102 éve született Hannah Arendt

Konzervatorium I 2008.10.14. 17:40

Talán nem kell hosszan ecsetelnünk, milyen jelentékeny szerző volt Hannah Arendt a huszadik századi politikai gondolkodás történetében. Ugyanazon generáció tagjaként, mint Michael Oakeshott vagy Leo Strauss, műveivel nagymértékben hozzájárult a második világháborút követő politikafilozófiai reneszánszhoz. Noha Arendt gyakorlatilag a politikai baloldalhoz sorolható szerző ('56-os forradalmunk idején üdvözölte a munkástanácsok megalakulását), mégis fontos látjuk megemlékezni róla, néhány megfontolásra érdemes gondolatának rövid ismertetésével.

A Leo Strauss-szal való párhuzamos életút további kapcsolódási pontokat is felkínál: mindketten elhagyták a náci Németországot és az Egyesült Államokban, a New School for Social Research-ön szereztek egy időre katedrát. És, mindketten az Egyesült Államokban lettek befutott szerzők. Ahogyan Strauss, Arendt is meghatározó filozófiai élményeit Németországban szerezte: leginkább Kant, Jaspers és a fenomenológia (és egy élethosszig tartó liaison Heideggerrel) voltak hatással rá. Hogy a kor világképének néhány jellemzőjét is megemlítsük, Arendt osztotta a német szellemi élet bizalmatlanságát a racionalizmussal illetve a felvilágosodással szemben, továbbá azt az elgondolást, hogy a hagyomány elveszett.

A hagyomány elvesztésével pedig együtt járt egy új, modern „minőség" kialakulása, ez pedig a gyökértelen, depolitizált, a munka és fogyasztás kettősségében élő tömeg. Könnyedén belátható, hogy a politikai rossz mindig is létezett, azonban a tömegek megjelenésével új zsarnokság jött létre, a totalitarizmus. Arendt a politikát szerette volna rehabilitálni a totalitarizmus(ok) ellenében, a totalitarizmus ugyanis a politika ellen irányul, a kontingenciával a lezártságot állítja szembe. Mivel a hagyományos értelmezések eltűntek, ezért a nyomukban keletkező űrt a totalitarizmusok politikai gnoszticizmussal (vö. Voegelin) kívánták feltölteni, a biztos tudással biztos megoldást kínálva.

The Human Condition című könyvében a politikát mint cselekvést mutatja be, megkülönböztetve annak világát két másik, a work illetve a labour típusú cselekvésektől. A cezúrát jelen esetben a szabadság jelenti: míg a work az életszükségletek kielégítésére irányul, a labour valamilyen alkotáshoz kapcsolódik (görög megfelelői a techné/poézisz), csak a politikai térben van lehetőségünk szabadon, érdekektől nem befolyásoltan cselekedni (a preferencia tekintetében észrevehetjük Arendt republikánus elfogultságát). Feltehetjük tehát a klasszikus kérdést, mi a politika? Nem más, mint nézőpontok megfogalmazásának lehetősége, szabad véleménynyilvánítás. Az eltérő nézőpontok együttesen írják le a valóságot, hiszen ami számunkra nyilvánvaló, a másik számára rejtve maradhat és vice versa. Itt érhetjük tetten a totalitarizmus fenyegetését is, a totalitarizmus homogenizáló hatása a sokféleség elszürküléséhez, valóságvesztéshez vezet. A téma rendkívül fontos volt közvetlenül a háború után, nem véletlen, hogy nagyjából egy időben jelent meg A totalitarizmus gyökerei Jacob Talmon totalitárius demokráciáról szóló munkájával.

Arendt központi problémája a szabadság kérdése volt, melyet (fenomenológus lévén) a politikai cselekvés posztulátumaként értelmezett. Nem véletlen, hogy a totalitarizmus mellett kritizálta a tömegdemokráciát és a jóléti államot is, hiszen mind veszélyt jelentenek a szabadságra nézve. Politikaelméletének jelentősége abban áll, hogy életben tartja a tömegtársadalom kritikáját, valamint azt a gondolatot, hogy a modernitás viszonyai között az emberi szabadság lehetősége egyre kisebb.


(mr. pharmacist & Gabrilo)


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr8713824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.14. 20:24:40

a szabadságra a társas lét is veszélyt jelent bármilyen formában, hiszen nem tudsz minden történésért felelősséget vállalni, hiszen nem egyedüli döntésed, illetve nem tudsz teljesen felelős döntéseket hozni, mivel a döntésben részt vevők érdeke, hogy ne ismerd a valóság minden szeletét.
a remete az szabad ember, csak úgy meg kihalna az emberiség.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.14. 20:32:38

bs,

Arendt nem William Godwin. Az öntörvényű, "önkiteljesítő" individualizmus és a totalitarizmus között azért még nagyon sok minden van.
Na, Arendt asszonyság valahol arrafelé kereskedett. De nem ugyanaz a közösség, meg a tömeg. És nagyon nem.

mr. pharmacist1 2008.10.14. 20:49:09

Arendtnél a politikában az érdekek nem játszanak (azért más, mint a labour vagy a work). A szabadság alatt pedig a köz szabadságát érti, nem az egyénét- ilyen értelemben a remete nem szabad ember, mert nem vesz részt a közügyekben.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.14. 21:14:30

az érdek és a politika - közügyek, közösségi élet, közösségi lét - szétválasztása nekem nem megy.
egy társadalom az azt alkotó egyének érdekéből építkezik, a politika nálam pont az érdekérvényesítés.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.14. 21:18:24

bs,
ezt gondolhatod így, de egy átlagos angolszász egyetem Government vagy Poltical Science tanszékén csak a marxisták nem néznének furcsán rád. ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem a nézeted a fő áram - legfeljebb csak a posztkommunista Mo-n.

mr. pharmacist1 2008.10.14. 21:46:19

Ráadásul az érdekek valószínűleg nem esnek egybe a közjóval (az érdek ugye, nem normatív fogalom).

___________________________ (törölt) 2008.10.14. 22:31:22

"a politika nálam pont az érdekérvényesítés"

Ölég gusztustalan egy politika lesz abból, nem? Érdekcsoportok harca, a társadalmi kohézió szétesése...

Az amcsi alapítófaterek legértelmesebbike, Madison szerint kb. ez a legfőbb dolog, ami atomjaira bír kúrni egy demokráciát, érdemes ezt elolvasni:

www.constitution.org/fed/federa10.htm

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.14. 22:33:00

a közösségi lét - bár empirikusan nem sikerült bizonyítani, s nem szükségszerű, hogy valaha is sikerülni fog, lévén nincs egzakt mérőegység, mert a különböző változók nem átválthatók (itt feneklik meg az egyébként nagyszerű energy slave teória) - valószínűleg több előnnyel jár a szabadság részleges feladásával is, mint a szóló karrier.
onnantól, hogy a javak nem végtelen mennyiségben, illetve időben és térben mind számukat, mind hozzáféhetőségüket tekintve egyenlőtlenül oszlanak meg, konfliktusba kerülünk a közösség többi tagjával önzésünkben. marxista vagy nem, ez elég tiszta.
az az állítás, hogy alegjobban a közösség érdeke szolgálja végeredményben az egyén érdekét (és fordítva), nem állja meg 100%-osan a helyét: ez konfliktusról konfliktusra változik. bőven beleférnek olyan szituációk - kultúrák, rendszerek összeomlása pl - ahol az önzés kifizetődik, a közösségi áldozatvállalás pedig célt téveszt.
mivel egzakt mérőszámunk nincs, behelyettesítjük morállal, erkölccsel és hasonlókkal, ugyanakkor az a kijelentés, hogy egy közösség fennmaradása főként moráljának helyességétől függ, szerintem kapufa, hiszen több olyan kultúrát is legyalultunk, amik erkölcsileg az adott környezetben a legadekvátabb választ adták a környezet kihívásaira mindaddig, amíg meg nem jelent a fehér ember.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.14. 22:33:25

Shenpen,


az a demokrácia, és az az, ami szétkúrja a res publicát (a kettő nem ugyanaz):))
Amúgy Madison kurvajó.

From this view of the subject it may be concluded that a pure democracy, by which I mean a society consisting of a small number of citizens, who assemble and administer the government in person, can admit of no cure for the mischiefs of faction. A common passion or interest will, in almost every case, be felt by a majority of the whole; a communication and concert result from the form of government itself; and there is nothing to check the inducements to sacrifice the weaker party or an obnoxious individual. Hence it is that such democracies have ever been spectacles of turbulence and contention; have ever been found incompatible with personal security or the rights of property; and have in general been as short in their lives as they have been violent in their deaths. Theoretic politicians, who have patronized this species of government, have erroneously supposed that by reducing mankind to a perfect equality in their political rights, they would, at the same time, be perfectly equalized and assimilated in their possessions, their opinions, and their passions.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.14. 22:35:50

shenpen:
olyan nincs, hogy mindenkinek jó. ha az egyén és a közösség érdeke nagyrészt fedik egymást, akkor virágzás van, ha nem, akkor szétesés.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.14. 22:37:10

bs,


én ezt a Blame The West önkultúra-gyepáló "kolonalizmus"-nyafis kört most kihagynám. Praktikus okokból, meg mert majd Tallián Mikivel lejátsszátok.

De.

Egzakt mérőeszköz sosem lesz, mert a) ez nem a természeti világ, b) nincsenek tökéletes formák, az ember meg pláne nem az. Az "egzakt mérőeszköz" keresése maximum a "wertfreie Wissenschaft"-hoz vezet, ami kéz a kézben bandukál az erkölcsi relativizmussal, a vége egy meglehetősen büdös, szűk zsákutca. "Egzakt mérőeszközt" elég nehezen lehet találni nem matematikai kérdésekre, kb. annyira, mint zoknikból stabil kerítést építeni.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.14. 23:06:00

gabrilo:
én materialista vagyok, gondolom ez nem volt titok.
az értékmentességhez először is definiálni kéne, mit is tartunk értéknek, mert ez relativizmus vagy nem, de koronként és helyenként változik, ugyanis csak fenomékat írunk le velük, nem vezérlő elveket.
a fenomék pedig legalább annyit hazudnak, mint amennyi igazság van bennük.
értem, hogy egy transzcendensben hívő számára a körülmények miért irrelevánsak a jó és a helyes megítélésében, csak nem értek egyet vele.
egzakt mérőeszközről: amíg ugyanabból az anyagból álló képleteket írunk le, addig csak a változók számossága szabhat határt annak, hogy mit érünk el.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.14. 23:25:52

bs,


"én materialista vagyok, gondolom ez nem volt titok."

Ez legyen a maga baja:))))

De akkor nemtom milyen egzakt mérőeszközre gondolt. Ugyanis az anyagi világban a számok nem léteznek, mindegyik absztrakció. Hogy legyen?

"értem, hogy egy transzcendensben hívő számára a körülmények miért irrelevánsak a jó és a helyes megítélésében,"

Rosszul tudod. Circumstantia a gonosz katolikusoknál fontos:)))

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.14. 23:45:39

anyagi világ? anyagi neuronok között száguldó elektromos impulzusok hatására belép az oxigén a citrát körbe, és a hangszálak megrezegtetik a levegő atomjait, hogy "három"? ez nem akkora absztrakció.
a körülmények úgy irrelevánsak, hogy a cél nem evilági, hanem az üdvözülés, ami mellett másoldagos, hogy vége lesz-e a világnak, vagy nem - pláne, hogy vége lesz, s jön az örök üdvözülés.

___________________________ (törölt) 2008.10.15. 00:10:10

Bs,

jó, legyél materialista, de akkor legyél korrekt materialista, ami ebben a vonatkozásban evolúciós morálpszichológiát jelent, az ugyanis kb. az egyetlen olyan társadalomszemlélet, ami tényleg egzakt természettudomány, és bár materialista és determinista alapjai nekem idegenek, végkicsengése nagyon is abba az irányba mutat, amirők itt szó van. Ezen az oldalon lehet csemegézni:

people.virginia.edu/~jdh6n/

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.15. 00:26:22

bs,


a megrezegtetett neuronokból lesz három?:DDD Ez hogy?:DDD
A "három", mint a többi szám is, egy elméleti absztrakció, úgy, mint az egyenes. A tapasztalati valóságban egyik sem létezik. Tessék valami jobban gyönni!

"hogy a cél nem evilági, hanem az üdvözülés, ami mellett másoldagos, hogy vége lesz-e a világnak, vagy nem - pláne, hogy vége lesz, s jön az örök üdvözülés."

Kicsit leegyszerűsíted a dolgot. Házi teológusunk erre szokta azt mondani hogy "ebben a kereszténységben én se hinnék!"

___________________________ (törölt) 2008.10.15. 00:48:21

Érdekesség a számokról: Neumann János találta ki, hogy az egész aritmetikát egy tökéletesen üres térben lebegő testetlen tudat is ki tudná találni, akinek semmiféle érzékszervi tapasztalata nincs semmiféle külvilágról.

A következőképpen: van a semmi, az üres halmaz, számossága nulla. Van a másik halmaz, ami az üres halmazt tartalmazza, ennek számossága egy. A mindkettőt tartalmazó halmaz számossága kettő. És így tovább.

Vicces dolgok ezek. Az aritmetika tényleg egy nagyon elvont konstrukció, mert azon alapul, hogy két alma meg három alma, de ez csak akkor érvényes, ha minden almát egymással tökéletesen felcserélhető, megegyezőnek tekintünk, ami nyilván nem igaz, hiszen pl. a kukacosat nem kérem.

De ha a matematika a tudat terméke, hogyan lehet az, hogy ennyire jól passzol a valósághoz? Lehet, hogy azért, mert kalapácsunk van és szögeket keresünk hozzá: szeretünk olyan dolgokat tanulmányozni, amikhez véletlenül pont jól passzol a matek, mert azokat tudjuk könnyen modellezni:

www.catb.org/~esr/writings/utility-of-math/

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.15. 00:57:14

gabrilo:
mit hogy? hogyan gondolja a nem absztrakt, hogy ő igenis az?
okés, bonyolítsuk, csak ne legyen közben hátrabukfenc, meg olyan, hogy azért, mert csak.

shenpen:
evolúciós pszichológia? miért, szerinted én miről beszélek? vagy csak rossz szavakat használok (megint)? replikáció, entrópia, ilyesmik miért ne írhatnák az emberi társadalmakat?
neumann tézisét úgy is lehet érteni, hogy a számokhoz az emberre semmi szükség, ahogy a létezés is köszöni, tök jól el volt nélkülünk, és el is lesz, ha arra kerül a sor.

___________________________ (törölt) 2008.10.15. 01:22:25

Szerintem N. tézise éppen a fordítottját jelenti: a számokhoz tudatra van szükség, és semmi másra (emberi tudat, de tőlem lehet klingon is, ez most mindegy).

Evol-pszi: nem, nem csak szavak használatáról van szó.

www.edge.org/3rd_culture/haidt08/haidt08_index.html

lvjtn (törölt) 2008.10.15. 08:51:30

nagyon kellemesen meglepődtem (jó, csak egy kicsit, üdítően nyitott és sokszínű a konzervatórium perspektívája), h arendtről itt méltatást olvasok. igaz, nekem az eichman jeruzsálemben sokkal közelebb áll a szívemhez, mint a totalitarizmus gyökerei, ha másért nem, egy igen remek és finom kant-kritika miatt, persze modernitás- és tömegtársadalomkritika abban is van bőven

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.15. 08:53:39

"Circumstantia a gonosz katolikusoknál fontos:))) " - annyira, hogy a katolikus (főleg jezsuita) kazuisztika terjesztette el a "környülállás", "körültekintés" fontosságának gondolatát.
Az üdvösség szempontjából pedig fontos az evilági élet - ezért az erkölcs központi elem a Könyv népeinél, szemben mondjuk a buddhistáknál.

A számok a lehető legabsztraktabb fogalmaink. A Görögök isteneknek tartották őket, a nullát meg az araboktól tanultuk, sok népnek nem volt képzete a nulláról. Miképpen a geometria is tiszta transzcendencia. Egy csomó tudást nem lehet a tapasztalatokból levezetni (szép, igazság, szabadság, stb.)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.15. 09:19:37

shenpen:
tudat? bit of a long shot.
az evopszi se más, mint egy fenotípusos megközelítése a rendszernek. ezért kérdem, hogy mi a különbség a között, amit én mondok, meg mondjuk a között, hogy azért félünk jobban a pókoktól, mint a pisztolytól, mert a pókok sokkal hosszabb ideig kínozták őseinket?

tölgy:
a szép, az igazság, a szabadság azok tudások? nem gondolatok, érzetek, megnyilvánulások? válaszreakciók?

___________________________ (törölt) 2008.10.15. 10:48:13

"Az üdvösség szempontjából pedig fontos az evilági élet - ezért az erkölcs központi elem a Könyv népeinél, szemben mondjuk a buddhistáknál."

Khm. Khm. Khhhrrrrrmmmm. (rosszalló torokköszörülés)

en.wikipedia.org/wiki/Dighajanu_Sutta
en.wikipedia.org/wiki/Sigalovada_Sutta

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.15. 11:32:46

Ja, bocs, nem akarom én bántani a buddhistákat.

De szerinted az nem igaz,, hogy a Könyv népei/vallásai számára az erkölcs, a jó cselekvés központibb probléma, mint az ázsiai vallásokban?

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.15. 11:35:25

bs

tudás, gondolat, érzés, stb. tudattartalmak.
A materialista szerint a tudattartalmak mindegyik az anyagból ered, nem?
Pl. a szabadság gondolatát és igényét hogyan lehet levezetni a materiális világból?

___________________________ (törölt) 2008.10.15. 12:26:35

"De szerinted az nem igaz,, hogy a Könyv népei/vallásai számára az erkölcs, a jó cselekvés központibb probléma, mint az ázsiai vallásokban?"

Szerintem nem lehet ezt így egyszerre leáltalánosítani, mindkettőnek van ezerféle verziója. Inkább arról van szó, hogy amikor a hatvanas években ezeket importálták, akkor a kényelmetlenebb részeket gyakran kihagyták :)

___________________________ (törölt) 2008.10.15. 12:38:15

bs,

szerintem azért van egy kicsit másról szó, mert van buta és okos materializmus. A buta materializmus az, hogy az emberi tudat egy semleges számítógép, amit különféle korok és kultúrák különféle programokkal töltenek fel. Az okos materializmus szerint az olyan morális kategóriák, mint pl. a kölcsönös altruizmus, teljesen benne vannak a hardverben. Haidt arról írt, hogy öt olyan tengely van, amelyek mentén morális ítéleteket alkotunk, és ezek teljesen biológiaiak: ártás vs. segítés, igazságosság és kölcsönösség vs. igazságtalanság, csoportbatartozás/hűség vs. egyénieskedés, tekintély és tisztelet, és tisztaság/szentség vs. undor. Haidt, ugyan túlzottan leegyszerűsítve, de azzal írja le a konzi hozzállást, hogy nem csak az első kettő számít, hanem mind az öt: nem csak a segítés és az igazságosság a morál része, hanem biológiailag meghatározott morál része az is, hogy az embereket összekovácsoló intézmények között nemes, méltóságteljes életet élni. Hogy ezek gyárilag bennünk vannak.

Furcsa ez az egész, mert ez a materialista/biologista megközelítés nekem igen idegen, de érdekes, hogy valahogy mégis azt vezeti le belőle, amit úgy nagyjából vélek a dolgokról. Úgy próbálom összeegyeztetni a világnézetemmel, hogy kb. mindig is tudtam, hogy bizonyos dolgokat az agy, bizonyos dolgokat a tudat-szellem irányít, és az evol-pszi csak feljebb tolja a határt közöttük: bizonyos szintű morál az agyműködés része is, és van egy magasabb morál, ami már a szellem területe, kb. így próbálom meg összeegyeztetni a dolgot.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.15. 17:53:51

shenpen:
hidd el, nincs ellentmondás. az emberi kultúrának, közösségeknek, társas viselkedésnek biológiailag "kódolt" alapja van - nehezen is menne másként.
ettől függetlneül csupán jelenségekből igyekszünk visszavezetni az okokat, amiket mivel nem ismerünk, igyekszünk mögéjük látni esetleg azt is, ami nincs ott.
az emberi információszerzés léptékváltása gyönyörűen leköveti a vallás és a trandszcendes léptékváltása.

tölgy:
a szabadság igénye entrópikus cél. az entrópia kétfajta iránnyal operál: a komplex rendszerek lebomlása, illetve komplex rendszerek önsokszorosítása. a legstabilabb állapot elérése a legnagyobb függetlenség, a történésekben a lehető legnagyobb súly elérése, vagyis a "szabadság".
amikor olyan dolgokról beszélünk, hogy organikus, meg hagyományos, akkor nekem léptékzavarom szokott lenni, mert én nagyobban gondolkodok (na nem azért, mert megérdemlem), a relativizmust pedig egyrészt az unvierzum természetéből vezetem le (az anyag fejlődése, és az anyagi világ általunk leírt szabályainak komplex kialakulása), illetve abból a tényből, hogy a konstans vagy időnélküliséget, vagy káoszt feltételez, s mivel egyik sincs, így állandóság sincs - illetve ha lesz, akkor nem lesz, aki érzékelje, leírja, megtapasztalja.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.15. 18:12:41

"az emberi kultúrának, közösségeknek, társas viselkedésnek biológiailag "kódolt" alapja van"


Az király. De akkor nincs szabadság.
Vissza a homályzónába.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.15. 18:41:36

szabadság?
"a szabadság igénye entrópikus cél. az entrópia kétfajta iránnyal operál: a komplex rendszerek lebomlása, illetve komplex rendszerek önsokszorosítása. a legstabilabb állapot elérése a legnagyobb függetlenség, a történésekben a lehető legnagyobb súly elérése, vagyis a "szabadság"."
nincs biza. determinizmus üti fel a fejét minden molekulás kötésben. már mióta vannak molekulás kötések. hogy előtte mi volt, meg miért pont ez lett? homályzóna. isten volt az.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.10.15. 19:13:09

bs,

bocsi, de ez egy marhaság. Az ember ugyanis nem feltétlenül cselekszik mindig "lehető legnagyobb súly elérése", vagy "hatékonyság" stb. szerint (talán a rational choice theory-t kéne ezzel csesztetni). Én a magam nem egy példájából tudom. Tehát cselekedhetek így is, meg úgy is: ez hogy lehetséges, ha determinizmus van? Pl. rohadt éhes vagyok, de megteszem, hogy nem eszem. Ez hogy lehetséges?
Ezekre sajnos a stupidó materialista determinizmus nem képes válaszokat adni.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.15. 22:36:32

gabrilo:
a materialista nézet nem foglalja magában az állítást, hogy a világ sorsa egykimenetes.
lehet, hogy az entrópia lecsökken nullára, és úgy marad. lehet, hogy elszáll a végtelenbe, és úgy marad. lehet, hogy összeomlik, és kezdődik minden előről, vagy valami más kezdődik belőle. fogalmunk sincs.
ellenben olvastam egy könyvet, amiben leírták, hogyan lesz vége a világnak, ami attól függetlenül úgy és akkor fog bekövetkezni, hogy mit csinálunk. tessék a determinizmust ott keresni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.10.16. 22:00:02

Az entrópia nem csökken.
A determinizmusból nem következik racionalitás. A világ nem tervezetten keresi a maximális entrópia, hanem egyszerűen a magasabb entrópiájú állapotok valószínűsége magasabb, ezért a "véletlen" mozgások nem teljesen egyenletes eloszlásúak.
Determinisztikus rendszerben a véletlen szó alatt kaotikusat kell érteni.
"Tehát cselekedhetek így is, meg úgy is: ez hogy lehetséges, ha determinizmus van?"
Ez nem mond ellent a determinizmusnak, csak a racionalitásnak. Ha egyszerűen a te neuronjaid állapota, amit nevezhetünk az egyszerűség kedvéért gondolatnak épp azt mondják, hogy fontosabb bs-sel vitatkoznod, mint enned, akkor azt teszed.
A determinisztikus világképpel nem az a baj, hogy nem lehet, hanem,hogy nem tetszik. Senki se szeret úgy élni, hogy ő csak egy biokémiai rendszer, aminek egyik állapotából következik a másik. Lehet, hogy az egonk csupán virtuális, de nagyobb annál, hogy ez el tudjuk fogadni.
"If our society seems more nihilistic than that of previous eras, perhaps this is simply a sign of our maturity as a sentient species. As our collective consciousness expands beyond a crucial point, we are at last ready to accept life's fundamental truth: that life's only purpose is life itself."

Viszont erről könyveket lehetne megtölteni és én is éhes vagyok, tehát megvacsorázom :)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.10.17. 15:35:26

Madison:
"As long as the reason of man continues fallible, and he is at liberty to exercise it, different opinions will be formed."
Szóval a különbözőségek, így a szabadság is, csak tévedés eredménye.
Így a szabadság nem más, mint jog a tévedéshez.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása