Caracalla
I 2009.07.31. 10:15
Egészen meglepődtem, hogy az index lehozott egy kommunista politikát javasló olvasói levelet. Most vagy az van, hogy a nyári uborkaszezonban az összes szerkesztő elutazott nyaralni és a naiv titkárnő dönti el, hogy mi mehet ki, vagy olvasatlanul raknak ki írásokat.
Pók László szerint ugyanis nem szabad, hogy az utazni vágyók számára bármiféle választás engedtessék, mert az úgymond káros az állami cégeknek (és az államnak), és természetesen közvetve az adófizetőknek. Mert akkor úgymond kicsipegetnék a javát az egyébként oly remekül működő településközi tömegközlekedésnek. Ehelyett sokkal célszerűbb, ha az állam megtervezi, hogy a drága utasok hova és mivel utazzanak. Mint régen: gyártani kell két tonna acélt, és elszállítani négy utast Budapestről Pécsre, lehetőleg raklapokra rakva, marhavagonokban.
Mert őszintén szólva, ha van bármi is ebben az országban, ami rosszabbul működik, mint az állami cégek, akkor azzal én még nem találkoztam. Persze, lehet jönni ilyenekkel, hogy akkor többet kellene adnia a költségvetésnek a tömegközlekedésre, csak ha megnézzük, hogy ez a pénz effektíve semmit nem csináló MÁV szervezeti egységekre, bukott BKV személyügyi és stratégiai igazgatók kirúgására és visszafoglalkoztatására, nameg Gaskó érdekvédelmi tevékenységére megy el, akkor nevetséges az az érv, hogy itt a közszolgáltatás finanszírozása történik. Akkora összegek elkúrásáról lehet tudni (és vajon mekkora összegek elkúrásáról nem?), hogy nehéz azt megmondani, mennyi is a valódi veszteség.
Mert Pók László voltaképpen amellett érvel, hogy a települések közti közösségi közlekedés finanszírozását ne tiszta módon vállalja az állam (adókból például), hanem lehetőleg a többi közlekedővel finanszíroztassuk meg azt a szolgáltatást is, amit ők nem vesznek igénybe - még ha ez nem is feltétlenül abban mutatkozik meg, hogy többet fizetnek, hanem, hogy kényelmetlenebbül, lassabban utaznak.
Pók Lászlóval ellentétben én már álltam végig 4 órás prémium Volán-utat, mert a társaság terveiben az utazók száma nem játszott szerepet. Én már utaztam fűtetlen IC kocsiban télen és fűtött marhavagonban nyáron. Igaz, én nem is húzkodok vonalakat egy tervezőasztal felett. Egyébként pedig kiszámoltuk, hogy egyetemistaként, ha valaki 5 év alatt végez és kéthetente látogat haza, akkor összesen egyetemista éveiből mintegy 1 és 1/3 hónap nettó időt utazott el. Kiszámoltuk autóval is: ez mintegy 70%-ra csökkent.
A magyar politika egyik legnagyobb elkúrása a tömegközlekedés helyzete. Telerakták csókosokkal, haverokkal, és leszarták, hogy hogy (nem) működik. Lehet itt a MÁV, BKV, Volán-társaságok stb. reformjáról álmodozni, de ez irreális: ezekben a rendszerekben mindenki lop, a teljesítmény nincs mérve, nincsenek következményei annak, ha valami rosszul működik. A politika meg nem fogja magától kicsinálni a haverok legjobb (sz)álláshelyeit. Egyetlen esélyünk, hogy az Unió elég területen kényszeríti rá Magyarországot arra, hogy meg kelljen nyitni ezeket a piacokat, és a rosszul működő vállalatokat kisöpri a verseny a piacról.
És igazából azért ellenzik 'Pók László' és az elvtársai a Volánokkal és a Mávval szembeni versenyt a 'közösség' (ami egy lépés ugye a munkás-parasztságtól) jelszavával, mert kiderülne, hogy mennyi az annyi, hogy mennyiért, milyen körülmények között és mennyi idő alatt lehet elvinni valakit Budapestről Pécsre. És talán feltennék azt a kérdést is páran, hogy mindez miért több, ha állami cég végzi.
Az utas le van szarva. Majd a tervszámok megmondják, hogy hova lehet utazni és mikor.
Csakhogy a közösség sok-sok egyéni szenvedő utasból áll.
Kapcsolódó írások:
Töprengés a kapitalizmus jövőjéről
Ez a sarc lesz a végső
Izmos állam, kövér állam