Okosabb vagy, mint egy hatodikos?

Király Rák I 2009.05.20. 08:50

Magyar Bálint lassan olyan viszonyítási pont lesz az oktatáspolitikában, mint Zámbó Jimmy a könnyűzene terén. Ha feltűnik, mindenki tudja, hogy valami rettenetesen kínos következik.

Azt mondja Bálintunk a pálya széléről (elvégre az Oktatási Miniszter 2006 óta már Hiller István), hogy (1) meg kell tiltani a nyolcosztályos középiskolai osztályok indítását, mert (2) szaktárgyak helyett az általános „alapkészségek - írás, olvasás, számolás - erősítését kellene folytatni a felső tagozatban is a hatodik osztály végéig”. (forrás)

Első, és alapvető kérdés, hogy a névlegesen legalábbis liberális politikus miért kívánja törvényben meghatározni, hogy mit és hogyan tanítson egy középiskola. Nem úgy van ez, kedves Bálint, hogy maguk hagyják működni a piacot, az meg az igényeknek megfelelően alakítja ki a – többek között középiskolai – kínálatot? Sőt, tovább megyek, éppen azért alakult ki itthon a (többnyire magán-, vagy egyházi kézben lévő, illetve magas szintű állami gimnáziumok esetén) a nyolc osztályos évfolyam, hogy a jó képességű, szorgalmas, tehetséges diákok magasabb szinten tanulhassanak, mint ahogy ezt az általános iskola lehetővé tenné számukra. Miért akarja hát Magyar Bálint 2010-től (Sándor Klárával karöltve, hogy neki is kijusson a hírnévből) ezt megtiltani? Miért köteleznénk a jó tanulókat arra, hogy gyakorolják az egyszeregyet a többiekkel, amikor sorra nyerik a matekversenyeket?

Vita tárgya lehet, hogy az írás, olvasás, számolás erősítésére szükség van-e hat éven keresztül. A legjobb elit egyetemeket adó, innovációban vezető angolszász országokban például már a gimnáziumokban (főleg a felsőoktatásra előkészítő gimnáziumokban) is kreditrendszer van. A kémia csodás világa iránt érdeklődők magas szinten tanulhatják a szaktárgyat, angol nyelvtani oktatásukban pedig nagyobb szerepet kap kutatási szaknyelv helyessége, mint a Shakespeare-korabeli irodalmi ónyelv. Lehet, hogy nem ez a lehető legjobb megoldás, de ismét ki kell emelni: elitgimnáziumba járni (főleg nyolc osztályosba) nem kötelező. Egy oktatási rendszer pedig akkor jó, ha az abban résztvevők megtalálják benne azokat a lehetőségeket, amelyek alapján maguk és a közösség számára a lehető legtöbb hasznot tudják szerezni.

Az viszont teljesen egyértelmű, hogy aki csak az írást, olvasást, számolást említi alapképességnek, el van maradva néhány ezer (de legalábbis néhány száz) évvel.  Manapság alapképesség kellene, hogy legyen a háztartási pénzügyek menedzselésétől kezdve, az IT-kultúra és a fontosabb polgárjogi szabályok alkalmazásán át egészen az alapvető tárgyalási-, és fogalmazási képességig rengeteg olyan általános dolog, amelyre az általános iskola tényleg nem készít fel – többek között azért, mert sok pedagógus nem is rendelkezik ilyen irányú, megfelelő minőségű képesítéssel.

Ha viszont megmaradunk a három alapképességnél, akkor erősen kérdéses, hogy mi a búbánatért kellene a diákoknak kollektíve 6 évet ezekbe fektetni. Vannak gyengébb tanulók, akikkel külön kell foglalkozni. Vannak rossz pedagógusok, akik helyett magántanárhoz kell járni. Ennek ismeretében fontosabb lenne végre egy minőségbiztosítási rendszert bevezetni az alapfokú oktatásban is, hogy a gyenge pedagógusok megbukjanak. Emellé jól jönne ingyenes és kötelező felzárkóztató program azoknak, akik lemaradtak az alapképességeknél. Leginkább mindkettőre szükség lenne, de semmiképpen sem arra, hogy a jobban haladó diákok kötelezően leragadjanak az alacsonyabb szinten.

Úgy érzem magam, mint amikor nem készültem általános iskolában: magát a kérdésfelvetést sem értem. Sem azt, hogy honnan ez a hiperaktivitás, ez a hirtelen jött oktatást felvirágoztató szándék. Magyar Bálint nem egyszerűen a többiek előtt jár néhány leckével, hanem egyenesen rossz tankönyvből tanít.

Itt abba is hagyhatnánk a tanulságok levonását, de Magyar még rádob egy lapáttal. Az első hat osztályban a házi feladat sem lenne adható hétvégére és tanítási szünetre. Ezek után mi már csak arra kérünk valakit a pártközpontban, hogy miután az exminiszter feldolgozta a nyári olvasónaplók és a hatodikos bioszórák okozta stresszt, mondja meg neki, hogy a 12 évesek még nem szavazhatnak.


Kapcsolódó írások:

Miért tanulunk történelmet?

Hogyan tanuljunk történelmet?

A "liberális" autoritás


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr271132580

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

luucy 2009.05.20. 08:54:54

Ez szánalom. Egyébként meg ne legyünk naívak. Magyar Bálint, meg Sándor Klára nem hülye. Nagyon jól tudja mit csinál és miért. Minél kevesebbet tud egy-egy ember, annál könnyebb őt bepalizni mindennel. Ez csak a szimpla "hogyan hülyítsük le az embereket" című előadás. Mivel ugyan a Mónika, Győzike meg Joshi Barat show ugyan már elindítottak egy folyamatot, de nem elég gyors ütemben halad az emberek teljes idiotizmusba taszítása, ezért hol máshol, mint az iskolában álljunk ennek neki. A legjobb, ha nem utólag kell lebutítani az embereket, hanem már elve nem tanul és nem jut el olyan értelmi szintre.
Már azzal sem tudtam azonosulni, h negyedikig nem lehet buktatni. Na de ez...
Már bocsánat, de aki első osztályban nem tanulja meg az alapkézségeket, az ássa el magát. Oké, csak szótagolva olvasol, vagy jobbesetben szavanként, írni is csak a tőmondatokig jutsz el, számolni meg mondjuk a 20-ig, és azon belül osztasz szorzol stb. De! Ekkor már megvannak az alapok, és másodikban már könnyebb ezt folytatni. Negyedikig ennek ki kell fejlődnie teljesen.
Amúgy meg a kompetencia eredményekből nem tűnik ki nekik, hogy mióta egyre lazább az iskolarendszer, azóta szarabbak az eredmények is?????
A különböző iskolák eredményei is bebizonyították, hogy minél minél nagyobb a követelemény, annál jobbak az eredmények is. Nem véletlenül azok az elit iskolák, amik.
Mellesleg majd hoznak egy huszáros törvényt arra, hogy ez a szabályozás természetesen a magániskolákra nem vonatkozik. Ott normális oktatás lesz, félévenként 200ezerért. Aki ki tudja fizetni, annak a gyereke tanul, aki meg nem, azok meg lóbálhatják 6 évig az iskolában a lábukat.
Szánalom. Tényleg az. Ráadásul csak így hirtelen, minden hatástanulmány és minden nélkül. Mondom, az a cél, hogy a már ígyis lepusztított közoktatást mégjobban mélybe taszítsa. Pontosan azért ilyen szarok a fiatalok teljesítményei, mert nincs követelmény velük szemben. Az iskolarendszeren nem könnyíteni, hanem szigorítani kellene a megfelelő eredmény érdekében.
Áááááá. Kellően felidegesítettem magamat. Bezzeg az én időmben.
Jó, most szopok a bolongani rendszer miatt, de akár az általános sulit, akár a gimit veszem alapul, megfelelő követleményrendszer volt, aki lemaradt azzal a tanárok külön foglalkoztak, szal normális volt. Pedig ennek csak néhány éve. Jó, az általános sulinak már 6 :-)

Vidéki 2009.05.20. 09:35:40

@luucy:
Írod: „Magyar Bálint, meg Sándor Klára nem hülye.”

Erről nem vagyok meggyőződve.

Sok feladatára alkalmatlan ember van pozícióban. Ezek alkalmatlanságukat hiper aktivitással álcázzák.

Egy régi időkből származó vicc szerint az alkalmatlansága miatt leváltott gyárigazgató ilyen jó tanácsokat adott utódjának:

„Kenj mindent az elődödre!”

„Szervezd át a vállalatot!”

Magyar és társai, „reformnak” keresztelnek el akármilyen szerencsétlen ötletet, ennek alapján a „reformpolitikus” hófehér tógájában tetszelegnek.

Eltart egy darabig, míg a közvélemény felfogja, milyen károsak ötleteik.

A megvilágosodás ellenében hat az óriási médiatámogatás, amelyet a mögöttük álló tőkeerős köröktől kapnak.

Ezért voltak képesek olyan sokat ártani a közoktatás ügyének ezek a feladatukra alkalmatlan emberek.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2009.05.20. 09:50:09

"névlegesen legalábbis liberális politikus miért kívánja törvényben meghatározni"
Ő SZDSZ-s. Kb. olyan a viszonya a liberalizmushoz, mint egy pattanásnak az archoz :)

Alapvetően támogatom az összes elgondolásodat. Azonban van pár gyakorlati probléma. Az egyik, hogy tanárhiány van. Nem csak jó tanár, hanem egyáltalán tanár. Ezen nem segít a minőségbiztosítás, de akár még ronthat is.
A másik, hogy az iskolák sokszor lusták. Szeretik lepasszolni a nem is gyengébb képességű, hanem egyszerűen csak nehezebb esetnek tűnő gyerekeket. Ezért az, hogy kinek hol a helye, nem feltétlenül a képességeken múlik.

@luucy:
"A különböző iskolák eredményei is bebizonyították, hogy minél minél nagyobb a követelemény, annál jobbak az eredmények is. Nem véletlenül azok az elit iskolák, amik."
Ezzel kapcsolatban ne felejtsük el, hogy ezek az iskolák eleve szűrt anyagból dolgoznak. Ha átlagos tanulókat engednél be, csak a lemorzsolódás nőne meg, de nem tudná hozni a mostani eredményeit.

osborne 2009.05.20. 10:19:19

digitális táblákon néznek majd modern képmeséket 6 évig, közben hullik a vakolat és nincs fűtés- that's the real spirit of soc-liberal education ;]

Valandil 2009.05.20. 10:22:29

@Vidéki: Ennyi rombolást véletlenül nem lehet csinálni. Egyszer-egyszer jó ötletek is becsúszhatnának - hacsak nem a szándékos pusztítás a céljuk. Szerintem az.
Sándor Klárának pl. a legutóbbi kijelentése ("Magyarországon túl sok a _magyar_ felsőoktatási intézmény.") után takarodnia kellett volna - na nem a politikából, hanem az országból.

Bladecatcher 2009.05.20. 10:52:07

"honnan ez a hiperaktivitás?"

http://inforadio.hu/hir/belfold/hir-279255

Az SZDSZ lehet hogy kérni akar valamit? Bár Horn Gábornak én már az írásjeleit sem hiszem el.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.20. 11:02:36

they don't want a population full of citizens capable of critical thinking.
they want people just smart enough to operate the machines, and dumb enough to accept all the shit they are given.

phaidros 2009.05.20. 11:10:27

@bs395: NOBODY wants a population full of citizens capable of critical thinking.

But parents can solve this problem - if they can think critically. :)

phaidros 2009.05.20. 11:10:27

@bs395: NOBODY wants a population full of citizens capable of critical thinking.

But parents can solve this problem - if they can think critically. :)

phaidros 2009.05.20. 11:12:08

(Figyelitek milyen gyors a kezem? Még a 30 másodpercen belül kommentelés ellenőrző rutinjának futását is megelőztem. XD )

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.05.20. 11:29:26

@phaidros:
melyik szülők? akik ezt megszavazzák, mert elhiszik, hogy jó?
reménykedtem, hogy lesz majd valamiféle generációváltás a közéletben, vagy úgy általában a közéleti/gazdasági gondolkodásban és tettekben, de ahogy beszélgetek a korosztályommal és a nálam fiatalabbakkal, a változás szinte észrevehetetlen :-(.
nem utolsó sorban a magyar bálint féle ámokfutásoknak köszönhetően.

luucy 2009.05.20. 12:01:59

@Vidéki: Hát nem tudom. Én továbbra is azon a véleményen vagyok, még ha kicsit összeesküvés elméletszerűnek is tűnik a dolog, hogy ezeket nem tudatlanságból, hanem szánt szándékkal, teljesen tudatosan találják ki!

@Lord_Valdez: De pont ez a lényeg. Például Mariska, meg Pistike tehetséges, jó agyú gyerek. Akkor most 6 évig vegetáljon csak azért, mert Dzsenifer meg Rómeó képtelen fél év után is megtanulni/megérteni, hogy 1+1 az 2 és nem 3????
Azért mert van néhány elmaradtott képességű gyerek, miért kell a többit is büntetni?

Én az etnikai szegregációnak nem vagyok a híve, de képességek alapján igenis különbséget kell tenni. Nem fogjuk már vissza azt, aki halanda, aki akarna, és aki tudna is.

Szerintem semmi baj nincs a mostani rendszerrel. Vannak kisegítő iskolák, vannak "elit" iskolák, és vannak a sima iskolák. Ez utóbbi mindegyikében van szinte valamiféle felzárkóztatás, ha arra igény van. Vagy csoportos, vagy egyéni, de van. Tehát ez az egész úgy fölösleges ahogy van. 6 évig írni, olvasni meg számolni tanulni... Röhej.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.20. 12:03:00

Magyarországon olyan politikai erők és szövegek váltak a közélet, illetve a közbeszéd részévé, amelyek alapján akár kétmillió ember is kitaszítódhat a magyar állampolgári körökből - mondta Horn Gábor, az SZDSZ kampányfőnöke szerdai budapesti sajtótájékoztatóján.
A politikus a kétmillió ember között példaként említette a cigányokat, zsidókat, homoszexuálisokat, szingliket, drogfogyasztókat.
"Intoleráns, kirekesztő társadalomban élünk", ahol elfogadottá válik a kirekesztés, a gyűlöletkeltés - fogalmazott Horn Gábor. Véleménye szerint az európai választás (EP) tétje az is, hogy a liberálisok otthon maradnak-e, tudomásul véve, hogy ez így van, vagy pedig elmennek szavazni, és kifejezik akaratukat, hogy nem ilyen országban szeretnének élni.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.20. 12:03:46

Magyar Bálint szerintem megmaradt tanárgyűlölő kisiskolásnak. Mondja meg neki valaki, hogy azóta eltelt pár évtized, Bálintka, nőjél fel.

Valandil 2009.05.20. 12:17:31

@Vendéan (dszg): Nem értem HG-t: nem lehet bőröndöt kapni?

Valandil 2009.05.20. 12:19:15

@luucy: Ha még csak azt nem tudná. De pl. azt sem tudja, hogy a széken ülni szoktak, a gatyája nem a WC, és hetente legalább 1* megfürödhetne...

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2009.05.20. 12:28:52

@luucy:
Dehogy vegetáljon. Csak annyit mondok, hogy kisegítő iskolába sokszor nem az kerül, akinek kellene, hanem akivel nem akarnak foglalkozni.
Vannak ténylegesen problémás gyerekek, szó se róla, de gyakorlatban ez a szelekció nem működik valami fényesen. Pl.: Amerikában nagy divat a gyerekre rámondani, hogy hiperaktív és lepasszolni, mert az egyszerűbb.
Vegyünk egy gyereket, aki jól tanul, de pl. bepisil, el lehet küldeni gyermekpszichológushoz, mert valószínűleg beilleszkedési zavarai vannak, vagy el lehet tanácsolni, mert az egyszerűbb.
Ha a tanárt nem érdekli, akkor ő az egyszerűbb utat választja...

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.20. 12:41:03

@Valandil: kapuzárási pánik van az SZDSZ-ben, félnek tőle, hogy kirekesztik őket a parlamentből. :D:D

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2009.05.20. 13:06:14

az ki kétkedik, hogy butaságból vagy netán vmiféle társdalomátalakítási hajlamból csinálja ezt ez a párt, az picinyt naiv.

szempontpuska 2009.05.20. 13:20:05

Engem ez a hetvenes évek focistaképzésére emlékeztet. Kiderítették, hogy a magyar futbalisták állóképessége gyenge. Erre központilag elrendelték, hogy mindenkinek futnia kell edzésen, és Nyilasiékat kizavarták a lóversenypályára köröket futni...
A labdakezelés meg a technika... nos...

Szóval Magyar Bálintnak nem tudom mi köze van az oktatási minisztériumhoz, merthogy tv tervezetet nem nyújt be, csak dumál, de legalább elérte, hogy megint beszéljenek róla.

kábé ennyi jelentőséget tulajdonítok a dolognak

Hettie · http://www.hettie.nolblog.hu 2009.05.20. 13:37:50

"Ha viszont megmaradunk a három alapképességnél, akkor erősen kérdéses, hogy mi a búbánatért kellene a diákoknak kollektíve 6 évet ezekbe fektetni."

Megmondom miert, mert Britorszagban ez a meno. Most karomkodnek egyet, ugyhogy abbahagyom.

luucy 2009.05.20. 13:45:34

@Vendéan (dszg): Én csak azt nem értem, hogy ha 2 millió emerről beszélünk, akkor miért csak 200.000+1 szavazóra számít az szdsz?

Vakmacska 2009.05.20. 13:54:28

Halálra röhögöm magam. Tudjátok hova járt Magyar Bálint iskolába?

Nah elárulom, a Fazekasba. Elárulom, az ő idejében meg az én időmben ottan nem írás-olvasás-számolás alapgyakoroltatása ment 6 évig. Sőt, a critical thinking is megengedett volt.
MB még élő tanárai, köztük legendás egyéniségek, tudós szellemek nem tudom mit szólnak mindehhez. Szorgalmasan járt öregdiák-találkákra, és időnként szégyent hoz a fejünkre.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.05.20. 13:55:40

@luucy: tízmillió kirekesztő van. Én is elveszek a számmisztikában.

Feca 2009.05.20. 14:01:12

Weöres Sándor : A BIRKA-ISKOLA

Egyszer volt egy nagy csoda,
Neve: birka-iskola.
Ki nem szólt, csak bégetett,
Az kapott dicséretet.


Ki oda se ballagott,
Még jutalmat is kapott,
Így hát egy se ment oda,
Meg is szûnt az iskola.

bervas · http://mt10.blog.hu 2009.05.20. 14:01:19

Felsőoktatás:
Valóban NEM KELL ennyi INGYENES HELY a felsőoktatásba. Nem kell ennyi diák. Csak a diplomák értéke és egyes iskolák színvonala devalválódik (már amelyiknek egyszer régen volt) a tömegképzés miatt. Középfokú végzettségű szakemberből cserébe nagy a hiány.

Tehát nem kell bezárni semmilyen főiskolát, csupán nem adni állami támogatást. Amelyik életképes intézmény, megél a tandíjból. Ha hülyeségre ad diplomát sok pénzért (pl: marketing-kommunikáció-média), majd elkerülik a diákok, mert nem lesz versenyképes a tudásuk a piacon.

Kell viszont kőkeményen számonkérő, eredményt megkövetelő általános iskola és középfokú oktatás. Ha Pistike 8 évig ejnyebejnyét kap egyes helyett, majd hülye lesz megtanulni a kémiát meg a matekot. Aztán meg az is marad: hülye.

DarkSide 2009.05.20. 14:01:54

@luucy: Mert tudják jól, már ez is utópia a számukra.

DarkSide 2009.05.20. 14:07:10

2005 óta vicc ami érettségi címén zajlik. Az általánosból pedig írni-olvasni nem tudó (ja a számolást kifelejtettem) gyerekek jönnek ki. A gimnáziumok tanárai nem tudják behozni a lemaradást, míg a másik oldalon a fejük fölött a kard, hogy évről-évre kevesebb a gyerek...

Labasmaz 2009.05.20. 14:09:58

@luucy: El vagy te tevedve. Nincsenek kisegito iskolak. Voltak, de megszuntettek oket, es az eselyegyenloseg jegyeben beraktak az ott tanulokat a sima altalanosba. Azota ott sincs ertekelheto oktatasi szint, mert hogyan lehetne?!

luucy 2009.05.20. 14:15:09

@Labasmaz: Hát nem tudom te hol élsz, de például nálunk van...
És szerintem nem csak mi vagyunk az egyedüli ilyen hely az országban

luucy 2009.05.20. 14:20:56

@bervas: Egyetértek. A felsőkotatást kell nagymértékben módosítani. És szigorítani a bejutási rendszert.
A közoktatásban pedig a követelményrendszert kell szigorítani, és még véletlenül sem lazítani!

Jah, és végre azt kellene kommunikálni, akár egy kampány keretein belül is, hogy igenis küld el nyugodtan a gyerekedet szakközépiskolába, szakiskolába, mert lehet hogy nem lesz diplomája, de menjuk kitanulja a kőműves szakmát - biztos megélhetése lesz és halálra keresi majd magát.Ellentétben azokkal, akik elmennek fősulira, megszerzika diplomát, amivel aztán kitörölhetik a s*ggüket.

Mert most ugye szakközép suliba (legalábbis felénk) nagyrészebn olyanok járnak, akiket máshova nem vettek fel.
Aztán ha akad egy-két olyan, aki azért ment oda, hogy szakmát tanuljon, azt nem hagyják. Lásd szegény öcsém. Gépjármű gépésznek tanul(na), de sok a sinter. DE úgy, hogy már így is több mint az osztály fele kibukott egy év után.

Szűcslaci 2009.05.20. 14:25:10

Ennek a célja csupán az,hogy kitermeljék a saját elitjüket, a montessoris, meg Münchenben tanuló imbeccillis hülyegyerekeikből - és hogy kizárják az összes többit onnan. Akasztani, akasztani - nem győzöm mondani.

Karcolt lendület 2009.05.20. 14:29:48

Kampányolnak. Hogy kinek, azt nem tudom, de a szokásos dogmatikus fasságaikat nyomják.

@luucy:
Le vagytok maradva egy brossúrával. :-)
Pont ma néztem rá az szdsz.hu-ra (lebuktam), emelték a tétet, mostmár 2 000 000 ember jogáért meg biztonságáért szállnak síkra. Hogy a többivel mi lesz, azt nem tudom, azok biztos a Jobbikra szavaznak.
Érdeklődve figyelem, hogy ezzel a kampánnyal mennyire tudják feledtetni az előző évekbeli tevékenységüket.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2009.05.20. 14:39:29

A magyar oktatás lerohasztása...miközben a politikuscsemeték Németországban, Svájcban, Angliában, Franciaországban tanulnak. Vagy itthoni méregdrága magán egyetemen. A "köz"magyar elbutul, az elit kitermeli az utánpótlást, maga közül.

Magyar Bálint és Sándor Klára meg ne 2010-re tervezzenek, hanem MOST tegyék jobbá az oktatást.
Ha ez nem megy, nem kéne a buhera.

optimata 2009.05.20. 14:43:45

Magyar Bálint szerencsére legkésőbb bő egy év múlva örökre eltűnik a süllyesztőben. Mint egy rossz álom. Ha még nagyobb szerencsénk lesz, akkor már szeptemberben.
Nem hiszem, hogy hiányozni fog a magyar oktatásnak.

Önjáró Talajgyalu 2009.05.20. 14:44:54

Egy 100% ide illo George Carlin video (angol, bocs):
http://www.youtube.com/watch?v=hYIC0eZYEtI

Amerikarol beszel, de a globalizalt vilagban nem sok kulonbseg van. Itt is ugyanazt keszitik elo, legfeljebb meg nem tartunk ugyanott.

2009.05.20. 14:52:29

Az szdsz hosszú évek óta azon dolgozik, hogy a magyar iskolákból kikerülő fiatalok lehetőleg rosszul képzettek, a világ dolgaiban tájékozatlanok, és ezáltal könnyen manipulálhatóak legyenek.

Birkák kellenek nekik, nem okos emberfők. Nézd maunikát, és vedd meg a sok szart amit a szünetben reklámoznak.

Egyébként: Mi a fausztot pattog Bálint? Kormányon van az szdsz? Nincs. Nyerjék meg a választásokat, alakítsanak kormányt, na akkor lehet ötletelni. De ez most olyan, mintha én ugatnék bele.
SZDSZ kuss! Tessék készülni a parlamenten kívüli párt szerepére!

Pernahajder Campbell (The Scunner Cambell) 2009.05.20. 14:53:48

nem biztos, hogy az angolszasz oktatasi rendszer kovetendo...nem is tudom melyik lenne az idealis. ha jol emlekszem a finneknel kiemelkedoen jo az oktatas. talan lelehetne masolni azt a rendszert. nem nekunk kene feltalalni a spnyol viaszt. ...

W Joe 2009.05.20. 14:59:39

Az egész oktatást át kéne alakítani, de ésszel. Miért van az, hogy hiába járnak 12-13 évig iskolába a gyerekek, mégis úgy kerülnek ki a középiskolákból, hogy nem tudnak semmit? Az igaz, hogy nem bemagoltatni kell a diákokkal az anyagot, de a ló másik oldalára se kell átesni, hogy csak melegedni járjanak az iskolába. 12 év alatt rettenetesen sok hasznos dolgot meg lehetne tanítani.

Mentolosmájkrém 2009.05.20. 15:00:23

Annyit azért hozzátennék, hogy ami otthon ált.isk. szinten megy az egy vicc. A lányaim elsőben annyi leckét kaptak naponta, hogy alig győzték megcsinálni, pedig nem hülye egyik sem. A szünetekre természetesen szintén egy rakat lecke volt, nehogy jól érezzék magukat.
Jelenleg É-Európa egyik mezei iskolájába járnak, nincs hétvégén lecke, sőt a szünetekben sem, ettől függetlenül megy nekik az írás-olvasás-számolás kombó, teljesítették a szintjüknek megfelelő próbákat, plusz megtanultak egy idegen nyelvet és ami a legfontosabb szeretnek bejárni az iskolába, ellentétben az otthoni állandó görcsöléssel.
Szerintem hatodikig hagyjuk már őket gyereknek lenni, nem attól lesz agysebész valaki, hogy első osztály félévben már folyékonyan ír-olvas-számol. Azzal csak elvesszük a gyerekkor ízét és örömeit.
Nem állítom , hogy az itteni rendszer tökéletes, de állítom, hogy sokkal görcsmentesebbek az itteni kölykök (néha túlzottan is), mint az otthoniak az állandó poroszos dresszúrával nevelve.

optimata 2009.05.20. 15:02:11

Tudjuk, merjük, tesszük! 1990-ben még elhihettük egyebek közt MB-nak. Hogy merik, az nem kérdés ma sem. Bármit...
Hogy tudnák, az vicc. De erőlködnek, még mindig.
Tovarisi, konyec!

gyedmatroz 2009.05.20. 15:03:50

Vki tudja is, hogy miről van szó, vagy csak jó ide írni? Vmi hasonlót csináltak a lengyeleknél még az ezredfordulón, és látványosan megugrottak az eredményeik. És miért ez a három? Úgy látom a kritikai gondolkodás annak sem erőssége, aki felteszi ezt a kérdést. De legalábbis gyerekkel nem találkozott már évek óta, max., ha a buszon bokán rúgja valamelyik iskolás.
Érdekes, hogy a magyar gyerekek jól olvasnak 10 évesen, majd 15 éves korukra mindezt "elfelejtik". Igaz, közben Homéroszt meg Shakespeare-t tanulnak, amire nagy szükségük lesz, ha nem értik meg a gyógyszer tájékoztatóját sem.
Persze, nem feltétlenül ez az egyetlen helyes út, sőt lehet, nem is visz nálunk sikerre (fentebb említett finneknél sikerre vitt mondjuk, de ha az ottani rendszer negyedét itt be akarnák vezetni, akkor lenne aztán mounikasózás rendesen), de az "így jó, ne tegyünk semmit"-nél egy fokkal jobb.

newdawn 2009.05.20. 15:04:37

Magyar Bálintot kéne inkább "megszüntetni"...szeretem az olyan "liberális" embereket, akiknél addig tart a liberalizmus, hogy mindent szabad amíg azt, és úgy csinálsz, amit és ahogy én mondok...

hajni35 2009.05.20. 15:17:22

Én csak annyit tennék hozzá, mint érintett szülő:
mi van akkor, ha a gyermekem 4 osztályos gyakorló általánosba jár, ahonnan eddig egyenes út vezetett a 8 osztályos gimibe? Hova iskoláztassam be negyedik után?
Mikor ide irattam, szempont volt, hogy a magas színvonalú gyakorlóiskolai képzés után olyan helyen folytathassa a tanulmányait, ahol megfelelő nívón folyik az oktatás. Ha sikerül keresztülvinni ezt a rendeletet, akkor elballag az osztályunk negyedikben, szanaszéjjel szóródnak a város iskoláiban, ahol be kell illeszkedniük egy már összeszokott osztályközösségbe, hatodik után gimnázium, megint új közösség, vagy elballag nyolcadikban, és gimi, új közösség. Szóval, akik ezt kitalálták, elmehetnek a .....

Void Bunkoid 2009.05.20. 15:33:14

Elnézést hogy itt beszólok, de szerintem igenis szükség van a hat osztályon át erősítésre, gyakorlásra, fejlesztésre, lehet még tovább is.

Egyre több az olyan fiatal, aki pl azt mondja hogy "nem szeret olvasni", de későbbi érdeklődésre kiderül, hogy igazából még egy igazi könyvet sem olvasott végig. Mindezt akár 16-17 évesen is.

Ez pedig leginkább azért van, mert nem is TUD olvasni, annyira gyenge, hogy egy összetettebb mondatot nem is tud értelmezni. Persze a napiszar.comon, hotdogon, iviven, meg a haverok myspace-oldalán előforduló három-négyszavas netszlengben íródott cuccok könnyebben értelmezhetőek...

Ezzel nem is arra próbálok célozgatni, hogy mindenki olvasgassa unalmas perceiben a háború és békét, de azé' az egyre ocsmányabb módon korcsosuló-szegényedő nyelvünket is kellene kicsit karbantartani (ja igen, a netszlengesdi meg a belterjes infocserék miatt a helyesírás is egyre borzalmasabb...), mert később felnőttként ő maga látja kárát (már MOST elég húzós, hogy az átlag paraszt felveszi a hitelt ükrepüfre, mert el sem olvassa az apróbetűst - mivel fel sem tudja fogni a benne levő mondatokat, olyan mintha idegen nyelven lenne írva)...

A gimi meg alapvetően felesleges intézmény ma. A gimnázium egy humán jellegű oktatási intézmény, amiből manapság már annyi van (meg humán végzettségű diplomásból), hogy már minden sarokra jut három filozófus meg öt angoltanár, és mind gyűjtöget a kis sapijában kenyérre....csak éppen nincs szakképzett PÉK, aki kenyeret süssön...

phaidros 2009.05.20. 15:35:20

Érdekelne pl. a Fidesz oktatási programja. De komolyan.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.05.20. 15:39:54

@balka: ,,Érdekes, hogy a magyar gyerekek jól olvasnak 10 évesen, majd 15 éves korukra mindezt "elfelejtik"."

Balka, igazad van. Ami most van az nem jó, de erre nem az a megoldás, hogy akkor mindenkinek kötelező lesz egyszeregyezni. Egyértelműen a leendő elit kitörési lehetőségeit akarja elvenni MB és SK, erre pedig nincs magyarázat és mentség.

Persze, szükség van a hat osztály erősítésére, még az alapkészségek erősítésére is, de nem úgy, hogy a jó tanulókat törvényi erővel visszafogjuk.

meggyespite 2009.05.20. 15:45:38

OK, engem is lehet majd lehurrogni, de én bizonyos szinten egyetértek az alapgondolattal. Sok olyan emberrel találkozni, aki közgazdász, orvosi v. más elismert diplomával rendelkezik és fogalmazni nem tud. Egy csomó adattal tömik már a kisiskolások fejét is, holott sokszor még a szövegértéssel is bajuk van. De kommentelni már tudnak;)

Karcolt lendület 2009.05.20. 15:50:57

@Void Bunkoid:
Akkor mi miért tudtunk megtanulni kevesebb, mint 4 év alatt olvasni? (Az első teljes könyvemet 2. osztályosként olvastam. :-)
Egész egyszerűen lustaságból nem tanulnak meg olvasni a gyerekek. Erről nem feltétlenül ők tehetnek: sokkal gyorsabb és kényelmesebb információhoz jutni TV-ből és a történeteket is képpel, hanggal együtt készen kapja onnan az ember, nem kell a saját fantáziáját használnia, mint olvasásnál. Nem akarom itt anti-TV vitába vinni a dolgokat, de a nevelésnek, oktatásnak ehhez a helyzethez módszertanilag kell alkalmazkodnia, nem alapkészségek oktatásának elhúzásával. Pl. olyan kötelező irodalommal, ami lehet, nem akkora művészet, mint a Kincskereső kisködmön, de szórakoztatóbb, ill. jobban reflektál a gyerek körül levő mai világra.

VIKUNYA 2009.05.20. 15:51:33

a nyolc osztályos gimnáziumokat pont egy liberális politikusnak nem - de egy baloldalinak viszont igenis tiltania kell! a szelekció következtében a maradék katasztrofális állapotba kerül!

Adaren 2009.05.20. 15:54:37

Sándor Klára zseniális nyelvész, de politikusnak csapnivaló.
Nem tudom, miért a butításban látják a megoldást ezek az emberek.

@ Void Bunkoid : Ez a "romlik a nyelv" szöveg nagyon vicces. Miért romlana? Régebben szebben beszéltek? Ha már Sándor Klára, akkor javaslom a "Mobiltelefon és nyelvhasználat" című cikkét. Neten elérhető. Vagy egy-két Nádasy Ádám írást.

Nem az olvasással van ma a gond, persze, át kéne dolgozni pár dolgot a tananyagban.
Nehéz úgy tanítani, hogy pont mikor az alapokat oktatod egy gyereknek, akkor nem tudod értékelni. A gyerekeknek motiváció kell. Alsó tagozatban a hagyományos osztályzás ugyebár törvénytelen, a szülők javának meg irkálhatsz az üzenőfüzetben oldalakat. Odahaza sem ártana foglalkozni a gyerekekkel. Olvasni velük, segíteni nekik, inspirálni őket. De amíg pl a múltkori fogadóórán bejött egy anyuka, akinek 7.-es gyereke van, s a szülő 7 év alatt most először látta a tanárt, addig nehéz bármit elérni. Szoros összedolgozást igényelne a "nevelés", a "tanítás". A gyerek max 8 órát van az iskolában. 16 órát otthon.

A gimnázium pedig pont hogy szükséges intézmény, csak kicsit elkorcsosult. Nem tölti be a szerepét.
Hisz ha van szakközépiskola, vagy szakiskola, vagy szakmunkásképző, akkor ugyanúgy egy választási lehetőség a gimnázium is. Azoknak, akik még nem tudják merre szeretnének menni, vagy/és akik nem fizikai munkából vagy fizikai munkával járó szakmából szeretnének megélni.
Hibás elképzelés az, hogy a gimnázium humán képzési intézmény lenne. Nagyon kevés a tényleg humán érdeklődésű diák (ami eléggé komoly baj a társadalomban ma pl.)

Ami az apró betűket illeti: nem csak a parasztok nem olvassák el, s nem véletlen, hogy úgy van megírva, ahogy.
Az angoloknál pl volt is egy nagyon erős nyelvészeti mozgalom, ami ezt megszüntette.
Ez itthon pont a nyelvészet konzervatív (preskriptív) értelmezése miatt nem lehetséges.

Amit meg a Magyar Bálint szeretne... Hajaj. A legnagyobb baj, hogy mindenki nagyon okos ott fent, de senki nem kérdezi meg a pedagógusokat. Másik oldalon is van egy hiba: Borzalmasan gyenge a pedagógus érdekképviselet.
Hát ez van... Egyelőre...

Szülők! Tessék megismerni drága porontyuk tanárait! Tanárok! Tessék összefogni, érdekképviselni :)

Sok sikert mindkét csoportnak :)

Anselmo 2009.05.20. 15:57:09

A hazi feladatok eltorleset tamogatom. Mivel az iskola ugysem az eletre nevel, folosleges lenne tulzasba vinni az iskolai feladatokat.
Az oktatas ertelme also szinten ennyi: legyen egy hely ahol a gyerek tartozkodik amig a szulok dolgoznak, es van futes. Ehhez jarul az a kiegeszites, hogy meg kell tanulni bizonyos anyagokat, amiket valtoztatas, sajat otletek nelkul kell visszaadni (sajat otletert bunti jar, mert "rosszul" mondja fel az anyagot az a gyerek). Gondolom ez a fegyelmezes, vagy nem tudom mi miatt fontos.

Void Bunkoid 2009.05.20. 16:03:02

@Adaren: jó oké, nem romlik, változik. De szerintem egyre inkább csúnyább lesz...

@Anselmo: a házi feladat leglényegesebb dolga nem is az, hogy a gyerek Einstein legyen, hanem leginkább a rendszeres és felelősségteljes munkára szoktatás egyik része (ezt nem anyu adja ki, mint a kisfiam-mosogass-el, ha ez a kérés kisfiam egyik fülén be, másikon ki, akkor anyu megvonja a vállát és elmosogat...).

Void Bunkoid 2009.05.20. 16:06:25

@Karcolt lendület: azért tudtunk megtanulni, mert talán nekünk még nem így ment az oktatás, valamint a mi szüleink még tisztában voltak azzal, hogy az iskolába járó csemetéiknek nemcsak jogai, de kötelességei is vannak, és ha netán rossz jegyet hozott, vagy le lett cseszve a kölök, akkor nem rohantak dérrel-dúrral leordítani a tanár fejét...

Drennick 2009.05.20. 16:07:08

1, Az írás tele van hatalmas tévedésekkel, mint például az, hogy a nyolcosztályosok jobban teljesítenek vagy hogy a korai gimnáziumkezdés jót tesz a gyerekeknek. Teljesen más jellegű környezet, egyszerűen túl nagy lépés a gyerekek mentális fejlődéséhez mérten képességektől függetlenül. Továbbá aki elitista, és még mindig hisz a nagy elitgimnáziumokban (szegénykéim) azoknak azt üzenném, hogy vannak tökéletes szintet biztosító általános iskolák is, nem is kevés, de még ezekben az iskolákban is döntő a gyerek általános hozzáállása a tanuláshoz, az iskola alapvető tanítási elvei, szigora, illetve a tanári kar minősége csak másodlagos.

2, az angol gimnáziumi szint egészen szánalmas (személyes tapasztalat - 1 évet vett el az életemből)

3, Ja és csak a félreértések elkerülése végett: Magyar Bálint hatalmas majom, folyamatosan hülyeségeket beszél. Ettől függetlenül a bejegyzés szörnyen torz és buta.

S. Annyi 2009.05.20. 16:15:35

Kedves Magyar Bálint! Kérlek Téged, nagyon szépen kérlek, hogy idén nyáron szíveskedj elmenni a Balatonra. Annak is a legszebb helyére. Egy hétig egyél, igyál, érezd magad jól. Aztán menj be a tóba, majd merülj el benne a vízfelszín alá és tölts ott - persze légzőpipa nélkül - húsz percet. Mindannyiunknak könnyebb lenne. Köszönöm, s annyi.

grigorij (törölt) 2009.05.20. 16:20:08

Kedves Király Rák!

Mint gyakorló apuka vélhetően kicsit másképp látom a történetet, mint Te, aki gyakorlatilag egy hétköznapi politikai ellenszenvből merítettél írásodhoz...

Kezdjük az egyszerűbbel, a házifeladattal!

Szerinted Magyarország Alkotmánya nem szól az általános iskola 1-6 osztáluosairól? Számukra az alaptörvényben nincs egyetlen passzus sem?

Ha egy teljesen átlagos állampolgárnak alaptörvények írják elő a kötelező munkaidőt és ugyancsak kötelező pihenőidőt, akkor ugyanezek egy apró gyerkőcre MIÉRT nem vonatkozhatnának?
Egy 18 éves melós minden gond nélkül végigfekheti a hétvégét, az ünnepeket, elutazhat, szórakozhat, pihenhet!
Egy 8-10 éves meg nem????
Valóban az a jó, ha egy hétvégére egy család nem tervezhet egy közös kiruccanást, mert egy primitív tanár otthonra adta fel azokat a feladatokat, amit az órán nem volt kedve leadni?
Nem, nem a gyakorlásról beszélek, hanem a büntetés terhe mellett kötelezően kiadott hétvégi feladatokra!

A másik pedig az, hogy ne legyünk már annyira oda a hazai oktatásért, annak szenzációs múltjáért!
Gyakorlatilag mindazon valóban sikeres tudósunk, orvosunk, mérnökünk stb. akikre büszkék lehetünk, a valódi sikereket KÜLFÖLDÖN, külföldi intézményekben érték el. Nagyon kevés aki nem!
Ezzel szemben - persze ideologiai okokból - minden esetben leszarozzuk, lebutázzuk az amerikaim angolszász oktatási módszert...
Igaz, ők kb 70-80% hatékonysággal tenyésztik ki a sikeres elméket, mi erre 1-2%-ban vagyunk képesek...
Ott bármikor bárki átképezhető, mert megfelelő alapokat kapott, nálunk akit egyszer "beégettek", az max rakodónak mehet el...

Rengeteg pedagógus, gyerekpszichológus írta le, hogy a gyerekek fejlődési üteme eltérő! Számtalan esetben egy 8 éves szorgalmas zseni csak egy mezei szakmunkás lesz, míg egy ebben a korban trehány, oda nem figyelő, mindenbe beleszaró kölök többdiplomás tudós!

A mi, porosz oktatási rendszerünkben régen megbukott az, hogy az általános iskola második felétől kezdve tudni kell, hogy mi legyen a gyerek ha felnő...
Hány és hány ember élete ebbe ment tönkre, hogy valami szakmát, irány már 12-14 évesen választani kellene...

Én nem pártolom MBálintot, de nagyon-nagyon örülök, ha a gyerekkel hétvégén elutazhatunk valahova és nem a házifeladata határozza meg a család időbeosztását!

S. Annyi 2009.05.20. 16:34:22

Ne olvass!
Ne írj!
Ne tanulj!
Ne gondolkozz!
Szavazz az szdsz-re! Két kereszttel....

S. Annyi 2009.05.20. 16:38:38

Ja, ha nem tudod elovasni az eszt és a dét, akkor a madaras jelvény mellé tedd!

UTakeMe 2009.05.20. 16:46:45

Lófaszt a magyar bálint meg a sándor klára ótvaros seggébe. Elnézést az oszcen szavakért. A nevek nem véletlenül íródtak kisbetűvel.

luucy 2009.05.20. 16:52:35

@Mentolosmájkrém: Nem állítom , hogy az itteni rendszer tökéletes, de állítom, hogy sokkal görcsmentesebbek az itteni kölykök (néha túlzottan is), mint az otthoniak az állandó poroszos dresszúrával nevelve.


Jó régen járhattál már itthon. Mivel a gyerekeid most sulisok, gondolom te még a kádár rendszerben járhattál ált.suliba.

Na én hat éve jártam, és állíthatom h nagyjából a mi időnkben volt egyfajta középút. Én 1995-2003 között voltam ált.iskolás.
Azóta öcséméken meg a többieken tapasztalom, h átestek a ló másik oldalára.
Most már túlontúl laza. A kölyköknek mindent szabad, követelni semmit sem lehet, aminek az a vége, hogy mindenki szarik mindenre, mert még fegyelemezni sem lehet a gyerekekt. Azt csinálnak amit akarnak (semmit). Anarchia közeli állapotok vannak....

luucy 2009.05.20. 16:55:55

@Mentolosmájkrém: Jah és hatodikig gyereknek lenni. Jah. Érdekes párhuzam. Közben meg 14 évesen már agyba főbe dugják egymást....nagy kontraszt.

Ha ez működik, és a fenti párt normálisnak is tartja, akkor adja meg a megfelelő szellemi tudást is a dolgokhoz, de nem.

Az SZDSZ a beleegyezés határát is 12 évre akarja levinni.

Szóval 12 éves koráig csak írni, olvasni, számolni tanuljon a gyerek, de ha kedve van, akkor nyugodtan b*szhat idősebb társával.

Na ez a kettősség az, ami engem mindig is zavart az SZDSZ-ben.

luucy 2009.05.20. 17:02:18

@Void Bunkoid: Erre csak azt tudom ismételgetni, hogy az, hogy van néhány ilyen, az nem jelenti, hogy mindenki ennyire deviáns legyen.

Aki tud, azt ne korlátozzák le! Akinek szüksége van a további gyakorlásra, az gyakorolhasson, de aki megérti a dolgokat egyből, azt ne ültessék a betűk írása felett 6 évig!

Én továbbra is azt tartom,hogy aki akar tanulni, az tud is.
Vagy én voltam baromi szerencsés a tanárokkal,vagy nem tudom, de én úgy vettem észre,hogy ha valaki valóban komolyan veszi a tanulást, annak megy is.
Aki meg nem veszi komolyan, az meg ÍGY JÁRT.

Ne az legyen már a cél, hogy a jó tanulókat rángatják vissza a rossz tanulókhoz, hanem az, hogy a rosszakat zárkóztassák fel a jókhoz!

Jannni 2009.05.20. 17:15:22

@luucy: Teljesen igazat adok luucy és hasonló stílusban, mondandóval kommentelőknek. De nézzük meg azért a másik oldalát is a dolgoknak. Szükség van ennek az országnak és ennek az úniónak oly magas szinten kiművelt emerfőkre? Nincs! Szükséges az, hogy sok olyan ember legyen, akit nem lehet manipulálni, aki átlát a szitán és látja, hogy képzettségéhez és értelmi színvonalához képest semmitmondó feladatot végez? Szükséges ahhoz diploma, hogy hogy egy műszakban 923 csavart jobbra forgasson el műszakonként a gyártószalag mellett, hogy ott pötyögtesse a kódolvasót egész nap a pénztárgép mellett? Kell ahhoz szakképzettség, hogy közérdekű munkásként támassza a kapát vagy gereblyét?
Bevallom én is őszintén, -már nyugdíjasként állíthatom- hogy egy sor olyan dolgot tanultam az iskolában, amire soha nem volt szükségem. Fejlődött a logikám és szélesebb lett a látószögem? Jó az nekem, hogy látom a hazug politika alantas művét – és akkor mi van? Magas a vérnyomásom, cukros is vagyok, bosszús és ideges, látom a becsapást, meg mérges is vagyok a hazug, képmutató politikára. Nem jobban érezném magam én is, ha széles pofával röhögnék a „mónika só”, győzike és társai népbutító műsorok során? Nem jobban érezném magam, ha zsíros-ketchupos újjal falnám a hamburgert csámcsogva a kispadon? Nem jobb lenne, ha nem érteném az apróbetűs megjegyzések tartalmát –és nem törekednék minden áron (széllel szemben) egyedi szerződések megkötésére?
Az a véleményem, hogy ez a tudatos népbutítás hasznos is. Nincs szükség géniuszokra, mert több van, mint ami kell, söprögetni meg talicskát tolni vöröshagyma-barna kenyér díjazással senki nem akar. Nincs szükség olyanra, aki a sorok között is tud olvasni, mert nem fog szavazni egyik pártra sem, vagy ellenpártot alapít. Nincs szükség olyan emberfőre, aki többnek képzeli magát, mint a skatulyája, mert azzal csak a probléma van és csak a saját egészségét teszi tönkre. Nincs szükség ideges, nyugtalan emberekre mert többe kerül a gyógyításuk. Egy balázs műsort is olcsóbb, gyorsabb összeállítani mint egy valamit.
Szóval tömegméretekben hasznos is lehet a butaság. Akinek meg nem tetszik, vagy többre, másra vágyódik, csak-csak marad lehetősége a kiemelkedésre. És ő meg fog érte kűzdeni és lesz is értelme. Az a kis százalék meg, aki most is puccos iskolába jár –akár nyugatra vagy angol nyelven, annak meg eddig is büdös volt a szomszédja, szóval nincs vélemény.

luucy 2009.05.20. 17:17:13

@grigorij: Vitatkoznék veled. Arányait tekintve Magyarország igencsak jó arányban termeli ki a nagy fejeket.
És aki külföldön érte el a sikerét, az alapokat itt sajátította el!!!

Jeleneleg meg most az általános iskoláról megy a vita. Szóval amit írtál úgy hülyeség,ahogy van.

Különben sem érted a poszt lényegét. Nem azzal van a gond, hogy egyes iskolákban be akarja ezt vezetni, mert van, akinek valóban szüksége lenne rá, hanem az, hogy MINDENHOL, KÖTELEZŐEN ezt akarja alkalmazni.

Ami az elitgimnáziumok fikázását illeti, nézzük már meg milyen karriert futottak be az eddig pl. fazekasosok?

A házifeladatos rész az egyedüli, amivel egyetértek.

@Adaren: Nekünk már akkor csak szöveges értékelés volt 3. évvégéig, amikor már máshol 2. osztályban osztályoztak. Nem volt vele baj, viszont negyedévente kaptunk "szöveges bizonyítvány". Amúgy meg a hagyományos piros pont-piros csillag mellett a legjobbak matricát kaptak. Ez pl minket motivált.
Meg minden pénteken dicsérő kártyákat osztogattak különféle dolgokért. Azért ha jól viselkedtél, vagy ha jól dolgoztál matek órán,meg ilyesmik. Én szerettem. Mindig versenyeztünk ki kap több ilyen kártyát :-)

@Anselmo: Nekünk például díjazták, ha nem magoltunk. Sőt. Az egyéni gondolatokért meg is dícsértek.

luucy 2009.05.20. 17:29:46

@Jannni: Nem értek veled egyet. A hülye embernek persze h könnyű az élete. Felkel, melózik, sörözik, alszik ozt szevasz. jah meg nézi a mónika sót.

De nem szabad,hogy ez legyen a cél. Szerintem legalábbis. Igenis legyen művelt, tudjon minél többet a világról akkor is, ha történetesen abból semmit sem fog hasznosítani.


Fősulis csoporttársam nem tudta körülbelülre sem (nem pontosan, csak úgy nagyjából!) hogy mikor volt a Rákóczi-szabadságharc?
Aztán meg jót nevtve mondta, hogy Istvánt ismeri, meg Mátyás királyt ozt jó napot....

Ez normális? Emberek maholnap ennek diplomája lesz!

Természetesen miközben a zárjuk el a világot a gyerek elől, ne tanuljon magyar történelmet meg semmit, aközben a holokausztot nyomatjuk, arról már szinte az ovisok is mindent tudnak....

Én is azt mondom, hogy kell is,hogy a holokausztot is megismerjék, de ha az fontos, akkor a többi ismeret is az. Ne legyen kettős mérce.

A boldog tudatlanság meg csak arra jó, hogy tényleg mindenki úgy fütyüljön, ahogy akarják....

grigorij (törölt) 2009.05.20. 17:38:40

luucy: Sajnálom, hogy nem értetted meg, hogy nem egy politikus ostoba ötleteire reagáltam, hanem egy retardált politikus ostoba ötleteire generálódó infantilis magánvéleményekre...

Én leszarom mind a ilyen, mind az olyan olkatásokat, az egyik gyerekem rég kirepült, sikeres ember, a másik most szopja a hazai fekáliaszintű oktatást... Én inkább abban hiszek, hogy egy gyerek otthon, a szülőktől kapja meg az alapokat!
És amig gyerek, addig játszon, szórakozzon!

Persze tudom, hogy a porosz kontra angolszász oktatási modell összevetése is hülyeség...

Már csak azt nem értem, hogy miért jön ilyen tömegében az amerikai diák a magyar oktatásba, és miért nem a magyarok mennek oda, a fejletlen, buta világba?

Mindegy, legyen ez az egész csak egy hüje ideologiai vita

Bell & Sebastian 2009.05.20. 18:47:19

@mr. pharmacist1:

Jihíííj! :)))

@grigorij:

Pótold be Te a gyereknél, amit szerinted tudnia kellene, és a lusta tanerő elmulasztotta.
Csak ne hétvégén!

Ugye, így se jó?
Sajnos kézzelfogható felelősséged csak Neked van!
A többiek, akik ezt megértették és lusták, inkább nem szaporodnak.
Lelencbe a kölykökkel, ott van szabad hétvége!

tetra · http://unsigned.freeblog.hu/ 2009.05.20. 19:53:01

Hát én nyolc osztályos ÁLLAMI gimibe jártam, nem volt elitképző, de döbbenetes, hogy mennyivel többet nyújtott, mint máshol kaptam vón. Ezt csak akkor vettem észre, amikor egyetemen megismertem négy osztályos gimiseket, netán szakközepeseket. Magyar Bálint és Demszky az a két féreg, aki egy adott területen koncentráltan rombolt eddig is, szóval a kurva anyjukat, már elnézést.

Ha rajtam múlik az én gyerekem nem lesz hülye. Amúgy sem iskolában tanultam a legtöbbet, de a környezet fontos. Jó gimibe jobb képességűek járnak -> jó környezet.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.05.20. 20:19:51

@grigorij: Nem politikai mittoménmi vezérelt, csak a miheztartás végett.

A házi feladat kérdésében igazad van, nem jó, ha a hétvége a házi feladattal megy el. Erre a reális szabályozás az lenne, hogy hétvégére nem adhat _több_ házi feladatot a tanár, mint egy átlagos napra, szerintem kár magyarázni a különbséget.

Más kérdés, és már többen is felvetették a hatékonyság kérdése. Én tanulhattam volna az első általános iskolámban akár hat évig is írni és olvasni, ha anyám nem ül le velem - hétvégente - nem gyakorolni, hanem azért, hogy megtanítson ezekre, a mai napig kb. analfabéta lennék.

Ezek alapján vontam le azt a következtetést, hogy MB - még, ha céljaival egyet is lehet érteni (ez vita tárgya lehet, és egy ilyen írásra komolyabb erőt kell fordítani részünkről is), a módszerei egyértelműen rosszak.

Vidéki 2009.05.20. 21:45:49

@Jannni: Írod: „Szóval tömegméretekben hasznos is lehet a butaság.”

Valahol olvastam egy állítólag amerikai közmondást:

„Minél butább a paraszt, annál szebb a krumplija.”

zsögödbenő 2009.05.20. 22:51:28

@balka: "Vki tudja is, hogy miről van szó, vagy csak jó ide írni? Vmi hasonlót csináltak a lengyeleknél még az ezredfordulón, és látványosan megugrottak az eredményeik."

Mire gondolsz konkrétan? Én nem tudok arról, hogy a lengyel közoktatásban éveken keresztül kizárólag ún. alapképességekre gyúrnának...

@grigorij:
Ezt az alkotmányos alapjogokról szóló ostobaságot ugye nem gondolod magad sem komolyan?! :) Egyébként megsúgok valamit: a hétvégére kiadott házifeladatot gyermeked egyedül vagy segítő odafigyeléseddel péntek délután/este megoldhatja, így biztosítva a hétvégi szabad herézéshez való alkotmányos alapjogotok maradéktalan érvényesülését...

lipstick 2009.05.20. 23:45:17

Sziasztok

Ertekes beszelgetes, ertekes velemenyekkel.
Gondolatebreszto.
Idecsatolok nehanyat a sajatjaim kozul en is. Remelem hasonloan ertekelhetoek lesznek mint a fentiek.

Velemenyem szerint nem feltetlenul rossz a MB fele elkepzeles elso koros otletnek, de sok sok finamitani valo van rajta. Jol kiveheto a fenti hozzaszolasokbol, peldakbol, hogy mint az angolszasz mint a porosz oktatasi modszernek megvannak a maga elonyei es a hatranyai.
Talan a jarhato ut a ketto otvozese lenne.

A "hazi feladat" jelenteset esetleg ujraertelmezni mint a szulo mint az iskola reszerol. Nem kell tulterhelni a gyereket, de szerintem igenis egyfajta kotelessegtudatra nevel.

A hazi feladat funkciojanak annak kellene lennie, hogy lassa a szulo, hogy mit tanul a gyerek az iskolaban, hol tart, mennyire erti, hogyan oldja azt meg, hogyan fejlodik, gondolkodik a csemeteje.
A hazi feladatnak egy amolyan "uzenet"-nek kellene lennie szulo es iskola kozott, hogy kozosen tudjak epiteni a gyerek fejlodeset. En ugy gondolom ez egy kommunikacios lehetoseg a ket intezmeny, a csalad es az iskola kozott. Ugyanugy a tanar is visszajelzest kap az otthoni korulmenyekrol ebbol, mennyire foglalkozik a szulo a gyerekevel.
Igenis jo dolog a hazifeladat! :) Csak gondoljuk ujra hogyan hasznaljuk.

Altalanos alapoktatas? Velemenyem szerint az altalanos alapoktatas ma mar NEM csak iras olvasas szamolas. Ezt en kiegeszitenem media oktatassal. Termeszetesen alapszinten.

Azt gondolom, hogy egy vizualis kulturaban elunk, reklamok, tv, magazinok sorolhatnam... omlenek a fejunkbe a kepek kepek kepek... amellyek akarhogy is de beszelnek hozzank, befolyasoljak a vilagrol alkotott kepunket. Hat meg egy gyereket akihez ez jut el a legegyszerubben!
Meg kell tanulniuk erteni azokat is!
Meg kell ezt is megtanulni "olvasni". Hihetetlenul fontosnak tartom a vizualis oktatast alapszinten IS mert ebben elunk.
Mint ahogy meg kell tanulni a betuket ahoz hogy el tudjunk olvasni egy konyvet es ertsuk azt.... ugyanigy meg kell tanulni olvasni a kepeket is!

Az a baj, hogy itt vagyunk 20 evnyire a fasfuggonytol es orszagvezetes szinten meg mindig azt gondoljuk, hogy nyugatrol amit bejon az feltetlenul jo. Locitrom!
Meg lehet vizsgalni masok hogyan csinaljak, de nem kell mindig kovetni. Elvetni sem. Sajat olteteket kell kialakitani azokbol, olyanokat ami a mi tarsadalmunkra, a mi tarsadalmi tapasztalatainkra raepul. Nem kell radikalisnak lenni es tostul kicsavarni az osszes barackfat hogy palmafat telepitsuk helyettuk.

Azt gondolom, hogy a kritikus gondolkodasmod nem egyenlo azzal, hogy az ember paranoias lesz mindent elvett es osszeeskuveselmeleteket gyart, hanem azt jelenti hogy van egy ralatasa es olyan velemenye ami nem egy adott forum befolyasat kepviselni, esetlegesen meg tudja indokolni, hogy amit gondol miert ugy gondolja. Esetleg nem azert gondolja igy mert az indexen olvasta, vagy mert az iskolaban ezt tanulta. Egyik sem feltetlenul hiteteles.

Oktatasi szinten a gyereket meg kell tanitani gondolkodni, de nem feltetlenul ugy hogy a fejebe tomjuk a sok adatot kozponti szinten, hanem engedni kell kerdezni es nekunk felnotteknek kell - mint iskolai es mint csaladi hatterkent- valaszokat adni tudni azokra. Valaszt adni ugy, hogy a gyerekben meg tobb kerdes meruljon fel, hagyni kibontakozni, de meg kell tudni megkerdezni a gyereket is, hogy O miert gondolja ugy.

Ez a gondolkodasra valo tanitas szerintem. Felkelteni az erdeklodest es hagyni kibontakozni. Az iskolaknak fel kell kellteni a vagyat a gyerekben arra, hogy mint merjen mint akarjo, kerdezni. Mert akkor utana fog nezni. Keresni fogja a sajat valaszait. Es ha utananez, tudja azt hogy hogyan kell utananezni. (Ez meg egy erv a mediaoktatas mint alapoktatas mellett.)

Meg kell tanulni gondolkodni es meg kell tanulni hogyan kell tanitani a gondolkodaskeszseget.

Bell & Sebastian 2009.05.21. 00:00:15

@lipstick:

Régi vicc, de leírom újra:

intelligencia = (tárgyi tudás x kombinációs készség) + lényeglátás, megérzés

Na, mire gyúrunk? Leginkább 3 éves korig, ugyanis addig összeálll a hardver! A többi op.rendszer és szoftver.

A tudomány mai állása szerint.

szempontpuska 2009.05.21. 09:06:12

@mr. pharmacist1: tényleg ! Hiszen azok tudjukkik

Balfake 2009.05.21. 11:29:41

Kösz a jó sok lenkenénizést meg lopakodó zsidózást, mindkettőtől közismerten sokat ment előre a világ.

Engem az érdekelne, ennyi okos hozzászólónak van bármi _reális_ ötlete a tömegek felzárkóztatására? Meg az is, mitől lehet, hogy a sok magyarember teljesen önként hülyül a maúnikára? Egyet se láttam, aki mögött ott állt egy szemét tudjukki fejéhez tartott fegyverrel, hogy hülyülj, ne olvass, ne hallgass rádiót.

Grafter · http://grafter.blog.hu 2009.05.21. 11:32:07

Csak óvjuk szegény gyerekek lelkét és vegyük el a pedagógus kezéből az összes fegyelmezési eszközt. Csak aztán nem kéne csodálkozni, hogy elhülyül a nép.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.05.21. 11:35:45

@Balfake: a lenke szóra a te kommented az egyetlen találat, a zsidóra több is van, pl ez: http://konzervatorium.hu/cikkeink/filozofia/169-zsido-ellenforradalmarok

ötlet is van bőven. Te, Balfake, nem egy másik posztra akartál reagálni?

Balfake 2009.05.21. 12:07:04

A lopakodó tudodmit a kommentekre értettem, a lenkenénizést a bezzegazénidőmben, lefelémegyavilág típusú sirámokra, amikben lehet igazság, de sokat nem használnak senkinek.

Lehet, hogy nem figyelek eléggé, de megvalósítható ötletet még keveset láttam, várom kíváncsian.

Bell & Sebastian 2009.05.21. 13:02:44

@Balfake:

Hát, ha direkben szereted:

Vissza a gyökerekhez addig, amíg a gyökerek be nem tették a banki üzletszabályzatukat a kóser oktatásba!

Ha cionista vagy, máris jóljártál (eddig)! Ha megy izraelita, ne érezd magad érintettnek, megszólíttatottnak!

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.05.21. 13:07:35

@Bell & Sebastian: ez nem a kuruc.info, az ilyen leegyszerűsített "igazságokat" kéretik oda ontani.

@Balfake: Valószínű, hogy nem figyelsz eléggé.

Balfake 2009.05.21. 13:51:35

Megértelek, Belle, frusztráló lehet, ha még egy bibsi is jobban tud nálad magyarul. Az ilyeneket amúgy normális helyeken moderálják, hú de elitista neokonéknál nem szokás?

De nem ez a lényeg, változatlanul arra vagyok kíváncsi, vajon mitől lehet, hogy a megkérdőjelezhetetlen bölcsességű magyar nép a tévé előtt pallérozódik teljesen önként, amikor mehetnének a könyvtárba szinte ingyen kiolvasni a Háború és békét, vagy hallgatni a rádióban a Bartók-összest?

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.05.21. 13:56:59

@Balfake: A demagógiára nem válaszolnék, a moderálásról annyit, hogy nálunk:

1., mindenki maga dönti el, hogy a cikke alatt hogyan moderál
2., én nem szoktam moderálni semmit, csak a spamet meg a parttalan anyázást. A leírt hülyeség a kommentelőt minősíti. Vállalom, hogy ezért az álláspontért esetleg nem kapom meg Tőled az elitista neokon címkét, valahogy ezzel még együtt tudok élni.

Talán ennyi offtopic elég ahhoz, hogy ismét a témáról folyjon a beszélgetés.

Bell & Sebastian 2009.05.21. 15:21:57

@Király Rák:

Jogos, bocsi.

Csakhát a gyerekek... Mondd el nekik is!
A kurucok hol vannak, mivel nem oda járok.
Tudtommal a titkosszolgák manipulációja az egész.

Amúgy kifejtsem bővebben, vagy még mindig vannak védett állatok, tabu témák?

Király!

epécske 2009.05.21. 15:27:18

Ha még nem vette volna észre valaki, ez az egész a szegregált oktatás elleni bujtatott akció. A hétvégi lecketiltás az iskolás gyerekekkel rendelkező konzervatív szülőknek szánt mézesmadzag. Normális szülő ugyanis nem szeret vasárnap estig a gyerekével harcolni, hogy kész-e a leckéje, amúgy meg a tudás nem a pihenési és játék időben megírt leckéktől gyarapszik.

Azért kellene 6. osztály végéig írni-olvasni tanulni, hogy az alább idemásolt pedagógusi beszámoló 6 éves hőseit 11-12 évesen se lehessen osztályozni, ne adj Úristen azt mondani, hogy szegregáljuk már őket, és próbáljunk neki a biokémiai tananyag helyett megtanítani valamit, amivel talán tud mit kezdeni, aki meg alkalmas rá, tanuljon nyugodt körülmények között a szomszéd épületben, és menjen az egyetemre. Ez ugyanis mindenkinek jobb lenne, gyerekeknek, szülőknek, tanároknak, csak Horn Gábornak, Magyar Bálintnak és Horváth Aladárnak nem.

Ime a vidéki (nem BAZ megye) pedagógus beszámolójának részlete:

1. osztály félévi értékelése (2008/09):

Az osztályomba járó gyerekek túlnyomó többsége kritikán aluli képességekkel és szülői háttérrel rendelkezik. Mindössze négyen vannak, akik megfelelő családi háttérrel rendelkeznek. Szaguk alapján - nem félek kimondani - magamban büdösekre és illatosokra
osztom az osztályt. Ha szóvá teszem a szülőknek, hogy a gyerekük mosdatlanul jön iskolába, ordibálnak, fenyegetőznek Mi köze hozzája, magának az a
dolga, hogy „megtaniccsa!” Vannak, akiknek a kezén hétfőn még ott van a pénteki vízfesték nyoma. Volt, akinek a ruháján és a hajában hetekig ott volt az ételmaradék. Már pedig nem fogom hagyni, hogy büdösen, koszosan
járjanak az osztályomba! (Megjegyzés: Van, akinek retkes a bőre, és gyakori a tetvesedés az iskolában.)
A gyerekek követelőzők, akaratosak, hangosak, türelmetlenek, irigyek, koszosak, mosdatlanok. Vannak közöttük, akik éheznek, és ez számukra fizikai
fájdalmat okoz. Az az igazság, hogy többek szüleit kiskorúak veszélyeztetése miatt fel kellene jelentenünk. Egyelőre nem tettük, mert bizonyítani is kellene, és ki tudja, mi lenne a következménye. A minap este felhívott
otthon mobilion az egyik gyerek családja és megfenyegetett. Senkinek nem adtam meg a mobil számomat.
A Családsegítő Szolgálatnak szóltunk már, de a szolgálat munkatársainak segítségét is durván visszautasítják. Az osztályban többeknek nincs téli ruházata, a legnagyobb fagyban is vászoncipőben járnak, de kólára, chipsre és ékszerekre valahonnan futja.
A képességeikről szólva: A szóbeli kérdéseket nem értik, nem fogják fel. A betűk hangjait nem hallják meg, nem tudják értelmezni. Nem tudnak egymással játszani, csak veszekedni, és egyfolytában ordítoznak. Némi javulás, hogy az osztály legdurvább gyereke már nem verekszi végig az egész napot. Négy gyerek kivételével nem tudnak semmit, nem ismerik a betűket, a számokat.
Hazudnak és lopnak, pedig csak 6 évesek. Nem úgy lopnak, hogy elcsenik az asztalról a radírt vagy a ceruzát, hanem előre megfontoltan, kitervelten. A lányok erőszakoskodnak a fiúkkal. Rájuk másznak, tapizzák, csókolgatják őket, a fiúk igyekeznek menekülni.
Az iskolai élet egy végeláthatatlan küzdelem az osztályban. Semmit sem érnek a tanult és a korábbi osztályaimban sikerrel alkalmazott pedagógiai
módszerek, pedig azokban az osztályokban is volt gondom bőven. Amíg egy szót leírnak, kétszer-háromszor beesnek a pad alá, mert nem tudnak egy helyben
ülni. Tudják viszont betéve a Tv-sorozatok tartalmát. Éjszaka is a Tv előtt ülnek, mert elmondják, hogy mi volt az esti horror és pornó filmekben.
Óriási bajok, súlyos bajok vannak! A minap egyikük lepisilte a másik táskáját és tetves ribancnak nevezték egymást.

epécske 2009.05.21. 15:34:57

@balka: a finnek nem azért voltak sikeresek, mert liberális lett a közoktatásuk, hanem azért, mert horribilis pénzeket nyomtak bele.

Ma, egy budapesti 8 osztályos általános iskolában egy rajzot tanító tanár, aki a teljes felsőtagozatban és részben az alsóban is tanít, a megemelt kötelező óraszámok miatt csak félállásban vehető fel, ezért a havi nettó keresete, ha nem túlórázik 45 000 Ft.
Többek között ezért nem megy el tehetséges ember tanárnak, hacsak nem megszállott és mázlista egyszerre, mert a férje eltartja.

Ráadásul azt gondolom, hogy a művészetek oktatása sokkal fontosabb az atomfizikánál, mert nagyobb szüksége van rá manapság a gyerekeknek, és jobban elősegíti a harmonikus lelki fejlődést, még akkor is, ha annak a családi háttér épp ellentmond.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.05.21. 15:51:24

@Bell & Sebastian: Ne fejtsd ki bővebben. Nem azért, mert védett állatok vannak, szerintem az igazi tolerancia az, amikor minden társadalmi csoportot felhördülés nélkül lehet szidni. :)) Hanem azért, mert szerintem nem tartozik ide. Offtopic, na. Ráadásul nem túl előremutató.

@epécske: Jaja, a vizuális kultúrára szintén nagy szükség lenne, ha már alapképességekről beszélünk. Nekem nagy szerencsém volt ebből a szempontból, de nem csodálkoztam, amikor a tanárom elment grafikusnak és hagyta az oktatást a fenébe. Megtervez egy teljes céges arculatot és 6-7-szer annyit kap érte, mint az oktatásért.

epécske 2009.05.21. 16:54:13

@lipstick: teljesen egyetértek, a magyar értelmiségiek alap problémája a leckefelmondás, gondolkodás nélkül, az árnyalt gondolkozás hiánya, az érvelni nem tudás, és az, hogy nem elég, hogy mellébeszélnek, de egymás mellé is beszélnek. Nézzetek meg bármilyen vita- vagy beszélgetős műsort a tévében, mindenki mondja a magáét, és senki nem a másikkal beszélget.
Már a kezdet kezdetén meg kellene tanítani a gyerekeket gondolkozni és érvelni, és nem csak az emelt szintű érettségin számonkérni.
Valóban a gyerekekhez eljutó információk jelentős százaléka képekben jelenik meg, és még mindig azt hiszik, hogy a rajz- és vizuális kultúra, a film, a médiaismeret érdektelen a természettudományokhoz képest.

Bell & Sebastian 2009.05.21. 21:39:23

@Király Rák:

Ok, kiszállok, mivel olyannal nehéz vitatkozni, aki ennek a megreformált oktatásnak a terméke.

Mindkét rendszerből közvetlen tapasztalataim vannak, eszem ágában sincs bizonygatni tovább az igazamat.
A tények, mint tudjuk...

A kompetencia-impotencia kitalálóját jól ismerem. Egy elit gimnáziumot tett tönkre, mire felkapaszkodott az uborkafára. Őóta van az a pénz, amiért a hülye gyereket is felveszik oda.

Örülünk Vincent? Hát nem!

gyedmatroz 2009.05.22. 14:47:58

A lengyelek oktatási rendszere itten van:
http://pirls.bc.edu/PDF/P06Encyclopedia.pdf
Értelemszerűen a Poland résznél keresendő.
A kompetenciát pedig már régebben kitalálták, az első PISA-mérés Magyarországon már 2000-ben megvolt, PIRLS pedig 2001-ben, mindkettőre még Pokorni jelentkezett.

Bell & Sebastian 2009.05.22. 19:38:07

@balka:

De Pokorninak nincs szakálla, nem is államtitkár.
A többi stimmel.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása