Tíz (sok) csapás

shadai I 2008.06.19. 07:03

Minden évben Pészach ünnepén felolvassuk az Egyiptomi Kivonulás történetét és ennek kapcsán felidézzük azokat a csapásokat - számszerűen tízet - amelyet az egyiptomiak elszenvedtek a (számukra) “sajnálatos események” során. Emlékeztetőül: vérré változtak a folyóvizek és elpusztultak a halak, aztán békák lepték el Egyiptomot, majd tetvek is, később vadállatok jöttek, aztán dögvész tört ki az állatok között, aztán fekélyek borították az emberek testét, aztán jégeső verte el a termés nagyját, aztán sáskahad zabálta fel a maradékot, aztán három napos sötétség borult a földre, végül elpusztult minden elsőszülött egyiptomi, ember, állat..

Nagy córesz volt.

Ez az ősi történet rávilágít egy olyan kauzális (ok-okozati) összefüggésre, ami azóta is fennáll, de amelyet a modern, “felvilágosodott” közvélemény szeret - elsőre racionálisnak tűnő okokból - felcserélni.

A történet így zajlik a Bibliában: az egyiptomiak antiszemitákká váltak, ki akartak direkt cseszni a zsidókkal, mire épp az ő szerencséjük fordult meg és jöttek nagyon rossz idők rájuk. Tehát a képlet - figyeljünk a sorrendre:

Antiszemitákká váltak —› rossz idők érkeztek.

Ez a képlet azóta elég sokszor ismétlődött meg a történelem során. Azokban az országokban és társadalmakban, ahol a zsidók ellen fordultak, ott tartósan nem termett sem gazdasági siker, sem politikai stabilitás, sem erős társadalmi kohézió. Épp ellenkezőleg. És fordítva is igaz: azokban az országokban, ahol befogadták a zsidókat, ott ahol a politika és társadalom filoszemita volt, ott gyakran alakult ki nagyfokú prosperitás, sőt “aranykorok” jöttek létre (pár példa: Mór Birodalom 711-1492 között, Magyar Királyság 1470-1526 között, Török Birodalom 1492 után, Holland Birodalom 1593 után, Nagy-Brittania 1656 után, Amerika 1776 után, Izrael 1948 után, Németország 1989 után).

A mai elképzelés ennek épp a fordítottja:

Rossz idők vannak —› antiszemitizmus lesz.

Azaz egyfajta “collateral damage” (járulékos kár) gazdasági vagy más válságok esetén az antiszemitizmus. Pedig látható, hogy miként akkor Egyiptomban, az antiszemitizmus térnyerése megelőzi a “rossz idők”, a nagy válságok kialakulását. Sőt, azt állítom, hogy épp az antiszemitizmus térnyerése okozza ezeket a “rossz időket” - pontosan úgy, mint az Exodusban.

Tehát miért áll fenn ez a kauzális összefüggés? Úgy tűnik, hogy ennek két oka is van, egy tágabb értelemben vett kulturális, egy pedig gazdasági.

1. Gazdasági ok

Lássuk az utóbbit először: a zsidóságnak már a késő ókortól kezdve speciális (mondhatni nélkülözhetetlen) ismeretei voltak a nemzetközi kereskedelemben és a pénzügyekben. Ezt a tudásukat mindenhol a befogadó ország szolgálatába állították, lojálisak voltak az uralkodóhoz: az okosabb vezetők ezt tudták is és éltek a lehetőségeikkel. Amikor például a spanyolok kiűzték a szefárdokat másfél évezred után Spanyolországból, Bajazet szultán (aki befogadta őket) így reagált a spanyol lépésre:

“Hogyan nevezhetnénk Aragóniai Ferdinándot bölcs királynak, azt a Ferdinándot, aki elszegényítette saját földjét és meggazdagította a miénket?”

A török szultánok nem csak gazdasági, hanem politikai jo­gokkal is felruházták az odamenekült zsidókat, és nem hagytak ki egy lehetőséget sem, hogy ne kárörömködjenek a “sötétnek” tartott európai antiszemita uralkodók fölött, mondván, hogy azok épp a legjobb alattvalóitól fosztják meg magukat és gazdagítják velük ellenségüket (azaz őket). Később valami egészen hasonló mentalitást alakítottak ki az angolok (Cromwell, 1656) és persze az “Amerikaiak” is (de jure: 1776). Magyarországon a középkori zsidóság aranykora egybeesett a magyarság aranykorával is: ez volt Mátyás kora.

2. Kulturális ok

A gazadsági okon túlmenően van ennek a dinamikának egy másik kontextusa is. A filoszemitizmus ugyanis gondolkodásmód, habitus: kultúra. A befogadás kultúrája, a tolerancia kultúrája, a kölcsönös elismerés és tisztelet kultúrája. Annak a kultúrája, hogy hisszük: mások - “idegen” - tudása, ismeretei nem veszélyt, hanem esélyt jelentenek számunkra. Ezt a más-tudást nem üldözni kell, nem félni kell, hanem a saját szolgálatunkba kell állítani. A filoszemita társadalmak mind hiszik, tudják, vallják: a tudás a nemzeti nagyság forrása. Akkor lesz egy nemzet nagy és sikeres, ha minél többféle tudást képes odavonzani és asszimilálni. Ezt tették a törökök: és sikeresek lettek. Ezt tették az angolok, a hollandok, az amerikaiak: nagyon sikeresek lettek. Ezt teszik a mai németek (akik 1991 óta pl. közel 100.000 volt szovjetunióbeli zsidót fogadtak be eddig): és újra Berlinről szól a mai Zeitgeist.

Az antiszemitizmus ezzel szemben: a befeléfordulás, az elzárkózás, a kontraság kultúrája. Egyfajta pót-identitás: az antiszemitizmussal egy olyan gondolkodás nyer teret, amely negatívan, azaz másokkal szemben határozza meg a saját pozíciót, a saját kultúrát és identitást. Ahol a zsidókkal rosszul bánnak, ott másokkal is rosszul bánnak. Az ilyen társadalmakban nem hisznek abban, hogy másoktól érdemes lenne tanulni, nem hisznek a tudástranszferben.

Ma Magyarországon van antiszemitizmus, de ez nem a mindenféle (gazdasági, politikai, identitásbeli) bajaink “mellékhatása”. Épp fordítva. E mindenféle bajaink az antiszemitizmus mellékhatásai.

---

A szerző nem történész.
(Az írás eredetileg a Judapest.org blogon jelent meg.)


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr10527931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KTamas (törölt) 2008.06.19. 08:40:57

Grat Shadai, jó írás nagyon.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.06.19. 09:18:27

úgy érzem, a kauzális kapcsolat fonalát a retorika acélsodronnyá nagyította fel.

phaidros 2008.06.19. 09:41:38

Az evidens, hogy ha mindenki tenné a dolgát, ahelyett, hogy felesleges gyűlölködésre pazarolja az energiáit, akkor előrébb járnánk minden téren.

Ha a társadalom tagjai mindenből a legjobbat hozzák ki, irígykedés helyett kihasználva a multikulturalitás előnyeit (mondom, ELŐNYEIT), akkor az meglátszik az ország állapotán. Többek között Amerikát épp ez tette naggyá - ugyanakkor Franciaországban és Európában általában meg keményen látszanak a hátrányai, de ez most mellékszál.

A gond az, hogy a "mindenféle bajaink okai" pont tükörképei egymásnak a két oldalon - most ez kicsit olyan lett, mint a másik oldalon a "mindenről a zsidók tehetnek" szöveg a nagymagyar öntudattal megfejelve - annyi, nem kevéssé lényeges különbséggel, hogy az antiszemitizmus viselkedési és világlátási forma, zsidónak meg csak születni lehet, ezen változtatni nem tudsz.

Olyan ez az egész, mint ahogy Árpád írt a melegekről - néhány egyedről ítélik meg az egész csoportot. A zsidóságnak egészen a közelmúltig szem előtt lévő fő képviselői (mivel a Judapest megjelenése előtt más nem látszott - legalábbis számomra) remekül igazolják az antiszemiták "elvárásait", ugyanakkor az állandó nácizás, fasisztázás meg a hazafias érzelműeket is ebbe a csoportba tereli. A zsidó meg mit csináljon, ha állandóan antiszemita beszólásokat hall?

Én hajlok arra, hogy ez valakiknek baromira jól jön, s még szítják is kellőképpen, de tudom, ez hitvány összeesküvéselmélet. :(

shadai 2008.06.19. 09:46:06

phaidros: tény, hogy miként az antiszemitizmus, a filoszemitizmus is egy konstrukció. Kérdés, hogy mi történik egy nemzettel, ha ezek a *mémek* terjedni kezdenek?

Carlos77 2008.06.19. 09:51:44

Üdv Shadai tetszett az írás, jó felvetés de sajnos a vitában nem tudok majd résztvenni tanulnom kell...
Majd az 500-dik kommentkörül visszanézek :)

phaidros 2008.06.19. 09:56:54

Shadai,
hosszabb távon nagyjából az valószínű, amit leírtál, hisz ha a nemzet egyik fele sem tekinti integráns részének a másikat, nem gondolja azt, hogy együtt kell továbbmenni, ellenben el kell pusztítani azt, akkor nincs értelme nemzetről beszélni.

De ha egyik út sem jó, akkor kell lennie egy harmadiknak is, nem? Pl. mindkét oldali indulatokat egy harmadik célpontra irányítani, ami esetleg tényleg felelős ezért az egészért...

Joejszaka 2008.06.19. 10:04:56

Nagyon érdekes írás, jó megfigyelés! Azonban inkább retorika, mint igazság, ugyanis az igazság sosem ilyen egyszerű.

Én nem ok-okozati, hanem inkább mellérendelő (vagy esetleg visszacsatolt, feedback) kapcsolatot keresnék az aranykor és a filoszemitizmus között. Például: az antiszemitizmus oka lehet a társadalom általános erkölcsi romlottsága. Ugyanaz a romlottság egy idő után gazdasági csődhoz is vezet. Máris találtunk egy közös okot, és a cikk fő megállapítása nem lesz igaz, amellett, hogy megfigyelései nem vesztik érvényüket:

rossz erkölcsök ==> aranykor vége
rossz erkölcsök ==> antiszemitizmus

jó erkölcsök ==> aranykor
jó erkölcsök ==> tolerancia, tehát filoszemitizmus is

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.06.19. 10:56:17

shadai:
abszolút stimt, hogy a befelé fordulás, a kirekesztés az nem csak a kirekesztetnek rossz, hanem a kirekesztőnek is.
ugyanakkor én még felvenném az okok listájára azon szemita vonulatokat és irányzatokat, amiket sok tekintetben "másolnak" a turbómagyar csoportok - próbálnak egymásra rálicitálni, és azok szívják meg, akik nem tartoznak egyik csoportba sem.

garázdabillegető (törölt) 2008.06.19. 11:49:24

Én direkt nem foglalkozom az xy-szemitizmussal, nem akarok belebonyolódni ilyesmibe. De ez a mondat - nem annyira az értelme, mint a megfogalmazás - kissé mosolygásra késztet: "ezt a más-tudást nem üldözni kell, nem félni kell, hanem a saját szolgálatunkba kell állítani". Valahogy nem tudom elképzelni, hogy egy zsidót, pláne pénzembert, illetve a tudásukat a saját (országom) szolgálatomba képes lehetnék állítani. Fordítva nem logikusabb? a kiválasztott nép és pénzének szolgálatába lehet állítani az országot és engem. Ez persze inkább a pénz tulajdonsága, nem is a zsidóké. :) Az más kérdés, hogy ahol a pénz koncentrálódik, ott egyéb érdekek és mémek is motoszkálni kezdenek...
Az is más kérdés, hogy tényleg profitálhat belőle az ország, ahol élek, de ami nem is igazán az enyém. Nem érettem és miattam, majdnem minimálbéren tengődő, pénzben könnyen kifejezhető financiális hasznot nem termelő közszolgáért történik mindez. Ha az ország egy test, a zsidók mondjuk az agy, én kb egy bélbaktériumnak felelhetek meg benne: megmelegedhetek, marginális hasznot is hajtok, kapok valami szar kaját, de bármikor távozhatok az alvégen... nyugi, ez nem extrém kisebbségi érzés, egy kőgazdag vállakozó is maximum egy izomsejtnek felel meg... mert ha az "agy" felemeli vagy leviszi a kamatot, vagy épp bedrogozik és pénzügyi manipulációhoz támad kedve, az ellen ők is védtelenek.
De így van ez rendjén, nem lehet mindenkiból góré, nem panaszkodom. És ilyen a hasonlatom, az emberi test is. Ha leépül az egész, izmok, máj, vese, az agynak mindig a végsőkig jut tápanyag és oxigén. Egy kivételezett szerv, hiszen ő az agy.
Ó, merő lászlói pénzevolúció!
Igen, ma baromi rosszul érzem magam, és erről csakis Ők tehetnek. :D

vadnyul · http://kismaganszelsojobb.blogspot.com 2008.06.19. 12:25:09

Szórakoztató írás. Némi anakronizmussal ellátott zsidó nemzeti büszkeség.

phaidros 2008.06.19. 12:33:08

Garázda, ez jó felvetés, de ugye TUDJUK, MERT TÉNY, HOGY IS LEHETNE MÁSKÉPP, hogy nincsenek a világ gazdaságának befolyásolására való törekvések pénzes csoportosulások részéről, több ezer év után az emberiség már csak a nemes eszméknek él, szóval ne gyere itt az összeesküvéselméletekkel. ;DDD

[....I]

Kinn van az iróniaméter, érik az ezzel kapcsolatos poszt. De azt látni kell, hogy az antiszemita csoportok általában a zsidóságot kapcsolják össze a fent említett érdekcsoportokkal.

Ismerem az összeesküvéselméletekkel kapcsolatos nézőpontodat, Shadai, de ennek a történetnek ez is eleme.

Bizonyos szellemi sekélyesség kell ahhoz, hogy ezt a dolgot konkrétan a zsidókkal, beleértve a sarki fűszerest is, összekapcsolják, de megteszik, mert az ellenségkép így egyszerűbben felfogható az utolsó idióta barom számára is - bár azért elmondják, pl. a BGY-n Blogin, hogy a sarki fűszeres nem hibás ebben - de a kommentezők azért írják, hogy ok, de azért zsidó vezető ne lehessen. De ez az ő problémájuk.

Viszont a valódi szarkavaróknak ez tök jól jön.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.19. 12:39:51

höhö, antiszemitizmus-téma. Erre majd gyünnek mint a legyek:)))))))))

garázdabillegető (törölt) 2008.06.19. 12:56:49

Ennél már csak a anti-drogosszemita lenne a vonzóbb...

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.19. 13:04:54

gb,

igen, bár őszintén nem hittem volna előtte hogy arra rácuppannak a hippik ilyen intenzitással. De a zsidó-antiszemita téma mindig bejön. Tudod, mint a politikai kampányoknál a kutya meg a gyerek, vagy ezek kombinációi: mindig működik:)))

Guild 2008.06.19. 13:25:09

Alapvetően egyetértek, de
1 nem hiszem, hogy a gazdasági prosperitás / válság okai ilyen egyszerűek lennének
2 nem hiszem, hogy a mai magyar problémák alapvetően az antiszemitizmusra lennének visszavezethetők
Egy nyílt befogadó társadalom biztos sokkal sikeresebb lehet mint egy bezárkózó, de nem ez a siker egyetlen kritériuma, és hosszú távon van a dolognak hatása.

shadai 2008.06.19. 13:45:22

Sok (hasonló) kérdésre a JP-n válaszolgattam:
www.judapest.org/tiz-sok-csapas/#comments

De fogok majd itt is.

Köszönöm,
Shadai

Ramaty 2008.06.19. 14:05:58

"igen, bár őszintén nem hittem volna előtte hogy arra rácuppannak a hippik ilyen intenzitással. "

Hát a "hippik" már csak ilyenek, ha tömény marhaságokat tudatlan magabiztossággal állítókkal találkoznak, igyekszenek felvilágosítani ;)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.06.19. 14:08:05

phaidros,

iróniaméter szabványossági ellenőrzés, jónapot kívánok.

van neked ez a "valaki biztos, hogy ügyködik a háttérben, mert különben már biztos jobb lenne, hiszen" elméleted.
tök ari, meg minden, a korábbi blogon is szépen erjedgetett, tanulságos volt olvasni.

ezekben az elméletekben azon döccenek meg mindig, hogy képtelen vagyok szándékot, indítékot találni mögé.

oké, hogy talán megvan a lehetőség (necces) oké, hogy talán megvan a kapcsolati háló (talán), oké, hogy létezik az a pénzmennyiség (igen, messze nem ennyire mobil), de mi a bánat a szándék. miért?

szerintem a helyzet profánabb, egyúttal rémisztőbb is: azért tartunk itt, mert hülyék vagyunk, mi emberek. hülyeségeket csinálunk azt is legtöbbször primitív, önző okok miatt.

ahogy én megfigyeltem, egészen minimális azon emberek száma, akik a vagyonukkal valamit meg akarnak változtatni, ideológiai, vagy karitatív, vagy ilyesmi okból.
a legtöbben egyszerűen profitot maximalizálnak.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.19. 14:08:07

Candide,

téged is figyelmeztesselek? Első és utolsó figyelmeztetés, többször nem szólok.

Ramaty 2008.06.19. 14:14:01

Gabrilo,

mármint mire?

smalladam 2008.06.19. 14:22:30

szerintem legalábbis a modern korban a dolog nem teljesen így néz ki, ahogy shadai leírja. a következtetés jó, tehát hogy az antiszemitizmusból csak baj származik.
viszont.

ha a kiegyezés óta eltelt időszak magyar történelmét nézzük, akkor az látszik, hogy mindig volt egy bizonyos mennyiségű antiszemita, ahogy ma is van. a létszámuk megnövekedéséhez, vagy éppenséggel ennek az elmaradásához viszont kellett valami kiváltó ok, ami felgerjesztette az antiszemitizmust. ezek az okok pedig jellemzően olyanok voltak, melyket a post szerzője már következményként jellemez.

ennek a horthy korszak a legjobb példája: a korszak eleji zűrzvavarban a megbukott dualizmus kori magyar szabadelvű-konzerv kapitalizmus és az utána következő forradalmasdi prominenseit egyaránt azonosították a mindkettőben jelentős mértékben jelen lévő zsidósággal, ezért a 19-20-as évek elején erős volt az antiszemita hangulat a politikusoktól a különítményeseken át a lakosságig.

a teleki-bethlen konszolidáció, hiába voltak benne antiszemita elemek (Numerus Clausus) a főképp gazdasági-társadalmi jellegű konszolidációval, és mellette a szélsőségesek elleni fellépéssel sikerrel csillapította az antiszemita hangulatot.

a korszak vége felé, exponenciálisan lángolt fel újra az antiszemitizmus, ami a megoldaltan társadalmi feszültségek (kaszáskeresztesek), a fasiszta-náci tengely hatása, és nyilván ezzel összefüggésben a bethlen-teleki féle konzervatív politika térvesztése okozta problémák halmozódása okozott. mindez végül a nyilasuralom totális lose control őrületéhez vezetett.

amit állítok, annak az inverzére is van példa: a dualizmus idején, a zsidó emancipáció fénykorában, egy prosperáló állam, többé kevésbé nyugodt időszakában a tiszaeszlári vérvádperrel és az Istóczy-féle Antiszemita párt megszervezésével is történt kísérlet arra, hogy az antiszemitizmust felgerjesszék magyarországon.

Ennek azonban totális csőd lett a vége. Néhány kisebb zavargástól eltekintve a lakosság túlnyomó része nem volt vevő az antiszemitizmusra, a vérvád-perben pedig mind a kormányzó szabadelvű párt, mind az ellenzéki függetlenségi párt kiállt a zsidók mellett, maga Eötvös károly védőügyvéd is függetlenségi párti képviselő volt. Az emigrációból még Kossuth Lajos is üzent, mégpedig a következőket: "Az antisemitikus agitátiót mint a XIX-ik század embere szégyellem, mint magyar restellem, mint hazafi kárhoztatom."

A leírtakból szerintem jól látható, hogy az antiszemitizmus felgerjedésének mindig oka van, ami alapvetően a társadalmi-politikai-gazdasági körülményekben keresendő. Az hogy az antiszemitizmus utána további bajok forrása lesz, természetesen ettől függetlenül igaz.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.19. 14:24:08

Candide,

ezt a gőgös beszólogatást, és a másik minősítését. Mondom, utoljára szóltam. Higgadtan, de határozottan.

phaidros 2008.06.19. 14:28:47

mcs,

"van neked ez a"

Attól eltekintve, hogy ezt: "mert különben már biztos jobb lenne, hiszen" sose mondtam, egész jól elterjesztettem a világon, nem? :) Ron Paul is tőlem vette, hogy a FED-et el kéne törölni.

Egyébként nem én vagyok se Gesell, se ÖP, FYI. ;)

"a legtöbben egyszerűen profitot maximalizálnak."
Röviden erről van szó, a rendelkezésükre álló eszközökkel. Lásd Soros kontra ázsiai valuták.

Hosszabban is majd ki lesz fejtve, várj türelemmel. :o)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.06.19. 14:40:13

phaidros,

nem ezekkel a szavakkal, de utaltál ilyesmire.

Ron Paul FED eltörlési projektje kicsit más tészta, ő az egész rendszert kritizálja, (tudom, te is) ami azért egy másik megközelítés.

btw, Sorost pont azok közé sorolnám, akik elvi alapon is befolyásolgatnak dolgokat. nem csak: is.

de ez már nyilván OFF itt, szóval nem is eröltetném. mellesleg türelmes vagyok.

phaidros 2008.06.19. 14:44:04

mcs,

lehet, hogy a hitelekbe fejlesztésekkel belehajszolásra gondolsz, de ha még olvastad a blogot azután, hogy Gesellék elmentek, akkor valszeg azt is, ami hasonló ahhoz, amit Te mondtál - minden rajtunk múlik, és az embereknek kell változniuk.

De itt pl. konkrétan arra gondolok, hogy a szemita-antiszemita feszültség fenntartása politikai érdek. Szerinted nem?

garázdabillegető (törölt) 2008.06.19. 14:52:40

mcs "a legtöbben egyszerűen profitot maximalizálnak" egyre jobban tisztellek :) ironia: [I......]

phaidros 2008.06.19. 14:57:00

mcs,
jó lenne nekem ha konkrétan tudnám? :) Az elv a "divide et impera", ez nyilvánvaló.

Ramaty 2008.06.19. 15:01:53

Kedves Gabrilo,


akkor előrször is, elnézést ha túl szélsőségesen foglamaztam.

Mindazonáltal felidézve kis párbeszédeteket, állítom, hogy cinizmus és az a lekezelő gőgösség árad szavaidból, amit rajtam számon kérsz, amikor az itteni hozzászólókról beszélsz:

Gabrilo:
höhö, antiszemitizmus-téma. Erre majd gyünnek mint a legyek:)))))))))
garázdabillegető 2008.06.19. 12:56:49
Ennél már csak a anti-drogosszemita lenne a vonzóbb...
Gabrilo • konzervatorium.blog.hu 2008.06.19. 13:04:54
gb,

igen, bár őszintén nem hittem volna előtte hogy arra rácuppannak a hippik ilyen intenzitással. De a zsidó-antiszemita téma mindig bejön. Tudod, mint a politikai kampányoknál a kutya meg a gyerek, vagy ezek kombinációi: mindig működik:)))
és ne feledkezz meg don_shimoda szavairól sem, mielőtt itt „figyelmeztetgetni” akarsz:
Gabrilo:
"itten én vagyok a házigazda, ha nem tűnt volna még föl. Ezt lehet nem szeretni, de itt úgy ironizálok, ahogy akarok. És ha válaszul bunkózól, kiváglak, mint macskát szarni.
Remélem érthető voltam"

don_shimoda:
Ezért a hangnemért meg én váglak ki mint macskát szarni, mert én házigazdáBB vagyok... bazmeg, kicsit visszavehetnél a másik gyalázásából... :(((

Ennek a hangnemnek az a következménye Gabrilo, hogy saját magaddal fogsz beszélgetni rövid időn belül a saját blogodon. :(

Esetleg három-négy állandó kommentálóval. Eggyel több Molnárgörénye az internetnek, hurrá. :(

Semmi értelme megsérteni és kiosztani az olvasókat. Én sem értek egyet csomó kérdésben velük, pl. Garázdabillegetővel kb. semmiben, mégse küldöm el a véresbe. :)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.06.19. 15:02:58

phaidros,

váltsunk latinra, kevesebb lesz az OFF :)

"divide et impera" kiváló elv, csak kell hozzá egy mögöttes szándék, meg egy cél is. én egyiket sem látom.

vagy, izé, "take over the world"?

mellesleg mitől félsz? elvisznek a pajeszos nindzsák? (hohó, nem véletlenül hatágú a dobócsillag, ugyi)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.06.19. 15:08:24

Candide,

kurvára nem elegáns dolog egy belső vitát külsősként felhasználni.

még akkor sem, ha Gabrilo személyes támadásnak vesz egy általános erejű mondatot.

reménykedjünk benne, hogy nincsenek korlátlan moderátori jogai ésvagy mások is olvassák topikot.

phaidros 2008.06.19. 15:10:46

mcs,
ha látnád, már elmélet lenne. :) Ha folyik a víz a falból, feltételezed, hogy lyukas a cső, nem? Hogy miért lyukadna már ki? Miért, nem lyukadhat? De az már csak következtetés, attól még lehet, hogy csak a szomszéd locsolja slaggal a túloldalról.

De tényleg OFF, majd a megfelelő posztnál, Shenpennel, Loxonnal megtüzdelve. :o)

phaidros 2008.06.19. 15:11:22

már elmélet lenne = már NEM elmélet lenne

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.06.19. 15:13:36

phaidros,

oké, addig elkezdem növeszteni a szakállam. :)>

phaidros 2008.06.19. 15:16:47

Én meg a pajeszom. :o)

JámborAndrás · http://magyarinfo.blog.hu/ 2008.06.19. 15:28:03

Látszik az antiszemiták ilyenkor dolgoznak, bezzeg ti

Ramaty 2008.06.19. 15:39:28

Jól van, kedves emberek, csak a keserűség buggyant ki belőlem, lépjünk tovább. :)

doktorur 2008.06.19. 16:01:45

candide: :)
welkám!
;)

GeeDawg2 2008.06.19. 20:00:17

Shadai,
Bocsanat, nem olvastam vegig a JP-s commenteket, de ahogy lattam, ott is filgyelmeztettek par komoly tortenelmi bakugrasra:
- "Spanyolorszag"-rol nem nagon beszelhetunk 1492-ben, hanem Kasztilia es Aragonia egyesult kiralysagarol. Ennek megfeleloen bar fogalmam sincs, hogy mennyi ideje voltak a szefardok az Iberiai-felszigeten, de hogy milyen szerepuk volt az ottani politikai-gazdasagi eletben, elegge osszetett lehet. (leven, hogy 1500 ev elegge nehezen felfohato idomennyiseg - ezek alatt nepek tuntek fel majd el az egesz kontinensen)
- Ha jol ertelmezem, az irasod eleg konnyelmuen kezeli a "prosperitas" es "aranykor" fogalmakat, ugyanis nem nyilvanvalo, hogy ezt hogyan me'red. (bocsanat, nincs ekezetem, itt viszont felrvezetheto lehet!) Ha jol tudom, leteznek kutatasok, amelzek a gazdasag meretet probaljak meg hosszutavon kiszamolni, azokat erdemes figyelembe venni.
- A kozgazdasagtan a gazdasagi novekedes egyik fo hajtoerejekent azt azonositja, hogy a tarsadalom milyen gyorsan adaptal uj tudasokat, uj technologiakat. Ennek egyik tenyezoje valoban a "kulfoldi" nepcsoportok befogadasa - de ezek persze lehetnek barmilyen masok is, pl. kinaiak, koreaiak is.
- A kozepkori zsidosag nem volt a kereskedelem meghatozo tenyezoje - hanem egy csomo kereskedo varosallam polgarsaga, ahol eloszor jottek ra a modern bankolas alapjaira: valahol letetbe teszem a penzem, es mashol annak fedezetere tudok kolcsont felvenni. Pl. Firenzeben, vagy Brugge-ben. A zsidosag szepelo volt, persze, ez ketsegtelen, de a gorogok, vagy ormenyek legalabb ennyire - es oket ugyanugy nem szerettek mashol...
- Hogy Amerika mennyire befogado kultura (vagyis leginkabb mennyire es mikor volt az), arrol nagyon sok vita van. Egeszen a II. vh-ig (a G.I Bill-ig pontosabban) a zsidok, olaszok, lengyelek, vagy magyarok masodosztalyu allampolgarok voltak, akiket lehet a gyarban, banyaban ehberert alkalmazni. A politikusok, a "nagytokesek" mind feher protestansok voltak, akik olyan mai napig meghatarozo amerikai egyetemeken tanultak, ahova nem nagyon szerettek kisebbsegeket felvenni.
- Azert kicsit ki lehetne torni az "Europa a vilag kozepe" gondolatmenetbol. Mostanaban eleg sok iras szuletik arrol, hogy Kelet Azsia hogyan fejlodott, mik voltak a sajat kihivasai es valaszai. (pl. neki is voltak sajat felfedezesi, eleg kirejedt kereskedelmi halozatai, stb...) Pl. a Fulop szigeteken a kinaiakat nem szeretik...
- Szoval szep dolog ez a publicisztika, de inkabb karikaturaja a vilagnak, mint jo leirasa.

kalhana 2008.06.20. 00:20:03

"-Hiszen nem város az! Még zsidó sincs benne! Ahova pedig zsidó nem telepszik, annak a helynek nincs jövője, az már csakugyan nem városnak való....
Így került Müncz Jónásné Bábaszékre, hol is nagy tisztelettel fogadták s mindenben kényeztették, majdhogy a tenyerükön nem hordták ( ami egyébiránt nem lett volna tréfa, mert Rozáli asszony nyomott vagy két mázsát ).
Eleinte sokaknak visszatetszett, hogy a magisztrátus nem zsidót szerzett, hanem zsidó asszonyt, mert mégiscsak szebb lenne, lélekemelőbb lenne, ha így szólhatnának: 'A mi zsidónk ezt mondta, azt mondta. A mi Móricunk vagy Tóbiásunk azt tette, emezt tette', de csak annyit mondhatni, hogy 'A mi zsidóasszonyunk, a mi Rozálink', az semmi, ez túlságosan szerényen hangzik. Egy szó mint száz, zsidót kellet volna hozni Bábaszékre, nagy szakállút, görbe orrút, ha lehet, vörös hajjal - az az igazi."

___________________________ (törölt) 2008.06.20. 13:04:23

mcs,

"a legtöbben egyszerűen profitot maximalizálnak."

Ami a legkevesbe se lenne problema, ha hosszu tavon tennek ui. a hosszu tavu profitmax. legjobb modja a befektetes tokejavakba (gepek, uzemek stb.), amelyek novelik a munka hatarhasznossagat es az egesz tarsadalmat gazdagabba teszik.

A problema Mo. -on a rovid tavu szemlelet. "Nem az a baj, hogy mindenki meg akar gazdagodni, hanem hogy mindenki azonnal akar meggazdagodni."

Mondok szemelyes peldat. Ket olyan uzleti szoftver fejleszteset is kozelrol lattam, ami rettento sok gondot levehetne a kiskereskedok ill. jovedeki kereskedok nyakarol, ennek megfeleloen egy csomo profitot hozna a fejlesztocegnek, win-win. De mindket esetben az volt a mentalitas, hogy ne tegyunk bele parmillio forintot, es akkor adjuk el, amikor nagyjabol kesz van, hanem tegyuk bele a leheto legkevesebb penzt, hazudjuk be, hogy kesz van, adjuk el valami hulyenek, es majd az arabol gyorsan megcsinaljuk. Eredmeny: fejlesztes helyett anyazasra megy el az energia es a vegen nem lesz belole semmi.

Iszonyat sok eroforrast pazarlunk el ekeppen.

idopreferenciaelmelet megvan? libertarius.extra.hu/?q=democracy/chap1

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.06.20. 13:10:45

Szólítottak?

Phaidros, azért én nem kenném az idiótákra a zsidóság és a pénzzel kapcsolatos manipulatív tevékenység közötti összefüggések sztereotípiáit, még egy zsidó sem tenné ezt.

Bizonyára van benne valami. Természetesen nem kell, nem is szabad túlpörgetni és agresszíve kiaknázni az ilyen sztereotípiákat.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.06.20. 16:51:55

"azért én nem kenném az idiótákra a zsidóság és a pénzzel kapcsolatos manipulatív tevékenység közötti összefüggések sztereotípiáit, még egy zsidó sem tenné ezt"

ezt kifejtenéd bővebben? nem egészem világos, hogy mire gondolsz.

phaidros 2008.06.20. 17:14:51

Nyilván arra, hogy minden vélekedésnek van valami alapja, még akkor is, ha nem pont úgy, nem azért, és nem akkor. Elutasítani ezt viszont ugyanolyan baromság mint beszopni tövig... már bocsánat a fogalmazásért. :)

Loxon,

mcs, a rendszer őre, csak hogy tudd! :D

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása