Áldozatokat kérnék felmutatásra

Sir Humphrey I 2009.02.21. 15:03

„A közgazdász-szociológus úgy véli: a gazdasági válság olyan rendkívüli helyzetet teremtett, amelyben a lakosság segítségét kell kérni, és áldozathozatalra kell felszólítani az embereket, hogy túl legyünk ezen a nehéz időszakon.”


/Interjú Németh György közgazdász-szociológussal, Inforádió, 2009. 02.19./


Válsághelyzet sokféle lehet. Dúlhat pusztító háború országok között, és polgárháború országokon belül; egy nemzet elégedetlensége elérhet egy olyan fokot, amikor már a vezetőknek is csak egyetlen választásuk marad; és persze szökőárszerűen betörhet egy gazdasági válság ami láthatatlan kezével máris a televíziók képernyőjére varázsolja aggódó politikusainkat. A végcél viszont mindig ugyanaz: áldozatokat kérnek az ország lakóitól valamint türelmet és önmérsékletet, még ha ezek fájnak is.

Az áldozat mindig veszteséget jelent. Jobb esetben kisebb anyagi vonzatról van szó, pár heti, hónapnyi megszorításról, rosszabb esetben egy élet munkájáról, vagy emberek életének feláldozásáról. Az ilyen áldozatokat, bármilyen súlyosak legyenek is, mindig a későbbi boldogság, jólét, vagy függetlenség – a cél tetszőleges lehet – elérése, vagy megtartása érdekében hozzuk. Reméljük, hogy ez az áldozat meghozza gyümölcsét, és bízunk vezetőinkben, hogy ők bölcsen sáfárkodnak ezekkel az áldozatokkal, és tevékenységüket alárendelik a jó cél elérésének. Vagyis teszik a dolgukat. Akár annál többet is.

Az áldozat mindenkire kiterjeszthető és általában kiterjesztendő, kisebb- nagyobb mértékben. Bár ez a mérték igen nehezen állapítható meg. Ha fontos a cél, és ezt mindenki érzi, senkinek a hozzájárulása sem maradna el. Az áldozathozatal által kiváltott szenvedés látványa és az ebből fakadó együttérzés másoknak is erőt ad, hogy elviseljék és akár büszkén is vállalják az áldozatok meghozatalát. Ez az a büszkeség, ami a jó cél elérésével kiteljesedik, itt értelmet nyer, az áldozathozatallal együtt. 

Bár szófacsarásnak tűnhetett az előbbi pár mondat, igenis fontos, hogy e fogalmak tiszták legyenek előttünk. Leginkább azért, mert nem először kérnek minket, egy ország lakóit, ennek az országnak a vezetői áldozatok meghozatalára (szerencsére egyszer sem háborús áldozatokról volt szó). Nagyjából négyévenként történt eddig ilyen áldozatkérés, néha gyakrabban is. Ez két dolgot jelenthet. 

Lehet, hogy az először meghozott áldozatok nem voltak elégségesek. Nem hozták meg a kellő eredményt. Többet kellett volna vállalnia, több embernek és nem apró kolduspénzekkel hozzájárulni boldogulásunkhoz. 

Vagy talán az ország vezető újra és újra elherdálták, könnyű kézzel kezelték ezeket az áldozatokat, ezért ezeknek nyoma sem maradt, elpárolgott. És velük együtt eltűnt az a mozgástér, ami a jó cél eléréséhez feltétlenül szükséges volt. 

A jó célhoz. Ami egyébként mi is?

Mert itt jön be egy harmadik szempont, ami ugyan nem épül rá az első kettőre, de nem is üti ki őket: beszélt itt valaki is arról, hogy mi a jó cél? Unokáink boldogsága? Egy nemzet felemelkedése? A jólét jótékony hálójának teljes kiterjesztése? Egy erős és cselekvőképes Magyarország? Egy többre érdemes ország? Ennyi mind? Ezek egyszerre? Annyi jó cél van, mint ahány fajta szaloncukor a karácsonyfán. Csak válasszuk ki a legszimpatikusabbat és rajzoljuk rá a zászlónkra. És ha már nem lelkesít ez a cél az áldozathozatalra? Akkor dobjuk ki? Rajzoljunk rá egy másikat? Bár az előző célt sem értük el, az újabbat biztos el fogjuk?

Egy dolgot tehát nagyon elfelejtettek a vezetők, ahogy hibásak voltak a polgárok is, hogy nem kényszeríttették ki: jó célt felmutatni. És a jó célt a nemzet céljává tenni. Ha nincs cél, nincs áldozat. A küzdés maga (bár elvontan lehet az élet célja) önmagában nem lelkesít. A sikerek viszont lelkesítenek, megszentelik az áldozatokat, és még a döntéseket is képesek igazolni, akár hibásak voltak, akár nem. Mert fenntartják a látszatot (vagy talán annál többet is), hogy a cél elérése mind közelebb és közelebb kerül.

A siker az egyedüli dolog, amire újabb tetteket lehet építeni, és ami később is hivatkozási ponttá válhat. 

A sikerek viszont régóta hiányoznak. Égetően hiányoznak. Most inkább kudarcok lépnek be, egymásnak adva a kilincset, ami persze újabb és újabb áldozatokat követel. A folyamatos áldozathozatalokkal takarítjuk fel az elmúlt 7-8 év kudarcait és piszkát. Mindegy mennyibe került eddig a sok elhibázott és koncepciótlan döntés, mindegy, hogy hány ember életét keserítették meg a mindennapokban, ha farizeus arccal újra és újra megmenthetik magukat egy újabb megszorítással. A polgárok áldozathozatala egy törlőrongy lett, ami mindig kéznél van, és már oda se figyel senki, amikor használják. Félredobva a sarokba, csendben gyűlnek generációk erőfeszítései, cselekedetei, reményeik és vágyaik.

A mostani kurzus politikája „folyamatos reménytelenséget, kiúttalanságot és kilátástalanságot sugároz, amit egyetlen normális társadalom sem képes sokáig elviselni.” Gyurgyák János szavai bántóan igazak, ahogy abban is biztosak lehetünk: a közeljövőben felmutatandó áldozatok, nem az utolsók lesznek. És senki se mondhatja azt, hogy nagyobb értelmük lesz, mit a korábbiaknak. Mert senki se fog kiállni és megmagyarázni az értelmüket. Aki pedig kiáll, annak pedig már régóta nem hiszünk...

 

Kapcsolódó írások:

Húsz év múlva

Válság és kiút: az új kompromisszum


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr19956471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

phaidros 2009.02.21. 19:56:39

"és ezt mindenki érzi, senki a hozzájárulása se marad el senkinek."

Ezt nem értem.

Sir Humphrey · http://konzervatorium.blog.hu 2009.02.21. 19:57:03

@bs395:

Teljesen igazatok van, az áldozattételhez a jó példa szervesen hozzátartozik. Az előbbi épp az utóbbi hiányában válik problémássá, bár tény, hogy az előbbi sokkal fájdalmasabb. És persze az áldozatot is sokkal értelmetlenebbnak tartom meghozni ha azt látom, hogy arra megy el, hogy pl a hitelek kamatát finanszírozzuk. Inkább nem vallom be/elsikkasztom/elásom/kiiszem az országból stb.

is 2009.02.21. 19:59:02

@Blassius: én úgy érzem, hogy pl. a szlovákokhoz képest nem nagyon hozott áldozatot a magyar. kérni kérték, de valójában Bokros volt az egyetlen, aki intézkedésekkel kérte, rögtön lett is tiltakozás, családi pótlék megszorításának visszavonatása, tandíj visszavonatása stb. én se az eszement lakáshitel-támogatásokat (a csőd egyik oka), se a 100%-os minimál, az 50%-os közalkalmazotti , se a további béremeléseket (csőd másik oka) nem tekinteném áldozatvállalásnak, SŐT! a magyar segge a szlovákéhoz képest ki volt nyalva, garantálom, hogy jóval több új lakást vettek meg magyarok, mint szlovákok 2001-2007 között. anélkül, hogy megtermeltük volna, jobban éltünk, mint ők. 2005-ig. azóta meg szívunk, de nem csak a mostani kormány miatt, hanem amiatt, hogy még mindig abban hiszünk, hogy élhetünk jobban, mint amiért megdolgoztunk. hiszünk a 180 ezres bérben, mikor a szlovákoknak sincs annyi (illetve most az erős eurojukkal már lehet, de szívnak is miatta), pedig ők már megtermelték. nyilván őtőlük is ugyanúgy elviszi a büdös multi, de ők még az autógyárak igájába is belehajtották a fejüket.

@varganya: és persze csak a magyar kisvállalkozó megy át Szlovákiába autót regisztrálni, meg adózni, a multi nem menne semmi pénzért, legyen csak nálunk kétszer akkora a társasági adó, mint náluk (azért ment Szlovákiába minden autógyár, mert több kedvezményt kapott, mint amit mi adtunk volna, tehát ott még kevesebb adót fizetnek).

most mi van? a GDP csökken, válság van, mindenki kiadáscsökkentést vár a költségvetéstől. hogyan? hát pl. a BKV-ban legyen 8%-os a béremelés, úgy. a sokmilliárdos veszteséget termelő BKV-ban csak a bérköltség legyen néhány milliárddal több, miközben az infláció 2,5% lesz, ha nem kevesebb. így hoz áldozatot a magyar.

Sir Humphrey · http://konzervatorium.blog.hu 2009.02.21. 19:59:47

@phaidros:

jogos, rossz a mondat, valahogy így hangzana:

"Ha fontos a cél, és ezt mindenki érzi, senkinek a hozzájárulása sem maradna el."

Igyekszem kijavítani. Köszi

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.21. 20:00:52

@bs395: kösssszzzz...

adócsalás rulezzz...

és sajnos sajna, hogy ezt a jelet kell kitennem...

:(((

Shore 2009.02.21. 20:01:06

@vargánya:

Gonosz MULTIK, vegyük mondjuk az Audit.

"nevetséges az az érv, hogy nem szabad a multikat adóztatni, mert "elmennek". Dehogy mennek! Majd bolondok lesznek itthagyni a biztos picaikat!"

Hát persze. Hol tudná szegény azt a 2millió motort évente eladni, ha nem ezen a hatalmas és biztos piacon, mint Magyarország.

Kenneth 2009.02.21. 20:13:18

Nemtom mér, de én nem érzem itt a megszorító jelleget, vagy az újabb áldozat vállalást. Ha netán ferenc testvér programjából bármi lesz (szerintem szépen fel lesz puhítva mire életbe lépne) akkor nekem teljesen más tükröződik belőle.
Nekem inkább azt mondja ez a program, hogy gyermekem te eddig is kibaszottul sokat adóztál (mivel egy multinál dolgozol, fujj, multik haza, éljenek a zsbbe fizetős kkv-k), így most a te adódat csökkentjük, cserébe kicsivel több áfát fizetsz, de így is kb havi 15-el többől gazdálkodhatsz majd. Persze emiatt adócsaló pajtások kénytelen kelletlen be kell fizessenek kicsivel többet a közösbe.
Kik is nyavajognak most?

vargánya 2009.02.21. 20:17:03

A profittömeg kétharmada nem a termelő, hanem a szolgáltató multicégeknél keletkezik. De nemcsak erről van szó! Megéri-e nekünk a multik jelenléte ilyen kifosztási ráta mellett?
is! Szlovákiában most 30%-al, Csehországban 60%-al magasabb a reálbér mint nálunk. Az INDEX gazdaság-rovatában utána nézhetsz! Egyébként meg nem nagyo értem ezt a "globalo-birodalmi szervilizmust".

Bell & Sebastian 2009.02.21. 20:20:28

@vargánya

Megerősítettél hitemben, ezeket a számokat kéne kiplakátolni!
A sok birkának!

Kenneth 2009.02.21. 20:21:03

@vargánya:
Mintha az index arról is tett volna említést, hogy a szlovákok szociális kiasádsai talán ha kétharmada a magyarénak.

Shore 2009.02.21. 20:26:21

@Bell & Sebastian:

"ezeket a számokat kéne kiplakátolni!"

Mint például azt, hogy a bevételük csaknem 50%-a a nyereség? Teljesen hihető adat. LOL.

Bell & Sebastian 2009.02.21. 20:27:09

@is:

Mondj valamit a látens munkanélküliségről is:
sóhivatalok, önkormányzatok, egyetemek, megyék, pedagógusok, stb...

800.000 dolgozó (új értéket előállító) vérét szívja 10 millió!
Vagy nem?
Protekcionizmus: OK.

Bell & Sebastian 2009.02.21. 20:30:41

@Shore:

Akár igaz is lehet.

A kéthetes döglöttcsirke a franciának ehetetlen, 0Ft-os.
Nálunk 700-1.000Ft(+2hét) - szállítás.

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.02.21. 20:32:07

Szolidalitást várunk a politikai osztálytól. A Parlament uraitól. Ha nem vámszedőink lesznek, hanem szolgánk a minister.
Ha a szavak visszanyerik jelentésüket, jobb lesz a világ. A miénk is.

borpancsoló 2009.02.21. 20:36:02

Jó írás, nagyon is egyetértek. Egyrészt nem szabad azon csodálkozni, hogy az emberek patetikus nyugalommal nézik saját tönkremenetelüket és csak keserűen mosolyognak az újabb áldozathozatal kérésén.

A Kádár korszak óta folyamatosan azzal etetik őket, hogy majd most egy kicsit rossza, de majd jobb lesz. Aztán sose lett. aztán még a gyerekeiknek sem. Aztán mostmár lassan olyanok is vannak, akik tisztán látják, hogy az unokáik is ugyan ezt az életet élik majd le.

Ez bizony kiábrándító. 3 generáció már történelmi lépték.

Sajnos tényleg az van, hogy az emberek (és csak bizonyos réteg, aki megteheti), valóban áldozatot hoz és összehúzza magát, de azt nem az állam javára, hanem a saját családjában tartva, mert csak akkor kapja meg a következő generáció az áldozathozatala termését, ha azt nem adja idegen (állami) kézbe.

Ez szomorú, mert ez a gondolkodásmód a 19. századi parasztság gondolkodása volt.

Monthy 2009.02.21. 20:37:07

Három kitünő felvetés a kommentek között, hiedelmek amik miatt most itt tartunk:

"star77
Tőlünk kérnek áldozathozatalt?a büdös köcsög politikusok
elbasznak mindent..."
Ez alapból félig ugyan igaz, de a fő gond nem az hogy pármilliárdot elbasznak a politikusok, hanem hogy nyugdíjra, segélyekre, önkormányzatokra, mávra vagy kétezermilliárddal költünk többet mint amink van. Ezeket a kiadásokat visszanyesni = áldozathozatal, de ezzel jön az adócsökkentés, ami meg jó lesz a normálisan dolgozó és adózó magyaroknak.

Kopasz szuzukis
"Aztán nagyon szívesen feláldozom a "szegény, nyomorgó" bankárok megsegítésére szánt milliárdokat."
A bankok még nem kaptak egy fillért sem, remélem nem is fognak. Ha mégis akkor az ahhoz kell hogy a nagyanyád hozzájusson a spórolt háromszázezréhez különben bedőlne a bank, vagy hogy a céged hitelt kapjon, ami nélkül meg az állásod veszne el.

"vargánya 2009.02.21. 20:17:03
A profittömeg kétharmada nem a termelő, hanem a szolgáltató multicégeknél keletkezik. De nemcsak erről van szó! Megéri-e nekünk a multik jelenléte ilyen kifosztási ráta mellett?"
Pl EDS, Getronics, Exxon. Mind a könyvelését helyezte ide, munkát adva pártízezer magyarnak plusz a járulékokon keresztül itthagy évente párszázmilliárdot. De végülis egyetértek menjenek a francba a multik és akkor végre utólérjük a hőn áhított Albániát és Mongóliát.

VIII. Nagyapó 2009.02.21. 20:40:21

@vargánya: Először is, amiről Te beszélsz, az a _bevallott_ netto átlagbér. A tényleges ennél valószínűleg érezhetően magasabb.

Másodszor: sajnos az Eurostat honlapja nem érhető el, de egy pontosítás jó lenne. A nettó reálbért vásárlóerő-paritáson, vagy nominálisan hasonlítottad össze? Mert annyi biztos, hogy a GDP esetében az összehasonlítás vásárlóerő-paritáson történt, nominálisan a különbség ennél jóval nagyobb.

Harmadszor: gondolom, az alatt, hogy az alacsony netto bérek okai a multik, azt értetted, hogy azért kell annyit adóztatni a béreket, mert ők keveset adóznak. Mert egyébként az általuk fizetett bérek magasan meghaladják az átlagot, szóval ilyen téren felfelé húznak...

Negyedszer, a multik jó része exportra dolgozik. Közülük nem hagy itt semmiféle biztos piacokat az, aki elmegy. És bőven lesz hova mennie - nem véletlen, hogy az újak az elmúlt években a térségben is inkább máshova mentek. Ha meg elmennek, könnyen kiderülhet, hogy itten nem kizsákmányolás folyik, hanem azt viszik haza, ami nélkülük sajna nincs is. A náluk dolgozók ugyanis ha elmennek más, kevésbé tőkeigényes ágazatokba dolgozni, valószínűleg messze nem fognak ennyi GDP-t termelni.

Ötödször a GDP-ből alapvetően három dolog lesz: adó, bér és profit. Hogy a multik termelésének a fele profit, az legfeljebb csak akkor felháborító, ha amúgy nem áll arányban a befektetett tőke (igen nagy) mennyiségével...

Hatodszor - csak érdeklődés: honnan származik a multik termelésének volumenére vonatkozó adatod?

borpancsoló 2009.02.21. 20:45:00

@Bell & Sebastian: Ugye csak vicc volt ez a pedagógusos duma? Akkor, amikor a társadalom exponenciálisan ülyül és butul el, mert egyre kevesebb és egyre rosszabb emberanyag megy tanárnak a nevetséges fizetés és a remek munkakörülmények miatt.

Tudom, hogy divat szídni egy tanárt, meg matematikailag talán nem is keres rosszul, de beszélj egyszer egy középiskolai tanárral (akik közül a legtöbb ugye osztályfőnök is egyben), hogy mennyi munkája van a tanórákon kívül.

Szerintem is mocsok sok hivatalnok dolgozik, de ha hirtelen kirúgsz 10 százalékot, még lasabb lesz az ügyintézés. Ugyanis a közhivatalokban rohadt sokan nem csinálnak semmit, míg a maradék túl van terhelve.
Inkább azt kéne elérni, hogy az ilyen helyeken is bevezessenek egy hatékony minőségbiztosítási rendszert, ami igenis képes kiszűrni azt, aki lusta, bunkó vagy nem ért hozzá. Azokat kirúgni kész nyereség. Válogatás nélkül azonban ellehetetlenül az ügymenet.
(A jó minőségbiztosítási rendszerre példa pl az a híres PapasAuto-s levél, amikor a nevetségesen abszúrd levélre is egy pontos és tiszteletteljes választ adtak, mert minden emberrel úgy kell viselkedniük, mint egy potenciális vevővel)

Vidéki 2009.02.21. 20:45:55

Szolzsenyicin és kisregényének hőse Iván Gyenyiszovics is hatalmas áldozatokat vállaltak (nem önkéntesen), amikor az éhhalál közvetlen fenyegetése mellett , embertelen körülmények között, évekig keményen dolgoztak a kényszermunkatáborokban.
Ha szélsőséges nacionalisták lettek volna, kárpótolhatta volna őket az a tudat, hogy ezalatt viszont hazájuk, a nagy Szovjetúnió, a világ legerősebb katonai hatalmává vált amelyik birtokolta a legmodernebb és legpusztítóbb fegyverek óriási arzenálját.

is 2009.02.21. 20:50:12

@vargánya: a cseh adatot nem tudom, a szlovákot biztosan tudom, hogy parasztvakítás (az általad említettek a netto béreket jelentik, a bruttóknál jóval kisebb az eltérés). Szlovákiában magán társadalombiztosítás van, azt még a netto béredből kell kifizetned. tehát körte van almával összehasonlítva, a magyar már TB-levont bért hasonlítják a szlovák, még nem TB-levont bérhez. az Index gazdasági rovatát csak megfelelő szkepticizmussal és számológéppel közelítsed, oda még véletlenül sem olyanok írnak, akik átlátnák a helyzetet, ők egyszerű bulvárújságírók, akik zaftosakat akarnak írni.

Ejjnye Bejjnye 2009.02.21. 20:53:27

@Monthy: Tudod, hozzászólásodból kiragadnám a nyugdíj-szót. Kérdezd meg kérlek a nyugdíjas rokonságod, ismerőseid körét, ugyan mire tudják ezt a rengeteg túlfizetett nyugdíjat költeni. Sok ember nyugdíja a rezsiköltségre sem elég, nemhogy a szükséges gyógyszerekre, és egyéb dolgokra, melyekre te most gondolkodás nélkül kiadsz pénzt. Mert te persze megérdemled! Ők nem... Rengeteg ember fizetett több tíz évig iszonyatos összegeket, és fizettek utána iszonyatos összegeket a munkáltatók! Nehogy már benyaljam, hogy nem elég a kifizetésekre. Nézz statisztikákat, hányan érik meg azt a kort, hogy nyugdíjas lett. Tehát a pénz itt is elfolyt valakikhez....

Kenneth 2009.02.21. 20:53:43

Mellesleg a gazdasági szakértők ellenprogramja nekem sokkal jobban tetszik. Mégalacsonyabb szintre szorítaná az újraelosztás mértékét. A gyurcsány féle csomag nem mondom, hogy semmi, de a problémákat nem fogja megoldani, talán ha 3 évvel ezelőtt átviszik a parlamenten akkor használt volna egy keveset.
Persze ebben az országban 300 forintot sem lehetett bevezetni....

borpancsoló 2009.02.21. 20:57:54

@Monthy: Asszem egy kicsit félreérted azt, amikor azt mondják, hogy a politikusaink cseszik el a pénzt.

Itt nem azokról a piti kis ügyekről van szó, mint egy "cuslág-ügy" vagy az erzsébetvárosi ingatlanpanama, vagy akár a képviselők "költségtérítése", esetleg Veres audija.

Itt a legtöbbszőr azokat az állami megrendeléseket és projekteket kell érteni, amik bizony nagyobb költségvetési pénzeket visznek el, mint az adott évi összes nyugdíj.

Olyanok mint a méregdrága és talán nem annyira égető metró, amihez - talán Te is hallottad - most terveznek még két új megállót (az indulási oldalra!) cirka 80 milliárdért.

Olyanok, mint a balatoni viadukt, ami mérnökileg gyönyörű, de minden külföldi és belföldi (amik semlegesek és jónevűek) szakértő szerint fölösleges volt, kivitelezhető lett volna másképpen is.

Olyanok mint az M7-es autópálya alagútjai és viaduktjai, talán Te is láttál néhány képet róluk. nem kell hozzá még érettségi esm, hogy az ember lássa hogy nevetséges. (Főleg hogy az M1-es Tatabánya-Budapest távján milyen emelkedők és lejtők vannak, amiket mindenféle gond nélkül be lehet venni)

Olyanok, mint a fel sem épült kormányzati negyed, aminek csak a tanulmánya 600 millió volt és a telket a Máv-tól valami 2 milliárdért vették.

Hosszasan lehetne sorolni, tele van az elmúlt néhány év történelme hiperdrága beruházásokkal, miközben európa - ha nem is rajtunk röhög - de erősen megmosolyog.

Kenneth 2009.02.21. 20:59:37

@Ejjnye Bejjnye:

"Rengeteg ember fizetett több tíz évig iszonyatos összegeket, és fizettek utána iszonyatos összegeket a munkáltatók!"

Na ez az ami nem igaz.

A mai nyuggerek munkás éveik jelentős részét a coccializmusban dolgozták le. Melyről közismert a hatékonyság, és a valódi érték előállítás. Eladhatatlan használhatatlan szart pedig egyáltalán nem állítóttak elő, valamint nem végezték 4-en 2 ember munkáját.
A mai nyugdíj tulajdonképpen szociális segély, mivel nincs mögötte múltbéli teljesítmény.
Ez ridegen hangzik, de ez van.
Csak persze ez tabu, hisz több mint hárommillióan vannak.

Kenneth 2009.02.21. 21:03:30

@borpancsoló >>:

"Olyanok mint a méregdrága és talán nem annyira égető metró, amihez - talán Te is hallottad - most terveznek még két új megállót (az indulási oldalra!) cirka 80 milliárdért"

Hát elmondom neked, hogy a metróépítés mintegy 3 havi nyugdíjkiadásnak felel meg. Vagy mondjuk 3 évi 13. havi nyugdíjnak.
Szerintem inkább metró.

Az alagútépítésbe meg ne menjünk bele, ahhoz kellene műszaki felkészültség is részedről.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.21. 21:05:57

az gonosz multikhoz: ne hasonlítsuk már a tescot az audihoz! az egyik külföldi áruk itthoni kereskedelméből viszi haza a nyereséget, a másik meg külföldi nyereségéből fizeti az itthoni adókat!
az utóbbit nem árt ám megfogni.

Monthy 2009.02.21. 21:06:25

@Ejjnye Bejjnye:
A nyugdíjasok egy részére igaz csak amit leírsz - főleg a legidősebbekre - ugyanakkor rengeteg juttatás nekik is ingyen van pl utazás, közgyógy. Ez a kör viszont extrán takarékos: nagyanyám havi hatvanezerből is félrerak.
Anyám - aki nemrég ment nyugdíjba - jövedelme sosem volt extra magas, de nyugdíja most szépen két kiló fölött van.
Egy átlagrendőr átlagnyugdíjja ugyancsak két kiló fölött van úgy hogy többnyire 50 évesnél fiatalabban mennek nyugdíjba.
Tizenharmadikhavira nincs pénz, polulitsa genny szoci szavazatvásárlós propaganda volt fidesz támogatással, meg kell szüntetni mert nincs rá pénz mégha megérdemelnék is páran.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.21. 21:12:15

@Kenneth: egy iciripiciri kis bocsánatkérést olvashatnék...? tudod, az anyázásért 2008. 12. 25.-én...

az édesanyámnak egyébként, nem mellesleg, tök véletlenül, éppen ma van a születésnapja...

ennyi...
egy bocsánatra várok...

és már le is szálltam rólad...

Ejjnye Bejjnye 2009.02.21. 21:13:45

@Kenneth: "A mai nyuggerek munkás éveik jelentős részét..." Ne haragudj, de nem veszlek komolyan. Az elnevezés miatt. Nincs benned most tisztelet, és biztos vagyok benne, hogy ha majd megéred azt a kort, gőgöd lejjeb adod, és elvárod a tiszteletet.
Monthy kollégával abban vitatkoznék, hogy az ilyen magas összegű nyugdíj: Nettó 200 ezer -ritka. Szerencsés a nagymamád. Én még nem is hallottam ekkora összegről.

Monthy 2009.02.21. 21:13:48

@borpancsoló >>:

sok dologgal itt is egyetértek amit leírsz - minden megrendelést pl nyilvánossan meghirdetnék az interneten - de a fődologban tévedsz, szockiadásokra költ túl sokat az ország, az indexen most megjelent ellenreformcsomag csak itt évente talált kétezermilárd csökkentési lehetőséget.

A viaduktos buli nekem is felcseszte az agyam - 30 embert képviselő önkormányzat érdekei voltak előbbrevalók mint az országé. De így is minden amit leírtál kb kéthavi szockiadás-lefaragásnak felel meg.

borpancsoló 2009.02.21. 21:14:57

@Kenneth: Na ne szopass már, hogy az M7-es alagútjaihoz szerinted van műszaki felkészültség?! Azért omlik be az, ami fölött két méter föld van, mert olyan kibaszott felkészültek tervezték? Ne haragudj, de ha azok az alagutak szerinted kellenek oda, akkor nincs értelme vitatkoznunk.

Amúgy azt baromira birom, hogy itt mindenki olyan jól tudja, hogy a képernyő előtt ülők közül ki, milyen felkészültséggel rendelkezik. Szóval haddgratuláljak...

Kenneth 2009.02.21. 21:18:35

@Ejjnye Bejjnye:
Ahogy gondolod.

@ufó - a tejfölösképű zsúrfiúból lett zombi:
Hmm, nem hiszem, hogy én anyáztam veled anno, nem szoktam. Arra emlékszem, hogy beszéltünk, és szerintem simán lebolondoztalak, mert bolondságokat írtál. De ha mégis anyáztm volna akkor persze bocsánatot kérek.
Persze nem azért mert úgy érezném, hogy "rámszálltál" mivel az ilyesmi nem érdekel.

Monthy 2009.02.21. 21:19:14

@Ejjnye Bejjnye:
anyám nyugdíjja 200+ nagyanyámé 60. Olyan helyen dolgozom hogy van ködös rálátásom a nyugdíjjakra, hidd el a frissnyugdíjjasoknál nem ritka itt 150 körül lehet az átlag.

VIII. Nagyapó 2009.02.21. 21:19:28

@Shore: "Mint például azt, hogy a bevételük csaknem 50%-a a nyereség? Teljesen hihető adat. LOL."

Szerintem nem bevételről, hanem hozzáadott értékről beszélt. Az akár lehet is, az adatok számomra nem tűnnek hihetetlennek - az értelmezésükkel van több gond (ld. fent). Pl. a profit esetében a kérdés inkább az, hogy a befektetett tőkéhez hogyan viszonyul.

borpancsoló 2009.02.21. 21:19:53

@Monthy: Hát, először is örülök, ha egyetértünk néhány dologban. (ez megnyugtat, hogy nem vagyok teljesen demagóg :D )
Én nem is azt mondom, hogy a szoc.kiadások nem kerülnek dúrván sokba, hanem hogy nem csak amiatt van itt baj.

Szerintem is tarthatatlan a mostani helyzet és bevallom, sokkal keményebb csomag kell, mint a most bejelentett.

Én személy szerint azt a csomagot támogatnám, amit az indexen is publikált januárban a Corvinus egyik közgázos tanszékének vezetője.

Az kemény és igazságos csomag lenn, segítené a megtakarításokat és a vállalkozásokat.

Most bocs, de mennem kell, mert megfőtt a vacsi. :)

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2009.02.21. 21:20:40

Ajaj. már 60 kommentből is az jön le, hogy nem egy rendszerben vannak a hsz-ok.
talán, ha egyszer majd azt sikerül elérni, hogy közös nevezőn beszéljenek a felek, lehet reménykedni konszenzusban.
ez itt totál konfjúzsön kezd lenni.

beleszolok 2009.02.21. 21:20:50

@Kenneth: Hála a jó istennek. Több kárt okozott volna mint hasznot.

Kenneth 2009.02.21. 21:22:03

@borpancsoló >>:
Én az M6-os alagutakról beszélek, szerintem te is.
Nemrégiben volt egy blog ami ezzel foglalkozott és ott már kitárgyaltuk a témát.
A lényeg, hogy mivel valóban az önkormányzatok túlságosan is beleszólhatnak az ótópályák nyomvonalába, így a nyomvonal adott volt (a senki földje) azon a nyomvonalon pedig ez volt a legegyszerűbb megoldás.
Olvass utána.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.21. 21:28:12

@Kenneth: béke... és elfogadom...

ha veled történne, Te is emlékeznél...

MINDENKIHEZ

mikor lesz már a ferenc fegyenc...?

This_is_Sparta (törölt) 2009.02.21. 21:30:20

Németh György közgazdász?! Röhögnöm kell! Hol is tanít? Nyugat-magyarországi Egyetem, vagy mi a túró? Talán nem fért be a Corvinusra? Az alábbi cikket olvasva nem is csodálkozom ezen, ugyanis Németh "úr" a magánnyugdíjpénztári-rendszer felszámolásáról vizionál! Besz@rás!

www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=5&i=110424

VIII. Nagyapó 2009.02.21. 21:32:00

@Monthy: Az ONYF szerint inkább 100 körül, valószínűleg sokaknak nincs meg a szolgálati idejje. Ami durva és másutt nem jellemző, hogy a szolgálati idő betöltése után járó nyugdíj több mint 90 százaléka a korábbi netto fizetésnek (ráadásul már 59 évesen is megkapható, tavaly ez még 57 volt).

Jobb helyeken amúgy kötelezően csak egy alapvető megélhetéshez szükséges szintig kell nyugdíjjárulékot fizetni, afölött meg mindenki maga öngondoskodik belátása szerint.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.02.21. 21:38:56

@Kenneth: tényleg nem anyáztál, te hülye...

csak behúztalak a csőbe...

de tesó vagy baszki...


:)))

haverok vagyunk, vágod...?

:)))

star77 2009.02.21. 21:41:13

@Kenneth: Azt is tedd hozzá,hogy egyikre sincs pénz....

This_is_Sparta (törölt) 2009.02.21. 21:41:54

@is: Bokrost inkább hagyjuk! Közgazdászként én is sokáig a bűvkörében éltem (engem is gyíkká változtatott), de már elmúlt. Javaslom olvasd el Dr. Járai Zsigmondnak a Pénz beszél című könyvét. Tisztábban fogsz látni a témában!

star77 2009.02.21. 21:54:48

@Monthy: Amúgy nem értem mi a bajod?Mondj egy dolgot v reformot ahogy ma ez divatos,amit sikerült a 20 éve hatalmon lévő politikai elitnek megvalósítania.az adórendszert légyszíves ne vedd ide :-)

KIVAGYOKXXI 2009.02.21. 21:58:20

Áldozat felmutatás: Csőd kell ha nagyon nagyon fáj fog is. Az álszent bürokrata réteg aki kiszipolyozza társadalmunkat közben képtelen ellátni a minimális feladatát sem. A versenyszféra a válság, 4 napos munkahét ,leállás miatt kivérezve képtelen kitermelni az állam költségeit. 13. havit? 45 évesen nyugdíjas rendőröket? Nem értem a ˝közszolgálatit˝. Miből a 4 napos munkahét ˝nyereségéből˝? Az etikátlan politikusaink csak negatív példát mutatnak ,lásd: költségtérítés. Veszett egy ügy az egész. Rémtörténet. Mannára várunk de NEM hullik valamiért ......... .

RonIQa 2009.02.21. 22:02:06

@Kenneth: "Persze ebben az országban 300 forintot sem lehetett bevezetni.... "

Annyira utálom ezt a demagóg szöveget!!!!
Én és a munkáltatóm, mi ketten együtt a tavalyi év során csaknem egymillió forintot fizettünk be az eü. kasszába. Tesszük ezt már 18 éve folyamatosan...
Egészséges vagyok, gyógyszert nem szedek, a szűrővizsgálatokon kívül - ami tavalyi elszámolásomat összesítve tizenhatezer forintjába fájt az OEP-nek - csak az évi egy-két szűrővizsgálati beutaló és olykor influenza erejéig terhelem a háziorvost, illetve az egészségügyet.
Miért is kellene nekem MÉG!!!! további 300 forintot fizetni? Az egymilla mellé! Miért nem elég az?

Miközben a segílyből élő, meg a feketemunkás nem fizet 300 forintot sem, meg mást sem. Ingyé' kapja az ellátást, hogy kedve legyen a ballibát a nyakamba szavazni.

Ekkora baromságot!!!!!!

min0rity r3port · http://m0r3.blog.hu 2009.02.21. 22:04:49

Én azt tartom minősíthetetlenül szarnak, hogy lassan a tisztességes romának vagy zsidónak elvész a biztonságérzete néhány tucat getvás posztkomcsi disznó hatalmi játszmája miatt. Ezt a szart meg kéne etetni az eftásakkal, mert sem nem szociáldemokraták, sem nem szocialisták, csupán egy klánba tömörült bűnbanda.

Mijafaszért kell addig feszíteni a húrt, amíg olyan helyzet lesz, hogy ezeknek a görényfajzatoknak vennie kelljen az útlevelét, és a felgerjesztett indulatoknak ártatlan áldozatai lesznek? Mert semmi kétségem sincs afelől, hogy az állam összeomlása után kitört a polgárháború. És a nemzet egészében még szerencsés lesz, ha az indulatokat pár akasztás elcsitítja.

Ennyit az áldozatokról.

A kisztitkár egyébként mondta, hogy el lehet menni: ezt nem vártam ki. Szóval csak magától várja az áldozatot, tőlem már ne.

Monthy 2009.02.21. 22:05:47

@star77:
Nincs bajom, egyetértek veled - le is csukatnám az összes tolvajt - csak attól még le kell nyesni a kiadásokon nemkeveset ami áldozatokkal jár. Akkor is le kéne ha nem lopnának semennyit.
Cserében viszont kevesebb adót akarok fizetni.

star77 2009.02.21. 22:22:15

@Monthy:Igen,és ezt sűrgősen el kell kezdeni.
Kezdjük rögtön a politikusokon.El küldjük a 70% t a létszámnak,mindenki kap egy szolgálati kerékpárt,amit magyar cég gyárt,azzal járhatnak dolgozni.

.com 2009.02.21. 22:43:13

Szevasztok
a "nyuggerek" kerdesehez
Igaz: a ai juttatasaik toredeket sem raktak be a kasszaba. Pelda: az aposom nyugdijbamenetelekor kiszamoltuk, hogy a 43 ev alatt (teherautosoforkent, egy csoda, hogy egeszseges) befizetett TB-je 10% kamattal ( toke novelo betetes ) sem fedezne a nyugdijat tobb 5,6 evig. Mivel hal istennek jol van a 74 evehez, ebbol a szempontbol mar credit oldalon van...mint az O generacioja 45-100-ig, azaz harom millio ember.DE! Amit az oreg mondott felocsudva a dobbenetbol: Fiam, azert hidd el, hogy nem en basztam el!
Valoban nem Ok, ezert bar cipeljuk Oket, minden tiszteletet megerdelmelnek

Közöd?? (törölt) 2009.02.21. 22:53:17

@Kenneth: hál istennek 3 millió ilyen hülye mint te nincs az országban:-)

VIII. Nagyapó 2009.02.21. 23:04:41

@vargánya: Még valami a multikról: közülük a belföldi piacra termelő szolgáltatók - vagyis akik nem mennek el - az általuk megtermelt GDP profit-része után is egész szép adót fizetnek. Úgy hívják, hogy ÁFA. (Általában ezt tartják a legjobb adónak: egyformán terheli a tőke- és a munkajövedelmeket, és nem zavar a megtakarításban.)

VIII. Nagyapó 2009.02.21. 23:06:57

nem mennek el = nem mennének el (adóemelés esetén)

Monthy 2009.02.21. 23:10:06

@RonIQa:
Lélektanilag lett volna fontos.
Kb ugyanaz a helyzet velem mint amit magadról leírtál, nem költ rám az állam én viszont bőven tejelek az adómból.
De inkább megfizettem volna a 300-at ha így kiesik pár beszélgetni orvoshozjáró. Egy haverom volt gyakorlaton háziorvosnál, ő mesélte hogy az idő nagy része nénikkel megy el akiknek semmi bajuk csak beszélgetni akartak valakivel, mondjuk az orvossal. Te meg közben ott ülsz kinn a folyósón és számolod hogy mire megy el az adód.
Amúgy ott baszták el, hogy ha párhuzamosan lecsökkentenek valami idevágó adót, akkor az elvakultviktoristákat kivéve mindenki vígan belement volna.

teknős 2009.02.21. 23:18:26

Bésanyi, @is-t nyugodtan negligálhatod, egy szemét szoci, aki kilopta a szemünket. @pszt kollégájával egyetemben egy megélhetési szoci, vagy simán egy büdös köcsög.

Ahelyett, hogy szemlesütve járna, még szórja az ökörségeit és nem féli az istent, hogy valaki majd benyújtja neki a számlát...

Mária 2009.02.21. 23:33:03

Az emberek nem áldozatot hoznak. Az emberek maguk az áldozatok.

Bell & Sebastian 2009.02.21. 23:53:20

@.com:

Nem tudom, hogy számoltál, de ha átváltottad volna tojásba vagy kenyérbe, sokkal több jött volna ki.

Mi a lényeg? Várható életkor mínusz nyugdíjkorhatár. Annyit meg bőven kibír(hatna) a rendszer ma is!

Távol álljon tőlem, hogy baxtatom a pedagógusokat, de az hogy van, hogy egyre több a tanár, a kevesebb gyerek meg egyre hülyébb?

Bell & Sebastian 2009.02.21. 23:58:24

@VIII. Nagyapó:

Basic reál-gazdaság:

kevesen dolgoznak (egyesek), de nagyon lopnak (mások pénzt kifelé). Ami meg jó volt, jó lenne most, azt szétbaxták, eladták!

A többi rizsa...

chico 2009.02.21. 23:59:32

@Kenneth:
" Kenneth 2009.02.21. 20:59:37
@Ejjnye Bejjnye:

"Rengeteg ember fizetett több tíz évig iszonyatos összegeket, és fizettek utána iszonyatos összegeket a munkáltatók!"

Na ez az ami nem igaz.

A mai nyuggerek munkás éveik jelentős részét a coccializmusban dolgozták le. Melyről közismert a hatékonyság, és a valódi érték előállítás. Eladhatatlan használhatatlan szart pedig egyáltalán nem állítóttak elő, valamint nem végezték 4-en 2 ember munkáját.
A mai nyugdíj tulajdonképpen szociális segély, mivel nincs mögötte múltbéli teljesítmény.
Ez ridegen hangzik, de ez van.
Csak persze ez tabu, hisz több mint hárommillióan vannak."

Igen, persze, valóban van egy csomó olyan mai nyugdíjas aki keveset dolgozott: 10 évet, vagy annyit se. De jellemzően a pártprominensek, meg a kiskedvenceik, akad néhány ezer kvázi rendszerkiszolgáló értelmiségi is, meg a dolgozó emberek özvegyei. Azért a többség kőkomolyan végigmelózta azokat az éveket, sokan kemény fizikai munkával. Úgyhogy lécci ne általánosíts. Főleg azért ne, mert sok falusinak az a rendszer tette egyáltalán lehetővé, hogy nyugellátást kapjon. Mai viszonyok közt, mikor a legtöbben inkább bedugják a nagyszülőket, szüleiket az elfekvőbe meg nyugdíjasotthonba, ahelyett, hogy gondoskodnának róluk, ahogyan az régen természetes volt, szerinted mi a jobb: ha elvegetál a nyugdíjából egyedül, amiért valamennyit még dolgozott is, vagy az, ha az utolsó lehelletvel melózik, mert az újraelosztás drasztikus csökkenése miatt esélye sincs semmiféle ellátásra? Menjünk vissza a középkorba? Mert az annyira jó volt?

És még egy dolog a nyugdíjasokat fikázók figyelmébe, (hozzátenném, hogy nem vagyok nyugger, és szerintem meg se fogom érni azt a kort, és nem, nem vagyok szoci, se kommunizmusrajongó se, de általában igyekszem több nézőpontból végiggondolni a dolgokat, mielőtt felelőtlenül teleírom a bitvilágot): aki most viszonylag jól keres, az könnyen beszél az újraelosztás újraszabályozásáról. Meg az áldozatvállalások társadalmi szinten való szükségszerűségéről. De kérdezem én: akkor miért van annyi áruhiteles, meg devizában felvett személyi kölcsön plazmatévére? Azok a kedves polgártársak miről mondtak le? Pár hónapnyi gyűjtögetés után ugyanúgy meg tudná venni, hitel nélkül. Nem gondolkodunk reálisan a mindennapi élet szintjén sem. Mert nekünk minden azonnal jár. Pár hónapnyi regisztrált, de mivel pályakezdő vagy ellátás nélküli munkanélküliség után szerintem mindenki más szemmel nézne az állami újraelosztás szükségszerű nagyságrendjeire...

A kommunizmusbeli értékteremtés témakörére meg ugyanez áll: ne általánosíts. Mert ez idő alatt született pár eredmény is: de hát a városi értelmiség ritkán tud a növénynemesítésben, vagy akár az állattenyésztésben elért eredményekről... Mert hát az a paraszt, vagy agrármérnök, akinek köszönhetően végül étel lesz a boltokban az csak egy hülye barom, aki nem volt elég okos ahhoz, hogy milliárdokat sikkasszon, vagy százezrekért tologasson aktákat a közigazgatásban, vagy püfölje az entert egy kétagysejtet igénylő banki munkakörben. Mert hát az az etalon.

Martian (törölt) 2009.02.22. 00:03:53

Milyen áldozathozatalról van szó? Vérdíjat gyűjtünk a pártvezetők fejére?

chico 2009.02.22. 00:06:12

ja igen. még valami, már nem tudom, ki írta, de támogatom az ötletét kicsit kibővítve: ne csak OV-t, meg Ferencet áldozzuk fel, hanem az egész balf@sz, tehetetlen, megélhetési, nyugdíj mellett politizálok és felveszem a költségtérítést parlamentet, meg a megyei önkormányzatokat is.

Az egyéni áldozatvállalásról meg annyit, a családomért bármit, egyébként meg így lassan harminctájt, 19 évvel a rendszerváltás után, lassan már mindent elvettek tőlem, amit esetleg felajánlhatnék áldozatként. Az utolsó lehelletemet kivéve. Egyelőre.

chico 2009.02.22. 00:14:12

@Bell & Sebastian:

megsúgnám, hogy vastagon benne vannak a jelenlegi szülők is. Ad1: az én kicsikén a világ közepe, amire ránéz azt azonnal megveszem, ha elbarmolja pótolom etc. mentalitás.
Ad2: az én kicsikén a világon a legnagyszerűbb, aki mást mond az csak hülye lehet, ha hosszan és sokszor mondja vérét veszem mentalitás
Ad3: megcsinálni jó volt azt a gyereket, de foglalkozni vele, meg beszélgetni, tanítani azt már macerás. csinálja a pedagógus, meg akinek két anyja van, csak hagy nézzem már a tévébe a Joshi Bharatot mentalitás.
ja még egy: a kölykök egymást is hülyítik, csürhementalitás, tudod. Aki más, azt ki kell közösíteni

meg még pár tényező, és a fentiek tetszőleges kombinációi.

Meg persze akad jó néhány nem tanárnak való az iskolákban, akiknél még a pedofil is jobban szereti a gyerekeket. Akik gyakorlatilag ugyanúgy viszonyulnak a tanításhoz, meg a gyerekekneveléshez, mintha ez is blokkolóórás meló lenne.

LongJohnHolmes 2009.02.22. 00:14:49

Az ímént szmbesültem először a "nyugger" kifejezéssel. Örülök, hogy mindig van valami újabb, amin lehet derülni :)

RonIQa 2009.02.22. 00:19:21

@Monthy: Ez is demagógia.
Én meg úgy gondolom, hogy a nénikék öregek, így természetesen betegek, ezért járnak orvoshoz, s ha már ott vannak, beszélgetnek. Részemről teljesen reálisnak tartom, hogy az életkor előrehaladtával az embereknek megszaporodnak az egészségügyi problémáik, ezért nem a rohanó fiatalokkal van tele a rendelő. (Egyébként nálunk az ilyenek be sem jutnak az orvoshoz, mert néni cetlit bead, asszisztens receptet kiad, ennyi. Van, hogy a váróban mér vérnyomást a nővérke.) Úgy gondolom, hogy ezt a problémát az orvosnak kell kezelnie, tehát ha sokan várnak, akkor a lényegre kell szorítkozni.

Megjegyzem, a lélektanin túl anyagi vonzata is volt a dolognak, ugyanis a vizitdíjból befolyt zseton összegével csökkentették!!! a háziorvosom "fejpénzét". Mert a vizitdíj nála marad... Aha... Hát végül is igaz.... :-)

Kérdés, hogy annak, aki SEMMIT nem fizet, miért nem kell vizitdíjat fizetnie, ha "nincs ingyen"????? A segílyesnek nem kell fizetnie.... Mert cigire is van, pálinkára is van, de vizitdíjra nincs neki 300 forintja.
Csak nekem van mindig mindenre sok-sok forintom.

Rohadjon meg ez az Államnak nevezett fejőgép!

Bell & Sebastian 2009.02.22. 00:36:46

@chico:

HÁROMszorosan igazat adok.
Hogy Klébelsberg Kúnó verné fejbe őket duplarolós tolltartóval!

Bell & Sebastian 2009.02.22. 00:41:09

@RonIQa:

Bikára is csöcsöt, tehénre meg többet! (egy marha)

Bell & Sebastian 2009.02.22. 00:49:45

@LongJohnHolmes:

Hát kommancsot kukásautón szombaton?

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.22. 01:20:21

@VIII. Nagyapó:
az áfát nem az eladó, hanem a vevő fizeti :-)

LongJohnHolmes 2009.02.22. 01:26:50

@bs395: A vevő kifizeti, de az eladó nem fizeti be! így a helyes. :)

Fluent 2009.02.22. 01:33:10

@bs395:

és mi van a multi költségeivel?

amize 2009.02.22. 01:56:45

chico 2009.02.22. 00:14:12

Rossz tanuló voltál? Megvertek otthon az egyesedért? Csúnyán néztek rád a suliban? Nem símogatta meg a buksidat a tanítónéni? Nem ismerték fel a tanárok, hogy zseni vagy?

"Meg persze akad jó néhány nem tanárnak való az iskolákban, akiknél még a pedofil is jobban szereti a gyerekeket. Akik gyakorlatilag ugyanúgy viszonyulnak a tanításhoz, meg a gyerekekneveléshez, mintha ez is blokkolóórás meló lenne."

VIII. Nagyapó 2009.02.22. 02:27:55

@bs395:

Sztem nézz meg egy alapozó közgáz könyvet (bocs, ha csak poén). Rá fogsz jönni, hogy a vállalatok épp akkora arányban fogják-tudják tovább hárítani vásárlókra hárítani az áfát, mint bármilyen más, a konkurenciát is hozzájuk hasonlóan érintő adót. Az arány csak a kereslet és a kínálat rugalmasságán múlik (kivéve talán rövid távon, mert akkor lehetnek ármerevségek).

Amúgy meg ahogy minden adót, az áfát is leginkább a nagyok fizetik be.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.22. 02:51:15

@VIII. Nagyapó:
minden adó és járulék elviekben (állami terméktámogatás nélkül) az adott termék árában kerül megfizetésre. amikor ide-oda huzogatják az áfát, akkor persze az eladó dönthet akár úgy is, hogy ha ki tudja bekkelni a konkurenciát, akkor hosszútávon megéri neki, hogy rövid távon veszteséges legyen. max csődbe megy, hacsak gyurcsány meg nem menti.
nálunk viszont a konstans siró ágazatok állami támogatás nélkül kettőt nem tudnának lépni, és szidják az összes multit, mert azok meg igen, közben meg nagyon is magyar zsebekbe vándorolnak a támogatások, csak nem a termelő, de még csak nem is az eladó zsebébe - what is the middleman?
így - saját tapasztalat - az áfa csökkentése vagy emelése esetén az hagyján, hogy a kiskereskedők egy az egybe ráhárítják az áfát a vevőre, de még itt-ott ha tudnak el-elcsípnek egy-két forintot.
de eltértem. szóval ha van puffer, akkor persze, a kereskedő fizetheti a saját hasznából bármelyik adót, de nálunk a közfelfogás szerint nincs.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.22. 02:51:54

@Fluent:
áfavisszaigénylésre meg adókedvezményekre gondolsz?
vagy nem értem?

magyar-magyar szótár 2009.02.22. 02:56:06

Javallom a dosszicég-adót. (Offshorecég és pénzmosodai díj)
Mivel Magyarországon létezik a vélelmezett jövedelem alapján kivetett tényleges adó beszedése. Vélelmezzük, hogy a dosszicégtulajdonosokra (szép példa az ALTUS Birodalom) dossziécégenként 10milliócsak forintocskát vessenek ki.
Vezessék be a privatizációstéglajegyet.
Az 1989-94 közötti időszakban fölemelkedett milljomossainktól 10-10milló/jegy -nyit vegyenek be.
Ezesetben Demján Sándor, Széles Gábor, Csányi Sándor , Dr Kapolyi László, lényegében az egész Máthé László MSZP főpénztárnok és bagazsériája, egy vidékitelefonkönyvméret tele lenne azok névsorával

pl téeszvezetők, akik ellopták a téeszt a szövetkezeti tagok alól kft-kbe 1990-92 között és most telipofával tóggyánokokoznak...
Na, ezek az emberek 1millió-és10millió Ft közötti egyszeri NemzetMentésiAdót fizessenek, máris kbo 10ezer milliárd jön össze.
Sokan nem értik, hogy Demján őrjöngve mért a középosztály sarcolását követelte a Nemzeti Csúcson. WEnnek az az oka, hogy milliárdosaink a válságban 10-20 milliárdokat biktak, Csányi Sándor legalább (a vagyona jéghegycsúcsából) 30milliárdot.

Gyurcsány viszont nem bukott semmit, mert ő Forint-ellenes spekuláns, tehát inkább nyert.

A FIDESZ a korrupción szedett (sáp az államiberuházáson 15% volt) pénzeket balfasz módoön részben a költségvetésbe forgatta vissza s az ellopott pénzt forintban kérték politikusai utalni. Ellenben az MSZP-sek 40% sápot szedtek autópályaépítésből s más államiberuházásokból és a pénzt svájcifrankban, külföldi számlára.
Namost it az idő, hogy ezekből a sápokból
főleg Patrióta & Hazaffyjas [még most ez él, nem fújta le Gyúrcsány] önfinanszírozó gazdaságpolitikánban:
FIZESSENEK FIZESSENEK FIZESSENEK
azok is, akik a zsírját vették az országnak. Most valamit csepegtessenek visza a pecsenyéjükből az ország kenyerére.
Demjánra, mint "vállalkozási-és mérnöki iropda" tipusú szuperlenyúlós cég tulajdonosára fővállalkozói különadóként lelkiismeretfurdalás nélkül vetnék ki egymillárdos téglajegyet. Ugyanis ő volt az úttörője a fizikaikiterkedésnélküli tendernyertes típusú vállalkozásicégeknek, akik egyszerűen csak élősködtek a beruházáson, hiszen a konkrétmunkát alvállalkozóknak osztották le (bár néha ezen alvállalkozói cégek a legfőbb vállalkozó tulajdonában állnak: tehát KÉTSZER vesznek le hasznot a beruházás válalásiösszegéből.. aztán még egy alválalkozói szint és még egy.. és esetleg mégegy..
Akik (politikusok) ezt a rendszert tűrték, fizessenek egy-egy millió megmentésiadót.

Hellisfitar 2009.02.22. 07:33:40

Az kér áldozathozatalt az ország polgáraitól, akinek magának kellene azt meghoznia, felállni, elnézést kérni és elhúzni a sunyiba. Gy.F. őfenesége. Ennyi lenne, mert ha valaki igazán tehet arról, hogy ez az ország a derékig érő szarban fülig kakás, aki elérte, hogy az ország néhány év alatt eljutott odáig, ahonnan már szinte lehetetlen kikecmeregni, az talán most már igazán hozhatna egy ici-pici áldozatot, és feláldozhatná hataloméhes énjét. Azt mondja ez az ember, hogy nézzük az ország érdekeit, mikor olyan iszonyatos megszorításokkal sokkolnak, hogy már tényleg, fizikailag is fáj. Rendben, nézzük és én is azt nézem, hitelből él az ország, alig negyed lépésre az államcsőd, hát összeszorított foggal, egyre rosszabbul élve is azt nézem, és igen, elviselem, ha segít; de könyörgöm, egyszer ő is azt nézze, és ismerje már fel végre, hogy éllovasból sereghajtóvá ügyeskedte az országot, olyan kis semmivé, amit az első kósza szellő is elfúj - nem hogy a mostani helyzet. Mert persze, ez a válságnak nevezett, hát, nem is tudom micsoda, alapjaiban renget meg minden országot, és igen, hitelekből maradunk "talpon", de az, hogy egy kiszolgáltatott nulla állammá vált kicsiny országunk legelsősorban ennek az embernek (Gy.F. őfenesége) a hibája mára már elvitathatatlan (talán csak a keményvonalas ferencmániások vitatják). És most sem látni, hogy igazán tudná mi a kiút, hogyan és merre, hiszen a reformcsomagjával (lószart, Feri, aktuális megszorító intézkedéseitek) is megmutatta, hogy jelen pillanatban továbbra is csak a szavazatok számítanak neki (nyugdíjasok 13. havija. Tessék megértetni a nyugdíjasokkal, hogy áldozatot kell hozni, nincs 13. havi, sem év végén, sem beépítve, oszt jónapot). Nyugdíjastól és romától remélhet még szavazatokat, ezért pont e két szavazói bázist nem piszkálja.
Én is csak annyit kérek, hogy Ferenc és tsai hozzanak áldozatot, és tűnjenek el valamerre. Aztán jöjjön más, akár az MSZP-ből is, már ha van még valaki, aki nem nyalt be csontig ennek a fura figurának. Mert ezek már bizonyítottak, és bebizonyították, hogy nem ők fogják megoldani a válságot. Hogy is mondta Ferenc vezér?
Tessék, el lehet menni! Nem kell itt maradni!
Na, hajrá bohócok, mehettek!

molaris 2009.02.22. 09:03:37

Mióta az eszem tudom és vörös regnum volt a kurzuson, mindig ez volt műsoron. A szerencsétlen Antall kormányt vegyük ki a sorból, mert olyan kényszerpályán volt, amit nehéz szabad kormányzásnak nevezni. Marad az Orbán hatalom, mint összehasonlítási alap. Nos annak a fentebb nyilatkozónak írnám, aki pont ezt a kort hibáztatja, pl. a lakáspolitika miatt: nem ez a probléma. A probléma az, hogy ennek a fészekaljnak a szocializáltsága nem igazán európai. Így aztán a kérdésfelvetések és a válaszok sem azok.

Elsőnek szét kellene zavarni a baráti háttérintézményeket, tanácsadó cégeket. A munkahelyeken a feladattal törődni, és nem sógor- komával tölteni fel a minisztériumokat, majd jó pénzért, valami csókostól rendelni meg a meló ilyen- olyan szintű elvégzését. Akit meg a normális fizetési szintre visszasorolás után korrupción kapnak, hónaljban húskampóval fellógatni 1 órára a Lánchídra. Nem kell azért áldozatot hozni, hogy a zsarnok és helytartói dőzsöljenek. Legyen öröm a számukra, hogy egy rendes vizsgálat után életben maradhatnak.

Csak az a kérdés, hol találni meg a meg nem vásároltakat a vizsgálathoz. Vagy önkéntesekkel lesz teli a Lánchíd?

huta9020 2009.02.22. 09:21:55

Évezredek óta ez a világrendje: a hatalommal rendelkezők a saját problémáikat a hatalommal nem rendelkezők kárára oldják meg. Annyival rosszabb ma, hogy most a szemünkbe hazudják, hogy nekünk van lehetőségünk eldönteni, hogy kié lesz a hatalom és ezzel tulajdonképpen mi gyakoroljuk a hatalmat (demokrácia). A fogyasztói társadalom reklámoktól kilúgozott agyú tagjai pedig elhiszik ezt.

Nzoltan 2009.02.22. 09:58:11

Arról nem is beszélve, hogy a hatalom nem mutat jó példát a plhebsnek. A saját szabályait nem tartja be.

petibatya 2009.02.22. 10:55:33


„Egy dolgot tehát nagyon elfelejtettek a vezetők, ahogy hibásak voltak a polgárok is, hogy nem kényszeríttették ki: jó célt felmutatni.”
„És a jó célt a nemzet céljává tenni”
”Ha nincs cél, nincs áldozat.”

Az áldozatot mindenképpen meghozatják velünk.
A cél persze lehet a kialakult társadalmi egyenlőtlenségek „elfogadtatása”, a tőkés társadalom konszolidálása.

De lehetne más is:mondjuk a KÖZJÓ szolgálata.
„A társadalmi erőforrások működtetésének egyedül elfogadható célja a társadalmi békében, a társadalmi jólétben és a természeti folyamatokkal harmonizáló társadalomban testet öltő közjó szolgálata.”
petibatya.blog.hirszerzo.hu/

2009.02.22. 12:07:00

Azt hiszem ez az ország már hozott áldozatot azért, hogy ma a politikusok jól éljenek a " rendszerváltás " utáni idökben. Most,a politikusoknak nevezett megélhetési kóklerek mutassanak példát! Talán azzal kezdjék, hogy szolgáltassák vissza a lopott holmit! Mert egyesek tévednek-- már megint--, a " NUGGEREK"-kel kapcsolatban! Nem ők lopták el az állami vagyont, és nem ök azok akik felélték a jövöt! Aki ezt állitja, az sajnos--már elnézést--de buta! Aki azt mondja ,hogy az átkosban nem volt minöségi termelés és nem volt a nyugati piacon magyar áru, az kérném tisztelettel--hallgasson inkább! A nagytudásu és széleslátókörü "Reform Bizottság" pedig nem terveket hoz és mond --,hanem hülyeségeket beszél! Ezek az emberek talán azzal kezdjék, hogy az Akadémiai pénzüket adják vissza, vagy a hires tanacsadó cég képviselöje inkább arra adjon magyarázatot, hogy hogyan siboltak el--hiteles szakértelmük alapján --több 100 milliót az államtól! A politikai elit kérném tisztelettel--ellopta és eladta a jövöt! A gyerekeink, az unokáink jövöjét! Kezdte az MDF, a kárpótlási jegyekkel, a mezögazdaság szétverésével, a föld és a gépek ellopásával, elkótyavetyélésével. Az ipar szétverésével befejezte. A Horn-kormány folytatta, még több mindent "privatizélt" el, benne az energia szektort is a nehézipart is, a bankokat pedig átadta a haveroknak.Hogy a lopást lefedje--Bokros-csomaggal köszönte meg a támogatást! Az Orbán-Torgyán kormány --bár a belsö piacot megmozgatta és élénkitette, nem tett semmit az állami vállalatok megmaradása érdekében, söt--tovább folytatta a maradék vagyon eladását, a haveroknak és ismerösöknek! Józsi bátyánk pedig nagy szakértelmével, chilei cseresznyét akart hozatni és mindent szétvert amit lehetett--a hozzáértés és szakértelem cimszava alatt! (Viktor bányáját, tokaji szöllöbirtokát és a földbirtokokat most emlitem, a végén!) Nem volt különb "Megyó " sem, söt--ö volt az az eddigi miniszterelnök, aki semmihez nem értett! Bank szakembernek talán jó volt(?), de csak tovább fokozta az ország lerablását! Neki köszönhetjük, hogy a bérkiáramlás megkezdödött és megugrott az infláció, több lett az adóságunk, mint volt! Gyurcsány kormánya--hát róla jót--mint az eddigiekről sem--nem tudok jót mondani. Kapkod, blöfföl, kormol és hülyit! Az elmult 6 év alatt semmit nem csináltak--hacsak nem azt --hogy nagyon sokan a környezetéböl--meggazdagodtak--Veres, Kapolyi, Kóka, stb,stb . Akkor ezek után, mit várnak el még az ország lakoitól? Ez nem volt elég? Nem volt elég 20 év ? Több már nincs! A Kádár-rendszer 21 milliárd $ adóságot halmozott fel, 1989-ig! Ma az ország adósága 18.000 milliárd Euró, akkor kérném tisztelettel--ki is lopta el, az állami vagyont? Ki élte fel a jövöt? Ki a felelös ezekért? A politika és a politikai pártok! Nincs kivétel--mindegyik bünös! Igaza van FICO-nak, amikor azt mondotta, hogy minden-- a rendszerváltás óta parlamentben résztvevö politikust börtönbe kell zárni--mert loptak-nem is keveset! Csak az országot lopták el! Ami pedig most van és válságkezelésnek neveznek, ez nem más mint hazugság és blöffölés! Ezt bárki megmondja, hogy mit kell elvenni a jónéptöl! De azt ki mondja meg végre, hogy a lopott holmit--mikor adják vissza? Ez a nagy kérdés, és a felelöségre vonás, de minnél hamarabb!

Reggie 2009.02.22. 12:10:08

"Annyival rosszabb ma, hogy most a szemünkbe hazudják, hogy nekünk van lehetőségünk eldönteni, hogy kié lesz a hatalom és ezzel tulajdonképpen mi gyakoroljuk a hatalmat (demokrácia)."

Hat ha ezt nemis, de nepszavazgatni lehetne. Csak ugye a magyar nem tud osszefogni...

Reggie 2009.02.22. 12:17:39

janos551 2009.02.22. 12:07:00

Az a baj, hogy ok elherdaltak a penzt, tehat nyilvan nem adtak vissa. Viszont nem kergetteg el oket pedig akar azt is lehetet volna.
De vajon hany olyan orszag van, amelyik nem szopta be a demokraciaja elso 20 evet? Es hanyban nem loptak szet sajat orszagukat a politikusok?
Tenyt, hogy rohadt sok mindenrol ok tehetnek, dehat mi szavazzuk meg oket ujra es ujra nem? A politikus mindenhol politikus csak mi hagytuk oket ennyire elfajulni.

Monthy 2009.02.22. 13:56:37

@RonIQa:
Ha más véleméníen van a másik nem azt hívják demagógiának. A demagógiát egyébként utálom.

Lehet hogy szívtelen vagyok, de az én pénzemből ne beszélgessen a néni az orvossal és emiatt ne kelljen nekem órákat várnom a folyosón.
Sőt még az amúgy általam nem sokra tartott ameriaiak módszerét is bevezetném, azaz munkához és biztosításhoz kötném az egszségügyi juttatások zömét. ÍGy felértékelődne a munka és nem a pár dolgozó tartaná el a nyugdíjasok, munkanélküli ingyenélők hadát mert többen lennének motiválva a munkára.
AZ egészségügyi reformnak lett volna értelme, de az ingyenhez szokott - kommunista majd az állam segít -berendezést pártoló idióták tömegére jól rájátszva a fidesz megtorpedózta.

Nálad sem látszik hogy mit akarsz, magas adókat és magas szocjuttatásokat vagy alacsony adókat és mindenki fizessen saját maga után.

Én egyértelműen utóbbit, mindenki saját magáért legyen felelős, dolgozzon és abból éljen jól, vagy ne dolgozzon, de akkor ne is egyék.

Monthy 2009.02.22. 14:02:06

@janos551:
Ajánlom neked Albániát vagy Szenegált, ott nem volt túl sok privatizáció.
Nem arról van szó hogy a nyugdíjask loptak, hanem arról hogy az ország bevételeihez képest a nyugdíjak túl magasak.

rosencrantzhu 2009.02.22. 16:33:43

@Monthy: grat, végre egy értelmes hozzászólás. mókás, hogy mindenki aki elégedetlen, azt hiszi, hogy ugyanarról beszél, pedig közben saját féligazságait és mániáit hajtogatja, nulla koherenciával :)

lesz itt meglepődés, amikor majd valaki elvégzi, amit el kell végezni. hát még akkor, ha nem.

molaris 2009.02.22. 17:10:31

@Monthy:
Tudod ennek az önfinanszírozásnak igen szép előzménye kellene , hogy legyen a mostani adó- és járulékrendszer eltüntetése. Mert az nem járja, hogy ilyen sarc után jönnek ezzel a dumával.

Mára már alig valamit teljesít az állam az alkotmányos kötelességeiből. Akkor kérdem én hová lett a pénz, mert azt azért nem hiszem, hogy az átlagpógár tapsolta el. Mondjuk mi a fenét keres itt a Han- Kook? Csúcsterméket termel? Egy fenét, folytatja azt amit az átkosban tettünk, gyártja a xart és kapja az állami apanázst. És a társai is. Hol van itt a piacképes termelő szektor? Eladták a multiknak, hogy ne legyünk konkurencia a piacon. Ezt hívták működő tőkének. Mink is van nemzeti kézben ?- semmink. Akkor meg mire is építünk programot?

Reggie 2009.02.22. 17:19:43

molaris 2009.02.22. 17:10:31

az lehet, hogy szar a han-kook, de profitot termel. mig az elozo rendszerben pl osszeszereltek nalunk a vagont, atvittek a szlovakokhoz v a lengyelekhez, ott szetszereltek, es visszakuldtek az alkatreszt, hogy legyen mibol vagont osszeraknunk. csakhogy mindenki dolgozzon...

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.22. 17:27:20

@molaris:
a hankook itt gyártja, külföldön eladja, a haszonból meg kifizeti az embereket, a beszállítókat, meg esetleg némi adót. olyan pénzt hoz ide, amit nélküle nem kapnánk meg.

2009.02.22. 17:43:21

@Monthy! Mielött anyámat kezdenéd szidni, jelzem, NEM VAGYOK NYUGDIJAS! De azt hiszem, akik ma 60-on felüli kisnyugdijasok, azoktól elvenni-bün! Inkább javaslom-- a pártok, a pártkatonák és a sumák politikusokkal kellene kezdeni a sarcot (mdf, szdsz, fidesz, mszp, stb.) Meg a 7-8 milliókat keresö--állami támogatással müködö cégeknél, a vizfejet elzavarni, a FB, IT tagok millióit elvenni, vagy a parlamenti naplopókat 1/3- ra csökkenteni, a bemondásra osztott pénzeket visszaszedni, a párttámogatásokat eltörölni, stb, stb. Utána lehet kezdeni a nyugdijasokon, a minimálbéren bejelentett vállalkozásokon, az adót elsumákolókon, és tovább, és tovább,...... De addig ugye ,ez csak sz@rrágás, össznépi szintre emelve!

2009.02.22. 17:53:45

@bs395! A Han-kook piacot vett, hála a "pumás" Kókának és hatalmas állami támogatást, adókedvezményt kapott és munkahelyteremtö-megtartó támogatásokat kap évente. De nem világszinvonalu amit gyárt, hiszen egy régi technológiát ( licenszet) vett meg.Bocs, de ettöl még a szlovák gumik is jobbak és olcsóbbak! Amellett meg kb:15 beszállitót és alvállalkozót tett padlóra az üzem épitése után, mivel nem fizette ki öket, vagy csak késve és hosszu idö után! Erre nem kéne büszkének lennie egy " világhirü" cégnek!

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.22. 18:12:24

@janos551:
ha törvénytelenség történt, az más.
viszont érdekelne az eset kapcsán az is, hogy melyik tisztviselő mennyit kapott a történetből, pézben.

Reggie 2009.02.22. 18:24:51

janos551 2009.02.22. 17:53:45

mivel nem mi vesszuk meg, ezert rohadt mindegy milyen szinvonalu termeket gyart, de nalunk teremt munkahelyet, es neki meg megeri ezekszerint.

molaris 2009.02.22. 22:59:21

@Reggie: @bs395:
Szerintem még messze mínuszban vannak, annyi apanázst kaptak. Ráadásul nézzétek már meg hol jegyzik az áruikat.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása