 Tatárszentgyörgyön agyonlőttek két cigányt, egy ötéves kisfiú is sörétet kapott, hátulról. Esélye sem volt a menekülésre. Ehhez hasonló eset már többször is előfordult, az elkövetők szándéka akkor is egyértelmű volt, kilétük pedig bizonytalan.
Tatárszentgyörgyön agyonlőttek két cigányt, egy ötéves kisfiú is sörétet kapott, hátulról. Esélye sem volt a menekülésre. Ehhez hasonló eset már többször is előfordult, az elkövetők szándéka akkor is egyértelmű volt, kilétük pedig bizonytalan.
 Novák Attila írása
 Annyi azonban biztos, hogy az áldozatok teljesen vétlenek voltak, viszont a cigánysor szélén laktak, könnyű alkalmat nyújtottak a gyilkosoknak tettük végrehajtására és a menekülésre. Az elmúlt hetek tragikus eseménysora Sólyom László köztársasági elnököt is cselekvésre késztette, ami egyértelmű jelzés arra nézve, hogy komoly válság alakult ki.
 Nyilvánvaló, hogy közeledünk a roma-nem roma etnikai polgárháború felé, ahol etnikai alapon is szerveződő roma galerik is működnek, de a romák elleni támadások is fokozódnak. Valami felrobbant, aminek pedig nem kellett volna. Ezért a helyzetért a bal-és a jobboldal is felelős, mert hagytak üszkösödni egy olyan problémát, amivel nem azért nem lehet játszani, mert érdekeket sért, hanem azért, mert a mi bőrünkre megy.
 Mik is azok a nézetek, melyek gátját képezik a helyzet helyes szemléletének? A baloldal (és a liberálisok) a romákkal kapcsolatos összes problémát, sőt az esetleges valós és negatív tapasztalatokat is a kirekesztés/rasszizmus címszó alá söpörtek be, a romák szerepéről pedig kizárólag akkor hajlandóak beszélni, ha a romák áldozatok. Ebben a szemléletben, amellett, hogy a konzekvencia nem sajátja, van egyfajta rejtett rasszizmus is, hiszen a romákat passziv elemeknek tekinti, olyanoknak, akik gyerekek, akiket meg kell védeni a felnőttektől, s eltekint attól a ténytől, hogy ők valójában ugyanolyan felnőtt emberek, akiknek jogaik és kötelességeik is egyformán vannak.
 Ezt a diskurzust alapvetően a holokauszt emlékezete mozgatja: a cigányokkal, mint kollektívummal kapcsolatos bármiféle negatív vélemény kimondása a gázkamrákhoz vezető út első állomásának nyilváníttatik, amelynek következtében nem csak a fasiszta vagy rasszista nézeteket, hanem a valós problémákról való nyílt beszédet is kisöprik a margóra. Ennek is köszönheti a Jobbik a népszerűségét, mely – úgymond – beszél ezekről a problémákról. (Jean-Marie Le Pen, a francia radikális jobboldali Nemzeti Front vezetője mondta azt régebben, hogy „én kimondom azt, amit ti csak gondoltok".)
 Ez a szemlélet nem tud mit kezdeni azzal az etnikai feszültséggel, amely leginkább a szegényebb kelet-magyarországi régiókban alakult ki a romák és nem romák között, ahol súlyos szociális problémák is terhelik a térséget és ahol a szembenállás etnikai színezetet is ölt. Ez a diskurzus teljesen uralkodóvá vált a baloldali-liberális kormányok alatt – az értelmiség meghatározó köreiben főleg –, és jellegzetes lecsapódása az, hogy a gyermekek után járó támogatásokat feltétel nélkül folyósítják, így kifejezettenpénzkereső tevékenységgé vált a gyermekvállalás ebben a csoportban. A magyarság bármely alcsoportjának demográfia megerősödésének – egy alapvetően rossz korfával rendelkező társadalomban – egyébként feltétel nélkül örülnünk kellene, ugyanakkor, ha ezek a demográfiai folyamatok az ország szociális problémáit továbbmélyítik, akkor olyan fékeket kellene beépítenünk a rendszerbe, mely termelőket és adózókat, felnőtteket teremt a segélyezettekből. S nem szociális juttatásra váró gyerkeket.
 Ehhez azonban strarégiára lenne szükség, ami hiányzik. Az antiszegregációs, illetve a „gettósítás" (jellemző e szó) elleni tolerancia-kampányok alapvetően becsődöltek, a hamis elvekre épülő kisebbségi önkormányzati rendszer pedig nem képes orvosolni ezeket a problémákat, hiszen nem fejezi ki a magyarországi romák valódi megosztottságát és sokféleségét.
 *
 Azonban a jobboldalnak is megvan a maga felelőssége a roma ügyekben. Nem pusztán arról van szó, hogy a jobboldali kormányok alatt sem ment sikeresebben előre a roma integráció ügye, nem született roma integrációs terv, nem volt roma politika, és hogy a jobboldali pártokkal szövetséges roma szervezetek ugyanolyan instrumentalizált hatalmi célt töltenek be, mint a baloldalhoz hű roma szervezetek. Hanem arról is, hogy létezik egy jobboldali közeg, ahol meglehetősen masszív cigányellenesség dívik (miközben az MSZP-szavazók körében is létezik a jelenség), és még a jobbközép-konzervatív körökben is hajlamosak leszűkíteni az egész roma-nem roma együttélés zökkenőinek kérdését a rendészetére, mondván, hogy a lényeg az, hogy a cigányoknak az átlagosnál nagyobb „bűnözési hajlandóságát" rendőrök (és esetleg a revitalizált csendőrség) segítségével kell megtorolni, és helyreállítani a rendet.
 Természetesen senki sem kérdőjelezi meg azt, hogy a bűnt üldözni kell, és ha szükséges, akkor fokozott rendőri jelenléttel is gátat kell szabni a lopások, rablások és gyilkosságok terjedésének. Ám ez az álláspont attól a ténytől tekint el, hogy ahhoz, hogy a roma társadalom itt tart, komplex okok vezettek. Tehát a helyzetről nem pusztán saját maguk, illetve a többségtől némileg eltérő kulturális-társadalmi normáik tehetnek, hanem a magyar társadalom egészének átalakulása, s a számukra ezzel járó perspektívátlanság. A munkakényszer és a szocialista nagyipar megszűnése (ez korábban felszívta a romák jó részét), ezzel pedig a tömeges roma munkanélküliség elterjedése is fontos szerepet játszott a rossz helyzet kialakulásában, melynek a megoldása sem lehet így pusztán rendőri.
 A rendőrség nem ad megélhetést és életcélt a romáknak, nem iskoláztatja őket, nem alakítja ki azt a középosztályt, melyhez asszimilálódni lehetne, maximum a baloldalon „megélhetési bűnözésnek" nevezett jelenségeket előzi és torolja meg. A rendőrségnek más nem is feladata – egyébként. A „Law and Order" híveinek figyelmét ellenben felhívnám arra, hogy a magyarországi büntetésvégrehajtás rendszerének ismerete alapján azt vélelmezhetjük, hogy a javító-nevelő funkció helyett a bűnre való további és visszafordíthatatlan szocializáció valósul meg a börtönökben és fegyházakban, és a büntetési célok közül kizárólag a társadalomból való átmeneti kizárás valósul csak meg. Ami kevés, lássuk be.
 Szintén nem nagyon vesznek tudomást a jobboldalon arról, hogy bár valóbanvannak etnikai feszültségek romák és a nem romák között, ám a cigányellenesség sem egy baloldali-liberális khiméra pusztán, hanem létező valóság, a támadásokkal pedig a fizikai agresszió is megjelent a romákkal szemben, jellemzően nem a pénzbehajtó bandákat, hanem a koldusszegény és kiszolgáltatott cigánysort célozva meg.
 Mégis, a véleményem az, hogy a cigányok társadalmi problémájának kezelésének mindenkit kielégítő módja inkább érkezhet a konzervatív (konzervatív-liberális) irányból, mint a baloldalról. Mert ez az a világnézeti-politikai áramlat, ahol nem csak a jogokat szajkózzák és nem pusztán megvédendő kisebbséget látnak a romákban, de a rájuk háruló társadalmi és egyéni kötelességeket is számbaveszik. Voltak és vannak a jobboldal felől érkezett pozitív kezdeményezések: Malgot István író-rendezőcigányszinházat is szervezett, Böjte Csaba dévai ferences szerzetes pedigrengeteg roma gyerekkel foglalkozik. Egyikük sem nevezhető a „Tégy a gyűlölet ellen" mozgalom pártpolitikai hívének, vagy az Amnesty International és az SZDSZ közös, helyi aktivistájának...
 Ők nem valamiféle aufklérista projekt tárgyaiként tekintenek a romákra, hanem a saját kulturális-társadalmi hagyományuk előnyeinek és hátrányainak tudatában neveltek és nevelnek, valamint a többségi társadalom helyzetének és szükségleteinek alapján próbálnak meg segíteni, cselekedni.
 Amúgy meg közel egymillió magyar állampolgárról van szó. Polgártársainkról.
 Ezt ne feledjük.
Szerző: Novák Attila