Korunk demokráciája az igazság tagadására épül

Konzervatorium I 2011.04.23. 07:11

Mi az igazság? – kérdezi Pilátus Jézustól, és kérdése akár a modern politikusok szájából is elhangozhatna. Vajon a modern politikusok el tudják-e fogadni az igazságot, mint strukturális kategóriát? Vagy úgy tekintenek rá, mint valami megfoghatatlanra, amit száműztek a szubjektivitás mezejére, és amit lecseréltek, hogy a békét és az igazságosságot bármilyen más, a hatalomnak rendelkezésre álló eszközzel próbálják meg megteremteni?

James V. Schall SJ írása


Habár az Egyesült Államok Függetlenségi Nyilatkozata „magától értetődő” igazságokról beszél, ritkán gondolunk rájuk ebben a formában. Ma úgy tekintünk az igazságra, mint valami dogmára azok számára, akik szabadon választhatnak akármit. Ebben az összefüggésben az ember lényege a „választás”, nem pedig az ész vagy a saját minősége, természete. A gyakorlatban a modern politika nem az igazságra épül, hanem annak tagadására vagy lehetetlenségének feltételezésére.

A tolerancia ma nem azt jelenti, hogy a különböző álláspontok közti békés vitára, beszélgetésre törekszünk. A pozitív intolerancia az igazság bármilyen igényét potenciálisan totalitáriusnak tekinti. A „demokrácia” így aztán nem az igazságra épül, hanem a szkepticizmusra. Így az emberi méltóság is autonómiát, önállóságot jelent. Nem csupán az élet vagy a halál közt választhatunk, hanem ezen alapvető elvek „értékei” közt is, mintha a kettő ugyanolyan értékű is lehetne. Ez a relativizmus elutasítja az igazságot.

Ilyen környezetben lehetetlen megoldani bármilyen konfliktust. Akik vitákat gerjesztenek, kölcsönösen nem tudhatják, hogy ki milyen fogalmi térben gondolkodik, ki melyik fogalom alatt mit ért. Hogy egy vita sikeres legyen, ahhoz közös értelmezési keret szükséges, ami az alapja lehet az egyetértésnek. Ebből a szempontból nézve ma a konfliktusokat pusztán az erő alapján döntik el, összhangban azzal a feltevéssel, hogy igazság nem létezik, és tekintet nélkül cselekedeteink következményeire. Az igazság kívánalma illúzió: kísértete felforgatja a politikát, ami eldöntötte, hogy nélküle él. 

A kérdés, amit a pilátusi kérdés kapcsán XVI. Benedek pápa is feltesz A Názáreti Jézus című könyvében az az, hogy az igazság fogalma lehet-e újra strukturális kategória.  A kérdés, hogy van-e valamiféle különbség aközött, hogy valami igaz, valami más pedig téves? Ha azt mondjuk, hogy igen, van különbség, akkor a mai felfogás szerint tagadjuk azok „jogait”, akik „tévednek”. Nem arról van szó, hogy őnekik ne lehetnének meg a saját rossz következtetéseik, sokkal inkább arról, hogy nem ismerik el, hogy ezek a következmények egy tévedésre vezethetőek vissza, annak bizonyítékai. Minderről nem veszünk tudomást, mivel a demokrácia struktúrája ezt nem engedi meg, mert ez „sértené” azok „jogait”, akik tévedésben vannak.

Szókratész szerint civilizációnk arra az előfeltevésre épül, hogy semmi nem lehet jó, ami téves. Nyilvánvalóan, ha nem teszünk különbséget jó és rossz között, nem fogadjuk el ezt a szókratészi alapelvet, amelyet magáévá tett a kereszténység is, akkor ennek nincs értelme.

Mi az igazság? – kérdezi Pilátus Krisztustól. Az igazság akármelyik politikusnak az első téma lehetne, amin elmélkedhetne. Pilátus megjegyzi, hogy nem talál kivetni valót Krisztusban, azaz nem talál igazságot az ellene felhozott vádakban. Amikor Pilátus igazolni próbálja az ellentmondást aközött amit mondott és amit cselekedett, kiforgatja és tagadja az igazságot, mint általános alapelvet. Politikusok rendszeresen folyamodnak ehhez a megoldáshoz, amikor egy elvet arra használnak hogy megpróbálják vele eltüntetni a nyomaikat.

Ha tehát azt mondjuk, hogy az ember ártatlan, és utána engedélyezzük, hogy megöljék, akkor beleesünk abba a légüres térbe, vákuumba, ami az igazság megismerhetőségének tagadása következtében keletkezett. Ha pedig az igazság megismerhetetlen, nem tudjuk alávetni neki magunkat. Pilátus egy római helytartó volt. Aki elé került, azért került elé, mert neki volt joga felmenteni vagy elítélni – erre a jogi hatalomra a rómaiak igen büszkék voltak. Pilátus pedig úgy gondolta, hogy az ember, aki vele szemben áll, nem bűnös.

Vajon milyen lehetne az a politika, amiben az igazságot strukturális kategóriaként kezelik? Először is, olyan politika lenne, ami helyesen használná a neveket. Az igazság ellentéte a hazugság. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni és hazudni arról, hogy – amint már Platón megjegyezte – a dolgok miről szólnak. Platón már tudta, hogy képesek vagyunk hazudni saját magunknak, hogy azt tehessük, amit szeretnénk.

A második strukturális alapelv, hogy az igazságot nem mi találjuk ki saját magunknak. Az igazság nem az, amikor a gondolatainkat a vágyainkhoz igazítjuk. Hanem az, amikor az eszünk saját magához hű. A modern gondolkodás azt mondja, hogy ha van is valami „odaát”, akkor sem lehetünk biztosak benne, hogy mi az. A mai gondolkodás szerint bizonyára nem az van odaát, ahogy számos forrás bemutatja. Ma azt feltételezzük, hogy nem tudjuk kikutatni az odaát mibenlétét, és nem fogadjuk el, hogy egy olyan valóság részei vagyunk, vagy kell, hogy legyünk, amelyet nem mi gyártottunk saját magunknak.

Nem mi vagyunk az oka a saját teremtésünknek. Az igazságot, ami által vagyunk, fel kell fedeznünk, meg kell találnunk, és nem mi határozzuk meg létünk formáját. A célunk nem csupán az általunk saját magunk számára kiválasztott dolgokból áll, hanem abból is, amit a létünket megalapozó célnak választunk. Így a politika és az igazság kölcsönösen összetartozik.

James V. Schall jezsuita szerzetes a Georgetown University professzora, ahol politikai filozófiát tanít. A cikk eredetileg az ACI Prensán jelent meg spanyolul, Politika és Igazság (Política y Verdad) címmel.

Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr502826038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.04.24. 16:22:46

"ma a konfliktusokat pusztán az erő alapján döntik el"
Ma? A homousion-homoiusion vitát, hogy döntötték el?

"Vajon milyen lehetne az a politika, amiben az igazságot strukturális kategóriaként kezelik?"
Megtekinthető pl. Iránban. Ebből nem az következne, hogy "helyesen használná a neveket", hanem, hogy lenne valaki, akinek a szava megkérdőjelezhetetlen.

Sólyom Tomi 2011.04.24. 19:53:13

Nem csoda, hogy a fickó politika-filozófiát tanít. Az igazság kérdéseiről ugyanis fogalma sincs. Ennél is nagyobb baj az, amit az égbekiáltó tájékozatlansága implikál.

"Az igazság ellentéte a hazugság."

Tévedni emberi dolog, viszont a tévelygőket lehazugozni bűn, méghozzá a legnagyobbak közül való. Azonos azzal, mint ártatlanul meg-/elítélni valakit.

Asidotus 2011.04.25. 21:20:23

Az a durva, hogy én, ateistaként ezt a szöveget el tudom olvasni, és alá is írom, hogy így van.
Az ilyen mondatok, mint ez:
"A második strukturális alapelv, hogy az igazságot nem mi találjuk ki saját magunknak." Ezt én simán rá tudom húzni a vallásokra. A vallásokat mi találtuk ki, saját magunknak, vagyis az idézett mondat az én véleményemet is alátámaszthatja.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2011.04.26. 10:06:46

@Nűnű: hát, erről sokat lehetne vitatkozni. Szerintem azért ne intézd el ennyivel.
@Sólyom Tomi: ez részint fordítási kérdés. Lo opuesto a la verdad es la mentira. A mentira jelent blablát, mellébeszélést is. Egyébként az igazság kifejezett ellentéte igenis, a hazugság. És én nem hülyéznék le egy tizenx évig képzett jezsuitát, aki politikai filozófiát tanít. Nem hülyegyerek az.

J.Ildiko 2011.04.26. 11:48:24

„Korunk demokráciája az igazság tagadására épül.”

Nem, korunk demokráciája nem az igazság tagadásásra épül, hanem a lelkiismeret szabadságát biztosító semlegességre. Vagyis arra, hogy mindenkinek joga van keresni az igazságot ( a boldogságot), de joga van a tévedéshez is. Maga a Teremtő adta az embernek a lelkiismeret szabadságát, ne akarjunk jobbak lenni nála. Isten országa nem evilágból való, ezért Isten országát (az igazságot) nem is evilági formában kell megvalósítani. Ne épüljön egyetlenegy társadalom vagy politikai berendezkedés sem az igazságra, mert akkor én kérdezem azt: micsoda az igazság ? Az ön igazsága az én igazságom –e ?

Úgy érzem a szerző azt akarja az olvasó számára megvillantani – nagyon finom, árnyalt stílusban, - hogy jelen demokráciák ebben a formátumban rosszak, elvetendők, mert nem az igazságot szolgálják. Nagyon veszélyes útra tévedt ezzel. Mindig is veszélyes volt az, amikor valakik az igazságot akarták földi politikai berendezkedés keretei között megvalósítani. Ettől tartózkodni kell. A nyugati, liberális demokrcáiáknál nem találtak még ki jobbat arra a legfontosabb alapelvre, hogy mindenki szabadon kereshesse a boldogságát, vagy az igazságot.

J.Ildiko 2011.04.26. 12:05:06

@Sólyom Tomi:

Gratulálok, a lényegbe trafált ! Vagyis tévedni mindenkinek joga van. Ezt a jogot Isten sem vette el az embertől, ezért egy jezsuita se vegye el.
Bármennyi évig tanult is.

Asidotus 2011.04.26. 13:00:33

@dobray:
a tények makacs dolgok. A vallásokat emberek találták ki, a társadalmi fejlődéssel azok is változtak, némelyek eltűntek.
Ha olyan egyszerű lenne, mint ahogy azt egy adott vallás állítja, mint pl. a Kereszténység, akkor a Föld nagy részén civilizációk nagyobb része miért jutott sok kérdésben ellentétes válaszra?
Igen, a vallások nagyon sok kérdésben szinte azonos válaszokat adnak, elítélik az emberölést, a lopást, a házastár megcsalását, és sorolhatjuk még. De komoly kérdésekben viszont léteznek gyökeresen ellentétes válaszok, mint pl. a Mennyország és a Lélekvándorlás tana. Ha csak egyféle helyes válasz lenne, akkor lehet, hogy arra már csak rájött volna mindenki, nem?
Természetesen az igazság nem demokratikus dolog, nem lehet mindenkinek igaza. Én azt mondom, hogy nincs élet a halál után, Te azt mondod, hogy Mennyország vagy pokol, a hinduk szerint meg lélekvándorlás. Hármunk közül csak egyvalakinek lehet ebben a kérdésben igaza, ebből a szempontból a cikk alapfelütése igaz.
A gond mindössze annyi, hogy nekem leginkább a keresztényi elképzelés tűnik a legkevésbé megalapozottnak. És amikor valaki egyáltalán nem bizonyítható elképzelésekből felépített eszmerendszer alapján próbál az igazságról beszélni, az légvárat épít.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2011.04.26. 15:58:18

@Nűnű: akkor olvass sok teológiát. Keresztényt is, mármint.

Asidotus 2011.04.26. 23:36:06

@dobray:
egy kicsit bővebben tudnál válaszolni a felvetéseimre?
Mert javasolni én is tudnék neked olvasmányokat, sőt, lehet, hogy elég lenne (én legalábbis úgy vélem), hogy gondolkozz el egy kicsit, és máris nem leszel olyan keresztény.
Amit én eddigi életemben olvastam, hallottam a kereszténységről, az alapján arra jutottam, hogy az alapkoncepciója, az alapelképzelése téves. Innentől hiába olvasok keresztény olvasmányokat, azok lehetnek jó építmények, de mocsárra épültek, az én szememben. Miért olvassak olyan könyveket, amiket tévedésben lévő emberek írtak?
Tudományosan, történelmileg egyetlen gondolata sem igazolható annak az eszmerendszernek, amitől Kereszténység a Kereszténység. És te mégis úgy nyilatkozol, hogy az az igazság.
Isten teremtette a világot? Hol van az az Isten?
Az ember eredendően bűnösségét Jézus váltotta meg? Tényleg eredendően bűnösök vagyunk, vagy csak egy mesekönyvben olvastad ezt? Élt egyáltalán Jézus?
Kár, hogy az elmúlt két évszázad tudományos fejlődése csak arról szólt, hogy a Biblia állításait cáfolták, vagy isteninek tartott dolgairól természetes eredetüket igazolták (például az egyiptomi 10 csapás mindegyikére létezik egy erősen hihető, egymással racionális kapcsolatba hozható tudományos magyarázat).

Szerintem te is olvass sok ateista irodalmat, hátha megvilágosodsz, hogy nem én, hanem te vagy (nagyon csúnyán) megvezetve.

aeidennis 2011.04.27. 11:10:03

@Nűnű: A keresztények demokráciához való viszonyát alapjában meghatározza az, ahogyan az emberek Jézust Virágvasárnap fogadták Jeruzsálemben, majd demokratikus szavazással szabadon bocsátották Barabbást a rablógyilkost. Aki a nép szeszélyeire próbál bármit építeni, az próbálkozhatna könnyűszerkezetes légvár kivitelezéssel is.
Jézus élt, még a leghaladóbb szovjet tudósok is kénytelenek voltak elismerni, mert vették a fáradságot és olvastak korabeli forrásokat.

J.Ildiko 2011.04.27. 11:18:57

@Nűnű:

Kicsit belekotyogok.

-"A vallásokat emberek találták ki."
- ? Bizonyítsd be. Talán ember feletti lény vagy, hogy ezt meg tudod ítélni ?

Nincs több kérdésem bíró úr.

"a Föld nagy részén civilizációk nagyobb része miért jutott sok kérdésben ellentétes válaszra ?"

Erre van a kereszténységnek válasza, de ez feltételezi azt a világképet-értelmezést, amelyet a Biblia nyilatkoztat ki. A válasz, hogy például azért, mert van ördög, aki kitalált különféle hamis vallásokat, bálványokat, hogy az emberek ne találjanak vissza az élethez, a Teremtőjükhöz.

Mi nem egy szellemileg légüres térben élünk. Maga az élet Istentől való, sőt az élet Ő maga, a halál viszont Isten ellenségétől.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.04.27. 13:34:08

Csak annyit pofáznék bele a partvonalról, hogy amíg a vallásokkal szemben nem követelmény, hogy racionálisak legyenek, addig holt felesleges, sőt értelmetlen logikai érvekkel erősködni velük szemben. Ahol a végső érv az, hogy "hiszem, mert lehetetlen", ott nem nagyon van miről vitatkozni.

Na mégis nekifutok, bocsánat, elkapott a gépszíj: Zeusszal pl. mit történt? Gondolom ő is csak egy hamis bálvány volt, amit a szerencsétlen pogány tévelygő görögök imádtak, érdekes, kezdetben pont ugyanezt mondták a rómaiak is keresztények istenéről. Kinek van igaza? Melyiknek higgyek, és mi alapján?

komment1 2011.04.27. 16:36:47

@Keresztény szellemiségű luxuskurva:

Ez a nick halálos :F Mária Magdolna személyesen?

A fenti cikkről nem nyilatkoznék különösebben. A jezsuitákat úgy általában bírom, de mondjuk egyikük sem a Jóisten, és ezt ők is tudják.

Ami Zeuszt meg a más vallásokat illeti, azon a teológiai szinten már nagyon rég túl van a kereszténység, hogy ezeket egyszerűen hamis hiteknek gondolná. Mindenekelőtt a II. vatikáni zsinat leszögezi, hogy bármely más hiten lévő ember üdvözülhet, egyáltalán nem szükséges ehhez kereszténynek lenni. Egyszersmind szorgalmazza az ökumené jegyében nemcsak más keresztény egyházakkal, de teljesen más vallásokkal is a párbeszédet. Ebben egyébként a jezsuiták is élen járnak, elég közismert, hogy jóga módszereket is alkalmaznak pl. a meditálásnál, stb. Meg ott a Misszió - na, az egy klassz film.

Kifejezetten az ókori vallások vonatkozásában elmondható, hogy a zsidó egyedül YHWH elképzelés és a kereszténység is a dolog természetéből adódóan polemizált ezekkel a vallásokkal. Viszont ebből a szellemi miliőből sarjadt ki, a korabeli vallások rengeteg értéket hordoztak, és ha ezeket a kapcsolatokat megtagadnánk, akkor olyan lenne, mintha a virágot levágnánk a gyökeréről. Nem véletlen, hogy a kereszténység mindenhol, ahol elterjedt sok motívumot megőrzött a korábbi kultuszokból - ez nem egyszerűen keresztény megalkuvás, hanem olyan értékek felismerése, amit nem kell elpusztítani, hanem amelyekre, mint közös értékekre, lehet építkezni.

komment1 2011.04.28. 10:51:42

Az egyház nem ítéli el a jógát. Íme csak néhány link a jezsuiták és jóga témában:

christianyogamagazine.com/christian-spirituality/christian-yoga/jesuit-teaches-class-on-patajali-sutras/

www.yogaretreatcalifornia.tk/a-spa-for-the-soul-a-jesuit-retreat/

www.diolaf.org/index.cfm?load=event&event=343

Az egy másik kérdés, hogy nagyon világosan igyekszik az egyház leszögezni, hogy mi keresztény, mi katolikus és mi nem. A New Age kapcsán ez különösen igaz, hiszen a NA irányzatok egyik legfőbb jellemzője, hogy különféle vallások és hitek elemeit dolgozzák össze.
Az egyház által üdvösnek tartott ökumené nem azt jelenti, hogy keverjük az egyik egyházat, az egyik vallást a másikkal, hanem hogy párbeszédre, az esetleges közös pontok keresésére törekszünk. De az nem cél az ökumenén belül, hogy az egyes egyházak, vallások feladják egyediségüket, keveredjenek egymással. A katolikus egyház különösen nagy hangsúlyt helyez arra, hogy egyedi jellegét megőrizze, a párbeszéd, a közös pontok keresése más hitekkel ezt kiegészíti.
Egyébként a katolikus egyházon belül rengetegféle lelkiség létezik. Speciálisan pl. a jezsuiták jellegzetessége a jóga módszereinek alkalmazása, ez azonban nem jelenti azt, hogy valamiféle hindu lelkiséget követnének. Csupán felismerték, hogy a keresztény meditációban is alkalmazhatóak a jóga módszerei, találtak egy közös pontot, de ez a meditáció ettől még tökéletesen keresztény, nem hindu, a hitelvek totál keresztények, azon belül katolikusok, ebből semmit sem adnak fel, és nem vesznek át hindu hitelveket.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2011.04.28. 11:00:29

@komment1: az ökumené a keresztény felekezetek közti párbeszédet és egységtörekvést jelenti, nem a vallásközit. A jezsuiták lelkisége nem alapul semmiféle jógán, habár a keleti misztikát valóban kedvelik. Jógáról azonban só sincs. Hogy a jógát meg lehet-e szabadítani az "eszmei tartalmától" és lehet-e űzni egyszerű sportként, vagy lehet-e krisztianizálni, ez régi vita, és valszeg még eltart egy darabig.

komment1 2011.04.28. 11:49:23

@dobray:

Az ökumené egyrészt jelenti a keresztény egyházak közötti párbeszédet, valóban sokszor elsődlegesen erre alkalmazzák.
Azonban a katolikus egyház egyáltalán nem szűkíti erre a párbeszédet, igenis nagyon komolyan létezik vallások közötti párbeszéd. Íme, csak egyetlen példa rá:

storico.radiovaticana.org/en1/storico/2007-11/170568_pope%27s_response_to_138_muslim_scolars.html

Egy részlet: "“The common ground between the two faiths”, he says “allows us to base dialogue on respect for the dignity of every human person on the objective knowledge of the other’s religion, on the sharing of religious experience and, finally, on common commitment to promoting mutual respect and acceptance among the younger generation”. "

A jezsuitákkal kapcsolatban egyrészt totál világos már a fentebbi néhány linkből is, hogy egyes jezsuiták és jezsuita közösségek igenis alkalmaznak jóga módszereket a meditációban és emiatt nem közösítették ki őket - ez egy tényszerű kérdés, nem vélemények hangoztatása. Van egy csomó katolikus, aki ettől herótot kapna vagy kap - ez az ő dolguk. Mint írtam, rengetegféle lelkiség van az egyházban. Azt is egészen világosan leírtam, hogy a jezsuiták ettől még semmiféle hindu lelkiséget nem vesznek át, hanem abszolút katolikus hitelvekre építenek. Egyébként magam is részben jezsuita nevelés vagyok, nincs szükségem rá, hogy más mondja meg ezzel kapcsolatban a véleményemet meg főleg a tényeket.
Amit pedig világosan leírtam, annak értelmezéséhez csakis szövegértés szükséges, ill. egyáltalán szándék arra, hogy megértsen valamit.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2011.04.28. 12:00:35

@komment1: igen, csak a más vallásokkal való párbeszédet nem ökumenének hívják, hanem vallásközi párbeszédnek. Elég közeli kapcsolatban vagyok a jezsuita renddel, tisztában vagyok a lelkiségükkel, nem kell nekem bemutatnod őket. Lehet, hogy alkalmaznak egyes jezsuita közösségek jógát, de ettől még alapvetően a jóga nem része a jezsuita lelkiségnek.

komment1 2011.04.28. 12:28:58

@dobray:

A terminológián nem fogunk vitatkozni, mert fentebb már én is írtam, hogy az ökumené kifejezést valóban elsődlegesen a keresztény egyházak közötti párbeszédre alkalmazzák. Azonban ahol nagyon jelentős, alapvető szerepet kap az ökumené, mint pl. Taizében, ott a vallások közötti párbeszéd éppúgy erőteljesen megjelenik, a kettőt nem lehet mereven elválasztani egymástól. A fenti vatikáni megnyilatkozást is az oecumene, religions címszavakra dobja ki a gugli.
Nem azt írtam egyébként, hogy a jóga alapvetően része volna a jezsuita lelkiségnek, hanem azt, hogy egyes közösségek, egyes jezsuiták alkalmazzák mint módszert. Az viszont alapvető része a jezsuita lelkiségnek, hogy ilyesminek egyáltalán helye lehet közöttük. Mindig is azért kedveltem a jezsuitákat, mert általában erőteljesen haladnak a korral, elég nyitottak és modernek.

Májkonzerv 2011.04.29. 11:29:03

"A tolerancia ma nem azt jelenti, hogy a különböző álláspontok közti békés vitára, beszélgetésre törekszünk. A pozitív intolerancia az igazság bármilyen igényét potenciálisan totalitáriusnak tekinti."

Nincs pozitív intolerancia.

"A tolerancia ma nem azt jelenti, hogy a különböző álláspontok közti békés vitára, beszélgetésre törekszünk."

De, azt jelenti másodlagosan, mert a tolerancia alapvetően együttélést jelent különböző értékrendek közt, és ez hozhatja magával az eltérő értékrendek egymással szemben elfogadó vitáját. Annak nem jelenti csak ez az építő vitát, aki az intoleranciát pozitívnak tekinti.

"A pozitív intolerancia az igazság bármilyen igényét potenciálisan totalitáriusnak tekinti. A „demokrácia” így aztán nem az igazságra épül, hanem a szkepticizmusra. Így az emberi méltóság is autonómiát, önállóságot jelent."

Ezek nincsenek egymással összefüggésben, intoleranciából emberi méltóságot levezetni nagyon merész...Az emberi méltóság alapvetően nem a véleménybeli autonómiát jelenti, és még csak nem is az autonómiát. A méltóság egy társadalmi kapcsolatban éri el jelentőségét, méltóságot biztosítás útján tudunk igazán meghatározni.

Félelmetes, hogy a Konzervatórium veszi magának a bátorságot, hogy a konszenzus elvetése után leírja, hogy a tolerancia és az emberi méltóság is vállalhatatlan, De tény, erős összhangban van az új alkotmány szellemiségével, ami elvette az állampolgároktól a létezésük, az alanyi joguk adta jogaikat a közösségi kötelesség égisze alatt.

Egyszerűbb lett volna a kötcsei beszédet belinkelni ennek a cikk helyére.
A húsvéti (felkészülés) idejéhez köthető az is, mint minden 2010 óta egy új világrendben...

www.nagyitas.hu/common/main.php?cikk_id=568&pgid=cikk
Orbán Viktor: Megőrizni a létezés magyar minőségét

"Hamvazószerda a nagyböjt kezdete, de a negyvennapos önmegtartóztatás végén a keresztények számára ott a feltámadás reménye. Hosszú böjt állapotában leledzik a magyar gazdaság, társadalom és kultúra is – még ha a szűkös hetek, hónapok, sőt évek nem is tekinthetők önként vállaltaknak.
/.../
Amikor kultúra és kormányzás viszonyáról beszélünk, akkor evidens módon az elit kérdését sem kerülhetjük meg. Minden társadalomnak szüksége van elitre, amelyben a közösség céljai tudatosan kiformálódnak; amelynek egyik része kormányoz, jó esetben mindenki megelégedésére, a másik része pedig a kulturális-tudományos életben tünteti ki magát. Bibóval szólva az elitnek – a politikainak is – egyben kötelezettsége is van: mintákat és példákat kell adnia az élet minőségi megélésére, az emberi helyzetekben való erkölcsi viselkedésre.
/.../
Az egyik ilyen pillér az indivi-duum és a közösség közötti viszonyrendszer egyensúlya. A közvélemény úgy érzékeli, hogy ez a viszonyrendszer megbillent az individuum irányába, aminek például mindennapi tapasztalata, hogy fölbomlott a közrend.
/.../
S most vessünk egy pillantást a magyar politika párterőterére is. Magyarországon a legutóbbi időkig egy duális párterőtér alakult ki. A duális erőtér természetesen a kultúrát sem hagyta érintetlenül. Nem arról van szó, hogy a kultúra szereplőinek is el kellett helyezkedniük ebben az erőtérben – bár ez is igaz –, hanem elsősorban arról, hogy egy ilyen erőtérnek szükségszerű velejárója az állandó értékvita. Nincs egyetlen olyan közös érték, közös cél ebben a duális erőtérben, amit mind a két fél elfogadna, hanem folyamatos harcok zajlanak a legalapvetőbb kérdésekben is.
/.../
Annyi azonban bizonyos: megvan a reális lehetősége annak, hogy a magyar politika következő tizenöt-húsz évét ne a duális erőtér határozza meg, amely állandó értékvitákkal, megosztó, kicsinyes és fölösleges társadalmi következményeket generál. Ehelyett huzamosan létrejön egy nagy kormányzó párt, egy centrális politikai erőtér, amely képes lesz arra, hogy a nemzeti ügyeket megfogalmazza – és ezt nem állandó vitában teszi, hanem a maga természetességével képviseli."

Májkonzerv 2011.04.29. 11:35:29

Egy másik tanulság a társaság számára, kitakarva azokat a szavakat, amik utalnak arra az országra, amelynek jellemzésére megszületett ez az írás. Bízom benne, mindenki magára ismer a hazai szerepekben.

"Amikor a kassza kiürül és a gazdaság már nem képes egyedül beváltani az ígéreteket, akkor kell az ideológiának teljesíteni, méghozzá nem kevesebbet, mint a szociális szörnyűségek politikájának legitimálását. Ezzel a kulturális szféra válhat a küzdelem – mármint a kulturális értelmezési hatalomért folyó küzdelem – fő csatamezőjévé. Ilyenkor jól jön, hogy a keresztény-(...) koalíció már régóta a véleményformáló és szakértői kör olyan buzgó értelmiségi tagjaira bízhatja magát, akik önként jelentkeznek, hogy gondoskodjanak a hiányzó szellemi felépítményről. Nyilvánvalóan nem véletlen, hogy éppen abban a pillanatban, amikor a köztársaság új szakaszához érkezik, és az új kormányzatnak oly nagy szüksége volna a szellemi megalapozásra, hirtelen számos „szellemi szolgáltató” ajánlkozik fel, hogy az új „polgári koalíció” jelszóadója legyen. Ezzel célzottan azt az eszmei vákuumot töltik ki, amely a legutóbbi politikai projekt, a (...) koalíció után alakult ki az országban.
(...)
Nem [az igazság] kimondása szít rasszista előítéleteket. Ellenkezőleg: a kimondás ilyen jellegű tiltása szítja mindazok elkeseredését, akik mindennapos megfigyeléseik alapján tudják, hogy igaz, amit (...) mondott."

ketezer.hu/
Albrecht von Lucke: Az egyenlőtlenség propagandája (2010. november)

Semmi új a nap alatt, de borzalmas, hogy ma azt kell látnunk "konzervatív értékrend" alatt, hogy emberek a konszenzus, a vita, az emberi méltóság intézményeit vetik el álszentség jelszava alatt. Még lehet ilyen értékrendekre igazoló szemléletek keresésével kipótolni csak a számukra jelentkező űrt.

Májkonzerv 2011.04.29. 12:29:08

@dobray:
"ez részint fordítási kérdés. Lo opuesto a la verdad es la mentira. A mentira jelent blablát, mellébeszélést is. "

Igen, Dobray, de részint ne guglizd netszótárból alapvető spanyol tudás nélkül, hanem hagyatkozz az egyébként helyes fordításra is, amit beraktatok, mert így szól az eredeti szöveg:

"Primero, sería una política que usaría los nombres correctamente. Lo opuesto a la verdad es la mentira."

Amikor az elnevezések helyes használatáról ír a szerző, tehát kijelöli az alapvető jelentési kört, majd az ellentét relációjában ír la verdad - az igazságról, ott a la mentira nem jelent blablát, egyébként is a la mentira -nak igen erős jelentéstársítása a hazugság, kategorikusan.

"És én nem hülyéznék le egy tizenx évig képzett jezsuitát, aki politikai filozófiát tanít. Nem hülyegyerek az. "

A képzés önmagában nem érv. Ezt magatokon is leszűrhetitek.

Nem, lehülyézni nem kell, de ahogy írta a Konzin valaki, hogy "a kereszténység egy olyan állapot, ami gondolkodásra késztet, és nem egy unalmas lét", és "a leginkább inspiráló viták csakis egy keresztény szellemiségtől származhatnak", akkor téged sem kéne, hogy meggátoljon a gondolkozás és vitakészség irányába mutató hajszálnyi szándékban.

Mondjuk nem értem, ha a kereszténységet egyik nap a vitakészségre hozzátok fel példának, igaz, azt nem egy jezsuita írta, utána rögtön arról kell olvassunk, hogy a vita egy negatív értékrend, ott valójában ismét erős kétségeim vannak, hogy ti olvassátok-e egymást annak ellenére, hogy folyton úgy írtok nem csupán kommentekben, de már cikkekben is, hogy MI.

Egyre inkább szűköltök a dogmatikus, önmagatok felé sem igazolható értékrend, ezek szerint számotokra sem koherensen megmagyarázott módozataiban, és mint a kis birkák bégetitek: miiii, miiii.
Folyamatosan azt érzem ki, hogy a Konzi írói félnek, és gyártják és gyártják a védelmet nyújtó értékrendeket, minden olyat, ami még sikeresen gátolhatja meg az azt vallót, hogy kimerjen lépni érveivel a valóságba, és más értékrendekkel azt ütköztetni.
Mi sem egyszerűbb, mint egy jezsuitát előszedni a súlyos dogmáival.

Soha egyetlen érv nincs a másik felé, igazolások nélkül mantrázott kinyilatkoztatások vannak.

Alkotmányos berendezkedés terén még mindig nem érte el az ingerküszöbötöket az alkotmányos rend felborulása az országban? Még mindig van téma kereszténységről, már gazdasági témában is?
Félelmetes.
A '40-es években is bevonult Vatikán a falai közé, miközben a fenti cikkben lehúzott emberi méltóság került eltaposásra. Hajrá, előre, fiúk.

komment1 2011.04.29. 14:29:19

@Májkonzerv:

Hát ami kifejezetten a jezsuitákat illeti, ők úgy általában éppen, hogy nagyon nem dogmatikusak, már pejoratíve értelmezve a szót (erről már fentebb elég sokat írtam). Általában nagyon nyitottak mindenféle párbeszédre és tényleg modernek (éppen emiatt a hatékonyságuk miatt kerültek sokszor szembe a politika uraival - egy ilyen történetet mutat be a Misszió). Magyarországon is számos liberális alapállású ember is kötődik a jezsuitákhoz. És pl. a Faludy Ferenc Akadémia egy nagyon klassz kezdeményezés (www.faludiakademia.hu/). Politikai vonatkozásban íme egy amerikai jezsuita akció:

ncronline.org/news/politics/jesuit-educators-back-obama-notre-dame-invitation

Persze mindegyik ember, még a jezsuiták is, különbözik egymástól, a cikkek színvonala is. A fentebbinél szerintem alapvető gond, hogy nyilván nagyon nem helyes valakit úgy halálra ítélni, hogy közben meg vagyunk győződve az ártatlanságáról, ugyanakkor egyáltalán nem fejti ki a szerző, hogy pontosan mi a problémája ennek kapcsán modern korunk demokráciájával. Ugyanis Pilátus nem jellegzetesen modern korunk demokráciájának terméke, ő egy teljesen más társadalom, politikai berendezkedés döntéshozója volt úgy kétezer évvel ezelőtt. Nem mondom, hogy ne lehetne általános tanulságokat levonni, meg hogy ne volna semmi köze az ókornak és a Bibliának a mához, csakhogy nem lehet mindenfélét keverni, nem pontosan elemezni, mert így a végeredmény - legalábbis számomra - egész egyszerűen nem értelmezhető. Eleve a téma olyan, hogy nem lehet egy ilyen rövid cikkben elintézni.

Sólyom Tomi 2011.04.30. 10:52:18

@dobray: Elfogadom, hogy nyelvészetileg lehetne érveket hozni amellett, hogy az igazság (egyik) ellentéte a hazugság, de (morál)filozófiai vonatkozású szövegekben az igazságot egészen biztosan nem lehet ilyen ellentétpárba állítani. Az igazság ellentéte a hamisság, ahogyan az igaz tudásé a hamis vélekedés. (Az eredeti szöveg becitálását köszönöm, igen tanulságos; a mentira sajnos még hihetetlent is jelent, s persze éppen a vélekedés szóval együtt is használatos - jóllehet, ami hihetetlen, az még simán lehet ugyebár igaz.)

Ha az igazság ellentéte a hazugság lenne, akkor akinek nincs igaza, az hazudik, azaz _szándékosan_ nem mond igazat. Ez szemantikailag jócskán leszűkíti a komplementer halmazt. Aki téved, az - a fentiek alapján - bűnös, mert tévedni csakis szándékosan lehet, hiszen vagy igazat mondasz, vagy hazudsz. Emiatt morálfilozófiailag tarthatatlan a fenti oppozíció.

Márpedig a szöveg az igazságot egyértelműen morálfilozófiai kontextusba állítja, s innentől nagy a veszélye annak, hogy az objektív igazság iránti elköteleződés - pláne ha azt az objektív hazugsággal állítják szembe - rövid úton torkollik szemellenzős fanatizmusba, hiszen aki nem azt mondja, amit én igaznak gondolok (legyen bár objektív hozzáférésem az igazsághoz), az még csak nem is ártatlan tévelygő, hanem egyenesen hazug.

Ha a szerző/fordító nem hülye, akkor velejéig megátalkodott. Szeretném az előbbit hinni, mivel alapvetően jóindulattal viszonyulok mindig a számomra ismeretlenekhez.

Májkonzerv 2011.05.02. 14:17:24

@komment1:
"Általában nagyon nyitottak mindenféle párbeszédre és tényleg modernek "

Ez legkevésbé mondható el a mai kormányról és annak kirendelt fiókjáról, a Konzervatoriumról, a dogmatikus nekik szólt, ha figyelmesebben olvasol. Nemrég írtak cikket a konszenzus mítoszáról. Milyen vitáról beszélünk?
És abban a pillanatban személyeskedésbe kezdenek, ha vkinek ellenvetése van, ebben az sem gátolja meg őket, ha nemhogy nincs ismeretük arról, amiről vitáznak, de el sem olvasták azt. Sőt, akkor pláne, abban vezetik le, hogy látatlanban kell megvédjék, talán félnek attól, mivel szembesülnek, ha elolvasnák a valóságot, nem tudom...
A legfőbb érv az volt erre a cikkre, hogy illető képezte magát és előad, mire fel támadja vki. Szerinted?
Ilyenekkel van kipárnázva kormány. Még ha tudatlanul tennék, de nem. Szakmájukat szembeköpve teszik a kormányban, jogászként zömmel.

Az pedig máig felfoghatatlan számomra, hogy mi az élvezet egy "publikálónak" (önjelölt bloggernek) abban, ha görcsösen próbálja tagadni a kormányzati célokat, amelyeket maga a miniszterelnök tett világossá, ezzel igazolva azok elfogadhatóságát. És egyáltalán nem értem, hogy valaki miért publikál, ha képtelen elvárásokat és kritikát megfogalmazni a hatalom birtokosai, a kormány felé. Ez a média célja.
Még a látszatát sem adják meg, hogy fizetett pártfunkciként legalább látszati kritikát adjanak, mint amiket kiszenved magából pl Török Gábor.

Számomra nevetséges, ha valaki magával a miniszterelnök szándékával dacolva görcsösen igazolni kívánja őt. A Konzi erről szól nagyon régen. És néhány kötelezően nyelv alá dugott ostyáról, ha végképp nincs más téma. Mert "láthatólag nincs"...
Lassan be is fognak csöngetni vasárnaponként, hónuk alatt kis színes füzetkékkel.

komment1 2011.05.02. 19:36:28

@Májkonzerv:

Én a "jezsuita a súlyos dogmáival" kitételre reagáltam.

Amúgy nekem is elég nagy csalódás a Konzi olyan téren, hogy nem éppen a szellemi függetlenség megnyilvánulásait produkálják úgy általában. De azért akadtak kivételek, főleg Huhogó a cikkeivel.

A másik része a dolognak meg az, hogy baloldalt vagy liberális oldalon úgyszintén általánosan jellemző, hogy valahogy a saját kutyánk kölykének mindent elnézünk, ebből a szempontból a Konzi egyáltalán nem tér el a magyar átlagtól. Mondjuk ezért bírom a Hírszerzőt eléggé, ott tényleg vannak függetlenebb szellemek, Gyurcsányt pl. nagyon rühellik és ezt nem rejtik véka alá, meg korábban se tették. De az ilyesfajta szerep nem a leghálásabb, a jelenlegi magyar szellemi viszonyok közt egy értelmiségi számára szinte maga az öngyilkosság. Ezért becsülöm Török Gábort, mert ő szerintem valóban igyekszik szakmai alapon dolgozni, írni, ezért minden oldalról kap hideget-meleget, de főleg nagyon hideget. Ugyanakkor épp ez biztosítja, hogy politikai elemzőként megkerülhetetlen, sőt talán a legtöbbet idézett és legnagyobb hatású elemző. Sólyom László tanácsadója volt - számomra ez volt a csúcs vele kapcsolatban, mert amúgy is bírtam a dolgait, de mikor ezt megtudtam, még inkább összeállt számomra a kép. Ugyanis Sólyom Lászlót a legnagyobb rendszerváltás utáni politikusnak tartom - hát valszeg nem véletlen, hogy TG is ilyen szimpatikus volt már régebb óta. (Egyébként nem mindig bírtam ennyire, szerintem ő is nem oly rég lett igazán érett elemző, végül is még elég fiatal. Tehát a Konzisok előtt is ott a tér, lehet még dicsőségesen éhen halni is :P)

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása