Még egy esély

Caracalla I 2008.10.15. 11:03

Egészen érdekes a magyar közélet reakciója az amerikai gazdaságot érintő, a korábbi hitelválságból általánossá terjedő pénzügyi nehézségekre (amelyek hátterét szerintem Shenpen elég jól megragadta, nem elmulasztva sem a téves szociális intézkedések, sem a pénzügyi szektor felelőtlenségének a megemlítését).

A téma valósággal mentőmellényt jelent a kommunikációs problémák tengerében fulladozó ún. baloldal, valamint személyesen a miniszterelnök számára is, az még kérdéses, hogy tud-e élni vele. Vannak arra utaló jelek, hogy igen, más tények inkább arra mutatnak, hogy ez az őszödi beszédhez hasonlóan semmifajta lényegi változáshoz nem fog vezetni a technikailag elkerülhetetlen elemeken túl.

Kezdjük messziről. Egyfelől a Fidesz nagyjából nettó hülyeségeket nyilatkozik, tudomásul kellene venni, hogy a magyar állam jelen formájában nem lesz alkalmas semminek sem a kezelésére, ha komolyabb szerepet vállal bárhol, az csak a felügyelőbizottsági tisztségek, biciklitenderek, stb. elszaporodásával járna. Aki államkapitalizmust akar építeni, a mellékhatások tekintetében forduljon további tanácsért orvosához vagy gyógyszerészéhez (továbbá történészéhez vagy politikafilozófusához). Esetleg utazzon egyet valamelyik jólműködő nemzeti kincsünkön.

Szinte meg sem kell lepődni, hogy a központi elosztás hamis bálványát tisztelő ún. baloldali elemek szinte egymással versengenek a kapitalizmus végének üdvözlésében, például a pénzügyi segélycsomagok morális veszélyére jól rátapintó - bár azt tévesen a liberális gondolkodáshoz kötő (miközben ezt voltaképpen az ún. szociálliberálisok és szociáldemokraták hozták össze) - Balblog, vagy éppen az MSZP egyik európai parlamenti képviselője, aki az eddigi kapitalizmus végét vízionálja.

És ha már szóba került, mit szóljunk ahhoz az Európai Unióhoz, amely újonnan demonstrálja a nemzetközi porondon való megjelenésre való képtelenségét? Például mit gondoljunk arról, ahogy a Brown-kormány (amely egyébként munkáspárti) egy 2001-es terroristaellenes törvényre hivatkozva kobozta el az egyik izlandi bank Nagy-Britanniában lévő vagyonát, vagy az éppen gazdaságának összeomlása szélén álló Izland inkább Moszkvához fordul rendkívüli pénzügyi segítségért, mert attól tart - joggal - hogy az EU a helyzetet kihasználva az izlandi halászati jogokat alaposan megnyirbálná. Olyan szomszédhoz hasonlít az Unió, amely végignézi a haláltusádat, és panaszkodik, hogy milyen hangosan hörögsz.

De vissza a magyar közélet szépségeihez. A miniszterelnök mintegy ajándékot kapott a sorstól, kérdéses, hogy tud-e élni vele. Itt a lehetőség, hogy egy témában pusztán azért érjen el sikert, mert ő a miniszterelnök (akinek vesztenivalója már nem sok van). Az nyilvánvaló, hogy soha nem volt lámpaláza, mindig zseniálisan ragadja meg a big picture-t, most is rögtön kiötölte a megoldást: - némileg az öszödi igazságbeszédhez hasonlóan - eljött az ideje a Nagy Nemzeti Reformtervek keresztülverésének. A dolog pikantériája, hogy ezt elsősorban a saját pártján kellene keresztülvernie. Az mondjuk szép, ahogy az MSZP möszjö Hillerrel az élen azonnal nekiesett a Fidesznek, az utálkozóknak, azt gondolhatják, most ez ingyen van, hiszen nincs igazából visszavágási lehetősége az ellenzéki pártnak, fel kell zárkózni az egységfronthoz. Kivéve, hogy a balosoktól érkező bírálatok sem éppen a nyugalom erősítésére alkalmasak, továbbá el lehet azt érni, hogy az MSZP mögé senki ne zárkózzon fel. Szerintem ez per pillanat téves helyzetértékelés az MSZP részéről, mert a magyar lakosság szívének sajnos semmi sem kevesebb, mint egy népfrontos politika.

Úgy tűnik azonban, hogy az öszödi helyzettel kapcsolatos párhuzamok nem érnek itt véget. Az összehívott Nemzeti Csúcs egy vicc. Azon kívül, hogy egyet kell értenem Sólyom Lászlóval, az a gond, hogy ez a díszpintyekből álló testület éppen azt képviseli, ami szarul működik az országban. A nevetséges, ámde a fizetős akadémiai állásokat foggal-körömmel védő MTA, a minden bizonnyal legpazarlóbban működő önkormányzati szféra, a rendszerváltás elcseszéséért felelős politikusok, az OÉT-ban vitézkedő különböző szervezetek képviselőiből álló, és már csak létszámánál fogva is munkaképtelen testület semmit nem lesz képes összehozni egy csoportképen, meg persze a miniszterelnők helyzetének megszilárdításán kívül. Hiszen éppen ezek a szervezetek a leginkább érdekeltek a status quo fenntartásában. Az, hogy sokuknak nincs demokratikus felhatalmazása, csak a hab a tortán.

Végül a miniszterelnök örömtől könnyes szemmel bejelenti: megvan a megoldás; a következő ülésre dupla adag sajtospogit rendelnek.

Ne legyen igazam.

(A képért szokás szerint köszönet Négymadárnak)


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr13713408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KTamas · http://ktamas.com/ 2008.10.15. 14:34:08

"Balblog - Minden ami érték"

Ezen már fél perce vigyorgok :D

CrL 2008.10.15. 14:38:41

lassan már a nagykoala is meglesz:

"Vesse latba befolyását" - Gyurcsány Orbán segítségét kéri!

www.hirado.hu/cikk.php?id=303816

zstukacs (törölt) 2008.10.15. 17:43:25

amit a politikusok manapság tesznek a válság ügyében az nagyjából rendben van, leszámítva azt, hogy az államfőnek kellett volna dupla adag pogácsát rendelnie, és összehívnia a nemzeti csúcsot.

számomra sólyom sokajdára bizonyítja, hogy az köztársasági elnök (a modern belügyminiszter) szerepére tökéletesen alkalmatlan, ő úgy képzeli el, hogy a köztársasági elnök hivatala valami pártok fölött álló királyi cím, például mindig elfelejti, hogy őt nem a nép kente fel, hanem a pártok.

trafikos '77 2008.10.15. 17:57:25

Nem látom hogy bármit is tennének a válság ügyében a politikusok. Az hogy szombaton leülnek beszélgetni az lófüty. Az hogy az IMF - től kértünk segítséget a mai napon a tőzsdén nem jött be a szakértők szerint (középtávon lehet hogy oké a dolog, nem értek hozzá). A Solymot megértem hogy nem akar leülni azokkal az emberekkel akik ott lesznek szombaton.... ja igen és innen Csepelről jelentem a trafikomból, hogy nem bírok több hitelt adni a törzsvásárlóimnak sem, mert hogy nekem is elfogyott a pénzem. És ez nem vicc...

Czelder Orbán 2008.10.15. 17:58:31

"Szerinte azok, akik részt vesznek benne, semmilyen felhatalmazással nem rendelkeznek arra, hogy bárkire nézve kötelező döntést hozhassanak. Ez a program nem lehet más, mint jó tanács a kormány számára - fogalmazott Sólyom László, majd hozzátette: azt sem tudjuk, hogy mi van akkor, ha a résztvevők különféle, eltérő véleményeket képviselnek."

Ez konkrétan nettó idiótaság. Ennek az embernek az agyára ment az saját demokratizmusa. Még csak nem is koherensen érvel.

Ja, gyengébbek kedvéért én is csak szarterítésnek tartom ezt a gyűlést és nem is akarom mentegetni, de Sólyom néha kiborítóan naív és ostoba tud lenni.

Caracalla 2008.10.15. 19:49:23

@zstukacs: sajnálom, hogy tőlem kell megtudnod, de Sólyom pontosan jól látja a saját helyét a magyar alkotmányos berendezkedésben. Ezt a modern belügyminiszteres fordulatot is most hallom először, ajánlom az Alkotmányt átolvasásra.

@Czelder Orbán: igazából az általad idézett szöveg szó szerint igaz. Tényleg nem lehet semmiféle jogköre egy ilyen testületnek, max tanácsokat osztogathat.

Czelder Orbán 2008.10.15. 21:13:11

Igaznak igaz, csak semmi értelme. Lényegében erre akartam utalni.
Vagy szerinted van valami értelme Sólyom fenti megnyilatkozásának?

zstukacs (törölt) 2008.10.15. 21:52:55

Caracalla,
csakhogy a magyar alkotmányos berendezkedés nem olyan, mint egy szovjet történelmi pantheon, hogy abban mindenkinek megvan a pontos helye. ami levezethető egy pamfletből. ez a szovjetorosz jogfelfogás. ahol a politikusoknak nincs mozgásterük.

---

az államelnök a köztársaság belügyeiért felelős elsőszámú közszolga, kvázi a belügyminiszter.

a modern államfelfogásban az államelnök hivatala a külügy mintájára felépülő belső diplomáciai testület, akinek elsőszámú, de nem egyetlen feladata, a köztársaság belső (politkai) konfliktusainak rendezése, és nem az attól való távolmaradás.

most hirtelen mondok két példát, amikor sólyomnak szerintem lépnie kellett volna. amikor felkérték a gönczöl bizottságot az ominózus októberi eseményekről, sólyomnak azt kellett volna mondani, hogy a hivatala élére áll a vizsgálatoknak. ő sem nem az igazságügyminiszter, sem nem a rendészeti miniszter, ő az aki ezektől független jelentést tesz a miniszterelnök, és a köz asztalára. (és akkor hopp, tekintélye volna)

vagy például a magyar-magyar kapcsolatok megfagynak, akkor a köztársasági elnök meghívja a hivatalába az érintett feleket a sándor palotába, a konfliktusokat rendezni kell, az összes magyarban gondolkodik.

vagy most is a sándor palotába neki kellett volna meghívni pogácsázni az ország vezető közgazdászait, hiszen azok jelentős része bírálja a kormányfőt. ilyen esetekre tartják az államfőt. a belső konfliktusokat félre kell tenni. és akkor se a kormány, se az ellenzék nem kovácsolhat ebből közvetlen politkai előnyöket.

mindenlébenkétkanál · http://bamberg.blog.hu 2008.10.16. 13:54:09

zstukacs: Magyarországon gyenge a köztársasági elnök intézménye, tehát igen, mint plitikus, túl sok befolyása nincsen

mindenlébenkétkanál · http://bamberg.blog.hu 2008.10.16. 13:55:18

Mellesleg abban igazad van, hogy ha már ennek a csúcs-izének csak kvázi véleményezési joga van, akár Sólyom is összehívhatta volna

zstukacs (törölt) 2008.10.16. 17:45:05

"29. § (1) Magyarország államfője a köztársasági elnök, aki kifejezi a nemzet egységét, és őrködik az államszervezet demokratikus működése felett." erre mondom, hogy ő a modern belügyminiszter. (ahol a rendőrség nem tartozik a bm irányítása alá.)

európában a belügyi tárca szinte mindenhol kiüresedett. ahol a köztársasági elnök "erős", ott a miniszterelnök tölti be ezt a szerepet, ahol "gyenge" ott maga köztársasági elnök. az európai közjogi rendszerek konvergálnak egymáshoz. (ezt így látom, nem muszáj vele egyetérteni.)

a köztársasági elnök "erős" jogosítványai mind belügyi jogosítványok. például bizonyos időkeretek között meghatározza a választások időpontját, részt vehet az országgyűlés munkájában, ott közjogi javaslatokat tehet, népszavazást kezdeményezhet, és a hivatala dönt az állampolgári ügyekben. ezek modern belügyi jogosítványok. (ezt így látom, nem muszáj vele egyetérteni.)

az persze igaz, hogy az alkotmány mindenféle szimbólikus jogokat is ad az elnöknek. például ő a hadsereg főparancsnoka. de ez teljesen szimbolikus passzus.

hiszen ott a kancellár, a védelmi miniszter, a vezérkari főnök, és a nato főparancsnoksága. sólyom feladata az, hogy az állami ünnepségen megjelenjen, és beálljon a közjogi méltóságok hosszú sorába, miközben felvonulnak a hagyományőrző huszárok. az én felfogásomban ez is egy belügyi jogosítvány. (ezt így látom, nem muszáj vele egyetérteni.)

ebbe abszolút belefér az, hogy ebben a rendkívüli helyzetben meghívja az ország vezető közgazdászait, elismert tudósait, a kormánypártok, és az ellenzék vezetőit, dupla adag pogácsát rendel, és vendégül látja őket a sándor palotában. szerintem ő az elsőszámú belügyi szolga. (ezt így látom, nem muszáj vele egyetérteni.)

de caracalla meg elmondja, ha a akarja, hogy mit vezet le az alkotmányból. gondolom ő az elnökben egy fogatlan királyt lát.

Caracalla 2008.10.19. 11:49:38

zstukacs: bocs, hogy csak most válaszolok.

Szóval a KE helyzetét szerintem alapvetően két elemmel lehetne megfogni: reprezentatív és tartalék. Önálló jogköre jószerivel csak rendkívüli helyzetekben van.

Amiket leírtál, azok nem túl erős jogsik. Dönthet kb. 4-6 vasárnap közül, hogy mikor legyen a választás. Bármely egyéni képviselőhöz hasonlóan törvényt nyújthat be. Állampolgári ügyekben nem a KE hozza az érdemi döntést, továbbá minden kinevezése, kegyelmezése, stb. miniszteri ellenjegyzéshez van kötve.

Nem fogatlan királyt látok benne, hanem egy közvetett legitimációval rendelkező szereplőt, akinek elég korlátozottak a lehetőségei. Végeredményben egyetlen rendszerben sem jó, ha két hatalmi centrum (a kormány és a KE) között versengés alakulhat ki, ennek elkerülésére többféle megoldás alakult ki. Van az elnöki rendszer, például az Egyesült Államokban, vannnak ún félelnöki rendszerek, pl. Franciaország és vannak a kormányfőt erősítő rendszerek, pl. a német vagy hazánk.

Az általad vázolt konzultatív beszélgetésekkel az a gond, hogy a KE nem tudná rávenni a rpártokat a megyegyezésre, mert azok választották, szal. valamelyik oldal embere tipikusan, plusz a pártok nem is érdekeltek a megegyezésben, mert kiderülne, hogy a király meztelen (hogy együtt sem lennének képesek értelmes javaslatokat letenni az asztalra). Szóval csak magát balmálná a KE.

És egyébként igen, az csont nélkül beleférne, hogy ő hív össze valami tanácskozást.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása