Puskás közügy!

Konzervatorium I 2009.04.02. 18:36

Vendégszerzőnk, Borbás Barnabás írása

Kétségtelen: nehéz a nagy sietségtől egyre szűkebb látószögön kívül eső lényegre, a bennünket megtartó értékekre figyelni. A hétköznapok beszédét más tölti ki, médiafelületeinket más foglalja le - például fajsúlyos közéleti kérdések. Jóllehet csak néhány óráig fajsúlyosak, mert utána elsodorja a pörgés (jönnek újabbak), meg a tény, hogy általában párperc-emberek alakítják őket. Kétségtelen tehát: ebben a baromi csatazajban nehéz meghallani, ha valami tényleg fontos enyészik csendben, méltatlanul.

Ám amint még egyszer hagyjuk Puskás Ferenc alakját és emlékét közönybe fulladni, alkalmassá válunk minden, régen még felelőtlen, önostorozó képzelgésként felmerült ítéletre.


Emlékezetvesztés?


Jelen sorok írója nem focirajongó; az viszont minden kétséget kizáróan rá nézve is szégyen, hogy a március 12-én, az egész világ által ismert magyar klasszisról bemutatott Puskás Hungary c. dokumentumfilmről ott ordít a hír a legnagyobb hírportálokon: Rosszul indult a Puskás-film, hogy "1944 fizetett nézővel csak a 16. helyre került az indítóhétvégén, a nézettségi listán". (Jennifer Aniston új filmjét ugyaneddig 18 000-en látták.) De ne álljunk meg itt.

Tegnap, április elsején lett volna 82 éves minden idők tízese, ebből az alkalomból misét és jótékonysági koncertet tartottak a Szent István Bazilikában. Későesti híradó-fogyasztónként vártam volna néhány szót. Egy vágóképet. - Lement a sportszerkesztőség stáblistája is egy hang nélkül. A közszolgálatin is, kereskedelmin is.

Ne álltassuk magunkat, több van ezekben az apró jelekben, mint elsőre hinnénk. Benne az, hogy nincs ma miért valódi focirajongónak lenni Magyarországon, és az is, hogy nem nagyon tudunk felemelkedni a padlószintről, hogy bármit is kezdjünk a hőseinkkel.


Jellem és magyarság


Futballakadémia, stadion, érmek, utcák és kitüntetések számos országban Spanyolországtól Ausztráliáig, valamint a 82656-os sorszámú kisbolygó - néhány dolog, ami őrzi a legismertebb magyar nevét. Aki válogatottként 85 mérkőzésen 84 gólt szerzett, de utána ugyanúgy támasztotta a pesti kocsmapultot a Honvédes drukkerekkel, mint bárki más - a vászonra kívánkozó egyéniséget Almási Tamás szép, egyenes dokumentumfilmen örökítette meg. Giccsek nélkül, izgalmasan, naprakész technikával, mélységes alázattal. A Puskás Hungary éppen ezért olyan film, amilyenből bárki erőt meríthet. Mert Puskás Ferenc nem csak kiváló sportoló és hatásos személyiség volt, de olyan ember, akit Rákosi Mátyás Magyarországáról Francisco Franco Spanyolországába, majd Görögországon át Stroessner paraguayi diktatúrájába sodorta az élete, de a XX. századi történelem gerincpróbáló helyzeteiből egyenes derékkal tudott kijönni.

Nehéz mély lélegzetek nélkül szembenézni filmjében azzal, ahogy az ünnepelt nemzetközi sztárként is egyszerű életet kedvelő Puskás Öcsi, akiről emigrációja idején hazaárulóként nyitnak aktát hazájában, a kabátját is ajándékba adja az utcán egy magyar szóért, hogy 1981-es első hazatérésekor könnyeivel küszködik, és a repülőtéren összeboruló egykori csapattagok önfeledt ölelkezéséből éppen csak kihallatszik: "de jó együtt, basszameg".

És hogy állunk mostanság Puskás színe előtt? Először 2006-ban, halálakor tehettük fel ezt a kérdést. Bár távol álljon tőlem, hogy bárkin is számon kérjem, de én mély fájdalmat éreztem: ott állt a ravatal, a róla elnevezett stadionban. Kétharmadig üresen. Életében nem akadt egy alkalom, hogy teltház nélkül lépett volna pályára - halálakor pedig, a tévés közvetítésen minden panorámaképet görcsösen kapnak el, mert látszik az üres lelátó. Feszengtem, mert velem is kevesebb volt az a stadion.

Éppen akkor, 2006 végén történt ez. Pont azokban a hetekben, amikor az országnak példára és hősökre lett volna szüksége. Meg lehetett volna mutatni, hogy bár van száz dolog, ami miatt széthúzó és utálkozó a magyar, de ha eljön az idő a tiszteletnek valaki számára, akinek sokat köszönhet, akkor nincs kérdés. Meg lehetett volna mutatni egy zsúfolásig telt stadionban, hogy ez a néhánymillió ember tud még örülni annak, hogy volt egy klasszis, akit az egész Föld ismer, és ismeri, hogy ide, hozzánk tartozik. Majd leadhatják utána ezt is a BBC-n, ország-világ előtt, nem csak a beindított tankot, az ostromlott televíziót, meg a gumibottal ájultra vert tizenéves gyereket. De nem. Ott állt az üres stadion, minden idők legnagyobb játékosának temetésén.

Nos, én ezt nem akarom még egyszer átélni. Nem tehetjük meg. Számolatlanul lehetne sorolni a veszteségeket, és számolatlanul az olyan sebeket, mint amikor az világít a szemünkbe a hírekből, hogy jogdíjvitákon csúszik a róla szóló film, hogy tolvajok rabolták ki a ravatalát, hogy megrongálták a szegedi szobrát, hogy nincs pénz a róla elnevezett stadion felújítására.

Elegem van, nem akarom újra átélni. Úgyhogy most nincs kifogás, nincs mellébeszélés. Egy mozijegy és egy rövid este vagy délután. Ennyibe kerül, bárkinek, aki itt él. Utána pedig gondolkodni, beszélgetni, továbbadni.

Mert nem az a kérdés, hogy vannak-e még hőseink. Az a kérdés, hogy megérdemeljük-e őket.



A szerző az IGEN munkatársa.

Az írás eredetileg a Fontolva haladó blogon jelent meg.


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr271042031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lionking 2009.04.02. 20:27:13

Hát igen.
Jó az írás, de én akkora ellenszenvvel vagyok a tárgya iránt, hogy nem tudok egyet érteni.
Ez a disszidens focista már így is nagyobb sajtót kapott mint én jogosnak tartanék.
Sőt..
Kérdem én, a magyar futball vezetése és általában a magyar (már rég nemlétező futball) mikor fog végre az aranycsapat emlegetése és hátvize nélkül meglenni?

Amíg nem csináltak Puskásból személyi kultuszt - lásd még életében elnevezték róla a Népstadiont - addig nekem sem volt bajom vele.
A magyar sportvezetésnek sikerült velem megutáltatni még a nevét is, pedig való igaz nagy focista volt - abban a korban...

lionking 2009.04.02. 20:28:27

bocs lemaradt

a sírr és szobor rongálás és társai a legmesszemenőbbekig elítélendő általam is, semmi sem menti fel az elkövetőjét.

agyvihar · http://agyvihar.blog.hu/ 2009.04.02. 20:35:08

A mostani helyzetben inkább az élőkkel foglalkozzunk elsősorban, és csak másodsorban a halottakkal.

jo.e 2009.04.02. 20:38:07

Disszidens focista ??!!
Időviharba kerültem? Mindjárt az ellenforradalom után disszidált?

neverforget (törölt) 2009.04.02. 20:39:35

"Ez a disszidens focista már így is nagyobb sajtót kapott mint én jogosnak tartanék."

Az ilyen dilettánsok miatt ilyen ez az ország, mint te!!! Míg a világ minden szegletében, szingapúrtól olaszországig mindenkinek az jut róla eszébe, hogy ő bizony magyar volt... de sorolhatnám.

Ki nem szarja le a sportvezetést??? Miért nincs saját véleményed? Amit a szádba adnak, az oké? Úrsiten. Ne szavazz legközelebb a demszkyre, kérlek. Köszi.

szabiaki (törölt) 2009.04.02. 21:03:01

@neverforget: Már akit érdekel a foci, engem hidegen hagy, sőtt, ha a villamosra nem férek fel a munkából hazafelé, a drukkerek miatt akkor még utálom is.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.04.02. 21:05:32

Nagyon jó kis írás! Köszönet a szerzőnek!
Nagy szégyen volt az üres stadion. Madridban telt ház lett volna.l

hahooo 2009.04.02. 21:15:14

Nem vagyok foci rajongo, de Lionking irasa felhaboritott. Kockafeju gondolkodasra vall. Mindegy meglehet a velemenye persze.
Kulfoldon dolgozom mar evek ota es es az emberek 90%a tudja ki Puskas Ocsi, mindig meglepodom, es persze orul a kis szivem:)

magyari 2009.04.02. 21:18:17

@lionking: Elsőként: soha nem kedveltem a focit. Másodikként: mikor Cipruson jártam, s a szokásos kérdés egy pici vegyeskereskedésben: Where are you from (hülyébbek kedvéért: Hova valósi vagy?),válaszom: From Hungary (Hülyébbek kedvéért: Magyarországról.) Ránk nézett az öreg ciprióta, s annyit mondott: Puskas.
Nem lipótvárosi "entellektüell" volt, hanem egy pici vegyeskereskedés tulaja, Cipruson. Büszke voltam magyarságomra, de elsőként Puskás Öcsire - bár a focit (mint említettem volt) soha nem kedveltem.
Miért baj az, hogy volt egy ember, történetesen magyar állampolgár, kit majd világszerte ismernek? Hülye lipótvárosi "magyarok" azok, kik ez ellen tiltakoznak. Igen, lipótvárosiak, azok a magukat "magyarnak", magukat "értelmiséginek" mondók, kik majd ki se tették a lábukat ebből a Budapest nevű faluból, de még a szomszéd kerületbe se mentek!
Írnak faszságokat ide, meg más blogokba, mert - még - tudják a magyar ábécét. Külföldiül már kevesen tudnak, mert miért is nem?
Alázat - könyörgöm. Miért kéne a ciprióta vegyeskereskedés tulajának tudnia azt, hogy Szentgyörgyi találta föl a C vitamint? Igaz, Őt sem becsülték a "magyarok", menekülnie kellett. S most e "magyarok" utódai, legkivált a lipótvárosiak kajabálnak Puskás Öcsi hírneve kapcsán - is? Menjenek inkább dolgozni, mozogni, mert csámpásan és kajlán járnak. Mert a lelki gerincük kajla, s ez kihat "mondanivalójukra" - is! Identitás-zavarnak hívják - amúgy.

lopici_gaspar 2009.04.02. 21:20:18

leszarom puskast!
miert nem szentgyorgyirol vagy neumannrol csinalnak filmet es miert nem oket hype-oljak? jobban megerdemelne mint egy labdakergeto 50-es iq-val.

alternat 2009.04.02. 21:24:15

Ki volt az a puslás?

Ja az a disszidens aki szarbahagyta a csapattársait.

Az akinem kenyérre nem volt pénze már az újrendszerben?

Akinek a halálából kitakatot csináltak?

Nem is tudtam, hogy olyan nagy katolikus volt.

Gusztustalan volt a stadionelnevezés is.
Főleg élőről.
És a többi 10 ember az aranycsapatban? Az csak töltelék.

Azt a szar népstadiont meg le kell bontani és ha majd lesz az országnak pénze épít egy újat.
Persze nem puskás névvel.

a csapos, aki beleszól 2009.04.02. 21:35:55

Hát... nem hatódom meg tőle, ha valaki Magyarországot összeköti Puskással. Puskást kösse össze Magyarországgal, mint ahogyan NEM kötötte össze vele Puskást a hazaszeretet, amikor kinn maradt.

Büszke lennék, ha azt mondanám: Magyarország, és felcsillanna a partnerem szeme, mondván: 'Rásonysápberencs', mert ezek a Puskás-hívek lehet hogy Puskást lehelnek, de fővárosunknak Bukarestet tartják... ha egyáltalán.

MP 2009.04.02. 21:53:20

Puskás valóban egy ikon. A helyén kellene kezelni s nem vele eladni a mai magyar focit. S persze nem szabadna hagyni hogy egyesek pénzt csináljanak belőle. De azért sok sportolónk van aki hasonlóképp megérdemelné.

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.02. 22:01:03

@lionking: @alternat:

Nagyot tippelek, ha azt mondom, maguk biztos nem látták a filmet? Vagy nem olvastak még egy kétflekkesnél hosszabb biográfiát PF-ről?

Ahogy olvasható:
"de olyan ember, akit Rákosi Mátyás Magyarországáról Francisco Franco Spanyolországába, majd Görögországon át Stroessner paraguayi diktatúrájába sodorta az élete, de a XX. századi történelem gerincpróbáló helyzeteiből egyenes derékkal tudott kijönni."

Nézzék meg a Heti Válasz március 5-én megjelent számának interjúját a dokufilm rendezőjével. Világosan elmondja, hogy a röpke 3 év alatt, amit az életéből PF-nek szentelt megtudta, hogy semmi nem igaz abból, amit róla a kommunitsta hatalom visszhangzott.

És amit itt is visszhangoznak most.

Nézzék meg, hogyan beszél róla Grosics, vagy azok a barátok, akik az emigráció után lettek hívei.
Tényleg tesz a hazájára olyasvalaki, aki hazatérte után
-1992 – az MLSZ utánpótlás-, majd nemzetközi igazgatója
-1993. április-július – 4 mérkőzésen magyar szövetségi kapitány?

magyari 2009.04.02. 22:02:07

Az istenit! Hát nem értitek a lényeget? NEM Puskás tehet arról, hogy Mo. róla híres - világszerte. És nem Szentgyörgyiről, Neumannról, hogy teller edét feledni tudnám! Számos magyar származású ember adott a Világnak sokkal többet, mint Öcsi.
DE. Mo. politikusai - azon belül kiváltképp az "idegenforgalmi hivatalok" - tehetnek arról, hogy Mo. = Balaton, gulyas, Piroska, Puskas Ocsi, max.
Indiában járva valahol Afrika területén keresték szeretett hazámat, noha mondtam, Európában van. Gondoljátok, hogy őket tartottam baromnak? NEM! Azokat tartottam és tartom baromnak (és még számos más jelzőm van "ezekre!), kik azt csinálták országom hírnevéből, amit. Hosszú évtizedek "kemény" munkájával tették, amit tettek. Mi meg, magyar állampolgárok "isszuk" az "eredményt". Na, ezért is "tagadom" magyarságomat külföldön, mert szégyenletes - lett. Nem miatttam!

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.04.02. 22:02:35

@magyari:

Azt honnan lehet tudni, hogy lionking lipótvárosi? Hogy jön az ide?

Werwolf 2009.04.02. 22:08:07

nagyon szep iras.
es melysegesen szegyellem magam az ide ajvekolo lelki szegenyek miatt, akik leszoljak Puskast.
"50-es IQ-ju labdakergetö", disszidans, stb. Szomoru dolog ez.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.04.02. 22:09:40

Nekem kevés dolog közömbösebb, mint a football. Ennek megfelelően, be kell allanom sose törődtem nagyon Puskés Öcsi akármekkora érdemeivel sem. De, ha van egy nagyon nagy halom ember akinek nem közömbös a football, és tudjuk, hogy van, és ők a többség, akkor a poszt író álláspontja egészen korrekt. Lionkingé viszont zavar, csak lehúz, oda nem tartozóan intellektualizál. Ellenszenves alak, akárhol lakik.

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.04.02. 22:13:01

Ah! Rájöttem. Lionking irigy. Neki nem jut (fölteszem) akkora hírnév, róla ha jól sejtem nyilvános WC-t sem neveznek el, hát mert irigyli, lerombolná, beszennyezné más hírnevét. Valami ilyesmiről lehet szó.

kholiq 2009.04.02. 22:16:14

Egy kis indonez varosban voltam 3 eve, talan sosem lattak meg ott fehert. Egy kb 18 eves srac allt a boltajtoban es megkerdezte, honnan jovok. Gondoltam, ugyse tudna, majdnem mondtam, hogy Germany, de aztan megmondtam az igazat. O meg: A, Puskas! Hogy honnan ismerte?

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.04.02. 22:22:23

Tartozok az igazságnak azzal, hogy amit Lionkingre mondtam nem csak rá áll. Van akaár rosszabb is itt nála vagy kettő. Ciki egy nép lettünk, vagy inkább ciki egy értelmiség. De milyen ciki értelmiség! Ez persze elsősorban nem ebből derül ki.

Karesz000 2009.04.02. 22:29:02

1. Az írás tényleg jó.
2. Nem láttam a filmet, lehet fikázni. Mentségemre Jennifer Aniston filmjét sem...
3. Akkor az EGYIK legjobb magyar focista volt. Ami ugyanaz, mintha azt írnám, a világ egyik legjobbja.

De én is sokallom már ezt a dolgot. Részemtől akkor lenne igazán nagy magyar, ha azt mondta volna, hogy köszi, de magyar vagyok és nincs kedvem a spanyol válogatott mezét magamra venni.
De nem ez volt. És ezt nem a komcsi rágalom találta ki. Ez tény. És ezért meg kell magam erőltetni, hogy igazi példaképnek tekintsem.

magyari 2009.04.02. 22:29:40

@kholiq: Na, ez-az! EZT nem élte meg soha a sok bunkó "magyar", mert nem tud külföldiül, mert inkább nézi a tv-dobozát - utazás helyett, persze -, és arra hivatkozik, hogy nincs pénze utazni. Rántott húst enni van pénze. Chipszet enni is van pénze. Plázába járni is van pénze. Sok-mindenre van pénze - utazásra nincs pénze. Még a saját országát sem ismeri, max a balatont - ha egyáltalán!
Mucsa. Középen a templommal és a kocsmával (ez budapest). EZ Magyarország - szeretett hazám. Pötty csupán a térképen, vagy még annyi sem, de-ha arra gondolok, hány hajdanvolt magyar állampolgár jobbította a Világ sorsát külföldön - hát BÜSZKE vagyok! Igen, Puskás Öcsire is büszke vagyok. Bár hangsúlyozom, sosem kedveltem a focit.

lionking 2009.04.02. 22:39:41

Mégcsak nem is Pesten lakom...

Ti hogy neveznétek azt az embert, aki külföldi útról nem tér haza a HAZÁJÁBA, mondjuk 56 körül?
Akkor az bizony disszidens volt. Az akkori törvények szerint büntethető.
Slussz!
Lehet a dolgot ragozni bárhová, de a tény az tény marad.
A sok elvakult hívő meg átlép rajta.
Nem baj az, hogy az emberek szeretik meg istenítik, de vegyük már észre, hogy a nemlétező magyar foci azóta is belőle belőlük él(teti magát)
Aztán a rendszerváltás után, ikor büntetlenül lehetett haza!! jönni, akkor vbeálított ide, és megint isten lett a hívőknek, és imádták, ami persze nem baj.
De mikor közterületet csak vagy 15 év után lehet bárkiről elnevezni, akkor a Nemzet (szar állapotú) stadionját egy két faszkalap mért teheti meg, hogy elnevezi egy még élő emberről? Akit ráadásul nem biztos, hogy mindenki szeretné, hogy stadionnév legyen. Még sajnálatos halála után sem, nemhogy már élve.
Mint mondtam, nekem NEM az emberrel, hanem a körítéssel van volt és lesz mindíg is bajom.

Arszák 2009.04.02. 22:48:39

Ha Puskás nem tépett volna el a kommunista Magyarországról, akkor nem lenne egy magyar játékos, aki egy BEK döntőn 4 gólt lőtt, aki edzőként az AEKkal BEK döntőbe jutott, stb.
Bicskanyitogató és gyomorforgató egyes emberek írása, akik a felsőfokú magyar nyelvtudásukat sajnos arra használják, hogy a hülyeségeiket beleböfögjék a világba. Ha fiatalabb és/vagy tájékozatlanabb arcok elolvassák a hsz-eket, még képesek lesznek elhinni, hogy Puskásban nem volt hazaszeretet, hogy disszidált... Lehet, hogy nem maradt sok pénze az utolsó éveire, de rengeteget költött magyar honfitársaira, segítette őket rendesen, ez is oka lehetett az elszegényedésének.
Tudom, ezután is lesznek, akik irigykedéssel és gyűlölettel tekintenek rá, ők csak főjenek a levükben.
--
PUSKÁS ÖCSI!!!!!!!!!!

Arszák 2009.04.02. 22:51:07

@lionking: "Aztán a rendszerváltás után, ikor büntetlenül lehetett haza!! jönni, akkor vbeálított ide"
Hazudsz, a 80-as évek elején tért haza. Utána még kiment, de maradhatott volna.
És hogy nem lett aranylabdás, az annak köszönhető, hogy a kommunista országok újságírói nem szavazhattak rá.

huta9020 2009.04.02. 22:55:13

Szinte minden hozzászólás úgy kezdődik, hogy "Én..."
Nem, nem érdemeljük meg. Azt a szart érdemeljük, ami itt van.

2009.04.02. 23:00:18

a dezertőr hazajött +halni (a Te adódból gyógyítgatták érdekes mi:)

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.04.02. 23:04:38

Ennyi buta, primitív, kontraproduktív, valamint szenny kommentet már régen olvastam egy kupacban. Tisztelet a ritka kivételnek, természetesen!

Az ide kommentelő fehérjehalmazok jelentős része egy az egyben élő illusztrációt adnak a poszt problémafelvetéséhez.

ratman_ (törölt) 2009.04.02. 23:20:26

A disszidálással semmi baj, ez egy politikai terminus. Ma is sokan elmennek (kevés kivétellel mindenki, aki teheti), csak ma már nem így hívjuk.

Az már nagyobb baj, hogy bárhol jársz a világban, ez jut az emberek eszébe, hogy puszkász. Nem akarom, hogy egy focistáról azonosítsák be a hazámat. Szégyellem. Amikor hallom egy idegentől, hogy puszkász, úgy csinálok, mintha nem tudnám, miről beszél. Eddig ez is volt a helyzet, csak most, mióta megy ez a számomra értelmezhetetlen hype körülötte, fogtam fel, hogy ez egy focista, aki régen ismert volt.

Sokkal többre becsülöm a szellemi teljesítményeket. Egyáltalán miért kell erről a focistáról ennyit beszélni még évekkel a halála után is? Ki kíváncsi erre?

INSIDER 2009.04.02. 23:20:31

@lionking: Hozzászólásodból tökéletesen látszik, hogy tipikus demagóg magyar vagy. NEM mellesleg pedig maximálisan egyezik a véleményem Gasper kollégával.

Perillustris 2009.04.02. 23:28:39

@Arszák: "felsőfokú magyar nyelvtudásukat"

???

MP 2009.04.02. 23:31:11

Sok mindent elfelejtetek. Sok ember volt sportoló is aki ugyanúgy kint maradhatott volna mint Puskás. Karriert is csinálhatott volna mégsem tette. Itthon maradt nekünk az országnak. Azokkal mi van? Mi van azokkal akiket a rendszer akadályozott vett el tőlük karriert hírnevet érmet. MI van azokkal akik edzettek négy évig s valami politikai baromság miatt nem mentünk ki az olimpiára? Sokakról lehetne filmet csinálni. Igaz ők nem lettek olyan ismertek de csak mert rossz helyre születtek. Puskás sem lett volna olyan híres ha itthon marad. Önzésből elment. Nem kell s nem szabad letagadni.

Herr Cegur 2009.04.02. 23:32:52

Szánakozva olvasom itt néhány hozzászóló írását. Ha a lelki szegényekről kell valakinek egyszer egy komoly munkát összeállítania feltétlenül ezeket keresse elsősorban.
Puskás egy "intézmény" is volt egyben. Magyarország jó hírét vitte a világban. Nélküle milliók nem tudnák határainkon túl, hogy létezik valahol a földön egy HUNGARY nevű ország. És ez csak egy dolog, de ami sokkal fontosabb, hogy POZITIV véleményt formált!
Ebben az országban a tehetség a mai napig alig képes kibontakozni, mert sikertelen emberek úton-útfélen keresztbe tesznek neki. És ők azok, akik az elismeréseket is habzó szájjal, mindenféle álságos indoklásokkal róják fel.
Életében stadiont neveztek el róla? Na és! Tessék utána csinálni futbalban, vagy bármi másban, és majd aztán reklamálni.
Az a hozzászóló pedig aki "50-es IQ-t" emleget Puskással kapcsolatban..... Csak arra tudok gondolni, hogy neki még ehhez az 50 hez is hiányzik legalább 49, de lehet, hogy egy kicsivel több.

"az akkori törvények szerint az büntetendő" mondja ezt mouseking.
Az akkori törvények sok minden mást is büntettek akkoriban, és arról voltak híresek, hogy mennyire jogosak,és mennyire megfelelnek a társadalmi elvárásoknak. Vagy tévedek talán?
Azoknak, akik itt Puskást és emlékét gyalázzák, vélhetően legnagyobb eredményük az életben, hogy egyedül is képesek megtörölni az orrukat.

reality 2009.04.02. 23:36:18

Az ilyen lionkingek meg a többiek azok az embertípusok, akik miatt bezárták pl. az "Álmok Álmodói Világraszló magyarok" kiállítást. A "merjünk kicsik lenni" világ polgárai. Ne legyenek álmaink, vágyaink, ne neveljük úgy a gyerekeinket, hogy álmodozzanak, mert talán még el is érik azokat - ezt suttogják minden nap. Ha valamelyik polgárunk elér valamit, húzzuk vissza őket, irigykedjünk, tapossuk el. Úgy talán följebb jutunk, a hírnevükön lépdelve.
Nem vagyok nagy focirajongó, de nem ez számít, mert Puskás Öcsi nagyot alkotott valamiben. Ő is egy csillag a többi között, akire méltán büszkék lehetünk.

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.04.02. 23:39:39

@ratman_: És a munka? Merthogy ez az ember nem csak zseninek született, hanem munka is van abban, amit elért!
Például, amikor Mardidba megérkezett, akkor bizony nem a tehetség, hanem a munka húzta ki a bajból!

Azok, akik nem tisztelettel szólnak, azok nem gondolják, hogy van egy ember, akit az egész világ tisztel, és akkor mi ne álljunk oda?
Nem ő lenne az a rengeteget emlegetett nemzeti minimum?

reality 2009.04.02. 23:41:28

@Gasper: És még finom voltál. :)

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.04.02. 23:42:11

IQ?
Ennek az embernek sütnivalója volt, rengeteg! Azt nem mérik IQ-val.
Vannak dolgok, amiket nem mérnek. Hál'Istennek!

Hefe 2009.04.02. 23:44:01

Puskast nem elsosorban azert tisztelem mert nagy focista volt. Vannak/voltak/lesznek mindig jo futballistak. Ennel sokkal nagyobb ertek szamomra, hogy tenyleg minden korulmenyek kozott megmaradt embernek, es foleg jo embernek.

Hefe 2009.04.02. 23:45:16

Meg egy: Puskas nem IQ 50 volt. Ha vegignezed az eletet, meghallgatsz par beszelgetest vele, rajossz, hogy nem volt buta ember.

Herr Cegur 2009.04.02. 23:47:34

Ja! - még annyit. Igenis nagyra tartom én is a szellemi teljesítményt. Úton útfélen hivatkoznak arra, hogy mennyi magyar Nobel-díjas van.
De! Ezek szerint akik a külföldi munkásságuk miatt kapták a díjukat, mind dezertőrök, és nézzük le őket?

Ennyi földhözragadt, idióta hozzászólást eddig még csak politikai topikokban láttam, ám úgy veszem észre, hogy a kicsinyesség és "mucsaiság" már ide is betüremkedett.
Szar kell ezeknek az embereknek, nem tehetség, azzal tudnak mit kezdeni! Bocs, de akik képtelenek túltekinteni a maguk kicsinyes, sivár, földhöragadt világán nem hiszem, hogy őszintén gondolják, hogy ez az ország jobb sorsra érdemes.

MCMLIX 2009.04.02. 23:55:40

Félelmetes hova jutott ez az ország! Szegény Öcsi bá lehet, itt most tagadná, hogy magyar... én már igen... Ilyen semmit se tisztelni tudó véleményeket régen nem olvastam... hányingerem van.

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.02. 23:58:37

@ratman_: Ön tájékozatlan. Többre becsüli a szellemi teljesítményeket? Akkor hadd mondjam el, hogy PF megtanult angolul, németül, görögül, spanyolul. Szégyelli, hogy egy klasszis sportolóról (is) asszociálnak a hazájára? Mérsékelje az igényeit. Hollandiáról az embereknek pl. a fű jut eszébe. Az jó? Értékelje a fizikai és taktikai teljesítményeket, amit a sport és a foci jelent. Ezek nélkül nem sokat ér a szellem, amit ön olyan nagyra tart, bár láthatólag híján van.

@baz+g: egy sora miatt látszik, minden megvan magában, ami az emberi gonoszság és butaság. Sajnálom.

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 00:01:08

@Hefe: igen, még egyszer mondom, csak azok hivatkoznak a butaságra, akik tájékozatlanok. PF megtanult angolul, németül, görögül, spanyolul. Stratégaként sem volt utolsó.

Lebilincselő látni, hogy a szellemre hivatkoznak tucatnyian, akiknek fogalmuk sincs amúgy tényekről, háttérinformációkról.

MCMLIX 2009.04.03. 00:02:17

@kerub [BB]:

Nomen est omen: @ratman_ és @baz+g magáért beszél...

Pszt! 2009.04.03. 00:02:47

Puskás jó focista volt, de csak focista. nem kéne annyira ajnározni. Mennyi magyar nagy koponya volt és van a világban, akikkel a kutya sem foglalkozik. Szerintem a labdarúgással nem tesz vki annyit a világért, mint aki feltalálja a porlasztót vagy a dinamót. Persze fontos a sport is.

MCMLIX 2009.04.03. 00:05:13

"Ha csendben maradtál volna,....." te, Pszt!

gore gabor 2009.04.03. 00:11:23

Szomoruan olvasom ezt a blogot. A cikk nagyon jo es a kommentek igazoljak hogy valoban jo. Szivszorito ami ebben az orszagban tortenik. Rohadtul nem erdekel a foci.
Egyaltalan hogy lehet Puskasrol igy "lionking" szeruen beszelni? Illetve a legrosszabb az, hogy mellette meg sokan hasonloan gondolkodnak. Miattatok szegyenlem lassan a magyarsagom is. Ez egy elkorcsosult nep mar. Miattatok.
Egy esely lenne ami realis. Elzavarni vagy elpusztitani ezt a destruktiv, kartekony, alintellektualis szemetet amelyet ti alkottok. Egyszeruen atok ratok. Pusztuljatok el!
Ez pedig nem fog megtortenni. Egyre tobben vagytok, a legjobbjainkat gyalazzatok, hogy ne maradjon kovetendo pelda es cel a felnovo generacioknak. Sajnos ez az orszag ezt a kormanyt, ezt a mediat, ezt a jelen kulturat, ezt az eletet erdemli. Vege van. Veletek nem lehet egy orszagban tisztessegben, elni, alkotni, tenni barmit ami az orszagunkat jobb szinben tuntetne fel, vagy elore vinne. Ti vagytok a mocsar. Dogoljetek meg.

2009.04.03. 00:13:32

akárhogy is jó sakkozó volt :)

Dühöng a folklór és az izzadságszag
torz népviseletben a sok ronda állat
a nôstények szünet nélkül szaporodnak
s a világra durva és korcskölyköket hoznak
a munkások indulnak az indulóra
a tankok várnak, a hajnal mind soványabb
a nôk segge nagy, a sexet gyûlölik
az utcasarkokon részeg bandák állnak
Nirvánia, oh Nirvánia
kibaszott ország, üres, mint a zsebed
Nirvánia, oh Nirvánia
egy emberi arc sincs, az egész faj veszett
Nirvánia, oh Nirvánia
remélem elsôként pusztul el
Nirvánia, oh Nirvánia
semmi kíméletet nem érdemel
hányásnyomok és szeméthegyek
az utcán egész éjjel üvöltenek
a falakból is gyûlölet sugárzik
és minden idegenre egy késszúrás vár itt
lépésenként beléd köt valaki
elönt a félelem, mintha pópa volnál
az utolsó iskoláslány is a gyilkosod
és véged van mielôtt visszaszólnál
Nirvánia, oh Nirvánia
lakói patkányok és vérebek
Nirvánia, oh Nirvánia
undorítóbbak, mint a négerek
Nirvánia, oh Nirvánia
hallgatózik aljasul a csendben
Nirvánia, oh Nirvánia
ravaszul megbúvik a hegyekben
Nirvánia, oh Nirvánia
gennyes fekély Európa testén
Nirvánia, oh Nirvánia
minden ország csak nyerhet a vesztén
Nirvánia, oh Nirvánia
hordaléknép, nincs mit várnia
Nirvánia, oh Nirvánia
sok kis nyomorult mocskos pária
Nirvánia, oh Nirvánia
pitiáner hadseregmánia
Nirvánia, oh Nirvánia
a kapukat végleg be kell már zárnia
Nirvánia, oh Nirvánia
néptáncosok és lőterek
Nirvánia, oh Nirvánia
a rendőrök és a rendőrkutyák
Nirvánia, oh Nirvánia
végtelen délelőtt
Nirvánia, oh Nirvánia
szombat esti tánc a sarokban
Nirvánia, oh Nirvánia
oh, arccal a falnak
Nirvánia, oh Nirvánia
eljátszotta szánalmas szerepét
Nirvánia, oh Nirvánia
semmi kíméletet nem érdemel
Nirvánia, oh Nirvánia
pusztuljon el - nincs mit várnia
Nirvánia, oh Nirvánia
eljátszotta szánalmas szerepét
Nirvánia, oh Nirvánia
kiradírozni, nincs mit várnia
Nirvánia, oh Nirvánia
oh, arccal falnak !
www.zeneszoveg.hu/dalszoveg/21329/spions/nirvania-zeneszoveg.html

wiener 2009.04.03. 00:17:13

lépjünk mar túl puskáson meg a 6:3-on mert a belem hányom már ki
kurvara nem ismeri senki, max aki focibuzi, az meg mindenkit ismer
volt 2 jó évük, ennyi
ma már sehol se lennének, amatőr cucc volt a foci még akkor, kb mint most az orbán viki meg a felcsút vagy mi

kezeljük a helyén a dolgot, ne vigyük túlzásba
köszi

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 00:18:19

Kedves Hozzászólók.

A kialakult hangnemek és megjegyzések pontosan tükrözik mindazt, amitől a nemzet szenved.

Nem véletlen az, hogy a cikk utolsó sorában "hősökről" van szól.

Aki "focistázik" "butázik", lássa már meg, hogy kiről van szó! Ez az ember, maga a megtestesült győzelem, aki képes volt győztesként kijönni szinte minden helyzetből olyat tudott, amit mások nem. Olyan volt, amilyenek sokan szeretnének lenni. Ezt tiszteljék, kérem.

Puskás nem egyedüli eszmény, de nagyon fontos, mert valóban igaz, hogy a világ legismertebb magyarja.

Akik pedig véres szájjal ugranak, dezertőröznek és disszindenseznek, és anyatigrisként védik az itthon maradottakat. Azt hiszem, semmit nem tudnak, vagy alig valamit. Puskás, ez a sváb gyerek, akinek apja még Purczeld néven látta meg a napvilágot, túlélt egy világháborút, végigélte a németek és svábok meghurcolását, és sértetlenül jöhetett ki belőle, mert tisztelték a sporteredményeit.

Ez a sváb gyerek, miután felesége és kislánya gyalog menekült kétségbeesetten az országból, valóban nem tért haza. De megtette azt, amire nem minden emigráns volt képes: jó magyarnak maradt.

Ahogy a cikkben olvasható:
a kabátját is ajándékba adja az utcán egy magyar szóért, hogy 1981-es első hazatérésekor könnyeivel küszködik, és a repülőtéren összeboruló egykori csapattagok önfeledt ölelkezéséből éppen csak kihallatszik: "de jó együtt, basszameg".

De említhetném azt is, hogy kolbászgyárat (!) nyitott Spanyolországban, és hogy tanítványai Spanyolországtól Ausztráliáig a legfontosabb mondatait máig tudják magyarul, ahogy folyékonyan káromkodnak is - ezt is tőle kapták.

Azt hiszem, hogy sok hozzászóló bármifajta fogalom nélkül, a tisztelet és mérlegelés nyomaitól mentesen lépdel keresztül PF emlékén.

2009.04.03. 00:19:05

@kerub [BB]: de milyen jó kis tömör sor lett :)

Alfőmérnök 2009.04.03. 00:20:55

Nekem az az érzésem, hogy a filmnek nem volt elég jó a "marketingje". Nem vagyok ebben biztos, mert pl. TVt nem nézek, úgyhogy nem tudom, hogy eleget hírdették-e? Viszont azért azt tudom, hogy a város nem volt teleplakátolva a filmajánlóval (ellenben más baromsággal igen). Vagy a producer volt rossz, vagy eleve nem kaptak elég támogatást. Mondjuk Én attól tartok, dokumentumfilmeket eleve nem sokan néznek moziban. Esetleg DVD forgalmazásban van esélyük, reméljük ott a Puskás-film is sikeresebb lesz.

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 00:21:07

@wiener: Kérése parancs. Szerintem is lejárt a 6-3. Hányja ki a belét nyugodtan.

Mert hat hónappal később, a visszavágón 7-1-re nyertünk.

Hányjon csak.

gore gabor 2009.04.03. 00:23:15

Igazad van, nem tett annyit mint aki feltalalja porlasztot vagy a dinamot. Es nem kozvetiti a tv hogy epp feltalalja, nem mennek ki tobb ezren megnezni hogyan mukodteti. Mas dolog. Nem erzed ezt?
Total nem erdekel a foci, sem a sport. De aki felteszi valamire az eletet hogy abban a leheto legjobb legyen, emberfeletti energiaval, es megkuzd mas orszagok "legjobbjaival" es felulkerekedik. Csodaljak ot az egesz vilagon...
De tiltakozzatok csak Puskas ellen! Valoban nagyon gaz ha valaki igy hall magyarorszagrol? Puskas altal? Ha pozitiv fenyben tunik fel ez az agyonfosztott korcs orszag?
Hogy juthatunk idaig? Hogyan irhattok ilyeneket?
Tenyleg veletek elek egy orszagban?
Valoban "El lehet innen menni.." es el is kell. Mert ti egy ingovany vagytok ami felemeszt es bekebelez mindent

2009.04.03. 00:24:40

monnyuk sikeresebb lett volna a film pornónak, pld. a sündisznóval :) - a nagy lövés címmel

preem palver 2009.04.03. 00:26:06

Nah, most nagyon berágtam! "Disszidens"? A kibaszott Magyar Népköztársaság büntetőbírája szól hozzánk? "Dezertőr"? A Magyar Néphadsereg feddhetetlen katonai ügyésze szórja itt az igét? Honnan merészelitek venni a jogot ahhoz, hogy egy olyan kor sohasem tisztázott kategóriáival minősítsétek azokat az embereket, akik válságos helyzetben voltak kénytelenek dönteni a saját sorsuk felől, és akik pontosan érezték, hogy nem tudnak jó döntést hozni?

Képzelje el a sok kis nímand Puskást, amint 29 évesen, egy bécsi kávézóban megdöbbent arccal olvassa az otthonról kapott gyűrött Népsportot, hogy fröcsögve követelik az újságban az ő fejét, mintha ő lett volna a felelős a Bilbao elleni gyengébb játékért, a rosszul sikerült dél-amerikai túráért, az egész nyavalyás hercehurcáért! Mit tegyen? Otthon eltiltás és büntetés várja - csakúgy, mint a többieket -, viszont van a lábában még négy-öt jó szezon, játékosügynökök nyaggatják minden egyes nap, egész Európa le akarja igazolni. Meghozza a nehéz döntést, idegen környezetben kihozza a legtöbbet az egyetlen dologból, amihez igazán ért, a fociból. Ugyanazt teszi, amit a 20-as évek magyar fizikusai. De az elvtársak utánanyúlnak a vasfüggönyön túlra is, 18 hónapos eltltás a kinnmaradottaknak. És Puskás elkezd küzdeni, 31 évesen lefogy, hajt, megérti az akkori profi futball törvényeit, és kivirágzik Madridban. (Vagy Kocsis és Czíbor Barcelonában.) Minden odakint elért siker ellenére, ezek a fiúk alaposan megfizették az akkori döntésük árát.

És olvashatjuk a gennyt egy pazar poszt kommentjei között. Nehogy már Puskásról azonosítsák az országomat? Sok helyütt az ő neve jelentette Magyarországot, több ezer ember csak azért járt turistaként itt, mert ő sohasem felejtette el, hogy mivel tartozik a hazájának: nyilvánosan minidg büszkén nyilatkozott arról, hogy honnan jött. Annak a seggfejnek, aki le merészelte írni, hogy Puskás Alzheimer-kórját a mi adónkból kezelték, üzenem, hogy bár így lett volna. DE MI MÉG EHHEZ IS SZAROK VAGYUNK!!! Ha a Real fundaciónja és Di Stefano nem tesz meg mindent, ami lehetséges, akkor Öcsi már 2004-ben halott.

Szégyelljétek magatokat, bitangok!!!

MacPhisto 2009.04.03. 00:27:43

Utálom a focit, de kint voltam a temetésen, mert ő többet adott ennek az országnak örömből és büszkeségből, mint bárki más abban a században.

Lionking és társai, ti meg egészen nyugodtan elmehettek a picsába.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2009.04.03. 00:32:17

kedves@kerub [BB]: bocs hogy beleszólok, de szerintem kár Kossuth/Széchenyi nyelvén a grízestésztazabáló Kádár népéhez szólni ;]
Mindazonáltal abban talán egyet érthetünk, hogy a kádári konszolidáció hivatalos álláspontjához képest nem sokat változott az unokák Puskás-képe sem. Sőt!

Ezzel a latrina tartalmához hasonlítható irgalmatlanul primitív kommentáradattal kapcsolatban nincs sok esély a párbeszéd kialakítására.

MCMLIX 2009.04.03. 00:32:43

Oh ne mondjátok nekem, hogy
Hajnallik hazánk felett !
Látom én: az ő számára sző a sors szemfödelet.
S kérni istent nem merem, hogy
Nemzetem gyógyítsa fel,
Mert e nemzet, elhigyétek,
Életet nem érdemel.


Figyelemmel átforgattam
A történet lapjait,
S fontolóra vette lelkem,
Amit e hon végbevitt.
S mit találtam ott fölírva
Századok bötűivel ?
Azt találtam, hogy e nemzet
Életet nem érdemel.


Jóra termett nép honában
Egy a szív, az akarat,
A közérdek mellett minden
Külön érdek elmarad.
Itten oltárt minden ember
Ön bálványaért emel -
És az ilyen önző nemzet
Életet nem érdemel.


Voltak egyesek közöttünk !
Tiszta, hű, nagy szellemek,
Akik mindent, amit tettek,
A hazáért tettenek.
Hány volt köztök, kiket a hon,
Maga a hon veszte el !
És az ily hálátlan nemzet
Életet nem érdemel


Más hazában híven őrzik
Mindazt, ami nemzeti ;
Ősi kincsét a magyar nép
Megveti, és elveti,
A magyar magyarnak lenni
Elfeled vagy szégyenel -
És az ily elkorcsult nemzet
Életet nem érdemel...


Oh de mért elősorolnom
E szegény hon vétkeit ?
Lesz- e sors, oh lesz- e isten,
Aki minket megsegít ?
A nagy isten szent kegyéből
Jő- e megváltási jel ?
Lesz- e még e nemzet olyan,
Hogy halált nem érdemel ?

Petőfi Sándor: A magyar nemzet

A Nép - Te vagy! (törölt) · http://www.kibulizottorszag.net 2009.04.03. 00:43:36

@kerub [BB]:

Arról van szó, hogy egyet tudnak. Mindent ami kíváló, bármiben magukhoz rántani a sárba. Esetleg azt tiszteli az ilyen fajta, aki jó sokat lop, mert az ügyes.

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 00:43:57

@Gasper: jóvanna, stílusból jó nyomni a magázást a kommentben, ne vedd komolyan.
Kádár elég erősen itt lebeg, de hát csak továbbillan egyszer, és nem is neveznek el róla kisbolygót.

2009.04.03. 00:46:30

Elvtársak, a krumplileves, az legyen krumplileves!

MasterMason 2009.04.03. 00:48:12

Szóval azért az gusztustalan, ha egy halottat kirabolnak.
Ellenben én sem vagyok annyira elájulva Puskástól, de soha nem tudhatjuk mit tettünk volna a helyében. Az az igazság, hogy Magyar emberért egy gombostűt nem érdemes odébb tenni, mert ha megtalálja a hátadba fogja szúrni!

Arszák 2009.04.03. 00:48:30

@Perillustris: Lionkingék jól tudnak magyarul, de nem magyarok azok, hanem valami mások... Ők biztos, hogy nem fognak majd disszidálni, nem hiszem, hogy feleannyira jók a saját területükön, mint Puskás volt.

bécsi pszicho · http://www.flickr.com/photos/haazee 2009.04.03. 01:39:55

@jo.e: És beállt náci segget nyalni (Franco)

@Arszák: a magadfajtának semmi, de semmi joga ahhoz, hogy eldöntsd, ki a magyar és ki nem. Szvsz a neonyilas fajtád nem tartozik nemhogy a magyarok, de még az embernek nevezett élőlények csoportjába sem.

Egyébként egyetértek azokkal, akik lenézik a "nagy puskást". Emberileg egy óriási 0 volt a drága, semmi több. Lelépett, mert külföldön jobban élhetett, pedig az itthoni viszonyok közt nem volt olyan szörnyen rossz élete. Nem mellesleg azt se felejtsék el mélymagyarjaink, hogy Rákosi elvtársék hivatásos katonája volt a szentem... vagy ilyenkor az nem számít?

locsocs 2009.04.03. 05:50:17

Tejóég, micsoda kommentek..... ezért tart itt az ország ahol... Ezért tudnak szlovákiában, romániában kurvamagyarozni, mi meg behúzzuk a farkunkat és hátatfordítunk sohasem csapunk az asztalra pl hogy minket nem lehet megverni dunaszerdahelyen, márpedig megmutatjátok a felvételeket mert "úgy pofán baszlak hogy kiesik a fogad" persze mindezt diplomatikusan :) Elegem van hogy a politikusaink nem mernek kiállni a magyarokért (politikai szinten). Nincs már ebben a magyar népben semmi büszkeség (tisztelet a kivételnek). Ezekben az időkben az a minimum hogy a naggyainkról tisztelettel beszélünk. Amúgymeg legalább valaki miatt tudják hogy "mi az a hungary" és ezerszer ingább puskás öcsiről azonosítsanak minket mint szegény németeket (hitler) Nahh most így ennyit. Pöttyet álmos vagyok...

gore gabor 2009.04.03. 06:10:10

Mi? Neonyilas? Hagyjuk mar ezt a temat!
Arszaknak talan igaza van, egyszeru a kiserlet, bizonyithato is! Menj egy tojassal, vagd hozza pl a zsinagoga ajtajahoz, illetve tedd ugyanezt a Matyas templommal is pl. Hasonlitsd ossze a reakciot.
Ez az otven ev jo sok hulyet nevelt fel ebben az orszagban...na mind1.
Kozepszeru alatti emberek...ugassatok csak! Huzzatok le a sarba mindenkit aki kitunik az orszagotok posvanyabol.
Helyettetek szegyenlhetem hogy magyar vagyok.
koszi

mbemba · http://olaszforum.blog.hu/ 2009.04.03. 06:22:20

ÉS MEGKÉREK MINDEN BRAZILT, HATÁROLÓDJON EL PELÉTŐL! Ő is csak egy ostoba futballista és foglalkozzanak inkább a turizmusfejlesztéssel.

osborne 2009.04.03. 06:34:41

[sok sok juj és pszicho]

locsocs 2009.04.03. 06:39:07

preem palver tökkéletesen igazad van!
Istenem hogy lehet ennyi lionking és bécsi pszicho... stb féle ember, atyaég.... én ezt el sem akarom hinni, meg valaki írta hogy szégyenli ha puskásról azonosítják, hát ilyen nincs. Remélem akkor boldogabb ha úgy szolnak hozzá külföldön hogy: áááá nálatok tüntetnek mindig, jaaa a ti országotok van kb csődközelben... hát gratula

osborne 2009.04.03. 07:01:10

@locsocs: nézd az irigység nagy úr, ezeknek a nickeknek csak az arca nagy, Puskáshoz képest csak ismeretlen és tehetségtelen kisemberek ;]

locsocs 2009.04.03. 07:06:41

@osborne: hát igen sajnos sok embernek az okoz valamiféle perverz örömöt ha másnak keresztbetehet, lefikázhat, lehúzhat... szégyen. Ahelyett hogy arra törekedne hogy magából a maximumot kihozza(bát lehet nekik ez a max :D), minél jobb eredményeket érjen el a saját területén, aki pedig nála is jobb azt elismerje, neeeeem ehelyett a trágyába taszítana mindenkit... hazaárulózik, disszdánsozik, igen lehet ezt is így is. Végülis igen ez tényleg könnyebb....

locsocs 2009.04.03. 07:10:02

Ja majd elfelejtettem: afilm szerintem nagyon jó, gratula a készítőknek, érdemes megnézni.

kamasuka 2009.04.03. 07:32:23

Nem volt oda a jelenlegi vezetésért, így ott szopatják - holtában is -, ahol tudják.

kamasuka 2009.04.03. 07:38:43

@Arszák:
Meg lehet nézni, hogy aki az Aranycsapatból itthon maradt, azzal is, hogy bántak el komcsik, ill. közülük ki milyen körülmények között - szinte elfeledve, szegényen - halt meg.

cikoria · http://cikoria.tumblr.com 2009.04.03. 07:42:18

Inkább most nem szólalok meg, mert a cikk tele van durva csúsztatásokkal és tárgyi tévedésekkel. A hangulata pedig amit sugall szánalmas. (Mi, szurkolók nem akarjuk kisajátítani Puskást, de ha ilyen a megítélése a nemszurkoló körökben, akkor kutya kötelességünk lesz.)

Trackback 2009.04.03. 08:17:07

Üdv Földlakók!

Számomra az a totál érthetetlen, hogy a 21. században, egy negyven évvel ezelőtt aktív focistát miért kell dandártábornokká kinevezni, ill. hogy miért kap katonai temetést, ahol az elnöktől kezdve a parlamentig mindenki megjelenik, és egy sugárútnyi temetési menetet, meg díszsortűzet is kap, meg ágyulövést, mint valami győztes hadvezér.... Ez kissé agyrém szerintem, miközben neves művészek, kutatók, orvosok, és nem néhány focimeccsnyi életművel rendelkező emberek, is haltak már meg az elmúlt néhány évben, különösebb csindradatta nélkül...

És ez a kérdés nem a "Puskásról", meg a "magyar népről", meg a "fociról", hanem a józan észről szól...

Zaphod

Trackback 2009.04.03. 08:19:09

Ja, és mindezt közpénzből, mellesleg.

reality 2009.04.03. 08:19:32

@cikoria: Azért jó, hogy idehánytad a szart, de ellapátolni már nincs szándékod. Grat!

f.m.j. 2009.04.03. 08:28:38

Csak ámulok, és bámulok, hogy mi lett ebből a blogból. Vagyis a hozzászólások alapján teljesen összezavarodtam :)
Ez nem így indult... olyan mintha a Klubrádió közönsége itt élné ki magát, amíg elkezdődik 16.00-kor a Megbeszéljük! :):) (akárhány mosolypofit is rakok ki, véleményem élét nem óhajtom elvenni, ez inkább a keserűség fintora akar lenni)
...és elébe megyek a fikázásnak: leszarom, hogy leszarjátok a véleményem...
A filmet pedig azért is megnézem, pedig "nem értek a focihoz"

f.m.j. 2009.04.03. 08:34:01

@gore gabor:

eljesen egyetértek veled.

Nekem kinyílik a a bicska a zsebembe ettől a "merjünk kicsik lenni"-dumától. Fico bácsi biztos nem mond ilyet a népének, meg is van az eredménye, az ő szempontjából igaza is van, (attól függetlenül, hogy ezért a felvidéki magyarok szívnak, amit szívemből sajnálok) most jobb szlováknak lenni, mint magyarnak (és nem az euro miatt, hanem tudatban, érzésben...:((

Közöd?? (törölt) 2009.04.03. 08:37:34

Puskás egy hatalmas és hibátlan gyémánt, és az egész világ tiszteli a teljesítményét és emberi alakját. Még Afganisztán hegyei között egy eldugott kis faluban a legutolsó búvalbaszott tálib terrorista is elismerően mosolyog ha kalasnyikovtisztogatás közben felidézi magában Puskás góljait. Ezek után teljesen természetes, hogy a "végtelenül sikeres" és egyenesgerincű magyar nép dezertőrnek és árulónak, senkinek tartja. Nem is értem mit nem lehet ezen érteni!:-))

Zzoorroo 2009.04.03. 08:39:34

Nagyom csiptem Öcsi bácsit, de amit belőle meszterségesen csináltak, az tényleg túlzás. Szerintem ő is röhög az egészen odaát.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.03. 08:39:57

hihetetlen mi mocsok lakik a lelkekben. hiába, ez dec.5.-e népe. magyarország megérdemli a pusztulást, ez nyilvánvaló, még ha tragikus is.

egy mellékszál:

"de olyan ember, akit Rákosi Mátyás Magyarországáról Francisco Franco Spanyolországába, majd Görögországon át Stroessner paraguayi diktatúrájába sodorta az élete, de a XX. századi történelem gerincpróbáló helyzeteiből egyenes derékkal tudott kijönni."

nos nagyon nehéz volt egyenes derékkal kijönni a dolgokból sztárfutballistaként. még rákosi alatt sem volt ez nagy nehézség. a caudillo remek rendszerében, franco csapatában, a reálban játszva szintén nehéz lehetett egyenes gerincűnek lenni. :))
tudom én mire gondol a szerző, persze a mosott agyban az van, hogy a diktatúra beszennyezi az embert, meg ilyenek. a komcsi diktatúrára ez igaz, de a sportolók ezt nagyjából megúszták, a beszervezések is később történtek. frankó diktatúrája felemelte az embereket. az arra érdemeseket.

kamasuka 2009.04.03. 08:41:30

Balról azóta ez a helyzet vele kapcsolatban, amióta közölték, hogy nem szívesen látják a temetésen Fletót. Azóta ütik, ahol tudják.

"Közpénzből" duma, hét elqurt esztendő után meg enyhén szólva is nevetséges.

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.03. 08:46:20

más. sosem hittem ezeknek az á, magyar vagy, puskás! kiáltásoknak, gondoltam, ez úgy a hetvenes évekre lefuthatott... aztán úgy két éve ültem pamplonában egy teraszon, kevesen voltak, a pincér ráért, kérdezte, honnan. mondtam. és mit mond a harmincas, mattra szívott fejű pincércsávó? puskás, isla margarita! /ez mondjuk venezuelában van, de ő a margitszigetre gondolt/

msadmin 2009.04.03. 08:54:24

micsoda kommentek..ez a nemzet megérdemli a sorsát..
egymás nyakát fogjuk még most is..

Willy 2009.04.03. 08:59:12

Mindenképpen szomorú ha szobrot rongálnak, vérlázító, ha ravatalt rabolnak. Ezt összekötni, bevezetni egy ember és a hozzá tartozó kultusz/vagy annak hiányába némi demagógiát, de populista vonalat mindenképp jelent, nem lehet túl jó valami, ha erőltetik. Meg kellene tanulni mindent a helyén kezelni. Puskás nagy ember volt, méltán lehetünk rá büszkék, hogy magyarnak született, és magyarnak vallotta magát. Emellett sajnos minden kritikának is van helye, ami itt megjelenik, és nem szabad számon kérni egy más értékrenddel rendelkezőtől, miért nem tekinted hősnek azt aki a megfelelő pillanatban úgy döntött megpattan? Miért épp egy futballista az akinek nevéről a világnak hazánkat ismernie kell?
Helyén kell kezelni. Mindkét oldalról.
Mivel ismerik sokan jó helyen van hazánkat jellemző reklámokban, helye van sportlétesítmény nevében.
Helyet kell keríteni a rá történő megemlékezésben mert ezt a példát látva nőhet ki egy új korosztály akinek fontosabb lesz a Puskás vonal mint a Győzike vonal.
Amit nem szabad, hősként kezelni. Egyrészt, mert sokakat irritál már maga a titulus, a kiemelésnek ez a mértéke, valamint cselekedeteinek megítélése is más más emberenként.
Amit még hiányolok a cikkből, hogy ha már ilyen fontos neki ez az ügy, milyen anyagi áldozatot hozott érte, illetve bárki mástól miért vár többet mint saját magától, de maradjunk nyugodtan búsulós magyarba... "szarok vagyunk még hősöket sem érdemlünk" ettől neki/nekünk biztos jobb lesz addig, meg magyarkodunk(sic!) picit és összeakasztjuk a tengelyt azon vajon hős volt e Puskás illetve, hogy hülye e vagy Petőfi örököse posztírónk.
Egymillió bölcs országa vagyunk. Az arcból nem árt visszavenni.

Murok 2009.04.03. 09:08:42

A kommenteket olvasva látom mennyire sikeres volt a kommunista propaganda a régi rendszerben. Emlékszem mikor meghalt akkor a drágabolgárúr műsorában is hasonló minőségű betelefonálók osztották az észt. Ilyenkor látszik, hogy a komcsi rendszer milyen rombolást végzet a fejekben. Az érzéketlen balosok képtelenek felfogni, hogy ennek a nemzetnek hősökre és ikonokra van szüksége. Szomorú vagyok…

heroica 2009.04.03. 09:12:30

Nagy spíler volt de, hogy közügy lenne?! Ugyanmár...abból lehetne pár ezret felsorolni. Ez nem az.

cubalibre 2009.04.03. 09:18:37

Én is úgy érzem, hogy Puskás neve és kultusza enyhén szólva is túl van lihegve. Úgy tűnik szinte, mintha Magyarországon ő lett volna az egyetlen valamirevaló sportoló. Nemrég láttam egy igen megdöbbentő dokumentumfilmet Iharos Sándorról, akit 1955-ben - mikor itthon a legkeményebb diktatúra volt - a VILÁG LEGJOBB SPORTOLÓJÁNAK választottak! Egy időre ő is elhagyta Magyarországot, de visszatért, edzősködött, végül kocsmában volt pultos. Szóval, a fene se tudja. Lehet, ha Puskás hazajön, ő is erre a sorsra jut. Én attól még tisztelem, mert kint maradt, de azért a körülötte lévő kultusz felfújt, mesterkélt.

gólhaj · http://kroki.blog.hu/ 2009.04.03. 09:20:26

jogos. Nálunk csak két hét múlva játszák, de már kinéztem az hírműsorból. Amikor John Cleese azt nyilatkozta valahol, hogy ő tud magyarul, az poen volt. Felsorolta az aranycsapat tagjainak nevet, akiket elképzelhetetlen óriásoknak látott gyerekkorában.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.04.03. 09:24:16

"Jelen sorok írója nem focirajongó"

Na, eddig jutottam az olvasásban, tovább nem folytattam, gondolom valami patetikus faszság a folytatás. Lehet, hogy nem, de akkor sem egy olyantól akarom a frankót hallani Puskásról, aki "nem focirajongó". Bazmeg, az egész Konzin nem tudtatok leakasztani egy embert, aki írt volna róla, és legalább érdekli a foci??? :(

De egy dolgot elmondanék: ha megkérdezel egy tetszőleges külföldit, hogy mit tud Magyarországról, jó eséllyel azt a választ kapod, hogy: Puszkasz, is that right?

Nem Nobel-díjasok, nem művészek, hanem Puszkasz. Ennyi.

wagabound 2009.04.03. 09:31:38

"Az érzéketlen balosok képtelenek felfogni, hogy ennek a nemzetek hősökre és ikonokra van szüksége."

Ha egy nemzetnek hősökre és ikonokra van szüksége, akkor ott nagy baj van. Az IGAZI nemzetnek egyszerű, dolgos hétköznapi emberekre van szüksége, akik nem egymást marják, nem köpik szemen a másikat csak azért, mert más a véleménye, mint neki; olyanokra van szükség, akik közösségben gondolkodnak, és nem egyénekben, nem balosokban és jobbosokban.

Hősöket és ikonokat olyan országokban gyártanak, ahol csak cirkuszra futja, kenyérre nem. Jellemző, hogy nálunk még a Puskás-cirkusz is ilyenre sikeredett. Én EZÉRT vagyok szomorú.

reality 2009.04.03. 09:34:08

@wagabound: Legyél is. Van okod rá. Mert sötét vagy.

molaris 2009.04.03. 09:34:58

És ilyen volt az életében is. Megosztotta az embereket. És ez így jó! Viszont, azóta sem nagyon lépett akkora játékos pályára mint amilyen Ő volt. Ami engem zavarni szokott, hogy méltatlanul hallgatnak a társakról. Mert ne feledjük, hogy olyan csapatokban rúgta a bőrt, ahol a társak sem akárkik voltak.

United82 2009.04.03. 09:40:30

Elképesztő amiket itt olvastam...
Egyszerűen elképesztő...
Én amióta az eszemet tudom úgy nőttem fel h mindenféle anekdotát hallottam Puskásról és mindent amit csak el lehet képzelni, mert nagypapám is akkoriban focizott, plusz Puskás hugának volt a közvetlen munkatársa. Van is Puskástól egy dedikált fényképem, sajnos...sajnos örökség nagypapámtól , mert már ő sincs köztünk.
A lényeg amit írni akarok, hogy a film szenzációs, mindent szinte tudtam ami elhangzott a filmben és tudom hogy nem kitaláció. Ami kitaláció azaz amit a kommunista rendszer kitalált róla. És az akik olyanokat mondanak h disszidens szökevény, annak csak annyit hogy az 54es VB után szinte mindenki közellenség lett és bizony voltak olyan játékosok akiket a hatalom soha nem engedett magas szinten tovább foczini (pl Zakariás) és Puskás életét is megkeserítették , nemhiába kezdett el hízni és inni. És bizony ha nincs az 56os túra és nem marad kint, akkor soha többé nem focizott volna világszinten és eltűnt volna a süllyesztőben. Míg kint volt spanyolban rengetegszer hívták haza a barátai, ez a levelezésekből kiderült, de mivel az kommunista párt közellensgének tekintette, félt hazajönni, és mikor hazajött a 80as években akkor is úgy jött haza hogy félt hogy letartóztatják és nem volt benne biztos hogy egyáltalán még emlékeznek rá, aztán megvolt a válasz rá azon a bizonyos meccsen...
A spanyolországban vagy akár még az 56-59közötti bécsi tartózkodás alatti cselekedetei pedig azt hiszem 100%ig bizonyítják h mennyire is szerette magyarországot és a magyarokat, arról ő nem tehetett h a kommunista hatalom szemében közellenség volt. Nem egy , hanem többszáz, akár ezer ember vallomása is bizonyítja hogyha magyar embert látott, azonnal segített bármiről is legyen szó, azt hiszem a legjobb példa erre az h egyszer mivel nem volt más nála a kabátját is odaadta valakinek, ezzel a jóságával vissza is éltek, elég erőteljesen. Ha nem is szereti valaki őt mint magyar , mert disszidensnek nevezi meg ki tudja még minek, ez a pár cselekedete mutatja meg hogy mekkora ember is volt ő és talán nem véletlen hogy mindenhol ahol járt a világban (a világ minden konitensén volt edző és bizony sikeres) a lehető legnagyobb megbecsülésben részesült és ma is szeretettel beszélnek róla, mert olyan ember volt, úgy látszik ez a tipikus magyar dolog hogy csak mi nem értékeljük őt,a "mi"-ben én nem vok benne, mert nekem igenis Ő a legnagyobb magyar és az is marad örökre. Rengeteget akarnék még írni róla, de nem akarom rabolni az időt, csak egyszerűen nem értem meg hogyha kicsit is belegondol az ember h miket vitt véghez hogy lehet úgy fikázni ahogy itt egyesek, egyszerűen felfoghatatlan, de azt is mondhatnám, tipikusan magyar, ezért tartunk ott ahol tartunk....
A filmet pedig mindenki nézze meg, én a bemutató napján megnéztem...és nagyszerű volt....
Szégyen ahogy itt egyesek gondolkodnak, ezek alapján nem csoda h dédunokái Puskának nem beszélnek magyarul, de talán jobb is, mert nem tudják elolvasni a mocskolodó szavakat......

reality 2009.04.03. 09:41:35

@molaris: Ez igaz, de ez nem az ő hibája, hanem a minek. Vagyis inkább az ilyen szerencsétleneké, akik ide is beböfögnek. Szóval nem Puskást kell lehúzni, hanem a többieket is méltatni.

Mécsvilág 2009.04.03. 09:46:21

1992-ben ott lehettem az Olimipán, de egy szerencsétlen helyzet miatt az utcán ellopták tőlem hátizsákomat, benne minden irattal. A társasút folytatódott Madridban - hál Istennek - így el kellett mennem a magyar követségre hazatérési iratért. Volt egy óra a környéken - amíg készült az irat -, amíg a szerda délutáni hőségeben akkori kedvesemmel bóklásztunk, s néhány utcányira ott magasodott a Bernabeu. Sehol senki, kihalt minden. Ekkor egy bácsika jött ki a stadionból és nem tudom mi miatt csak ennyit szóltam, hogy Pancho. Ő egy pillanat alatt mondta, hogy Puszkász, és megnyílt előttünk a zárt stadion, gyorsan körbenézhettünk. Hát ekkora ember volt Öcsi (bácsi), aki előtt minden kapu megnyílt: szívek, kapuk, országok! Nyugodj békében!

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 09:47:15

@Úlfhéðinn:

Kedves Úlfhéðinn,

győzze le előítéleteit. Nem vagyok focirajongó, mert ma nincs miért annak lenni ma Magyarországon - meglátásom szerint. Megállapítása azonban fájt, mert a magyar válogatott első gólszerzőjének dédunokájaként felelősséget érzek a sportolók emlékéért. Remélem, ezt így érthető.

üdvözlettel,
Borbás Barnabás
(dédapámról: hu.wikipedia.org/wiki/Borb%C3%A1s_G%C3%A1sp%C3%A1r)

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.04.03. 09:49:49

@molaris:

"azóta sem nagyon lépett akkora játékos pályára mint amilyen Ő volt. Ami engem zavarni szokott, hogy méltatlanul hallgatnak a társakról. Mert ne feledjük, hogy olyan csapatokban rúgta a bőrt, ahol a társak sem akárkik voltak."

Pontosan! Well said.
(Bár ezzel ellentmondok a megosztós résznek, hiszen amúgy soha nem értek egyet a kommentjeiddel).

Grift · http://gozdom.blogspot.com/ 2009.04.03. 09:51:02

nem nagyon értelmes dolog számonkérni, hogy a többiekről nem beszélnek annyit. róluk is van szó, csak ők nem lettek világsztárok. puskás a futball egyik erőközpontjában, a világ akkori egyik legjobb csapatában volt évekig isten. a többieket már rég elfelejtette addigra a nemzetközi közvélemény.

bakító 2009.04.03. 09:58:11

Az itt megjelent kommentek kiváló látleletet adnak a 2009-es év Magyarországáról. Beteges.

1./ Borzasztó intolerancia, pökhendiség, kicsinyesség és az ideák teljes hiánya.

2./ Az "Én nem szeretem a focit" típusú kommentelők nevetségesek. Én meg nem szeretem a fizikát, de attól még el tudom ismeri azt a teljesítményt amit itt ért el valaki. Amit Puskás elért a fociban, az egészen kivételes teljesítmény. Játékosként és edzőként is maradandó dolgokat alkotott. Tessék még felsorolni ilyen példákat. (Egyébként az addig sehol nem jegyzett Panathinaikossal jutott el a BEK döntőbe edzőként, amit azóta még megközelíteni sem tudott görög csapat úgy, hogy a görög foci azóta óriásit fejlődött.)

3./ Akik itt ismét bal-jobb, népi-liberális, pesti-vidéki, faxomtudja-kitérdekel típusú ellentéteket próbálnak szítani, szégyeljék el magukat. Nagyon. Nem minden erről szól, húzzátok ki a fejeteket a politikusok valagából.

4./ Próbálkozott már valaki világhírnévvel? Úgy értem, hogy a Fidzsi-szigetektől Grönlandig mindenhol ismerik és elismerik a nevét. Ez szerintetek olyan egyszerű lehet? Nem lehetséges, hogy ehhez páratlanul ritka és ragyogó tehetség, és szívós munka, kitartás kell? Ezt nem lehet becsülni? Hogy a fenébe szégyellheti valaki magát e miatt a csodálatos képességű ember miatt? Szégyen reá!!!

5./ Mindenféle nevetséges korabeli és jelenlegi propagandával nem kell foglalkozni, Nézzétek tisztán a teljesítményt amit Puskás Ferenc elért. Minden egyéb mese habbal.

6./ Ha valaki egy közösségnek tartozóhoz érzi magát, és ez a közösség történetesen a magyarság, akkor büszke kell hogy legyen a közülünk származó tehetséges és híres emberekre. Azt, hogy milyen magyar volt Puskás Ferenc, nem tudom megítélni, mert sokan sokfélét hazudtak már róla, de ez igazából nem is érdekes. Amik nem hazudhatnak, azok az eredményei és góljai. Meg lehet tekinteni. Ha hősökre van szüksége minden népnek (márpedig van), akkor Ő kiváló alanya ennek az eredendő nemzeti igénynek, úgy hogy sem egy angolnak sem egy eszkimónak nem kell külön bizonygatni, hogy mitől volt ő hős. Bizonyára minden hőskultusz torzítja a valóságot, de ez ki a fenét érdekel. Akik megpróbálják besározni és lerángatni közénk a porba, azok a legcsúfabb emberi bűnbe, az kicsinyes irigység bűnébe esnek.

7./ A filmet mindenképpen meg fogom nézni.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.04.03. 09:59:49

@kerub [BB]:

"Nem vagyok focirajongó, mert ma nincs miért annak lenni ma Magyarországon - meglátásom szerint."

Ne haragudj, de ez hülyeség, ha szar a csapat, attól még a sportot szerethetnéd. Sőt, a felmenőd ismeretében, hogyismondjam, "illene". Szóval így még furcsább a dolog...

Intruder73 2009.04.03. 10:10:21

@wagabound: Ne haragudj de ritka tudatlan vagy.
A halvérű, belassult finneknek még 100 éve sincsen jogilag saját államuk mégis megbecsülik azt nagyon kevés kiemelkedő honfitársukat akik tudásukkal, tehetségükkel kiemelkedőt alkottak és ismertek lettek világszerte. Ennek még önmagában semmi köze a nacionalista fröcsögéshez.
“Hősöket és ikonokat olyan országokban gyártanak, ahol csak cirkuszra futja, kenyérre nem”
Miről beszélsz egyáltalán? Nézzél már körül a világban kedves barátom, az angolszász országok vagy az összes jómódú
nyugati ország megbecsüli a kiemelkedő honfitársait akármiben is értek el valamit. Politikus, sportoló, művész, tudós tök mindegy az eredmény számit. S ezt ott nem csak a megrögzött szélső jobbos szavazók gondolják igy....

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 10:31:35

@Úlfhéðinn: Lehet, hogy a megfogalmazás nem szerencsés, de nekem focirajongónak lenni azt jelenti: meccsekre járni, híreket falni, szenvedélyesen játszani.

Rám egyik sem igaz, mert nem járok meccsekre (ellenben 11 éves koromtól sokáig ott voltam a legjobb hazai vízilabdás csatákon), a sporttörténeten kívül mást nem falok, és mást sportolok, rendszeresen. Tisztelője vagyok a játéknak, a játékosoknak, elismerem, hogy presztízskérdés. Ez még nem rajongás.

Mondom, elismerem, hogy a megfogalmazás sántíthat, de a cikkben pontosan igyekeztem érzékeltetni ezt a bizonyos tiszteletet - talán jobb mégis tovább olvasni. A sport, így a foci sem csak a "rajongóké", értsünk bár mást a fogalom alatt.

Murok 2009.04.03. 10:46:52

@wagabound: „Hősöket és ikonokat olyan országokban gyártanak, ahol csak cirkuszra futja, kenyérre nem.”

Ne keverjük az okot az okozattal!
Egy nemzet sem lehet meg kiemelkedő egyéniségek nélkül. Akire felnézhetünk, akire büszkék lehetünk, akik példaképet adnak, akik inspirálnak és motiválnak. Hogy sikerülhet, hogy nem vagyunk kicsik és kitartással, tehetséggel és szorgalommal elérhetőek az álmaink. Amíg nem hisszük el magunkról, addig valóban soha nem fogunk túllépni a saját árnyékunkon. Ha ez a tudat megvan – ami nem egyenlő a harcos nacionalizmussal – akkor a közösségi összetartó erő is erősödhet, és akkor esetleg kevésbé fogják egymást köpdösni az emberek.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.04.03. 11:22:14

@kerub [BB]:

Nézd, elmondom mi az a jelenség, ami engem kissé zavar:

Pár hónapja megjelent itt egy post, tita nick (LOL) írta, Széchenyi Zsigmondról. Történetesen eléggé kedvelem SzZs könyveit, sztem a legtöbbet olvastam. Mint nagyon hamar kiderült a postoló viszont egyet sem, sőt elvből ellenzi a vadászatot, márpedig akkor finoman szólva rossz alanyt választott a postjának. Elég hamar világossá vált, hogy csak fel akarta használni, egy általa vallott tézis bizonyítására, és maga az író személye valójában nem igazán érdekelte. Kicsit ezt érzem itt is, mikor úgy írsz egy focistáról, hogy kijelented, nem vagy focirajongó. Valahogy nem hiteles.

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 12:01:18

@Úlfhéðinn: Pontosan azok közé tartozom, akiket zavar, ha olyan dologról írnak, amihez nincs közük, vagy fogalmuk sincs.

Elmondtam, hogy a foci jelenéhez kötődésem laza, a motivációt és a megalapozottságot családi és történelmi okból érzem hitelesnek, felkészültség tekintetében pedig igyekeztem a legjobbat hozni. Azt is elmondtam, hogy PF megítélésem szerint közügy, nem csak a magyar futball sport ügye, ezért a magam részéről mindenki helyett szégyellem magam, amikor kirabolják a ravatalát, vagy amikor bukó az dokumentumfilmjének első hétvégéje.

Azt is elmondtam, hogy feltehetően másként értelmezzük a "rajongó" fogalmát, és felvetettem annak lehetőségét, hogy én értelmezem rosszul.

Ezek után lehet, hogy elbeszélünk egymás mellett, de nem tartom hiteltelennek hozzáállásomat.

Furcsa amit írsz, mert a fontolvahalado.igen.hu/ -n pedig valaki (egy "rajongó") azt tette szóvá, hogy olyanok is felelősséget éreznek a foci irányába, akik nem tartják magukat klasszikus rajongónak.

preem palver 2009.04.03. 12:47:15

Épp azáltal válik hitelessé BB írása, hogy képes távolságot tartani a témájával kapcsolatban, nem annyira elfogult, mintha natural-born football fan lenne.

És nem Puskás rugótechnikáját elemzi, nem afelett töpreng, hogy jó ötlet volt-e repedt bokával kezdőbe jelölni a VB-döntőn, hanem azt feszegeti, hogy mit tudunk kezdeni az értékeinkkel.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.04.03. 12:56:51

@kerub [BB]:

Elmondom miért írtam, hogy nem túl hiteles a dolog:

- Végigolvastam a postot, és közben arra gondoltam, hogy_nem Puskásról_szól.

- Hidd el nekem, hogy a Puskás-dolog megáll a saját lábán, ilyenek nélkül is:

"Elegem van, nem akarom újra átélni. Úgyhogy most nincs kifogás, nincs mellébeszélés. Egy mozijegy és egy rövid este vagy délután. Ennyibe kerül, bárkinek, aki itt él. Utána pedig gondolkodni, beszélgetni, továbbadni."

- Sőt, azt hiszem, ez kontraproduktív. Hogy mi a produktív? Hát például ez:

nst.blog.hu/tags/r%C3%A9gi_id%C5%91k_focija

Most hasonlítsd össze ezeket a postodat a tiéddel, és meg fogod érteni, miről beszéltem...

Pantagruel 2009.04.03. 13:08:25

"Úgyhogy most nincs kifogás, nincs mellébeszélés. Egy mozijegy és egy rövid este vagy délután. Ennyibe kerül, bárkinek, aki itt él."

Vagy annyiba, mint Neked, kedves T. szerző! Ha jól értem, letöltötted, megnézted, elmorzsoltál egy könnycseppet, majd megírtad ezt a cikket. Gratulálok! De miért akarnál elhajtani másokat moziba? Írtad volna azt, hogy "qRvaYÓÓ film! 8 méteres vásznon is látni kell!" Csak azért, hogy egy Puskás-mutató jobban álljon, nem megyek moziba. Még hazafias kötelességből sem.

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 13:53:44

@Úlfhéðinn: Az NST fociblog, szakmaiságra, szubkulturális sajátosságokra épít. Ezt ne kérd számon rajtam. NST típusú blogra nyilván más illik és való, mint egy ilyenre, itt vagy a FH. Az is biztos, hogy ott (NST) jobban meg lehet ágyazni bármilyen sportolóra való emlékezésnek. A sporttéma ennek ellenére nem csak a sportlapoké.

Hogy nem Puskásról szólna a cikk, az erős.

Mit jelent az, hogy valami megáll a saját lábán? Hogy a helyére került? Hogy szilárd alapja van? Szerintem nincs rend sem az egyes emberek fejében, sem a közösségi tudatban. Látszik ez olyan jelekből, mint a fent ordító gyalázkodások (bár tudom, nem reprezentálnak többséget, csak jelenséget), és az olyan dolgokból, mint a dokumentumfilm kezdeti érdektelensége (ez még javulhat). Ha Puskás emlékezete megállna a saját lábán, akkor talán nem felejtenék ki alkalomadtán a közszolgálati adó sporthíreiből. De ott van még egy halom példa.

Sokunknak mást jelent a helyes emlékezet, vagy mást az a szó,hogy valami a helyére került. De nem érzem azt, hogy csúcsrajáratott értékek vesznek körül minket, hogy előhúzni némelyiket már már kontraproduktív. Elfogadom, ha neked nem tetszik, ahogy ezt leírtam, viszont kétségkívül felemelőbb lenne kiegyezni, ami az emlékezetet és fontosságát illeti.

[Brn] · http://46os.blog.hu 2009.04.03. 13:56:04

@Pantagruel: Rendben, ne menj. Még hazafias kötelességből se.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.04.03. 14:08:17

@kerub [BB]:

"Mit jelent az, hogy valami megáll a saját lábán? Hogy a helyére került? Hogy szilárd alapja van?"

A második (elég szilárd alapja van). Nem szorul rá a hasonló patetikus postokra. Szerintem nem. Mit csináljak, ez a véleményem. Ja, és fel tudnám sorolni az Aranycsapat tagjait Wikipedia nélkül...

"Hogy nem Puskásról szólna a cikk, az erős."

Szerintem pedig erről van szó: a_post_rólad szól, meg bizonyos vágyaidról, amit Puskás hátára kapaszkodva akarsz elérni.

Ne érts félre, nem személyeskedni akarok, nem ismerlek. A postot kritizálom.

Pantagruel 2009.04.03. 14:35:06

@kerub [BB]: már megint meg akarod mondani, mit csináljak (v h mit ne). hihetetlen. :) na jó, nem cseszegetlek tovább. a lényeggel egyetértek: Puskás közügy. szerintem csak idő kérdése, hogy jó irányban változzanak a dolgok: pont az ilyen filmeknek köszönhetően. várom az extrákat, a jóval hosszabb tévéfilmes változatot. biztos vagyok benne, h előbb-utóbb célba ér.

lopici_gaspar 2009.04.03. 15:56:33

b+, meg hatalomra sem jutott a fidesz de mar megint kezdodik a hazafias kotelezettsegbol moziba, szinhazba meg a szom tudja hovajaras es mindenkit akinek ellenvelemenye van azoknak az elatkozasa.

elmehettek am a bud**csaba! (puskassal egyutt)

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2009.04.03. 16:41:32

@lopici_gaspar: Tőled, kiskoma, nem várjuk el hogy bármit is megnézz, úgyhogy nyugi.

meronem 2009.04.03. 17:02:11

Sajnos nem jut eszembe, ki is volt az a nagyon híres magyar matematikus (talán Erdős Pál?), aki, midőn valahol egy messzi országban bemutatkozott, mondta, hogy Magyarországról jött. Erre megjtt a sztereotip "Ohhhh, Puskas!" válasz, csakhogy a kockafej először azt hitte, hogy előtte ismeretlen magyar matematikust emlegetnek ily nagy hévvel... a focihoz nagyon nem értett szegény.
(Én sem)

Nemrég még voltak fura melegségérzések a mellkasomban, ha külföldön egy-egy ismert hazánkfia került szóba, de ez egyre csökken. Ilyenkor a köszönet mellett megjegyzem, hogy ugyan, keressenek rá mai magyar vonatkozású hírekre, és akkor valamivel teljesebb képet kapnak Puskás volt szülőhazájáról.
Egyébként pedig:

Bekhem!

Húúúú, Anglia, az igen! (Vagy Madrid? Los Angeles? USA? Milano?)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.04.03. 20:59:23

Aki becsmérli Puskást, mert "csak" focista volt, az egy ostoba sznob, akinek fogalma sincs a kultúra működéséről.

A foci ugyanúgy a kultúra egyik fontos eleme lett a huszadik században, ahogyan korábban a képzőművészet, a zene vagy a tudomány.

Az, hogy Puskás mit tett ezért az országért, felbecsülhetetlen. Valószínűleg többet, mint akárki más, tudósokat és művészeket is ideértve. Teljesen függetlenül attól, hogy milyen ember volt.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.04.03. 21:03:59

@Úlfhéðinn:

Ebben van valami. Az is sznobság, amikor egy irodalmat nem kedvelő ember tisztel egy híres írót.

Mindazonáltal az talán még rosszabb, ha még csak nem is tiszteli.

___________________________ (törölt) 2009.04.03. 23:32:48

Nem a foci a lényeg, hanem a kiválóság. Adva van egy ember, aki a saját példájával inspirál rá, hogy akármit is csinálunk, próbáljuk meg kiválóan csinálni. Ez a lényeg. Ennyi.

TFL · http://civilzone.eu 2009.04.04. 01:27:44

@Shenpen:
De, a foci a lényeg. Ezért értek egyet Úlfhéðinn-al, hogy ebben a témában olyannak kell csak cikket írni, aki tudja, hogy Puskás miért volt Puskás. Aki értette azt a csibészes mosolyt az arcán, mikor 93-ban magyarázta a Wembley-ben az ifjú focistáknak az a bizonyos "visszahúzósat", hogy miként is jött az össze. Aki tudja, hogy milyen teljesítmény BEK döntőn játszani és gólt lőni, aki "meghal", ha láthatja azt a pimasz visszahúzósat. Hőst akarunk csinálni valakiből, aki nem volt hős. Zseni volt, abban amit csinált, kiemelkedő zseni, de nem volt hős. Sosem akart mást, mint azt, amihez értett: focizni. És tette ezt a legmagasabb színvonalon, mindegy, hogy a Honvédban, a magyar válogatottban, a Realban vagy épp a spanyol válogatottban. Mert csak ez érdekelte - és ez így is van rendjén. Az hogy magyarnak akart mindig maradni, az nem hőstett, hanem tulajdonság, ilyen volt - de nem ez volt az életcélja, meg az se, hogy hős legyen. Nem ezért kell szeressük, hanem azért a teljesítményért, amit letett. Azért a visszahúzósért, mert az bizonyította, hogy a szakmájában a a világ legjobbjai között van, abban a szűk 5-10 emberben, akik az elmúlt évben a legjobbak voltak a világon. A fociban.

És ha így fognánk fel talán kevesebb lenne azokból az agyamentekből is, akik ezt a méltatlan vitát fentebb lefolytatták.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.04.04. 12:13:25

@Shenpen:

Tévedsz. Egy munkáját kitűnően végző esztergályost nem lehet példaképként odaállítani emberek tömegei elé. Pont abban a különös lehetőségben áll a "kultúra" jelentősége, hogy egy munkáját kitűnően végző labdarúgót (írót, költőt, építészt, színészt stb.) viszont nagyon is.

osborne 2009.04.04. 13:47:42

azok szerint akiknek PF relatíve nem nemzeti hős, csak focista/prolifiú, senki/pökhendi bunkó/Franco-fan stb egy gyors-tesztet ajánlanék ha épp Brazil országban járnak:

próbálják elmagyarázni ott valakinek, hogy Pelé csak egy zseni focista semmi más ;]

hcrules 2009.04.04. 15:24:30

@Csöncsön: Igen, semmiképpen sem szabad alábecsülni a sport jelentőségét. És ez egyáltalán nem csak a mai korra jellemző - ajánlom az érdeklődők figyelmébe I. Theodosius thesszaloniki-i vérengzésének vagy a konstantinápolyi Hippodromnak a történetét.

kamingaout: én viszont rajongó, sőt, szurkoló vagyok, az ország egyik leginkább félreértett és sokak által megvetett szubkultúrájának részese. Szeretem a magyar focit, ami kicsi, savanyú, de a miénk. Nyilván nem a játék szépsége miatt járok ki, de ebben a formájában is óriási élményeket adhat a foci.

És megdöbbentett amit itt a kommentek között olvastam.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása