Munkaerőpiac és adócsökkentés

vadnyul I 2008.05.13. 07:31

Sok szó esik adócsökkentésről, alacsony foglalkoztatottságról, ami az ország egyik lagnagyobb nehézsége. Megoldási javaslat is akad: adócsökkentés, ami majd új munkahelyeket teremt, segélyek csökkentése, ami munkára ösztönzi a dolgozni kevéssé hajlamos polgártársainkat, akik eddig leginkább a segélyekre hajtottak. A fekete-fehér színekből összeállított javalatok mellé próbálok elhelyezni néhány szürke árnyalatot.
Azt tudjuk, hogy van 7,7 millió ember, aki elvileg dolgozhatna. De gyorsan tegyük is hozzá: ez a 15-74 éves népesség, ám a tanköteles kor a 18. évig tart, és a nyugdíjkorhatár sem 75 évnél van (sajnos?) Tehát a sokaságban van egy rakás iskolás, léhűtő egyetemisták (kivéve mérnök- és közgazdászképzésben résztvevők), és nyugdíjasok is. De szerencsére a foglalkoztatottságot máshol is így számolják.
E hosszadalmas bevezető után, de még az alábbi rettentő táblázat után, az iromány témájáról: a rendelkezésre álló munkaerő szerkezete, és a tartalékok.

A foglalkoztatottsági adatok legmagasabb iskolai végzettség szerint (2007, ezer fő)

Foglalkoztatott

Munkanélküli

Inaktív

8 általánosnál kevesebb

10,8

9,3

202,6

Általános iskola

484,3

94

1599,5

ált. isk. szakképesítéssel

4,5

0

131,1

Szakiskola és szakmunkásképző

1250,1

103,1

490,2

Középiskola érettségivel

1331,7

80,2

914,8

 középisk. szakképesítéssel

976,2

57,8

442,6

Főiskola

519,6

18,6

168,4

Egyetem

329,7

6,7

105,8

Összesen

3926,2

311,9

3481,3

 (folytatás)

Összesen

Aktivitási arány

Részesedés az össznépességből

8 általánosnál kevesebb

222,7

4,80%

2,88%

Általános iskola

2177,8

22,20%

28,21%

ebből ált. isk. szakképesítéssel

135,6

3,30%

 

Szakiskola és szakmunkásképző

1843,4

67,80%

23,88%

Középiskola érettségivel

2326,7

57,20%

30,14%

ebből középisk. szakképesítéssel

1476,6

66,10%

 

Főiskola

706,6

73,50%

9,15%

Egyetem

442,2

74,60%

5,73%

Összesen

7719,4

50,90%

 

(Adatok forrása: MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐK 2007 IV. NEGYEDÉVÉBEN, KSH)

A táblázat alapján jól látható az a közismert tény, hogy minél magasabb valakinek a végzettsége, annál könnyebben el tud helyezkedni. De még valami szintén világos lehet: az igazi törés a szakmunkás és az alacsonyabb végzettségűek között van. Azaz, a legalább szakmával rendelkezők között már viszonylag kevés a tartalék munkaerő. Aki tehát hozzá tud járulni egy modern gazdaság működtetéséhez, az nagyjából már a piacon is van. Természetesen lehetne mit fejleszteni itt is, de nincs annyi tartalék köreikben. (A kampányokban rendszeresen visszatérő nyolcszázezer új munkahelyet azért be lehetne tölteni velük.)
Tehát hol van jelentős tartalék? A leginkább képzetlenek között, az általános iskolát végzettek csoportjában. Az ő foglalkoztatottsági arányuk rendkívül alacsony, mindössze 22%. De mit is kezdhetnénk velük? Éppen azok a tulajdonságaik hiányosak, melyek egy (jó) állás elnyeréséhez kellenek: tanultság, az új ismeretek elsajátításának képessége, alkalmazkodóképesség. Ők a másfél millió fölölseges ember, akikkel nem biztos, hogy bármit is tudunk kezdeni.
Ha a foglalkoztatás növeléséről beszélünk, akkor arra is gondoljunk, hogy mit kezdünk ezzel a tömeggel, az inaktívak 46%-ával.
Közmunka? Népszerű ötlet, de ugyanúgy megbélyegez, mint a segély, és ugyanannyira nem is kiút, csak állomás a következő segélyjogosultsághoz.
Segélyezési rendszer "munkára ösztönzővé" tétele? Egyetértek azzal, hogy aki nem dolgozik, ne is egyék (amúgy Szt. Pál írta), de koránt sem vagyok biztos benne, hogy pusztán a segélyek megszüntetése munkához juttatná ezeket az embereket.
Van-e annyi fantázia az ország vállalkozóiban és közigazgatásában, hogy megoldást találjon a problémára?


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr25461495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.05.13. 08:00:49

Itt a gyárban a munkások jelentős részének csak 8 általánosa van és sok munkakör nem is nagyon igényel többet.
Ami az adócsökkentésben blöff, hogy mégha teremtene is kb. ennyi munkahelyet, az akkor se nagy tőke jellegű lenne, már pedig a sokak által csak "biorobotnak" nevezett embereket ezek tudják felvenni. Kisvállalkozások nem.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.05.13. 08:03:54

1. kötelező ingyenes szakképzés, a segély folyósítását és mértékét a képzési teljesítmény függvényévé tenni (work-for-welfare helyett learn-for-welfare). a segély mértékét igazítani a lehetséges, a munkaerőpiacon az adott képesítéssel elérhető bérhez. sikeres záróviszga esetén bónusz.
2. a - jelenleg is létező - elhelyezkedési segélyek kiterjesztése, moratóriummal egybekötve, azaz a kedvezmények lejárta után ne tehesse lapátra őket a munkáltató vetésforgóban.

állnának-e szakmunkásokat hiányoló cégek sorban egy-egy ilyen záróvizsgán friss és olcsó munkaerőre vadászva?

B43L2WY 2008.05.13. 08:30:47

Szerintem ennél is nagyobb a baj, mert az a fejekben van. A kicsi falumban a munkanélküli kertjében nincs lenyírva a fű, ő előtt rendezetlen a porta. Nem termel krumplit a hátsó kertben. Pedig ő jobban ráérne, mint a munka után kapáló.
Vagy ő nem szereti a krumplit? Nem hiszem. Inkább készen megveszi a fagyasztottat, ha megjön a segély, mert hülye az, aki ezzel bíbelődik, ha meg lehet venni a bótból is.
Az a baj, hogy sok a lusta ember. Ennyi.

Nzoltan 2008.05.13. 08:43:17

A magyar a második leglustább nép az EU-ban, Málta után.

Szomorú, de ez van.

Nzoltan 2008.05.13. 08:48:25

A tanulatlanok azért nem dolgoznak, mert minden komolyabb vállalkozásnak inkább szakemberre van szüksége. A magasan képzettek nagy százaléka meg azért, mert büdös a munka vagy magasak az igények. Néha kicsit alább kéne adni, legalábbis addig míg nem találjuk meg az álmaink állását.

is 2008.05.13. 08:52:33

erről az elhelyezkedési esélyről már beszélgettünk máshol is (torzskocsma.blog.hu/2008/04/03/munkapiaci_dilemmak), ide is leírom, hogy a fenti táblázatból nem feltétlenül következik, hogy a magasabb képzettséggel jobb az elhelyezkedási lehetőség. az is lehet, hogy túlképzés van, és érettségizett helyeket főiskolások töltenek be, nyolc általánosos munkahelyet meg érettségizettek. ki ne ismerne tömegével főiskolai, egyetemi végzettségű személyi asszisztenseket, ami simán elvégezhető lenne érettségivel, meg Word/Excel tanfolyammal?

szóval meg kell nézni, hogy miért is képezünk annyi egyetemistát: tényleg van ennyi egyetemi állás, vagy csak a munkáltatók dúskálnak az állam pénzén (a Te adóforintjaidon) túlképzett bölcsészekben?

a nyolc általánosos elhelyezkedést egyébként a 2000-2001-es nagy minimálbéremelés tette lehetetlenné, egy-két év alatt az összes varrodát, cipőüzemet leszerelték, és elvitték Romániába. azóta magas a minimálbér, csak nem kapják meg, mert nincs munka.

a nem-akarni-dolgozni is egy fontos kérdés, és bizony nem is kicsi a súlya, de a kettőt (nincs munka; van munka csak női (értsd: csinálja a kurva anyád)) el kell élesen választani egymástól.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.05.13. 08:57:17

is,
Na, igen a minimálbér intézményét el kellene törölni, sőt én a tandíjat is pártolom, de ezért sokan utálnak.

doktorur 2008.05.13. 09:21:25

A "nemdolgozás" "intézménye" alapvetôen kétgyökerû. Az egyik a szocializásciós folyamatban rejlik. A családi mintát folytatja a polgár (lettlévén iskolába alig járt, így külsô hatások alig érik), valamint társadalmi hasznosságának sincs tudatában (még családi szinten sem, ami kifejezetten tragikus) így ilyenirányú motivációi egyáltalán nincsenek. Tehát se minta, se szándék nem indítja a munka irányába. Ergo a jelenlegi inaktív réteg munkábaállítása csak átneveléssel (ezt azért alapból kizárva még gondolati síkon is), vagy kemény szankciókkal lehet elérni. Ez utóbbi relevanciája is megkérdôjelezhetô, de legalább némi sikerrel kecsegtet. Ami ellenben igazán fontos volna az az, hogy a felnövekvô generációkat tereljük olyan irányba, hogy még lehetôségük se legyen mást választani, mint a munkát. (törvények, iskola- és oktatási rendszer, stb) Szerintem...

qbr 2008.05.13. 09:27:30

Nem tudom, de nem lehetséges, hogy ebben a nagyon alacsony képzettségű, inaktív rétegben felülreprezentáltak a kistelepüléseken élő nők? Mert ha igen, akkor ebben az esetben könnyen lehet,hogy ők a hagyományosnak tekinthető vidéki életformát élik, háztartást vezetnek és házkörüli munkákat végeznek, amivel hozzájárulnak a saját háztartás bevételéhez,de nem jelennek meg akívként a munkaerőpiacon - viszont ők nem is jelentenek tartalékot, mert a saját környezetükben aktívnak számítanak.

Retekbácsi 2008.05.13. 09:33:02

A szociális munka megbélyegző voltáról kellene leszokni. Nem, nem az.
Nézzünk körül, ellep a szemét, a gaz. Vidéken sok helyen nincsenek árkok az utak mellett. városban és falun is a közterületeken gyakran nyakig ér a fű.
És még lehetne sorolni.
Ezekhez nem kell képzettség, és ráadásul még nem is megbélyegző - szerintem.
A segélyekért itt is meg lehetne dolgozni, két legyet ütnénk egy csapásra. Vagy többet. Úgyis az önkormányzat feladata az eddigiek megoldása, és a segély is.

Danis 2008.05.13. 09:45:15

Te komolyan gondolod, hogy a mérnök-közgazdász egyetemisták azok sokkal-sokkal rendesebben dolgoznak, és nem léhűtők? Annál a két egyetemnél nagyobb szabadidőközpont nincs is. Nem értem a humán tárgyakon lévők szapulását, lehet hogy sokan vannak, de lényegesen keményebben kell megdolgozni egy ilyen diplomáért, mint egy mezei közgazdászért.
Tudom, hogy nem erről szól a cikk, de ez nagyon szemet szúrt.

TommyBravo 2008.05.13. 09:48:58

Danis: attól hogy nehezen tanulsz meg egy, jó eséllyel hasznosíthatatlan tudást, még nem lesz értelme megtanulni.

Nehéz megtanulni fejenpattogva hátraszoltóban közlekedni, de attól még felesleges az a tudás nekem is, de a társadalomnak pláne. Persze a szabadidőmben megtanulhatom és mások szórakoztatására kamatoztathatom, sőt néhányan ebből meg is élhetnek pl a cirkuszosok, de összességében kevés értelme van a fejenpattogó egyetemnek...

vadnyul · http://kismaganszelsojobb.blogspot.com 2008.05.13. 09:58:01

Danis: Természetesen ironizáltam. De ha már bölcsészet, meg mi a hasznos: igen nagy hasznát látom pl. a filozófia kurzusoknak.

szociologus 2008.05.13. 10:04:27

Hihi, folytatom a teljesen OFF vitát... A kedves szerzőt figyelmeztetném arra, hogy a fenti számsorokat nagyon-nagyon léhűtő bölcsészek rakták össze.

Danis 2008.05.13. 10:06:13

Nehogy már a konzervativizmus egyenlő legyen az utilitarizmussal... Kérem gondolkodjanak. A filozófia kurzusoknak pedig sztem van értelme, egy nagy mindenképp: Nagyon sokban hozzásegíthet a gondolkodás, a logika elsajátításához. Persze, nem kell annyi bölcsész, amennyi ma van... hozzáteszem közgazdász se. De ha a hasznosságot nézzük, akkor nem tudom, miért a diplomások közt tesztek különbséget, és miért nem a szakmákat hozzátok fel. Ezekszerint a szakmunkások a leghasznosabbak. Amiben van logika, csak ezt a magas lóról nehéz belátni.
Bár én továbbra sem hinném, hogy az irodalom meg a történelem (vagy akár a pszichológia, hogy mondjak egy extrémet) tök haszontalan lenne, de mindegy.

Freud Vajk (törölt) 2008.05.13. 10:13:23

NZoltan, meg a sztereotípiák. Azokkal mi van, akik 50 felett szeretnének elhelyzekedni, értenek ahhoz, amit csinálnak és szorgalmasan dolgoznának, de senki sem veszi fel őket? Az utolsó HR-es is a kukába dobja az önéletrajzukat, csak a koruk miatt.

Meg az egyetemisták: két hetes sincs a hír, hogy 3/4-ük dolgozik egyetem mellett, hogy fenn tudja tartani magát. A sok "léhűtő".

"Árnyaljuk a fekete-fehér képet" olyan blődségekkel, hogy "sajnos" nem 75 év a nyugdíjkorhatár? Nézzünk rá kicsit a mortalitási mutatókra, egy átlag magyar 70 évesen hal meg.

Abban legalább jó az okfejtés, hogy taníttatni kellene a magyarokat és ott van az a munkaerő, akiket még vissza lehetne hozni az inaktivitásból. Csak ez nem érdeke egy pártnak sem: a buta ember jól befolyásolható, oda húzza az x-et, ahova OV, vagy GyF mondja...

vadnyul · http://kismaganszelsojobb.blogspot.com 2008.05.13. 10:26:28

Kedves olvasók!
Nem kell mindent, amit leírtam halálosan komolyan venni. Se a 75 éves nyugdíjkorhatárt, se a bölcsészet haszontalanságát.

TommyBravo 2008.05.13. 10:26:45

Kicsit leépíteni egy-két(tucat) egyetemet/kart, ezen spórolni jó pénzt. Aztán ezt a lét átcsoportosítani a 8osztályos munkanélküliek tanítására. Szerintem politikailag is kifizetődő lehetne, tekintve hogy az utóbbiból jóval több van, mint diplomásból. Szépen összeszedni népeket falun, berakni iskolabuszba aztán iskolázni őket. Hozzászoknának a rendszeres koránkeléshez, napi időbeosztáshoz, stbstb, így aztán a munkavállalás nem lenne akkora megrázkódtatás.

Erősebb munkaügyi ellenőrzés: ha valaki segély mellett munkát vállal és lebukik, akkor visszavenni a jogtalanul felvett segélyt. Ha hirtelen meg lehetett regulázni a gyorshajtókat, akkor meg lehetne ezt tenni az állami pénztárca dézsmálóival is. Valahogy.

___________________________ (törölt) 2008.05.13. 10:40:57

Lassunk tisztan, a technologia fejlodes es a termeles kitolasa Azsiaba egyre jobban emeli a munkabaallithatosag minimalis IQ - es tudasszintjet.

Nem tudom, hogy lehet-e ezzel valamit kezdeni: aki lapatolni alkalmas csak, azt kivaltja az exkavator, egyetlen modon kaphatna munkat, ha olcsobb lenne, mint az exkavator, de abbol meg kajara se telik, tehat nem mukodik.

___________________________ (törölt) 2008.05.13. 10:42:42

"Az utolsó HR-es is a kukába dobja az önéletrajzukat, csak a koruk miatt."

Nem kell beleirni es tapasztalatbol is csak az elmult 15 evet. Kerdesre se megmondani. Komolyan. Senkinek semmi koze hozza.

doktorur 2008.05.13. 10:58:36

shenpen: lehet, hogy a kétkezi munkát kiváltja a gép, de kkor hogy a faxba lehet az, hogy MO-n a termôföldek közel negyede parlagon van? Nincs gép? Lehet, de kéz van. Szabadon. Még társadalmi hasznossága is lenne, az egyénirôl nem is beszélve. Nem lehet, hogy pölö ebben a kérdésben (is!) a tulajdon és érdekviszonyok tehetnek a kialakult helyzetrôl?

___________________________ (törölt) 2008.05.13. 11:05:04

De. Roppant jo lenne tudni, azok a foldek kinek a tulajdonaban vannak, hogy kerultek oda, es mi a rossebert nem eri meg vetni valamit bele, bukfencet legalabb.

doktorur 2008.05.13. 11:13:22

A mezôgazdaság képes lenne felszívni a vidéki munkanélkülieket majdnem teljes létszámban. Ha valaki foglalkozna ezzel, törôdne vala. Arról az apróságról nem is beszélve, hogy a városi munkanélküliség is jelentôsen csappanna (lévéna vidéken munkát szerezni nem tudók jelentôs rész a városokba vándorol), ami egyrészt képes lenne helyrebillenteni a fogyó falvak és a vidék megtartóképességének problémáját, élhetôbbé tenné a városokat és olcsóbbá a mezôgazdasági termékeket, vagy ha nem tenné is olcsóbbá, de igen magas extra-profitot hozna vállalkozónak, államnak egyaránt. Hogy miért, arra vonatkozóan tessen végignézni az árutôzsdék árfolyamait. És ez csak rosszabb (kinek jobb persze) lesz...

TommyBravo 2008.05.13. 11:24:29

A mostani, valódi termelők állandóan sóhajtoznak a magas költségek, alacsony átvételi árak miatt. Szerintem az előmunkát alkalmazó, doktorúr által javasolt termelők ilyen környezetben versenyhátrányban lennének. Ha meg támogatnánk őket, akkor a régi termelők kerülnének további versenyhátrányba. Ha a valóban fejlett mazőgazdasággal rendelkező országokkal összevetjük, akkor még mindig túl sokan dolgoznak ebben az ágazatban nálunk (nem a lakosághoz képest, hanem a földterülethez vagy termeléshez képest).

doktorur 2008.05.13. 11:40:53

Lehet, hogy sokan dolgoznak, de mûveletlen területek nagyságából kifolyólag úgy érzem nem elegen. És ha a gépesítéshez invesztálni kellene, akkor annak a pénznek az elôteremtésében - és ezáltal a munkanélküliség instant redukciójához - a legjobb út az emberi erô alkalmazása. Az már egy más kérdés, hogy minél jobban mûködik egy mezôgazdaság, annál kevesebb emberi erôforrásra van szükség, de a jelek szerint a mienk még ehhez nem "elég" jó. Tehát nem hosszantartó, de mûködôképes kitörési pont lehetne. Aztán az évek múltával ez is átrendezôdne persze, de elôre gondolkozva az már kezelhetô lenne. Szerintem...

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.05.13. 11:52:11

Shenpen · neokon.blog.hu 2008.05.13. 10:42:42

"Nem kell beleirni es tapasztalatbol is csak az elmult 15 evet. Kerdesre se megmondani. Komolyan. Senkinek semmi koze hozza."

Ne viccelj már. Esetleg a személyes interjú esetére is van vmi hasonló surefire tipped?

Férfiaknak paróka meg hasfogó, a nőknek meg sok smink? :/

MEDVE1978 2008.05.13. 12:50:36

NAgyon sokrétegű a probléma.

A cikkben volt egy olyan kitétel, hogy a magasabb végzettségűek nagyobb eséllyel találnak állást. Ez alapvetően igaz, azonban a kiszorító hatást is figyelembe kell venni. Ma felsőfokú végzettségű emberek végeznek el olyan munkákat, amelyekhez elég lenne a középfokú végzettség. Ez a társadalom számára két okból is káros:
1. túlképzettek és ennek árát a mai rendszerben az egész társadalom fizeti meg.
2. Nagyon sok embert frusztrál, amikor éveket tanul és csak egy a képességeit minimálisan igénybe vevő állást kap, viszonylag kevés pénzért.
Jártam már olyan állami cégnél, ahol a fénymásolónéni diplomás ember volt, csak fordult a világ és nem diplomásként volt szükség rá, hanem fénymásoló, iratrendezőként.

A foglalkoztatást szerintem a szakközép szinten kellene erősen bővíteni. Sajnos a nép, az istenadta nép éppen most szavazott le egy olyan megoldást, ami ehhez is vezethetett volna...

A szakközép és szakmunkás oktatás azért lenne nagyon fontos, mert ezen a területen nagyon sok már most is a munkalehetőség. Nemrég láttam felméréseket arról, hogy a szerelői foglalkoztatási ágak (víz, gáz, villany), valamint néhány hagyományos szektor (vendéglátás, idegenforgalom, kereskedelem) eléggé nagy munkaerőhiánnyal küzd.

A képzési szerkezet átalakításán túl ezeknek az embereknek jövőképet is kellene adni és sajnos ez a fő probléma. Egy nyolc általánosos vagy szakmunkásképzős lánynak gyakorlatilag nulla jövőképet jelent az, ha elmegy pénztárosnőnek vagy ápolónőnek. Annyit fog keresni, ami elég ahhoz, hogy éhenhaljon. Az ő felnőttképzési lehetőségeiket kellene törvényileg és finanszírozásilag is előmozdítani.

Végül és nem utolsósorban Magyarország koraszülött jóléti állam. Magyarul és nyersen: amíg a cigány öt gyerekkel annyi segélyt kap, hogy nincs értelme a közelben legrosszabbul fizetett munkát elvégeznie, nem fog dolgozni.
Egész generációk élnek segélyen és nem ismerik sem az iskolát, sem a munkát.
A segély eltörlése vagy csökkentése természetesen problémákat hoz (lásd annak idején a szlovák roma éhséglázadások), azonban hosszú távon ez az egyetlen megoldás.

TommyBravo 2008.05.13. 13:23:40

Medve1978 okfejtésével a cigányok említésén kívül jórészt egyetértek. Hidd, el sok "magyar" család is eljátssza, hogy felveszi a munkanélküli segélyt, a gyerekek után járó támogatást ÉS elmegy feketén dolgozni valahova. Mindenki kiszámolhatja, hogy hányféleképpen károsítja meg az államot és közvetve minket, adófizetőket. Ezek az emberek nem azért nem mennek el "normálisan" dolgozni, mert utálják a munkát, csak az illegálisan szerzett jövedelem + a szociális támogatások összesen jóval nagyobbak, mint egy legális munka.

MEDVE1978 2008.05.13. 13:31:35

Biztos vagyok benne, hogy magyaroknál is felmerül az a probléma, hogy segélyből meg feketemunkából élnek. De érzésem szerint ez a cigányoknál (leginkább a tanyákon, falvakban) életformává vált. Ezért említettem a romákat, nem rasszista indítékokból.

TommyBravo 2008.05.13. 13:36:25

Medve: nem is feltételezem a rasszista indíttatást, egyszerűen félrevezeti a probléma megoldását, ha egy tényezőt feleslegesen keverünk bele. Falun, ahol nincsenek legális munkalehetőségek, etnikumtól függetlenül elterjedt az ilyesmi.

Nagyon hasonló a felvázoltakhoz a "rokkantnyugdíjasok" kérdése, akik valamiért kb 50 évesen hirtelen súlyos sérüléseket szenvednek és munkaképtelenek lesznek. Aztán valahogy, feketén mégis elkezdenek dolgozgatni...

is 2008.05.13. 16:02:40

a sok "bölcsész" esetén pedig nem a hagyományos szakokra, hanem a rendszerváltás után létrejött rengeteg új főiskolára kell gondolni (pl. Havas Henriké), ahol leginkább büfé-ruhatár szakon végeznek az emberek. zek a főiskolák veszik fel 5 évig a tanuló után a fejpénzt, közben amit oktatnak, szart se ér.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása