Who's next

tallian.miklos I 2008.10.03. 12:05

Rendhagyó retro-ajánló következik arról, hogy vajon mi fog bedőlni a jelzálogpiac után, legközelebb.

Jó eséllyel pályázik a helyre a műtárgypiac, lényegében azért, mert a közmegegyezés szerint tartósan érzékes alkotások piaca korlátos és kulturális örökségvédelmi okokból egyáltalán nem globális, a helyükre lépett kortárs műalkotások hatalmas piaci értékét pedig gyakorlatilag semmi más nem adja, mint néhány "szakértő" által rájuk ütött plecsni. Ez pedig egyrészt divatkérdés, másrészt amúgysem lesz sokáig tartható, ha mindenki képes lesz valamilyen szintű műalkotás létrehozására.

Bővebben: Farkas András cikkében.


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr72669451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.10.03. 12:27:31

Lassan linkgyűjteménnyé alakul az oldal. Saját kontentre már nem fussa?

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.10.03. 12:35:30

"...ha én (és az interaktív művészi alkotószoftverem, amely egyenesen Leonardótól tanult rajzolni, Michelangelótól szoborni, és mindenkitől alkotni) jobbat csinálok?"
Ez kicsit olyan bugyuta szöveg.

A műtárgypiac mindig jó hozamu lesz, akkor is
ha néhány lufi tényleg ki is pukkad. Mivel még mindig
kézzelfogható értékről van szó, a művészek derékhada szépen hozza a papírformát.

Ezen kívül nagyon jó eszköze a pénzmosásnak is, gondolom nem csak itthon, ez kimaradt az írásból.

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2008.10.03. 12:38:58

Ja, a konzervatórium ránőtt a hírszerzőre, vagy
benőtt a reakció és a hírszerző közé, mint ezt
páran jósolták már az elején. Bejött. )

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2008.10.03. 12:53:33

"Ezen kívül nagyon jó eszköze a pénzmosásnak is, gondolom nem csak itthon, ez kimaradt az írásból."
a maffia egymás között műtárgyakat hasnál biztosítéknak. hideg nap lesz a pokolban, amikor a maffiózók tartalékai és befektetései elértéktelenednek.

doktorur 2008.10.03. 12:56:34

Úlfhéðinn és Gloire: sok a platform, kissé elaprozódtunk. A poszt nem kevesebb, csak több helyen jelenik meg.

Azt meg, hogy hová nôttünk, azt én nem tudom. Azt sem tudom, hogy nôttünk-e? Azt se, hogy ez jó-e nekünk vagy sem. Tesszük amit gondolunk, hogy tennünk kell...

xstranger 2008.10.03. 14:09:40

azert ne hasonlitsuk ossze a jelzalogpiac es a mukincspiac jelentoseget.

elGabor · http://doom-doom-doom.tumblr.com/ 2008.10.03. 14:11:35

gloire: a Reakció és a Hírszerző között elterülő zóna nem is túl ellenszenves környék, és eddig beépítetlen. Miért is ne?

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.10.03. 14:31:22

doktorur 2008.10.03. 12:56:34

Én nem az "irányultságra" értettem, az nem az én dolgom, inkább arra, hogy az oldalon nem nagyon van mostanában "saját" anyag. Úgy tűnik, mintha kicsit kifulladt volna a dolog...

doktorur 2008.10.03. 16:40:19

Úlfhéðinn: ez így van. Sajnos nem sokat tehetünk ellene. Annyit írunk, amennyit az idônk engedi. Ráadásul az energiáink most már több irányba fogynak. Elindult a saját oldalunk is, ami szintén idôigényes, sokan közülünk máshová is írnak, alkalmasint olyan helyre is, ahová rendesen megírt anyagok kellenek, nem úgy mint ide :D

És akkor még nem is beszéltem az offline tevékenységeinkrôl :D (vö. sörözés) Szóval az élet zajlik, csak nem annyira látványos.

Mi0 2008.10.03. 18:11:50

"...amúgysem lesz sokáig tartható, ha mindenki képes lesz valamilyen szintű műalkotás létrehozására."

„Olvastam egy magazinban, amikor Picasso meghalt, hogy négyezer mesterművet készített életében, és azt gondoltam: „Hú, én ezt egy nap alatt meg tudom csinálni.” És elkezdtem. És akkor rájöttem: „Hú, négyezer kép elkészítése több időbe telik, mint egy nap.” Ugyanis, ahogy én csinálom, az én technikámmal, igazán azt gondoltam, hogy megcsinálok négyezret naponta.
És mind mestermű lesz, mert mind egyforma. És elkezdtem, és eljutottam ötszázig, és leálltam. Egy napnál tovább tartott, azt hiszem, egy hónapig. Szóval ötszáz egy hónap alatt, az azt jelenti, hogy nyolc hónap alatt tudok négyezer mesterművet elkészíteni, hogy „tér-művész” legyek, megtöltsek tereket, amiről azt gondolom, egyáltalán nem kellene megtölteni. Lehangoló volt rájönni, hogy ilyen sok idő kell hozzá.”

(Andy Warhol: Andy Warhol filozófiája (A-tól B-ig és vissza))

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.03. 19:24:33

Az az igazság, hogy ebből a cikkből az érződik ki, hogy az írójának nincs túl sok lövése sem a kortárs művészet mechanizmusairól, sem igazán a műtárgypiacról.
Csomó felvetése persze közelít és elgondolkodtató, nyilván utánament bizonyos információknak. De körülbelül ennyi.
Szóval ez az írás elég felületes.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.10.03. 23:34:02

gasper,

hm. "A szerző jövőbiztosítási szakértő" asszem ez sokat elárul a szerző kvalitásairól.

egyébiránt a cikk egy vicc. és elég ciki, hogy itt bárki is hivatkozik rá.

tallian.miklos 2008.10.04. 01:13:06

mcs, a szerző valóban befektetési és biztosítási szakértő. Ask Google.

Nem az a lényeg, hogy tud-e mindenki olyat festeni, mint Picasso, vagy akár olyat graffitizni, mind Banksy. Nemnem. Kit érdekel. Az a lényeg, hogy megmarad-e az a mechanizmus, hogy valami néhány mégoly szakértő ítész, vagy akár a közönség szavára milliókat fog érni.

Ez pedig nem fog megmaradni. Látjuk, hogy mennyivel csökkenti a műalkotások jövedelmezőségét az egyszerű reprodukálhatóság - zeneipar, moziipar. Mi lesz akkor, ha még az egyediség avagy a forradalmiság értéke is eltűnik?

Plusz, senkinek nem tűnik fel az a rettenetes abszurditás, hogy bizonyos helyeken az állam hitelekkel tereli a befektetőket a kortársműtárgy-piac felé? Így a kibaszott ingatlan-buborék után ez már önmagában is életveszélyes jel lenne, de ugye egy műalkotás érzéke sokkal könnyebben nullázódik le, mint egy házé, a műalkotást ugyanis nem lehet bontott tégla árában eladni, legrosszabb esetben...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.10.04. 01:46:32

tallian.miklos,

bocsánat, de úgy látom, te sem az ingatlanpiachoz sem a műtárgypiachoz nem konyítasz túl sokat.

az említett írást továbbra is viccnek tartom, a te kommentedet meg inkább nem minősítem.
bár a "rettenetes abszurditás" kifejezés határozottan tetszik. van neki egy olyan fatalista-semmimondó bája.

Gasper · http://tajkep.blog.hu/ 2008.10.04. 08:01:23

kedves tallian.miklos,
elég bulváros dolog Picassora és Banksyre hivatkozni, ugyanis vannak még páran ebben a szakmában.
Ráadásul Banksy extrém és gyakorlatilag egyedülálló eset abban a tekintetben, hogy hogyan lehet a street artból karriert csinálni. Aztán ha megnézed az ürge legújabb melóit, pontosan azt láthatod, hogy a kezdetben nagyon izgalmas társadalomkritikai él -amit ő képviselt- már egy ideje átcsapott nyálas giccsbe. Ergo nincs folytatás.
Azon kívül a műtárgypiac jelentős része nem a bulvár számára is érdeklődésre számot tartó esetekben merül ki. Ahogy fentebb említettem, vannak még jócskán művészek a bulváron túl is, melyeknek igenis megmarad az a gyüjtői köre, akik Nyugaton leginkább a közép-, és felső középosztály értelmiségi rétegéből kerülnek ki.
Persze nehéz manapság Magyarországról elképzelni, hogy nem mindent csak a pénz mozgat. Pedig nem mindent csak a pénz mozgat. Van ott némi kultúra, meg kultúrális orientáció is, amellett a fránya pénz mellett. Még a műkereskedelemben is.
Ezt most becsszóra mondom, mivel valamennyire belekóstoltam a dologba. Az alkotói oldalról.

doktorur 2008.10.04. 08:15:58

mcs: nézd, én vajmi keveset konyítok a dologhoz, és még akár hitelt is adnék az ellenvéleményednek ha írtál volna tényeket. De azt egyetlenegyet sem látok. Személyeskedést annál inkább. Veszekedni minden suttyó tud, ám amennyiben inkább vitázni szeretnél, akkor érvelj!
Szerintem...

tallian.miklos 2008.10.04. 11:03:27

Nem, valóban nem vagyok műtárgypiaci szakértő. De ismerjük már el, hogy a műtárgyak értékét semmi más nem biztosítja, mint az érdeklődők közti konvenció, közmegegyezés, arról, hogy az adott műtárgy értékes. A befektető pedig bízik abban, hogy jövőre még értékesebb lesz.

Ez a közmegegyezés pedig meg tud törni, számtalan okból. Az egyik az eredetiség-reprodukálhatóság témakör. A másik meg az, hogy eleve csökkenni fog a "művész" központi szerepe nemcsak a teljes társadalomban, hanem a műgyűjtő elitben is, és már ez is régesrég elindult.

Glenn Gould a 60-as években azt mondta, hogy igazából mindenkinek kellene egy egyszerűen használható hangvágó szerkezet, amivel össze tudja minden zeneműből a saját maga számára tökéletes verziót rakni.

És tényleg senki nem érzi abszurdnak a modernműtárgy-vásárlási hitelt? Sem kockázatosnak? Mi garantálja, hogy a megvett műtárgy ára majd gyorsabban emelkedik, mint amennyi a kamat? Miért kell az államnak ebbe beleszállnia?

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.10.04. 11:10:03

doktorur,

nos, igazad van. nem veszekedni akartam, csak kiakadtam a kb. metró újság publicisztikája színvonalú cikken.
ennél azért magasabb szokott lenni itt a mérce.

a citált írást most nincs nagy kedvem szétszedni, mert gyakorlatilag újra kéne írni, ahhoz meg idő kéne.

de, hogy ne maradjon tények nélküli a "veszekedésem":

alapvetően, kedves tallian.miklos, a műgyűjtő és a műkincspiac nem foglalkozik reprodukálható termékekkel, nem véletlen, hogy kevés aukciót találsz, hogy metallica cd-ket árvereznek, vagy ben-hur videokazettát.

az átlagos lakásvásárló és az átlagos műtárgy-vásárló között elég szignifikáns különbségek vannak, ismeretben, szakértelemben, pénzügyi és információs ellátottságban, stb.

arról nem is beszélve, hogy a műkincspiacon nem a befektetési szempont a kizárólagos.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.10.04. 11:15:12

"És tényleg senki nem érzi abszurdnak a modernműtárgy-vásárlási hitelt? Sem kockázatosnak? Mi garantálja, hogy a megvett műtárgy ára majd gyorsabban emelkedik, mint amennyi a kamat? Miért kell az államnak ebbe beleszállnia?"

minden hitel kockázatos. minden üzleti terv kockázatos. nyitok egy éttermet hitelből, de nem jönnek a népek, belebukok. ez van.

hány %-os a műkincspiacon a hitelezés aránya? ebből hány % az államilag támogatott? mely államok által? ez összesen a műkincspiac hány %-át érinti? milyen viszonyban van ez az adott ország dgp-jével? hány %-os a műkincspiacon a bedőlt hitelek aránya? miről beszélünk?

doktorur 2008.10.04. 11:20:08

mcs:
rendben. Ám hadd kössek akkor bele abba, amit írsz: pl. a lakáspiacon sem a befektetési szempont a meghatározó. Értem én, hogy a gyûjtôk zöme nem befektetési szándékkal hanem a tulajdonlás vágyának kielégítésére, esetleg esztétikai szempontok alapján vásárol, ám a lakásvásárlók domináns része is a lakhatását kívánja megoldani a vétellel, és nem tôkefelhalmozási sszándék vezérli.

Megmondom ôszintén nem értem. Sem a cikkben vázoltakat, sem az ellenvéleményt. De ez már legyen az én gondom :)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.10.04. 11:24:51

bocsánat a szakaszosért, de ez még aranyos:

"De ismerjük már el, hogy a műtárgyak értékét semmi más nem biztosítja, mint az érdeklődők közti konvenció, közmegegyezés, arról, hogy az adott műtárgy értékes."

ez így van. viszont mindenre igaz. helyettesíts be a mondatba bármit.

illetve a kép teljességéhez hozzátartozik a ritkasági faktor is. én akkor is szeretnék egy picassót, ha 1000 forint lenne. csak sajna sokan vannak így, ezért kapja az meg a képet, aki a licitben eljut 80m$-ig.

azt hiszem ez a közgazdaság:
"De ismerjük már el, hogy a _tárgyak_ értékét semmi más nem biztosítja, mint az érdeklődők közti konvenció, közmegegyezés, arról, hogy az adott _tárgy_ értékes."

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.10.04. 11:29:28

doktorur,

"lakásvásárlók domináns része is a lakhatását kívánja megoldani a vétellel"

nem. ahhoz elég lenne bérelni. aki ingatlant vesz, az befektet. csak ezt úgy teszi, hogy (90%-ban) nem ért hozzá. és főként hitelből.

oké, a magyar gyakorlat kicsit eltér a nyugati trendtől, de nem a magyar rögvalóságról beszélünk elsősorban, ugye?

Úlfhéðinn · http://tinyurl.com/do9ks 2008.10.04. 14:10:16

doktorur 2008.10.03. 16:40:19

"sokan közülünk máshová is írnak, alkalmasint olyan helyre is, ahová rendesen megírt anyagok kellenek, nem úgy mint ide :D"

OK, értem én. Csak a legutóbbi 10-15 post többsége valami nagyon gyenge (az ez után következő is). Általában 1 link, meg 2 mondat semmitmondás. Lassan egy komment hosszabb, mint a post.
Megártott nektek ez a GoldenBlog, gondoltam, hogy így lesz. :/

doktorur 2008.10.04. 14:46:48

Úlfhéðinn: egyszer fenn, egyszer lenn. A Goldenblog meg annyira semmit nem jelent, hogy azt el sem tudom mondani. Nekünk persze sokat, hisz az olvasóink szavaztak be. De ettôl még amatôrök maradtunk. Lelkesedésbôl, meggyôzôdésbôl mondjuk amit mondunk, nekünk a kutya sem fizet. Most ennyi. Holnap meg ... ki tudja?

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása