Közvetlenség

tallian.miklos I 2008.09.23. 10:54

Henry Purcell King Arthur című semi-operája nem túl meglepő módon a mitikus angol középkorban játszódik, lovagokkal, Merlin varázslóval és hasonlókkal felturbózva mondja el Artúr király jegyesének elrablását, majd kiszabadítását. A zene szigorúan szubjektív megítélésem szerint remekmű. Több felvételen is hozzáférhető, a leghíresebbek Deller, Christie és Pinnock munkái. Most képzeljük el a történetet színpadon. Megvan? Akkor nézzük meg a 2005-ös salzburgi előadás egy részletét, vezényel Harnoncourt, a minőségért elnézést:

Elsőre elég megdöbbentő. A helyzet az, hogy egy kicsit csaltam, mondhatni, nem bontottam ki az igazság minden részletét, csak annyit ejtettem el, hogy ez bizony egy úgynevezett semi-opera, és ebben van a csel. Ez körülbelül annyit jelent, hogy a főszereplők egy árva hangot nem énekelnek. Ők prózai színház formájában előadják a történetet, közben jönnek a cselekmény szempontjából hol fontosabb, hol kevésbé fontos énekes részek, ahol mindenféle természeti és természetfeletti lények, továbbá katonák, parasztok és egyebek, mindenesetre lényegében mellékszereplők fakadnak dalra. Az előbbi részben a rock-koncert valójában a termés betakarításán ünneplő parasztokat ábrázol, utána pedig talán a leghíresebb Purcell-áriában Vénusz énekel Anglia szépségéről.

Mi ebben a csel? Nagyon egyszerű. A közvetlen, szüleinktől, rajtuk keresztül nagyszüleinktől, és további felmenőinktől ránk hagyományozott színházban és operában a főszereplők főszereplők, a mellékszereplők meg mellékszereplők, nincs kavarodás. Itt ellenben van húsz különféle kisebb-nagyobb szerep, amit rendszerint kevesebb énekessel kell kigazdálkodni, a kórus egyszer brit seregeket, másszor nimfákat, harmadszor parasztokat ábrázol, a teljes oda-vissza öltözködést szinte lehetetlenné tevő változatosságban. Az egész nagyon nehezen fér bele a színház ránkörökített közvetlen hagyományába, ami olyan messze került ezektől a gyökerektől, hogy már nem tudja jelentős törés nélkül befogadni ezt a formát, ami pedig kétségkívül hagyományos.

Ilyenkor szoktak félmegoldásokat alkalmazni: koncertszerű, vagy részben szcenírozott előadások, meg hasonlók. Ami, ismétlem, félmegoldás. A darab eredeti szerkezetéhez, eredeti előadási környezetéhez hű előadásához a közvetlen hagyomány helyett alapos kutatómunkával fel kell deríteni minden eredeti körülményt, azaz meg kell kísérelni valamiféle közvetett hagyomány szellemében eljárni, nem tudok jobb kifejezést. Ezek aztán lehet, hogy ma mesterségesen, anakronisztikusan, esetleg botrányosan hatnak. A King Arthur teljes előadása az illusztrációnak használt felvétel esztétikai posztmodernizmusának, pozőrködésének elhagyásával is meglehetősen szokatlan volna, viszont szerkezetileg ez a színrevitel hűségesebb az eredetihez, mint a mai színház- és koncertfogalmainkhoz jobban illeszkedő változatok.

Ez persze csak egy példa volt, és leginkább azért ez, mert sokkal szívesebben rakok be operarészletet, mint az egészségbiztosításról vagy az oktatási reformról vitatkozó politikusokat. Bocsánat, hogy hirtelen emlegetésükkel sokkot okoztam. A lényeg, hogy a közvetlen és a közvetett hagyomány közötti választás problémája az élet számos helyzetében előkerül, és általános recept nincs arra, hogy melyiket kell alkalmazni. A konzervatizmus eleve nem szeret általános recepteket adni, megjegyzem.

Azonban, és itt rátérnék a tanulságra, ma Magyarországon elég speciális a helyzet. Minden körülöttünk lévő közintézmény, szervezet és hasonló valamiféle közvetlen hagyomány mentén szerveződik, azonban ez a közvetlen hagyomány nagyon nagy részben hamis. Évtizedek óta tartó illúzió. Nem tudunk olyan nagy társadalmi rendszert mondani, amely ne a szocialista diktatúra folytatása volna valamilyen úton-módon. A legtöbbjük (hibás) alapelveiben is ezt viszi tovább, és működési mechanizmusában mindegyik ilyen, kivétel nélkül. A szocreál kontextuson kívül, Kádár és Fekete elvtársak rendtartási és finanszírozási politikája nélkül ezek működésképtelenek.

Épp ezért ma Magyarországnak sokkal jobban kellene fókuszálnia a közvetett hagyományból következő attitűdök felélesztésére. Több olyan korszak is volt a magyar történelemben, amikor jelenlegihez hasonló módon, a megelőző korokhoz képest nagyobb globális versenyhelyzetbe kerültünk, emellett (mai szóval élve) beáramlott a külföldi szaktudás és tőke. Akkor sokkal jobban tudtunk ezekből profitálni, mint most. Ha nem tanulunk azokból a példákból, elbukunk, és mi leszünk a hibásak, senki más.


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr18673296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

heki 2008.09.23. 12:40:30

Kicsit off

Azért Purcell mindent visz (sajnos elnyomta a cikked lényegét bennem, mindjárt be is rakok egy kis Lully CD-t)
Purcell tud. Meg a korabeliek.

Szóval.
És akkor ilyen közvetett hagyomány a régi államforma, a királyság is? Szerinted?

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.09.23. 15:21:26

heki

Szvsz Mikós inkább a hagyományok szerves, de kreatív megtisztítására, átültetésére gondolt általában. Abszolút egyetértek vele. A hagyomány nem múzeum, amit fennkölt tisztelettel kell imádni. Ez a fő baj a kirakat-jobboldalisággal is, szánalmas ahogy felületes külsőségekben élik ki a romantikus hajlamaikat. Igen. A hagyomány ne romantikus legyen! Napi kézzelfogható valóság.

A monarchiában is biztosan van átültethető, értelmezhető elem a mai korra érvényes elem, de, ahogy a cikkben is áll, ahhoz nekünk is meg kell dolgozni.

mr. pharmacist1 2008.09.23. 15:27:12

(Ó, épp tegnap hallgattam eztet:

www.youtube.com/watch?v=yGYQtNAHbX4

Az éles szemű megfigyelőt nem tudta átejteni a Tisztelt Szerző, hiszen az tudja, hogy Purcellnek csak egy operája van ;(.

Ellenben én a Kinks Arthur-ját is szeretem.)

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.09.23. 16:31:48

bazalttufa · konzervatorium.blog.hu 2008.09.23. 15:21:26

"Ez a fő baj a kirakat-jobboldalisággal is, szánalmas ahogy felületes külsőségekben élik ki a romantikus hajlamaikat."

Mondasz példát kirakat-jobboldali emberre?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.09.23. 16:52:19

Egyetértek a poszttal. Pláne a mai (posztmodern) világban sokkal bátrabban lehetne nyúlni olyan hagyományokhoz, melyekhez tényleg érdemes.

Hogy mást ne mondjak: a két világháború között Magyarországon rendkívül magas színvonalú kulturális élet volt, melyet a kommunizmus több-kevesebb eredménnyel tönkrevert. Ha csak egy kicsit többet foglalkoznánk az akkori szerzők gondolataival, szerintem már előrébb járnánk.

Sir Humphrey · http://konzervatorium.blog.hu 2008.09.23. 21:38:18

Dido és Aeneas. A legszebben kifejezett fájdalom, amivel találkoztam:

www.youtube.com/watch?v=D_50zj7J50U

tallian.miklos 2008.09.23. 22:38:44

Dido és Aeneasom van vagy 5 féle, a Janet Baker-félét (Lewis) speciel lenyúlta valaki, de van egy Pinnock, egy Jacobs, egy Mackerras, meg még egy, ami nem jut az eszembe.

A királyság érdekes felvetés, mindig az a kérdés, hogy működne-e, de a poszttól szerintem messze vezet. :)

tallian.miklos 2008.09.23. 22:42:06

Na, ami nem jutott az eszembe, az egy Joel Cohen nevű amerikai karmester, de van még egy, Sir John Barbirolli is. Szóval ez 6 Dido és Aeneas nálam. :)

mr. pharmacist1 2008.09.24. 00:19:24

Nekem meg Hogwood van, bibibí.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.09.24. 14:57:53

Úlfhéðinn

Nem mondok neveket, és erre jó okom van :D. Ismerek olyan embereket, akik a romantikus külsőségeket tényleg pozitív tartalommal töltik meg. A parasztruhában lejtő értelmiségi néha tényleg megéli az elvágyódás tárgyát, kecskét, marhát tenyészt, gyümölcsöst ültet, őrzi a választott környezet originalitását, a házakat, a környéket, és miközben helyi eseményeket szervez, minifesztiválokat, ott a tényleg gyönyörű népzene mellett megjelenik Dresch Mihály és olyan kortárs jazzre bulizik a jónép, hogy ihaj. Magától értetődően, természetesen működik a hagyományok megőrzése és feldolgozása.

Noha még nem ez a jellemző, de én látom az egyre sokasodó ilyen kezdeményezéseket. A baj ott kezdődik, amikor egyesek attillában hőbörögnek, ősi jelképekből állítanak érinthetetlen totemoszlopot, és ezt gondolják tradíciónak.

Én pl. ahhoz, amit Miklós feszeget nagyon közel állónak érzem azt, amit a Bűvösszakácsék tesznek. A világ élvonalához mérve magunkat, kemény önkritikával, de a lokalitásra és az értékes tradíciókra támaszkodva, azt előbányászva (mert csak arra lehet) próbál kiutat találni.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.09.24. 16:41:39

bazalttufa · konzervatorium.blog.hu 2008.09.24. 14:57:53

"Nem mondok neveket, és erre jó okom van :D"

Pedig tényleg csak kíváncsi lettem volna... :)

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása