Rendteremtés olasz módra

phaidros I 2008.08.05. 14:30

Eredetileg a Seres-Berlusconi tengely (LOL!) kapcsán szerettem volna írni az Olaszországban jelenleg folyó ujjlenyomat-vételi kampányról, illetve az azt övező általános hisztériáról, de Tiboru posztját olvasva felelevenedtek bennem pár évvel ezelőtti szicíliai emlékeim, s ez kicsit más irányba fordította a témát.

Egy kora nyári, napfényes hajnalon szálltunk partra Palermóban; erről a reggelről két ma is élénk emlékem van: az egyik a pékáruk illata, miközben kis csapatunk a csípős hajnali tengeri levegőben végigdübörgött a csendes, néptelen, de már napfényes utcákon, a romos és nagyon sajátos hangulatú házak között, Monreale felé - a másik a vörös barettes, terepruhás, gépkarabélyos őrkatonák a kikötő kijáratánál. Ez a két dolog megadta az alaphangulatot, a péksüti finom volt, Szicília csodálatos, és utána sem láttam ott Carabiniere-t géppisztoly nélkül.

Sosem éreztem még magam annyira biztonságban. Igaz, ennek csak az egyik fele volt a szemmel látható rendőri biztosításnak az eredménye - a maffia érdekelt az idegenforgalomban, ezért állítólag tilos a turistáknak kárt okozni. (Elhittem. Amúgy is felesleges aggódni amíg meg nem történik a baj, motorostúrán ez a tétel meg hatványozottan igaz.)

De nem volt ez mindig így.

16 évvel ezelőttig Szicíliát gyakorlatilag egy bűnszövetkezet kormányozta, s az olasz állam vezetői legfeljebb felhasználni tudták őket saját céljaik érdekében (s ez kölcsönös volt). A Mario Puzo regényéből készült legendás filmnek is köszönhetően sokan hallottak már a Maffiáról, de azt már kevesebben tudják, hogy a szicíliai maffia egy elnyomott, örökké idegen megszállás alatt lévő, minden szempontból elszigetelt társadalom szülötte. Vezetői olykor szabadságharcosként is felléptek - bár azért Salvatore Giuliano-s pólókra a forradalmi hévtől párás szemű ifjúbalosoktól ne számítsunk, bármennyire is jóképű fickó volt ő - tekintettel a Purtedda dâ Ginestra-ra. Na nem azért, mert ott mészárlás volt, azt ki lehet mosni, a fő hogy jóképű és merész - csak sajnos az elvtársakat, és velük együtt a népet lőtték halomra. A nép még hagyján, a forradalom áldozatokat követel, nade az elvtársak?!

A szicíliaiak számára, mint minden, egészséges nemzettudattal rendelkező megszállt nép számára, minden korban egyértelmű volt, hogy a megszállók hatóságaival való együttműködés egyenlő az árulással. S aki megszegi a hallgatás törvényét, az az életével fizet érte. Az idők folyamán kialakult egy belső hierarchikus társadalmi rendszer, egy saját belső világ, saját szigorú, a körülmények diktálta szabályokkal, s ezek a szabályok nem változtak az évszázadok múltával. Innen eredeztethető a Cosa Nostra név, melynek jelentése: a mi ügyünk.

A közben megerősödő (meg kell jegyezni, hogy nem feltétlenül tisztességesebb) államhatalom természetesen nem tűrhette a konkurrenciát, és a maffia módszerei, anakronisztikus, feudális rendszere is egyre kevésbé keltett szimpátiát a lakosság körében.

És egy idő után átléptek minden elfogadható határt.

Tiboru engedelmével (ezúton is köszönöm) idéznék a fenn említett posztból egy részletet:

1992 májusában Giovanni Falcone bíró (plusz a felesége, plusz négy testőre) repül a levegőbe, majd két hónappal később Paolo Borsellino (szintén büntetőbíró) és öt testőre szakad apró kicsi darabokra egy-egy alaposan kitervelt robbantásos merénylet következtében. Mindketten becsületesek, megvesztegethetetlenek, eltökéltek és... idealisták voltak. Riszpekt nekik, illetve emléküknek!

...

1992. július 25-én, egy csöndes szombati hajnalon három katonai szállítógép landol a palermói Punta Raisi repülőtéren (amit nem mellesleg 1995 óta úgy hívnak, hogy Falcone e Borsellino…); a gépekből háromszáz vörös barettes, szép szál legény szállt ki, majd a kicsit régimódi, de jól bevált Beretta BM59 Parával olasz módra a karjukban siettek a rájuk váró terepjárókhoz, s két óra múlva Palermo valamennyi, jelentősebb közintézménye és nagyobb közlekedési csomópontja az ellenőrzésük alatt állt. Elkezdődött a szellemes (és egy kicsit vészjósló) módon „Szicíliai vecsernye” fedőnévre keresztelt komplex művelet, melynek célja a rend megteremtése, körözött bűnözők elfogása, a közbiztonság helyreállítása volt a szigeten.

Még aznap délután további C-130-asok és G-222-esek érkeztek, fedélzetükön további 700 ejtőernyőssel, majd a következő napokban 1800 hegyivadásszal, 800 bersagliere-vel, 2200 gépesített lövésszel és 1500 tengerészgyalogossal. Szicíliában gyakorlatilag bevezették a katonai közigazgatást… Itt és most elégedjetek meg még annyival, hogy a művelet hat (!) éve alatt az olasz hadsereg mintegy 140 ezer katonája fordult meg Szicíliában rotációs alapon (egyidőben 7-8 ezer volt jelen); 14 különböző dandár küldte oda katonáit, akik több százezer igazoltatást, harmincezer házkutatást folytattak le, a 72 hónap alatt több, mint 800 kiemelt körözöttet fogtak el, pár tucat bűnözőt tűzharcban semlegesítettek, és jelenlétük okán a kriminálstatisztikák 30-40 százalékos csökkenést mutattak, minden kategóriában…

Persze, ez sokba került, és hát fasisztoid módszer is volt rasszista alapon (nem érdemes egy szicíliainak szemtől-szembe megpendíteni, hogy ő olasz lenne). Mentségükre szolgáljon, hogy az olaszok nem tudhatták azt, amit nálunk már minden haladó értelmiségi tud: hogy hózentrógeres szakállas filozófusok vezetésével 2 hadosztály szociológus secpec rendbe rakta volt Szicíliát, és csak fele annyit kértek volna érte társadalomkutatási célokra. Hiszen a maffia "csak" egy, mélyen a történelemben gyökerező kulturális sajátosság, és a bűnözés kizárólag a társadalmi igazságtalanságokra adott válasz...

Egyébként a rendteremtés Giuliano Amato miniszterelnöksége idején indult el - ő az Olasz Szocialista Párt színeiben indult. Leftish law & order, lol.


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr92601362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ekkerjoz 2008.08.05. 15:03:41

Mintha éreznék egy kis neheztelést drága hazai liberális véleményformálóinkkal szemben, de tán még túlzó párhuzammal a kisebbségi bajaink is eszembe jutottak, minden rasszista és felületes hang nélkül.
Jó dolgozat volt, de sem Tiboru mester, sem magad nem vizsgáltátok, hogyan szakadt meg a kapcsolat a maffia és a politika között.
Vagy nem is szakadt meg?

phaidros 2008.08.05. 15:13:52

Minden, a valósággal hasonlóság csupán a véletlen műve. :)

Tiboru úrnak teljesen mellékszál volt ez a téma. Én meg igazából nem tudom. Ha nagyon cinikus akarnék lenni, azt mondanám, hogy a maffia átvette a kormányzást Olaszországban, és kiirtotta az otthoni konkurrenciát. :)

A Corleone család immáron törvényes üzleti vállalkozás lett, aki meg nem értette meg az idők szavát, az rosszul járt.

phaidros 2008.08.05. 15:15:43

De egyébként ebben nincs semmi furcsa. Itthon gyorsított ütemben ugyanez játszódott le. Manapság a köztiszteletben álló maffiózókat maga az állam védi, legyen akármilyen kormány éppen. És ha ezzel foglalkozni mersz, egyszercsak csúnyán összevered magadat a Dunaparton...

ekkerjoz 2008.08.05. 15:48:34

Ezek az olaszok, jó nekik, legalább a sereget be tudták vetni, mint most Rómában is, vagy Nápolyban.
De nekünk nem maradt honvédségünk, amit bevethetnénk a megélhetési erdőirtás, vagy autópálya szétlopás ellen...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.05. 17:00:33

Ilyenkor szokták idehaza előkapni a Csendőrség újjáélesztésének gondolatát...

Merthogy militarizált, keményebb, "férfiasabb" szervezet, mint a kicsit már elpuhult, jogvédők és politikusok által számtalanszor megalázott, roppant óvatoskodóvá vált Rendőrségünk...

Agent Cooper 2008.08.05. 17:25:36

Úgy is van! Én a koncentrációs táborokat is újra bevezetném, de a szemet szemért elvet mindenképpen.

Ráadásul azért jó ez a szicíliai példa, mert az tényleg reális megoldás, hogy bevonuljunk tankkal a 8. kerületbe.

Kúrcsány Ferenc 2008.08.05. 17:31:09

"roppant óvatoskodóvá vált Rendőrségünk"

Már nem is mernek kimenni az utcára igazolvánnyal és vipera nélkül... Szegénykék.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.08.05. 17:36:29

phaidros · konzervatorium.blog.hu 2008.08.05. 15:15:43
Így van.
A 90-es években Papp Lajos fel akart lépni az egészségügyi beszerzéseket intéző maffiahálózat ellen (ami ellopja a pénzek 20-35%-át!).
Pont az történt vele, amit leírtál.
Ezek után úgy gondolta, hogy talán többet használ az embereknek, ha tovább műthet és a családja se veszti el...
De tényleg lehetséges, hogy néhány mártír javíthatna a helyzetünkön...

Tenoce · http://www.deezer.com 2008.08.05. 17:56:20

@Agent Cooper

Bar elismerem hogy a 8. keruletben is lenne mit csinalnia a tankoknak, de sztem gondolkozzunk a 2.-ban es a 12.-ben.

Gondolom egyetertesz ;)

Eagle15 2008.08.05. 18:34:50

Mit nem mondanak az elvtársak, tankokkal a 2., 12., 8., kerületbe. Ez félelemkeltés, irtozatos még a gondolat is..! :)

atlbilbaoo 2008.08.05. 18:52:11

Azért kicsit erősen árnyalt a kép Salvatore Giulianóról, ajánlanám minden olvasó figyelmébe a következő könyvet:Három zászlót Salvatore Giulianónak. Hiteles dokumentumregény. És mindjárt másképp fest akár a Portella della Ginestra massacre, vagy az 1947. május elsejei vérengzés is.

gramercy (törölt) 2008.08.05. 19:15:04

visszasírod a munkásőrséget is?

crix 2008.08.05. 20:46:29

úristen gramercy ez hogy jött ki?
ugye vicc volt?
kérlek erősítsd meg

phaidros 2008.08.05. 20:54:39

atlbilbaoo,

Bevallom, a szívemhez közelebb áll az A szicíliai c. regény Giuliano-alakja, amelyet szintén Mario Puzo formált meg. Sőt, akár úgy is lehetett az eset, ahogy ő leírja, tehát hogy Giuliano ártatlan volt a mészárlást illetően.

Az említett dokumentumregényt sajna nem olvastam, de akkor eszerint Puzo az alapján írhatta a regényét.

phaidros 2008.08.05. 21:03:00

Szerintem a tankoknak az V. kerületbe kéne bevonulniuk. :o)
Kezdjük a problémamegoldást a bajok valódi forrásánál, ott ered a tisztátlan állagú folyó...

phaidros 2008.08.05. 21:18:22

A munkásőrség csinált valami effektívet anno?

CrL 2008.08.05. 21:28:43

de itthon ki tenne rendet?

phaidros 2008.08.05. 21:42:29

Hát, ennek a feladatnak tudtommal már most is megvan a felelős szerve. Sőt, továbbmegyek, ennek a felelős szervnek ez a feladata sosem szünetelt.

Egy dolog teljesen biztos: ez a szerv nem az említett két hadosztályni szociológus a hózentrógeres filozófusok irányítása alatt.

Jelen pillanatban viszont úgy tűnik, hogy a hózentrógeres filozófusok irányítása alá tartozik az említett szerv is, sőt, a helyzet az, hogy még a szociológusok is felettük vannak. :o) Úgy érzem, ebből idővel baj lehet.

Piccola 2008.08.05. 22:12:55

(Borzalmas a helyesírás, olasztudás nélkül pedig nem kellene erőltetni az olasz szavak használatát, mert a posztban mindegyik többes számban van.)

phaidros 2008.08.05. 22:28:30

Valóban nem tudok olaszul, de gondolom carabinieri lehet az egyik, s a bersaglieri lehet a másik... Ha megmondod, mi az egyes száma, akkor kijavítom szívesen.

Piccola 2008.08.05. 23:14:39

Mindkettőnek -e a vége egyes számban. És légyszi: Palermóban (itt a link is rossz helyre mutat). Köszi szépen.

Nem értem mi az, hogy "Maffia". Nincs olyan, hogy "a" maffia. A Cosa Nostra nem "a Maffia szicíliai neve", hanem a szicíliai maffia neve.

Csak félve ajánlom Diego Gambetta szociológus-közgazdász műveit a témában :)

phaidros 2008.08.05. 23:26:21

Jó, hogy valaki a linkeket is megnézte. Becsszóra megnyomtam rajta a Ctrl-C-t, csak a nem vette a lapot... :)

Köszi, javítottam az említett dolgokat! Olaszul azért nem akarok jelenleg tanulni. :) A maffia szóval azért vitatkoznék, manapság már nem csak az eredeti, a szicíliai maffia létezik, hanem pl. az orosz is. S ha nagybetűvel kezdik, akkor az az eredetit jelenti, a szicíliai gyökerű bűnszövetkezetet. Legalábbis mindig ebben a formában látom ezzel a jelentéssel. Ami nem jelenti azt persze, hogy ez így helyes, de hogy elterjedt, az biztos.

hcrules 2008.08.05. 23:45:06

Nem ilyen meg olyan kerületekbe kellene bevonulnia a hadseregnek hanem Borsodba meg Szabolcsba! Nyírbátort különösen ajánlanám az uraknak :)

JámborAndrás · http://magyarinfo.blog.hu/ 2008.08.05. 23:59:03

phaidros · konzervatorium.blog.hu 2008.08.05. 21:18:22
A munkásőrség csinált valami effektívet anno?
Hozentrogeres szociologusokat vertek.
pl. 88 márc 15
Akkor cikked alapján jöjjön a Munkásörség?:D

phaidros 2008.08.06. 00:05:11

Nagy a kísértés, de nem, de csak mert akkor kapok a zsömlétől. :D

radiris 2008.08.06. 00:08:49

Piccola, tévedsz: van olyan, hogy "a" maffia. És most ne kezd el megint okoskodni (igen, elismerjük, hogy nagyon művelt és olvasott lehetsz, hiszen le tudod írni helyesen Gambetta nevét, meg kioktatsz mindenkit, hogy az -i az többesszám-jel, ), de a maffiával kapcsolatban tévedsz.

Szerinted van olyan, hogy Fehér Ház? Vagy csak fehér házak vannak?

Van olyan, hogy Hold, vagy csak holdak vannak?

A Maffia az a Fehér Ház. A Hold. De lehet, hogy ezt Diego Gambetta másként fogalmazná meg.


Beképzelt okostojás...

radiris 2008.08.06. 00:14:43

És még valami: aszongya az olasz kultúra bajnoka, hogy:

"...olasztudás nélkül pedig nem kellene erőltetni az olasz szavak használatát..."

Hát hogy írnád le olasz szavak használata nélkül azt, hogy bersagliere vagy carabiniere, te felfújt hólyag?!

Meg tudok őrülni az ilyenektől, akik egyvalamit megtanultak (általában valami periférikus dolgot), aztán ezen a szűk mezsgyén oszták hívatlanul az észt, mert ott nagyon komfortosnak érzik magukat...

Méghogy borzalmas a helyesírás, mert két főnévben a szóvégi -e helyett -i szerepel... Ó, anyám...

Piccola 2008.08.06. 00:19:42

Azt tudom, hogy a "Fehér Ház" vagy a "Hold" mit jelöl, azt viszont nem, hogy a "Maffia" mit. Phaidros elmondta, mit ért alatta, amit el is fogadok, ennyi.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.06. 00:33:14

Piccola (ezek szerint te nő vagy...),

ha szerinted nincs olyan, hogy "a Maffia", akkor hogy fordítanád le ennek a Gambetta-cikknek a címét? Természetesen értelmi és nem szolgai tükörfordításra gondolok...

Fragments of an Economic Theory of the Mafia

Piccola 2008.08.06. 00:36:06

Nem erre gondoltam a helyesírással, hanem a "Palermóban"-típusú dolgokra (mert van még bőven, csak ez bántotta leginkább a szemem), de mindegy. A carabiniere csendőr (ez elég közismert egyébként), a bersagliere pedig rohamlövész.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.06. 00:36:45

Biztosan olvastad, de azért a többiek kedvéért elmondom, hogy a szicíliai gyökerű szervezett bűnözés gazdasági-pénzügyi alapú működési mechanizmusáról, haszonelvűségéről ejt egy-két keresetlen szót.

radiris 2008.08.06. 00:42:54

Ha tiboru nem világosított volna fel, hogy nicked alapján nő lehetsz, most akkor is kitaláltam volna...

Megnézted a bersaglierit a wikiben, mi?! :-))

Szóval ha fiú lennél, tudhatnád, hogy ezek a szavak, mint a carabiniere vagy bersagliere ugyanúgy nem helyettesíthetők a szótári fordítással, mint ahogy nem mondod a párizsi sugárútra, hogy az Elíziumi Mezőkön sétáltál.

Csendőr van vagy harminc országban, carabinieri csak Olaszországban (na jó, és Moldovában, de az nem játszik...), tehát ha azt mondom, hogy láttam két carabinieret, akkor az nem ugyanak, mintha azt mondanám, hogy láttam két csendőrt.

A bersaglierekkel ugyanez a helyzet, sőt.

Úgyhogy maradj meg szerintem Gambettánál, a katonáskodást hagyd azokra, akik egy kicsit értenek is hozzá, nemcsak a wikin vagy a guglin keresztül...

Piccola 2008.08.06. 00:43:54

Tiboru: kisbetűvel. A nagybetűt nem értettem. Kisbetűvel a szervezett bűnözésre utal, a szerveződési formára, nagybetűvel viszont már tulajdonnév.

radiris 2008.08.06. 00:43:59

Na jó éccakát, a bersagliereknek és a carabiniereknek is, na meg Piccolának is, egye fene...

:-)))))))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.06. 01:02:35

Tulajdonnév persze: a szicíliai szervezett bűnözést jelenti, a Cosa Nostrát.

Tudod Piccola, annó (nyolcvanas évek) Romániában csak egyfajta fénymásoló volt, méghozzá a Xerox cég által gyártott termék. Ezért a romániai köznyelvben a "xeroxozni" annyit tett, mint fénymásolni.

Aztán felbukkantak más márkák is, de a szó megmaradt; írásban a Xerox az illető tjpusú fénymásolót jelentette, a xerox pedig egyszerűen annyit tett, hogy "fénymásoló".

És ugyanez volt a helyzet az Adidas edzőcipőkkel; nagybetűvel az adott terméket jelentette, kisbetűvel ("vettem magamnak egy adidast") bármilyen sportcipőt.

Ilyesfajta transzformáción ment keresztül a maffia szó is.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.06. 01:13:40

Akkor én is búcsúzom; szép álmokat!

Aran-ka · http://aran-ka.blog.hu 2008.08.06. 10:55:14

nem akarok nagyon okoskodni, de a mafia ereditileg szicilia szleng szo, majd utana nezek a jelentesenek..

Piccola 2008.08.06. 11:10:24

Persze, értem a lényeget, csak én nem szoktam sűrűn azzal a formával találkozni, hogy "Maffia", főleg, hogy van másik neve is (C. N.).

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.06. 16:14:35

Piccola,

akkor ebből már azt is tudjuk, hogy Észak-Amerikában élsz (USA vagy Kanada?)

Piccola 2008.08.06. 16:46:13

:) Nem az amerikai Cosa Nostrára gondoltam, hanem a szicíliaira. (Magyarországon élek.)

csati 2008.08.07. 08:43:37

Kár, hogy a kommentelés megint teljesen eltért a témától és hülye, helyesíráson való okoskodásban végződött.

Pedig érdekes kérdés, hogy milyennek, mekkora erejűnek kellene lennie a rendvédelemnek. Ami még megérne egy misét szerintem, az a köztéri kamerák elleni ódzkodás. Rendre felmerül, hogy milyen szörnyű az emberek megfigyelése, rögtön itt a Nagy Testvér, aztán ha nem sikerül elkapni a bűnözőt, akkor miért nem működik hatékonyabban a rendőrség.

Én személy szerint üdvözölném a láthatóbb, érzékelhetőbb (majdnem azt írtam; érezhetőbb - érezni azért nem akarom...:) rendvédelmi jelenlétet, pedig nem lakok, khmm..., problémás helyen.

phaidros 2008.08.07. 10:20:20

Csati,
a köztéri kamerahálózat rendesen ki van építve Londonban. El is kapják a késelőket általában. Más kérdés, hogy a halottaknak már mindegy, mivel úgy tűnik, hogy nem bűnözők késelnek, hanem a fiatalok diliztek be. :( S erre már nehéz mit kitalálni, amikor átlagpolgárok lesznek pillanatok alatt bűnözők és áldozatok is.

___________________________ (törölt) 2008.08.07. 13:24:31

Az amatőr, alkalomszülte késelőket el, de a profi bűnözők v. egyáltalán rutinos helyikeménycsávók rég rájöttek, hogy kapucnis pólóban kell járni, és akkor a kamera nem sokat ér.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.08.08. 00:42:21

Szomorú nap a tegnapi. Elfogták egykori kedves vendéglátómat, aki ugyan tetves egy maffiózó, de meg kell hagyni, élni és vendéget fogadni azt tud.

index.hu/politika/bulvar/cal080807/

___________________________ (törölt) 2008.08.09. 20:30:01

Jó kapcsolataid vannak :-))) Nálunk meg az volt, hogy amikor édesanyámnak lángosboltja volt, ott evett folyton a fél Száva-klán, mert a közelben laktak - eléggé ritkán fizettek a kajáért, akkor viszont sokat :-)))

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása