Caracalla
I 2009.02.09. 06:13
Épp a napokban beszélgettem egy ismerősömmel arról, hogy voltaképpen nem túl sokféle kimenetele lehet annak az elsősorban közrendvédelmi, közbiztonsági problémának, amelyet a cigány és a magyar szokások, viselkedéskultúra eltérése okoz.
Az egyik ilyen kimenetel, hogy végre valamelyik kormány felismeri, hogy nem tartható fenn a mai mellébeszélést keblére ölelő kultúra, amely nem csak elhazudni akarja, hogy bizonyos bűncselekmények elkövetői és egyes etnikai és/vagy szociális csoportok tagjai között komoly korreláció áll fenn, hanem az ennek felvetéséhez szükséges közbeszéd elemeit is meg kívána tiltani. És ezt a felismerést cselekvés is követi, amely a jelenlegi bűnüldözési erőforrások effektívebb felhasználásához, a potenciális elkövetők sikeresebb azonosításához és bűncselekmények megelőzéséhez vezet, miközben persze nem tagadható, hogy az érintett etnikai és/vagy szociális törvénytisztelő tagjai számára kellemetlenséget okoz majd.
Ugyanakkor nem tudom elképzelni, hogy a Veszprémben garázdálkodó banda, amely külföldi források szerint cigányokból áll, ne került volna a hatóságok szeme elé. Bizonyosan kellemetlenséget okozott volna számukra egy köztéri ruházatátvizsgálás, ugyanakkor ha ez megtörténik, nem jelenhetnek meg a belvárosi szórakozóhelyen késekkel és pisztolyokkal. És Marian Cozma még ma is élne. A feltételezhetően cigányokból álló banda meg megkapná a megérdemelt börtönét.
Veszprém békés város. A bűnözési ráta alacsony, a szórakozóhely a belváros legközepén van, körülbelül olyan központi helyen, mint Pesten a Gödör. Ráadásul a cigányputrikat is felszámolták a városban (SZDSZ-es polgármester alatt!), a kitelepítős megoldással. Nem szép, de őszintén, ki nem örül, ha megszűnik egy ilyen kellemetlenség? Veszprémben általában nem kell - nem kellett - azon gondolkodnia senkinek, ha elmegy meginni két sört, hogy vajon hazajut-e élve.
Ehhez képest a rendőrség - bár kamerás felvételeik vannak - nem mondhatja, nem mondja meg a sajtónak, hogy valóban romák voltak-e az elkövetők. A Népszabadság szerint az Enyingről és Dégről érkezett cigányok fizetés nélkül akartak távozni, és a kézilabdások voltaképpen a törvény és a rend oldalán léptek fel, a pultoslánynak próbáltak segíteni.
Akárhogy is, az Index veszprémi kiadása ellátogatott Enyingre. Még ha nem is az ottaniak követték el ezt a bűncselekményt, a falu lakóinak nyilatkozata jól mutatja, milyenek itt a mindennapok, amelyek a mainstream média ingerküszöbét általában nem érik el:
"Tudja, ezek olyan fickók, ha ők azt mondják itt a rendőrnek, hogy nem vagy te kíváncsi a csomagtartóra, akkor az a fiatal járőr úgy döntött, nem érdekli a jármű hátsó része. Nem érdemes ezekkel kötekedni, de még rájuk nézni sem tanácsos. Fegyverük van, s pillanatok alatt csapatokban is tudnak támadni. Mindenki tudja kikről van szó, de senki nem mer hozzájuk nyúlni. A rendőrség is arra büszke, hogy hány sebességmérőt helyez ki, nem arra, hogy őket rács mögé jutassa - mondták nekünk az egyik enyingi szórakozóhelyen, ahová nem tehetik be a lábukat ezek a személyek, mert a tulajdonos csak klubtagsági igazolvánnyal rendelkezőket lát szívesen a sörözőbe."
Veszprémben már tüntetés szerveződik a hírek alapján, amely nyilvánvalóan cigányellenes fennhangokat fog hordozni, meglehet, ok nélkül - avagy fordított Mortimer-eset. Persze ez már semmit nem fog változtatni a kézis tragikus halálán, Isten nyugosztalja.
De nyilvánvalóan hozhatunk más példákat. Itt van például ez a tegnapi hevesi eset, amelyben a jogszerűen intézkedő rendőrökre támadtak vagy tizenöten, köztük egy idős nő. A következő esetben a forrás kevésbé visszafogott, és explicite közli, hogy az elkövetők cigányok voltak, fát loptak, és amikor az első négyet elüldözte a csősz légpuskával, harmincan tértek vissza. Nagyjából egy hetes a sztori, és a légpuskával védekezőt akarják elítélni. Ez egyébként azt is jól illusztrálja, hogy hogy járunk, ha egy eset interpretációját egyoldalúan lenyúlja egy szélsőséges csoport.
Ezzel kapcsolatos a Samsungsporton megjelent írás, amely azon tűnődik, hogy leírhatják-e az újságban a tényeket. Pontosabban, leírhatnak-e negatív tényeket a cigányokról. Vagy róluk csak olyasmit szabad-e írni esetleg, amely őket pozitív színben tünteti fel.
Lehetne még hozni számtalan példát és cikket. Egy biztos, a PC repedezik, de az még nem látszik, hogy az MSZP hajlandó lesz-e túllépni az elavult és káros beszédmódon, és szembenézni a valósággal.
Ugyanis egy másik kimenetel lehet az, hogy a politikailag korrektnek nevezett közbeszéd ábrándjába túl sokáig kapaszkodik a politika aktuálisan meghatározó ereje, és gyakorlatilag összeomlik a bűnüldözés, az állampolgárok önvédelmi csoportokat alakítanak, és a mostani helyzettől eltérően megjelenik az eddig alapvetően falvakra jellemző - és a mainstream médiában nem megjelenő - erőszak városainkban is, az újságírok ablaka alatt. Ebbe az irányba mutat például a magyar gárda létrehozása, amely ugyan soha nem csinált semmit, de mindig akadt kellő rendőri erő a karanténba helyezésére, kézséges bíróság, ügyészség a betiltására. Ennél azonban sokkal nagyobban kell gondolkozni: számítani lehet rá, hogy a további rendőri tétlenség eredménye neighbourhood watchok létrejötte lesz, amely aztán az elkövetők csoportjaival majd véres konfliktusokat vívnak, késekkel, vascsővel, meg ami még akad. Na ez mindenkinek baromira rossz lesz.
Mi a magunk részéről egyértelműen a poszt elején szereplő opciót választanánk.
Az SZDSZ-től tudjuk, mit várhatunk. Semmi perc alatt össze tudok dobni már egy Gusztos-féle sajtóközleményt, röviden: "A magyar társadalom suttyó rasszista, megmég náci is, a szegény cigányok el vannak nyomva, a magyar társadalom kiírta magát Európából", stb., stb., a kulcs, hogy az esetről ne írjunk semmit. Meg se történt. Ha minden jól megy, néhány év múlva az SZDSZ-ről mondhatjuk ezt végre.
Az MSZP ugyanakkor érdekesebb helyzetben van. Egyfelől az MSZP létezik a Nagykörúton kívül is, vannak vidéki képviselői, megyei szervezetei és elég komoly tagsága, valamint az MSZP kétségtelenül a mostani magyar valóságba illeszkedik számtalan szállal. Ráadásul ők adják a kormányt is.
Itt az ideje leszámolni a közrend fenntartását ellehetetlenítő politikai korrektséggel. Itt az ideje fellépni komolyan a bűnözők és a bűnözés ellen. Itt az ideje beszélni arról, hogy a többtucatnyi főből álló csoportokba tömörülten háturól késeléses támadás nem kifejezetten a pirézekre jellemző. Itt az ideje, hogy néven nevezzük a fagyöngyöt.
Első lépésnek jó lesz.
1. kép: a gyilkosság két gyanúsítottjáról közzétett, hivatalos rendőrségi fotók
2. kép: a gyöngyösi alvilág egyik híres szereplője, a Mókus néven ismert ex-cigányvajda. Jelenleg is szabadlábon van...
Kapcsolódó írások:
Elment a vonat
Sötét idők
Pásztor Albert, a szürke lovag visszatér
Scylla és Charybdis között
Cigányok, bűnözés, gárdázás (és a második rész)
A cigánykérdés megjelenése a magyar közbeszédben
Miért nem Budapesten nyílt meg a Studio 54?