Hókatasztrófa: személyes tapasztalatok és társadalmi tanulságok

___________________________ (törölt) I 2013.03.21. 07:02

hohelyzet.jpg2013.03.13 szerda estén indultunk feleségemmel haza bécsi lakásunkból Budapestre nagyapám másnapi temetésére. Csütörtök délután háromkor indultunk vissza, mert pénteken mindkettőnket várt a bécsi munkahely, ehelyett szombat késő este sikerült megérkeznünk. Először is hadd foglaljam össze röviden, hogy mit tapasztaltunk, majd azt, hogy ebből mint ország milyen tapasztalatokat kellene levonnunk: ki mit csinált jól és rosszul.

Csütörtök

Délután háromkor indultunk Budapestről, étellel, itallal, üzemanyaggal jól felszerelve. Némileg aggódtunk, de ekkora bajra nem számítottunk. Normál hóviharon vezettünk már néhányszor keresztül, gondoltuk eldöcögünk ötvennel a pályán, nem gond. Háromkor és négykor (akkor már kb. az M1 bevezető körül) hallgattuk a Petőfin a híreket, alig-alig mondtak valamit, azt persze mondták, hogy a belügyminiszter kér mindenkit, hogy ha nem muszáj, ne induljon útnak, de hát ezt minden havazáskor elmondják. Gyakorlatilag csak az óránkénti konzervhírek voltak, ilyen szempontból a közszolgálati adó gyalázatosan vizsgázott, eszükbe sem jutott megszakítani a műsort és mondjuk felkérni az embereket, hogy telefonáljanak be a rádióba, mondják, hogy milyenek az útviszonyok előttük. Nem ez lenne a közszolgálat?

Négy óra után már nem hallottunk rádiót, részbe a mi hülyeségünk miatt (nem volt antenna a kocsin), részben a vihar miatt (mások, antennások sem sokat hallottak).

A sztrádán a havas eső gondosan odafagyott, majd ráesett a hó, az Autópályakezelő nem csak hogy előre alásózni felejtett el, de közben sem túrta, sózta. Öt óra körül megálltunk egy kútnál, hogy megvárjunk egy hókotrót, sózót, de nem jött egy sem.

A kamionok döngettek, mint a meszes, mi hármasban mentünk negyvennel a fagyott úton, őt hetvennel előzgettek, csapkodott a pótkocsi... teljesen meg voltak veszve. Egyébként nem magyar kamionok, Horváth Rudolfot például egyet sem láttam. A benzinkútnál a kamionparkolóban egy bolgár kamionos el sem tudott indulni, a jég miatt, szabályosan pánikba esve szaladgált, pedig elpihenhetett volna ott az éjszakára, jó helyen volt... akkor még nem tudtuk, amit később, hogy délelőtt 11-kor este 10-re rendelték el a kamionstoppot, ettől mentek, mint a bolond, hogy kijussanak még előtte. Nem értem, hogy miért ekkora a nyomás rajtuk, tényleg kirúgják őket, ha nem mennek mindenáron? Ettől függetlenül sem kellene mások testi épségét és az egész autópálya közlekedését veszélyeztetniük.

A 32-es kilométer környékén éppen előttünk történt az a bizonyos kamion-összecsúszás, elsodorta keresztbe a kilengő pótkocsi, nem tudtak elindulni a lefagyott emelkedőn (ez műszakilag normális vajon, hogy egy jó állapotú kamion képtelen egy enyhe szögű lefagyott lejtőn elindulni felfele?), úgy állt meg, hogy egy autónyi hely akkor még maradt köztük, hát átcsúsztunk... gondolom, később még beléjük szállt egy-két megállni képtelen, őrülten vezető kamionos. Az egész úgy abszurd, ahogy van, életveszélyes futóbolond módjára viselkedtek a kamionosok.

A 63-as kilométer körül aztán beszorultunk, órákig álltunk, hírek nélkül, mások (antennás) kocsijában sem ment a rádió vagy nem volt benne érdemi tájékoztatás, mert senki sem tudott semmit. Közben szidtuk a leállósávban döngető autósokat, mert ha ott is beszorulnak (középen persze a Rettungsgassénak poros nyoma se), akkor pont az nem jut el előre, oda, ahol a dugó oka van, akinek a dolga lenne azt megszüntetni! Később kiderült, hogy pontosan így is történt.

Olyan három óra helybetopi elteltével azért már kezdett elegünk lenni, és kezdett gyanús lenni, hogy nem minden leállósávban közlekedő autós megveszekedett barom, hanem lehet, hogy van itt hamarosan egy lehajtó?

Úgyhogy végül is mi is elindultunk a leállósávban, közben a zabszemeffektus, hogy nehogy mi legyünk azok, akik miatt a mentő, rendőr nem tud haladni... és egy kilométer múlva ott is volt a tatai lehajtó. Ma sem tudom, hogy helyesen tettük-e (azt tudom, hogy nem szabályosan, de helyesen-e?) vagy sem: a beszorulás kockázata kicsi ekkora távon, de ha igen, az nagyon súlyos probléma, hiszen akadályozza a mentést, másfelől viszont tényleg érdemes-e a sztrádán éjszakázni, ha nem messze ott van a lehajtó? Ti vajon mit tettetek volna a helyünkben? Mondjuk az a minimum, hogy máskor legyen nálunk térkép vagy GPS és ellenőrizzük, hogy tényleg van-e lehajtó és az alapján döntsünk.

Mindegy, a tatai benzinkúton rossz hírekkel fogadtak, később az egyik szállodában közölték, hogy az egész városban az összes szoba elkelt, a Vaszary János Általános Iskola tornatermében van a melegedő. Csövezni nem volt kedvünk, gondoltuk, kiböjtöljük a reggelt a szálloda halljában, reggel biztos járhatóak lesznek az utak, arra is gondoltunk, hogy a Tescoban éjszakázunk, végül a polgárőrök tanácsára, a helyzet reménytelensége miatt úgy hajnali 3 körül csak elmentünk csövezni az iskolába.

Étel, tea volt, takaró meg matrac sajnos kevés, úgyhogy a csupasz padlón vacogva próbáltunk úgy tenni, mint aki alszik, kevés sikerrel, ez volt az egészben a második legrosszabb rész.

Péntek

Reggelre már legalább két pokrócot sikerült keríteni és valamit szundikálni. Az iskola a nemzeti ünnep ellenére megnyitotta a menzát, a polgármester meg az egyik katasztrófavédős srác rendszeresen tájékoztatott mindenkit, utóbbi kb. 50 órát talpon volt legalább és akkor is angyali türelemmel magyarázta el mindenkinek, hogy  nem, sehova sem lehet menni, mert a városból összes kivezető út le van zárva, be van havazva.

A tatai polgárok nagyon rendesek voltak, a menzás kaja ellenére küldték befele a pizzát, mindent, még túl sok is volt az ennivaló, tekintettel arra, hogy kb. mindenkinek az első útja az éjjel-nappaliba vezetett, a stresszt csokival oldandó.

Minden másból hiány volt, "alomból", amire feküdni lehet (még a buborékfólia vagy kartonpapír is jobb lett volna a padlónál), konnektorból telefontöltésre, az is jó lett volna, ha kerül egy TV vagy rádió a tornaterembe, nézni a híreket... de étellel-itallal remekül el voltunk látva.

Az biztos, hogy ha egyszer nekem lesz alkalmam ilyen katasztrófa-melegedőnek segíteni, nem biztos, hogy kaját viszek be, hanem konnektor-elosztókat, buborékfóliát vagy kartonpapírt feküdni, és egy elemes rádiót vagy szobaantennás tévét. Az is biztos, hogy mi magunk pokróc nélkül nem indulunk sehova.

Furcsa egy érzés volt, hogy miközben nem az a bajunk, hogy nincs pénzünk, hanem hogy nincs járható út a kerekünk alá, mégis mindent ingyen kapunk, mint a szegények. Emberek márkás sídzsekikben burkolják befele az ingyenes menzás dejóstésztát, tisztára hajléktalan-feeling. Persze ez ilyenkor normális, de furcsa érzés... majd nyáron, ha visszamegyünk Tatára, a vízparti fesztiválokra (Tatabányával ellentétben nagyon kellemes, szerethető kis nyaralóváros) kitaláljuk, hogy hogyan háláljuk meg.

Megnyílt Pest felé az M1, feleségemnek szombaton is munkanapja lett volna Bécsben, részben ezért, részben azért, mert ki sem lehetett jutni a városból, végül is nem erőltettük. De többször is csábítóan hangzott az ötlet: szüleink vendégszobájában aludni a padló helyett. Végül is maradtunk, bár többször volt olyan, hogy a hókotrók megnyitották az utat a mentők előtt Tatáról kifele és akkor gyorsan kijutott pár személyautó mögöttük, mielőtt újra befújta volna a szél.

Jut eszembe: egyáltalán nem a havazással volt a baj, hanem a széllel. Pénteken már alig esett, de a szél folyton visszahordta, amit letúrtak.

Kinyitották a számítógéptermet, onnan tájékozódtunk, először dühöngtem, amikor Pintér Sándor azt mondta, hogy a katasztrófavédőkkel elégedett, a civilek fegyelmezetlenségével nem, aztán rájöttem, hogy szó szerinti értelemben igaza van: az 50 órája pihenés nélkül szolgáló katasztrófavédő sráccal ott mi is nagyon elégedettek voltunk és az eszetlen kamionosokkal nagyon nem. Mi alapvetően az Autópályakezelővel/Közútkezelővel és a tájékoztatásra képtelen közszolgálati médiával voltunk elégedetlenek, mert ha nekik sem mondanak semmit, attól még csinálhatnak betelefonálós műsort, első kézből osztva a híreket! Nem a katasztrófavédők munkája megelőzni a katasztrófát, hanem az útkezelőké, és alapvetően a katasztrófa megelőzése, alásózás, letúrás az, ami minősíthetetlenül rosszul sikerült!

És nem értettük, hogy miért nem nyitják meg a szinte üres szembejövő oldalt, és engedik ott az autókat Győrig?

Estefele már lélekben felkészültünk, hogy egy pokrócon fogunk csövezni, amikor mondták a tanárok, hogy kedves családok felajánlottak vendégszobákat. Nem nagyon akartuk elfogadni, de a kisgyerekesek addigra elfogytak, és mondták, hogy jó lenne, ha elfogadnánk, mert az éjszaka még jönnek, szedik le a pályáról a népet. Hát elfogadtuk.

Nagyon szép kis apartmanszerű ház-szárnyat kaptunk, vacsorát, kedvességet, végtelen jóindulatot. Fürdő, zuhany, vacsora, az eredetileg kivinni szándékozott Bikavér - kezdtek jobbra fordulni a dolgok.

Szombat

Másnap a HírTV-n, Indexen, Szárnyas Fejvadászon függtünk, vacilláltunk elinduljunk, ne induljunk, végül is minden forrás azt mondta, hogy az 1-es főút ha lépésben is, de járható, gondoltuk azt a 60 km-t Győrig megtesszük úgy 6 óra alatt háromkor indulva, akkor az este 9 és akkor 11-re ott vagyunk a bécsi lakásunkban. Az első 30 km-t meg is tettük lépésben úgy 3 óra alatt, úgy Komárom utánig, sajnos, nem jött be, amiben reménykedtünk, hogy sokan elmennek előlünk Szlovákia fele. Mi sem tettünk, onnan egyáltalán nem kaptunk semmiféle hírt. Részben azért haladtunk lassan, mert a rendőrök sokszor egysávosítottak, hogy a másikon el tudjanak repeszteni a buszok, akik a  hólapátos önkénteseket vitték Bábolnára, ez rendben is van, és nem is lett volna semmi további nyígom, ha tovább 3 óra alatt szép biztonságos lépésben eldöcögünk Győrbe. Sajnos nem ez történt.

Az történt, hogy a forgalom gyorsabb lett, az utak meg Ács előtt lefagytak, de ilyen göcsörtös-bukkanósra. Tükörjég, ráadásul a vápák, bordák, göcsörtök, puklik még dobálgattak is ide-oda, tehát teljesen egyenesen haladva, kormánymozdulat és fék nélkül is simán keresztbe lehetett fordulni, miközben jöttek szembe. Finom. Ráadásul fogalmam sincs, hogyan kell ilyen izén vezetni, egyesben indulva a kétliteres dízel elkapar, kettesben meg egyszerűen túl gyors, eldobálnak a jégbordák. Azt csináltam, hogy kettesben finoman megindítottam, majd gyorsan bevágtam egyesbe a motorféket, így csúszkálgattunk ilyen félrézsut előre. De a halálfélelmünk még elviselhető is lett volna, ha nem jönnek megint régi barátaink: az agyament kamionosok.

A személyautósok normálisak voltak. Sok helyen, ahol csak a szembejövő volt járható, megálltak, elengedtek pár autót, mentek felváltva, teljesen normálisan. Sürgős hülye persze volt elég, aki ötvennel előzget a tükörjégen mer' neki lassú, ahogy megyek, de ők sem veszélyeztettek komolyan másokat.

De a kamionosok...  nem értem, hogy miért oldották fel a stoppot, miért engedték el őket!

Értem én, hogy jégen nem tudnak megállni, és ha megállnak, nem tudnak elindulni, de akkor is, túl gyorsan mentek, 40-50 körül a jégen, és ez az érzés, hogy jön veled szembe, mint a meszes, még motorfék sem, és dudál és villog, és ha nem takarodsz le a másik sávba átbucskázva valahogy a jégbordákon hát elüt, és csak reménykedhetsz, hogy az átbucskázás közben nem fordul megint keresztbe a kocsi, mert ha a hátulját eltalálja az a böszme teherautó... szerintem szabályosan kimerítették az életveszélyes közúti veszélyeztetés fogalmát. Sokszor éreztük úgy, hogy egy hajszálon múlt az életünk.

Győr körül normalizálódott a helyzet, aztán csontszáraz úton, problémamentesen visszaértünk úgy tízre.

Tanulságok, felelősök, hibások dícséretet érdemlők

Mi magunk

Helyes, hogy volt nálunk étel, ital, üzemanyag. Nem helyes, hogy nem volt antenna és pokróc. Nem tudom, hogy helyes-e, hogy végül mi is a leállósávon átmenekültünk a lehajtóig, valószínűleg nem, de leginkább annak függvénye, hogy milyen messze van a lehajtó. Abszolút nem helyes, hogy nem volt nálunk térkép, GPS, hogy egyáltalán megnézzük, hogy milyen messze a lehajtó, csak találgattunk. Nem tudom, hogy helyes-e, hogy elindultunk este visszafele, mondták, hogy jégbordás az út, nem tudtuk, hogy ez ennyire durvát jelent és hogy folyton ki akarnak vasalni a kamionosok. Ha lesz gyerekünk, ilyen útra nem megyünk rá soha.

Autópályakezelő, közútkezelő

Egyes, leülhet. Semmi felkészülés, alásózás, közben sem sózás, kotrás, semmi sem. Erről vajon miért nem beszélt Pintér?

Rendőrség, kamionosok

A kamionoskról kiderült, hogy életveszélyes bolondok.  Vagy ennyire csavargatják a golyóikat a főnökeik, ami a mi szempontunkból egyre megy. (Egyébként főként nem magyarok, Horváth Rudolfot például egyet sem láttunk.) Azonnal le kellett volna állítani őket, ehelyett a későbbre bejelentett stop csak még bolondabb vezetésre sarkallta őket. Súlyos hiba volt szombaton feloldani, amikor még csak a jeges 1-esen lehetett menni, tudni kellett volna, hogy ezek nem normálisak, mennek, mint a meszes, keresztülteperve jégen, bármin, nem nézik a biztonságot, nem nézik, kit ütnek el, vagy éppen tartanak fel, ha felborulnak. Nem tudunk mit tenni, hogy normálisabban vezessenek, annyi rendőr nincs, az egyetlen megoldás azonnal leállítani őket és nem engedni el, amíg legalábbis a főút jégmentesen járható, de akár azt is lehetett volna, hogy csak akkor, amikor az autópálya. Túlságosan kamionosbarát hozzállása volt a hatóságainknak, nem vették figyelembe, mennyire könnyen okoznak balesetet, torlódást.

Súlyos hibának tartom a rendőrség részéről a M1-es szembejövő sáv meg nem nyitását, hogy ott menjenek Győrig, hogy nem hajtották le időben a kamionokat, hogy engedték felhajtani a személyautókat már akkor is, amikor rég nem kellett volna...

Közszolgálati média

Egyes, leülhet. Nem az a dolga egy Petőfi-féle közszolgálati rádiónak, hogy óránként beolvassa az ezerszer átszűrt konzervhíreket és közben zenét sugározzon, hanem hogy például az autósok betelefonáltatásával mindenkit tájékoztasson, merre lehet menni, merre mi a helyzet. Három órakor maguk mondták be, hogy a belügyminiszter kéri, hogy ne induljanak el, tehát helyzet van, tehát ezt azonnal el kellett volna kezdeni. Minden tiszteletem a győri rádiósnak, aki napokon át pihenés nélkül pontosan ezt csinálta - de őt nem hallottuk.

Rendőrök, mentők, tűzoltók

Akik konkrétan ott dolgoztak: csillagos ötös –  tényleg erőn felül teljesítettek.

Főnökeik, szóvivőik: nem tudom, de rosszabb, nem sikerült megfelelő rendszerességgel, megfelelő részletességgel tájékoztatniuk a publikumot. Miért nem lehet félóránként feltenni a hírt, hogy pontosan hogyan haladnak és hol milyenek az útviszonyok?

A  rendőri vezetők időnként túlparázták a dolgot - az milyen, hogy péntek reggel kihajtási tilalmat rendelnek el Tatáról vasárnap estig?... persze senki sem tartotta be, és szombaton mindenki ment.


Tatai polgárok, civilek, iskola, polgármester

Jegyet nem osztogathatok, hiszen nekik nem a dolguk ez, azt tudom csak mondani, hogy nagyon köszönjük a hozzállásukat, önkéntes segítségüket, a tömérdek ennivalót, később a szállást, mindent!

Esetleg annyit hadd tanácsoljak/kérjek, hogy ha valakinek legközelebb melegedő nyílik a közelében, próbáljon valamiféle "almot" (akár csak kartonpapírt vagy buborékfóliát), konnektor-elosztókat és valami rádiót vagy tévét mint hírforrást bejuttatni...

Az internet

Az Index (és a Szárnyas Fejvadász) próbálta gyűjteni a helyi híreket, hol mi áll, hol mi megy, mi újság, de bár pörögtek a hírek, pont ezek az útviszony-hírek nem annyira, ennek azért úgy kellene mennie, hogy folyamatosan, percenként jönnek hírek autósoktól... ezt valahogy úgy kellene csinálni, hogy telefonon is lehessen jelenteni a helyzetet, lehetőleg 5-10 vonalon egyszerre, vagy ami még jobb, az a Twitter, mert azt sima SMS-ben is lehet nemokos telefonról, magyar szolgaltaton fogadni mondjuk nem, de küldeni lehet német, angol telefonszámon keresztül a Twitterre SMS-t. Megszervezzük? Van-e kedvetek hozzá? ilyen #magyarutviszonyok, vagy pl. #utviszonyokm7 #utviszonyokm1 hashtageket csinálni, és megbeszélni az Indexxel, hogy ilyen esetekben ez legyen kint a főoldalon, és bátorítsák az embereket, hogy küldjék, küldjék a híreket? Persze ezt egy rádióval együttműködve kellene csinálni...

Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr345157192

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.03.21. 11:52:02

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Trackback: Beintett a belügyminiszternek a Telenor 2013.03.21. 11:07:44

A Telenor nem továbbította a Belügyminisztérium katasztrófás (katasztrofális?) SMS-ét az ügyfeleinek. Pintér Sándor őrjöngött. Telenor ügyfél vagyok, és ezzel a cég szerzett nálam egy piros pontot. Arról lehet szó ugyanis - mármint az én értelmezésemb...

Trackback: Mennyire idegenszívű Ön? Tesztelje! 2013.03.21. 11:05:35

Nemzeti érzelmű igaz magyar ember Ön, vagy idegenszívű hazaáruló? Ötperces gyorstesztünk kitöltésével megtudhatja! Olvassa el figyelmesen az alábbi 12 kérdést, és karikázza be a monitoron a helyes választ! Az egyes válaszokért járó pontszám és az érték...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valasz a KE-nek 2013.03.21. 10:46:07

Mi megúsztuk szerencsére, csütörtök fél 12-kor indultunk Ausztriába síelni.
Szerintem a legnagyobb hiba az volt, hogy hagyták a kamionokat az úton és csak a szokásos, ünnepek előtti kamionstopot rendelték el csütörtök este 10-től. Döbbenten néztük, hogy mennyi kamion van az M1-esen, ennyit még életemben nem láttam. Az idő már akkor is brutál volt, időnként alig lehetett látni a hófúvástól. A kamionosok meg ráadásul szabálytalanul előzgették egymást. Na, ezt kellett volna az autópályarendőrségnek azonnal megtorolni!

Annyit azonban korrigálnék a beszámolón, hogy az nem igaz, hogy az autópályakezelő nem sózott alá. Alásózott. Saját szememmel láttam két hókotrót is az M1-esen, ami tolta a havat és sózott.

Érdekes volt egyébként látni, hogy gyakorlatilag csak az autópálya Komárom-Esztergom megyei részén volt gond, Győr után nagy szél volt, de messze nem volt olyan kritikus az idő, mint előtte.
Aztán Bécs előtt még mi is belefutottunk egy autópályalezárásba, két óra alatt tettünk meg 4 km-t, de ez semmi nem volt ahhoz képest, ami mögöttünk zajlott.

Bloodscalp 2013.03.21. 10:51:51

Shenpen elvtárs kiment a nép közé:)

Mondjuk ezt ki kéne mondani állami szinten is:
Autópályakezelő, közútkezelő

Egyes, leülhet. Semmi felkészülés, alásózás, közben sem sózás, kotrás, semmi sem. Erről vajon miért nem beszélt Pintér? & Időben elrendelt kamionstop, és annak betartása, &útlezárás.

Zoxo 2013.03.21. 10:58:19

Egy megjegyzés:
Az este 10 órára bejelentett kamionstop a "békeidőre" vonatkozott volna a pénteki ünnep miatt.
Időjárási helyzet, útviszonyok miatt kamionstoppot, ezek szerint, egyáltalán nem rendeltek el!

Kacsura 2013.03.21. 10:58:30

Hát, szerintem a kamionosok tehetnek mindenről. Meg is kéne állítani őket, de nemcsak a szokásos hétvégére, hanem mondjuk két hétre. Lehet, kiderülne, hogy nem a szupermarketben terem a kenyér, meg a hús, meg a zöldség.

Kakimaki0123456789 2013.03.21. 10:59:15

"...és mondjuk felkérni az embereket, hogy telefonáljanak be a rádióba, mondják, hogy milyenek az útviszonyok előttük. Nem ez lenne a közszolgálat?"

Ausztriaban talan igen. Fideszisztanban az hogy Lomincit kitakarjak es folyamatos fidesz-uszitast es demagogiat adnak.
A hohelyzetet nem lehet felhasznalni az MSZP ellen, ezert nincs is!

@buki: Na meg az elakadt kamionok, tobb meteres hotorlaszok... vagy te azokon is at tudsz hajtani kettesben csusztatott kuplunggal?
Es egyebkent ott voltal es te egyedul tudtal kozlekedni mert ilyen okos vagy? Vagy csak okoskodsz kis trollocskam...

Peetee 2013.03.21. 11:00:57

Ilyen rutintalan, tapasztalatlan ember minek ül autóba?

Egyesben-kettesben alapjáraton próbál meg 20centis porhóban haladni, és ha a brutális 8km/h tempónál sík úton elpörög a hajtott kerék, az halálfélelmet generál benne.... Nem kellene visszaadni azt a jogosítványt?

Én Tatabányán élek (abban a Tatához képest koszos putriban, ahogy a cikkben írta a jóember), pénteken és szombaton a magam módján részt vettem a mentésben. Jártam a városban fel-alá, vittünk a település határaiban ordító szélben étlen-szomjan dolgozó rendőröknek teát, a sportcsarnokba szendvicseket....stb.
Tökig ért a hó. Legalább fél tucatszor elakadtunk itt-ott. Mégis használtam az összes sebességi fokozatot, kaparó kerékkel másztunk fel a dombon, vagy keresztben csúszva (5km/h-val) ereszkedtünk le egy lejtőn. Mindenhova eljutottunk ahová akartunk. Nem féltünk, nem rettegtünk, és nem is meséljük el őrült túlzásokkal teletűzdelve az élményeinket.

Peetee 2013.03.21. 11:02:28

@Zoxo:

Ez így igaz, az a kamionstop, amiről Pintér Sanya beszélt, már hetekkel korábban publikus volt, ahogy az is tuti 100%, hogy augusztus 19én este 22:00tól kamionstop lesz, ha fagyni fog, ha tornádó jön, ha napsütés lesz, akkor is.

valasz a KE-nek 2013.03.21. 11:03:52

@Bloodscalp:
Nem mentegetni akarom az autópályakezelőt, de én személyesen találkoztam két hókotróval, amely sózta az utat. Lehet sok mindenben hibáztak, de azt állítani, hogy semmi felkészülés, semmi sózás, kotrás nem volt, az nem igaz.

Kár lenne erre leszűkíteni a problémát, mert akkor nem találjuk meg, hogy legközelebb mit kellen máshogy csinálni.

Szerintem a legnagyobb probléma a rengeteg kamion volt, és az, hogy nem volt egy rendőr sem, ami betartatta volna velük a szabályokat (autópályarendőrség felelőssége). Miután a két kamion megcsúszott és elzárta az autópályát, abban az időjárásban nem volt kérdéses, hogy beáll minden, ráadásul a szél pillanatok alatt befújja az álló autók mellett az autópályát, amihez aztán nem lehet géppel odaférni, mert az úttest teljes szélességében áll a kocsisor (egyéni felelősség), így mindenkit kézzel kell kiásni.

dpthrt 2013.03.21. 11:03:54

@Peetee: "Ilyen rutintalan, tapasztalatlan ember minek ül autóba?"

Temetésre ment, vagy te nem tudsz olvasni?

Balt 2013.03.21. 11:11:38

@valasz a KE-nek: "Győr után nagy szél volt, de messze nem volt olyan kritikus az idő, mint előtte."

Lásd a fentebb citált cikket:
met.hu/ismeret-tar/erdekessegek_tanulmanyok/index.php?id=597&hir=A_marcius_14-15-i_hovihar_meteorologiai_elemzese

Győrtől nyugatra és az Alpokalján (és Kelet-Ausztriában egész Morvaországig) alig esett hó.

Lencsés István 2013.03.21. 11:13:58

" .... és a tájékoztatásra képtelen közszolgálati médiával voltunk elégedetlenek. .... "

Az a ti bajotok , ők már a hét elején közölték hogy jön a rossz idő ( hó , szél ) szóval erről ennyit ....

Balt 2013.03.21. 11:20:55

@Zoxo: "Időjárási helyzet, útviszonyok miatt kamionstoppot, ezek szerint, egyáltalán nem rendeltek el!"

Elrendeltek, 14-én délután, a helyzet függvényében lokálisan mindenképpen (M7, M1, 1-es stb.), lásd pl. az Index onlájn tudósítását. Hogy a Pintér emlegette globális kamionstop (ha volt) miért nem lett kihirdetve ill. a rendőrség miért nem tudott érvényt szerezni neki, ez jó kérdés. Ráadásul ha péntek-szombaton is száguldoztak a kamionok, van egy olyan sejtésem, hogy ez a tilalom ellenére volt...

darthvad 2013.03.21. 11:25:58

@Kistvan_from_tb: Biztos olyasmi lehet mint a mi Twingónk amiről valami köcsög lelopta a lecsavarozható antennát, és valóban még Bp-en is alig lehet rádiót fogni.

polly graph 2013.03.21. 11:30:16

Azon a csütörtökön és pénteken én is mentem volna több helyre, a férjem szólt szerda este, hogy nézzem már meg az időjárás előrejelzést, mielőtt tervezgetek. A koponyeg.hu-n 22 cm szilárd csapadékot jeleztek. Először azt hittem, hogy elírták, és eredetileg 22 mm-t akartak előre jelezni, de minden más oldal egyetértett abban, már szerda este, hogy ideér az a förgeteg, ami NY-Európában katasztrofális útviszonyokat, fennakadásokat eredményezett korábban.

Csütörtökön reggel tényleg elkezdett esni a hó, és süvölteni a szél, így már reggel nyolckor telefonáltam, hogy lemondjam a programjaimat.

Nem vártam én Pintér véleményére, meggyőzött az, amit a meteorológusok mondtak, amit a hírekben láttam Ny-Eu-ról, és amit a saját szememmel láttam.

darthvad 2013.03.21. 11:35:26

@Kacsura: Nem, bizony, nem a szupermarketben teremnek ezek a cuccok, hanem a répa Hollnadiában, a paradicsom Spanyolországban, a hús, a felvágottak, a tej meg a dömping sajt Németországban, ugyanott ahol a szög, kalapács, csavar, csavarhúzó és minden szerszám, a bútorok Lengyelországban, a Boci csoki, Globus májkrém, a Baba szappan és a Győri dörmimaci pedig Csehországban. Cipők, ruhák, műszaki eszközök Kínában teremnek, a munkanélküliek pedig itthon.
Ráadásul ezt a sok-sok cuccot véletlenül sem igyekeznek vasúton behozni, vagy legalább a kamionokat vonatra pakolni. Nyilván érdemes kamionozni amíg megy a szarakodás az útdíj rendszerrel, csak hát az ember nem szívesen hal meg az autópályán azért hogy legyenek ezek a szarok a szupermarketben... :--o

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 11:45:48

@buki: ezt a kettes csúsztatottat elmagyarazhatnád, esetleg életmentő lehet... engem anno úgy tanítottak, "ne nyaljam le" a kuplungot.

regress 2013.03.21. 11:46:07

@Lencsés István: jól van pistike,ügyes,kapsz egy kockacukrot. áruld már el ,pintérék miért nem tudtak róla,ha egy hete bemondták?

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 11:47:15

@Kistvan_from_tb: 2006 Mondeo, gyári rádió, és úgy értettem, hogy vagy lelopta valaki a tetőről, vagy leszedtem mosáshoz és elkavartam.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 11:48:35

@Kacsura: mondjuk ebben van valami, nincs olyan, hogy szelektiv kamionstop, fontos/nem fontos, romlandó / nem romlandó? (Bár persze -2 fokban nem sok minden romlandó.)

Lencsés István 2013.03.21. 11:51:16

@regress: 1 . Nem vagyok " .... pistike .... " A kockacukrot , köszönöm szépen . :) Mondatkezdés nagybetű . Nem Pintér Sándornak kell közölni a meteoróligai jelentéseket . Ma is rengeteg helyen kinn van hogy mi lesz , remélem most már oda figyelnek rá az emberek ....

Kacsura 2013.03.21. 11:52:35

@darthvad: Nana! Azért egy kevés röfi még akad itthon is! (Nem, nem ott!).

Mi élőállatot szállítunk, jobban mondva sertést, mert marha viszont tényleg nincsen. Az élőállat, meg egyébként a romlandó élelmiszer mentes a hétvégi kamionstop alól. Mivel a húsipar péntek- szombaton is vágott, nekünk péntek hajnalra is volt fuvarunk. De nem jutott a férjem messzire, visszafordult, és szombaton fordulta be lóhalálában az aznapival együtt.

Tudom, hogy ez a mostani idő nem volt mindennapi. Óriási szerencse, hogy ennyivel megúsztuk. Minden tiszteletem azoké, akik segítettek az elakadt autósoknak. De. Lassan húsz éve fuvarozunk, hajnalban, igen korán indul az én uram. Olyan tél még nem volt ez idő alatt, hogy hótolóval találkozott volna. Mindig Ő, vagy nyilván másik teherautó volt az első, amelyik utat csinált. S talán az sem teljesen normális, hogy 5 centis hó is meg tudja bénítani kis hazánkat minden évben. Nem a teherautók miatt történik évente télen az a rengeteg baleset (nyilván olyan is van), hanem amiatt, mert az utak nincsenek letakarítva. Igenis, amikor tudják, hogy esni fog a hó, fagyni fog, előtte le kellene sózniuk, hajnalban indulni kellene a gépeknek. De ilyen még nem volt.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 11:52:45

@Peetee: "Ilyen rutintalan, tapasztalatlan ember minek ül autóba?

Egyesben-kettesben alapjáraton próbál meg 20centis porhóban haladni, és ha a brutális 8km/h tempónál sík úton elpörög a hajtott kerék, az halálfélelmet generál benne.... Nem kellene visszaadni azt a jogosítványt?"

Komolyan nem tanítottak különösebben téli vezetésre, tavasszal csináltam anno a jogsit. Annyit tudok, hogy ha csúszik, óvatosan, tehát lassan. Meg a fordulatszámot alacsonyan, hogy ne pörögjön ki, szóval felváltogatva.

Nem a porhóval van a gond, hanem csütörtökön a hó alá fagyott jéggel, szombaton meg a bordás tükörjéggel. A hó OK.

"Én Tatabányán élek (abban a Tatához képest koszos putriban, ahogy a cikkben írta a jóember),"

Bocs, ezt megfogalmazhattam volna kulturáltabban is. Egyszerűen csak kellemes meglepetésként ért.

"pénteken és szombaton a magam módján részt vettem a mentésben. Jártam a városban fel-alá, vittünk a település határaiban ordító szélben étlen-szomjan dolgozó rendőröknek teát, a sportcsarnokba szendvicseket....stb."

Akkor neked is millió köszönet.

"Tökig ért a hó. Legalább fél tucatszor elakadtunk itt-ott. Mégis használtam az összes sebességi fokozatot, kaparó kerékkel másztunk fel a dombon, vagy keresztben csúszva (5km/h-val) ereszkedtünk le egy lejtőn. Mindenhova eljutottunk ahová akartunk. Nem féltünk, nem rettegtünk, és nem is meséljük el őrült túlzásokkal teletűzdelve az élményeinket."

Ezt komolyan nem értem. Terepjáró? Valami überszuper gumi? Mentős v. ilyesmi tapasztalat? Hogyan lehet nem rettegni, ha csúszik, hiszen akkor irányíthatatlan, szembe meg jönnek?

Kacsura 2013.03.21. 11:56:38

@Shenpen: De igen, a romlandó élelmiszer, vagy éppen az élőállat az mentes. Nem is azért írtam, csak mert unom már, hogy úgy szidják a kamionosokat, mintha ők tehetnének mindenről. Nem kell általánosítani. Persze köztük is vannak ökrök, de jóval több baleset történik a személyautóban ülők balféksége miatt.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 11:58:36

@Peetee: elfelejtettem mondani, hogy azért van bennem ennyire a para, mert karácsony napján egy feltúrt aszfaltbordán kanyarban oldalról megpattanva úgy bepiruetteztünk az egercsehi erdőbe, hogy csoda, hogy csak a karosszériát törtük össze, magunkat nem. Pedig ötvennel mentünk alig nedves országúton. Télen ezentúl rollerrel járok, 'ssza meg.

kamerasmobil 2013.03.21. 11:58:55

Jo latni egy olyan irast ami nem probalja mentegetni ezt a latvanyos kudarcot. Remeltem hogy vannak olyan kormanypartiak is akik nem hagyjak hogy a politikai szimpatiajuk teljesen eltorzitsa a valosagerzekelesuket.

Egyetlen apro dolgot hianyolok - annak a kovetkeztetesnek a levonasat hogy ezek a hibak kodolva vannak a jelenlegi rendszerbe es ezert a legfelsobb vezetest terheli a felelosseg. De errol meg mar irt pl. a VV hogy miert nem lehet szo ennek elismereserol...

szamarhegy 2013.03.21. 11:59:16

Javítási lehetőségek:
1. Tájékoztatás, az elakadt, vagy akadozó forgalomban álló autósoktól információ gyűjtés, online megjelenítés, betelefonálós élő műsorra váltás.
2. Azonnali kamionstop, leállóhelyekre levezetés, határokon belépők tájékoztatása.
3. Autópálya kordon megbontása, autósok visszavezetése Pest, Bécs felé, ahová lehet, ne a pályán fagyoskodjanak.
4. A fenébe hagyni ezt a 100%-os szöveget, senki sem gondolja és várja el, hogy ilyen ítéletidőben minden 100%-ra hozható, az önkritika a közös tanulás az ilyen helyzetekből viszont hasznos lenne.

Tetszett a poszt, korrekt.

darthvad 2013.03.21. 12:04:28

@Kacsura: Sok helyen én is tapasztaltam a hókotrók hiányát, legutóbb januárban bp-en volt egy kis reggeli katasztrófa, Hungárián nem járt még kotró aznap de a BKV buszok már nem tudtak felmenni a felüljáróra...

Az autópályákon nekem általában jó tapasztalatom volt. A múltkor láttam egy cikket, Szeribiából átjöttek döbbentek meg hogy itt milyen jól van takarítva minden...

szamarhegy 2013.03.21. 12:05:23

@Kacsura: Jogos, de én pl. nem egyszer láttam, ahogy az M0-son, a tétényi lejáró után, a diósdi emelkedőn elsőként a kamionosok akadnak el és tartanak fel tíz kilométeres sorokat, mert inkább reménytelenül küzdenek, ahelyett hogy félreállnának...

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 12:09:54

@kamerasmobil: én egyáltalán nem értem, hogy ennek mi köze kormányhoz, kormánypártisághoz, meg egyáltalán miért is megy el ez a téma ebbe az irányba? És miféle rendszerről van szó?

Úgy értem, nem abszurd mindenért mindig a legfelsőbb vezetést hibáztatni? Alapvetően nekem két emberrel van bajom, a rádiós műsor szerkesztőjével vagy a rádiónál valamilyen főnökkel, akik nem kezdett el betelefonálós hírműsort szervezni, és az Autópályakezelő igazgatójával.

Én nem értem ezt a magyar logikában, hogy bármely állami szervvel bármi van, elkezdünk Orbánozni / Gyurcsányozni stb. miért nem értjük meg, hogy a hatóságok többé-kevésbé önműködőek, nem a kormány kézivezérel mindent?

Számomra abszolút mágikus gondolkodás, hogy mindig van egy ember, a kormányfő, aki az országban minden jóért és rosszért személyesen felelős.

Nincs itt szó szerintem semmilyen rendszerről. Csak két cégről, Magyar Rádió meg Autópályakezelő.

polly graph 2013.03.21. 12:14:23

@regress: persze "kúlabb" lennék, ha nem hallgattam volna sem a férjemre, sem a meteorológusokra, sem a saját szememnek nem hittem volna. Most megoszthatnám a "nagy kalandot" és szidhatnék mindenkit a katasztrófaelhárítástól kezdve a hókotrókig.
Csak jeleztem, hogy már szerda este megvolt minden info a neten, ami alapján el lehetett képzelni, mi lesz itt másnap.

Mellesleg hasonló sztori megesett velünk valamikor a kilencvenes években, egy mikrobusszal akadtunk el Münchenből hazafelé jövet. Mi is legalább 24 órát vesztegeltünk a hóban, sok más autóssal egyetemben. Túléltük, a kutya nem cikkezett róla napokig.

Pussy Riot (törölt) 2013.03.21. 12:18:30

"Csütörtök délután háromkor indultunk vissza"

Innen nincs miért továbbolvasni.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2013.03.21. 12:20:39

Pár technikai kiegészítés: Jövő télen már ne küzdjön senki szobaantennás tévé adományozással, mert nem lesz analóg tévésugárzás.
Egyébként pedig igen, legolcsóbb 2 éves Androidos telefon is megmondja, hogy 1, vagy 10km-re van a legközelebbi lehajtó, egy autós töltő pedig 1000Ft, vagy olcsóbb... Apróságok, amelyek nagyon sokat segíthetnek.

dpthrt 2013.03.21. 12:26:36

@Pussy Riot: tudod, ő dolgozott volna másnap.

szamarhegy 2013.03.21. 12:28:54

@Shenpen:
A kamion stop elrendelése Röszkétől Hegyeshalomig ebben a helyzetben, mármint, hogy az Autópályakezelő nem tette meg, a Katasztrófa Védelem feladata lett volna.
Az autópályán rekedt autósok kiszabadítása, visszafordítása kordonbontással nem tudni miért késlekedett és erre az ésszerű megoldásra miért 'anarchiázott' Pintér Sándor, ahelyett, hogy a Katasztrófa Védelem kezdeményezte és felügyelte volna ezt.
Nekem abból, hogy se az Autópályakezelőnek, se a Katasztrófa Védelemnek érezhetően nem volt nemzetközi tapasztalatokon alapuló cselekvési terve ilyen esetre, az azt jelenti, hogy cselekvésképtele sóhivatal mindkettő.
A vörös iszap katasztrófa jutott eszembe, ahol pár nappal a gátszakadás előtt volt hivatalos bejárás, de azért az egészet rányomták a MAL-ra, itt meg az autósokra...
Lehet, hogy az autósok, kamionosok felelőtlenek, de mégiscsak az Autópályakezelőnek és a Katasztrófa Védelemnek van országos információgyűjtő és értékelő kapacitása, továbbá erre szakosodott elemzői és vezetői....

i23kovacs 2013.03.21. 12:32:05

Jó poszt, fontos látni, hogy alakultak a dolgok csütrötök délután, mert nagy az állami kábítás a témában.

Egy adalék a közútkezelő témához:

- tájékoztatás nulla, teljesen igazad van, röhej, hogy az autópályakezelő nem tájékoztatta a népeket arról, hogy az autópályán nem lehet közlekedni egyátalán. Én ha elindulok és autópályán közlekedek, mindig az autópályakezelőnél érdeklődök, ki a franc akar MTI közleményeket, vagy az ORFK közleményeit böngészni. Ontják a mindenféle híreket, nincs központi, csak a közlekedéssel foglalkozó site.
- alásózás: a közútkezelő védelmében el kell mondani, hogy ilyen erős szélben nincs értelme alásózni. Elfújja a szél a sót, még mielőtt az útra esik. Vagy elfújja a sóval együtt. Vagy annyi havat fúj rá, hogy nincs a világon annyi só, amennyi azt elolvasztja. Sajnos, tetszik, vagy sem, meg kell várni, amíg csillapodik a szél.
- kotrás: magad is írtad, olyan szél volt, hogy amikor a mentőnek utat tört egy kotró, pár autó tudott kislisszanni. Ez van. Álló autósorban egyébként is nehéz havat kotorni.

A konklúzió az, amit itt többen is írtak: csütörtökön azonnali kamionstoppot kellet volna elrendelni. Akkor talán a személykocsik és a közútkezelő munkagépei járhatták volna az autópályát.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 12:34:19

@polly graph: szerda este vezettünk visszafele, nem sikerült neteznünk közben. Közben temettünk stb. roppant sűrű program volt. Az tett egyébként nem aggódóvá, hogy mindig Bécs felől jön Magyarországra a rossz idő úgy 24 óra késéssel - és Bécsben szerda este 7-kor még semmi sem volt. Szóval ez most szokatlanul gyorsan jött.

valasz a KE-nek 2013.03.21. 12:34:46

@Kacsura:
Ebben az esetben jogosnak találom a kamionok szidását. Egymást előzgették az autópályán, rettenetes szél és útviszonyok mellett, miközben elvileg előzési tilalom van számukra. Csak úgy billegtek a szélben jobbra-balra.
Gyakorlatilag az M1-esen megálló forgalmat is az okozta, hogy két kamion összecsúszott

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 12:36:19

@Pussy Riot: várt a munkahely pénteken, az nem annyira jó kifogás, hogy "csúnya volt az időjárásjelentés, betojtunk".

gz0zg74 2013.03.21. 12:51:07

@Shenpen: Tényleg nem kellene politikai felelősöket keresni : - csak hát TÉNY, hogy PS állt ki a kamerák elé, és tálalta azt a sok valótlanságot ,amit. És hát PS nem a mohácsi pékség szóvívője...
Ezek után mennyire korrekt lenne, amikor is OV a szokásos rádiós szösszenetében elmondaná , hogy igen voltak hibák - ennek és ennek a részéről , de tanultunk belőle, elnézést. Mert a mai internetes, jól tájékoztatható világban az emberek annál jobban semmit sem utálnak, mint hogy szívnak valaki vagy valami miatt és még hülyének is nézik őket....
Most különben jön a következő próbatétel, egy újabb havazás?. Most majd bezzeg nem elég hó....

Peetee 2013.03.21. 12:51:24

@Shenpen:

Vonat? Lassan olcsóbb, mint az autó, garantáltan 2ó 20perc a Bécs-BUD, és a 100tonnás mozdonynak nem okoz gondot egy félméteres hótorlasz.

Ne haragudj, de pontosan az ilyen halálfélelemből botladozó sofőrök miatt szopta be például vagy 500 autós az 1es főutat csüt. délután.
Bicske után az első "komolyabb" (tehát lendületet igénylő) emelkedőn egy pancser elindult felfelé 30al, ami hibátlan megoldás, majd a dombtető vége előtt 200méterrel lassít (szembe senki nem jön) fékezget(!!!), aztán befullad a motor 10km/h-nál 4.ben, keveri a váltóbottal a kását, keresi az egyest, a maradék lendületet is elveszti, 1esbe rakja, ordít a motor, pörög a kerék, okádja a havat, ő felmegy éppenhogycsak, a mögötte lévők megállnak, és nem tudnak elindulni újra.
Kettővel mentem mögötte, nekem is vissza kellett fordulnom és Óbarok-Száron keresztül kerülni. Azért, mert ő nem ért az autóvezetéshez. Többi 500embert lehetetlenít el, mert neki akkor is feltétlenül autózgatni kell, amikor a tudásszintje és a körülmények között 100km-es szakadék tátong.

Megértem, hogy tartasz, én is így voltam a balesetem után, de kettessel indulni, aztán visszarakni egyesbe olyan mértékű rutintalanságra enged következtetni, amivel inkább nem kellene sokkolni és veszélyeztetni a többi közlekedőt. A jogsi nem alanyi jogon jár.

Peetee 2013.03.21. 12:55:01

@Shenpen: Sebesség helyes megválasztásával nem fogsz belecsúszni a szembe jövőbe.

Nagy különbség van a csúszós az út és a megcsúszik az autó között. Ha csúszik az út, attól még nem kell félni. Ha nem tudod milyen a megcsúszó autó, és azt hogy kell lereagálni, akkor bocs, de nem az én készülékemben van a hiba.

Peetee 2013.03.21. 12:56:10

@dpthrt:

De, tudok.
Rutin hiányában és halálfélelem helyett nem lett volna jobb a busz vagy a vonat? Dehogynem...

froton 2013.03.21. 13:19:40

@Sanyi777: "hatalmas csoda, hogy nem történt tömegszerencsétlenség"

De, az M7-en 3 tömegbaleset is volt....

mno.hu/ahirtvhirei/tomegkarambolok-az-m7-esen-1144905

i23kovacs 2013.03.21. 13:21:36

@Peetee: Autóval jött Bécsből, Budapestre. Amott fent lehet olvasni. Nem volt tájékoztatás róla, hogy milyenek is ténylegesen az útviszonyok. Erről szól a poszt.
Volán nem járt. MÁV nem járt, ezt is mindenki tudja. Mi a francról dumálsz akkor itt?

froton 2013.03.21. 13:22:30

nabammeg...pont a rémhír TV-t kellett megtalálnom.....:))))

Peetee 2013.03.21. 13:27:32

@i23kovacs:

Általánosságban beszélgettem másokkal a hóhelyzetben való autóvezetésről, amíg bele nem fröcsögtél a közepébe, és én miről dumálok?

átlátó 2013.03.21. 13:39:45

@Kistvan_from_tb: (Nagyon zárójelben mondom, meg nem is lényeges... üljél le te is, vagy ha tapasztalatlan vagy, maradj otthon amikor hull a hó és fázol.)
Az említett "helyzet" jól leképezte a seggükön és könyökükön fényesre dörgülődzködött operatív gondolkodók és elméleti tervezők tehetségtelenségét. Hogy kamiont vezetni pedig egy szakma, hát ennek a tudásnak a hiánya is megmutatkozott, meg az is, hogy novemberben az autóba a csizma, melegzokni, iránytű, koton, esemény utáni tabletta, vontatókötél, lapát, hólánc, pokróc cuccot beteszem a zseblámpa, térkép, szigetelőszalag, madzag, fogvájó cucc mellé, esetleg egy kanna benzin, meg étel-ital oszt ha ekkor bekerülök a slamasztikába, körülbelül elmondhatom, hogy az élet nem habostorta, de tanár úr, én készültem...és nézek filmeket a "láptopon", mert konverter is van...

Tímár Mihály 2013.03.21. 13:39:47

@szamarhegy:
Miért kellene bármit javítani vagy változtatni?
Pintér Sándor megmondta, hogy 100%-ban sikeres volt a Katasztrófavédelem. (A katasztrófa előidézésében valóban.)

Lehet bénázni, végülis a hó miatt nem fagyott meg senki és csak pár ember halt meg balesetben. Az viszont felháborító, hogy meg sem próbálnak javítani a dolgokon, levonni a tanulságokat, stb. Elvégre, ahol 100%-ban jól működnek a dolgok, ott nincs mit javítani.

Kacsura 2013.03.21. 13:47:19

@darthvad: A teherautóknak nemcsak a sztrádán kell közlekedniük. A többi utat is le kellene takarítani, időben kellene letakarítani. Ha elvonatkoztatunk a múlt heti extrém időjárástól, szégyen, hogy minden télen káosz van az utakon 5 centi hótól. És a teherautóknak menni kell, nem mondhatja, hogy majd később indulok, majd ha letakarították az utakat, mert várják az átvételi helyen, várják a húsiparnál.
A Közútkezelőnél sokkal de sokkal jobban kellene végezni a munkájukat. De fogalmazhatok úgyis, ha mi így dolgoznánk, akkor már nem dolgoznánk.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.03.21. 13:48:57

A gond ott van, hogy "minekmentoda".

Persze mindenkinek, aki ott ragadt egy napra az autópályán valószínűleg van egy kurva jó indoka arra, hogy neki miért kellett pont akkor pont ott lennie. Temetés, lefoglalt szállás, munkahely...

Kérdem én: sikerült odaérni?

...

...

Akkor nem lehetett volna inkább otthon maradni? Tényleg muszáj volt elindulni?

A katasztrófahelyzet megelőzésére tett intézkedések hiányára, a kommunikáció hibáira (először nincs, aztán meg fasság) nincs mit mondani.

Az ombudsman hétfőn vizsgálatot kezdett, hogy sérültek-e az úton rekedt emberek alkotmányos jogai. Jelentem, az országban mindenkinek alkotmányos joga hülyének lenni, ezen jogukban senkit nem korlátoztak.

Tényleg: minek ment oda?

Kistvan_from_tb 2013.03.21. 14:23:50

@átlátó: Ne haragudj, ez hogy jött az én kérdésemhez?

hot-spot (törölt) 2013.03.21. 14:29:08

Szerintem meg menjen a pecsába a hülye poszter,ha elindult abban a genya időben és annak ellenére,hogy minden kurva sajtóorgánum azt zengte hogy jégbolygóbecsapódás várható!
Meg is érdemli mindegyik hogy befagyjon a segge a autópályán!
Marhák!

hot-spot (törölt) 2013.03.21. 14:29:57

Én ki sem mentettem volna őket,mentek volna gyalog és csöcspénisz!
Mentsék az irhájukat ha ennyi eszük van aztán a természet majd kiszelektálja a hülyéket!
Ámen!

30-06 2013.03.21. 14:33:40

Sőt! Katasztrófa Védelem vezető törzs .
Hülye vagy fiam, egyes, ülj le és holnapra küldjed be apádat!
Nem volt irányítás, mert mindenki már az ünnepségre készült.
Most vén fejjel mesélek valamit
Annó katona koromban volt "Hóvihar" terv.
Ebben mindenkinek megvolt a feladat.
Amikor kiadták, hogy "Hóvihar" nyilván volt valami az időjárásban is, de ilyenkor automatikusan, mindenki tette az előre begyakorolt feladatát.
Lánctalpas technika ( talán egy szd) besorolt az alakulótérre, mindenhez megvolt a személyzet hólapáttal miegymással.
A harckocsivontatók kiálltak a laktanya közelében levő vasúti átjáróhoz, ami egy szűk völgyben volt, hogy ha bármilyen autó a sinen ragad, mire a sofőr észbe kapott már le is rántották róla.
Kimentek a katonai forgalomszabályzók és ha torlódás volt, akkor mindenkit letereltek a főútról a bázis melletti placcra.
Berendelték a hadtápot és hordták ki a forró teát meg valami kaját is az ott rekedteknek ,meg a mentőcsapatnak.
Erre voltak percre és személyre kidolgozott tervek.
Ha nem a hó esett, hanem kiöntött a közeli folyó, akkor jött a "Vízlépcső" jelszó, mert arra is volt kidolgozott terv, de tudtommal arra is volt, ha kigyullad a közeli vegyiüzem vagy valami hasonló.

Ezeket a feladatokat ráadásul egyszer jó időben mindíg kipróbáltatták velünk, mert mindenkinek megvolt a feladata, aki távol volt, azt elöbb pótolták és az új embert felkészítették.
Egyszerűen nem volt káosz, pánik, töketlenség, pedig az a seregben mindennapos volt.
De ilyen jellegű riadókor ment minden időnorma szerint.

Egyszerűen nem hiszem el, hogy ezt nem lehet kidolgozni, begyakoroltatni és adott pillanatban tervszerűen megvalósítani

calmi 2013.03.21. 14:47:46

Mi is ott voltunk az autópályán a hóviharba és mégsem sirunk!!!!! Nem szidtunk senkit sem köcsögök!!!!! És volt elöre figyelmeztetés, hogy senki se induljon el autóval!!!!!!!!!!!!!!!! Kaptunk teát és szendvicseket és estére elszállásoltak minket! Minden rendör,tüzoltó, önkéntes nagyon udvarias volt!!!!!!!!!!! Mi külföldröl jöttünk haza és pont belecsöppentünk a hóviharba. Mégsem sírtunk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

kamerasmobil 2013.03.21. 15:21:31

@Shenpen: De itt pontosan arrol van szo hogy a kormany es azon belul is szinte kizarolag Orban Viktor igenis mindent kezivezerel. Az o maniaja a kozpontositas es mintha o alakittatta volna at a korabban mukodo katasztrofaelharitasi rendszert is a mostanira.

Ennek a kozpontosito elvnek az egyik nyilvanvalo hatranya az hogy egyetlen ilyen kvazi teljhatalmu vezeto sem erthet mindenhez es szuksegszeruen rengeteg rossz dontest fog hozni. A masik hatranya meg az hogy ha a fo donteshozo eppen nem er ra vagy nincs a kozelben akkor senki sem fog a beosztottak kozul cselekedni utasitas hianyaban. A mostani hetvegen peldaul biztosan szerepe volt a keslekedesben annak hogy Orban kulfoldon volt mikozben Pinter es Bakondi meg unnepeltek. Nem veletlen hogy csak a legalso lokalis szinteken indult be a cselekves.

Az pedig a raadas hogy az eleve helytelen atszervezesen felul szinte minden jol fizeto pozicioba a klienturat es a lojalis embereket ultetik akik nem rendelkeznek a szukseges szakertelemmel es tapasztalattal.

Ugyanez mutatkozott meg a Tancsics-dij odaitelesekor. Ugyanez megy most a Jegybankban es ment elotte a gazdasagpolitikaban. Ugyanez volt az iskolak allamositasakor a sajat felszereles hianyaban iskolai butorokat es szamitogepeket rekviralo Klebersberg kozpontban is. Rendszerszintu a problema es ez felelos szinte minden bajunkert.

Ez a hovihar pedig leginkabb azert kulonleges mert altala azonnal es kozvetlenul mutatkozott meg ennek a kozpontositasi manianak es kontraszelekcionak az osszes hatranya. Az atlagember kevesbe erti a jegybank vagy az alkotmanybirosag koruli kavaras osszefuggeseit de 15-25 orara a hoviharban ragadva a sajat boren tapasztalhatta meg ugyanezt a jelenseget.

Es - ahogy arra mar a Velemenyvezer is ramutatott - mindezekert igenis a legfelso vezeto a felelos. Maga a miniszterelnok mondotta beszedeben a mostani Katasztrofavedelem kialakitasakor hogy mostantol nincs mentseg a hibakra. Na de arrol viszont szo sem lehet hogy Orban Viktor elismerjen barmifele rossz dontest is tehat a kormanyzat ezert valasztotta a hazug sikerpropagandat es az alternativ valosag epiteset. Ebben pedig nagyon sok kormanyparti ujsagiro es online blog azonnal kovette is oket - ezert volt kellemes meglepetes hogy a Konzervatoriumon megjeleno iras nem csatlakozott ehhez.

De ahogy a hozzaszolasodat olvasom sajnos ugy tunik hogy meg te sem jutottal el a megfelelo kovetkeztetesek levonasaig. Miszerint az orszagot jelenleg kormanyzo hatalom mar eletveszelyesen inkompetens nagyon is sok teruleten.
(fuggetlenul attol hogy elozo kormanyaink is benaztak epp eleget)
A fektelen korrupcio meg a hab a tortan...

springbok 2013.03.21. 15:31:31

Mindenki okos igy utolag. Tudomasul kell venni, hogy tranzitorszag vagyunk, rajtunk keresztul megy masik 10-15 orszag kamionforgalma a magyar forgalommal egyutt. A kulfoldieknek halvany gozuk nincs arrol, hogy a magyar media mit sugaroz vagy mit nem. 5-6 ezer mozgasban levo kamiont sem egyszeru pikkpakk leszedni az utrol, plane nem hoviharban. Aztan van tobbezer vendegmunkas / nap aki szinten keresztulmegy rajtunk szemelyautoval, kisbusszal.

Ugyanakkor a forgalmat lassitani lehetne hokotrokkal es a rendorseggel. Hokotrok beallnak parban 60km/h sebessegre a ket savra es senki nem eloz. Fel orankent lehetne inditani a kotrokat Hegyeshalomtol es Budaorstol, az kb 12 palyan levo kotro/irany. Kozottuk pedig mehetne egy-egy rendorauto, kiszedni az esetleges rakoncatlanokat es gazdagitani a koltsegvetest.
Ha az autok lassan de folyamatosan haladnak, akkor hotorlasz is nehezebben alakul ki, ugyebar.

Egyebkent hasonlohoz volt szerencsem kb 15 eve az M3-on, Egerbol jottem haza Suzuki Swift-tel , ejjel 1 korul, szakado ho , kb 20 centi friss esett az este es ejjel, autopalyan letaposott feher havon ment az auto. Kb 80-al haladtam mignem utolertem a ket hokotrot, amik parban soztak, kb. 60-al. szepen bealltam mogejuk es csorogtam veluk BP fele.

Kivancsi lennek, hany hokotro all rendelkezesre az M1 tisztitasara pl...

Bloodscalp 2013.03.21. 15:35:16

@valasz a KE-nek: wow. 2-t is? Akkor már csak a lezárásra kéne megmagyarázás.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 15:56:11

@Peetee: "Vonat? Lassan olcsóbb, mint az autó, garantáltan 2ó 20perc a Bécs-BUD, és a 100tonnás mozdonynak nem okoz gondot egy félméteres hótorlasz."

Tele volt vele az Index, hogy azok is fél napot - egy napot késtek.

Egyébként gondoltam rá. De vidékre is járunk anyósozni, és pont nem érnénk el esténként a pesti átszállást, meg ha lesz gyerek, akkor hogyan cipeljem a 143 mindent. Gondoltam rá, mert Ausztriában havi 80 euró a kötelező biztosítás, persze, hogy jobb lenne nem tartani autót. Csak a fentiek miatt nem megy. Az lenne a jó, ha októbertól márciusig le tudnám állítani az autót úgy, hogy ne kelljen azt se fizetni.

Ami a rutintalanságot illeti, azt vállalom, de hát hol tanuljam meg, mondjuk nem internetes kommentekből kellene, legalább egy blogra írna valaki egyszer egy jó cikket ezekről a dolgokról. Fogalmam sem volt például hogy emelkedőn felfele csúszós úton nem lehet elindulni és ez azt jelentheti, hogy az egész szakaszt meg kell kerülni... szerintem megtoltam volna vagy valami. Hamutartóborítás a kerék alá. Nem tudom, tényleg nem értek hozzá.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 15:58:44

@Peetee: most nem a rutintalanságot kellene emlegetni, az már kicsit uncsi, hanem hasznosabb lenne elmondani, hogy miért hiba visszatenni 1-be, az én szótáramban azt hívják motorfékezésnek, mert jégen nem fékezünk. És azért volt rá szükség, mert a jégbordák dobáltak, tehát annyira lassan kellett menni, hogy csak átdöccenjen rajta.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 16:02:00

@átlátó: most viccel, vagy tényleg viszi a fél spejzt, ha elindul otthonról?

Mondjuk a hólapát nem is annyira rossz ötlet, de nagy helyet foglal, de lehet, hogy egy összecsukható gyalásó a katonai bótból jó ötlet...

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 16:08:12

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: igen, muszáj. Mert azzal fel lehet hívni egy munkahelyet, hogy beragadtam, nem jövök, azzal nem, hogy hát esik a hó és megijedtem és el sem indulok. Feleségemnek a bécsi IKEÁban még így sem számolták el betegszabadság-szerűen, hogy teljesen nyilvánvaló természeti csapásról volt szó, hanem kiírták a normál szabadság terhére. Igy megy ez.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 16:11:11

@kamerasmobil: de a katasztrófaelhárítás az működött, 2 nap alatt leszedtek több ezer kocsit stb. a megelőzés, az nem.

átlátó 2013.03.21. 16:15:20

@Kistvan_from_tb: Elmondom, ha már ennyire akarod te is... :D Tehát az aktuális csajomnak egy szuzuki wagonja van, - most tudom, hogy nem ciki de különben a fullos, szóval még otómata is, szóval amikor a tetőcsomagtartóra a boxot fölbassza, akkor célszerű az antennát lecsavaroznia, de ettől ő még az autóban tartja... az antennát. Gondolom most kisegítettelek a bajodból.
@Shenpen: Egyáltalán nem vicceltem, bár értem a tréfádat... :)a fél spájzról szó nincsen, nagyon apróságok ezek ahhoz képest, amennyi hasznot hoznak, amikor a szar fosként ömlik bele a nyakadba és sóhajtozol a Sándor belügyminiszter fölmentő sms-nek a segítségére várva, - az öledbe tartott markoddal, mondjuk a faszod kéznél van legalább. :D Gyere máskor is ne legyen keskeny az út...

Kistvan_from_tb 2013.03.21. 16:17:49

Zsírosász azzal dicsekedett, hogy Belgiumban 1600 km-es dugó volt és ott is álltak az emberek 16-20-25 órát a dugóban.
Igen, csak Belgiumban összesen alig több mint 1700 km autópéálya van, ami alapján a dugó a teljes pálya 90 %-án volt. ÉSSSS megoldották max 25 óra alatt.
Nálunk pedig kb 50 km-nyi kritikus szakasz volt, amit nem sikerült 2 napa alatt rendbe hozni.@Shenpen:

Kistvan_from_tb 2013.03.21. 16:22:40

@átlátó: nem értem milyen bajban vagyok, elárulnád azt is?
És azt is, hogy az antennás kérdésem hogyan passzolt ez:
" (Nagyon zárójelben mondom, meg nem is lényeges... üljél le te is, vagy ha tapasztalatlan vagy, maradj otthon amikor hull a hó és fázol.)"

Öszintén megmondom, hogy az a te és a blogíró Shenpen dolga, hogy melyikőtök mit visz magával, de hogy kevertél te engem ebbe????

Miért érzem úgy, hogy elsőre sem nekem akartál válaszolni, de most már támadsz, mert kellemetlen bevállalni?
Miért nyilvánítasz véleményt velem kapcsolatban olyanról, amiről egy szót sem írtam?

átlátó 2013.03.21. 16:23:42

@Kistvan_from_tb: Öööö... jut még eszembe... az aktuális csajom nem számít a bajban az osztrák belügyminisztere sms-re, mert másképp gondolkodnak az operatív gondolkodók... ne labancozz, a csajom az a szűk szavú székely származású nő, aki mellesleg azt is tudja, az antenna kezelésén kívül, hogyan kell nem fogazni...ettől még a papíron és az útlevélen levő sason kívül székelyül jár az agya tekervénye... érted akkor öcsém, az antenna letekerhetőségét, amit előfordul, hogy otthon a hagy a jónép feledékeny része...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.03.21. 16:26:15

@Shenpen: vis maiorra simán hivatkozhatna. A betegszabadság nem is tudom, hogy jön ide.

Nem tudom, mivel fogalalkozik a feleséged az ikeában, mennyire könnyen cserélhető, mióta van ott, stb... De egy telefont azért megért volna, hogy sorry, nincs itthon a garázsban lezsírozva egy lánctalpas, nem fogok szombat reggel 7-re beérni. Legrosszabb esetben azt mondják, hogy ok, de a szabadságkeretedre... ha meg azt mondják, hogy ne is jöjjön, akkor annál a munkaadónál nem szabad maradni. Ausztriában nem.

Nyilván a cégnek sem érdeke a munkavállalóját (betanítva, stb) veszélynek kitenni, vagy ők sem akarják, hogy két hétig taknya-nyála egybefolyva adagolja a húsgolyókat a sógoroknak.

Kistvan_from_tb 2013.03.21. 16:29:40

@átlátó: Az antenna letekerhetőségét értem én, ámbár rácsodálkoztam, mert kb 6-8 éve nem nagyon találkozom ilyennel.
De a többihez hogy jöttem én......
ez már örök titok marad :D

átlátó 2013.03.21. 16:31:27

@Kistvan_from_tb: Szerintem már tudod, hogy mi a helyzet az autó és az antenna között... mondom, hogy keveset tudsz te erről, erre céloztam, hogy vagy tapasztalj, vagy maradj otthon amikor most már értened kell mindntt... ha nem megy, ennél többet nem tehetek érted.
Nekem nem kellemetlen téged bevállalni és megtanítani, hogy kerülhet külön egymástól fizikálisan az autó és az ő antennája... kicsihuszár.
Még mindig furcsán és bután nézel körbe, hogyan kerültél ebbe a helyzetbe? Hát mert kérdeztél meg kíváncsi is voltál... megválaszoltam zárójelben, mert eléggé tapasztalannak tűntél, de most már untatsz. Pontosan azért, mert eléggé értetlenül nézel körbe, hogyan is kerültél te ebbe a helyzetbe... most már hülyézlek is, mert nagyon erőlködsz.

kamerasmobil 2013.03.21. 16:35:11

@Shenpen: Te magad is felsoroltad a mentessel kapcsolatos problemak egy reszet a posztodban. Komoly szervezesbeli hibak es keslekedes is volt boven... Nem csak a megelozes hianyaval volt baj.

Kistvan_from_tb 2013.03.21. 16:39:37

@átlátó: te egy boldog ember lehetsz :D
Sok sikert.

átlátó 2013.03.21. 17:09:26

@Kistvan_from_tb: Kösz neked se legyen rosszabb... ööö... az antenna összefüggés megértve? Ha már ez volt az expozíció és elfelejtettél a lényegre összpontosítani. :D

Ferdinandus 2013.03.21. 18:29:27

Na akkor én most "első blikkre" azt mondanám, hogy aki ennyire sötét, hogy képes elhagyni az autórádió antennáját, illetve műszaki szempontból annyira analfabéta, hogy ezt nem képes orvosolni, az meg is érdemli, hogy tájékoztatás nélkül vesztegeljen a autópályán. A teljes műszaki/gépészeti dilettantizmus, a mechanikai ismeretek és a vezetési tudás totális hiánya is nyilvánvaló az írás alapján; már ne is haragudj, de te tényleg megérdemelted mindazt, ami veled történt. Fogadok, hogy még a megperdülő gépjármű forgástengelyére vonatkoztatott tehetetlenségi nyomatékot, vagy akár az oldalszél erejének időfüggvényét sem tudnád meghatározni a kocsi áramlástechnikai paramétereiből... szánalmas. Legjobb lett volna, ha egyszerűen megfagysz éjszaka a kocsidban, így nem veszélyeztetnéd többé a kifinomult, tökéletesre csiszolt vezetési tudású, műszakilag magasan képzett autósok testi- és vagyonbiztonságát, te tesze-tosza vasárnapi sofőr. Az autóstársadalom nevében felszólítalak, hogy legyen benned becsületesség, és add vissza a jogosítványodat! Járjál busszal, vagy vonattal, mint a "szar nyuggerek". Én mind tisztességes adófizető, KÖVETELEM, hogy tegyék kötelezővé az összes sofőr számára az 5 évenként vezetéstechnikai vizsgát, mégpedig extrém útviszonyok mellett, a vizsgán megbukottakat pedig tiltsák el örökre a járművezetéstől!

Zéró látástávolságot előidéző hófúvás, kanyarban kisodródás, a tükörjeges megcsúszó és irányíthatatlanná váló autó... alapvető vezetéstechnikai tudással és egy kis odafigyeléssel ezek mind-mind könnyen lekezelhető dolgok, ha valaki nem töketlen.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 18:58:15

@átlátó: a fogpiszkáló mire? ezen a ponton kezdtem el gyanakodni, hogy viccel.

Madzag helyett akkor már drót, amikor az egercsehi erdőben lebontottuk a kipufogót és a földön húzta, akkor is feldrótoztuk, madzag nemigen bírta volna el.

Esemény utáni tabletta jó ötlet, de akkor már szexi kombinét és tarzangatyát is, legyen fullos az az este.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 19:01:33

@Ferdinandus:

Szörnyű, mennyit romlott az iróniaérzékem, csak az áramlástechnikai paramétereknél esett le az iróniaméter. Nem rossz!

camilló 2013.03.21. 19:01:44

A kamionnak ha jobban megnézed egy tengely az ami hajt. (szakzsargonban tűsarkú) A tengely terhelésed 11 és fél tonna lehet max. ha légrúgós a felfüggesztésed ilyen tűsarkú nyerges vontatónál. Ha folyamatosan és egyenletes sebességgel haladsz akkor majdnem, mindegy hogy mennyire havas az út. Ha nincs előtted mazsola, aki télen nem tud vezetni, (miért nem az ilyen vonattal?) akkor nincs gáz. Baj akkor van, ha meg kell állni. Már ugye a megállás is problémát okoz. Ha rosszul pakoltál, vagy esetleg rosszul van beállítva a fék (nem a félpóton fog először, vagy nem olyan hatásfokkal) Akkor bebicskázik a szerelvény. Ha üresen vagy és úgy kell közlekedned az olyan érzés, mintha korcsolyáznál. haladni akkor is lehet de akkor már nem árt a láncolás, és a csökkentett sebesség. A pótos szerelvények hajlamosabbak arra hogy a pótkocsi kilengjen, ha nem tudod végig "húzottan" vezetni a szerelvényt. Hajlamosabb a fékezésnél a bebicskázásra is, és a szél is jobban "lógatja". Ha meg kell állni akkor bizony ha csak egy hajtott tengelyed van és kellő súly sincs rajta nem egyszerű akár egy kis emelkedőn is az elindulás, de rakottan is oda kell figyelni mert akkora forgatónyomatékot ad le a tengelyre, hogy rögtön "megrúgja magát. Persze aki évek óta kamionozik azoknak nem okoz gondot a téli vezetés. Baj azokkal van akik félnek. De az ilyenek ne menjenek kamionozni, ha meg "úrvezető" akkor menjen vonattal, ilyen időben. Hajtani azért kell, mert sok cég mozgó raktárnak használja a kamionokat. Ha nem érsz oda időben akkor leáll a gyár, lehet fizetni a kötbért. Hogy mást ne mondjak de annak idején amikor kamionoztam az egyik műanyag gyártó német telephelyére az érkezésemet még itthon meg kellett mondanom fél órás pontossággal. (akkor még voltak határok) Vannak olyan romlandó áruk amik nem bírják a hideget és mégis ponyva alatt is szállítják. Ezek minden hol elsőbbséget élveznek. Nem tudom hogy állna a szád, ha nem volna kaja a szupermarketba, mert a kamionos nem tett meg mindent, hogy elvigye azt ami Számodra, számunkra szükséges a mindennapi élethez. No akkor még hab a tortán a tulajdonosok viselkedése, hogy marhára nem érdekli, miként viszed el a fuvart csak minnél gyorsabban csináld. Ha nem tudod akkor mehetsz, majd lesz más! Szóval csak azt tudom javasolni, hogy ha tél van és így tudsz vezetni akkor menj vonattal! Volt alkalmam Németországban belekerülni egy ilyen hóeséses, szélfújásos esetbe. 120 km hosszan állt be a pálya. Nem kellett 12 óra és tiszta volt minden. A megállástól számolva kb 3 óra múlva már ott voltak a rendőrök és terelgették a kamionokat a szélső sávba, a "kis kocsikat" meg a szalag korlát mellé, hogy legyen egy sáv ahol lehet közlekedni. Ezek után kb. 2 órával megjelentek a vöröskeresztesek akik teát, kávét, virslit osztottak. Ezt egészen addig csinálták amíg el nem indult a forgalom. Szóval mindenki tudta a dolgát. Nyilván volt egy olyan ember aki áttekintette a helyzetet, no meg a mi a lényeg át is látta, és tudta irányítani a mentésnél lévő embereket. Ennek nálunk nyoma sem volt, már amennyire számomra kiderült!

átlátó 2013.03.21. 19:29:57

@Shenpen: Jóvanmá... mivel gyufa köll, hogy legyen, meg rendes embernél bicska is van, a fogvájó túlzás, de ha nem nagy helyet foglal, akkor elfér... ha kombi a közlekedési eszköz, hát legyen meg az akaratod, a csipkés kombinétot illetően, de ettől függetlenül a téli és várhatóan nem egy sima utazás előtt a fogvájót sem felejtem... mittudomén, hátha nincs idő farigcsálni. :D

átlátó 2013.03.21. 19:32:28

@Shenpen: Jut eszembe a drót... bírom, hogy észrevetted, hogy a madzag csak félrevezetés...

springbok 2013.03.21. 19:34:04

Egyebkent sogoroknak van annyi eszuk, hogy bozotost tartanak az autopalya mellett. Rajottek, hogy azt nem kell elbontani tavasszal es kirakni osszel, csak neha megnyirni ha elburjanzik.

Nalunk ezzel szemben vannak a hofogok es a bozotost kozepre telepitettek, igy igen jo hatasfokkal fogja fel a havat mindket oldalrol a palya kozepere.

:)

Stukmayer 2013.03.21. 19:43:38

Úgy lehetne megelőzni,és megoldani az ilyen helyzeteket,hogy 10 kilométerenként digitális információs kijelzőket kellene telepíteni az autópályákra.Ezekkel friss infókkal lehetne ellátni az autósokat,baleset,műszaki hiba,jegesedés,stb.Külföldön részben e miatt is zsírozottaban megy a problémák megoldása.Időben elősózni az utat,non-stop tolni a havat,szükség esetén megnyitni a szembe jövő sávot.Ehhez nem kell egyetem.De ha közútkezelőnek egy kis továbbképzésre van szüksége,márpedig van,menjen át a labancokhoz.Csőváz!

camilló 2013.03.21. 19:49:00

@Stukmayer: Sajnos a közútkezelőknek nincsenek meg az eszközeik ahhoz, hogy olyan színvonalon lássák el a munkájukat ahogy az kinn történik! Gondot okoz még a jégmentesítő anyag beszerzése is. nem beszélve az üzemanyagról stb.

tóth károly 2013.03.21. 20:12:03

Egy ismerősom 14-én este 1/2 10-kor indult el Ausztriába a budaörsi Metrótol.Bevásárlás után ugy gondolta nem reménytelen a helyzet és nikiindult.Reggel 4-re kiért,10-re már a sípályán döngetett.Útvonal amit választott:M1,Tata-itt a neki integető rendőröknek viszaintegetett,Komárom,Komárno,Érsekujvár,Galánta,Pozsony,Bécs,Salzburg.Obertauern.Télen azt szoktuk mondani "csak hagyd el az országot utána már nem lesz gondod".Itthon nem találkoztak hókotróval,Szlovákoknál 12-vel.Jó az útvonal érdemes megjegyezni.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 20:54:29

@camilló: köszönöm a szakmai infokat. A lekezelő hangnemet kevésbé. Kissé kezdem unni, hogy őszinte legyek.

1. A balesetket, torlódásokat NEM elsősorban személyautók okozták (leszámítva a leállósávba szorultakat, mentőutat nem megadókat - de az nem vezetéstechnikai kérdés). Hanem kamionok.

2. A vonatot választók is ott éjszakáztak. Ahhoz képest még a tornaterem is jobb...

3. Alapvetően annak lennék a híve, hogy mindenki abban legyen profi, ami a munkája, a többiben elnézhető az amatőrködés. Kivéve, ha másokat veszélyezet. Mi nem veszélyeztettünk másokat, minket annál inkább a kamionok. Inkább arról kellene beszélni, hogy miért számít ez nem szakmának, hanem úgy működik, hogy munkámat elvesztettem, de 15 éve a seregben letettem a jogsit mindenre, akkor megyek kamionozni. Mondjuk ismétlem, nem magyar kamionokat láttunk főként. Bár persze ebben a szakmában, az EUban, nem számít sokat a rendszer, a francia rendszám mögött akármilyen sofőr is lehet.

4. Megbeszéltük már korábban, hogy a kaminstop nem az élelmiszerre vonatkozik.

5. Ja, ez a just-in-time dolog, vágom, de vajon péntek éjjel, szombat reggel is várják az árut?

6. 10 éve vezetek 3 országban, főleg takarított utakon, néha hóban, néha sima jégen is. Városban, autópályán. Országúton nem annyira. Soha ez alatt a 10 év alatt még nem volt olyan, hogy ****kvázi 10 centis vasúti sínek fagytak fel az útra tetszőleges irányba jégből**** - ez volt az 1-es főúton. Most őszintén, hogy a túróba ne legyek mazsola ezen, hol volt lehetőségem felkészülni rá? De nem is ez a szopacs, hanem amikor kétszer akkor tempóval dönget rajta a kamionos. Mint mindenkinek, abban vagyok rutinos, amit már volt lehetőségem csinálni. Ilyet soha. Gondoltam rá, hogy elmegyek a veszélyesvezetési pályára - a mentős após nagyon ajánlja - de szerintem ilyen még ott sincs.

7. egyébként miért nem összkerékmeghajtású a vontató, mint a terepjáró?

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 20:55:32

@tóth károly: nagyon terveztük mi is, de egyszerűen 0 info jött Szlovákiából.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 20:57:14

@camilló: Álljunk meg egy pillanatra! Itt valamit nem értek! Az autópálya, ha jól tudom, nem arról szól, hogy a központi költségvetésből kell könyörögni zsetonért, hanem arról, hogy megvesszük a matricát, ebből ellátják a dolgot, a maradékot befizetik, nem?

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 21:01:41

@springbok: tény, pontosan ezt gondoltuk mi is, virágkedvelő feleségem mondta, hogy az orgona pl. olyan, hogy csak egyszer kell elültetni, aztán gondozni is alig, és burjánzik magától. Meg tudnánk ezt úgy oldani, hogy nem kerülne sokba. Főleg ma - közmunkások, ugye.

Érdekes, hogy mondja ezt a középső bozótos kérdését, mondjuk az osztrák autópályán is van középen betonfal, az megfogja, igaz nem olyan magasan. De bozót középen tényleg nincs. Alapvetően ez déli logika: olasz, görög autópályák tele vannak ültetve középen leánderekkel, gyönyörűek. Persze ott kevesebb a hó. Lehet, hogy azt modelleztük le?

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 21:04:39

@Stukmayer: ilyen digin pl. Ausztriában értelmes infót még nem láttam. kb. ilyen vigyázzá, csúszik, ne előzzé' jobbró' paraszt szintű debilségek. Akkor már inkább maradjunk a bozótnál, olcsó és ér valamit.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 21:15:05

@camilló: már hogy azt akartam volna mondani, nem tudom, hogy mennyire sikerült értelmesen megfogalmaznom, hogy amíg 1 olyan ország van az EUban, bármelyik, amelyik béna, de olcsó kamionosokat termel, addig ők fogják vezetni a nyugati rendszámúakat is, szóval ezzel mi magyarok semmit sem tudunk kezdeni... de az is lehet, hogy a francia kamiont algériai vezeti vagy szenegáli, az ottani vezetési kultúrán edződött: fék helyett duda. Ez van. Egy dolgot tudunk tenni, élelmiszer kivételével gyorsan leállítani, későn indítani. De erre nagyon szigorúan rá kellene kapcsolni szerintem.

Stukmayer 2013.03.21. 21:30:45

@Shenpen: Oké,a bozót kell az rendben.De valami,legalább minimális infóval el kellene látni a közlekedőket.Ha másnem digitális táblákon korlátozni a sebességet,előzni tilos.Az olaszoknál kijelzőkön írják,hogyha baleset,vagy útfeltúrás,stb. van.

Stukmayer 2013.03.21. 21:41:55

@Shenpen: Ja és egyébként hova állítod ki azt a tengernyi kamiont amelyik átgurul az M1-en?Nem biciklik hogy csak úgy letámasztod őket.

___________________________ (törölt) 2013.03.21. 22:44:20

@Stukmayer: OK ehhez szakember kell, nem tudom. De azt tudom, hogy sok pihenő, benzinkút 20%-on volt... vagy annyin sem.

camilló 2013.03.22. 04:58:13

@Shenpen: Elnézést, ha lekezelőnek tűnik a modorom. Én is a sereg előtt szereztem a jogsit. Azt azért hozzátenném, hogy akkor még rendes kiképzés volt a seregben. Az alapkiképzést is sofőr században kaptam, de utána is állandóak voltak a kiképzések. Osztályos vizsgát kellett tenni minden időszakban. Ez alapnak jó volt, de nyilván ez is csak alap volt, majd később a leszerelés után szereztem meg azt a rutint, ami után már ráülhettem szerelvényre. manapság már nincs ilyen fokozatosság. Abban az időben még összetartó volt a kamionos társadalom, hiszen nem világ színvonalat képviselő technikával vágtunk útnak. Persze kivétel a HC és más akkor még állami cégek. Érdekességként elmondom, hogy a HC-nél nagyon komolyan vették az utánképzést is. Egy magán fuvarozónál nem voltak ilyen képzések. Kinn könnyebben lehetett, és most is könnyebb nagy autóra kerülni. Nálunk mindenféle vizsgához kötik. Árufuvarozói, veszélyes anyag szállítói, nemzetközi, stb. Tapasztalatom szerint minden nemzetnek van egy vezetési stílusa. A mi honfitársainkra elmondható, hogy óvatos duhajok, de vannak nemzetek, akik jobb lenne ha nem szabadulnának ki az útra. Nem csak élelmiszer szállítmányok élveznek elsőbbséget. Ilyen a veszélyes anyag, katonai stb. szállítmány is. Igen vannak helyek ahol akár szombaton éjjel is várják az árut. Nálunk ilyen pl. a nagybani piac Pesten. De gondolj bele, van aki éppen Hollandiába viszi a motyót, annak azért még van mit hajtania. Írtam, hogy miért mennek nagyobb sebességgel a kamionok. Gond a megállással van. Ha nem kell hirtelen fékezni akkor lehet döngetni, ha megvan a kellő rutin. A kamionok hajtás láncát külön megtervezik. Ha akarsz venni egy komoly autót újonan, akkor elmondod az igényedet, hogy milyen úton fogsz vele közlekedni, és ahhoz képest ajánlanak Neked váltót, motort stb. Ha öszkerekes lenne a kamion az üzemanyag fogyasztásban 100 km-enként rátenne vagy 4-5 litert, ami ha tekintetbe vesszük azt, hogy egy kamion akár 150 ezer km-ert is futhat egy évben, az már tekintélyes fogyasztásnövekedéssel járna. Csak speciális szállító járműveket szoktak így rendelni. Szerinted azt ami az üzemanyag árába be van építve úthasználati járulék azt mind az útra költik?? Kis naív!:)) Középre azért ültetnek bokor sort, hogy a szembe jövő fénye éjszaka kevésbé vakítson. Szélvédő fasorokat az autópálya tervezésekor is terveznek, hogy itt miért maradt el, azt nem tudom. Egyébként az a rész pont egy szélcsatornában fekszik, ezért is látható arra sok szélerőmű. Ennek fényében érthetetlen a szélvédő fasor hiánya. A kamion stopról talán annyit, hogy mi is nyugatról vettük át a gyakorlatot, de szerintem megint a leg hülyébb módon. Ilyen havazásban, sőt egyáltalán havazásban, Szlovéniában a kamionoknak rögtön ki kell állni a parkolóba, és csak akkor mehetnek tovább, ha tiszta a pálya. Mondjuk az ottani kamionstop rugalmasabb mint nálunk. Két oka van a stopnak. Az egyik, hogy a pihenő idő meglegyen a sofőröknek, a másik pedig az, hogy amikor a dolgozó emberek mennek haza az autóikkal, akkor ne legyen lehetőleg olyan jármű ami akadályozza ezt. Gondolj csak Németországra, mennyien mennek hétvégén haza, vagy akár a nyári időszakra amikor mennek nyaralni. No de ott vannak időszakok amikor feloldják a tilalmat, hogy haladjon a kamion forgalom is. Nálunk ez is hülyén van szabályozva. A vezetést meg vezetés közben lehet megtanulni. Vagyis gyakorolj:)

i23kovacs 2013.03.22. 08:51:32

@Peetee: Hát ha neked az a beszélgetés, hogy osztod itt az észt jobbra-balra hogy a sok idióta, félős nyuszi miért megy lassan, 1-esben, 2-esben, akárhányasban a jégbordás, havas utakon 50-70-el döngető kamionok között ahelyett, hogy a nem közlekedő buszokkal vagy vonatokkal menne - persze általánosságban -, akkor csak beszélgess, bátran ...

Peetee 2013.03.22. 11:14:02

@i23kovacs:

Már megvitattuk, amit akartunk.
Mit nem értesz azon, hogy általánosságban? Segítek. Az általánosságban azt jelenti, hogy NEM a szóban forgó konkrét esetről, hanem összességében a téli körülmények és az autóvezetés kapcsolatáról beszéltünk.
Miért jössz akkor megint a nem közlekedő buszokkal-vonatokkal?
Belőtted a második öngólt, elég már vagy jöhet még?

Bartoki 2013.03.22. 12:36:11

"#magyarutviszonyok, vagy pl. #utviszonyokm7 #utviszonyokm1 hashtageket csinálni"

Van egy olyan ingyenes navigációs alkalmazás hogy Waze. Abban lehet hasonló figyelmeztetéseket adni a többi közlekedőnek (dugó, baleset, rendőr):

play.google.com/store/apps/details?id=com.waze
itunes.apple.com/us/app/waze-social-gps-maps-traffic/id323229106?mt=8

2013.03.23. 23:48:51

@Shenpen: Igen, sokkal durvábban kellett volna nyomni a preventív üziket.

Most épp a briteknél ütött be ugyanez:

www.telegraph.co.uk/topics/weather/9950516/Worst-March-snow-for-30-years-brings-chaos.html

(Az ellenézk vezére, David Milliband mégsem fogja a kormányra a káoszt :( )

2013.03.23. 23:50:22

@Lion K: Pontosítva, nem David hanem Ed Miliband.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása