A jog – mint fenomén – nem mindenki számára intencionálható tiszta jelenségként, ám mint tulajdonképpeni létező, jelen van, ugyanakkor meghatározza mindenkori és mindennemű társadalmunkat. A jog, mint létező hatása az élet minden területén érvényesül – kezdve a legintimebb szféráktól (pl. házasság, születés, halálozás stb.) a legáltalánosabb napi tevékenységeinkig (pl. jogom van igénybe venni a BKV Zrt. egyes szolgáltatásait, ha rendelkezem érvényes menetjeggyel). A „jogom van valamihez” ennél fogva alanyi jog, tehát olyan jogosultságot jelent, ami esetenként feltételhez kötött. Az alanyi jog feltételhez kötöttsége ezért valamelyest ellentétben áll a természetjog normativitásával (sic! Vajon normatív-e a természetjog?) – nem minden jogunk természettől fogva adott –; úgy is fogalmazhatnánk, hogy az alanyi jog nem minden esetben a természetjog sajátja – tehát nem minden alanyi jogunk fakad a természetjogból, s nem minden olyan jogunk, ami természettől fogva adott, alanyi. Ezt a súrlódást alanyi- és természetjog között, amely tehát előír, köt és szankcionál, nevezhetjük pozitív jognak. John Austin tétele kimondja, hogy a jog a szuverén parancsa. Az austini kijelentés szerint a pozitív jog tehát a szuverén (akár a parlament, akár a diktátor) kijelentése és lefektetése (ius positum, azaz lefektetett jog – a kifejezés Pierre Abélard-tól származik), mindenképpen az ember alkotta jog, amely nem más, mint a szuverén parancsa. Ezért nem lehet szó a jog „megkettőzéséről”, mert a pozitív jog fogalmi szinten, szükségképpen tagadja a természetjogot. Érdemes itt visszatekinteni a XVI. század angliai vonatkozású jogelméleti alapkérdéseire. Mi történik, ha az uralkodó (szuverén), aki Isten kegyelméből lépett trónra (ezáltal maga is isteni személy – vö. I. Jakab 1609. március 21-én tartott parlamenti beszédével, amely e kijelentéssel kezdődött: „Kings are justly called Gods, for that they excuse a manner or resemblance of Divine power upon earth”) alapvetően erkölcstelen, s alapvetően rossz törvényeket hoz? Mit tehet ebben a helyzetben az egyszeri alattvaló?
Ez a kérdés általános érvényű ott, ahol jogállamról beszélhetünk, s a legkevésbé sem erkölcs dolga. Az erkölcs ugyanakkor csak és kizárólag egyéni értékrendünkön keresztül írhatja felül a jogot, mint normát. Nézzünk egy megtörtént esetet: „A nemzetiszocialista birodalomban egy rendőrt a felettese a következő választás elé állította: a saját kezével le kell lőnie egy tizenkét éves zsidó lányt, ellenkező esetben tizenkét másik ártatlan embert fognak lelőni. A rendőr végrehajtotta a parancsot és megőrült”. A példa egyértelműen a felelősség kérdését veti fel. A nemzetiszocialista („jog”)rendszerben ugyanis sem a rendőrt, sem pedig a felettesét nem lehetett és nem is kellett volna felelősségre vonni – ám ha a rendőr ellenszegül a parancsnak, semmi esetre sem terheli őt – a fenyegetés beteljesítése esetén – a másik tizenkét ártatlan ember halála, a felettesét viszont terhelte volna, ha nem a pozitív jog világában élnénk. Ám ha a pozitív jog, mint mondottuk, a szuverén parancsa, s normaként érvényesül, akkor csak a mindenkori rendszer megbuktatása és új alkotmány, valamint törvénykönyvek szerkesztése után köteles a társadalom felelősségre vonni. Ebben áll a jog és értékrend közötti különbség.
Folytatása következik, addig is tegyük egy láthatatlan, szkeptikus zárójelbe ezt a kezdeményt, mint ahogy azt Horváth Barna tette A jogelmélet vázlata Bevezetésében.
Lábjegyzetek: