Gyerekülés-túlszabályozás – avagy a felvilágosodás átka

Tory I 2008.08.20. 13:03

Szigorodik a gyerekülések szabályozása: Az új szabályozás szerint sem a régebbi gyermeküléseket sem az ülésmagasítót nem lehet használni mint korábban. A gyermeküléseken sorozatszámok igazítják el a kedves érdeklődőket és egy bizonyos sorozatszám alatt az üléseket nem lehet forgalomba hozni már – és jövőre használni sem. Az ülésmagasító helyett meg bizonyos helyzetekben kötelező lesz a gyermekülés használata. Az intézkedések az Európai Unió általános elveinek megfelelőek, az ottani szabályozást követik.

Megnyugodhatunk hát?

Érezzük magunkat és gyermekeinket biztonságban, ahogy a gondoskodó állam – a felelőtlen apákon és anyákon túllépve – védi a gyermekek életét?

Nos, nem.

A gyermekülés szabályozás jó példa a túlzott – és nem szándékolt következményekkel terhes – állami szabályozásra. Amely pontosan a védeni kívántaknak, a gyermekeknek okoz nehézségeket. Őket hozza hátrányba.

Hogyan?
 

Nos, erről szól ez a cikk. A javasolt intézkedés jószándékúnak tűnik, de három tényezőn keresztül mégis ártalmas lehet. Nézzük meg ezeket a tényezőket fordított fontossági sorrendben.

1) A végrehajtás gyakorlata nem tűnik optimálisnak. Sokan vehettek, és a kommentárok szerint vettek is, akár idén is, a szabályoknak nem megfelelő gyermekülést. Biztos rá akarjuk kényszeríteni ezeket a családokat arra, hogy az idei gyerekülést kidobják és újat vegyenek? (Ne számoljuk az igeneket az üléseket gyártó cégek részvényeseitől, ha lehet:) Nem lehet az új szabályok esetében először az elosztóhálózatból kitenni a nem szabályos üléseket? Nem olcsóbb néhány forgalmazóval beszélni, mint másfélmillió családot okosítani a gyártási számokról? Nem lehetne néhány év múlva, amikor a gyermekek már garantáltan kinőtték őket betiltani a (már tényleg) régi üléseket?
 

A praktikus végrehajtás azonban messze nem a fő gond. A fentieket lehet orvosolni, de egyáltalán nem biztos, hogy ezzel együtt is nagyobb biztonságban lesznek a gyermekek:

2) Az intézkedés közvetlen hatása nem feltétlenül pozitív, mert a gyerekülések biztonsági szerepe – finoman szólva – eltúlzott, főleg az ülésmagasító és az egyszerű biztonsági öv kombinációhoz képest. Steve Levitt szerint kétéves kor felett a biztonsági öv magasítóval önmagában kicsit biztonságosabb is mint a gyerekülés. (Kétéves kor alatt nyilvánvalóan nem.) Sőt, a biztonsági öv olyan jól teljesített a törésteszten, hogy lehetne akár gyerekülésként is árulni biztonsági szempontból. Érdemes talán meg is nézni az előadását:


Az ülésmagasítótól függetlenül a gyerekülések cseréje lehetne hatásos. Lehet, hogy az újabb gyerekülés jobb és biztonságosabb. Nincs bizonyíték rá, de tegyük fel. Akárcsak a Mercedes a Trabantnál. Erre még bizonyíték is van. Mégsem kell minden Trabantot Mercedes-re lecserélni, ugye? De ez már a következő ponthoz vezet.

3) A legkomolyabb gond a szabályozással persze, hogy közvetett hatása egyértelműen negatív. Hogy ezt megértsük, vázoljuk fel a gyermeknevelés problémáját egy kicsit absztraktabban. A felelősségteljes szülők egy optimalizációs feladat előtt állnak. Korlátos erőforrásokkal, korlátozott mennyiségű pénzből és időből kell a – a saját értékrendszerüknek megfelelően - lehető legjobban felnevelniük gyermekeiket.
 

Bizonyos esetekben dönteniük kell olcsóbb, és rosszabb minőségű szolgáltatások vagy áruk mellett. Lehet például, hogy nem márkás farmert vesznek. Más esetekben kevésbé biztonságos megoldást választanak. Mondjuk használt Suzukit vesznek vadonatúj S osztályú Mercedes helyett. Kétségkívül kompromisszum biztonsági (és presztízs) szempontból. És meglepően gyakran kalkulált kockázatot vállalnak, amikor életveszélyes helyekre, mondjuk sítáborba, küldik a csemetéket.

Ez utóbbi két pontot érdemes hangsúlyozni, amikor szalondemagógok a „gyerek biztonsága mindennél fontosabb” típusú érvekkel jönnek. Mert nem fontosabb mindennél. Sítábor. Vizitúra. Mind veszélyes – mégis elengedjük, elvisszük a gyerekeket. Mint ahogy magunknak sem vesszük meg a legbiztonságosabb autót. Hanem bizony józan kompromisszumot kötünk…

A fenti komplex optimalizációs feladatnak egyik, de - Steve Levitt előadásból is talán világosan láthatóan - nem a leglényegesebb eleme a biztonsági gyermekülés kiválasztása. Amikor az állam szigorúbb biztonsági szabályokat alkot, akkor ezt az optimalizációt szorítja korlátok közé. Lehetséges, hogy egy szerényebb család kénytelen százezezer forintos nagyságrendben új biztonsági gyereküléseket vásárolni a tizenötéves Trabantba. Egészen biztos nem optimális befektetés. És persze nemcsak a szegényebbeknek nem jó ez. Kinek hiányzik több tízezer forintos kiadás értékelhető biztonsági növekmény nélkül? Senkinek, gondolom. Csak van ahol jobban elfér.

Ki jár jól? Az ülés gyártója természetesen. És a felvilágosodott, „boldoggá-teszem-a-népet-ha-bele-is-döglik” mentalitású felvilágosodott szabályozó. Aki élvezi, hogy mások helyett mások sorsáról dönthet.

Ki a vesztes? Az egyszerű törvénytisztelő állampolgár, akit felesleges és/vagy ostoba kiadásra kényszerítenek. És természetesen a gyermek, akinek a szabályozó szeszélye folytán kevesebb más hasznos, de költséges lehetősége lesz. A kicserélt gyerekülésből a sarokban ugye nem lesz angolóra.

A gyerekülés szabályozás jó ürügy is észrevenni a túlszabályozás forrását: a felvilágosult elitizmust. A felvilágosodás óta létezik egy megalázó (de téves) kép az úgynevezett egyszerű népről. Eszerint a nép ostoba, buta és szerencsétlen. Egyes nagyon felvilágosodottak szerint ópiuma is van neki – olyannyira ostoba. Ezt a népét vezetni kell, mint ökröt a vályúhoz. És meg kell neki mondani mit ehet, ihat – vagy éppen milyen gyerekülést használhat, mert magától nem tudja. No, ez az a kép, ami nem hajlandó felelősségteljes döntéshozóként látni a szülőket.

Pedig nem buták az emberek. Dolgoznak, gondolkodnak és döntenek. Néha jól, néha rosszul. De mindig viselik a következményeit. Ők, és nem más. A gyerekülés kapcsán nem tűnik jogosnak a kormányzati aggodalom a felelőtlen családokról. Az átlagos magyar család erején felül is költ a gyermekek biztonságára. Mert fontos neki. Jól átgondolja azt is, ha kockázatot vállal: ha síelni küldi a gyermeket, vagy ha éppen nem vadonatúj S Mercit vesz. Miért kell ebbe beleszólni? Kinek jó ez?


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr7623962

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Biztonsági gyerekülés használatára vonatkozó szabályok 2018.07.24. 11:54:24

A biztonsági gyerekülés használatára vonatkozó részletes szabályokat a KRESZ-ben találhatjuk meg. A KRESZ részletesen tartalmazza (48. § (7) bekezdés), hogy mikor és milyen körülmények között kell használni a biztonsági gyerekülést, valamint azt is, ho…

Trackback: JOGIQ 2009.05.30. 14:11:53

Biztonsági gyermekülésA gyermekek a közlekedésben rendkívüli nagy veszélynek vannak kitéve. Ezért került még jóval korábban bevezetésre, hogy ha gyermeket akar valaki szállítani gépkocsiban, akkor a kicsit csak biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni. A.…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.08.20. 14:01:58

Konkrét tárgyi tévedésre lehet, hogy nem kéne alapozni egy posztot...

Sajnos nem tudom most megnézni a linkelt videót, ezért előre is bocs, ha tévednék.
De ezt azért át kéne futnotok előtte:
www.adac.de/Tests/Kindersicherung/Kindersitze/default.asp
www.adac.de/Tests/Kindersicherung/Kindersitze/archiv.asp?ComponentID=147766&SourcePageID=147654#
www.adac.de/Tests/Kindersicherung/Kindersitze/Kindersitze_2004/iwh_sunny_touring.asp?ComponentID=105331&SourcePageID=148555
(a legutolsó az ülésmagasító)

Az nép eccerű gyermeke meg igenis hülye.
Pl. inkább vesz alufelnit és metálfényt ESP helyett. Amivel nem csak magát, hanem a szembejövőt is veszélyezteti.
Szóval ha pl. az állam az új autókba kötelezővé teszi az ESP-t (aminek az ára a tömegesebb termelés hatására eleve olcsóbb lesz), szvsz helyesen jár el.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.08.20. 14:23:28

az örök dilemma: a szabadság és szemben a mások szabadságának korlátozása.

nyilvánvaló, hogy a pógár vehet magának trabit, mert avval főleg a saját életét veszélyezteti
az is nyilvánvaló, hogy a kiskorú pógár életét a szülők esetleges ostobasága miatt valakinek védeni kell. erre való a gyerekülés.

a szabályozás magyar és eus joggyakorlat szerint sziszifuszi és rosszul bevezetett, de ettől függetlenül érteni vélem az elvi hátterét a döntésnek.

bizony a gyerekeket néha meg kell védeni a saját szüleiktől is, akár az angolóra rovására is. (mellesleg a használt gyerekülést el is lehet adni) hiszen angolul tanulhat később is, de a leszakadt láb nem nő vissza könnyen.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.08.20. 14:30:34

Konkrétan nem tudom, hogy jobb-e az egyik gyerekülés, mint a másik, talán tényleg túlzott a beavatkozás és a bevezetés módja is szerencsétlen, de semmiképpen nem értek egyet azzal, hogy ideológia kérdésre vezessük vissza.

"A felvilágosodás óta létezik egy megalázó (de téves) kép az úgynevezett egyszerű népről."
Ez a tévedés, ugyanis nem a felvilágosodás óta létezik. "Panem et circenses", mondaná az egyszeri patricíus. Vagy miért is van a pápának pásztorbotja?
A népet mindig is hülyének nézték és nem is ok nélkül. A nép hülye. Nem kicsit, nagyon. Én például igen komoly pénzeket veszítettem a mostani sub-prime válság miatt (tömeges irracionális pénzügyi magatartás)...
(durván megfogalmazva: w.blog.hu/2006/11/14/hitel_alma )

Edömér 2008.08.20. 15:40:12

mcs
És kinek adod el a használt gyerekülést? Ugye azért lett felesleges, mert az Európai Unió országaiban nem lehet használni...
És nem a gyerekülés ellen, hanem a túlszabályozás ellen szólt a bejegyzés

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2008.08.20. 15:48:57

A bejegyzés 100%-ig igaz, a következtetés viszont részben téves. A nép birka, viszont nem kell megvédeni önmagától. Éljen a darwini evolúció.
Mielőtt bárki nekemesne, előbb azt kellene elérni hogy minden gyerek gyerekülésben utazzon, majd ha ez maradéktalanul teljesült, lehet a betűkön meg számokon rugózni. A KFF-et is el kell kergetni a picsába, meg azt is aki ezt az egészet kitalálta.

pause 2008.08.20. 16:02:06

esigy megallit a rendor es kiszedeti velem a kolkot a gyerekulesbol es beurhzik a kozpontba hogyez a sorozatszam jo-e vagy nem?
wtf

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2008.08.20. 16:04:02

na igen, ahogy Karma mondja, vagy állami paternalizmus, vagy szociáldarwinizmus. A konzik az utóbbihoz állnak közelebb. Ez nem is volna baj, csak nem vallják be.

Gazsika 2008.08.20. 16:10:10

És még csodálkoznak, hogy nem veszek autót és nem lesz több gyermekem...

heliox 2008.08.20. 16:10:46

mcs: A használt gyerekülést, ami helyett a szabályok miatt újatt kellett venni, mert már nem használható, kinek lehet eladni? Ki fogja megvenni és mire fogja használni? Mert autóba, gyerekülésnek nem használható. Akkor meg?

A. B. Normal 2008.08.20. 16:13:29

jó cikk, gyorsan írd át: szeszéLYe

Pista Bácsi 2008.08.20. 16:20:54

Azé' ezt nem értem...

Mi van azzal, akinek kocsira sincs pénze és a gyereke békávéval jár iskolába? A BKV buszokban nincs se gyerekülés, se biztonsági öv, aztán mégis túlélik valahogy a kölkök az iskolás kort.

Szerintem gyerekülés (meg ülésmagasító) csak városon kívül használ, városon belül a kis sebesség miatt felesleges. Ha meg a villamos köszön be oldalról, akkor a gyerekülés se sokat segít a baleseti sebész dolgán...

(Ha valaki szerint városon belül is veszélyes gyerekülés nélkül közlekedni, akkor azt is magyarázza el az illető, hogy a békávé buszon miért nem kell, a saját buszlimuzinba meg miért kötelező!!!)

szanna 2008.08.20. 16:24:47

A porontyon is megy ugyanez a téma. 10-ből 9-szer, amikor azon problémáztak, hohy a mostanában vett ülést ki kell dobni, kiderült, hogy csak rossz számot néztek meg (Pl. az E betű melletti számot, ami országkód, és nincs köze a használhatósághoz). Valószínüleg igen kicsi az a réteg, akit a fenti probléma érint. A mi lányunknak használt ülést vettünk 2 éve, és használható lesz a szigorúbb szabályok mellett is.

A 10-ből 9-szer óvatos becslés volt részemről, mert utólag nem számoltam meg az érintett kommenteket. Nem emlékszem arra, hogy ténylegesen egy kommentező is jelezte volna, hogy nekik biza cserélni kell.

Machiavelli 2008.08.20. 16:33:32

Ha az állam annyira óvni kivánja a gyerekeket, akkor szíveskedjen áldozni erre a célra.
1. Legyen használható tömegközlekedés. ( A falvakból az optimalizált tömegközlekedésnek hála dolgozni sem lehet bejárni, csak autóval)

2. Legyen olcsó(bb) gyerekülés.

3. Legyen olcsóbb a családnak szánt autó.

Akkor hajlandó vagyok elfogadni, hogy az államot tényleg a jövendő állampolgárai biztonsága vezérli.

Már leírtam. Annyira védjük a ygerekeinket, hogy megóvjuk a születés kínjától és a halál fájdalmától is. Magyarán nem adunk esélyt neki. Egy átlagos ötszemélyes autóba nem fér el három "szabályos " gyerekülés. Maradnak a hétszemélyes egyterűek, ami lehetetlenné teszi, hogy egy átlagos család megvegye.
Azt ne mondja nekem senki, hogy csak az alkalmas 3 gyerek nevelésére, aki képes megfizetni egy 5-7 milliós autót is, az meg legyen már minimum, hogy gyereket vállalni nem jelent egyet a mélyszegénységgel!

Én rosszindulatú vagyok, de nem bírok elszakadni a gondolattól, hogy ezt az egészet a pénzbehajtás motiválja, ahogyan a lejárt szavatosságú eü. dobozok felfedezését. Teljesen életszerű, hogy ugye mennyire fontos dolog, egy balesetnél az eü. doboz....

Mirko 2008.08.20. 16:34:30

Számomra ez a gyerekülés-mizéria inkább az EU (és áttételesen a mindig éltanuló, de inkább stréber Magyarország) minden értelmetlen ökörséget mikrométer pontossággal kijelölő, a valódi problémákat, megoldandó feladatokat pedig mérföldekről elkerülő attitűdjét fejezi ki.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.08.20. 16:41:41

"A használt gyerekülést, ami helyett a szabályok miatt újatt kellett venni, mert már nem használható, kinek lehet eladni?"
Ez bevezetési hiányosság. Nem a szándék esetleges hibáját mutatja.

"Szerintem gyerekülés (meg ülésmagasító) csak városon kívül használ, városon belül a kis sebesség miatt felesleges."
50-nel való frontális ütközést se él túl egy gyerek.

"Ha valaki szerint városon belül is veszélyes gyerekülés nélkül közlekedni, akkor azt is magyarázza el az illető, hogy a békávé buszon miért nem kell, a saját buszlimuzinba meg miért kötelező!!!"
A busz üresen is 12-15 tonna és ritkán használja ki megengedett sebességet. Lényegesen kisebb gyorsulások lépnek fel ütközéskor, illetve nem repülsz ki belőle előre.

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.08.20. 16:43:07

Pista Bácsi 2008.08.20. 16:20:54

basszus, látszik, hogy a fizika nem érettségi tárgy...
Azért nem kell öv, mert a busz nehéz. Másrészt a buszvezetők tudnak vezetni.

Régi Suzukiban egyébként simán meghalhatsz egy 40km/órás ütközésnél, még akkor is, ha be vagy kötve.

suo tempore 2008.08.20. 16:44:23

ezek beleközöttek az uborka görbületébe is, mérne ebbe ne kötnének bele? szerencsére az uborkák rendszabályozásáról nemrégiben lemondtak

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2008.08.20. 16:46:41

Ezt értem.
De.
Az EU-ban 1995 óta nem gyárthatók olyan gyerekülések, amik nem felelnek meg annak a szabványnak, aminek most meg kell felelni.
Ezek szerint 2004 óta nálunk se.
Tehát a cserélendő gyerekülés
- 13 évnél régebbi és az EU-ban készült, hááát, egy gyereküléstől szép kor :), vagy
- 4 évnél régebbi és itthon vagy EU-n kívül készült, de itthon nem készül túl sok gyerekülés, a legtöbb az EU-ból jött
- gagyi.

Amúgy ülésmagasító használható, csak nem az olyan, ami két mozdulattól szétporlik a gyerek alatt:

"Nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva – amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik – teljes gyermekbiztonsági rendszert képez."

Tehát vagy a gyereket kötöd be az övvel, vagy a cuccot rögzíted vele. Népiesen: vagy gyerekülés, vagy ülésmagasító.

WNS 2008.08.20. 16:47:56

Korrekt blog, itt megint tetten érhető a biztonsági ülést gyártó cégek lobbitevékenysége.

Azzal nincsen gondom, hogy szigorítanak a szabályokon, és egy idő után már nem lehet bizonyos specifikációknak megfelelő üléseket árulni.

Amivel gondom van az, hogy a bizonyos specifikációknak megfelelő üléseket ne is lehessen használni. Ilyen alapon egy új EURO környezetvédelmi kategória bevezetése esetén is elő lehetne írni, hogy az összes ezeknek nem megfelelő modellt le kell selejtezni. Így aztán cserélődne a géppark rendesen.

Álszent az a magyarázat, hogy a régi ülések betiltására azért van szükség, mert a gyerekek veszélyeztetve vannak. Ugyanis a gyerekek esélye egy baleset megúszására nem csak és nem elsősorban az üléstől, hanem az autó típusától függ. (Természetesen az emberi tényezőkről ne beszéljünk.) Azaz egy csoda-gyerekülés egy Trabiban vélhetően kevésbé hatásos, mint egy konvencionális gyerekülés egy Volvóban.

Arról sem feledkezzünk meg, hogy egy gyerekhez általában nem csak egy ülés tartozik. Esetleg lehet a családban két jármű, de gyakoribb eset, hogy a nagyszülők autójában is van gyerekülés, merthogy ezen ülések ki-berakosgatása sokszor nem köbbyű. Egy ilyen ülés tipikusan több 1o.ooo Ft is lehet. Egy háromgyerekes család esetén tehát csak gyerekülésekben 1oo.ooo Ft feletti pénz ül, ez természetesen azonnal elvész (hiszen a nem szabványos ülés forgalomképtelenné válik.) Nagyobb gond, hogy pont a szegényebb családokban van olyan gyerekülés, amely helyett újat kell venni. Mivel a használt piacon jellemzően kevés az új specifikációknak megfelelő ülés lesz, emiatt pont olyan réteget fog sujtani ez a döntés, akit legkevésbé kellene.

Szóval itt a más farkával való csalánverés tipikus esete forog fenn. Normálisan a határidőt kitolnák 2o14-ig, addig a régi ülések úgyis nullára amortizálódnak.

sertésmájkrém 2008.08.20. 17:09:45

Lord Valdez, sajnálom de te vagy a hülye, ha nem láttad előre a válságot. Könnyebb irracionalitásra vezetni vissza a dolgokat mint hogy belásd hülye voltál ez tiszta sor. Ennyi meg egy bambi. Ezt vagy belátod és elgondolkodsz rajta, vagy még többet fogsz veszíteni.

refuse/resist!
Ezzel most kva sokat mondtál, meghalhatsz bármelyik új egyhelyben álló suv-ban is. Nyertem?

Pista Bácsi 2008.08.20. 17:17:12

Lord_Valdez!

"A busz üresen is 12-15 tonna és ritkán használja ki megengedett sebességet. Lényegesen kisebb gyorsulások lépnek fel ütközéskor, illetve nem repülsz ki belőle előre."

Ne mond már nekem, hogy a BKV buszok nem mennek 50 km/ó sebességgel!!! Városban annyi a megengedett sebesség, biza kihasználják!

Miért lép fel kisebb gyorsulás (bár szerintem nem gyorsulás lép fel, hanem lassulás /jól mondom, Refuse/Resist ???/) ha egy busz ütközik mondjuk egy másik busszal/teherautóval, mintha egy Suzuki ütközik Suzukival ?!?!

Pista Bácsi 2008.08.20. 17:23:22

refuse/resist! ·

"basszus, látszik, hogy a fizika nem érettségi tárgy...
Azért nem kell öv, mert a busz nehéz. Másrészt a buszvezetők tudnak vezetni."

A buszvezetők tudnak vezetni, csak éppen 300-400 órát vezetnek a három állásukban (BKV, Volán, meg a maszek), szóval tök fáradtak. Egyáltalán nem vagy nagyobb biztonságban egy buszvezető mellett, mintha feleséged vezet!

Érettségeiztem fizikából (sőt szigorlatoztam is), de nem látom a biztonságot nagyobbnak attól, hogy egy jármű nehéz.

Mi van ha a nehéz jármű másik nehéz járművel ütkozik ?!?!

Pech ?!?!

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.08.20. 17:38:43

Pista Bácsi 2008.08.20. 17:23:22

Akkor meg elővesszük a statisztikát :)
Kicsi az esélye, hogy 3 tonnásnál nagyobb valamivel ütközzön.
Ha mégis, akkor tényleg pech.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2008.08.20. 17:45:49

"Lord Valdez, sajnálom de te vagy a hülye, ha nem láttad előre a válságot. Könnyebb irracionalitásra vezetni vissza a dolgokat mint hogy belásd hülye voltál ez tiszta sor. Ennyi meg egy bambi. Ezt vagy belátod és elgondolkodsz rajta, vagy még többet fogsz veszíteni."
Meglehet, hogy hülye vagyok és nem is kellőképp előrelátó (,bár egy globális részvénypiaci visszaesést nem könnyű kivédeni, nálam nagyobb koponyáknak sem sikerült), de a piacgazdaságban időnként előfordulnak buborékok, amiknek pontosan az irracionális viselkedés az oka.

Pista Bácsi
Éjszaka tényleg sokszor mennek, mint a meszes. A lassulás fizikai értelemben gyorsulás. Newton második törvényéből adódik. Ugyanakkor erő hat A és B járműre. Az erő osztva a tömeggel szolgáltatja a gyorsulást.
Valóságban persze a két autó nem pontszerű, ideális merev test, de még ez a szerencse is.

"Mi van ha a nehéz jármű másik nehéz járművel ütkozik ?!?!"
Ekkor természetesen semmi. Az tényleg pech, de még mindig jobb, mint egy kicsi járműben ülve átélni. Szóval a Kispolski - Kamaz meccset, mindig a Kamaz nyeri.

Pista Bácsi 2008.08.20. 17:56:24

refuse/resist!

"Akkor meg elővesszük a statisztikát :)
Kicsi az esélye, hogy 3 tonnásnál nagyobb valamivel ütközzön.
Ha mégis, akkor tényleg pech."

Ha megnézed a statisztikát, akkor a légiközlekedés a legbiztonságosabb közlekedési forma. Ennek ellenére minden üléshez van biztonsági öv /sőt, meg is követelik, hogy bekösd/!

Szerinted akkor ott is felesleges a biztonsági öv, mert a statisztikája jó a légiközlekedésnek?

Pista Bácsi 2008.08.20. 18:03:24

Lord_Valdez !

" A lassulás fizikai értelemben gyorsulás."

Ha ezt én mondtam volna, akkor refuse/resist halálra értekezte volna magát arról, hogy attól, hogy valamit ugyanazzal a képlettel számolunk ki, attól még messze nem ugyanaz.

Szerinted, ha elejtek egy golyót, az gyorsul, vagy lassul?

Aztán, ha leér a földre, akkor lassul, vagy gyorsul?!?! Mert szerinted ekkor gyorsul :-)))

refuse/resist! · http://torzskocsma.blog.hu 2008.08.20. 18:10:08

"Ha ezt én mondtam volna, akkor refuse/resist halálra értekezte volna magát arról, hogy attól"
:D:D nem.
off: Egyébként kend a fénycsőizzítós-elektrontekergetős Pista bácsi?

"Szerinted akkor ott is felesleges a biztonsági öv, mert a statisztikája jó a légiközlekedésnek?"
Szerintem igen. Legfeljebb a rázósabb leszállásoknál látom értelmét. De ez már asszem nagyon eltér az eredeti témától.

Bütyök 2008.08.20. 18:11:24

én személyesen is ismerek olyan szülőket, akik berakják a gyereket az ülésbe, azután nem kötik be, mert a gyerek "nem viseli el", kikapcsolja magát stb.
talán egy kis felvilágosító tevékenység többet érne, mint ez a rendelkezés
mert aki a régi tipusúba nem kötötte be a gyereket, az az újba sem fogja

Régimódi 2008.08.20. 18:29:46

Szerintem is valami gyerekülésgyártó keze (pénze) van a dologban.

Mert akkor a közlekedésbiztonság angyalai eddig hazudtak? Nem is olyan biztonságosak a mostani ülések, mint igérték? Egy gyerekülés az eddigieknél kevésbbé csökkenti a sérülés kockázatát, ha néhány paramétert átírnak a szabályrendszerben?

Kedves döntéshozók és előkészítők! Önök segget csinálnak a szájukból. Mert most a gyerekem pont az Önök által eddig jónak minősített ülésben utazik. Esetleg meg tetszettek gondolni magukat? Lejárt a korábbi döntéseik szavatossága?
Engem - jó néhány szabálykövető autóstársammal és egyben felelősségteljes apával egyetemben - Önök eddig becsaptak. A bolondját járatták velünk. Elhitették, hogy a gyerekünk biztonságban van ott hátul. Pedig nem!

Vagy sunyi módon újabb pénzbeszedési lehetőséget tetszettek találni?
Ez is egy olyan bomba üzletnek látszik, mint a zéró toleranciás objektív felelősséges szerencsejáték?

Arra kell gondolnom, hogy az objektív felelősség elvének fényes eredményeket és zsíros közigazgatási bírságokat eredményező bevezetése nem is csökkenti a gyerekemre az autómban leselkedő veszélyt???
Nem is javul a közlekedésbiztonság???
Vagy esetleg több bevételt terveztek és nem jött be?
Vagy esetleg az derült ki, hogy épp a szeleburdi és felelőtlen apukák és anyukák a legmegzabolázhatatlanabbak, akiknek mit se számít a több tízezres bírság, az újratervezett büntetőpont rendszer, csak száguldoznak az ócska ülésekbe szíjazott gyerekeikkel?
Nahát!

Nem találok sehol se utalást arra, hogy tetszettek-e tiltakozni akkor, amikor az országgyűlés - ahelyett, hogy szigorította volna a feltételeket - úgy döntött, hogy már általános iskolai végzettség sem szükséges a jogosítvány megszerzéséhez? Na például, ha akkor okosabbak, elevenebbek, jobban hallatják a hangjukat, stb., tán kicsit biztonságosabban és kulturáltabban közlekedhetnénk mindannyian, gyerekünk is átvészelné ezeket a nehéz időket a mostani "elég-biztonságos" gyerekülésében.

Persze, akkor mivel tudnák igazolni saját működésük áldásosságát, nélkülözhetetlenségét, mást ne mondjak: pótolhatatlanságát?

És nem utolsó sorban: tetszenének már jogharmonizálni valami olyan eus szabály viszonylatában, ami úgy teszi jogokat/kötelességeket/szabályzókat és a szimpla hétköznapi életet is kicsit eu komformabbá, hogy nem veri újabb adminisztratív költségekbe kicsi hazánk büszke eu-polgárait?

pg2 2008.08.20. 18:43:44

Olyan szép ez a fizikaóra, csak hát a cikk a túlszabályozást vette célba. Ami egyébként tényleg nyomi dolog: 1. elküldöm a gyereket másik városba vonattal, rokonhoz, ismerőshöz, aki nem megy ki elé, mert azért az évi két-három alkalomért nyilván nem fog kiadni 10e-ket (növesszünk egy ülést a gyerek hátára); 2. mehet taxival, eddig még egy sem mondta, hogy almás, mert nincs gyerekülése, de még az övet sem köttetik be, még ha rákérdezel sem -- pedig nem 10-12 tonna; 3. a távolsági buszokon, vonatokon sincs biztonsági öv, pedig ott nem 50 km/h a max. 4. Arról már ne is beszéljünk, hogy az, amiben a kórházból hazavitted, nem lesz jó az iskolába hurcoláshoz...
Igenis, paternalista szemlélet. Különben is, sztem pont visszafelé sül el. Gondolhatják azt a szülők: minden előírásnak megfeleltünk, maximális biztonságban vagyunk, hát nyomjuk neki, ami belefér. Sokkal többre mennénk a veszélyekre való figyelmeztetéssel.

Az igazi Trebics 2008.08.20. 18:43:59

Túl van lihegve az egész.

2004. óta gyakorlatilag csak az új szabályozásnak megfelelő gyerekülések kaphatóak. (Aki kínai piacon vesz ilyen terméket az meg is érdemli).

Pontos statisztikák nem tudom készültek-e egyáltlán, saját ismeretségi körömben senki sincs, akinek cserélnie kéne.

Arra meg végképp nem tudok mit mondani, ha valaki csak 5-7 milliós autóban tud szállítani 3 gyereket, és számára a 3-4 éves, 1,5-2 milliós megfelelő méretű használt autó a mélyszegénységet jelenti.

phaidros 2008.08.20. 18:52:08

Tényleg, vajon mi van akkor, ha taxiban viszel gyereket? A taxikra nem vonatkozik? És ha igen, ki a hibás, a sofőr? És ha igen, akkor gyerekesek ne taxizzanak?

Régimódi,
kicsit lemaradtam. Nem kell érettségi a jogosítványhoz? :o S ez is az EU-konformitás jegyében?

hcrules 2008.08.20. 18:55:00

Életkoromból adódóan engem még nem nagyon érint ez a kérdés. De a gyerekülés használata csak korhoz van kötve, vagy magasság, súly, stb.?

Machiavelli 2008.08.20. 18:58:49

Az igazi Trebicsnek!

Gyere ki a kormány hátuljából és olvasd el még egyszer:
Egy átlagos 5 személyes autóba, még egy középkategóriás Skoda Oktáviába sem fér be egymás mellé három szabályos gyerekülés.
Tehát a 2-3 milliós autókba nem ülhet be nagycsalád. Ilyen egyterűekből 1,5 milliós már nagyon lepusztult, ami bármikor otthagyhat az út szélén a három kicsivel...

Machiavelli 2008.08.20. 19:01:44

phaidros!
Bizony, az autógyártók érdeke, hogy ezek minél többen autóba üljenek és minél több autót törjenek össze.
Ez a mocskos kormány pedig kiszolgálja az érdekeiket!

Bütyök 2008.08.20. 19:02:23

phaidros,
nem érettségi, általános iskola

Machiavelli 2008.08.20. 19:17:18

Egyébként valaki mesélje el nekem, hogy a kétéves gyerekemet, hogy azt a gyerekülést, amelyiket tavaly vásároltam egy TESCO áruházban, vagyis teljesen EU konform, hogyan tudom megakadályozni, hogy kikapcsolja a biztonsági övet menetközben?

huta9020 2008.08.20. 19:43:53

Gyerekülés ide, gyerekülés oda, nap, mint nap látok gyereket állni a két első ülésbe kapaszkodva középen. Miről beszélünk?

A felelősségteljes magatartást nem lehet tanítani, de kényszeríteni sem lehet rá az embereket. Szomorú...

Azt kell az államnak megakadályozni, hogy akik akarnak pénzt szánni a gyerek biztonságára, azokat ne tudják a csalók becsapni vagyis ne lehessen eladni a célra alkalmatlan vacakokat. De ennek nem az a módja, hogy a vásárlást teszik kötelezővé.

olgi · http://sites.google.com/site/utolsoidok/ 2008.08.20. 20:05:28

Machiavelli, vidd vissza a gyerekülést - nem alkalmas arra, amire készítették... ha nem cserélik, fogyasztóvédelem.

GergőÁron (törölt) 2008.08.20. 20:07:03

Pista Bácsi 2008.08.20. 16:20:54

mert a buszsofőr jól tud vezetni, 50nél ritkán megy gyorsabban, és a 13tonnás IK280 eleve biztonságosabb is egy koccanásnál, te viszont nem vagy profi sofőr vagy, és ha 90nel elszállsz a kanyarban, akkor fossá gyűrődik a buszlimuzinod is.

Másképp szólva, mert statiszutika szerint is felesleges.
Vesd szépen össze, hogy évente hány kölök nyiffan ki bkv buszban utasként, és hány a családi kocsi ülésében.

GergőÁron (törölt) 2008.08.20. 20:12:07

Machiavelli 2008.08.20. 18:58:49

használt Dacia Logan MCV?
de akár új?

Jaaa, de az dácsia! szar román! legalább egy pikasszó kell, kétlitere motorral, mert mit szól mjad a szomszéd? és különbenis, egynégyes motorral nem tudok majd előzni, büntetni, pfff....

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.20. 20:32:22

GergőÁron

"Vesd szépen össze, hogy évente hány kölök nyiffan ki bkv buszban utasként, és hány a családi kocsi ülésében."

Pörböly

boldiii 2008.08.20. 20:35:59

Taxiban nem kötelező a gyerekülés. Sőt, még asszem a sofőrnek sem kötelező bekötnie magát. Ne kérdezzétek, hogy miért.

Mindenesetre én sem értem a lázongást, régen nem gyártanak már olyan gyereküléseket, amik mostantól tiltottak lesznek. És noha egy jobb gyerekülés akár 80 rugó is lehet, de sok jó és olcsóbb van, meg olyan használt is, ami most is szabályos lesz még.

Nem utolsó sorban, a média kapta fel ezt a rendőr majd megbüntet témát, de a rendőrök sem hiszem, hogy ott fogják kiszerelni az ülést matricákat kutatva.

Az nem háborítja fel az embereket, hogy manapság kötelező ABS-t szerelni a kocsikba, pár év múlva meg kipörgésgátlót/stabilizátort/vészfékasszisztenst is, és ezért drágább lesz?

Esetleg lehetne egy "vettem egy kocsit aztán a szemét folyamatosan sípol, ha nem kötöm be magam".


ui. Ha valaki gyerekülését az USÁban vette, akkor viszont már eddig is bajban lehetett!

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.20. 20:44:03

totalcar.hu/magazin/kozelet/gyerekules/

Itten van egy statisztika arról, hogy kell-e a gyerekülés vagy sem, hogy az a gondoskodó állam, amelyik gonosz módon szabályozni akarja a polgár minden lépését milyen felesleges és zsarnoki népsanyargatást nyomat...

1990-ben még 107 gyermek halt meg közúti balesetben és 3 740 gyermek sérült meg. A 2000-es évekre ezek a számok jelentősen csökkentek:

2006-ban pl 2.375 gyerek sérült 43 halálosan. Ebből 27 volt utas.

Szabályozatlanság:szabályozás=107:43 úgy, hogy az mind az autók száma, mind a megtett távolság eközben nőtt.

vadorka 2008.08.20. 20:52:06

"Lehetséges, hogy egy szerényebb család kénytelen százezezer forintos nagyságrendben új biztonsági gyereküléseket vásárolni a tizenötéves Trabantba." Demagóg! Drágának titulált bababolt webáruházában is árulnak 10e ft alatt, körül gyerekülést. 10 gyerekülés nem fér be egy Trabiba... Arról nem is beszélve, hogy több utánajárással olcsóbban is be lehet szerezni ilyesmit. Nyilván, akinek Trabantja van, 20-30 ezret sem akar kidobni az ablakon, de nem szeretem a demagógiát.

boldiii 2008.08.20. 21:25:18

GergőÁron

Én -hogy ne túlozzak- havonta legalább egy olyan BKV buszt látok ami a full pirosban megy át. Megkérdezte az összes utast, hogy egyetértenek-e a dologgal? Nem hiszem.

Szóval biztos őrült nagy tapasztalattal rendelkezik, de én elvenném a jogsiját, 200 emberrel ne menjen át a piroson. ja, eggyel sem.

Machiavelli 2008.08.20. 21:31:54

Az, hogy a buszból nem lehet kirepülni egy nagy hülyeség.
Pár évvel ezelőtt történt, hogy a Miskolcra tartó busz balesetet szenvedett. Egy ismerős halt meg, három gyereket nevelt. Kirepült a buszból, mert nem volt bekötve.
Slusz poén, hogy a Borsod Volán azóta sem hajlandó kártérítést fizetni a családnak és megáll a bíróság egyes szintjein, hogy a halott sofőr volt a hibás...

A Dácia Loganról csak annyit, a tesóm most vásárolt ilyet, decemberben. 3,5 millió volt. Ez sem a legolcsóbb kategória és kötve hiszem, hogy olyan sok használt 7 személyes futna a piacon belőle, amennyire szükség lenne.

bomi 2008.08.20. 23:39:47

Jó cikk, egyetértek.
Mi is ezzel a problémával küszködünk.
Előrebocsátom, hogy a gyerekülés használatának kötelezővé tételével egyetértek, ugyanakkor egyetértek Machiavellivel is: az autó nem luxuscikk, többgyermekes családoknak meg éppen sokszor létszükséglet (lásd lejjebb), így egy ilyen szabályozás bevezetésével sokkal körültekintőbben kellett volna eljárni, a bevezetésével járó többletköltséget valamilyen módon kompenzálni kéne. Az meg nonszensz, hogy amikor egy pár éve hozott szabály miatt mindenki beszerzett gyereküléseket a pénztárcájuk szerint újonnan vagy használtan, most közülük éppen azok, akiknek ez már akkor is nagy terhet jelentett (értsd: csak a használt ülések árát tudták megfizetni, főleg, ha több gyerek részére kellet beszerezni) kényszerülnek újból még nagyobb kiadásokra.
Illusztrációként saját esetünk:
Pár éve családi segítséggel sikerült egy használt kisbuszhoz hozzájutnunk, hogy a növekvő létszámú család együtt tudjon utazni. Most négy olyan gyermekünk van, akinek az új szabályok szerinti biztonsági gyermekülésben kell utazniuk, de egy olyan gyermekülésünk sincs, amely az új szabályoknak megfelel, hiszen a meglévőket is használtan vettük/kaptuk, jóval több mint 10 évesek.
Nem a fővárosban lakunk, hanem egy kis faluban. Errefelé valószínűleg nagyon sok család dolgát megnehezíti az új szabályozás. Az egyébként a nagycsaládosoknak még jobban betett, amikor a KRESZből kikerült az a lehetőség, hogy ha több személy utazik egy sorban, mint ahány ülés van (vagyis több 10 éven aluli gyerek utas van), akkor nem kell gyerekülés minden gyereknek – vehettek új, nagyobb autót; ha erre nem volt lehetőségük, mehetek gyalog. Persze volt egy másik lehetőség (ami most is felmerülhet), a "downgrade": olyan régi autót kell venni, amelyben nincs gyárilag (vagy utólag) beszerelt biztonsági öv. Egy ilyen autóban gond nélkül utazhat együtt a család biztonsági öv, gyerekülés nélkül, egy sorban akár öten, ölben, egymás hegyén-hátán stb... Vidéken, kis falvakban ugyanis az egyetlen használható közlekedési eszköz az autó, így akinek már a fenntartása is nagy nehézségeket okoz, az is sokszor kénytelen tartani – "tömegközlekedés" itt gyakorlatilag nem létezik.

[Az autó ülései egyébként – két első ülés kivételével – kétpontos fix biztonsági övvel vannak felszerelve. Az ülésmagasító használata (135 cm-nél alacsonyabb gyerekeknél, akik már kinőttek a gyerekülésből) esetleg hárompontos biztonsági öv esetén lenne indokolható (hogy az öv ne a gyerek nyakán feszüljön).]

br · http://www.szalaiannamaria.net 2008.08.21. 00:39:59

kolbászoszsömle 2008.08.20. 20:44:03

correlation != causation.

1990-hez képest az autók, utak minősége javult, a beépített biztonsági berendezéseket is beleértve, tehát szerintem semmi köze a gyerekülésnek ehhez, főleg a TED-es előadást végighallgatva amiből kiderül, hogy az USA statisztikái ezt erősítik meg.

bomi 2008.08.21. 01:28:25

ráadásul 1990-ben pl. lakott területen belül a hátul ülőknek egyáltalán nem kellett még bekötni a biztonsági övet, ez csak 2001-től kötelező. És minő véletlen, az idézett statisztika pont 2001-től tartalmaz pontos adatokat 1990 után, és semmivel nem jobbak az ezt követő évek számai, sőt: 2002-től kötelező a gyermekülés használata (akkor még több kivétellel, pl. több gyerek utazik, mint ahány öv van; biztonságosan rögzíthető a "gyári" övvel(!); stb.), de a statisztika számai azt mutatják, hogy ennek az intézkedésnek SEMMI pozitív hatása nincs a balasetek során a gyermekeket ért sérülések számára/súlyosságára!

Tory 2008.08.21. 13:53:41

Az állami szabályozás 2002-től él gyerekülés ügyben. Viszont amennyire én látom bőven előtte is vettek az népek gyerekülést. Sőt, a nagy csökkenés a halálozásban előtte következett be. Mert ugye nem az fontos - se absztraktan, se a valós embereknek, amit a magasságos szabályozó akar - hanem a gyerekek biztonsága.

(off: kolbaszoszemle legutóbbi vállalhatatlan, egyesek szerint nettó náci megjegyzését moderáltam. erre itt nincs és nem is lesz hely.)

Ez a bejegyzés nem arról szól, hogy ne vegyük meg a számumkra lehető legjobb gyerekülést, hanem arról, hogy ebben ne az állam vagy az ejrópaujnió döntsön.

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.22. 00:23:01


"Ez a bejegyzés nem arról szól, hogy ne vegyük meg a számumkra lehető legjobb gyerekülést, hanem arról, hogy ebben ne az állam vagy az ejrópaujnió döntsön."

Márpedig abban is az állam meg az ejrópaijunijó dönt, hogy milyen karácsonyfadíszt használhatsz.

A felelősség a nézőpontunk között a különbség: az államnak van-e felelőssége bizonyos dolgokban, vagy nincs.

Ha azt tiltja meg, hogy eladjál olyan gyerekülést, ami nem szabványos, akkor az ócskapiacon nem vehetsz egy huszonhárom éves gyerekülést, a magánmúzeumod számára.
Ha a használatot tiltja meg, akkor adhatsz-vehetsz, csak nem használhatod.
Ha semmit nem tilt, akkor viszont ott vagyunk annál a kérdésnél, hogy mi szükség van bármilyen, pl. az érintésvédelmi szabványra?

Az állami féltés bizonyos esetekben tud túlzó lenni -főleg akkor, amikor saját döntéseket negligál, kérdőjelez meg, de bizonyos esetekben, pl. akkor amikor döntésképtelen polgárok biztonsága a tét, akár érthető is lehet.

Ha a szerző azt támadta volna, hogy a biztonsági öv, vagy a bukósisak miért kötelező, azzal egyet lehetett volna érteni, hiszen a nagykorú sofőr saját döntése az, hogy akar-e bilit a fejére, akar-e övet a testére, vagy sem.

A gyerek viszont nincs döntési helyzetben, helyette dönteni kell, és arról, hogy mi a megfelelő minimális védelem egy autóban inkább döntsön az állam, mint a szülő.

bomi 2008.08.22. 13:46:03

Tory · tory.hu/ 2008.08.21. 13:53:41
> Az állami szabályozás 2002-től él gyerekülés ügyben. Viszont amennyire én látom bőven előtte is vettek az népek gyerekülést. Sőt, a nagy csökkenés a halálozásban előtte következett be.
Az azért vicces, hogy olyan statisztikákkal akar valaki az új szabványú gyerekülés mellett érvelni (totalcar cikk), amely még az akármilyen gyerekülés használatának biztonságot növelő hatását sem bizonyíthatja. Ráadásul ahogy br (és a videóban Levitt is) rámutat, egy csomó más biztonságot növelő szabály, szabvány lépett életbe 1990 óta. Az is elég durva, hogy most olyan ülések használatát tiltják, amelyek 2004 elejéig még forgalomba hozhatók voltak, vagyis egyértelműen a többgyerekeseket (akiknél a gyerekek egymástól örökölhetik a kinőtt ülést) és a szegényebb rétegeket (akik használt üléseket tudnak csak beszerezni) sújtják.


kolbászoszsömle 2008.08.22. 00:23:01
> Márpedig abban is az állam meg az ejrópaijunijó dönt, hogy milyen karácsonyfadíszt használhatsz.
Tévedés; de rámutattál az ellentmondásra: Nem a használatot tiltják (olyan karácsonyfadíszt veszek/csinálok magamnak, amilyet kapok/akarok [akár karácsonyfagyertyával is felgyújthatom a lakást]), hanem a nem megfelelő termékek forgalomba hozatalát.
A gyerekülés esetében viszont a használatot (ja, és ráadásul nem a nem biztonságos termékek használatát, hanem a régiekét)! Azt hiszem, minden rosszindulat nélkül minimum az erős lobbitevékenységet feltételezhetjük a tiltás mögött. Átgondoltsággal viszont csak akkor vádolhatjuk a szabály kiötlőit, ha egyben rosszindulatot is feltételezünk róluk...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.22. 21:13:02

Ha nem az állam dönti el, hogy milyen karácsonyfadíszt használhatsz, akkor kicsoda?
Ki hozza az érintésvédelmi szabványt?
Konzerv Attila?

bomi 2008.08.22. 22:34:56

kolbászoszsömle 2008.08.22. 21:13:02
> Ha nem az állam dönti el, hogy milyen karácsonyfadíszt használhatsz, akkor kicsoda?
> Ki hozza az érintésvédelmi szabványt?
A szabvány nem rám, mint fogyasztóra vonatkozik, hanem a termékek előállítóira és a szolgáltatókra. Nekem arról sem kell tudnom, hogy létezik ilyen vagy olyan szabvány, a boltban mégis csak szabványos készülékeket vásárolhatok és a vilanyszerelő is köteles ezen szabványok szerint végezni a munkáját. Vagyis a kötelező szabványok a gyártókat és a forgalmazókat (meg a szakszolgáltatókat) kötik. Ez így is van jól, és éppen itt a probléma ezzel az KRESZ-mádosítással, hogy rám, fogyasztóra akarják kényszeríteni azt, hogy vizsgáljam meg, hogy a meglévő gyerekülésem a legújabb szabványnak megfelel-e, illetve hogy vásároljak a legújabb szabványnak megfelelő új gyerekülést, és a régi, akár szintén az ECE 44 szabvány egy korábbi verziójának megfelelő ülést (vagyis egy olyat, amit korábban ugyanaz a grémium minden szempontból a legbiztonságosabbnak ítélt) dobjam ki.
De a másik oldalról megvilágítva talán még szembeötlőbb a módosítás képtelensége: Képzeld el, hogy hoznak egy törvényt, amely minden fogyasztóra kötelezően előírja, hogy 2009 január elsejéig vizsgáljon meg minden elektromos vezetéket, berendezést a lakásában, és amelyik a legújabb 2000 után hozott csilivili hiperbiztonságos érintésvédelmi szabványnak nem felel meg (pl. az összes 2000 előtt gyártott/szerelt cucc), azt dobja ki, és cserélje le a legújabb szabványnak megfelelőre, mindennek elmulasztását hatósági bírságokkal szankcionálva. Kíváncsi lennék, mit gondolnál annak a minisztériumnak egyes alkalmazottairól, amelyek ezt a törvényt előkészítették...

kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.08.23. 09:46:45

"A szabvány nem rám, mint fogyasztóra vonatkozik, hanem a termékek előállítóira és a szolgáltatókra."

Rád is vonatkozik a szabvány.
Nem használhatsz szabványon kívüli cuccokat.
Ezt pl a zöldkártya és a kémény esetében működés közben is megfigyelheted.
Az más kérdés, hogy magánházakban nem szoktak érintésvédelmi, tűzvédelmi felülvizsgálatot tartani, de ez nem azt jelenti, hogy a kandácsolt karácsonyfaizzóidat használhatod.

Amúgy ezt a törvényt nem fogják betartani.
Nem lesz rendőr, amelyik a a gyerekülés hátulján lévő matricákat fogja keresni.

Úgy kell felfogni mint a konzervatív drogtörvény-álmot: Az állam előír, és nem tartat be.

lol

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2008.08.24. 17:21:49

kolbászoszsömle,

"Nem használhatsz szabványon kívüli cuccokat." nos, ez nem így van. a törvény kötelező, a szabvány nem.

bárki bármikor eltérhet a szabványoktól, azonban, ha kár vagy baleset vagy egyéb okból bíróság elé kerül a dolog neked kell bizonyítanod, hogy az általad alkalmazott megoldás legalább olyan jó volt, mint a szabvány.

ez rendszerint elég nagy szívás. :)

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása