Konzervativizmus, jobboldal és kollektivizmus

Hiller Haver I 2007.11.22. 11:16

Előző bejegyzésem kapcsán a kommentekben előkerült a mai mainstream, a két világháború közötti korszakra nosztalgiával visszatekintő, magát annak (részeinek) (nyíltan vagy burkoltan) örökösének tartó "jobboldal" egyik állandóan hivatkozott figurája, Szekfű Gyula. Hogy Szekfűt miért rángatják mindig elő, persze értem is, meg nem is. Értem, hiszen jól ír, ideologikus történelemkoncepciója pedig annyira leegyszerűsítő, olyannyira világosan rajzolja meg az ellenség képét, hogy a mezei, deklasszálódott miépes nyugdíjas is könnyen fel tudja fogni. Ugyanakkor nem értem, hogy ennyi idő után is még ilyen erős ez a hatás, illetve hogy az ezerszer cáfolt hülyeségek hogyan élhetnek mégis tovább a fejekben. Egyszer Szekfűről talán majd részeltesebben, később, most más az érdekes.

Az, ami a jobboldal és "jobboldal", konzervativizmus és "konzervativizmus" közötti különbségre mutat rá, igen élesen. Arra, ami az európai és amerikai piacbarát, atlantista, Izrael-barát, antikommunista igazi konzervatív jobboldal és a hazánkban a két világháború közötti jobboldal eszmei örökségét nyíltan vagy rejtetten fölvállaló mainstream "jobboldali", "konzervatív" ideológia között feszül.

Az "örökségre" koncentrálva.

Előző posztomban a Horthy-rendszert teljes egészében elvetendőnek minősítettem, a jobboldaliság és a (neo)konzervativizmus felől nézve. Ezzel együtt elvetendőnek tartom a "népies", harmadik utas ideológiát is, mint kollektivista ideológiát, és mint ami a két világháború között sokféle formában, de egyre erőteljesebbé vált. Ahogyan a visszajelzések szerint túl sok volt a "kijelentés" az előző posztban, úgy most már csak kérdéseim vannak.

Miért van az, hogy "kell" a mainstream jobboldalnak az a Szekfű Gyula, aki Három nemzedék c. könyvében a (klasszikus) liberalizmust, konzervativizust, Észt, Szabadságot, kapitalizmust, azaz minden, a (neo)konzervativizmus számára fontos fogalmat egy kollektív eszme (a zsidó fajjal szembeállított erkölcsös, keresztény magyar faj, "talaj", stb.) perspektívájából tart csak (elég ritkán!) jónak? Illetve miért van az, hogy ha a liberalizmus, konzervativizmus, Ész, Szabadság, kapitalizmus (többnyire) a "zsidókat" szolgálja, akkor mindezek a fogalmak negatív színben tűnnek fel? (És "persze" a zsidó akkor is zsidó, ha egyébként magát magyarnak és kereszténynek vallja... Identitás, egyéniség, szabadság? Ugyan már!...)

Hogyan egyeztethető össze a "szekfűi örökség" a konzervativizmussal, jobboldalisággal?
(vö. "De mult az idő, a kapitalizmus mind nagyobb méreteket öltött, mind félelmetesebb szörnyeteggé vált, mely gyárakat alkot s az emberek százezreit és millióit zsúfolja össze füstös nagyvárosok egészségtelen, erkölcsrontó levegőjében. S minél tovább tart a liberalizmustól hirdetett korlátlan szabadság, annál korlátlanabbul zsákmányolja ki a gazdasági gyöngéket, elsősorban a munkásokat.) (Szekfű Gyula, Három nemzedék, 83. oldal) Miért van az, hogy egy elvileg "jobboldali" gondolkodó marxista közhelyeket vesz át?

Miért van az, hogy Szekfű Gyula a világháború után (a szovjet fél kérésére! - ha tévednék, javítsatok ki - javítva, köszönet Oli bácsinak) orosz nagykövet moszkvai magyar követ lesz? Miért van az, hogy Szekfű Gyula legnagyobb és legelismertebb mai hódolója nem más, mint a volt MSZMP-s "népi baloldali", Szili Katalin mögött a szocik második számú közt.elnök-aspiránsa, Glatz Ferenc?

Miért van az, hogy a szintén mainstream "jobboldali" bálvány, Szabó Dezső, a proletárdiktatúrának és a Tanácsköztársaságnak olyan mélyen benyalt bohó ifjú korában?

Miért van az, hogy a népi írók, mondjuk Illyés vagy Németh László, mind Gömbösék, mind Rákosiék körüludvarlását fogadták és viszonozták? (Minden erkölcsi ítélet nélkül, csupán a jelenség érdekes!) Miért szeretik Némethet és Illyést legalább annyira ma is a "népi", exkomcsi baloldalon?

Miért van az, hogy a mai mainstream, a két világháború közötti korszakra nosztalgiával tekintő jobboldal és bálványai nagyon sokszor oly közel kerülnek a baloldalhoz, főleg ha a "nép" igenléséről és a kapitalizmus, szabadság elvetéséről van szó?

Miért jön be az exkomcsiknak, szociknak ugyan az, ami a mainstream jobboldaliaknak? Minden mítosz ellenére?

Miért lehet olyan könnyen balról jobbra és jobbról balra bizonyos eszmék mentén átbukdácsolni? (Nem ide tarozik szorosan, de szimptomatikus: Miért érnek össze a szélsőségek is? Miért tüntet az anarchista, a komcsi, a szélbalos a feketeruhással, a bakancsossal, a bőrfejűvel együtt a globalizáció, az "idegen tőke" ellen?)

Talán csak nem a közös kollektivista indíttatás miatt?

És akkor: most ki is a jobboldali, ki is a konzervatív?

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr90237977

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2007.11.22. 11:51:16

No, kezdeti észrevételek: az, hogy a nép balosok antiszemiták, abban túl sok újdonság nincsen. Sőt, a balos antiszemitizmusban sincs, nem olyan ismeretlen jelenség ez.
ellenben nekem ilyen zsidó-keresztény szembenállás nemigen vagyon. Vajon miért beszélnek a nyugati konzik zsidó-keresztény kultúráról? Az azért nem véletlen. És persze az antikappancs szólamokat sem komálom, mert sokszor tényleg a legrosszabb marcista frazeológiát idézi.

De csak hogy kötekedjek is kicsit:)))

a Horthy-rendszer vállalhatatlan, oké. Ám mivel sokszor említed ezt a neokonzervatív izét ebben is és az előző cikkben is, arra lennék kíváncsi, ma a neokonzervativizmus mint olyan vállalható-e? És nem Reagan-re és Thactcherre gondolok, nem is Leo Straussra, akit atyának tartanak és jómagam is szeretem, hanem a jelenlegi amcsi neokonok erőszakos, expanzionista külpolitikájára és ugyancsak erőszakos ideológiai terjeszkedésükre, Irak lerohanására (tömegpisztító fegyverek híján maradt az ideológiai igazolás, "demokrácia"), és ehhez hasonlókra? A szabadságjogok lábbal tiprása? Ugyanis ezek mind a mai neokon gyakorlathoz tartoznak, és személy szerint ezt nem tartom vállalhatónak.

ps. a mérsékelt konzi sem feltétlenül Izrael-barát, még akkor sem, ha a terrorizmust elítéli. Személyesen ismerek jobboldali konzikat, akikre még nagy rosszindulattal sem fogható rá, hogy antiszemiták, mégis legalább kritikusak Izrael politikájával szemben.

Hiller Haver · http://www.konzervatorium.blog.hu 2007.11.22. 12:06:16

1. Nincsen benne sok újdonság (az egyik előzményt linkeltem is:)), és éppen az a döbbenetes, hogy akárhányszor mutat erre rá az ember, a végén az egyik oldalról akkor is ő lesz a komcsi zsidóbérenc, a másik oldalról meg a fasiszta.:)

2.neokon külpolitika: személy szerint én sem tartom vállalhatónak. De azt ne feledjük, hogy a Bush-adminisztráció szept.11. előtt egy izolacionista külpolitikát folytatott, ami az elveknek teljesen megfelel. De hogy ezek az elvek nem szólnak arról, hogy mi van akkor, ha jönnek a terroristák meg a repülők, az is igaz.

3.Izrael-kritika. Azt kéne belátni végre, hogy Izrael politikája, mint bárkinek a politikája, természetesen bírálható. Ezzel párhuzamosan azt is be kéne látni, amit pl. Kertész ír valahol, hogy mennyire döbbenetes, hogy a világ másik felén, a krach utáni Argentínában, ahol ugye az embereknek van elég baja, Izrael-ellenes tömegtüntetések vannak. És hogy erre racionális magyarázat nicsen, nem lehet. Illetve hogy amíg egy ballib(vagy mainstream jobboldali, néha szinte már mindegy) igen kritikus Izraellel, addig diktatúrákkal és fél-diktatúrákkal szimpatizál.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2007.11.22. 12:13:09

abban igazad van, hogy a honi jobbrad az ad hoc Izrael-ellenességet a nyugati balszéltől vette át. Ott ez nagy divat (na, tudnék példákat mondani!). De a tömeg az egyszerű képeket kedveli, mert azokat tudja értelmezni:))) Ha van NY-TelAviv-Pusztaszörcsöki szadesz iroda tengely, arra lehet építkezni. Bonyolultabb képpel nehéz valamit is kezdeni:)))

Ettől függetlenül nagyon sok esetben jogos Izrael politikájának bírálata, nem is kicsit, és attól mert valaki bírálja, nem antiszemita.

Hiller Haver · http://www.konzervatorium.blog.hu 2007.11.22. 12:16:55

Persze. Csak az nem mindegy, milyen indíttatásból akarja bírálni. De ez általában kiderül mindig. Az antiszemita indíttatást leginkább az árulja el, amikor valaki azt hangoztatja, hogy "bezzeg Izraelt nem szabad bírálni."

Refuse/Resist! 2007.11.22. 12:19:47

"És hogy erre racionális magyarázat nicsen, nem lehet."
Nono, nem jogosságról beszél Kend? Magyarázatnak, oknak lennie kell.
Tán az ufók táplálták bele az emberekbe az antiszemitizmust?

Egyébként meg van egy laza kapcsolat:
USA&Izrael - Világbank,Valutaalap - krach.

FőSzerkesztő · www.magyarnemes.blog.hu 2007.11.22. 14:44:19

"Egyébként meg van egy laza kapcsolat:
USA&Izrael - Világbank,Valutaalap - krach."

Hát ez így egy kicsit le van egyszerűsítve és ferdítve is vagyon.
Ön szerint talán mindenről a zsidók tehetnek?

üdv.
u.i: a www.magyarnemes.blog.hu is lesz majd egy kis firka a konzervatizmusról

Refuse/Resist! 2007.11.22. 16:49:52

"Ön szerint talán mindenről a zsidók tehetnek?"

dehogyis :D
De szerintem ezek igenis összekapcsolódnak. Az viszont valóban tök lényegtelen, hogy ki zsidó közülük, és ki nem.
Csak nyilván sokan haragszanak azokra, akik a sok pénzt kezelik. És a pénzembrek közt sok a zsidó.
Csak azt mondom, hogy nem érthetetlen az antiszemitizmus (attól függetlenül, hogy hülyeség).

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2007.11.22. 16:57:03

biztos ezért nem kamálom az antiszemitizmust sem. Egalitárius ressentiment:-(((

Hiller Haver · http://www.konzervatorium.blog.hu 2007.11.22. 17:06:45

A szakszó, ha jól tudom, a konkurrencia-antiszemitizmus. Pl. Szekfűnél nagyrészt erről van szó.

FőSzerkesztő · www.magyarnemes.blog.hu 2007.11.22. 18:34:21

"Csak nyilván sokan haragszanak azokra, akik a sok pénzt kezelik. És a pénzembrek közt sok a zsidó."

Az ilyen emberek akik haragszanak rájöhetnének,hogy tanulatlan ,befolyásolható barmok.Ha tanulnának,akkor ők is kezelhetnék a pénzt és egészen máshogy beszélnének.

letterforce · http://letterforce.wordpress.com 2007.11.23. 09:21:04

Nekem is ugyanazok a kérdéseim,min a poszt kérdései.
Annyit a neokon külpolitika kérdéséről,bár én nem vagyok szakértő ebben,de állítólag az egyik probléma épp az volt,hogy nem teljesen érvényesültek a neokon elképzelések(haderő nagysága stb).
Ez egy elég bonyolult stratégiai ügy,rengeteg kérdéssel.A fő kérdés az iszlamizmus(iszlámfasizmus) és annak expanziója,az expanzió megakadályozásának lehetséges útjai.Ez nyilván nemcsak háborús út lehet,de lehet az is,mivel az iszlámfasizmus egy jóval durvább eszme ,mint a német nácizmus.
Rengeteg tehát a részletprobléma,de Bush külpolitikájának stratégiai iránya alapvtően helyes,szerintem.

Hiller Haver · http://www.konzervatorium.blog.hu 2007.11.23. 09:50:11

letterforce:
Akkor nem csak engem kínoznak ezek a kérdések, ennek igazán örülök:)

neokonok: Az afganisztáni háborúval még egyetértettem, nekem már a Buddha-szobrok elpusztítása is elég ok lett volna, na mindegy.:)Persze kiderült, hogy az csak erőfitogtatásra illetve a nyugati reakciók felmérésére szolgált, és hogy egy ilyen gyilkos ösztönökkel rendelkező gondolkodásmóddal nem lehet párbeszédet folytatni. Szaddam eltávolításának is örülök, kivégzésének már annyira nem, de ez más kérdés. Viszont szerintem ott követi el az igazi hibát az USA, hogy ha már támadott, akkor megpróbálja mindenféle (utóbb, mint kiderül, hazug) indokkal igazolni ezt, és úgy tenni, mintha ő csak a béke fenntartásáért lenne ott, és mintha nem akarna beleszólni a dolgokba. Ez álságos. De én nem azt mondom, hogy baj, hogy bele akar szólni a hatalmi viszonyokba, sőt, szerintem ezt nyíltan meg kellene tennie.
Ott vannak pl. a kurdok, akiket hol Szaddamék, hol a törökök lőttek halomra, hol pedig mindketten egyszerre, ha kapnának végre egy saját országot, akkor az a terület is legalább pacifikálva lenne, erős bástyájaként az amiknak. Vagy ott a kérdés: mi értelme van egyben tartani egy olyan országot, amit évtizedekkel korábbi gyarmati hatalmi viszonyok alkottak meg, mindenféle egyéb, helyi viszonyt nagyjából alig figyelembe véve?

Egyébként pedig nem demokráciát kellene építeni, elég lenne először egy nagyjából korrekt jogállamot, ami nem süllyed anarchiába rögtön, ha kivonulnak, és amelyet hatalommal rendelkező helyi szövetségesek irányítanak.

Nekem elsősorban a félszívűséggel és a hazugsággal van bajom. A hogyannal.

Én persze az izolacionizmus politikáját folytatnám, de hát bizonyos helyzetekben már nem lehet.

Oli bácsi · http://reakcio.blog.hu 2007.11.23. 10:17:01

Kedves PgySztrktr!

Nem terhellek a bejegyzésed nyomán támadt (mi a hagyomány, ha mindent kidobunk? A 'kisiklás'-nak mint történeti kategóriának az értelmezhetősége - amit lehet, ld. Fr. Furet, és így tovább) eszmetörténeti gondjaimmal, csak:

1. Ha lehet, hozz néhány idézetet arra, mértékadó forrásból, hogy Bethlen istván antiszemita lett volna.

2. Szintén néhány (nem baj, ha linkkel megtámogatott) adatot arra, hogy a hódmezővásárhelyi tanárként meg fordítóként éldegélő Németh László körbenyalogatta volna Rákosit és viszont.

3. Szekfű Gyula (kis adalék: felesége, zsidó származása miatt üldözött volt a vészkorszakban) nem "orosz nagykövet" volt, hanem moszkvai magyar követ, ami finom distinkció, de nem ugyanaz. (Vö. 'ambassadeur' vs. 'ministre')

Hiller Haver · http://www.konzervatorium.blog.hu 2007.11.23. 11:02:48

Dear Oli bácsi!

Hagyomány - a múlt önmagában nem hagyomány. A magyar állam intézményrendszerével, szimbolikájával, ünnepeivel, stb. kijelöli azt, ami számára a hagyományt jelenti. Ugyan így az egyes politikai pártok ill. irányzatok is. Ez nem kidobás kérdése. Egyfelől természetesen a hagyomány jelenti azt, hogy kiszámíthatatlanul és akaratlanul is benne állunk bizonyos hagyományokban, másfelől azonban van a hagyománynak egy tudatos vállalása is, illetve amivel ténylegesen is, nem csak a szlogenek szintjén, lehet is kezdeni valamit.

1.Miért? Én, ha jól emlékszem, nem állítottam, hogy Bethlen antiszemita lett volna. Ezt írtam - ezt is egy másik posztban, talán arra gondolsz:
"Nincsen annál kínosabb, mint amikor egy magát konzervatívnak tartó valaki belesétál abba a csapdába, hogy elkezd Bethlen vagy Teleki örökségéről beszélni, ami egyfelől a kétezres években abszolút semmit nem jelent (csak retorika, azaz szavazatszerzés), másfelől a ballibberek azon (egyébként jogos) revolverezésére, miszerint ezek az úriemberek kissé antiszemiták, antidemokratikusak és hát ezért nem igazán szalonképesek, megpróbálnak valamilyen eléggé tarthatatlan és szánalmas választ benyögni (jót akart, a zsidók érdekében történt, nem is volt antiszemita annyira, akkor egyébként is mindenki antiszemita volt, nem csak ezt kellene nézni, stb.)."

A revolverezést tartom jogosnak, mert közel sem problémátlan a kor vezető politikusainak örökségét felvállalni, a balliber és a többi rész is ironikus, remélem érezhető. Ha erre vagy kíváncsi, én nem tartom Bethlent antiszemitának.

2."Németh László körbenyalogatta volna Rákosit és viszont." Először is én nem Rákosit, hanem Rákosiékat írtam. Valóban nehezen tudnám bizonyítani, hogy ilyen homoerotikus aktusra sor került volna, de amire én gondoltam, az a kommunisták, elsősorban persze a kérdéssel foglalkozó Révai és tsai kísérlete arra, hogy a népi írókat maguk mellé állítsák.
Ha nem gond, nem linkelek, hanem hivatkozok:

"Révainak a Szabad Szóban megjelent cikke megerősítette a nép íróknak azon feltételezését, hogy a kommunisták a népiek múltban elkövetett tévedése ellenére az értelmiség megnyerésében mindenek előtt az ő megnyerésükre számítanak, ha a Szekfűvel kapcsolatos parasztpárti nézeteket helytelenítik is: "...ellenzem - írta Révai -, hogy az Új Szellemi Front megteremtését régi irodalmi, politikai és világnézeti ellentétek felesleges felhánytorgatásával nehezítsük meg. Felesleges ma azon vitatkozni, hogy az értelmiségnek Szekfű Gyula vagy Németh László mögött álló része jelentősebb-e az újjáépítés szempontjából...Elsősorban előre kell nézni, nem hátra. És mindenkinek, aki előre néz, aki becsületesen munkálkodni akar a magyar jövőn, kezünket kell nyújtanunk még akkor is, ha a múltat illetően a lelkiismerete nem egészen tiszta. Önbírálatra szükség van, de a legjobb önbírálat az alkotó munka: mi, kommunistál, ezt valljuk."(...) Révai írásában Németh László neve nem véletlenül került Szekfű eve mellé. Az MKP ekkor egyaránt törekedett a polgári liberális és a népi értelmiségi rétegek megnyerésére. Az MKP e rétegek legtekintélyesebb képviselőinek ekkor - nem alaptalanul - Szekfű Gyulát és Németh Lászlót tartotta. (...) Néemth László 1945 tavaszán visszavonult mindennemű közszerepléstől. A polgári radikális és szociáldemokrata sajtó megújuló támadásai őellene is irányultak. 1945 májusa különösen nehéz hónap volt számára. Hírek terjedtek arról, hogy írói igazolóbizottság elé kell állnia (erre nem került sor: igazolták, augusztusban felvették az Írószövettségbe), rövid időre alaptalanul letartóztatták. Az Új Szellemi Front-polémiában Révai "életet jelentő szava" csökkentette kétségeit(...). (Standeisky Éva: A MAGYAR KOMMUNISTA PÁRT IRODALOMPOLITIKÁJA, 1944-1948. Kossuth, 1987, 26-28.)
Remélem ennyi elég a kinyújtott baráti kezekről meg az életet jelentő szóról.

3. Köszönöm a korrekciót, amint olvashattad, vártam is. Szekfű Gyula feleségének sztoriját ismerem.

Hiller Haver · http://www.konzervatorium.blog.hu 2007.11.23. 11:13:11

pár elírás van a szövegbe, kommunistál helyett természetesen kommunistákat akartam. meg a többi. (Néemth-Németh, stb.) Rossz a billentyűzetem, sorry.

Oli bácsi · http://reakcio.blog.hu 2007.11.23. 11:37:17

Kedves PgySztrktr!
1. Nyilván az én szövegértésemmel van baj, de a "ballibberek" "egyébként jogos revolverezésére, miszerint ezek az úriemberek kissé antiszemiták" mondatfoszlányból azt a következtetést vontam le, hogy a csúnya balliberek ebben az esetben jogosan pampognak, amikor a mondat első felében említett urak (dont: Bethlen) "kissé antiszemiták". A megfogalmazás valóban ironikus, a mondat értelme nem. Örülök, hogy nem tartod Bethelnt antiszemitának.
És hát oh, mi a "problémátlan"? Te sem avgy az, én sem. A végén tényleg csak Hófehérke marad.

2. Standeisky ezt az opuszát megírta kissé, khm, más értelmezésben is (epa.oszk.hu/00900/00995/00004/pdf/standeiskye.pdf - ettől mondjuk nem lesz mértékadó, elég alapos kritika a munkássága egy darabjáról: N. Pál József, Kortárs, 1997/6)), de az általad komoly munkával begépelt rész hogyan bizonyítja azt, hogy a gimnáziumi tanár "fogadta" és "viszonozta" az udvarlást? (A 'nyalogatás'-on nem kell fennakadni, ez a sogenannt irónia, amit nem csak a saját szövegünkben illik érteni.) Ha azt írnád (újabb tipp), hogy Németh 1958-ban Moszkvába utazott és Kádáréktől elfogadta a Kossuth-díjat, azzal nehezen lehet(ne) vitatkozni, max. azt tudnám rá mondani, hogy Németh kurvajó író volt. Mert tényleg.

A hagyományhoz: bár nem teljesen erről beszéltem (pl. nem állítottam hogy múlt=hagyomány) álláspontod hihetetlen normativitása (nincs benne 'talán', 'esetleg', meg 'érdemes ezen gondolkodni'), amely olyan lehatárolós (ami egyúttal arra is utal, hogy nem bízol a blogon író kiművelt emberfőkben, hogy ők bánjanak a hagyománnyal, kedvük szerint/másképpen), aminek olyan balos bukéja van, no offense meant.

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2007.11.23. 21:37:36

Letterforce, hajjaj.

Ha az ok az iszlámfasizmus terjedése, hun vannak a tömegpusztító fegyverek? Mert azzak igazolták a beavatkozást. ami mellesleg egyoldalú, erőszakos.
És úgy tűnik a második a tömegpusztító fegyverek mögött a demokrácia terjesztése - ergó, erőszakos ideológiai terjeszkedés.
Demokráciafasizmus?:)))

letterforce · http://letterforce.wordpress.hu 2007.11.24. 17:46:29

Gabrilo:
1."Mert azzak igazolták a beavatkozást. ami mellesleg egyoldalú, erőszakos."
Milyen lehetne egy katonai beavatkozás?Erőszakos,ez van.
2.A tömegpusztító fegyverek léte az egyik ok a sok közül,lehet,hogy most Szíriában hevernek.
3.Ha nem voltak,akkor a jövőben lehettek volna(mint most Iránban).
4.Az igaz,hogy nem feltétlenül a katonai beavatkozás a megoldás.A legjobb eszközt kell kiválasztani.Viszont ettől még az iszlámfasiszta fenyegetés nem szűnik meg.

Hiller Haver · http://www.konzervatorium.blog.hu 2007.11.24. 18:05:14

Oli bácsi:

Problémátlan - mondjuk a Horthy-korszak prominenseihez képest Deák, Széchenyi vagy Eötvös, persze ez is csak összehasonlítás kérdése, problémátlanabbnak tűnik. Legalábbis nekem. Talán. Esetleg. Érdemes ezen gondolkodni, stb.:)

Örülök a különböző stilisztikai megjegyzéseknek, bár azt nem teljesen értem, hogy a 'talán' 'esetleg' és a 'ha' hiánya meg a balos buké az így most hogy, illetve érteni vélem, noha szerintem nyilvánvaló, hogy nem az abszolút igazság kimondásával kísérletezem, hanem csupán a saját véleményemről van szó. De hát ha nem elég nyilvánvaló, az az én hibám. Majd a második részben kifejtem még ezt a hagyományosdit.

Németh: a Révaitól (Révai cikke) ill. a Némethtől idézettek ((Révai)"életet jelentő szava") szerintem annyira nem függenek S.É. értelmezésétől. Meg hogy Németh az említetteket megúszta, az is ténykérdés. Meg a kommancsok összeborulási akciója a népiekkel szintén. Egyébként, szintén no offense, nem kell Németh védelmére kelned velem szemben, nem rajta akarom elverni a port, vagy semmi ilyesmi. Írói, nagysága, stb. meg sem kérdőjelezhető. Engem az érdekel, hogy a baloldal miért szeret ugyan úgy összeborulni a népiekkel, mint a jobbnak egy része. Ami nekem ugye nem tetszik.

S.É.: Pál József írását nem olvastam, de pár szót írhatnál róla, ha érdekes, feltétlenül beszerzem. S.É.-t egyébként az ilyesmi amúgy is jellemzi, "munkásságának" talán, hát, nem minősítem, szóval hagyjuk, tehát munkásságának egyik legszebb része az a könyvkritika, amit a P. Szűcs-féle Mozgó Világba írt pár éve A Mozgó Világ története c. könyvről. Ha amit P. Szűcs csinált a folyóirat átvételével/kor anno, hullarablás (by Radnóti Sándor), akkor ez nem is tudom, micsoda...
(www.mozgovilag.hu/2002/07/10%20Standeisky.html).

Hiller Haver · http://www.konzervatorium.blog.hu 2007.11.24. 18:06:49

vesszőhibákért meg elütésekért sorry megint

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2007.11.25. 22:19:51

Letterforce:
Ehhez képest ódzkodnak a "háború" kifejezéstől. Az iraki beavatkozás felszabadítás, meg béketeremtés de nem háború.

"A tömegpusztító fegyverek léte az egyik ok a sok közül,lehet,hogy most Szíriában hevernek."

A "lehet hogy" nem alap egy háború elindításához és egy ország megszállásához. "lehet hogy" kiraboltál tegnap este, megyek és "megszállak":)) Azért a háború ölég komoly cuccos ahhoz, hogy valóban legyen rá ok. Jelen esetben az amcsik beavatkozása hatalompolitikai eksön, ami azt célozza meg, hogy amerika-barát legyen ott a néjbörhúd. És akkor a Nagy Szovjetunió szelleme járja be Európát, ázsiát, meg úgy az egész világot...

"3.Ha nem voltak,akkor a jövőben lehettek volna(mint most Iránban)."

Lásd az előző pontot. "lehettek volna"... vagy lettek volna, vagy nem. A jelek szerint Szaddam keményen sz*rt a nyugatra. És a kedves neokon guruk jelentős része már clinton alatt fölajánlotta szolgálatait ha megszállja Irakot. Bűzlik ez a dolog, erősen.

"4.Az igaz,hogy nem feltétlenül a katonai beavatkozás a megoldás.A legjobb eszközt kell kiválasztani.Viszont ettől még az iszlámfasiszta fenyegetés nem szűnik meg."

mire emlékeztet ez az érvelés?: "az imperialista-fasiszta terjeszkedést minden eszközzel gátolni kell, hogy a szocialista béketábor testvéri államai blablabla etc...

Hát ezért fintorgok én erre:-(((

Ajánlom neked az ide oldalra kitett cikket aminek "Demokráciabarkácsolók" a címe, nagyon melegen ajánlom:))

tölgy 2007.11.25. 23:54:32

letterforce,

jó ez az "iszlámfasiszta fenyegetés" duma, csak az a baj, hogy Irak szekuláris állam volt, nem iszlamista. Akkár már a mai török fundi kormány iszlamistább, mint Szaddam volt, és valahogy Izrael és US is együtt tud velük működni.

letter-force 2007.11.26. 09:39:19

T.Tölgy,valóban általánosító kifejezést használtam,de Irak akkor is az iszlám világ része.
A probléma valóban összzetett(lásd törökök),de én a stratégiai irány helyességéről beszéltem.
T.gabrilo: a kérdésem akkor az,hogy az iszlám világ,jelen állapotában,nem jelent a Nyugatra nézve egy komoly problémát,fenyegetést?Az egész csak a konok neokonok agyában létező dolog?

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2007.11.26. 11:28:59

az iszlamizmus fenyegetés. Volt erről szó a blogon, de nem az iszlám, hanem az iszlamizmus, ami forradalmi mozgalom, sokan a marxizmushoz hasonlítják. De a neokon uraságok igazolás nélkül rohanták le Irakot, ill. amivel igazolták, az nem volt igaz: a cél korántsem a tömegpusztító fegyverek megtalálása volt. Jelen állás szerint nem voltak ilyenek. Két verzió lehetséges... vagy a "making safe the world for democracy" ideológiája/utópiája vezette őket, ami baromi ijesztő, és a kommancs ideológiára emlékeztet, vagy szimplán amerika-barát erőket kell ottan kiépíteni. És valójában sz*rnak rá hogy demokrácia van, vagy nem. Utóbbi tűnik valószínűbbnek.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása