MÁV, BKV, Posta stb.: egy javaslat

___________________________ (törölt) I 2008.05.13. 12:13

/kép: NÉGYmadár/

Törpöltem egy kicsit azon, hogy mit lehetne kezdeni a MÁV-val, BKV-val és a hasonló állami "csodákkal". A privatizáció rövid távon nem segít, túl gyakran lesz lenyúlás (és aztán elkótyavetyélés, rossz, nem hatékony erőforrás-felhasználás) belőle. Jobb lenne először rendbetenni őket, és csak utána, évek múlva majd törpölni egy sort azon, hogy akkor most privatizálni-e vagy sem.

A következő receptre jutottam. Fogj egy, azaz 1 csúcsvezetőt. Hozd át a versenyszférából, nem feltétlenül szükséges, hogy magyar legyen, de ismerje azért valamennyire a viszonyokat. Fizesd meg brutálisan, annyira, hogy ne érje meg neki kavarni, kenést elfogadni, havert tanácsadónak behozni, satöbbi.

Mivel ezek a cégek közszolgáltatást látnak el, az elvárt közszolgáltatások szintjét határozd meg neki pontosan, mutatószámokkal: nem emelhet jegyárat 15%-nál többet, nem ritkíthat járatot 10%-nál többet, satöbbi.

Ezeken a kereteken belül viszont legyen nyereségérdekelt, illetve hát veszteségminimalizálás-érdekelt, az említett brutális fizetést is ennek arányában kell meghatározni. Tegyél alá egy csapatot, akik ellátják információval, ellenőrzik, hogy  döntései végrehajtásra kerültek-e, ezeket szintén hozd kívülről, a versenyszférából, szintén igen jó  fizetéssel, és ők is olyanok legyenek, akik a BKV, MÁV, Posta stb. meglévő "brancsainak", kéz-kezet-mos köreinek nem tagjai.

Ez igen fontos. Kisebbik baj az, ha nincs elég iparági tapasztalatuk, mint az, ha olyanok, akik a lenyúlós hálózatok részei. Bár, mindkettő baj, ezért talán a legjobb az, ha külföldi iparági tapasztalatuk van, akár, adott esetben maguk is külföldiek, bár persze mindenképpen kell oda legalább néhány olyan ember is, aki ismeri a magyar viszonyokat.

Ami fontos: vérbeli kis diktátor legyen, aki tűzzel-vassal végigveri a szükséges döntéseket. Olyasvalaki, mint pl. Mayer Tamás, aki az ONV magyarországi leányvállalátát rekordidő alatt tette nyereségessé. Napi 16-18 órát dolgozott és a legkisebb döntéseket is maga hozta meg. Hihetetlen képességű és munkabírású ember, ma Bulgáriában vezeti az ONV-t. Na, ilyenek kellenek.

Az ötlet nem tökéletes. A mutatószámokban meghatározott közszolgáltatások sohasem tükrözik pontosan az emberek valódi igényeit, a kisdiktátorokkal meg az a baj, hogy nem nevelnek ki hatékony középvezetőket, akik aztán később, a konszolidáció után egy kevésbé "megszállott" (és olcsóbb) csúcsvezetőről le tudnak venni egy csomó terhet. Szóval, bele lehet ebbe kötni.

De tud-e  valaki jobbat javasolni, figyelembe véve azt, hogy az első számú szempont az, hogy lenyúlás lehetőleg több már ne legyen, mert az egyrészt az erőforrások pazarlásához, másrészt jogos erkölcsi felháborodáshoz, társadalmi nyugtalansághoz vezet?

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr69463932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jack Napier · http://www.konzervatorium.blog.hu/ 2008.05.13. 12:14:19

Az egész ott bukik meg, hogy akik kinevezik ezen helyekre a vezetőket, azok nem érdekeltek a dolog rendberakásában, csak a szabad rablásban. Szerintem.

phaidros 2008.05.13. 13:15:07

A hálózat nevez ki, előbb a hálózatot kell leváltani.

MEDVE1978 2008.05.13. 13:47:48

Az első gond az, hogy nincs érdekeltség. A BKV vagy MÁV vezetésének kinevezői nem érdekeltek abban, hogy a helyzet megoldódjon. Illetve a megoldásban érdekeltek, de olyan részérdekeik vannak, amelyek sérülnek a megfelelő intézkedések meglépésekor.

Egyébként a városi közlekedés szinte mindenhol veszteséges és az állam vagy a helyi önkormányzat támogatja is.
A BKV tavaly vagy tavalyelőtt kimutatta, hogy a nullszalldóhoz nyolcszáz forintos menetjegy, valamint havi harmincezer forintos bérlet kellene.

A MÁV más tészta, a nagy vasúti vállalatok hasonló problémákkal küszködnek máshol is.
A kötött pályás közlekedést több módszerrel (akár törvényileg is) kellene szorgalmazni.

Amit megoldásként leírtál már rengeteg embernek eszébe jutott. A fő gond az, hogy a politikailag érdekelt emberek választanak szakembert, akit aztán annak megfelelően mozgatnak, amilyenek az érdekeik.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.05.13. 14:02:38

"Fizesd meg brutálisan, annyira, hogy ne érje meg neki kavarni, kenést elfogadni, havert tanácsadónak behozni, satöbbi."

Akkor innentől bármelyik köztisztviselő, akit nem fizetnek meg "brutálisan", jogosan sumákol? Nem hiszem, hogy sok jó sülne ki ebből a javaslatból. Az eddigi csávó is elég jól meg volt fizetve. Aszonta: sajna nem sikerült, kérem a bánatpénzt, szevasztok.

Vidéki 2008.05.13. 14:21:31

A helyzet megoldásához a csillagok jó együttállása lenne szükséges:
1. Olyan képviselőket kell megválasztanunk a parlamentbe és az önkormányzatokba, akik a választók érdekeit képviselik a hatalom szerkezetében.
2. Ők ellenőrizzék a végrehajtó hatalom tisztességes működését.
3. Ne tűrjék el, hogy a vállalati felügyelő bizottságokba a halmozottan hátrányos helyzetű (vak, süket és néma) emberek közül válogassanak tagokat. Ellenőrizzék, hogy ezek valóban funkciójuknak megfelelően működnek-e. ( Például feltűnik-e nekik az olyan közbeszerzési verseny, ahol csak egyetlen paripa indul, vagy az, hogy a vállalatvezetés jól fizetett szakemberei fizetésüket, prémiumaikat csak jelenléti díjnak tekintik, a legegyszerűbb kérdések eldöntéséhez is drága tanulmányokat íratnak és drága tanácsadókat vesznek igénybe.)
4. Az illetékes vezetőktől követeljék meg, hogy a vállalatok élére a feladat végrehajtására alkalmas személyt jelöljenek ki.
5. Kísérjék figyelemmel, hogy a vállalatoknál a vízfej kóros növekedése nem indult-e meg és ha szükséges még időben lépjenek közbe.

Guild 2008.05.13. 17:40:32

"A BKV tavaly vagy tavalyelőtt kimutatta, hogy a nullszalldóhoz nyolcszáz forintos menetjegy, valamint havi harmincezer forintos bérlet kellene."

Nem járok naponta autóval, úgyhogy nincs pontos információm, de ez érzésre az autóval bejárás költségével van egy szinten. Hogy lehet, hogy a tömegközlekedés kb. annyiba kerül mint az 1 autó 1 utas közlekedés?

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.05.13. 17:54:51

shenpen

Ezt így lehetetlen kivitelezni, a régi gárda öt perc alatt megfojtana bármilyen véreskezűt is. Az egytlen lehetséges útnak, már-már konspiratív, a maffia felszámolásához hasonló: értelmes, változtni kívánó emberek feltérképezése, beépítése a vezetőség minden rétegébe, adatgyüjtés, közben látszólag csendes semmittevés. Aztán induljon az úthenger: legalább féltucat vezető és funkci letartóztatása egy napon, a gyanús alakok kirugása, a maradékra nyomásgyakorlás.
Aki nincs velünk, az ellenünk van elv.

A struktúra szétbontása, áldozatok árán is.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2008.05.13. 18:34:06

Bocsánat Shenpen, amit írsz, az egy butaság. Az állami és magántulajdonú monopóliumok elszámoltatása, működtetése, menedzsmentje a közgazdaságtan szabályozáselmélet (regulation) nevű alkalmazott ágának a tárgya, annak, hogy mit kell csinálni egy olyan monopóliummal, mint a MÁV vagy a BKV, hogyan lehet privatizálni, koncesszióba adni, vagy állami tulajdonban működtetni, száz éves gyakorlata és szakirodalma van.

A szabályozáselmélet egyik leggyakoribb kérdése, hogy mikor érdems vagy nem érdemes privatizálni. Az, hogy miként kell államilag támogatni egy veszteséges szolgáltatást úgy, hogy az a vállalati hatékonyságot növelje, vagy miként kell megállapítani úgy a menedzserek jövedelemét, hogy az általad vázolt problémákat kezelje, szintén aldiszciplinaként működő szakmai közösségek, folyóiratok tárgyalják.

Lehet, hogy jó ezzel a vitát provokálni újságírói szempontból, de a konkrét javaslataid esetlegesek, szakszerűtlenek és légből kapottak. A vérbeli diktárokról pedig annyit, hogy a vérbeli diktátorok a legalkalmasabbak egy állami tulajdonú vállalat kasszájának kiürítésére.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2008.05.13. 18:35:24

Egyébként nekem ez a véleményem a MÁV-BKV-Posta szerű monopóliumokkal kapcsolatos teendőkről:
antaldaniel.blogspot.com/2007/11/holt-terhek-hogyan-trhetk-meg.html

MEDVE1978 2008.05.14. 09:36:18

Gorgiasz!

Ebben sok tényező játszhat és játszik közre. Az első rögtön az, hogy a BKV-nak egy nagy adóssághalmot kell törlesztenie, ez nyilván sok pénzt visz el. A második mondjuk a fizikai infrastruktúra teljes elöregedettsége és a felújítás horribilis költségei. Csak a harmadik a még jelen lévő szervezeti hatékonytalanság, de óvnék mindenkit attól, hogy az univerzális "rosszul működik, mert lopnak és korruptak" formulát határok nélkül alkalmazza. Ugyanis mára már biztosan nem ez a legerősebb tényező.
A Budapestre látogató turisták évek óta azt nyilatkozzák, hogy a város közlekedése kiemelkedően jó. Gondolom olyan helyeken, ahol az egész modernül működik a helyi közlekedési vállalatok által közvetetten megtermelt nyereségből (turista bejárja Budapestet, gyorsan jut valaki a munkahelyére stb.) visszacsöpögtetnek hozzájuk. Nálunk ez jelenleg nem túl nagy szintű, illetve nem erre van kihegyezve a rendszer, hanem a nagy közös kalapra, amelyből aztán valamiféle más preferencia alapján veszik ki a pénzt.

crix 2008.05.14. 11:03:26

Adaniel: szép és jó, hogy erre bőséges szakirodalom áll rendelkezésünkre. Azonban sok másra is van szabályozás is amit leszarnak (messzi példa: KRESZ) Egyszerűen itt nem képes működni az a megoldás, ami egy bejáratott társadalomban megy. Az ilyen cégeknél a kiutat én is a hasonló radikális megoldásokban látom. Ehhez pedig első lépésként bazalttufa megoldása a kezdet. Egyszerűen nem működnek a bejáratott megoldások, az antibiotikum nem jó a vakbélgyulladásra, csak a sebész

garázdabillegető (törölt) 2008.05.14. 11:29:40

adaniel technokrata vagy milyen hozzáállásával csak az a baj, hogy ha ahhoz tartja magát valaki - hazánkban - akkor a fától nem fogja látni az erdőt, pláne ha nem is akarja. Szerintem is az embereken múlik a dolog, nem a szabályokon. Egy lenyúlásban nem érdekelt, az alulról megfojtó kádereket elfojtó, megsemmisítő szűk, felhígíthatatlan, kvázi diktatórikus, de felvilágosult vezetésre van szükség.
Kérdés, hogy van-e ilyen. És itt jön be, hogy - ahogy Shenpen mondta - őket baromira meg kell fizetni. Ilyen nélkül reform nem lesz, csak vizitdíj-szerű szánalmas baszkódás.
Ehhez kapcsolódóan mesélem el, hogy a januári Indóház (vasutas) magazinban volt egy cikk az új, modern mozdonyok beszerzéséről. Van még 300 lecserélendő V43, én az eredetileg tervezett 100 helyett most vesznek 25 Traxx-ot+opció 25 másikra. Hogy miért nem százat? A financiális problémák mellett - a cikk szerint - az is ok, hogy az elavult V43-ak fenntartásához sok szaki kell, akik egy része sajnálatosan felesleges lenne, ha modern mozdonyaink lesznek, és ezt nem szívesen vállalja a döntéshozó. Szép, nem?

Vidéki 2008.05.14. 15:10:12

T, garázdabilegető!
Valóban a feladat végrehajtására alkalmas vezető a helyzet kulcsa. Itt a kiválasztás folyamata a döntő, nem annyira a magas fizetésé. Hiába fizetsz meg hatalmas fizetéssel olyan valakit, aki alkalmatlan a feladat végrehajtására. Hiába ígérsz valakinek hatalmas összeget, mondjuk azért, hogy ugorja át a kétméteres lécet, ha nincsenek meg a veleszületett adottságai, a legjobb akarat és rengeteg edzés mellett is képtelen lesz rá.
Ráadásul, ha ilyen poziciók elnyerését eleve nem a rátermettség, hanem a politikai szimpátia is szelektálja, még kisebb az esélye annak, hogy megfelelő ember kerüljön a megfelelő helyre.

antal.daniel · http://antaldaniel.blog.hu/ 2008.05.14. 20:41:43

Szerintem az is nevetséges, hogy egy, a fizetésképtelenség szélén egyensúlyozó cég közpénzből 25 mozdonyt vesz, amikor van a piacon egy csomó olyan cég, aki anélkül is elhúzná a vonatokat, hogy az állam egyet is venne neki. Szerintem aki se a fát, se az erdőt nem látja, az rossz tanácsadó.

garázdabillegető (törölt) 2008.05.15. 09:36:49

Ez is igaz, de nem ez volt a lényeg. :)
Mindegy, te majd teszel róla, hogy se állami, se privát vasút ne legyen az országban, igaz? :P

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.05.15. 09:54:35

adaniel

Nagyon érdekelne, mi a vasút átalakításának legfőbb akadálya (már a belső érdekhálón kívül). Állami akarat hiánya? Volt egyáltalán komoly kísérlet?

Az előző hsz-emben vázolt radikális megoldás nélkül látsz esélyt relatív konszolidált átalakításra? (témában írt cikkeidet nagyrészt olvastam).

hullabaloo 2008.05.16. 18:08:37

A Postának tényleg merőben új szolgáltatásai vannak. Hol lehet ilyen igénylőlapot szerezni?;)
www.youtube.com/watch?v=4EA5CVXDjQM

Antal Daniel · http://antaldaniel.blogspot.com/ 2008.05.16. 19:04:27

Szerintem olyan nincsen, hogy "a vasút". Magyarországon csak a Magyar Államvasutak Zrt-enk van 100 leányvállalata, és van még vagy 50 cég, ami ebből él. Európában 600-700 komolyabb méretű vasúttársaság van, jóval több, mint ahány légitársaság. Olyan sokat nem tehetek ahhoz hozzá, amit eddig is nyilvánosan erről mondtam, az biztos, hogy létre kellene hozni egy normális árrendszert, a közpénzekért versenyeztetni kéne több céget, és a közpénzek elvesztésének személyi konzekvenciái kéne legyenek. A magyar állami vasúti szektor jelentős politikai befolyás alatt áll, de valójában nem igazán átpolitizált: a rendszerváltás óta nem nagyon fogalmazodott meg, hogy a köz mit vár a vasúttól, és mennyit volna hajlandó erre áldozni.

garázdabillegető (törölt) 2008.05.16. 20:01:12

Ez baromi nehéz kérdés, de megpróbálok segíteni, hogy mit vár egy átlagember?
Tiszta vonatokat és állomásokat, jó csatlakozásokat. Fővonalon 100-160 km/h átlagsebességet, mellékvonalakon (ahol van reális esélye az utasforgalomnak) minimum 60 km/h átlagsebességet. Pécs-Bp viszonylatban annyit szívesen fizetek érte, amekkora árnál két embernek még éppen megérje a vonatot választani.

vattafák 2008.05.17. 14:32:30

ha jól értem az eredeti javaslatot, akkor megoldásként korábban illegalitásba vagy emigrációba (bécs, moszkva?) vonult megbízható káderekre lenne szükség?

Antal Daniel · http://antaldaniel.blogspot.com/ 2008.05.18. 00:21:52

Hello garázdabillegető, azt hiszem, az egyik probléma itt van: amíg politikai nyomásgyakorlással jelentős társadalmi csoportok el tudják érni, hogy az általad kitűzött rezervációs ár feléért, negyedéért, vagy éppen ingyen tehessék meg ezt a távot, addig a rendszered nem fog jól működni. Ehhez vagy szabadárassá kéne tenni a vasutat, vagy egy olyan független árhatóságot kell teremteni, amit garantáltan nem lehet napi politikai érdekből utasítani, és amely a törvény erejénél nem engedheti az összes árbevételt a támogatásokkal korrigált költségszint alá.

gramercy (törölt) 2008.05.18. 00:51:46

a kérdés: ki lesz az ország diktátora?..

Antal Daniel · http://antaldaniel.blogspot.com/ 2008.05.20. 08:47:30

Ha valakit érdekel, hogy az MTA Közgazdaságtudományi Intézetének kutatói szerint mit kell csinálni az ilyen monopóliumokkal, a Verseny és szabályozás 2007 című tanulmánygyűjtemény pont a múlt héten jelent meg:

econ.core.hu/kiadvany/vesz.html

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása