.

bz249 2010.04.27. 17:14:09

@kolbászoszsömle: nem, szerintem az a helyzet, hogy az embereket nem erdekli a politika. Oh az orszagos politikarol egy csomonak van velemenye, de a helyi szintu az egyaltalan nem erdekli oket. Tudod, ki az onkormanyzati kepviseloje a korzetednek? En pl. nem. Ezek az emberek csak es kizarolag azert vannak ott, hogy a polgarmesternek meglegyen a tobbsege.

Vagyis tarsadalmi szinten nem szamitanak. Partszinten meg minden 10-20. fiu onkormanyzati kepviselo, vagyis onkormanyzati kepviselonek lenni a nagy semmivel egyenerteku. Pont azzal lehet rangot adni a dolognak, ha kevesebb lesz belole. Akkor talan (mert ez nem biztos) erosodni fog a kivalasztasi folyamat es javul a minoseg, ezzel parhuzamosan, mivel nagyobb tamogatottsag lesz a kepviselo mogott (akar partszinten, akar tarsadalmi szinten), ezert a szava is komolyabb lesz.

ablak estefelé 2010.04.27. 17:25:36

Több megjegyzésem és kérdésem is van az íráshoz.

Az első, hogy azt az érvelést nagyon álságosnak tartom, hogy a képviselők számának csökkentésével nem lehet nagy megtakarítást elérni. Bármilyen megtakarítás számít, ahogy ezt már előttem is megjegyezték. (És ez itt csak formai kritika, a tartalmi kérdésben szerintem ez nem fontos szempont.)

A második, amin megakadt a szemem, hogy semmilyen értelemben (egzisztenciálisan, karrierszempontból) nem függesz a képviselői állásodtól. És ez óriási probléma; lehet, hogy csak a megfogalmazás sikerült nagyon rosszul, de ha ez így igaz, akkor hogyan várhatunk el tőled (és persze bármely hasonló) képviselőtől felelősségteljes munkát? Sokakkal ellentétben ugyanis azt gondolom, hogy a társadalmi munkában, költségtérítés fejében végzett munka kevésbé hatékony és rosszabb minőségű, mint a megfelelően megfizetett, számonkérhető és az alany életére igenis jelentős (pro és kontra) hatással kecsegtető pozícióban ellátott. (Ez utóbbi persze lehet drágább rendszer, még kevesebb képviselővel is, de szerintem jobb eredményre vezet. Ezért írtam az előző bekezdésben, hogy nem a megtakarítás a legfontosabb.)

A harmadik dolog pedig egy örök problémám: mi az a társadalmi vita??? Mi a célja, kik a részvevői, mi a menete, mik lehetnek az eredményei? Ha ez egy intézmény, hogyan van szabályozva? Hol lehet rá jelentkezni? Ha nem egy intézmény, akkor miért kérik rengetegen számon?

evil overlord (törölt) 2010.04.27. 18:15:24

@ablak estefelé: Az ideális az lenne, ha a képviselők (*) jómódú (természetesen tisztességesen szerzett vagyonnal) emberek lennének, akik a képviselőséget szolgálatnak tekintik, és azért dolgoznak, hogy jobb legyen a közösségnek. Az ilyen embereket nem az érdekli, hogy megtömjék a zsebüket, nem (nagyon) lehet őket megvásárolni, nem lehet őket bevinni (túl) erkölcstelen dolgokba. A fenébe, bilibe lóg a kezem.

*: Az önkormányzati képviselőtestületi tagság (különösen kisebb helyeken) nem teljes munkaidős feladatkör.

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.04.28. 11:18:38

Lenne észrevételem egy keveset taglalt problémával kapcsolatban: a jegyző státusza.

Elvileg minden önkormányzatban a jegyző _lenne_ a törvényesség és szakmaiság garanciája, ámde a jegyzőt maga a képviselőtestület választja. Innentől kezdve a "függetlensége" és puszta állása finoman szólva is a váltakozó összetételű (politikai irányultságú) képviselőtestületek kegyeitől függ.

dvhr 2010.04.30. 08:19:04

Én is képviselő vagyok és nagyon egyetértek azzal, hogy nem szabad hebehurgya módon egyik napról a másikra dönteni ebben a fontos kérdésben. Meg kell vitatni, lehetőleg mindenkinek meg kell hallgatni a véleményét, mindenki válaszolhat mindenki véleményére és mindenki válaszolhat mindenki mindenki véleményére adott válaszára. Ha a döntés megvan, adni kell 8-12, évet mielőtt bevezetik, hogy legyen mindenkinek ideje hozzászokni. Ha ez alatt az idő alatt valaki vitatja a törvényt, akkor azonnal vissza kell vonni és elölről kezdeni az egész procedúrát.

Szó nincs arról, hogy a pénzemet félteném, egyszerűen az igazságérzet és a hazaszeretet diktálja ezeket a javaslatokat.

evil overlord (törölt) 2010.04.30. 10:13:43

@dvhr: "Ha a döntés megvan, adni kell 8-12, évet mielőtt bevezetik, hogy legyen mindenkinek ideje hozzászokni. Ha ez alatt az idő alatt valaki vitatja a törvényt, akkor azonnal vissza kell vonni és elölről kezdeni az egész procedúrát."
Ez két okból is szamárság:
- egy értelmesen megcsinált reorganizáció az állampolgárokat minimálisan érinti, és nehogy már párezer (tízezer) képviselő és közalkalmazott lelki egyensúlya miatt ne nyúljanak hozzá tíz évig a rendszerhez (a félreértések elkerülése végett: én is közalkalmazott vagyok, igaz nem ebben az ágazatban)
- mivel érdekek fognak sérülni (csökken a férőhelyek száma), ezért vitatni fogják

Herr SturmLikudnik · http://archiregnum.blog.hu/ 2010.04.30. 15:48:05

A 600.000 lakosú (vonzáskörzettel 3,5 milla) amcsi Seattle városának 9 tagú a tanácsa. Köszönik megvannak, működik. A finneknél 5 milla lakosra jut 342 önkormányzat, nálunk 10 millióra 3200.

A Zorbán felezős felvetései ehhez képest roppant enyhék.

evil overlord (törölt) 2010.04.30. 16:08:35

@Herr SturmLiberator: A www.turabazis.hu szerint (nem tudom mennyire jók az adatai, a google ezt dobta elsőként) kb. 1030 (!) olyan település van, melyben ötszáznál kevesebben laknak.
A felezés tényleg enyhe.

b.z. 2010.04.30. 21:28:02

Megnéztem Seattle-t. Valóban kilenc tagú a tanács, ám mindegyik tagnak háromfős stábja van, azaz máris harminchat olyan személynél járunk, akik a politikai döntéshozatal közvetlen előkészítői és résztvevői. Ezenkívül a választók bírókat is választanak. A példa tehát pontosan azt illusztrálja, amiről az írásban is szóltam: lehet, hogy kevesebb választott képviselő kell, de csak akkor, ha munkájuk mellé professziánális segítséget kapnak - ami egyébként nem olcsó. Sajnos a reformtervekben erről szó sincs.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.05.01. 07:30:50

@b.z.:
Na jó, de a professzionális segítséget amúgy se lehet megúszni, ha komoly munkát akarsz látni. Most is kellene, hogy legyen mindenhol.
Sajnos, nálunk az lenne egy ilyen reformból, hogy a mondjuk 20 fős testületet lecsökkentenék 5-re, hogy a kieső 15 átalakulna "szakértővé" és akkor más rubrikába kerülne a fizetési papíron, de se a létszám, se a bértömeg, se a munka minősége nem változna.

Persze, hogy nincs benne. Az nem hoz népszerűséget.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása