Zombik, droidok és a mémpiramis

___________________________ (törölt) I 2009.01.26. 08:05

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jó nagy fáziskéséssel ugyan, de eljött az ideje, hogy Tóta W. Ítéletnap c. posztjára reagáljak.

Van ugyanis erre a problémára magyarázat, és - legalábbis az internetes viták szintjén - félig-meddig megoldás is. Első körben nézzük meg a fenti ábrát (köszi a segítséget, Phaidrosz!). A következőről van szó: honnan van az embereknek politikai kérdésekről véleményük? Mitől lesz nekik? Honnan gyün?


Kezdjük a mém fogalmával. Aminek többféle értelmezése is van, itt én most vírusként viselkedő gondolatként értelmezem: gondolat, ami terjed, és terjedés közben mutál, változik.

Annyiban nem stimmel viszont a vírus-párhuzam, hogy ezek a fajta mémek - politikai meggyőződések elemei -, amelyekről most beszélgetünk, leginkább úgy változnak terjedés közben, hogy hígulnak: a fő hívószavak nagyjából megmaradnak, de a finom distinkciók, az összes "de" meg "ha" meg "feltéve" szépen eltűnik belőle, magyarán: butább, primitívebb lesz.

Ennek a folyamata úgy néz ki, hogy egy (egy-két) értelmiségi ír egy-két könyvet. Ezen a szinten a dolog még összefüggő és akár egyetértünk vele, akár nem, a maga módján értelmes: valamit, amit értelmezni lehet, valami, amivel vitatkozni lehet.

Ők aztán megtermékenyítenek néhány tucat értelmiségit, akik írnak néhány tucat könyvet és jópár nagy publicisztikát, erre felfigyelnek az újságírók százai (globális szinten értve) és ők is elkezdenek kaparászni róla. Az ily módon elterjedt ideát felkapják a különféle véleményvezérek, aktivisták, bloggerek, és a végén a derék jónép is figyelni kezd rá és egy részük egyet is ért vele.

Amikor pedig ez megtörtént, akkor az a mém onnan kezdve szavazatokat hoz, ezért vélhetőleg rá fog cuppanni egy-két politikus.

Az apró probléma ott van, hogy a mém terjedés közben hígult. Eltűntek belőle a finom distinkciók, a logikai levezetés helyét átvették a hívószavak, kikerülnek belőle a peremfeltételek, a feltételezésekből állítások lesz, és az emberi tevékenységek kritikájából emberek-embercsoportok iránti ellenszenv. Durvább megfogalmazásban: az eredeti mémbe egyre több faszságot pakolnak bele.

Ez a hígulás nagyjából folytonos: az újságíró, a publicista talán még úgy-ahogy eredeti formájában adja tovább a mémet, de már ő is pakol bele faszságot. Az aktivista még jobban eltorzítja, felhigítja és még több faszságot pakol bele, és mire a jónép szintjére jutott a mém, addigra alig maradt benne az eredeti ötletből valami, került bele viszont faszság bőviben. Majd ezt ügyesen felkapja egypár politikus, és szlogent formál belőle, és ezen a ponton az eredeti ötletből aztán jóformán semmi sem maradt.

Mi következik ebből? Az, hogy bár néha kénytelenek vagyunk azzal foglalkozni, hogy politikusok mit csinálnak, de azzal foglalkozni, hogy mit és miért gondolnak ők és a híveik, erősen fölösleges. Az a minimális ötlettartalom benne, ami nem faszság, az úgyis visszavezethető 1-2 könyvre, tehát azzal az 1-2 könyvvel érdemes foglalkozni. (Ez persze csak a mára vonatkozik, amikor gyakorlatilag minden politika ideológikus. Nem volt ez mindig így és nem kellene, hogy így legyen, de jelenleg ez van.)

Következik belőle továbbá, hogy tökéletesen fölösleges olyanokkal vitatkozni, akiknek nem világnézetük van és - esetleg - abból következő pártszimpátiájuk, hanem világnézetük helyett van pártszimpátiájuk. Magyarán, a legnagyobb lelki nyugalommal ignoráljuk a maszopos zombikat és a fideszes droidokat. Őket egyébként roppant könnyen fel lehet ismerni: onnan ismerszenek meg, hogy téged is automatikusan maszopos zombinak vagy fideszes droidnak néznek. A kulcsszó mindig a "ti", a "ti ezt meg azt csináltátok". Nem "ők" csináltak valamit, hanem "ti" csináltatok valamit. Erről ismerszenek meg.

Véleményük azon aprócska része, ami nem csak sima faszság, amúgy is visszanyomozható 1-2 könyvre, nyomozzuk tehát vissza, olvassuk el, és reflektáljunk arra.

Faszsággal fölösleges vitatkozni, a nem-faszság meg úgyis visszavezethető néhány alapkönyvre.

Azaz: többnyire csak a mémpiramis csúcsával érdemes foglalkozni.

Vegyünk egy-két gyakorlati példát. Hogy a szadeszesek mit csinálnak, azzal még úgy másfél évig talán érdemes néha foglalkozni (bár nem biztos). Hogy mit gondolnak, azzal viszont erősen fölösleges: ami a gondolkodásukban nem színtiszta faszság, az úgyis visszavezethető John Stuart Millre és esetleg John Rawlsra, olvassuk tehát el és foglalkozzunk tehát velük inkább.

Vagy, például, ha az antiglob/alterglob-mozgalmakról kívánunk informált véleményt formálni, hótt fölösleges IndyMediát vagy Bodóky Tamást olvasni: Naomi Kleint kell olvasni, a No Logot és The Shock Doctrine-t, és azzal vitatkozni. Ugyanis ami nem onnan (és egy-két más szerzőtől) jött, az úgyis csak sima faszság.

Engem is tök fölösleges olvasni: olvassatok inkább John Kekest. (Gondolom, azért az már leesett, hogy a Konzervatórium-projekt első számú célja rávenni a populáció nem hótt' analfabéta részét konzervatív szerzők olvasására? Eljutni oda, hogy egyre több és több ember nem a politikusok éppen aktuális szlogenjeit tartsa konzervativizmusnak? Hm?)

Én mostanában időnként Marxot olvasok. (Na jó, nem viszem túlzásba.) Ennek az az oka, hogy Hegyi Gyula-féle vulgár-szoftmarxistákat olvasni foghúzással felérő élmény. (Vagy inkább agyzsugorítással: ha együltő helyedben végigolvasnál úgy harminc Hegyi-írást, szerintem egy rövid időre mérhetően csökkenne tőled az IQ-d.)  Valamit viszont azért csak kell, ha értelmesen szeretném kritizálni a baloldaliságot, visszamegyek tehát a forráshoz. (Az se nagy élvezet ebben az esetben, mondjuk. A XIX. századi német filozófia elég nagy része pl. Arisztotelészhez képest szerintem egészen egyszerűen retardált, csak jó bonyolultan van megfogalmazva. De ez mellékszál.)

A mémpiramis teteje nem csak tisztább és olvashatóbb, elgondolkodtatóbb, hanem kisebb is, és ez fontos. Spórolhatunk az időnkkel: egy-két alapkönyv elolvasásával ezernyi cikk, publicisztika és blogpost olvasásától kímélhetjük meg magunkat, úgyis tudjuk, hogy - a sima faszságokon kívül - mi lesz bennük. A politikai gondolkodásban való tájékozottság nem mennyiségi, inkább minőségi kérdés: érdemes ily módon, "koncentrátum", "esszencia" formájában bevenni, nem a felhigított verziókat dönteni le a torkunkon.

És hát aztán ezekről beszélgetni, vitatkozni. Azokat a témákat amúgy is üdítően kerülik a zombik és a droidok.

 

A szerző ajánlott írásai:

Kettős állampolgárság akkor és ma

Válság és kiút - az új kompromisszum

Gondolatok vallásokról és szekularizmusról


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr20899687

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.01.26. 20:41:41

Pontosan miről vitatkoznak? Én már nem is értem. Ha nincs miről, akkor arról?

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.26. 20:44:07

@phaidros: a redukcionizmus fasza dolog.
Kéz a kézben jár a naiv tudatlansággal, és az omnipotenciával.
A tölgyfa és a makk kapcsolata...

Felhígul a mém... lol
Legközelebb a félbitnyi információ természetéről is olvashatok?

bertrane (törölt) 2009.01.26. 20:44:45

Teccős, egyébként a mém fogalmát egy ateista (Richard Dawkins-The Selfish Gene; 1973) hozta be a köztudatba (már ha annak lehet nevezni egy országban 20-30ezer embert). Lelövöm a poént: szerinte Isten is mém.

Egyébként a post jó, miazhogy! Nagyonis!:)

sityu · http://www.sit.yu 2009.01.26. 20:45:11

Hú, ha ez ily' egyszerű lenne!
Márminthogy 1-2 könyvre lehetne leegyszerűsíteni a világot.
Ha csak abból indulunk ki, hogy a biblia is csupán 1-2 könyvből áll: és nem 1 db, ilyen stabil kis piramist lehet építeni alája.
Megha a meghatározó filozófusok (szerintem ők is vannak pár tizen) gondolati köre is ilyen szép, dialektikus, külön kategóriát alkotna...
Tehát szerintem éppen arról szól a világ, hogy egyrészt rengeteg egymásba metsző piramisból áll.
Másrészt meg: (talán) jó lenne, ha a világ ilyen tökéletesen egymásra épülő, hierarchikus, tudáson alapuló "tekintélytiszteleten" nyugvó rendszer lenne; de épp az internetnek és a web2.0-nak köszönhetősen ez a piramis meglehetősen összekuszálódott.
Szerintem.

phaidros 2009.01.26. 20:52:54

@kolbászoszsömle: azt értem, hogy okosnak gondolod magad. Az arcod alapján valahol az 1-2 tucat értelmiségi között lehetsz...

Ne is válaszolj, nem vagyok méltó. :D

(És véletlenül se akard megérteni, hogy a "felhígul a mém"-mel, és az egész cikkel mit akart mondani a szerző.)

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.26. 20:56:37

@phaidros:

A költő azt akarta mondani...

Értem én!

Van konzervatív gondolkodó, meg van gondolkodó.

A kapcsolatuk egy az egyben megfeleltethető a népi demokrácia és a demokrácia kapcsolatának...

phaidros 2009.01.26. 20:57:46

@sityu: vigyázz, nem 1-2 könyvről van szó szó szerint. Hanem adott témában arról az alapirodalomról, amit mondjuk Drábik, Bogár, Bodoky, az Indymédiás szerzők, stb. elolvastak, mielőtt írt volna róla, beleszőve saját véleményüket, gondolataikat, amik alapja már nem az origó, ahonnan a szál indult.

phaidros 2009.01.26. 20:58:59

@kolbászoszsömle: unlak, nem baj? A nasit már odaadtam a kutyáknak, így trollt nem tudok ma már etetni. :((( Sorry.

sorokinV 2009.01.26. 20:59:14

Rawls, Mill, Kekes, Marx elolvasva. Sőt, egy Kekes előadás is megvolt!
Alterglob (vagymiatököm) szerzőket még nem olvastam, de lehet nem is fogok, ennek ellenére néha elereszthetek egy-két kommentet itt?

phaidros 2009.01.26. 21:01:25

@sorokinV: az a halvány érzésem van, hogy a konzin nagyon sokan nem olvastak el alterglob alapszerzőket, és más alapszerzőket sem, akiknek vonalát képviselőkről egyébként megvan a véleményük elég veretesen, szóval, ha Te nem kommentelhetsz ide ez alapján, akkor bizony a konziknak sem érdemes írniuk. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

phaidros 2009.01.26. 21:04:03

Mentem GDP-t termelni. :/

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.01.26. 21:14:06

Te képes vagy Marxot olvasni, hogy kiismerd a Hegyi Gyula féléket? Akkor visszavonom a múltkori bejegyzésre írt mérges szavaimat.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.26. 21:14:38

@phaidros:

Egyszerűbb azt mondani, hogy troll, meg, hogy unalmas, mint azt, hogy hááát, ezt benéztük.

Amúgy azt az egyetlen könyvet nem említi a szerző, amiből, ami alapján, ezt az izét idekövette.
Bár, lehet, hogy annyira alul van a piramisban, hogy nem is hallott róla.

parakovacs · http://lugosibela.blog.hu/ 2009.01.26. 21:17:00

Próbáltam egyszer könyvet olvasni, de nem volt a lap alján kommentbox, oszt jó felidegesítettem magamat.

nan jar? 2009.01.26. 21:20:00

Előbb ütök, aztán mérlegelek.Előbb írok, aztán megfontolok.Tisztelt Bíróság, mentségemül hozom fel, hogy a válaszreakciók írása nálam újkeletű affér, egyszerűen elfog a nagylöttyös indulat, ha véleményt látok, és mögötte valós hergelődést alítok. Nem is értem, miről van szó, és a kommentek értelmét se értem. A lényeg az ellentmondás. Jó pihenést!

sorokinV 2009.01.26. 21:20:14

Őrnagy Őrnagy!

Ezt tőlem kérdezted?
Ha, igen: Marx kötelező és valamennyire szórakoztató is volt. Nem Hegyi-magyar értelmező kéziszótárként használtam.

phaidros!

Hazaárulóóóó! Magyar ember GNP-t termel, nem a multiknak GDP-t :D

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.01.26. 21:21:20

Különben elitista nézőpontból van itt egy nagy veszély. A szerzőnek igaza van abban, hogy a köztudatban élő "bölcsességeknek" kinyomozható eredete van különféle, azonosítható szerzőknél. Ám a közbölcsesség ősforrásai nem mindig a tudományos közvélemény által legnagyobbra értékelt klasszikusok, hanem fölöttébb véletlenszerű, hogy kinek melyik és hogyan értett kijelentése kerül be a közhelyszótárba. Szalacsi Sándor bizonyos kijelentései bekerülnek, más kijelentései nem; ugyanígy bekerülnek a közhelyszótárba Marx vagy Adam Smith vagy Einstein bizonyos kijelentései valahogyan értve, míg mások nem. Ezért a 'droidok' indítékait és mondásaik értelmét nem lehet megismerni az ősforrások kutatásával, az ősforrásokat tanulmányozva mintha egy másik világban lennénk. Ha valaki Marxot olvas, hogy megértse Hegyit, akkor nem jut messzire, legfeljebb egyre kevésbé érti Hegyit. A politika viszont a "droidok" szintjén tevékenykedik, a politikának a "droidok" gondolkodását kell megértenie, ill. kikövetkeztetnie azt, hogy miért épp az lett a közbölcsesség része és miért épp úgy értelmezve, ahogy lett. A szavazócédula bedobása pedig a Nagy Egyenlősítő, mely a Platónt és Arisztotelészt eredetiben olvasó tudóst politikai aktivitása tekintetében egy csápoló pártrajongóval teheti egyenértékűvé. A források szintjén folytatott elméleti vita _bizonyos szempontból_ okosabb vita, mint a droidok vitái, de a forrásművek értő ismerői nem birtokolják mindazt a tudást is, amit a droidok. Egy tanítóbácsi jellegű elitista értelmiségi egyébként azt a nemes célt is kitűzheti, hogy felvillantja a droidok előtt a forrásokhoz vezető utakat, és ezzel esetleg lebeszéli/rábeszéli őket valamiről/re. Szerintem azért léteznek véleményblogok, megmondóblogok, politikai flame warriorok stb. és nemcsak tudományos blogok (olyanok is vannak) meg tudományos viták, mert az előbbieknek más céljai vannak. A politikai droid nem egy dilettáns politikai filozófus, hanem szerintem valami egész mást művel. A Konzervatórium sem fog leállni, pedig Konzervatórium helyett olvashatnánk Platónt, a következő 20-50 évre elég lenne. Pont azért, mert mégsem pótolja Platón a Konzervatóriumot, ahogy Rawls sem a kapcsolat.hu-t, és megfordítva.

A "mémpiramis" csúcsával érdemes foglalkozni, ez általános életszabályként szerintem igaz, de nincs ember, legalábbis itt nincs, és a politikában főleg nincs, akit csak a csúcsa érdekel, vagy aki úgy gondolja, hogy a csúcsából mindent megtudunk, amit lejjebb megtudhatunk belőle.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.26. 21:24:39

@phaidros:

Hát ugye, pont azért elitista, mert azt feltételezi, hogy az igazság "felülről" (értsd: az elit felől) szivárog lefelé. Ha csak "érdeklődésről" lenne szó, akkor az egész fönt vázolt koncepció (és piramis) borulna.

Egyébként Heidegger nyelve szerintem sokkal szórakoztatóbb és olvasmányosabb, mint Marxé. :-)

@kolbászoszsömle:

Nem tudom, számít-e, de én örülök, hogy újra itt vagy. Viszont lehetnél sokkal toleránsabb. Te is lehetnél kevésbé elitista. Ér az a dókinsz vagy hogyhíják annyit, hogy annyira komolyan vegyük egy hevenyészett gondolatkísérletét, hogy egyből a konzervativizmus elittudatának jogosságát kérdőjelezzük meg miatta?
:-)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.26. 21:26:14

"Ha valaki Marxot olvas, hogy megértse Hegyit, akkor nem jut messzire, legfeljebb egyre kevésbé érti Hegyit." (dzsucseharcos)

Ezen hangosan fölröhögtem, köszi. :-D

Kopiás Attila Steve 2009.01.26. 21:26:54

Nem szállnék be a komment-karatéba, maradok a cikknél.

Vannak ideológiai nézetek (hívjuk bárhogy, nemideológiának, akárhogy, tökmindegy), ami nyilván szubjektív, ki így látja, ki úgy.

De ha amit ír az ember, az tényszerűen nem igaz, akkor mi van? Pl az erősen ideológikus politizálásról és a marxista hegyi gyuláról. Haha. Ember, mikor nézted te meg utoljára a maszopot? Szerinted milyen ideológia alapján dolgoznak? Mert én eddig kétfajta dolgot láttam: a kétségbeesett osztogatósat és a meghirdetett strukturálisat, ami TB-privatizációval, kórházeladással és tandíjjal akart járni, gyulánk támogatásával. Namost én nem vagyok túl penge marxból, de ő mintha nem ilyen ideológiában utazott volna. Ha neadjisten azt hiszed az mszp-ről, hogy baloldali, az két dolog miatt lehet.
a) Elhiszed, amit a politikusok magukról mondanak. Ez elég furcsa hozzáállás ebben az országban, szerintem a jövőben ne tedd. Nem, a reklámoknak és a mutogatós bácsiknak sem szabad hinni. Kemény világ ez.
b) Azt hiszed, hogy aki nem konzi/libi/jobbos, az baloldali. Ez azért szép, mert ezek szerint mindenki, aki gáz dolgokat csinál, az _nyilván_ nem konzi/libi/jobbos, azaz baloldali. Ehem.
De komolyan. Tessék mondani nekem bármi kormányintézkedést, ami arról szól az utóbbi hat évben, hogy toljuk balra az ország működését, államosítsunk dolgokat, terjesszük ki a közszolgáltatások körét stb. Semmi ilyen. Tudom, elkötelezett konziknak még a mostani állapot is kész kuba, de ettől még a helyzet az, hogy még a maszop is vagy választási osztogatásban van, vagy az állami felelősségvállalás leépítésében és privatizálásban. Ez meg nem valami baloldali program. Konkrétan nem hiszem, hogy ez valamilyen ideológiai program lenne, szerintem ez a "hogyan lopjunk baromi sokat kis idő alatt" programja, hiszen ahol privatizálnak, ott mindig leesik valami az azt aláírónak is...

steverubellreborn 2009.01.26. 21:28:49

Érdekes ez a poszt,én már több konzervatív szerzőt is olvastam pl a felsorolásban nem szereplő Scrutont ami számmra agyhalált jelentett mert nem tetszett a stílusa,avéta volt.
Amúgy sokféle 20.századi liberális irányzat van,(pl.Dahrendorf) nem csak ez a genya és megbukott neoliberális irányzat annak is a legalja amit a Rab Madarak Szövetsége képvisel.Őket látva-hallva sokan azt hiszik,hogy ez maga "a" liberalizmus,holott az eredetinek csak a torz politikai Muppet Showba való paródiája.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.26. 21:32:36

sziámi: 100 bolha

Jó. De nem elég, nem elég jó.
Finom. De nem elég, nem elég durva.
Jaj de le vagyok törve,
Jaj de le vagyok sújtva,
Jaj de föl vagyok dobva,
Jaj de föl vagyok dúlva,

Jaj de ideges vagyok,
Most már úgyis meghalok,
Jaj de ideges vagyok,
Most már úgyis meghalok.

Százból ha százból ha százból ha egyszer jó
Százból ha egyszer jó, az már nagyon jó.
Százból ha százból ha százból ha egyszer jó
Százból ha egyszer jó, az már nagyon jó.

Tapasztalat - tapasztalat - tapasztalat
Tapasztalat - tapasztalat - tapasztalat
Tapasztalat - tapasztalat - tapasztalat
Tapasztalat - tapasztalat - tapasztalat

Nem tudom eldönteni szivem,
Hogy hamburger vagy hot-dog.
Nem tudom eldönteni szivem,
Hogy itt rosszabb vagy ott jobb.

Nem tudom eldönteni szivem,
És nem is érdekel,
És most már biztos maradok
Mert tudom hogy menni kell,

És most majd nem veszek semmit
Bár szépen mennek fel az árak,
És veled nekem a legjobb,
Úgyhogy én nem maradok nálad.

Jó. De nem elég, nem elég jó.
(Százból ha százból ha százból ha egyszer jó)
Finom. De nem elég, nem elég durva.
(Százból ha egyszer jó, az már nagyon jó.)
Jaj de le vagyok törve, jaj de le vagyok sújtva,
(Százból ha százból ha százból ha egyszer jó)
Jaj de föl vagyok dobva vavappam, jaj de föl vagyok dúlva,
(Százból ha egyszer jó, az már nagyon jó.)

Jaj de ideges vagyok,
(Tapasztalat - tapasztalat)
Most már úgyis meghalok,
(Tapasztalat - tapasztalat)
Jaj de ideges vagyok,
(Tapasztalat - tapasztalat)
Most már úgyis meghalok.
(Tapasztalat - tapasztalat)

Százból ha százból ha százból ha egyszer jó
Százból ha egyszer jó, az már nagyon jó.
Százból ha százból ha százból ha egyszer jó
Százból ha egyszer jó, az már nagyon jó.

Tapasztalat - tapasztalat - tapasztalat
Tapasztalat - tapasztalat - tapasztalat
Tapasztalat - tapasztalat - tapasztalat
Tapasztalat - tapasztalat - tapasztalat

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.01.26. 21:42:28

Dzsucseharcos, ha Maga nem járna időnként a söntésbe, rém kietlen volna az élet.

borzzz 2009.01.26. 22:04:14

Még hogy elitista?
Mert
1. ahogy Valdez találóan megjegyzi, kissé nagyképű(en fogalmaz)?
2. csuklóból lekezeli a klasszikus német filozófiát és Marxot?

Ám amiért végképp nem nevezhető elitistának, az az 1-2 könyv. Ilyen olcsón mégse úszható meg a dolog, azok a 1-könyvek is jönnek valahonnan. Ráadásul a kulcsművek (No logo és társai, a történelem végét vagy a kutúrák összecsapását vizionáló munkák) távolról sem mondhatók az emberi gondolkodás csúcsteljesítményeinek.
De ezt Shenpen nagyon jól tudja, különben minek olvasna Arisztotelészt (már a színtiszta élvezkedésen kívül:-)) vagy Marxot, akinek szintén rá lehet kapni az ízére, ha lejátszott is a klasszikus kapitalizmus, hogy ellenerejéről a "klasszikus" munkásosztályról ne is beszéljünk, hihetetlen svung, érvelő erő és ethosz van benne.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2009.01.26. 22:17:50

@dzsucseharcos: Nem akarom elvitatni a mémpiramis tetején tanyázóktól a passzátszél fúvásának előjogát, de nem zárhatjuk ki, hogy _bárkinek_ legyenek saját gondolatai, amelyek legtöbbször persze - a "minden ki van találva már úgyis" miatt - nem eredeti gondolatok, de mindenképpen akadnak köztük. Szóval bárhonnan felmerülhet friss mém, bár valószínűleg szórvány jelenség.

Már csak azért is, mert a "mémcsatornában" széllel szemben nehéz menni; hiába írok mondjuk ide valami nagyon okosat, nem futja be azt a karriert, amit befutott volna, ha mondjuk Marx írta volna. Kivéve, ha valami egyszerű - ahogy Pierrot mondaná - hook-os dologról van szó.

Demokráciát követelek a mémeknek! Szalacsi for prezident!

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2009.01.26. 22:23:44

@dzsucseharcos:
asszem ezt próbáltam én is elmondani, csak kevéssé frappánsra sikerült.

@ern0:
ugyan, a legapróbb baromság is szárnyra kaphat, lásd szalacsi mestert. sokszor fordul elő az is, hogy egy dal feldolgozása nagyobb siker lesz, mint az eredeti.

ez a piramis dolog kicsit sánta hasonlat, mert nem egy gondolat ül a tetején, természetesen, hanem jó sok gondolatból összerakott komplex "elméletek"

józan' 2009.01.26. 22:33:23

De hát ez nem elitizmus, hanem jellegtelenség, az önálló gondolatok hiánya. Valaki kitalálja a 'frankót' (központi szerver?), amit továbbad és így szétterjed a tápláléklánc legaljáig. Minél ötlettelenebb valaki, annál több mémet használ.
Ez lenne ugyebár a Shenpen által felvázolt droid-lét, ami valamennyire helytálló, mert sok van belőlük(w.blogon főleg), de azért nem mindenki e mechanika szerint működik, szerencsére.

Az ember nem azért olvas el egy könyvet vagy egy cikket, hogy "lemásolja" a benne lévő tudást(mémet?), hanem azért, hogy segítségével rájöjjön olyan dolgokra, amikre azelőtt nem sikerült, ezáltal okosabb legyen...

phaidros 2009.01.26. 22:36:39

@Shenpen: Huba nem hagy dolgozni, és épp most magyarázza hogy elitista a cikk, de szerinte sem annyira :D , viszont vele beszélgetve eszembe jutott közben, hogy a piramis alakja rossz. Fordítva kellene lennie, mert a bázisul szolgáló alap (az 1-2 könyv, ami csak témánként 1-2) sokkal szélesebb, mint ami a tömegekhez eljut a szűrőkön keresztül. A forrás maga szinte végtelen kiterjedésű lehet.

(Bocs, h a többire most nem válaszolok, be kell ma fejeznem valamit.)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.26. 22:41:27

@józan':

"Az ember nem azért olvas el egy könyvet vagy egy cikket, hogy "lemásolja" a benne lévő tudást(mémet?), hanem azért, hogy segítségével rájöjjön olyan dolgokra, amikre azelőtt nem sikerült, ezáltal okosabb legyen..."

Mondasz valamit. :-)

Minden elitizmus abból indul ki, hogy az elit szépen el tudja dönteni Mari néni és Petike számára, hogy nekik mi a jó és igaz.

A poszt gondolatmenete szerint a fordított mozgás, vagy egyáltalán: a hálózatszerű, jóformán véletlenszerű kavargás nem is lehetséges.

phaidros 2009.01.26. 22:43:10

@kolbászoszsömle: egyszerűbb bunkóskodni, a szerző személyét és a blog egészét kritizálni, mint érdemben a témáról beszélgetni... ugye?

phaidros 2009.01.26. 22:44:41

@Shenpen: na, közben Huba mondott egy jót, azért írom én, mert nem tud idelépni.

Szóval, a fordított piramisnak a mostanin kéne lennie, mert ugyanakkor közben adódnak hozzá más infók is. Bonyolult egy ábra lenne. :D

Na, letiltom a firewallban az oldalt, mert nem leszek kész. Meg Hubát is. :D

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.01.26. 22:52:41

@józan': "...Az ember nem azért olvas el egy könyvet vagy egy cikket, hogy "lemásolja" a benne lévő tudást(mémet?), hanem azért, hogy segítségével rájöjjön olyan dolgokra, amikre azelőtt nem sikerült, ezáltal okosabb legyen... "

szerintem is mondasz valamit...
bár én most nem vagyok józan...
mégis...

asszociáció rulez...

Lollipop (must mistake me you're the sucker) 2009.01.26. 23:03:58

Most arról, hogy a mémfaszság MEKKORA faszság legyen szabad ne.
De beszéljünk CSAK a kultúráról (mert pl. az agrikultúra még a jeles blogolót és lopovic faszfejet izom kingát is annyira taszítja, hogy egy fake sztoriban adjon hangot ellenérzéseinek a szakítóson, ami aztán IGAZÁN 'A" csúcs. És mivel zömmel ő(k) vannak itt, lemegyek kutyába, hátha az ugatásból ért).
Szóval szerencsére az igazi, akadémiai keretek közt publikáló értelmiség kösz jó'van, nem írnak mind a szakítósra és a pozícióharc jobban leköti őket a szakterületüknél, de ez prosperáló ágazat és nem sokakat érint.
Tehát keverjük össze a kultúrát annak egy vékonyka, szoclib klikkek uralta piciici szegmensével.
És akkor hol járunk?
Hát ott, hogy szomorú bejelentenivalóm: a helyi "csúcs" alapműveltsége nem egy-két könyv, hanem egy-két filmsorozat (a régi jó elvtársak Beavis&Butthead, a középkor South Park, az újabbak már a rajzfilmhez is hülyék) és a Hunter Thompson életforma szabadfordításának tizenöt közhelyén nyugszik (iszunk mit az indexcímlap effektus).
Meg az ilyen tudományoskodó bölcsészmikiegerek okostóniskodásán, mint - tisztelet a kivételnek (pl. én) ilyen helyekre írogatnak, a helyett, hogy kutatnák a szakterületüket (ilyen késő este? hát meg vagyunk mi ezért fizetve? meg becsülve?).
Hadd ne menjek bele, hogy milyen módszertani és egyéb alapvetések híján marad a vebkettes észosztás által preferált tematikák világa egy hatalmas kalap szar. Mélyebb szar, mint az eltunyult tömegek semmitgondolása, ami a maga nemében legalább nem kontraproduktív.
Na mindegy, én megyek a júpornra azt kiverem, tik meg óvassatok különféle szakirodalmat, mert nem értitek majd, de tudjatok róla, hogy létezik.
A kortárs szépirodalmat VESZÉLYESEN hülyék írják! Kértik vigyázni! Ti kölkök! Nőjetek má emberré basszatokszart!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.26. 23:07:04

@phaidros:

B+
Van egy kép, egy színvonal, egy mérce.
Még a Blikknél is.
Az, ami az arculatot meghatározza.

Ez Shenpen cikke, és a Konzervatórium cikke.
A Konzervatórium szerkesztője (ha van neki olyanja), rábólintott arra, hogy ez kimenjen, holott nyilvánvaló faszság ( Shenpen szavaival), és nem csak a tárgyi tévedések miatt, hanem a redukcionizmusa, és más egyebek mián is.

Naná, hogy Konzervatóriumot, mint szellemi műhelyt húzom le, ha abban ilyen alacsony a léc.

Meg különben is, mi a téma?

Az, hogy Shenpen mit írt, vagy az, hogy mit akart írni?

Ha arról a mémesditől eltekintünk, hogy elszólás volt, stb, akkor is ott marad az a kijelentés, miszerint vannak okosok, akik egyszer megmondták a tutit (ezt abból lehet felismerni, hogy kanonizálták őket), és másnak nincs ötlete, mert ha van, akkor az faszság, hiszen, ha nem lenne az (faszság), kanonizálták volna, és akkor nagy bölcs lenne, nem pedig ötlettelen plebs...

Körkörös érvelés van benne, nullával oszt.
Ezen mit lehet vitatkozni? Hogy lehet értelmes diskurzust kezdeni arról, hogy a szerző definitíve a hülyék közé sorol, hiszen nem kanonizálták a megaszondásaimat?
És egy ilyen besorolás után mi okom lenne nekem, mint némiképp önérzetes embernek arra, hogy egyáltalán megkíséreljem?

DeMarco 2009.01.26. 23:07:15

Igaza van a postírónak, tényleg vissza lehet vezetni a közgondolkodást néhány alapműre. Bár én inkább Tolkienre, Asimovra és pár egyéb íróra gondoltam. Az ő tollukból sokkal többet idéznek, mint a fent említett úriemberekéből. Ha már mémekről volt szó, meggyőződésem, hogy lentről felfelé éppenúgy működik, mint fentről lefelé... Az elittel általában az a baj, meggyőződésük, hogy ők találták fel a spanyol viaszt.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.01.26. 23:14:45

Az a baj, hogy ennek analógiájára ha a szocikat akarod megérteni akkor ugye, mint említetted Marxot és Engelst kellene olvasni, aminek azonban vajmi kevés köze van a Leninen és a Sztálinon (neagyjisten Kádáron) nevelkedett emberek gondolkodásmódjához. De Lenint olvasni meg lehetetlen, akkor inkább takarítok.

fordítva: Nem fogod megérteni a szittya-szélsőjobbos-hungaristákat sem, ha csak a Mein Kampf-ot, Nietzsche-t és Herder-t olvasol.

doktorur 2009.01.26. 23:26:25

Az élet megannyi élménye ülepszik tézissé bennünk, s a könyvek olvasása indukálja az antitéziseket (avagy támasztja alá téziseinket). Az ezeken keresztül leülepedô perszonális szintézis deformitásainak legfôbb felelôse pediglen az individuum és a mediális csatornák konfrontációja. Ti. soha nem tudhatjuk, mi az igazság. Csak hihetünk benne, hogy a mi igazságunk - mégha univerzalitása meg is kérdôjelezhetô - legalább saját magunk számára nem válik hazugsággá. Mémek ide vagy oda, a tisztánlátás mûvészete kitanulható. Csak sok a lusta elme, és még több a szemét a kommunkációs csatornákban...

phaidros 2009.01.26. 23:47:34

@DeMarco: "Ha már mémekről volt szó, meggyőződésem, hogy lentről felfelé éppenúgy működik, mint fentről lefelé"

Hmm, ebben van valami.

@kolbaszozsomle: ok, csak ez egy állítás, semmi több, azon kívül, hogy a Tied. Ez nem vita, és nem érvek. Én is mondhatnám, hogy szar ez, szar az, és mércén aluli, és stb. Ettől lennék konstruktív?

Ráadásul, valami miatt idejársz mégis erre a mércéden aluli helyre, hogy mindezt elmondd. Én pl. sose megyek a kapcsolat.hu-ra, amit minden mércén alulinak tartok. Na és akkor mi van, "Rezsónéni" sírjon ezért? :D

phaidros 2009.01.26. 23:52:44

@kolbászoszsömle: "És egy ilyen besorolás után mi okom lenne nekem, mint némiképp önérzetes embernek arra, hogy egyáltalán megkíséreljem? "

A végén még eljutunk oda, hogy itt Téged bántottak, és Te csak visszatámadtál. :D

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.27. 00:12:33

@phaidros:


2009.01.26. 23:47:34

Volt egy kérdésed, hogy miért lövök a Konzervatóriumra.
Arra válaszoltam, mert komoly kérdésnek éreztem.
Ha Szerinted ez a cikk a mércén átfért kategória - amúgy nekem eddig úgy tűnt, hogy ennél azért némileg komolyabb - akkor bocs, hogy szóltam...

Ha ez az új csapásirány, az új minőségetalon, nem fogok itt zavargani, trollkodni.

Pont azért, amiért Te nem mész a kapcsolatra.


2009.01.26. 23:52:44
Átmehetünk erre a sínre is...
Ám úgy gondolom, hogy kevésbé érzelemvezérelt az a vonal, amelyben az állításokat vesszük górcső alá, és azok kapcsán állunk neki fogást keresni a másikon, nem holmi modoroskodó költői kérdéseket...
Nem mondom, kicsit bonyolultabb, és veszélyesebb hiszen saját mítoszaival játszik az ember, de talán éppen ezért élvezeteseb is.

sityu · http://www.sit.yu 2009.01.27. 00:13:44

@phaidros: mánneisharaguggyá, de azér' ez nagyon alja; hogyamikor kóbászos' egy korrekt érveléssel bevisz egyet, akkor ilyen pitiáner "ez egy állítás, semmi több"-tipusúval vágsz vissza.
Merthogy kóbászos' szövege szerintem kielégíti mind a vita, mind az érvelés legfontosabb kritériumait. Ha nem tudsz/akarsz érdemben vitázni vele, akkor ne vitatkozz, de azért ennyire ne dekonstruálj. Ilyenkor az a normális, ha az ember azt mondja, hogy 'nem értek veled egyet, de annyira, hogy ezen a vonalon nem kívánok tovább rágódni veled.'
szerintem

Sade Bárki (törölt) 2009.01.27. 00:37:40

nagyon jó cikk, lényeglátó és lélekemelő is egyben:) ki gondolta volna, hogy egy ilyen hülye fideszes is lehet eredeti...:D

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2009.01.27. 00:39:50

@phaidros:
"...a fordított piramisnak a mostanin kéne lennie..."

Az akkor egy tölcsér lenne tulajdonképpen. )
És ezekszerint lenne valamifajta szűrő is a rendszer közepén?

Sade Bárki (törölt) 2009.01.27. 00:44:36

@kolbászoszsömle: most látod, milyen apró is vagy az univerzumhoz képest:) amúgy szerintem igaza van. az, aki tényleg kellően komplex, álhatatos módon és valóban eredeti, lényegre koncentráló szemlélettel közelít az emberhez, mint csoportbani viselkedőhöz, az előbb-utóbb eljut egy kiadóhoz. a többi pedig szóismétlés - még akkor is, ha önmaga nem is tudja.
Egy szocinak szocializálódott ember is eljuthat olvasatlanul Marx morzsáihoz, vagy egy konzervatív gondolkodó Kekeshez, sőt, ha már mém, akkor helyénvaló példa Dawkins ateizmusa - szintén sokan találnak meg általa már felfedezett összefüggéseket maguktól. De tapasztalataim szerint nem tudja elegánsan és előremutatóan megvédeni, holott sokszor a megoldás ott a keze ügyében. Ha eléggé álhatatos, minden gondolkodó eljut ezekhez az alapművelhez. A felületesség meg végül ilyen hszekhez vezet, mint, amit épp most írok:)

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.27. 00:53:31

Az a kérdés, hogy a szerző ténynek, illetve nyugodtan használható kategóriának veszi-e a mém fogalmát, amit a közismerten ateista-materialista Dawkins vezetett be? Én D. alapművét nem, de a második számú mém-könyvet, Susan Blackmore Mémgépezetét olvastam. Érdekes, olvasmányos könyv volt, egy elgondolkodásra okot adó elméletről.

De ahogy D., úgy B. is belement a végén annak fejtegetésébe, hogy a kultúra, a vallás és Isten is csak egy bazi nagy mém, az agyunk meg egy zsibongó mém-komplex, és innentől fogva gyanakvással fejeztem bé a könyvet. Nem köll nekem az ideológia, a harcos ateizmus meg végképp nem. Inkább iszom egy pohár bort, ugye.

Személy szerint nem tudnám néhány alapkönyvre visszavezetni a világról alkotott tudásomat, elképzeléseimet. Vannak persze alapművek, amik formálták a gondolataimat, de inkább adnék igazat Doktorurnak:

"Az élet megannyi élménye ülepszik tézissé bennünk, s a könyvek olvasása indukálja az antitéziseket (avagy támasztja alá téziseinket). Az ezeken keresztül leülepedô perszonális szintézis deformitásainak legfôbb felelôse pediglen az individuum és a mediális csatornák konfrontációja. Ti. soha nem tudhatjuk, mi az igazság."

Az persze szintén bájos, hogy egy konzi blogon egy mémelméleten alapuló írásra egy szintén konzi blogger hegeli dialektikával példálózik egy kommentben - de ezt ebben az esetben közel érzem az igazság(om)hoz. Persze, "mi az igazság", hahh. :)

Szamárfül · http://jomondatok.blog.hu/ 2009.01.27. 01:24:53

marx bácsi népszerű... evocatio.blog.hu/tags/marx

ja, és 100.
Senki nem merte, mert az zombis... de én hologram vagyok... :)

Tgr 2009.01.27. 01:52:27

Ez a poszt egy faszság, de legalább el is magyarázza, miért :)

Shenpen, te tényleg úgy gondolsz a saját tevékenységedre, hogy faszságokat plántálsz eredetileg értelmes gondolatokba? Ha igen, miért nem hagyod abba?

Tgr 2009.01.27. 01:53:30

btw. Chrome alatt nem megy a blog. Ránézésre a gugli analízis vagy valamelyik közvetlenül utána jövő script töri össze.

pg2 2009.01.27. 02:25:46

Először is, ideol_o_gikus; vagy inkább ideologizált, leginkább ideológiával telített. Másodszor pedig ezt mondani a "mai politikákra", hazai viszonyok közt főleg, hát, nemtom. Meg hogy nem volt mindig így. Lehet, túl kéne lépned azon a pár könyvön, és napi híreket is olvasni. Meg némi politikatörténetet...

Aztán meg Úlfhoz csatlakoznék. Miért reagálás ez egy amúgy sem túl nívós keserszöszre, és mennyiben milyen megoldás a hol és mire? Uccu neki, szabados szóhasználat?

Stb...

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.01.27. 02:25:57

@ergé: Ha a mémelmélet korrozíve hatna a vallásra, akkor korrozíve hatna az ateizmusra, de még a memetikára is. Úgyhogy nem kell félni a memetikától, az egy tréfa, semmi több.

(Az "X-et tekinthetjük Y-nak" már a dedóban se jelentette azt, hogy "X-et csak Y-nak tekinthetjük". Ha tehát a gondolatokat replikátoroknak tekintjük (stb.), ez talán annyiban érdekes, amennyiben érdekes belátásokhoz segít hozzá, de bármilyen érdekes belátásokhoz vezet ennek a perspektívának az érvényesítése, pusztán ez a tény nem szünteti meg más perspektívák lehetőségét. Dawkins és Blackmore ott követnek el csalafintaságot, amikor úgy érvelnek, hogy abból a tényből (tényből? döntésből), hogy A egy mém, következik, hogy A-t valóságosan a B tulajdonság illeti meg. A helyes következtetés ugyanis az lenne, hogy _amennyiben_ A egy mém, _annyiban_ B tulajdonság illeti meg. Hogy ez már nem is annyira izgi? A rengeteg fát sajnálom, amit ezekért a könyvekért kivágtak - pedig nem vagyok grínpíszes.) Nem az a baj Dawkinsékkal, hogy ateisták vagy materialisták, hiszen nyugodtan tanulhatunk attól, akivel ellentétes a véleményünk, ha az illető okos, hanem az a baj velük, hogy slampos, kiérleletlen szövegeket írnak. Ld. Dawkins zavarodottságát, mihelyt egy értelmes kérdést feltesznek neki.

Különben szerintem is nyugodtan lehet "mém" helyett mondjuk "ideát" írni, mennyivel előkelőbb származású szó. Kompromisszumként a pórias "gondolat" szót is elfogadnám.

Hegellel meg mi a baj? Szerintem egy konzerv olvashat Hegelt; Giovanni Gentilétől Szemjon Frankig ott vannak a hegeli hatás alatt álló polinkorrekt gondolkodók :)

Az Olei Hagardom terroristái · http://en.wikipedia.org/wiki/Olei_Hagardom#List_of_Olei_Hagardom 2009.01.27. 03:09:00



kedves konzervatorium.hu


ti ebben a fenti ábrában valahol a fehér területen vagytok egy pixelhiba formájában


további kellemeset


ui.: kár hogy a konzervativizmust összekeveritek az autoriter technokratáskodással, ami a kommunizmustól kezdve a nácikon át a neoliberálisokig és neokohnokig jellemző volt minden szemétdomb-ideológiára

KenSentMe 2009.01.27. 06:43:40

Csak azért értek egyet a szerzővel, mert ha egyszer valami kis írócskának elsülne a tolla egy értelmezés-továbbgondolás kapcsán, akkor belőle is alapmű válna (illetve válik is). Wilhelm Reich pl. hiába volt Freud "nagyszerű tanítványa", mégis alapművet tudott írni. Történhet, hogy egy értelmező felnő a mesterhez, csak ez annyira ritka, mint a fehér holló.

Az, hogy a könyvek híre csak egyfajta elitista túlbálványozás, és az ún. "nagyok" marketingje az egész (akik valójában csak celebek, de mivel jó iskolákba jártak, ezért nagyra tartják őket, pedig mondjuk Arisztotelész sem volt okosabb, mint Demeter Győző zalalövői etikatanár), az csak azért fogalmazódhatott meg véleményként, mert a bölcseleti tudományokat a világban elszórt nagy számú dilettáns miatt nem tisztelik eléggé. Matematikából pl. ilyen soha fel se merülne (a nagy matematikusok azok, akik kitalálják a tételeket, és bizonyítják őket, a kicsik meg, akik összefoglaló munkákat írnak róluk, meg tankönyveket; a matektanárok azok, akik ennek a töredékét elmagyarázzák a gyerekeknek). De nem, minden bölcseleti témáról vannak mindenkinek gondolatai, még eredetiek is vagyunk (persze, egy tételbe nehezebb eredetiséget vinni).. na, ez az, ami egy vicc. Csak azt kell elfogadni, hogy a "legnagyobbak" tényleg a nagymesterei voltak a saját tudományuknak. Egyszerűen senki se tudott annyit a marxizmusról, mint Marx (ha csak ötletei lettek volna, más építi tudománnyá, és másról nevezik el; neki meg volt a képessége hozzá, hogy egységet alkosson a gondolataiból)., és amit lehetséges volt, azt beleírta a könyveibe. Az, hogy valakit "huszadrangú nímandként" jellemeznek, az talán lenéző, talán kiközösítő, de ahogy a sakkozók között is vannak nagymesterek és kismesterek, úgy a tudósok között is. Az se véletlen, hogy mindenki a legnagyobbaktól szeretne tanulni (ki mástól?); egyébként a nagyságnak is megvannak a maga hátrányai (pl. hogy az ember csak ismert lesz széles körben, de olvasott sohasem).

Egy matematikusnál könnyen lemérhető, hogy pl. milyen mélységű eredeti gondolatai, milyen memóriája, milyen bizonyítási képességei vannak, de egy bölcsésznél ez ködösebb; az átlagember is nekiveselkedik, talán még kritizálni is meri. Méltatlanul. De mondom, ez az egész tényleg nem elitizmus, csak elismerése annak, hogy léteznek nagymesteri szintű gondolkodók. Az ő könyveikre kell vadászni (ismertek, ismeretlenek, az mindegy, csak nagymester legyen. Attól meg senki se féljen, hogy néhány könyv elolvasása után szuperokossá válik, és mindent tudni fog; sokszor már ahhoz kevés egy élet, hogy egy adott diszciplína különbzöő irányzatainak összes fontos könyvét alaposan megismerjük. Belegondolni is rossz, hogy jó könyvből is annyi van, mint a szemétből.. van egy nagyon kedves tanárom, aki túl a hatvanon úgy panaszkodott, hogy "tele van könyvekkel és papírokkal az íróasztalom, nem tudok bemenni a szobámba"). Példaként harmadszor is felhozhatnám a matematikát; aminek a méretei ijesztő számokat öltenek (csak a rendelkezésre álló tudás tömörítve és lejegyezve hány ezer könyvet töltene meg), azt hiszem, a "humán" tudomány sem múlja nagyon alul ezt a méretet.

Van még egy furcsa folyománya a cikknek; az a bölcsesség, hogy "egy gondolat csak akkor verhet gyökeret a világba, ha eszmévé válik". Egy gondolatnak, hogy alakíthasson a világon, műanyag kanállá fröccsönthetőnek kell lennie. A marxista eszme nyilván jóval kevesebb, mint a marxizmus tudományként.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.01.27. 07:17:09

Rosszul van felrajzolva az ábra.

A legalján annak kellene lenni, aki a legjobban lebutított gondolatot ismételgeti.

A politikusnak.

Azok alatt pedig a jelszavas politikusnak.

Aki egy-két-három szóban (hívószó) jeleníti meg az egész problematikát, amin a piramis jóideje rágódott.

És a jelszavas nem tartja problematikának, csak egy csoportot akar csinálni a piramis tagjaiból, akik mind azt hiszik, ő is - a politikus is - ezen töri a fejét.
És mekkorát tévednek.
A politikus csak a gondolatnál fogva csalja őket a zászlója alá, mint kolbásszal a kutyákat.

Azhát 2009.01.27. 07:18:43

""A kulcsszó mindig a "ti", a "ti ezt meg azt csináltátok"."

Ennek külön örülök, szerintem véssük kőbe. Úgyis túl sokszor kell a vitapartnert figyelmeztetni, hogy hanyagolja a többesszámot ha velem beszél. ;)"

Azért ez nem ilyen egyszerű.
Az ember általában nem a másik emberrel vitázik, hanem a másik ember nézeteivel, amelyet nyilván mások is osztanak. Annál is inkább, mert ezek a nézetek, mint láttuk a cikkben, fentről szállnak alá (gesunkenes kulturgut:), tehát pláne jogos a "ti azt mondjátok" = "valaki ezt megírta fent, te meg itt lent elmondod nekem"

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 07:28:06

@Lord_Valdez:
ponn ezt mondtam, meg előtte is, csak rövidebben :-)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 07:35:28

@Csöncsön:
az a gondolatkísérlet érdekes mintát szolgáltat a világ mozgatórugóinak a megértéséhez. hogy igaz-e, azt nem tudom, de nekem értékesebb, mint a négy fő erény.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 07:40:56

@ergé:
ez eredendően relativista balos hozzáállás, ahogy doktor úré is :-)

doktorur 2009.01.27. 08:25:13

@bs395: nos, hogy véleményét artikulálni tudja, szeretném közölni, hogy hívô katolikus vagyok, ergo az igazság fogalma, tárgya és értelme mint olyan, számomra teljesen világos, egyértelmû és nem megkérdôjelezhetô. Ez bár tûnhet akár dogmatikusnak is a minket körülvevô univerzum (ezen belül a poszt okán kiemelten a mémek - vagy nevezzük ôket inkább ideáknak - relációjában) percepciója tekintetében, de mivel konzervatívként mégsem hiszem, hogy az általam (vagy bárki más által) felhalmozott tudás a teljes igazságot hordozza magában, a hitemen túli világot ilyetén módon erôs kételkedéssel és forráskritikával kezelem. Ön összekeveri az önnön tökéletlenségével tisztában lévô konzervatív "szkepticizmusát", az autoriás tagadását a világ megismerhetetlenségére való hivatkozással tagadó baloldali relativistával.
Amennyiben az elôzô kommentemben félreérthetôen fogalmaztam volna, úgy elnézést kérek. Remélem ezek ismeretében kevésbé vetül rám az általam annyira gyûlölt relativizmus vádja.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 08:48:01

@doktorur:
ezek szerint az autoritás elfogadása az intellektuális jobb-bal választótengelye? hiszen pont azt mondja, hogy autoritás ide, autoritás oda, senki nem birtokolja a teljes igazságot, az se, akinek az autoritását elismerem.
az, hogy az autoritás tagadását baloldalinak bélyegzi, persze szive joga. csak így megint visszajutunk az autoritás eredőjéhez, azon viszont nem lépünk túl, hogy az honnan ered.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.01.27. 09:01:18

Az egyszeru ember figyelme ovid ideig tart. A nem egyszeru embere is, ha nem a szakmajaba vago dolgot olvas. Ezert nem lesz a mernokbol hegedumuvesz, mert a hegeduvel kevesebbet foglalkozik.
A piramis tetejen olyan profik vannak, akik zsigeri igenyeiktol elvonatkoztatva szakmakent gondolkodnak a politikarol. Az ember altalaban egy dologrol tud legfeljebb igy gondolkodni a tobbiben az osztonei vezenylik. (itthon meg ennyi sem, politikai gondolkodoink sorbaallnak ebedjegyert valamelyik partnal minden ho elsejen).
A piramis csucsan tehat lehet objektiv politikai vagy politologia velemenyrol beszelni. Vagy ha nem is objektivrol, de tudomanyos igenyurol.
Lefele pedig azert higul, mert az ott levo emberek nem foglalkoznak mar vele annyit. Higitva kell.
A marketing egyik vastorvenye, hogy rovid, relevans, a celszemely igenyeit pontosan eltalalo uzenet kell. A nepnek pedig regota tudjuk, hogy harom dologra van igenye. Kenyer,cirkusz, es a harmadikhoz szemermesek voltak a romaiak.
Innen kovetkezik, hogy a politologiai uzenetnek ugy kell megvaltozni poltikai uzenette, hogy rovid legyen, ertsek, es kapcsolodjon valami megelhetesi problemahoz, vagy valami hires bohochoz.
Nemcsak a politikai uzenet keszul igy, de a tudomanyos kishir is. Amerikai egyetemen kimutatjak hogy eltalalhatminket egy kisbolygo. Ehhez hetven dolog egyuttallas kell, amit a cikk reszletez. Az index mar azt fogja irni, hogy "Eltalal minket egy p_na alaku hegy?"

doktorur 2009.01.27. 09:01:40

@bs395: nos, szerintem igen. Az autoritáshoz és a tudáshoz való viszony különbözteti meg elsôsorban a konzervatív attitûddel bíró indivíduumokat mindenki mástól. A teljes igazság birtoklása pedig Istenen kívül senkinek nem adatik meg.
Az autoritás pedig tudáson és tapasztalaton alapul. A konzervatív e kettôt kutatja, a baloldali e kettôt tagadja. A konzervatív azt mondja: a múlt felhalmozott tudása jelent alapot a jövôhöz. A baloldai azt mondja: az én felhalmozott tudásom jelent alapot a jövôhöz. Nem kis különbség...

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.01.27. 09:17:44

@doktorur:
Helyes.
Az autoriter jobbos álomvilágban él - ezek szerint.

A balos pedig csak a meglévő eszközeivel - realistán tervez.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 09:23:28

@doktorur:
a tudás és a tapsztalat stimmt, ahogy az is, hogy ha összegyűjtenénk az összes élő és valha élt ember minden ismeretét, az is csupán parányi szeletét adná ki az igazságnak.
szerintem mind az ön (de útálok magázódni, annál csak azt szeretem kevésbé, ha engem magáznak, pláne így a neten) által felvázolt konzervatív, mind a baloldali megközelítés féloldalas: a konzervatív a jelen szemlélőt kicsinyli le, míg a baloldali a múltbelit; a konzervatív a múltbélit egységcsomagosítja igenlően, a baloldali a múltbélit egységcsomagosítja tagadóan - holott mind a kettő saját maga szemezget a múltbéliből (még ha tagadja is), és hozzáteszi a saját tapasztalatait (még ha tagadja is).
vagyis ha szerintem a hagyományban vannak olyan dolgok is, amit saját hatáskörömben elvetek, akkor nem szeretem, ha a kezemre csapnak olyanok, akik ezt szintén megtették, csak megmagyarázzák, hogy nem is. ez nem autoritás, hanem kontrol.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.01.27. 09:26:57

@Azhát:

"Azért ez nem ilyen egyszerű.
Az ember általában nem a másik emberrel vitázik, hanem a másik ember nézeteivel, amelyet nyilván mások is osztanak."

Hát, amit írtam, az olyan "kacsintósszmájlis" utalásféle akart lenni egy vitára, amit nemrég folytattam valakivel. :)

De amúgy ebben nem értünk egyet. Szerintem a blogokon mindenki a maga nézeteiért felelős, kivéve, ha direkt vállalja más nézeteinek védelmét. Ha ez előfordul, akkor (de csak akkor) jogos lehet a "többesszámozás". Egyéb esetekben szerintem elég ócska trükk...

phaidros 2009.01.27. 09:29:55

@sityu:

a kóbász ezzel kezdte:

"fogalomzavarok rulz. ... hígul az elitizmus, mert elhiszi, hogy ő már elit... mém mi... egy-két könyvet is olvasni kéne, nem csak írogatni róla, belőle hallomásból butaságokat... "

Hmm? Kemény érvek, igazi érdemi hozzászólás, kökemény korrektség, igazad van, engedélyt kérek meghunyászkodni. :)

phaidros 2009.01.27. 09:36:25

@Úlfhéðinn: egyfelől Azhát megközelítése szerintem rendben van, másfelől viszont nem tudom eldönteni, hogy idegesít, vagy vicces-e számomra, amikor engem így kezelnek.

Előnye a dolognak, hogy beazonosítja az ezt a megfogalmazást használó egyszerű, egybites gondolkodású droidot, és a vitában egyszerűsített üzemmódba kapcsolhatunk. :)

Másrészt viszont időnként rengeteg energiát elvesz, hogy megpróbálod neki megmagyarázni, hogy Te Te vagy, nem Ti. :/ Igaz, minek, egyiknek sincs jelentősége, hogy mit gondol.

phaidros 2009.01.27. 09:38:06

@Csöncsön: Heidegger/Marx olvasmányossággal egyetértek, de én is érteni szeretném Hegyi Gyulát. :) Bár, az egyik hozzászólás (asszem KA_Steve) elbizonytalanított, végülis tényleg minek. :)

(Viccen kívül, érdekel az első könyv.)

phaidros 2009.01.27. 09:39:00

@gloire: szerintem maga a piramis szűrő - de mint valaki említette már itt, olyan, ami hozzáad is, nem csak elvesz.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.27. 09:43:52

@phaidros:

Egy akkora faszságnak a kezdethez, mint ez a cikk, azért annyira nem irreleváns ez a meglátásom...

Lehet rajta lihegni, meg másról beszélni, de én, mint felvállaltan materialista úgy gondolom, hogy egy szerző azért szerző, mert azt írja le, amit akar, nem pedig azt, amit sikerül.

Annyira még egy grínpíszest sem nézek le, hogy ezt eltagadjam tőle.
Valamint hiszek abban, hogy egy felvállaltan konzervatív , sőt "A" konzervatív blogon van valami kontroll, és nemcsak haveri alapon futnak ki a cikkek.

Valamint:

"Hmm? Kemény érvek, igazi érdemi hozzászólás, kökemény korrektség, igazad van, engedélyt kérek meghunyászkodni. :)"

Vannak-e a fenti irományban fogalomzavarok?

Igen - Nem

Elolvastatta-e a Szerző azt, amit leírt egy hozzáértővel, vagy legalább valaki olyannal, aki fogalmi szinten tisztában van azzal a tudománnyal, amiben épp kontárkodik?
Vagy a szerkesztő?

Igen - Nem

Persze kimondani az igazat nem túl korrekt dolog...
Ezt már ismerem... :s

doktorur 2009.01.27. 10:10:42

@simonmondja.: az autoriter nem egyenlô a konzervatívval. A konzervatív nem egyenlô a jobboldalival. (kérlek hagyjuk a mai magyar poltikai mátrix terminus technicus-át) A balos eszköztár meg szép történelmet szült nekünk. Arról nem is beszélve, hogy a realizmus megint nem egyenlô a baloldallal. Amit adekvátabb lenne szocialistának hívni. Ami viszont nem realista, hanem totalitárius idealista. Szóval ez így sehogye áll meg szerintem...

rajcsányi.gellért (ergé) · http://mandiner.blog.hu/ 2009.01.27. 10:13:00

" doktorur 2009.01.27. 09:01:40
@bs395: nos, szerintem igen. Az autoritáshoz és a tudáshoz való viszony különbözteti meg elsôsorban a konzervatív attitûddel bíró indivíduumokat mindenki mástól. A teljes igazság birtoklása pedig Istenen kívül senkinek nem adatik meg.
Az autoritás pedig tudáson és tapasztalaton alapul. A konzervatív e kettôt kutatja, a baloldali e kettôt tagadja. A konzervatív azt mondja: a múlt felhalmozott tudása jelent alapot a jövôhöz. A baloldai azt mondja: az én felhalmozott tudásom jelent alapot a jövôhöz. Nem kis különbség..."

total agree.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2009.01.27. 10:17:46

@doktorur:
Lehet, hogy nem áll meg, de ezt jelentette, amit írtál a tudáshoz való viszonyról, autoritásról, konzikról és balosokról.
Én csak szólok.

phaidros 2009.01.27. 10:19:49

@kolbászoszsömle:

Na még egyszer, utoljára.

"Egy akkora faszságnak a kezdethez, mint ez a cikk, azért annyira nem irreleváns ez a meglátásom..."

"amiben épp kontárkodik"

Na de ez csak a _véleményed_ a szerző cikkéről.
Egy névtelen, arctalan, csak kommentelő, és itt konkrétan általában fikázó nick véleménye, akinek bevallottan ellenszenves az egész Konzervatórium.

Az enyém meg a Te említett hozzászólásodról utána jött. Szintén egy névtelen, arctalan nick véleménye. (Bár kb. 5 perc kideríteni, ki vagyok, akár fényképpel, nem nagyon rejtőzködöm.)

Sityunak a válasza meg az enyémről.
Lásd mint fenn.

Mi itt a probléma?

Ha már lihegésről van szó - Te azon az egy szem fogalmon lihegsz, a cikkhez azóta sem szóltál érdemben hozzá, azon kívül, hogy közölted, elitista, a szerző szart sem ér, és Te többet olvastál, mint ő, mert Te tudod, hogy ez így szar, tehát szar,és mindenki mércén aluli aki nem így gondolja. Kb. És gyakorlatilag azóta is ezt az álláspontot véded.

Én értem a véleményedet, rendben van, de nem dimenzionálod túl kicsit a jelentőségét? Úgyértem, most szűnjön meg a Konzi, Shenpen kövessen el harakirit, és egyébként is mindenki érezze rosszul magát, mert Te megmondtad, hogy szar, és senki nem mondjon ellent, mer Te tekintély vagy, vagy mi? :) Mit akarsz tulajdonképpen?

doktorur 2009.01.27. 10:23:18

@bs395: akkor elôször is: szia :)
Másodsorban: kicsit sarkítva fogalmazol konzervatív és szocialista relációjában, de a lényeg benne lakik. Egy apróságot kivéve: az officialitást. Ha mindenki azt gondol a múltról és annak eredményeirôl amit akar, ha mindenki a maga szája íze szerint értelmezi a történelmet és ha mindenki kedvére mazsolázhat értékek és hagyományok között akkor nem marad más mint a nihilizmus. És az ember végre Isten lehet, saját maga legnagyobb gyönyörûségére...

doktorur 2009.01.27. 10:33:19

@simonmondja.: akkor nem fogalmaztam mindenki számára érthetôen, elnézést. Pedig igyekeztem :)

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.01.27. 10:45:37

@phaidros:

"nem tudom eldönteni, hogy idegesít, vagy vicces-e számomra, amikor engem így kezelnek."

Engem az első pár alkalommal idegesített, aztán egy darabig vicces volt, most meg inkább csak legyintek rá.

"Előnye a dolognak, hogy beazonosítja az ezt a megfogalmazást használó egyszerű, egybites gondolkodású droidot, és a vitában egyszerűsített üzemmódba kapcsolhatunk. :)"

Hmmm, még a végén belinkelem a vitát, amire fent utaltam. :)
Lehet, hogy nem mindenki egybites droid, aki él ezzel az "eszközzel". A droid ösztönösen használja. Néhányan viszont direkt használják, bármennyire is ócska trükk, és inkorrekt dolog. :(

"Az ember általában nem a másik emberrel vitázik, hanem a másik ember nézeteivel, amelyet nyilván mások is osztanak."

Szerintem nem, mert én pl. még nem találkoztam sem itt, sem más blogon olyan nick-el, aki mindenről_ugyanazt_gondolta, mint én.
Néhány olyannal találkoztam, akivel_konkrét kérdésekben_szinte teljesen egyetértettünk, viszont az már egyáltalán nem biztos, hogy ugyanolyan megfontolásokból. El lehet jutni egy közös véleményre különböző utakon is. (Konkrét dolgokról beszélek.)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 10:48:45

@doktorur:
az officialitást én nem tudom se abszolutizálni, se univerzalizálni, se partikulizálni. az az én szememben nem igazság, se nem a letéteményese, csak egy a számtalan lehetséges alternatíva közül, amik közül én választok szabad akarat vagy kényszer alapján.
amikor egy konzervatív elfogad bizonyos kereteket és határokat az értékválasztásához, akkor is mazsolázik csupán, és eltérően, mint a mellette ülő szinténkonzervatív, s vélt alapjaik se feltétlen fedik egymást (hasonlóképp állapítják meg politikusaink hogy épp ki a szélsőséges).
vagyis mindenki nihilizál, de ha a másik jobban, akkor az veszélyes, mert nem irányítjuk. akárhogy is olvasok, akármit is látok, csak ez volt eleddig mindig mögötte, akár beosztott voltam egy kicsi vagy szerkezetben, akár főnök.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.27. 11:09:08

@phaidros:

Furcsán képzed le azén érzelmi indulataimat.
Történetesen kedvelem a Konzervatóriumot, és kedvellek így ismeretlenül is Benneteket.
Személy szerint is, legalábbis azt, ami kilátszik a netre.
A nem értek egyet =/= nem kedvellek.

Azt viszont nem szeretem, ha valaki terel.

Úgy emlékszem, beszéltem valami körkörös érvelésről is a cikk kapcsán, valamint egyre jobban szájbarágva az újságírásotok módszertani kritikáját próbálom előadni.
Mindjárt az elejétől.
Hogy ha egy kazánkovács cikket visz a tengerbiológiáról egy filozófusnak, akkor úgy gondolom, hogy a filozófustól elvárható, hogy ha nem egybőlkukázza a cikket,akkor legalább egy ornitológusnak megmutatja, ha már állatorvost nem talál.
Vagy ilyesmi.

Amúgy nem harakiri kell, vagy bezárás, hanem a több odafigyelés, az omnipotencia, és a mágikus gondolkodás -amit leírok igazzá változik, mert le van írva- levetkezése (Ezért nem tartom magamat egyébként konzervatívnak, holott valószínűleg több ponton találkozik az értékrendünk, mint amennyin egy baloséval, vagy egy liberáliséval), ami mostanság eléggé elharapódzott.

Mert az addig tök rendben van, hogy nem ért mindenki mindenhez, ám olyan véleménye van róla, amit szeretne megosztani másokkal, stb.
Nekem is vannak irodalomelméleti fejtegetéseim, pedig az irodalom elég távol áll a szakmámtól, de addig, amíg azokat irodalmár nem olvasta, nem adom ki a kezemből, hiába volt az első három publikációs színvonalú.

És nem tudom, hogy hogy lehet azt elmondani másként, hogy fijjug ez kibaszott gyenge volt.
Egy kurvanagy faszság, nem pedig eszmetörténeti fejtegetés.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.27. 11:09:27

@phaidros:

Furcsán képzed le azén érzelmi indulataimat.
Történetesen kedvelem a Konzervatóriumot, és kedvellek így ismeretlenül is Benneteket.
Személy szerint is, legalábbis azt, ami kilátszik a netre.
A nem értek egyet =/= nem kedvellek.

Azt viszont nem szeretem, ha valaki terel.

Úgy emlékszem, beszéltem valami körkörös érvelésről is a cikk kapcsán, valamint egyre jobban szájbarágva az újságírásotok módszertani kritikáját próbálom előadni.
Mindjárt az elejétől.
Hogy ha egy kazánkovács cikket visz a tengerbiológiáról egy filozófusnak, akkor úgy gondolom, hogy a filozófustól elvárható, hogy ha nem egybőlkukázza a cikket,akkor legalább egy ornitológusnak megmutatja, ha már állatorvost nem talál.
Vagy ilyesmi.

Amúgy nem harakiri kell, vagy bezárás, hanem a több odafigyelés, az omnipotencia, és a mágikus gondolkodás -amit leírok igazzá változik, mert le van írva- levetkezése (Ezért nem tartom magamat egyébként konzervatívnak, holott valószínűleg több ponton találkozik az értékrendünk, mint amennyin egy baloséval, vagy egy liberáliséval), ami mostanság eléggé elharapódzott.

Mert az addig tök rendben van, hogy nem ért mindenki mindenhez, ám olyan véleménye van róla, amit szeretne megosztani másokkal, stb.
Nekem is vannak irodalomelméleti fejtegetéseim, pedig az irodalom elég távol áll a szakmámtól, de addig, amíg azokat irodalmár nem olvasta, nem adom ki a kezemből, hiába volt az első három publikációs színvonalú.

És nem tudom, hogy hogy lehet azt elmondani másként, hogy fijjug ez kibaszott gyenge volt.
Egy kurvanagy faszság, nem pedig eszmetörténeti fejtegetés.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2009.01.27. 11:11:26

bocs a duplázásért, valami összeakadt...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.01.27. 12:11:29

Minden érvelés körkörös, mert megalapozhatatlan előfeltevéseken alapul.
Nagy felfedezés :(

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2009.01.27. 13:02:28

@bs395:
Az adó- és vámmentesség miatt mindenképpen tegye meg!

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 13:23:09

@tölgy:
úgy 150-en már beelőztek, de szerintem van még hely a piacon :-)

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2009.01.27. 13:46:03

@bs395:

"a konzervatív a jelen szemlélőt kicsinyli le, míg a baloldali a múltbelit; a konzervatív a múltbélit egységcsomagosítja igenlően, a baloldali a múltbélit egységcsomagosítja tagadóan - holott mind a kettő saját maga szemezget a múltbéliből (még ha tagadja is), és hozzáteszi a saját tapasztalatait (még ha tagadja is)."

Ez olyan, mintha maga Nietzsche írta volna.

Gyönyörű. És gratula! :-)

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 14:00:56

@Csöncsön:
lassan 9 éve gyepáljuk egymást a germánokkal.
fertőzőek :-).

___________________________ (törölt) 2009.01.27. 15:02:29

Na. Nagyon "dawkinsozni" nem érdemes itt ebben a témában, szó sincs "mémelméletről", alapvetően nekem az "internetes mémnek" hívott dolgok, mint a lolcat-ek, a Chuck Norris-marhaságok, a star wars-gyerek, meg ilyenek miatt a "mém" annyira gyakran használt alapszó, mint kb. a "kaja". Valszeg megint előjött, hogy nem mindenki ennyire kocka :) Ha túl sokat netezel és túl sokat marhaságokat, abszolút beépül ez a szó a szókincsedbe.

Az eredeti, dawkinsi mémelmélethez semmi köze, annál sokkal egyszerűbb kifejezésről van szó: olyan információdarabka, ami terjedés közben változik, mutál.

Pl. itt www.oddee.com/item_63440.aspx a tourist guy címszó alatt levő képet legalább 600 féleképpen viccesre fotósoppolt verzióban láthattuk már, de ugyanakkor a kép fő elemei ugyanazok.

Szóval maga a "mém" mém is hígult terjedés közben, sokkal kevesebbet jelent a köztudatban, mint eredetiben - QED :)

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2009.01.27. 16:11:01

@Shenpen:

"Valszeg megint előjött, hogy nem mindenki ennyire kocka :)"

Szerintem a "nem mindenki" egy igen erős understatement. A többség nem-kocka. Pl. én sem (remélem). Néha olyan értelemben használsz (egyébként létező) szavakat és kifejezéseket, amihez lassan "codec pack"-et kellene mellékelned. ;)

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.01.27. 16:20:15

Já, mém itt nem dawkins-i értelemben. Már nekem is feltűnt, mit vitatkoznak itt emberek Dawkins-ról, holott ő maga is mémmé vált (sőt már a mém szó is mémizálódott...), és ezúttal mindegy, hogy a terminológia honnan származik.

*

„a konzervatív a jelen szemlélőt kicsinyli le, míg a baloldali a múltbelit; a konzervatív a múltbélit egységcsomagosítja igenlően, a baloldali a múltbélit egységcsomagosítja tagadóan - holott mind a kettő saját maga szemezget a múltbéliből (még ha tagadja is), és hozzáteszi a saját tapasztalatait (még ha tagadja is).”

Lehet, hogy általánosan ez az elterjedt, de nekem más fogalmaim vannak a konzervatőrségről, annak meg köze sincs a jelen szemlélő lekicsinyléséről. Sőt.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.01.27. 17:33:13

@Loxon:
"amikor egy konzervatív elfogad bizonyos kereteket és
határokat az értékválasztásához, akkor is mazsolázik csupán, és eltérően, mint a
mellette ülő szinténkonzervatív, s vélt alapjaik se feltétlen fedik egymást
(hasonlóképp állapítják meg politikusaink hogy épp ki a szélsőséges)."

ugyanakkor a hagyomány szent és egységes, még ha két konzervatív nem nagyon tud megállapodni benne, hogy akkor most egy valami az beletartozik-e, vagy sem.
aki viszont nem fogadja el az autoritásukat (vagy az általuk annak tartott személyeket), vagy ágáll a konzervatív (és egyéb) cimkék ellen az komenista. vagyis de, lekicsinyli a jelen kor szemlélőjét.

ladamus 2009.01.29. 10:40:58

Két megjegyzés:
1. a "mazsolázást" más kontextusban válogatásnak, görög szóval herezisnek, eretnekségnek is nevezhetjük....
2. komolyan: mindebben hol a világnézet? Itt gondolkodás-technikai, pszichológiai és logikai kérdésekről folyik a vita. Nem az a kérdés, hogy milyen toposzokkal dolgozik, hanem, hogy milyen a meggyőződése a vitapartnernek. A politika nem tiszta filozófia. Nem a gondolatról van szó, hanem a valóságról, a valóság alakításáról. A konzervativizmus és a baloldaliság elvben nem utopiájának céljában hanem eszközében különbözik: az első a nagyok bölcsessége a második az ember egyenlősége révén kíván eljutni mindenki boldogságához. Csakhogy. Képviselőik többnyire két világnézeti táborba is tartoznak! Az első idealista dualista és rendszerint hisz egy személyes Istenben, a második materialista. Az első gondolkodását és cselekedeteit dogmák és erkölcsi normák határozzák meg, a második ad absurdum erkölcs nélküli. A gyakorlatban két alapvetően más lét-élményről van szó, nemcsak két eltérő útról a boldogsághoz, hiszen az utopia kívánása is komoly erkölcsi alapot igényel.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2009.03.06. 03:29:32

@bs395

Akkor most komenista vagyok? Vagy mics?
Kukkot sem értek.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása