- avagy hová álljanak a belgák és a hózentrógeres filozófusok?
(SERES LÁSZLÓVAL KÉSZÜLT NAGYINTERJÚNK ITT OLVASHATÓ)
Képzeljük el a következő történetet. A helyszín egy holland városka, ahol fellép egy arab zenekar. Egy muszlim fiatal elmegy egy jegyirodába jegyet venni, valamiért azonban összeszólalkozik az eladóval. Állítólag azért nem szolgálta ki az eladó, mert az arabellenes, hovatovább: zsidó. Éjjel Molotov-koktéllal felgyújtják a jegyirodát.
Mi történik ezután?
Radikális és kevésbé radikális iszlám vallási szervezetek tüntetést rendeznek a megtámadott jegyiroda elé, izraeli zászlót égetnek, a szervezők pedig helyeslik, éltetik az iroda elleni erőszakos támadást.
A helyi civilek, illetve zsidó szervezetek ellendemonstrációt jelentenek be.
Mit tesznek vajon a politikai pártok, és mit tesz az "értelmiség"? Melyik oldalra állnak a hózentrógeres filozófusok?
Magától értetődő természetességgel az iszlám szervezetek mellé, elítélve az uszító, rasszista, diszkrimináló jegyirodát.
Eddig az elképzelt történet.
***
Geert Wilders Fitnájáról, pontosabban a kisfilm körüli felhajtásról Seres László írt az ÉS-ben. A következő számban így reagált az írásra TGM:
"Végtelenül elszomorít,
hogy Seres László írását (Az utolsó figyelmeztetés: Geert Wilders keserű igazsága, 2008/14.) az Élet és Irodalomban kellett látnom.
T. G. M."
TGM szerint - akinek egyébként 2000-ben az Osirisnél megjelent kötete (A szabadság fantomja) előszavában Seres még köszönetet mond - a hírszerző.hu ugyebár rasszista, tele cigányellenes írásokkal, jogosan háborodik hát föl, hogy a szélsőjobboldali Wildersről az ÉS-ben megjelenhet egy ilyen iromány Serestől. Milyen kár, hogy Wilders valójában egy mezei libertárius konzervatív. De hát mindegy, ez ugye nem számít.
A lényeg, hogy sejtjük, az elképzelt kis történetben TGM - aki szerint 2006-ban a paralment előtti terület flóráját biofegyverrel kiírtó tüntők mellett volt egy pillanatra a világszellem - melyik oldalra állna.
Ceterum censeo, töröljük el a minimálbér áfáját!