Kiadási plafon a költségvetésben, avagy a demokrácia végveszélyben

Caracalla I 2008.10.08. 08:23

Volt szerencsétlenségem olvasni a HVG.hu oldalán a vélemény rovatban megjelent méltányos politikaelemzést Pétervári Zsolt klaviatúrájából. Az alapfelvetés a következő: ne legyen költségvetési plafon, mert az szűkíti a kormány mozgásterét, továbbá a magas államháztartási hiány egy szép politikai hagyomány, és emellett még a liberális elvek szerinti 'checks and balances' rendszerét is összedöntené, mivel a kormány 'önálló hatalmi ágként való létét kérdőjelezné meg'. Továbbá előveszi még azt a bizonyos körökben népszerű érvet, hogy a fejlesztési hitelek és - az éppen aktuális pénzügyi zavarok miatt - a pénzügyi rendszer megmentése érdekében felvett hitelek jó dolgok, nem csak fogyasztásra lehet hitelt felvenni.

Ilyen szép kövér és egytől egyik csúsztatáson alapuló demagógiacsokrot már régen láttam.

Kezdjük hátulról. Kérem jelentkezzen, aki látott hazánkban olyan fejlesztési hitelt, amit jól költöttek volna el. Minden, az állam által finanszírozott beruházás drágább, tovább tart, és sokszor értelmetlen. Ki venne fel hitelt az ötös metróra? Ki venne fel hitelt a következő autópályára? Hol látni olyan tervet, amely a következő két évben komoly hitelfelvételt indokolna? A pénzügyi zavarokról meg annyit, hogy miért is kellene a költségvetésnek kisegítenie a bajba jutott pénzintézeteket? Ennek komoly morális és pénzügyi kockázatai vannak, amely azonban jelen post témájába nem vágnak - olvassák el inkább Becker és Posner gondolatait a témáról. Azonban ezt a vitatott témát mint kizárólag egyértelműen pozitív elemet felvenni eléggé megkérdőjelezhető. Mindenesetre szögezzük le: Magyarországon nem lehetséges olyan jogi aktust alkotni, amelyet ne lehetne módosítani, például a fenti - kétségkívül rendkívülinek minősíthető - körülmények esetén, ha megvan hozzá az elfogadással azonos többség.

A második problémája a szerzőnek a politikai pluralizmus, a hatalmi ágak egymáshoz való viszonya és a kormányzat, mint hatalmi ág elméletéből vezetné le a költségvetési korlát liberális demokráciában való elfogadhatlanságát, és helyette inkább a költségvetési törvényben való rendelkezést javasolná a kiadások befagyasztásának eszközéül. Ezzel az elmélettel két apró probléma van: a liberáls demokráciának, mint zászlónak a heves lengetése közben Pétervári elmulaszja felhívni a figyelmet arra, hogy a kormány mindig a parlament - amely közvetlenül választott népképviseleti szervként a legfőbb hatalom egy liberális demokráciában - felhatalmazása alapján költhet pénzt. Ennek a felhatalmazásnak az alapvető eszköze tényleg a költségvetési törvény - amely azonban nem feltétlenül egy évre szól - és a felhatalmazás teljesítésének ellenőrzési eszköze a felmentést is tartalmazó zárszámadási törvény. Vagyis a kormánynak sosincs olyan mozgástere, ami ne a parlamenttől származna. Az meg egyenesen hipokrita álláspontnak tűnik, hogy a tipikusan egyéni és részérdekek előtérbe kerülését hozó költségvetési vitában tartja elképzelhetőnek Pétervári a költségvetési korlát megtárgyalását - a tapasztalatok azt mutatják, ez nem fog működni. Ugyanakkor egy költségvetési korlát nem vonna el oly sok jogkört a kormánytól, legfeljebb a tervezéskor olyan elemmel kényszerülne számolni, amelynek megállapítása eddig sem állt jogkörében.

És akkor a mostani helyzet újabb specialitása: a kormány kisebbségben van, vagyis nem bírja a legfőbb hatalmi ág támogatását (tegyük fel, hogy mind az SZDSZ, mind a Társaság, mind az MDF ellenzéki). Nyilvánvaló, hogy a költségvetési törvénnyel formálisan a parlament képes korlátozni a kormány mozgásterét. Összedőlne ettől a demokrácia? Pétervári Zsolnak kellene a fenti gondolatmenete alapján a leghangosabban követelni a kormánytöbbség helyreállítását vagy új választás kiírását. Én személy szerint nem tartom azt rossz döntésnek, hogy az SZDSZ kiemel egy valóban fontos kérdést abból a mocsárból, amely a költségvetés kialakulását körülveszi általában.

A harmadik elem pedig a hagyományra való hivatkozás. Lám-lám, már a dualizmusban is rossz volt a költségvetési politikánk, miért akarnánk azt most megjavítani? Csak éppen arról az apróságról feledkezik meg, hogy a dualizmusban teljesen más volt az állami bevételek és kiadások struktúrája, tipikusan nem volt például kiterjedt állami szociális ellátórendszer, stb. - voltaképpen nem tudnám a különbségeket felvázolni, de Pétervári anélkül használja a hasonlatot, hogy erre vagy kísérletet tenne, vagy felhívná olvasói figyelmét. Az általa hozott idézet pedig éppen rontja az összevetés hitelességét, hiszen ott egy kétségkívül fontos beruházási célra - vasútfejlesztésre, amelyben hazánk igencsak elmaradot volt - felvett hitelről van szó. A Horty-rendszerben felvett kölcsönök egyébként tudtommal az ország katasztrogfális gazdasági helyzetét kívánták kezelni, amikor majdnem mindegy, milyen áron, de tőkére volt szükség, a kádár-rendszerbeli hitelek viszont tudtommal éppen az életszínvonal fenntartását szolgálták. Most javasoljam Pétervári Zsolnak, hogy költözzön jurtába és járjon lóval, az is milyen szép hagyomány? Elég kicsinyes lenne.

Pétervári Zsoltnak elő kellene kapnia az Alkotmányt meg a klasszikus liberális munkákat, és utánaolvasnia, hogy a kormányzat munkáját úgy általában korlátozza-e a parlament. Ott jó eséllyel nem azt fogja találni, hogy a kormány kormányoz, az ellenzék ellenőriz, a választópolgár meg ítélkezik, hanem a választópolgár választ, a bíróság igazságot (vagy legalább jogot) szolgáltat, a kormány végrehajt, a parlament törvényt hoz. Ezek ugyanis a liberális demokráciának a garanciái. Esetleg elő kénne venni a tankönyveket újra.

 


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr71701042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.08. 08:28:46

a komplett költségvetést bekorlátozni szerintem is hülyeség. inkább a különböző jóléti kiadások főösszegét kéne a mindenkori gazdasági teljesítőképességhez százalékban arányosítani.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.10.08. 09:15:31

elvileg egy ilyen korlát alapos reformokra kényszerítené a kormányt. Szerencsére a költségvetési törvényről nem lehet népsavazni...

vadnyul · http://kismaganszelsojobb.blogspot.com 2008.10.08. 09:26:46

Csúnya számok:
költségvetés 2008 összesen 112990
szocpol 20570 18%
nyugdíj 22328 20%
együtt: 38%

állami működés
(fegyveres testületek nélkül) 9744 9%
államadósság kamatkiadásai 9258 8%

forrás: www.koltsegvetes2008.hu/

Így korán reggel az az ötlet, hogy a jóléti kiadásokat a gazdasági teljesítőképesség százalékához igazítsuk, úgy hangzik, mint az állami újraelosztás szintjének befagyasztása. Jelenleg éppen ezt kellene mérsékelni elég komoly mértékben.

Caracalla 2008.10.08. 09:35:11

Az a furcsa helyzet állt elő, hogy mivel a kormánynak nincsen formálisan többsége a parlamentben, ezért könnyen előfordulhat a korlátozás. Sőt még az is megeshetne, hogy a kormánynak olyan költségvetést kell végrehajtania, amit nem maga csinált, amivel nem ért egyet.

Én önmagában nem látom problémásnak a befagyasztást, ezzel például reálissá válhatna előbb-utóbb az euróbevezetés. Ráadásul valamilyen szinten lehetne tervezni évekre előre.

Előre meghatározzák a felosztható tortát, és utána már csak az elosztási módjáról vitatkoznak.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.08. 09:50:31

vadnyul:
nem arról volt szó, hogy a jelenlegi százalékban határozzuk meg a jóléti és a működési költségek szintjét :-)

caracalla:
amennyire én tudom, ak öltségvetést a kormány készíti, a fejezetgazdák a miniszterek. a parlament módosítani ugyan tud rajta, de az alapjait, a fő számokat nem az ellenzék írja.
mindenesetre pikáns lenne, ha ellenzéki költségvetést kéne végrehajtania a kormánynak, szó se róla :-).
az előre sütött tortáról: nem láthatjuk előre, hogy mi lesz, és mivel a minket érintő dolgokba - úgy is mint világgazdaság - elég minimális beleszólásunk van, jobbára csak reagálunk.
én szivesen látnám azokat a költségvetési tételeket, amik az ország gazdasági függőségén segítenének, és erre akár még hitelt is érdemes lenne felvenni.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.10.08. 09:53:18

Nem olvastam az eredeti cikket, de ha tényleg ezt írja, akkor marhaság.

A kiadási oldal korlátozása nem az ördögtől való. Az a javaslat, hogy ne lehessen negatív elsődleges egyenlegű költségvetési törvényt benyújtani, szerintem kimondottan jó ötlet volt. De hová tűnt?

"Sőt még az is megeshetne, hogy a kormánynak olyan költségvetést kell végrehajtania, amit nem maga csinált, amivel nem ért egyet."
Ilyenkor szokott egy kormány lemondani...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.08. 11:38:47

A mai kormányzati rendszerekben így vagy úgy, de a végrehajtó hatalom túlsúlyos, maga alá gyűri a többit, főleg a törvényhozást. Ezért a kormány korlátozása szvsz inkább a hatalmi ágak egyensúlya felé közelítene - ha az a kívánatos ideál.

Azt lehet mondani, hogy általában a költségvetési hiány korlátozása hülyeség, de 1, a kormány úgyis leszarja a költségvetési törvényt, amit elfogadnak és amit végrehajtanak az csak többé-kevésbé illeszkedik egymáshoz, 2, a jelen helyzetben, rövid távra - mondjuk 5 évre - én azért látnám értelmét egy ilyen költségvetési hiány plafonnak - amit meg úgysem tartanak be, és kezdjük elölről...

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2008.10.08. 11:40:33

Lord Valdez
"Ilyenkor szokott egy kormány lemondani... " - ez az a lehetőség, amire demokrata még csak nem is gondolhat ma Magyarországon. Minden elem változtatható, de a kormány maradása a fix pont, aköré tessék építeni minden egyebet!

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása