A dolgok természete

Konzervatorium I 2010.01.21. 07:01

A dolgok természete című előszó, miután a baloldali értelmiséget kételynélkülinek és ezzel nehezen összeegyeztethető, mégis hihető módon egyúttal relativistának állítja be, valamint leszögezi, hogy „egyenlőre nyitott […] mi lesz a posztkommunizmus után”, felteszi a minden bizonnyal központi jelentőségű kérdést: „Lehetséges-e új rezsimet alapítani a dolgok természetére és a szellem erejére?”. E határozottan kritikus állásfoglaláshoz, a jelenlegi állapotok átmenetiségét hangsúlyozó, de akár komoly változásokat tartogató jellegét kiemelő értékeléshez és markáns kérdésfeltevéshez képest legalábbis meglepő, hogy G. Fodor Gábor és Lánczi András, a tanulmánykötet szerkesztői, csak kurtán-furcsán informálnak válogatásuk tartalmi elveiről: „Olyan szövegeket vártunk, amelyek elsősorban az érvek természetét közvetítik az egyes dolgok természetével kapcsolatban”.

Vendégszerzőnk, Laczó Ferenc írása

Feltűnő továbbá, hogy a szerkesztők a felkért szerzők körét sem kísérlik meghatározni, továbbá a komoly számú újraközlések listáját is hiába keresnénk – az írások közel fele jelenik meg itt első ízben, ugyanakkor szerepel 1991-es angol nyelvű szöveg fordítása, valamint néhány 2009-ben már megjelent írás mellett egy-egy eredetileg 2000-ban, 2001-ben, 2003-ban, 2006-ban, 2007-ben és 2008-ban napvilágot látott írásmű is. Az eredeti közlés lelőhelye sem található meg minden esetben: Panyi Szabolcs írása például a Kommentárban is megjelent némileg korábban, John Kekes szövegének („A gonosz szekuláris problémája”) pedig (mely a kötetben szereplő két fordítás egyike, Mándi Tibor munkája) angol címe nincs megadva.

E tisztázatlanságok ellenére is kétségkívül lehetséges e kötetet a kortárs magyar konzervativizmus egyfajta olvasókönyveként értelmezni, azonban ezen alapkérdések (kik írnak, milyen témákról, és milyen válogatási elvek alapján szerepelnek írásaik?) szerkesztői megválaszolásának hiányában az egyes szövegeknek kell vallaniuk a kötet konkrét tétjeiről és közelebbi céljairól. Terjedelmi korlátok, illetve a kötet gazdagsága folytán recenzióm során elsősorban a jelenlegi válságos helyzet értelmezésével szolgáló szövegekre fókuszálok.
 
Milyen meglátásokat tartalmaz A dolgok természete néhány kiemelkedően fontos szövege a válság kérdésével kapcsolatosan? G. Fodor Gábor „A progresszió válsága – A reformpárti ideológiai kontinuum” című írásában jelenünknek és közelmúltunknak kifejezetten erőteljes értelmezését adja: szerinte „a válság nagy kérdései változatlanul […] a marxista [?] „reformpárti ideológiai kontinuum” kizárólagos paradigmájában vetődnek fel”. Meglátása szerint a posztkommunista demokrácia e „kontinuum” szerves folytatása, a történelemfilozófiai progresszió uralmának folytatódása – a posztkommunizmuson belül kialakult liberalizmus itt „nyugatias[nak], de mégiscsak marxista gyökerűnek” minősül. G. Fodor kijelenti, hogy e kontinuum az 1980-as években bontakozott ki – idézeteit is főleg 1980-as évekbeli szövegekből meríti. E kontinuum mibenlétének meghatározása azonban nem sikerül túl egyértelműre. Egy ponton azt olvashatjuk, hogy e kontinuum maga a „csapat”, „egy nyelv és egy gondolkodásmód, a fölény, a tudás és hatalom együttese”. Közvetlenül ezután G. Fodor lábjegyzetben Voszka Éva 1990-es szövegéből idéz hosszabban, aki igen sokszínűnek írja le e bevallottan „megosztott” csapatot.
 
G. Fodor mind közelmúltunk gondolati pluralizmusát, mind a politikai alapkérdések feszegetésének lehetőségét szinte letagadja, ily módon saját meglátásait, kérdésfeltevéseit már-már képtelenségként, de legalábbis jelentős újdonságként prezentálja. Másképp (és jóindulatúan) fogalmazva: az elsődleges, alapvető politikai kérdésekkel kapcsolatban (állítása szerint) mostanáig csaknem teljesen érvényben lévő kérdéstilalom feloldásának határozottan megszívlelendő kívánalmát fogalmazza meg. Kortárs valóságunk/válságunk megközelítésére az univerzalista és progresszivista nézőpont helyett G. Fodor az internalista és partikularista megközelítés alkalmazását ajánlja. Meglátása szerint ennek a nem vizionált és vágyott jövőképekből kiinduló, így realistább, adekvátabb értelmezésnek esélyei a jövőorientált történelemfilozófia „egyértelmű” válságának következtében megnövekedtek.
 
E válság alaptermészetének másmilyen, de komplementer értelmezését nyújtja Horkay Hörcher Ferenc kulcsfontosságú írása „Az értékhiányos rendszerváltás”. Horkay Hörcher „az alkotmányos berendezkedésnek a politikai közösség értékeihez fűződő viszonyát próbálja körüljárni, vagyis a jog egyik alapkérdésének politikafilozófiai összefüggéseire keresi a választ”. A szöveg egy politikatörténeti és egy teoretikusabb részből áll és „egyfajta történeti alapozottságú republikanizmus irányába” mutató megoldási javaslattal is szolgál. Horkay Hörcher szerint alkotmányos forradalmunk „a szigorú jogfolytonosság talaján maradt”, ami „a formális szintet meghaladó átalakulások elmaradását” indukálta, az igazságosságigényről pedig eleve „egyenesen lemondott”. Ily módon a rendszerváltás bekövetkezte ellenére elmaradt a politikai közösség megalapítása: az „elsődleges értékek közösségével” továbbra sem rendelkezünk. A „liberális vagy nemzeti minimum” kikristályosodása, széleskörű politika egyezkedés eredményeként megfogalmazott alapdokumentum általi elterjedése fájóan hiányzik, így a „rendszerváltás máig befejezetlen”, állítja. Bár az írás eredetileg 2003-ban látott napvilágot, e megállapításait szerzője sajnos minden bizonnyal kénytelen továbbra is aktuálisnak gondolni.
 
A szerzők válságot a posztkommunista történetfilozófia és a politikai közösség értékhiányosságán túl egy sor egyéb területen is diagnosztizálnak: Karácsony András az emlékezés elfelejtődéséről és az értelemkeretek ezzel összefüggő eltűnéséről értekezik, melyet általánosságban a modern társadalom történetiségének szűkösségéhez köt, konkrétabban pedig a szocialista korszak emlékezetellenességét, központosított szegénységét emeli ki, míg Balogh László Levente a tekintély válságára, kínzó, instabilitást okozó hiányára világít rá, és ellensúlyozásának módjait, különösképpen a bizalom újfajta szereplehetőségeit kutatja.
 
Legáltalánosabb szinten és legátfogóbb módon alighanem Mezei Balázs szólal meg a kérdésben A dolgok természete lapjain: sorai „az újkori magyar történelem egyik legkomplexebb válságának” nevezett kortárs helyzetben az Új Reformkor feladatainak az írás felelősségének és a gondolkodás méltóságának szellemében sürgetően elvégzendő átgondolását javasolják. Mezei, miközben megállapítja, hogy „a valódi hivatkozási alap a transzcendencia lehetne”, a stabilizáló újraértelmezések szükségességének, már-már elkerülhetetlenségének tézisét vallja.
 
Összefoglalásunk során külön nem térhettünk ki olyan jelentős tanulmányokra, mint amilyen Egedy Gergely az értékkonzervativizmus és a demokrácia viszonyát vizsgáló alapos munkája, mely a demokrácia mennyiségi helyett minőségi kiterjesztése fontosságának tudatában, illetve a demokrácia eszközjellegének elfogadásában kulminál; Megadja Gábor írására, aki a demokráciát ideologikus jelszóként használók, sajátos vallásként tisztelők ellen szólal fel és a  modern demokrácia és a modern zsarnokság szoros kapcsolatára kíván rávilágítani; Molnár Attila Károlyéra, aki a jó rendről elmélkedik, mely nem köthető a tökély elképzeléséhez és a politikát filozófiailag sem kívánja megregulázni, ellenben jellemzi a tekintély, a szabadság és a súrlódás megléte, valamint a gyakorlati bölcsesség igénye is; Körösényi Andráséra, aki a klasszikus doktrínával összehasonlítva dolgozza ki a vezérdemokrácia egyenlőséget és paternalizmust egyaránt tagadó, asszimmetriára és kölcsönösségre épülő köztes modelljét és aki e deskriptív-realista elmélet normatív kvalitásaira is felhívja a figyelmet; Fülöp Endre gondolatébresztő fejtegetésére, mely a politika társalgásként való leírását veti fel és a tudományos vita képére formált politikai eszmecserét helyettesíteni képes felfogás előnyeit és korlátait veszi számba; sem egy sor további érdekfeszítő tanulmányra, melyeknek szerzői között olyan szaktekintélyek szerepelnek, mint Ablonczy Balázs, Lánczi András vagy Schlett István, akárcsak három harmincnál is fiatalabb ifjúkonzervatív szerző (az imént idézet Megadja Gábor, a fentebb említett Panyi Szabolcs, illetve a lenyűgözően termékeny, ismét új tanulmánnyal előálló Békés Márton).
 
A kötet gazdagságát remekül illusztrálja, hogy a válság kötetbeli tematikájának vázolásán és a kiútkeresés (posztkommunizmus lezárása, alapdokumentum megalkotása, Új Reformkor) módjainak felidézésén túl még egy sor egyéb kérdést (például a realizmusét, a szabadságét vagy a modernitásét) lehetne hasonló módon központba állítani. Ha mások felelőtlen, gnosztikus ízű ígéreteivel ellentétben felvilágosodás nem is várható a szellem erejének hatására és könnyebb szórakozást se lenne nehéz találni, mindez számunkra leginkább azt bizonyítja, hogy e tanulmánykötet komoly teljesítmények sora. Immáron zárva recenziónk sorait nincs más hátra, mint hogy a kötethez jó olvasást kívánjunk, de ne hallgassuk el azt se, hogy bizonyára nem fog ártani, ha ehhez ezúttal figyelem és kellő megfontoltság is párosul. 
 
G. Fodor Gábor és Lánczi András (szerk.). A dolgok természete. Budapest: Századvég, 2009. 364 oldal. 3675 Ft 
 
 
Laczó Ferenc

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr41680394

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

La Serenissima 2010.01.21. 10:25:44

@JO tunder: elég felszínesen ismerem csak az itt megjelent szövegek nagy részét, de meggyőződésem, hogy ennél jóval többről van szó bennük - ezt a fentebbi reci is igazolja.

a közeljövő nyitottságáról, azaz bizonytalanságairól ajánlom ezt az új cikket (különösen 7-8. oldalát): www.kommentar.info.hu/horkay_horcher_ferenc_a_nemzeti_megbekeles_lehetosegerol.pdf

Konzervatorium · http://www.konzervatorium.blog.hu 2010.01.21. 18:00:30

Jótündérnek már tucatnyi nickjét és regisztrációját kitiltottuk, ha eddig nem lett volna világos számára, nem kívánjuk, hogy nálunk kommenteljen.

jan 2010.01.21. 22:45:52

@HaKohen: jotunder szerintem kifejezetten értelmesen és kulturáltan szólt hozzá a konzis és reakciós posztokhoz. jó volt olvasni a színvonalas kritikáit, amivel a szintén színvonalas posztokat illette.

úgyhogy én is magyarázatot követelek. mi ez a kizárás?

BékésMárton 2010.01.22. 10:18:12

a Jotunder néven kommentelő valaki sorozatosan, nem csak ebben az esetben viselkedett fikagépként, értelmetlen, hiperkritikus, előre semmit sem mozdító beszólásai elterelték a figyelmet a szóban forgó poszt megvitatásáról, ezért kellett mennie. Én magam nem tudok senkit sem törölni, de sokszor szívesen megtenném és most is megokoltnak látom, hogy ezek a kommentek eltűntek. Most is egyébként tökéletesen off a hozzászólások sora, mert szegény jotundérről van szó, a poszt helyett.

jan 2010.01.22. 10:33:17

@BékésMárton: ha lenne egy olyan felület, ahol a konzi blog általános kérdéseiről lehetne vitázni, akkor természetesen oda kommentelnék a kizárás ügyében, mivel ilyen nincs, kénytelen vagyok ide.

___________________________ (törölt) 2010.01.22. 19:13:09

Szerintem az ilyen recenzióknál helyből belinkelhetnénk a webáruházat, hátha valaki el is akarja olvasni :-)

www.szazadveg.hu/kiado/konyvkatalogus.html?katid=66

Hadrian VII. · HTTP://KONZERVATORIUM.BLOG.HU 2010.01.22. 19:33:24

Én csak a kételynélküliség vs. relativizmus szembeállítása kapcsán annyit akarok mondani, hogy a kettő nem zárja ki egymást, sőt. A relativizmus az, ami a baloldali értelmiség számára sosem válhat kétely tárgyáva. Tulajdonképpen a relativizmus egyetlen dologra nem vonatkozik, saját magára, s ez az a bizonyos kételynélküliség, mely ugyanakkor le is leplezi önmagát. Hiszen, ha azt állítjuk, hogy minden relatív, de a saját állításunk önmagára nem vonatkozik, akkor ott valami nem stimmel.

Még egy dolog. G. Fodor szövege szerintem nagyon fontos, a rendszerváltozás utáni időszak konzervatív leírására eddig a "posztkommunizmus" (főként Lánczi által kifejtett) fogalma mellett a "kontinuum" (G. Fodor) tűnik a legalkalmasabbnak, és gondolatilag mindenképpen fontos teljesítmény.

jan 2010.01.22. 22:01:45

@BékésMárton: csak az a félő, hogy ha a "hiperkritikus fikagépeket" kizárod, akkor a végén csak te és a spanjaid maradtok, de akkor meg már egyszerűbb meg kényelmesebb lenne egy sör mellett megbeszélnetek a világ dolgait. nyilván jótündér is el-elvetette a sulykot néha, de te is (ti is) szokhatnátok azt, hogy a nyilvánosság elé kivitt írásaitokat nem csak dicséret érheti. részemről a kizárós téma lezárva.

amúgy a kötet érdekesnek tűnik a reci alapján.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2010.01.23. 06:24:32

Ez egy teszt:

Szerintem egy ötszáz éve nem látott keresztény "reneszánsz" fog elkövetkezni (lehet mással is próbálkozni, csak azt el fogja sodorni/fel fogja őrölni a szociális kérdés.)

Teszt vége.

ü
bbjnick

La Serenissima 2010.01.23. 19:16:14

@Hadrian VII.: G. Fodort cikkét én is olvastam, meg a Kernnel közösen kiadott (amúgy meglehetősen rövid és önismétlő) könyvét is. Őszintén szólva számomra se vált túlzottan világossá, hogy kikről is van szó, azon felül persze, hogy alapvetően a ballibekről. Sok kijelentés leginkább általánosításnak, összemosásnak tűnt. Azaz szerintem túl kevés differenciálásra került sor, mert pl. egy liberális közgazdászt és egy balos szociológust sok minden elválaszt és ezeket a finomabb, de lényeges különbségeket e szövegek egyáltalán nem hangsúlyozták. Valamint az elemzés forrásai sem voltak túl meggyőzőek, eleve kevés utalást tett(ek) elsődleges forrásokra, dokumentumokra.

Amúgy az itt ismertetett kötetet nemrég ismét kézbe vettem, forgattam, tényleg nagyon érdekes, sok jó szöveg van benne, csak ajánlani tudom.

La Serenissima 2010.01.23. 19:29:40

hogy mennyire borzasztóan mély jelenleg a magyar értékválság, arról Tölgyessy mond fontos adatokat (elsősorban a 4-5. perc megdöbbentő): www.mr1-kossuth.hu/mrplayer.php?d=00470177_3722840.mp3

___________________________ (törölt) 2010.01.23. 20:20:02

@La Serenissima: igen, de ehhez még felmérések sem kellenek.

Amikor az ember még a saját érdekei mentén sem képes cselekedni, nemhogy magasabb érdekek/értékek mentén, mert annyira elragadja a mohóság, ld. index.hu/gazdasag/magyar/2010/01/20/hianycikk_lesz_budapesten_a_tetoteri_lakas/

akkor mi a fene van? Szerintem valaki kegyetlenül nagy lélektani összezuhanás.

Ennek a mostani kormány is okozója, de csak kisebb részben, nagyobb részben ez egy sokkal hosszabb folyamat, aminek tulajdonképpen inkább terméke, eredménye a mostani kormány.

Számomra ami nyilvánvalóvá tette a lélektani válságot, az a fiatalok pályaválasztása. Már 10 éve is az ment, hogy közgáz, jog, marketing ,média, kommunikáció. Miért? Mert azt mondják, hogy ezzel lehet pénzt keresni. Nyilván nem lehet, mert akkora baromi túlkínálat van régóta ezekből, de nem ez a lényeg, hanem a _mentalitás_.

A rendes ember valahogy úgy gondolkozik, hogy először értéket akar előállítani, utána megkéri az árát.

Nyilván ahol van 95% mérnök meg fizikai dolgozó, ott előállíthat 5% marketing-média-kommunikációs értéket azzal, hogy eladja, amit ezek termelnek. Ez OK lenne, de már 10 éve sem ez volt a helyzet.

Hanem egyszerűen csak az volt a legenda, hogy ezzel lehet pénzt keresni, és kész. Senki nem kérdezte meg, hogy miért, milyen értéket állít elő évente ötezer marketingmédiakommunikációs. Nem is volt kérdés. El sem gondolkoztak ezen. Fel sem merült, hogy milyen valós értéket kellene az embernek a fizetéséért cserébe termelnie. Egyszerűen csak az volt a hír, hogy ezt fizetik jól. Ennyi.

Itt érhető a legdurvábban tetten a morális-lélektani válság. A szabad és morális ember gondolkodásmódja az, hogy előállítok értéket, aztán annak fizesd meg az árát. Aki úgy gondolkozik, hogy azt csinálom, amiről az a hír, hogy megfizetik, és el sem gondolkozom azon, hogy miféle értéket állít az a munka elő, miért JOGOS azért fizetést kapni, mit adok cserébe, az egyrészt nem morális, de ráadásul még csak nem is szabad ember. Hiszen a szabad ember CSERÉLNI akar, tehát adni valamit azért, amit kap. Aki csak kegyet les, nem szabad ember, valamiféle rabszolgaszerű helyzetben van.

Ha nem gondolkozunk azon, hogy mit adunk cserébe a fizetésünkért, akkor a fizetésünket nem csere termékének, hanem valamiféle hatalom kegyének tekintjük, kvázi talpnyaló-tempó ez. A másik lehetőség, hogy nem kegynek, hanem elrabolandó zsákmánynak tekintjük. Tehát vagy nem szabad emberek mentalitása, vagy nem morális embereké.

Pontosan a lényeg hiányzik belőle, ami a piacgazdaság lényege lenne, hogy szabad és kellő morális értékítélet képességével felruházott emberek egymással mindenféléket cserélnek, értéket értékért, nem pedig a semmiért valamit.

A moralitás összefügg a lélektannal, az pedig a társadalom általános működésével, a morális válság egyértelműen hatékonyságbeli válságot is okoz: a marketingmédia-diplmomák ruhatáros állásokat eredményeztek, a korrupcióval épített utak szétrohadtak, és így tovább.

Ez hát egy hosszú folyamat. Sejtem is az okait.

De mi a fene lehet a megoldása?

La Serenissima 2010.01.23. 21:10:24

@Shenpen: alapvető, konkrét probléma (amikor én végeztem még nagyon komoly volt és sajnos nem valószínű hogy enyhült volna azóta), hogy a gimik és az egyetemek tantervei között alig van átfedés. azaz a jogra és a közgázra is többségében olyanok mennek, akiknek alig van fogalmuk arról, hogy eszik-e vagy isszák azt, amit majd felsőfokon fognak hallgatni. nincs bevezetés a közgázba, alkotmányjogi alapismeretek meg hasonlók, illetve csak nagyon minimális szinten. a legtöbben emiatt is választanak oly módon pályát, hogy "csak valami jól fizetett legyen", illetve a szülők nagy része is azt hajtogatja, hogy "olyan szakra nem mehetsz, ami után éhen fogsz halni." szóval úgy volt ez akkoriban, hogy "a matekhoz nem értek, ezért leszek jogász", vagy hogy "nem akarok irodalomból felvételizni, ezért közgázra megyek." még talán az orvosira menők körében volt valami fogalom, meg elhivatottság. de ezek már csak személyes benyomások.

___________________________ (törölt) 2010.01.23. 22:42:37

@La Serenissima: értem, de nem erre gondolok és különben is csak ez egy tünet a sok közül. A tantervi hiányosságok maximum a hozzá nem értés tünetei, az az elterjedt hozzállás, hogy fizessenek meg, de nem is gondolkozom azon, hogy mit adok cserébe, azok értékválság tünetei.

La Serenissima 2010.01.23. 23:07:53

@Shenpen: igen, tudom hogy általánosabb és jelentősebb problémáról írt. én csak egy kiegészítést, ill. pontosítást akartam tenni. az alapgondolattal teljesen egyetértek, ha ezt fentebb nem is hangsúlyoztam külön. a cserealapú, kölcsönös viszony elfogadásának hiánya még a nagypolitikában is egyértelműen megjelent: pl. az EU-val kapcs. is szinte csak a "lenyúlhatókról" volt szó, a hozzájárulások szükségességéről már jóval kevesebb...aztán jött a pofáraesés, hogy hoz is, visz is, nem kólagép amibe érmét sem kell dobni.

de még ennél is jelentősebb probléma az, hogy sokan a gazdasági tevékenység értékét is vitatják, illetve a megélhetés biztosítását az értelmes hozzájárulások megtétele nélkül képzelik el és próbálják megvalósítani. mintha minden fiktív lenne, és lehetne egy életen át csak tettetni a "valódiságot". az meg ezek után nyilván nem csoda, hogy az értelmes cselekedetek hiányában szenvedők értékrendje sem alakul megfelelően...

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása