Autómentes nap, a lelkiismeret-csapda

Carlos77 I 2008.09.21. 12:40

A döntést mindenki aznap reggel meghozza, még mielőtt kilép az előszobájából és nekiindul a napnak: mivel fog aznap célba jutni. Sokan persze a bevett rutin mellett döntenek és elindulnak, úgy és azzal, ahogy mindig. Pedig ez a nap más is lehetne, mint a többi, ki lehetne próbálni más lehetőségeket is a közlekedésre, mert szeptember 22. az Autómentes Nap. 

Lehetőség van a kényelmes és kényszer nélküli fokozatos átállásra, egy alternatíva kipróbálására: a kombinált közlekedésben való gondolkodásra.


Miféle alternatíva? Hogy én a mindennapi kényelmes rutinom ellen tegyek? Majd tesz más… Nekem dolgoznom kell. Az azonban, hogy kinek mi a természetes és megszokott állapot, igencsak relatív; van, akinek mindennapi, folyamatos munkaeszköze az autója; van, aki életstílust csinált a benzin kultuszából; van, aki csupán ingázásra használja A-B pont között. Mert ez tűnik a legrövidebb megoldásnak. Azonban a rendszer egyáltalán nem működik hatékonyan: az állandósult dugók, magas és elpazarolt benzinszámlák, lekésett találkozók, kimaradt munkák és elintézetlen dolgaink után a nap végén mindig másokat okolunk.

Mindenki által ismert problémák ezek, de igazán feltehetjük a kérdést, hogy hogyan kerültünk ebbe a helyzetbe, és miért? Vajon mit nyertünk és mit vesztettünk a közlekedés fejlődésével? Az ezzel foglalkozó szakemberek csinos fogalmakat is kiötlöttek már a fenti jelenségek megnevezésére…

Közlekedésünk csapdája

Tér-csapdának nevezzük azt, amikor a közlekedési eszközök sebességének növekedésével egyre nagyobb távolságokat tehetünk meg, és úgy gondoljuk, hogy ezzel teret nyerünk, egyre több célpontot tudunk megközelíteni. Valójában e helyett csak átrendeztük a korábbi célpontokat, egymástól távoli pontokba koncentráltuk őket, s miközben a közelükbe csörtetünk, kiüresítjük a közvetlen szomszédságunkat, ipari zónává silányítjuk az utcáinkat.

Idő-csapdának nevezzük azt a hitünket, miszerint az egyre nagyobb sebességre képes közlekedési eszközök segítségével időt takarítunk meg. Ezzel szemben társadalmi szinten ugyanannyi időt vagy többet töltünk közlekedéssel, mint korábban, csak a célpontok átrendeződése (kiritkítása, koncentrálása) miatt most már rákényszerülünk, hogy ezt motorizált formában tegyük. Ezalatt ugyanannyi célpontot érünk el, mint korábban.

Az egyén kényszerhelyzetbe kerül. Ha egy adott utazásáról kell döntenie, előnyös számára, ha a gépkocsit választja. Gyorsabban ér oda, mint ha tömegközlekedéssel utazna, ugyanakkor közben választásával rontja a pillanatnyi forgalmi körülményeket. Saját rövidtávú érdeke szerint mindenki racionálisan választ, de közben mindenki rosszul jár. Ez a társadalmi csapda jelensége, ami az irodalomban, mint a "közlegelők tragédiája" vált ismertté.

Úthálózatunk állapota jelenleg siralmas és az elhúzódó, de tovább már nem halogatható felújítások miatt a keresztmetszetek jelentősen leszűkültek. Ha egy jótündér ajándéka révén hirtelen elkészülne minden, akkor is ugyanúgy vesztegelhetnénk a sorokban, mert a használat és kapacitás már régen nincs azonos arányban; a bővítés, a sávszélesítés sem jelent hosszú távú megoldást. (A körgyúrú hatásairól késöbb beszélgetünk.)

Lehetséges, hogy a XXI. század eleje nekünk és a világnak olyan tartós, állandósuló energiaválságot hoz, amely mindenkit kényszerű, hirtelen átállásra kényszerít majd. Most azonban, akár már most hétfőn nem kényszer hatására, hanem saját, felelős döntésedet meghozva kipróbálhatsz egy másik utat. Utat, szó szerint: nyomhatod a gázt, vagy a pedált vagy a leszállásjelző gombot. A Te döntésed lesz.
 
Persze jogosan mondhatjuk: a tömegközlekedés is mostanság betegeskedik a leginkább. Most szenvedi el a legtöbb szidást és sérelmet. Az új paraméterkönyvről sok jót nem lehet mondani, az biztos. Az álltalános tisztasági normáknak sem felelnek meg mindig a jármüvek. Azonban veszekedés helyett értelmes vitával, megoldási lehetőségek felkínálásával, meglehet, többre jutunk...

A tévhitekkel ellentétben a kerékpáros közlekedés igenis lehet a mindennapos munkába járás eszköze. A jelenleg biciklivel közlekedők jelentős része nem andalog össze-vissza, ők is céltudatosan munkahelyre haladnak, szinte biztosan gyorsabban, kiszámítható időn belül, egészségesebben érve a célhoz. A környezettudatosság a cégek által preferált váltás is, amit a közösség és a piac is díjazni fog, ha ezáltal csökkenteni tudja a környezeti terhelést, és ha egy újfajta, minőségi rendszerben gondolkodik. (A kételkedők figyelmébe ajánlom a következőket.)

A Critical Massnak nem célja (bár eszköze) a provokáció, a dugó, a farkasszemezés a felbőszült autósokkal – de ez az egyik leghatásosabb mód a kényes témák felvállalására, kibeszélésére, remény arra, hogy a viszonyokon, és a fő preferenciákon lehet változtatni.
A CM most másmilyen lesz, amolyan igazi „Hardcore Reality Show”: egymásra lesz fektetve több közlekedési forma, fix biztosítás és felvezetés nélkül. Lehet, hogy káoszként fog fortyogni az egész belváros, de legalább megtudjuk, hogy miért, és lehet tippelni, ki fog haladni gyorsabban... Dugó lesz. De hát nem ez van egyébként is nap mint nap?

A tavaszi Föld Napja kapcsán rendezett „vasárnapi-felvonulós” CM-nek csupán a harmadára számítanak a szervezők, de szerintem az egyötöde is elég, mert nem a létszám-demonstráció a cél, hanem az, hogy tudatosítani lehessen, hogy az egyenes, bejáratott utak nem biztos, hogy egyben a legjobbak is. A kombinált közlekedés kifizetődőbb lehet, mint bármi más. 

A szabályok betartásával tüntetünk a szabálytalanságok, nem teljesülő ígéretek, a járdára való kirekesztés és más, helytelen dolgok ellen. Az elfogadásért küzdünk. A gondolat és az alternatíva terjedésének lehetősége érdekében. Egyszerű együttélésért a mindennapokban is.

 Végszó

Természetesen a "szerelmi négyszög", az autós, a bringás, a gyalogos és a városvezetés van a fókuszban. Ez a blog itt arra van mindig, hogy a közéleti problémákat, fontosabb témákat lehetőség szerint anyázásmentes hangnemben megvitassuk, mert ez így jó, és így civilizált. Nem a bringasovinizmus, nem az egymás bunkóságának és a „ki a szabálytalanabb”-nevű társas fórumozás számára szándékozom újabb frontot nyitni. Kérem ezt figyelembe venni, mert most nem az számít, ki hány kerékaggyal közlekedik, csak az, hogy mindenki épségben érjen haza, és az együttélés ne szenvedés és bosszankodás legyen. Mert lehet szeretni ezt a közös helyet, ahol élünk.




(Ajánlott írások)



A Levegő Munkacsoport felmérése a kerékpározás gazdasági hatásairól: itt.
Új KRESZ is ajánlatos olvasmány minden közlekedőnek.

Fleischer Tamás előadása VÁROSI KÖZLEKEDÉSI KÉRDÉSEK EGY KÖRNYEZETBARÁT MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN címmel itt olvasható.


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr56674027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tallian.miklos 2008.09.21. 15:56:16

Azt hiszem, kell írnom egy válaszcikket. :D

Kenguru 2008.09.21. 16:55:54

A Levegő Munkacsoporttal példálózni nem ér.

Ők annyira hitelesek es megbízhatóak mint Veres János és Répássy Róbert együtt.

HaCS 2008.09.21. 18:34:29

Tetszett a poszt!
Ötös!

CrL 2008.09.21. 22:01:47

amúgy ma Londonban épp volt egy nagyobb kerós buli, a konzi főpolgármester programját kötötték össze az olimpiával, kerónépszerűsítéssel és vasárnapi mókával:

www.london.gov.uk/freewheel/

Carlos77 2008.09.21. 23:04:47


Kedves Miklós kollega ide írom második válaszom,hogy a Zindex zajtól mentesen lehessen értelmezni:D

TM-„A tér- és időcsapdával kezdjük. Carlos azt mondja, hogy valójában a modern közlekedés dacára nem járunk be több helyszínt, nem vagyunk mobilabbak, csak célpontjaink messzebb kerültek egymástól, közvetlen környezetünket viszont ezért hanyagoljuk. Az elmélet szerintem mindkét lényeges pontján hibás.”

Városszociológiai elméletek több pilléres dolgok nem írtam le mindent, Fleischer Tamás tér csapdás elméletéből sem, így lehet hogy félreérthető volt.+ Az Szuburbanizációs teendenciák is kimaradt…
- A helyi emberek döntően 55% helyben mozognak, de egyre több átmenő forgalmat kell elszenvedniük saját rovásukra
- A helybeni városközpontok kiüresedtek, lepusztultak, így megnőttek a távolságok amiket a közügyek és mindennapi élethez szükségesek, a megnövekedett távolságok miatt nőt a (áthaladó) forgalom, tovább romolva a helyi infrastruktúrát és a lokális piaci forgalmat . BP nincsenek kerületi városközpontok (egykét külső kivétel amik erősen leromlottak KÖKI), közel sem olyan mint pl London(több város szövete egymásba mindegyik erős központtal)
- A plazás építkezés tovább rontott a helyzeten a „város a városban” típusú épületkomplexumok autós preferencián túl, a városszövetbe nem illeszkednek szervesen ott közvetlen közelükben vákuumot képeznek, vonzásukkal tovább rontják a helyi közlekedést (Aranyvasárnap)

TM„A tömegközlekedésben óriási lehetőségek volnának, ha a szolgáltatás kényelmi és megbízhatósági szintje megközelítené az autós közlekedését.”

Igaz de nem is ez volt a postom fő csapása, ki nem fejtett mellék szállnak tettem be Itt is több kérdés van a feleségem is mindig a tisztátalanságra, van jogosan kiakadva. BKV-nál gond a bliccelés és a be nem fizetés (elmaradó fejlesztés), Járatsűrítések városrészek preferálása, illetve hanyagolása. vagy a P+R helyek kialakítása, szoros kapcsolat kialakítása a MÁV – Volán járatokkal

TM-„Másodszor: Budapest demográfiailag jelentősen eltér a példaképp felhozott külföldi nagyvárosoktól…így a belvárosi részeken ma nagy számú, idős polgár lakik, nem különösebben nagy jómódban. Ők egyáltalán nem biztos, hogy a belváros kerékpárosítását tartják a legégetőbb kérdésnek.”

És ki dolgozik a belvárosi a munkahelyövezetben, irodaházakban,az irányítás, szolgáltatás épületeiben? És hogyan jutnak oda? Az én postom nekik szólt, tegyék le az autójukat a P+R parkolókba, válasszák a tömegközlekedést, ne araszoljanak be a belvárosba , csatlakozzanak cégestül irodástul ha már a kapitalista szerkeret tolnak BaM kampány nekik szól.(Hansznos súly cipelés 80kg mozgatok egy 2t-5t járművel nagyon megérős… Dugódíjat a nem városi autókra…ezt majd késöbb )

TM-„Arra szeretném csak felhívni a figyelmet, hogy ne csináljunk ideológiát a biciklizésből: biciklizzünk azért, mert nekünk kényelmes, fontos, szívünknek kedves, gyors, örömteli, vagy mert bejön a csajoknak. A nagyobb társadalmi haszon nevű absztrakció kedvéért pedig senki, de senki nem fog két kerékre váltani, különösen akkor nem, ha rosszul azonosítjuk az embereket az autókba szegező okokat”

Mint mi jó konziként a népnevelő ideológiát nem szeretjük oké, de hol a határ az értelmes alternatíva és a népnevelős absztrakciók között?
Meddig kell tűrnie egy adott csoportnak a semmibe vevést, a kirekesztés stb… A belvárosban 7km körzetben 30 perc alatt elérhető bármi kétkeréken, de a jelenlegi biciklis infrastruktúra siralmas. MI a CM jelszava? Több bicikli utat, ne sávokat, ne járdára szorítást. Hogyan milyen alapon követelőznek? (ők is adófizető választó polgárok vagy mi a szösz.)

Ha a jogérvényesítésre napjainkban csak a provokatív demonstrációk hatásosak. Sajnos ahhoz megszállott civil emberek kellenek, nem írnám le őket csak azért. mert hangzatosak mert ideológia szagúak. Jó itt nem tudom mi az optimális határ a jó és a cél és az őrület közt de elsőnek fordítok hátat a CM-nek ha úgy alakul ahogy te féled . Az agresszió politikát nem tartom járható útnak sem a ki a szabálytalanabb nevű forumozást. De akkor hogyan?

Carlos77 2008.09.21. 23:43:09

Itt is van ám minden a kommenteknél, legalább a MÁV-tesz egy engedményt

autozz.blog.hu/2008/09/21/hetfon_nem_ulok_autoba_es_te

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása