Állítsák meg az erőszakot!

tallian.miklos I 2008.06.27. 07:03

Kedves, drága, aranyos MTV, kedves, drága, aranyos sportszerkesztőségek, kedves, drága, aranyos sportriporterek, már majdnem vége az EB-nek, de talán még nem késő szólni, meg lesz még sportműsor bőven, szóval hadd éljek egy szerény javaslattal: tessék már abbafejezni a statisztika szép tudományának a megerőszakolását!

Jó, az sem semmi, ami a politikai szférában zajlik ebben a témában, de a sportriporterek mindent visznek, amit művelnek, az valami olyan durva szodómia, hogy ha valami élőlénnyel csinálnák, abba még Larry Flint is fülig elpirulna. Ha Klose vagy Schweinsteiger gólt lőtt a válogatottban, akkor a válogatott eddig sosem veszített, ez is növeli a mai esélyeiket, hát, kezicsókolom, a nagy büdös francokat.

Tessék már észhez térni. Meg statisztikát tanulni, azt senkinek sem ártana, egyébként. Szóval ez nem így megy, ha a fogadóirodák ezek alapján állítanák be a szorzókat, pillanatok alatt csődbe mennének. Márpedig nem mennek, tudjuk nagyon jól, elég jól megvannak, köszönik szépen.

Szóval. Gondolhatja valaki ép ésszel azt, hogy mondjuk egy 1920-ban lejátszott meccs eredménye (vagy akár az 1920 óta lejátszott összes meccs, vagy a hajuknál fogva előrángatott egyéb obskurus adatok egybeesések) bármilyen, a játékosoktól független, rajtuk kívül álló, objektív módon befolyásolják a most játszott meccs eredményét? Nem. Akkor ne is mondjunk ilyeneket.

És gondolja valaki, hogy ugyanezek az adatsorok valamiféle reprezentatív mintaként szolgálhatnak, aminek alapján megbecsülhető az épp aktuális meccs eredményének várható értéke? Ugye nem. Nem kell magyaráznom, hogy ez körülbelül olyan volna, mintha a Magyar Gárda gyűlésén végzett közvélemény-kutatás alapján készítenénk a választási előrejelzést. Akkor ne is próbálkozzunk ilyenekkel. Köszi.


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr26539552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BálnaUhr · http://balnavicc.blog.hu 2008.06.27. 08:15:12

Az, hogy mondanak statisztikai adatokat, az nem baj. Az MTV-nek van is erre majd' 30 perce. Az viszont rettentően idegesítő, hogy a meccsen 70 percen keresztül az adatokat sorolják. Hova tünt az igazi meccsközvetítés? Gundel meg maradjon a kaptafánál: Gundel Szakács Gábor.

Kozonithy 2008.06.27. 08:30:52

Egyetértek abban, hogy ne 70 percen keresztül közöljék ezeket. Azzal viszont nem, hogy ne közöljék ezeket az "érdekességeket" egyáltalán, csak azért mert tudományosan nem helyes. (mint statisztikát is tanuló szoc-hallgató is ezt mondom) Tény, hogy néha levonnak ezekből olyan következtetéseket, amik baromságok. Oké, azokat ne mondják, vagy ne mondják komolyan, de a közvetítés célja sokkal inkább a szórakoztatás, mintsem a tudományosság.

Szóval szerintem a megoldás valahol a cikk és a valóság között van. Mondjanak adatokat, akár még következtetéseket is levonhatnak ezekből, amik egyáltalán nem reálisak, de fokozhatják a nézők figyelmét, izgalmát... Valahogy úgy kéne megtanulniuk ezt, hogy éreztessék a nézőkkel, hogy a következtetés nem következik egyenesen az elhangzott adatból, de milyen érdekes, és mi lenne, ha most is bekövetkezne... hű meg há...

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.06.27. 09:04:33

Sztem mindenki belátja, hogy_statisztikailag_pont úgy van, ahogy mondod. Ettől függetlenül "lélektani előny" származhat abból, ha eddig jó előjel volt, hogy XY gólt lő. Az emberek babonásak. A sportolók meg extra babonásak.

Ja, és asszem Flynt, ipszilonnal.

MEDVE1978 2008.06.27. 09:22:13

Ez alapvetően egy amerikai szokás. Ott a törzsszurkolók egyik kedvenc dilije, hogy kívülről tudják a csapatról az összes lényeges és lényegtelen adatot. Ezt aztán minden meccs után fel is rakják a csapat honlapjára vagy az éves kiadványába.
Európában ez nem volt annyira divat, ugyanakkor sok ifjú riporter nyilván úgy gondolja, hogy ezzel megy is az idő, illetve a felkészültségét is mutatja, hogy felolvassa a statisztikákat.
(Mintha valamikor azt hallottam volna, hogy manapság a profi sportrendezvények előtt, ilyen "meccsreszabott" kiadványt kapnak a riporterek a rendezőtől).

Egyébként engem nem szokott zavarni a dolog, főként ha egy meccs szar és amolyan alámondásként megy szórakosztatásul.

Németül tudván mindenkinek ajánlok egy-egy német közvetítést. A legtöbb, amit eddig hallottam nagyon durván unalmas volt. Ha van helyzet, akkor röviden ismerteti a riporter, ha mezőnyjáték van, akkor viszont a következő történik: mondjuk unalmas meccsen passzolgatnak a pálya közepén, a riporter pedig egy szót se szól. Így a játék is unalmas és a riporter se próbálja feldobni. Inkább az idióta statisztikák.

Greg36 2008.06.27. 09:42:52

Ez sport, és nem matematika. Ráadásul foci. Ez a szépsége. Egy csapat minden statisztikában jobb lehet az ellenfelénél, ha egyetlen egy adatban, a rugott gólok számában alulmarad, akkor a többi adat senkit sem érdekel. Pedig matematikailag milyen szépen ki lehet elemezni, statisztikailag helyesen, hogy nem nekik kellett volna nyerni.
'Ha Klose vagy Schweinsteiger gólt lőtt a válogatottban, akkor a válogatott eddig sosem veszített, ez is növeli a mai esélyeiket, hát, kezicsókolom, a nagy büdös francokat." Pedig dehogynem. Ez nem statisztika, hanem lélektan. Ha a játékos úgy véli, hogy még soha nem kapott ki a csapata, amikor a piros, Malackamintás boxeralsójában játszott, akkor az istennek sem magyarázod meg neki, hogy statisztikailag hülye. Ha egy szurkoló azt látja, hogy sosem kaptak ki, amikor a csapatkapitány először a jobb lábával lépte át az alapvonalat, amikor a pályára vonult, akkor is hiába bizonygatod matematikailag, hogy nem így van.
Ha statisztikázni akar valaki, nézzen sakkot :)

flimo13 2008.06.27. 09:43:09

Gundi akkor közvetített a legjobban, amikor elment a kép, és rádiós stílusban nyomta. Inkább az, mint a stat, mert az esetek nagy részében úgyse a tv-t figyelem, hanem matatok valamit. A két somos viszont tényleg borzalom.

CiscoKid 2008.06.27. 09:50:02

Én annak ötülök, hogy legalább a játékosok horoszkópja alapján nem próbálják megsaccolni a meccs pontos eredményét.

Greg36 2008.06.27. 10:21:08

CiscoKid
Pedig az afrikai tornákon meg mérkőzéseken még a helyi varázslók meg sámánok is ott téblábolnak a kispad körül, és vádolták már meg egymást csapatok boszorkánysággal.

the real 2008.06.27. 10:23:10

Horoszkóp alapján csak egyes játékosokat nem játszatnak, mondják a francia-szakértők...
Az a Schweini-Klosés adat még engem is elgondolkodtatott, mert ugyanez igaz a játékosok háromnegyedére. De legalább nem azt mondták, hogy ha Lehmann vagy Kahn gólt rúgott, nem kapott még ki a csapat :)

Skeptical 2008.06.27. 10:23:50

tegyunk azert egyket dolgot helyre:

- az emlitett ket jatekos jelenleg is tagja a csapatnak, az 1920as evek jatekosai nem

- a szorzokat a meccsek elott allitjak be, nem akkor amikor az emlitett jatekosok golt lonek

- ha az emlitett jatekosok golt lonek, az azt jelenti, hogy a csapat golt szerzett, tehat a gyozelmuk valoszinusege maris nagyobb, mintha senki sem szerzett volna golt.

Ha az allitast ugy fogalmazzuk meg, hogy a nemet csapat gyozelmi eselyei nagyobbak, ha a csapatbol barki golt szerez, az teljesseggel vilagos, hogy helyes megallapitas. Ha azt mondjuk, hogy a nemet csapat gyozelmi eselyei nagyobbak, ha az emlitett ket jatekos golt szerez, szinten helyes, amit megtehetunk ugy is, hogy azt mondjuk: ha az emlitett ket jatekos egyike golt szerez, kisebb a nemet csapat veresegenek eselye.
A kommentator nem allitotta azt, hogy a gyozelem bekovetkezesenek valoszinusege 1, amiert a korabbi meccseken az allitas teljesult. Azt mondta, hogy noveli a valoszinuseget, ami jelen esetben helyenvalo megallapitas. Nem mondta azt, hogy minden ilyen esetben gyoztek, ezert most is gyozni fognak.
A te gondolatmeneteddel a problema az, hogy a merkozes nem lottoszamhuzas. Minden egyes lottoszamhuzas egymastol fuggetlen esemeny, mig a futballmerkozesek nem azok. Sot, a tamadasok sem fuggetlen esemenyek.

Egyszeruen vegiggondolva: ha egy golveszelyes jatekos jo formaban van, az eldonthet egy merkozest, nem?

vajon 2008.06.27. 10:34:05

"Pedig dehogynem. Ez nem statisztika, hanem lélektan. "

Hát igen. Vannak dolgok, amelyeket nem lehet kimatekozni. És vannak emberek, akik még azokat is megpróbálják. Ez legalább akkora hiba, mint statisztikának hívni a lélektant.

dreyelander 2008.06.27. 10:50:54

A cikk írója ezek szerint nem érezte a könnyed humort ebben a statisztikai adatközlésben...
Nyilvánvaló, hogy ezeket a "statisztikákat" nem kellene komolyan venni. Persze mindenkinek joga van merev, konzervatív, szőrszálhasogató fapofának lenni...:)

bűűnös 2008.06.27. 10:51:50

Gundel Takács márpedig jól közvetít. Még Knézynél is jobb.
vajonnal pedig teljes mértékben egyetértek!

Sieg 2008.06.27. 11:01:53

Egyetértek, de ez nem csak a focira vonatkozik. A legtöbb sportriporter élvezi a leghülyébb statisztikák sorolását. Ez még nem is lenne baj, elmegy az érdekesség kategóriában. Amikor viszont állandóan statisztikai ok-okozat következtetéseket vonnak le nyilvánvalóan független dolgok között, nyílik a bicska az ember zsebében.

Rengeteg statisztikát gyűjtenek a meccsekről. Mivel kis számú találkozót akarnak "megjósolni" ezekből a statisztikákból, szinte biztos, hogy egy-egy statisztika VÉLETLENÜL egybeesik azzal, amit ki akarnak hozni belőle.
Ha az EB előtt mondjuk minden meccs előtt feljegyeztem volna tök véletlen dolgokat (pl. sütött-e a nap, rántottát reggeliztem-e, esett-e a BUX, berúgtam-e, megvakartam-e a seggem a meccs előtt stb.) a döntőre szinte biztos, hogy találok valamit ami "összefügg" azzal amit "bizonyítani" akarok. Ha minden német győzelem előtt megvakartam a seggem de a vereség előtt nem, az még nem jelenti azt hogy ha a döntő előtt is megvakarom, az növeli a németek esélyeit.

tallian.miklos 2008.06.27. 11:42:01

Skeptical, hadd mondok valamit. A Klose-állítás lényege az, hogy nem _akárkinek_ kell gólt szeretni, hanem Klosenak. Amit elmondasz arra, hogy ha bárki gólt szerez, az növeli a győzelem esélyét, triviális.

Itt azonban nem erről volt szó, az állítás (Klose kiemelése miatt) úgy fogalmazható meg, hogy Klose 1 gólja _jobban_ növeli az esélyeket, mint bárki más ugyanolyan 1 gólja, ez pedig sanszosan marhaság, miért volna így ok-okozatilag, és abban egész biztos vagyok, hogy nincs elég adat ahhot, hogy ezt egyáltalán statisztikailag szignifikáns módon kijelentsük.

A pszicho-érvekre: direkte úgy írtam, hogy külső, objektív okok, mert az nyilvánvaló, hogy az ezerszer kiszopott csapat sokkal kisebb lelkesedéssel fog kiállni.

Mindenkinek: érdekesek a statisztikák, mondják is el őket, csak ne vonjanak le belőlük hülyeségeket következtetésként...

kgonzo 2008.06.27. 11:44:39

Gundel közvetítéseit élvezem, szórakoztatóak.
Sokkal kevesebb ostobaságot mond, mint egyéb, önmagát kommentátornak nevező egyed.
Ez a poszt, nem biztos, hogy jó megtalálta az igazi problémát. Én egyébiránt úgy emlékszem azt mondta Gundel: "A németek azt mondják, ha Klose vagy Schweinsteiger gólt lőtt a válogatottban, akkor a válogatott nem veszít." Azaz, nem tényként, különösképpen nem statisztikai adatként, hanem véleményként közölte azt, s még csak nem is a sajátjaként. Tessen értékén kezelni.

Skeptical 2008.06.27. 11:53:34

miklos:

- klose csatar
- ha klose golt lo, nagyobb valoszinuseggel van jo formaban, mint rossz formaban (ill. a csapat mivel ki tudtak alakitani a golhelyzetet)
- a legtobb golt a csatarok szerzik
- ha egy merkozesen egy csapat golt szerez, nagyobb esellyel gyozedelmeskedik

atfogalmazva az allitast: ha egy csatar golt lo, az vajon jobban noveli a gyozelem eselyet, mintha egy vedo?

ertem amit mondasz en csupan arra probalok ravilagitani, hogy nem feltetlenul kezelheto a konkret helyzetben egymastol fuggetlenul es onalloan minden jatekos, egesz egyszeruen azert mert ez egy jatek :)

hangsulyozom: meggyozheto vagyok!

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.06.27. 13:15:32

"Persze mindenkinek joga van merev, konzervatív, szőrszálhasogató fapofának lenni...:) " (dreyelander)

Hehe, ez tetszett. :-)


Amúgy szerintem nem a statisztika, hanem a futballtörténelem számít nagyon sokat egy-egy meccs alakulását illetően. Az, hogy például a spanyolok 1920. óta nem verték meg tétmeccsen az olaszokat, óhatatlanul rányomja a bélyegét a taktikájukra is. Nyilván eszeveszetten óvatosak lesznek, mert berle van írva a zsigereikbe, hogy "az olaszokkal jó lesz vigyázni".

Ugyanez a hatása az "Iniestával nem kapunk ki" típusú statisztikáknak. Nyugalmat és biztonságot ad.

Egyfajta MÁGIKUS LOGIKA működik a fociban, és aki ezt a logikát nem érti, az magát a focit sem érti.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása