A „rendkívüli állapot” esztétikája

Konzervatorium I 2010.10.17. 08:00

A MAL Zrt. telepéről kiinduló vörösiszap-áradat, a falvakat elsöprő s emberéleteket követelő borzalmas katasztrófa következményei is jelentősek lettek. A kormány hétfői döntései sokakat bírálatra, másokat védekezésre késztetett. Ezek az apologetikus írások főként arra utaltak, hogy a cég vezérigazgatójának letartóztatását és a MAL Zrt. állami felügyelet alá rendelését az indokolta, hogy szükséghelyzet alakult ki, valamint hogy az üzem vezérigazgatója cinikus nyilatkozataival maga provokálta ki (vagy inkább segítette elő) azt a hangulatot, mely a  letartózatásához vezetett s teremtette meg az eshetőségét annak a gyanúnak, hogy kiviszi a vagyonát az országból. Megadja Gábor pedig Carl Schmitt elméletével érvelt amellett, hogy vészhelyzetekben az állam – a különleges vagy kivételes állapot miatt – felfüggesztheti a liberális demokráciákban megszokott procedurális jogi működést.
 
Novák Attila válaszol Megadja Gábor írására
 
Rövid leszek.
 
A) Sem e vezérigazgató nyilatkozatai, sem az esetleges tőkekimentési tervei (melyről semmilyen konkrétumot sem tudunk, maximum gyanúról van szó) nem indokolhatják (ebben a stádiumban) az előzetes letartózatást és a tulajdona feletti állami kontrollt. A meglevő jogszabályok alkalmasak lettek volna arra, hogy alkalmazásával (methogy az elmúlt években az állam nem élt jogaival) megfelelően kezeljék a kétségkívül súlyos helyzetet, mely sokkal bonyolultabb annál, mintsem hogy kizárólagosan a cég vezetését lehessen hibáztatni a katasztrófáért. Ezzel természetesen nem a MAL Zrt. óriási felelősségét kívánom csökkenteni, de – tágabb értelemben – nem pusztán a cég felelőtlensége, nemtörődömsége okozta a bajt, hanem jogszabályi, valamint jogalkalmazási hiányosságok is tapasztalhatóak voltak és az állam ellenőrző szerepével is nagyon komoly problémák adódtak, melyeken látványos média-szenzitív akciókkal és kétséges politikai-jogi eljárásokkal nem lehet segíteni.
 
B) Carl Schmittnek a procedurális demokrácia elleni érvei nem csak azért sem védhetőek, mert Schmittet ma az egész világban nem ilyen szorosan, hanem inkább kritikailag olvassák (nagyon könnyű amúgy mindenféle diktatórikus berendezkedés és intézkedés apológiájaként olvasni és nem egy-az-egyben alkalmazzák a valóságra), hanem azért sem, mert ha Gábor érvei megállnák a helyüket, akkor gyakorlatilag ez ugyanannak a beismerése lenne mint amit a baloldali kritikusok mondanak Orbánról és a jobboldalról, tudniillik hogy nem demokraták és nem tisztelik a jogot. Schmittel érvelve biztosan nem lehet az antidemokratizmussal operáló vádakra ésszerüen reagálni, hiszen a téziseivel való érvelés kifejezetten eme vádak beismerésének tűnik. Az már egy további probléma, hogy a jogállam felfüggesztése – ráadásul egy olyan helyzetben, amikor a kormánypárt – éppen a demokratikus szabályok betartásával –  kétharmadot szerzett a parlamentben és cca. kilenctizedet az önkormányzatokban – teljesen értelmetlen, mert a szükséghelyzet bár ökológiai értelemben fennáll, másmilyenben semmiképpen sem. További gond az is, hogy nincs kimondva az instancia, nem konszenzuális az a valami (elv? Isten? Sors?), melynek alapján fel lehetne függeszteni a jogállami működést. A jelenleg regnáló parlamenti pártoknak (a jobboldaliaknak sem) ugyanis nincsen olyan szakrális felhatalmazásuk, melyek lehetővé tennék az erre való hivatkozást. Ha egy demokratikus választásokon győztes politikai erő – Carl Schmittre és a liberális-parlamentáris demokrácia kétségtelenül létező hiátusaira hívatkozva – akarná felfüggeszteni (akár egyetlen pillanatra is) a demokratikus szabályokat, ez önmaga megkérdőjelezését és egyben megszüntetését is jelentené, hiszen legitimitását arra alapozza, melyet éppen felfüggeszteni óhajt. Nem lehet büntetlenül kilépni abból a rendszerből, melyből eddig inkább profitáltunk, abban meg biztos vagyok, hogy a kormánypártok nem is akarnak ilyen lépést megtenni.
 
C) „A helyzet van, tehát dönteni kell, mert eddig nem mertek dönteni” logikáját érteni vélem, hiszen a közelmúlt Magyarországát éppen a döntések elodázása jellemezte.  Ám a  probléma az, hogy a döntések – mivel esendő emberek vagyunk – nem csak jók, hanem rosszak is lehetnek. Egy nem egyértelmű helyzetben, amikor a felelősség jogi tisztázása még el sem kezdődhetett, nem szabad kapkodó és elhamarkodott döntéseket hozni pusztán azért, mert azok döntések. Ezeknek az akarati aktusoknak ugyanis nincsen kizárólag önmagukra vonatkoztatott s értelmüket saját magukból nyerő pozitív önértékük. Ha a döntéseknek önmagukban önértelmük lenne, akkor a jó és a rossz döntések egyaránt ugyanolyan megítélés alá tartoznának morálisan is, következményüktől pedig el kellene tekinteni, amely biztosan nem tartható állítás. A döntések kizárólag valamire vonatkoztava, a kontextusukban nyerik el értelmüket, nem pedig önnönmagukból. (Sokszor a rossz döntések rosszabbak, mint a semmittevés.) Parafrazeálva ezt: a mozgalom nem minden, a végcél nem semmi. 
 
D) Nagyon problémásnak tartom azt a tőkeellenes és kisemberi indulatokra épülő antikapitalista hangcsokort, melyeket most hallhatunk – a jobboldalon is. A MAL Zrt. tulajdonosi körében ténylegesen ott vannak a rendszerváltás szocialista privatizátorai, ugyanakkor például Tolnay Lajos (Gyurcsány Ferenc üzlettársa amúgy) 2005-ben részt vett az Orbán Viktor által kezdeményezett Nemzeti Konzultáción is.  
 
E) Egy olyan országban, ahol parlamentáris demokrácia csak húsz éve van, a megfelelő tulajdonosi szemlélet és a magántulajdon kellő tisztelete pedig még mindig nem terjedt el, rendkívül aggályosak azok a  politikai lépések, melyek bármilyen szempontból is azt a látszatot keltik, hogy a jog és a tulajdon biztonsága veszélyben van. A feltételül adott „rendkívüli helyzet” humanitárius és ökológiai szempontból tényleg fennáll, de abban a tekintetben, hogy az állam – a már létező jogszabályaival – ne tudná kontrollálni a folyamatokat, korántsem. A vezérigazgató cinizmusa sem büntetőjogi kategória (inkább morálisan kárhoztatandó), és pláne nem egyenlő azzal, mintha maga robbantotta volna fel a gátakat, ez utóbbi biztosan okot adhatott volna az azonnali őrizetbevételre. A jogállamiság lényege éppen az, hogy a lehető legtöbb körülményt mérlegelnünk kell ahhoz, hogy az emberileg nézve viszonylagosan helyes véleményt kialakíthassuk. Ez nem „baller” álláspont (megjegyzem, hogy éppen baloldalon népszerűek az ilyen állami kontrollos-azonnali büntetőintézkedéseket követelő hangok); a jogállam és a (magán)tulajdon védelme, a procedurális jog tisztelete éppenséggel nem a radikális baloldal sajátja az egész világon. Nem véletlen, hogy a miniszterelnök mostani politikája nagyonbaloldali nyugati/amerikai körökben népszerű – újabban. A bűnösöket, a vétkeseket büntessék meg, a szerencsétlen károsultakat kártalanítsák a felelősök, de ne rapid eljárások keretében szülessenek meg ezek a döntések, és ne olyan törvények alapján döntsenek a törvényhozók, melyek az elkövetés idejében még nem is voltak. Ne alakuljon ki olyan látszat, hogy egy parlamenti döntéssel az állam átlépheti a magántulajdon határait; ráadásul a helyzet hatványozottan áll fenn akkor, amikor az elvileg a kontrollt megvalósító köztársasági elnök – saját credója szerint – újabban a kormány törvényhozási lendületének „motorja” akar lenni és nem féke, egyensúlya.  
 
Ez az a minimum, melyet egy konzervatív kormány megtehet ebben a kétségkívül nehéz helyzetben. Tulajdon és rend, a rendteremtés igénye és a jog még súlyos helyzetekben sem helyezkedhetnek szembe egymással.

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr642375843

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vörösiszap lakópark: mi épülhet Kolontáron? 2010.10.18. 10:00:45

Ha nem látnám minden reggel a szemem alatt feltorlódott redőket, azt is hihetném, hogy megállt az idő. Akárcsak egy szűk évtizeddel ezelőtt most is Orbán Viktort kísérik a kamerák a romokhoz. S ahogyan annak idején sem fukarkodott az ígéretekkel, most ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felfújta a szél 2010.10.17. 11:09:10

@Táskás Tóni: "az pedig remélhetőleg ki fog derülni, hogy mennyire volt felelős a MAL ÉS MENNYIRE A FELÜGYELETEK ,VAGY ÉPPEN A SOK ESŐ"

Ne is ragozd tovább: a Zorbán volt a felelős, mert ürgebőrbe kötve kirágta a gátat. Meg a BARNA ESŐ amitől mostanában rettegni kell Magyarországon

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:10:36

@-d(-_-)b-: Te már tudod ki volt a hibás , mert a hazánkba utazott 5 nemzetközi szakember még nem nyilatkozott. Még azt sem tudják ,hogy mi történt ,csak találgatások vannak.

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:12:39

@felfújta a szél: Én nem tudom, viszont Orbán tudta és tapsvihar tört ki a fidesz és a jobbik soraiban a parlamentben, hogy ilyen vagány legény a miniszterelnökük.

felfújta a szél 2010.10.17. 11:12:47

@felfújta a szél:
Tóni én megértem hogy igyekszel, vissza kell nyaliznod magad a befogadó közegedbe. Jó úton haladsz, sok szerencsét, így tovább!

Mr. Hilter 2010.10.17. 11:12:52

A "liberális demokráciákban megszokott procedurális jogi működés"-re való hivatkozás nem érv, hanem átpolitizált bölcsész maszatolás. Ilyen fogalom nincs az Alkotmányban, nincs az Alkotmánybíróság joggyakorlatában és nincs azokban a nemzetközi dokumentumokban, amelyek irányadóak számunkra. (Pl. a Polgári és Politikai Jogok nemzetközi Egyezségokmánya.) Következésképp mindenki azt ért alatta, amit akar, vagy amit az érdekei diktálnak. Ha mégis ér ilyen ködös kategóriákkal hókuszpókuszolni, akkor a magam részéről a honakarattal szentelt magyarságbuzgalomból fakadó imperatívuszt, vagy tetszőleges hasonló random baromságot hozom fel ellenérvként.

Mr. Hilter 2010.10.17. 11:13:44

Hozzászólás, jelenj meg!

Id. Lencsés István 2010.10.17. 11:16:28

@AnnaKarenina:
Nagyon egyetértek veled. Van egy sejtésem, miszerint ez az óriási pénzbehajtás, adománygyűjtés nem a polgárok érdekében történik.

Szerintem azon milliárdosok szűk köre követelte ki Orbán úrtól a 16%-os adót, akik támogatták Orbán és klientúrájának "szabadságharcát". Szerintem a FIDESZT támogató milliárdosi körnek, vagyona fenntartásához volt szüksége a 16%-ra. A gazdasági válság betett nekik, mert cégek elmentek, de a nagyobb baj a sok felépített irodaház, lakóparkok fel nem töltöttsége, nem értékesítése, viszont a fenntartási költségek többszöröződtek.

A tőzsdét befolyásoló bejelentéseken húzták a bennfentesek, jól felkészültek az első nagy hasznot. Valószínűleg nagyon sok polgár a mostani nyertesektől fog bérelni lakást, és mindent, ami bérelhető.

Magyarországon egy bizonyos milliárdosi körben fog összpontosulni a vagyon.

felfújta a szél 2010.10.17. 11:18:40

@felfújta a szél: "tapsvihar tört ki a fidesz és a jobbik soraiban a parlamentben"

A lex MAL-t mindenki mexavazta, kivéve az LMP-t aki tartózkodott mert nem tudta eldönteni magáról hogy vörös komcsi vagy zöld környezetvédő párt?

DNZ 2010.10.17. 11:20:41

@Mr. Hilter: az alkotmányosság éppenséggel nemcsak a procedurális aspektusokra koncentrál. Ennél jóval többet jelent egy liberális demokrácia.

Mr. Hilter 2010.10.17. 11:23:30

@hunocska: De miért fogalmazol jövő időben? A vagyon akkor öszpontosult egy oligarcha piócaréteg kezében, amikor a rendszerváltás után a privatizátorok széthordták, amit előtte évtizedek alatt a nép felhalmozott a magyar népgazdaságban. Jelenleg csak az történik, hogy egy másik tőkés csoport igényt jelent be az elorzott vagyon egy részére.

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:23:53

@hunocska: A másik bizonyos milliárdos kört pedig megpróbálják kivonni a hatalomból és a gazdaságból.Úgy tűnik Orbánt ismerve és látva ez sikerülni fog.

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:24:55

@Mr. Hilter: Nem az elorzott vagyon egy részére ,hanem mindenre ami eddig nem náluk volt.

világoszöld 2010.10.17. 11:25:43

@Táskás Tóni: Emlitetted az Antall kormányt. Nagyon jól emlékszem egy TV interjút Antallal, ami személy szerint rettenetesen felháborított: Antal azt mondta. ez az eredeti tőkefelhalmozás kora, Amerikában se büszkék a milliomosok a felmenőik tetteire. Ezzel magyarán mondva szabad kezet adott a "szabad rablásra", jöttek is az olajszőkítők, ÁFA-csalók, stb -stb. És minden ezt követő kormány alatt folytatodott a szabadrablás, privatizációnak álcázva. Ha maguk a politikusok szegik meg pl. a nemzetközi szerződéseket, veszik el az állampolgárok magánnyugdijpénztárban tartott pénzét, az állampolgár is fütyülni fog törvényekre, szerződésekre. Nem csak a hivatalos magánnyugdijpénztárakban vannak az emberek "öngondoskodó" megtakarításai , hanem az önkéntes magánnyugdijpénztárakban, nyugdijelőtakarékossági számlákon, és az utobbi napok bejelentéseire az államkötvények látványos zuhanásba kezdtek, ami azokat érintette, akik nem a hiteleket, hanem a takarékoskodást helyezték előnybe. Tehát most már kiegyenlitett a helyzet, szívnak a devizahitelesek, és szívnak az "öngondoskodók" is.

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:26:02

@felfújta a szél: Személyemben eggyel több szavazóra találtak pontosan emiatt.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.10.17. 11:26:14

@megadjagabor:
"Amikor az előző kormány emelte az adókat, és az ingatlanadó bevezetését tervezte, senki sem kezdte félteni a "magántulajdon szentségét"."
Remélem, hogy ezt viccnek szántad. Vagy legalább retorikai húzásnak.

Id. Lencsés István 2010.10.17. 11:27:49

@felfújta a szél:
Szia!
1. Kérlek segíts nekem! Szeretném tudni mivel és mennyivel jobb neked most a választások után, mint korábban volt?
2. Most mi is a célja a kormánynak?
3. Mikor lesz EURO?
4. Szaporodási politikánk? Lesz lehetőség gyermekekek vállalására, avagy nem? Most csak a milliárdosoknak.

Mr. Hilter 2010.10.17. 11:28:01

@DNZ: Tehát egy liberális demokráciában nem rendkívüli, ami most történik. Következésképp felesleges a vészharangot kongatni. Egyébként szerintem nem is a "liberális demokrácia", hanem a "demokratikus jogállamiság" lenne az a mérce, amihez a Kormány tevékenységét mérni kellene, ugyanis ez utóbbi szerepel az Alkotmányban tudtommal.

Mr. Hilter 2010.10.17. 11:28:49

@Táskás Tóni: Most mondjam azt, hogy nekem tök mindegy, hogy a hiénák vagy a keselyűk fognak győzni?

Mr. Hilter 2010.10.17. 11:31:47

@Táskás Tóni: Nem, nem, nem. Több elprivatizálható vagyon már nincs. Csak az eddigi uralkodó réteg kezéből tudják kicsavarni a lopott holmi egy részét és úgy tűnik, hogy ennek már neki is láttak.

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:37:07

@világoszöld: Teljesen igazad van ,és az a baj ,hogy csak erre számíthatunk. Selmeci kinevezésével a kormány legalizálta azt a szándékát ,hogy ha másképp nem megy akkor tönkreteszi a nyugdíjpénztárakat. Ez mennyibe fog kerülni ? Semmi sem drága a Nemzeti Lenyúlós kormánynak ÉS NEM AZ OLIGARCHÁK FOGNAK SZÍVNI. Gondolom Selmeci minden nap meg fog jelenni ,hogy elmondja mennyire jobb helyen van a pénz az állami ktgvetésben ,mint a mnyp-akban.Kérdezem Matolcsi mellett mi van biztonságban, Matolcsin röhög a szakma, kezdve Bod Péter Ákoson/ azért írtam őt ,mert rögtön jönnek a többiek ,hogy elfogult vagyok és ,mint tudjuk ő nem baloldali/

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:39:15

@Mr. Hilter: Nem baj készül az új alkotmány és Orbánnak névre szóló jogosítványai lesznek benne.

Mr. Hilter 2010.10.17. 11:40:20

@Táskás Tóni: Majd meglátjuk, ez egyelőre csak találgatás.

Várúr 2010.10.17. 11:41:53

Ha szerző "nem a MAL óriási felelősségét kívánja csökkenteni" miafenének elmélkedik az ellenkezőjéről bőbeszédűen és tudálékosan? Verte volna az 5 hónapja regnáló kormány Pelikán elvtársra a felelősséget? Vagy a gát alatt fakadó buzgárokat állítsa bíróság elé? Netán ügyvédek hada éljen éveken át egy perből, míg a MAL vagyona köddé válik, az állam meg helyette fizet? Mióta tart a Kulcsár-ügy (közel akkora kárral, mint az iszapömlés?)

Mindfield 2010.10.17. 11:43:19

@hunocska:

1: Nem érzed? Mert ha nem akkor komcsi vagy és hazaáruló.
2: A kormány célja az előző kormány által okozott káosz felszámolása, ami sok időbe, energiába és főleg pénzbe fog kerülni.
3: Ilyet minek kérdezel? Az első a gazdaság helyreállítása, hogy a "brüsszeliták" mit akarnak, az az ő dolguk.
4: Már elnézést, de a kommunista korszakban is születtek gyerekek, akármilyen rosszak is voltak a körülmények. Gyermeket nevelni pedig minden felnőtt ember joga és kötelessége! Szóval tessék nekilátni!

szemtanú 2010.10.17. 11:45:12

1. Édes Istenem, hol van igazi, tiszta demokrácia a világon? Választhatsz időközönként egy eléd tárt lehetőségből. Ennyi!
2. A tulajdont felelősséggel kell működtetni!
3. Ha, választanom kell az ismert körülmények között vagyonhoz jutott, arrogáns, haszon orientált hazai tőkés törvény és erkölcs követése, vagy az állam által - akár a tőkés kárára is - a kárt szenvedett közösség kártalanításának biztosítására hozott intézkedés között, én az utóbbival értek egyet. No, ez bonyolult lett. Különös tekintettel arra, hogy eddig nem igen volt példa arra, hogy kárt okozott magáncég teljes mértékben kárpótolt volna bárkit is.
4. A demokrácia sem ad választ minden kérdésre. Főképp, mert ki lehet játszani.
5. Mellesleg a legfejlettebb demokrácia a görögöknél volt, úgy jó kétezer évvel ezelőtt végelgyengülésben kihalt. A mai demokráciák szintén válságban vannak az USA-tól az Unióig mindenhol, a kínai "demokrácia" viszont virágzik! Ezzel nem a demokráciát akarom támadni, csak figyelmeztetni szeretnék.
6, Annyira azért még demokrácia van és lesz, hogy a Fideszt és Orbánt is le lehet váltani, ha rosszul működik.
7. Érdekes azon balliberálisok akik örömmel üdvözölték a néhai Szdsz ciklusokon átívelő (igaz soha meg nem valósuló) egykulcsos szja programját, most milyen ádázul támadják azt.

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:51:41

@Várúr: Legutoljára Illés kinevezett Búbos Bankája volt ott ,mint felügyeleti szerv ezért nem tudják a felügyeletre verni

Táskás Tóni 2010.10.17. 11:54:52

@szemtanú: Szerinted válsághelyzetben itt az ideje a 16%-os adó bevezetésének ? Ilyen drága élőmunka mellett /közel 40%/ miért fogja ez a foglalkoztatást szolgálni? 600 eft fizetésből élők tudják csak a gyermekkedvezményt igénybe venni. Ez szerinted a Mo-i átlag fizetés.?

Id. Lencsés István 2010.10.17. 11:57:59

@Mindfield:
1. Szerencsére engem hazaárulónak nevezni nem lehet. Szerintem sokat tettem a Hazáért, nekem az Orbán nem egyenlő a Hazával (pedig szeretné)!
2. Komcsi! Nem értem mit jelent? A FIDESZ , nem az ország, nem a magyar Nemzet. Én nem mondom senkire, hogy komcsi, vagy jobbcsi, esetleg faszcsi (fidesz).
3. Embernek kellene maradni, de nem engeditek!
4. Nem tudom, hogy volt-e kommunista időszak, tanulmányaim során ezt nem olvastam sehol, ilyet nem mondtak ki sohasem, persze TT-ből 3-ast kaptam.
5. Most meg azt nem tudom, hol élek? Magyarország nem lehet ugye?

UrsaMajor 2010.10.17. 12:00:51

@Várúr:

Na ja, a demokrácia egy költséges valami. 60 éve sokkal gyorsabban és költséghatékonyabban oldottak meg hasonló dolgokat.

Azért fájdalmas lehet, hogy magukat jobboldali konzervatívnak gondoló ifjak tőrőlmetszett komcsi trükkökhöz keresik az igazolást.

soniq 2010.10.17. 12:02:11

@Táskás Tóni: Valami adattal alá is tudod támasztani amit mondasz, vagy csak hőbörögsz?

Várúr 2010.10.17. 12:02:34

MAL-felelősségével párhuzamosan csak annyit: a közel harmincmilliárdos kárt (tiszai ciánszennyezés) okozó Aurul úgy eltűnt, mint szürke szamár a ködben. Nem olyan rég volt. Döbbenetes, hogy egyesek szerint jogállami keretek közt három (3 db.) privatizátornak és egyikük fiacskájának az érdeke előbbre való, mint ezer mindenét elvesztett emberé. Előbbre való, mint egy folyó kipusztult halállománya, kilenc halott, több száz sebesült és így tovább. Ügyvéd öcsém cinikus megjegyzése tökéletesen helytálló: legtöbbször nem igazságszolgáltatás, hanem jogszolgáltatás folyik. Mintha kezdene változni a helyzet: pár napja ítélték másfél év letöltendő börtönbüntetésre a horvát ex-miniszterelnök helyettest és a következő eljárásban (Podravka privatizáció) további 15-20 évre számíthat.

világoszöld 2010.10.17. 12:02:45

@Táskás Tóni: Igen nagyon úgy néz ki, hogy államosítják a magánnyugdijpénztárakat, ami 1998-ban , amikor kormányon voltak, nem okozott volna ilyen gondot a zembereknek. Mert akkor még nem voltak felhalmozott tőkehozamok, és öszintén szólva logikus is lett volna, tekintettel a demográfiai kilátásokra. De most úgy néz ki a helyzet, hogy felemelik a nyugdijkorhatárt 65 évre, a magyar férfiak átlagéletkora 67 év / egyes mérések szeint ennél is kevesebb/ tehát cca minden második férfiember nem éri meg a nyugdijkorhatárt, ill. nagyon keveset vesz ki abból a nyugdijkasszából, amire 40-45 évig befizetett. Ha tehát mondjuk 66 évesen feldobja a tappancsait, az magánnyugdijpénztárban felhalmozodott pénzét a család törvényesen örökölheti, ezzel mondjuk kifizetve a temetést, esetlegesen a hátramaradt hiteltartozást stb . Mig az állami nyugdijnál, ha " már nem tudsz élni vele, így jártál" és jó napot. Szóval nekem ne papoljon "következményzek nélküli országról" meg jogkövető magatartásról az, aki semmibe veszi a szerződéseket, a magántulajdon tiszteletét. stb.

Sanya1965 2010.10.17. 12:04:16

Ma kaptam e-mail-ben
Szia,

bizonyára olvastál már Kertész Ákos regényt, az alábbi cikkét érdemes elolvasni, ámbár kicsit hosszú! Természetesen teljes mértékben pártsemlegesként küldöm az olvasni valót.

Puszi Gy.

Subject: Kertész Ákos írása

Kertész Ákos

Őfelsége ellenzéke

Már másodszor élek át valami hasonlót. Először ötvenháromban néztem döbbenten, hogyan hápognak, panaszkodnak a széplelkek, hogy elvtársak, engem megtévesztettek. Akkor is piszkosul hamisnak éreztem a szörnyülködést. Ők nem hitték volna, sopánkodtak, hogy mindez a borzalom, amit a Pártvezetés (Rákosi és csapata) a fordulat éve óta elkövetett, megtörténhetett. És éppen a Pártban! Ó, borzalom!

Engem miért nem tévesztettek meg? Pedig én is mélységesen hittem abban, hogy a háború után egy új, igazságos világot építünk. Olyan demokráciát, ahol nincs helye többé a rasszizmusnak, nácizmusnak, de a szocialisták és a kommunisták, a nácizmus elszánt ellenségei, elférnek benne. Szocialistának tartottam magam – tizennégy évesen…

1948-49 táján (Tájékoztató Iroda határozata, pártfúzió, a szocdemek likvidálása, Rajk-per) észre kellett vennem a döbbenetes hasonlóságot a nácizmus és a bolsevizmus között. Nem tagadhattam le önmagam előtt, hogy ismét egy totális diktatúra tart bilincsben. Vali (a Makra című regényemben), pontosan azt a világnézeti és politikai álláspontot képviseli, amit én vallottam negyvenkilenc és ötvenhat között. Úgy maradtam szocialista, hogy gyűlöltem a Rákosi rendszert és a sztálinizmust. (Bárki utánanézhet a Makrában.)

Negyvennyolcig a pártfúzióig azt se nagyon értettem, miért kell két munkáspárt, és hogy végülis mi a különbség a szociáldemokraták és a kommunisták között. A fúziónál megértettem. A Kommunista Párt moszkovita, az orosz szuronyokon nyugszik, a szociáldemokraták mögött semmi, senki sincs, csak a választók, és a fúzió nem egyesülés volt, hanem bedarálás. A szocdem párt nem csak megszűnt, de a legértékesebb tagjait sittre vágták, kivégezték. Ezzel a mozzanattal megszűnt a demokrácia: jól mondta Rákosi, ez volt a fordulat éve. Kezdtem tisztán látni. Megértettem, miért undorítottak a kitelepítések, amikor egy szikrát sem sajnáltam a régi urakat. Megértettem, hogy az általam annyira tisztelt, úgynevezett „fejlett elvtársak” mitől dőlnek be egy huszonnégy óra alatt a Tájékoztató Iroda Jugoszláviával kapcsolatos határozatának, hogyan lesz az ő szemükben a hős Tito elvtárs egyik napról a másikra az imperialisták láncos kutyája. Aztán letartóztatták a külügyminisztert, azok, akiket belügyminiszterként pártmilíciából ő maga szervezett belső-elhárítássá. Megint tanultam valamit. Azt, hogy ennek egyetlen üzenete van: ha ezt Rajk Lászlóval megtehettük, mindenkivel megtehetjük, veled meg pláne!

Tizenhét éves voltam és (1) nem tojtam be – csak éppen bőgni tudtam volna, hogy máris vége a rövid szabadságnak, hogy újra csöbörből vödörbe kerültem (2), nem dőltem be a hatalomnak, mint oly sok „fejlett” elvtárs, akik aztán ötvenhárom után rinyáltak, hogy „elvtársak, engem megtévesztettek”. Ki, te fatökű?! Te tévesztetted meg magad, mert nem akartál kiesni a cukorpikszisből. Nem akartál a hatalom részeséből újra üldözötté válni! Nem csak hazudtál magadnak, de még el is hitted! A Duce és a Führer után hogyan dőlhettél be egy új személyi kultusznak, hogyan nyalhattad ki csattogó nyelvvel Rákosi elvtársad gusztustalan hátsóját? Hogyan sírhattál nyilvános krokodilkönnyeket, amikor a Népek Nagy Hóhéra Moszkvában végre földobta a bakancsot?!

Aki náci volt, vagy csak konzervatív, aki visszasírta a régit, azt megértem. Azt a néhány tiszteletre méltó elvhű szamarat, azt is megértem. De aki csak úgy gondolta, itt az új rendszer, most kárpótlásul (mert nekem ez jár, vagy azért, mert eddig szegényember voltam, vagy azért mert üldöztek) én leszek a jani – az nekem ne jásza meg a baloldalit. Baloldali az, akinek nincsen nyugodt álma, míg a felebarátja nyomorog, diszkriminálják vagy üldözik.

Ma ugyanezt látom. Aki egyszer bekerült a tojásba, az nem akar többé kikerülni a tojásból. Ejnye, mondja, hát ez demokráciában nem fordulhat elő! De hol van itt demokrácia?!

Húsz éve mondom, hogy ez a zsenge demokrácia veszélyben van. Öt éve írom, mondom, kiabálom, ordítom, hogy rohanunk a szakadék felé. Megtörtént. A demokrácia belezuhant a szakadékba, nincs többé. Most álljak be a kórusba? Nyafogjak piszlicsáré ügyek miatt, panaszoljam, hogy a Fidesz naponta megsérti a demokráciát?! Nem sért meg semmit. Nincs demokrácia, nincs mit megsérteni. Azzal, ha úgy teszünk, mintha a halott még élne, nem támasztjuk föl. Tetszik, nem tetszik, a demokráciát újra meg kell teremteni.

A bolsevista fordulat után is sokan játszották önámításképpen a demokráciát, hiszen lehetett, a kellékek megvoltak: parlament, pártok (a Népfrontba tömörülve), választás, interpellálás, miniszteri válaszok stb. Volt sajtó, rádió, filmhíradó, játékfilm, színház, opera, később TV is, minden. 50-ben még Apámmal elmentünk szavazni (még nem ismertük igazán a dörgést), hazahoztuk a szavazócédulát, de szégyelltük magunkat. Később soha! Apám meghalt, én kilencvenben mentem el újra szavazni. Ebben a bohóckodásban nem vettem részt.

Mert tudtam: aki részt vesz benne, korrumpálódik, besározódik és odatartozik. Ugyanezt tudom ma is. Még a választásokra készülve, az MSZP listája ismeretében, sokan, baloldaliak, nem akartuk, hogy ez a lista bekerüljön a parlamentbe, tudtuk, a lista láttán, hogy ezek csak magukat képviselik, nem a baloldalt, nem a kizsákmányoltakat, nem a megnyomorítottakat, nem a kisemmizetteket. Ahogy eddig, ezután is fütyülnek majd rájuk. Aki belemegy az alkukba, legalizálja a fönnállót. Nem állítom, hogy az ötvenhetek, a listáról bekerült MSZP-s képviselők ezt akarták; ők önmagukat akarták legalizálni, a saját politikai-gazdasági túlélésüket akarták biztosítani az orbán-viktatúrában is, ma sem akarnak mást. Az ellenzéki képviselőség sem fizet sokkal rosszabbul, mint a kormánypárti, az is buli. A listáról bekerültek és az egyénileg megválasztottak (ketten vannak!) fizetése között meg semmi különbség nincs.

Emlékszik még az olvasó Sztevanovity Zorán nótájára, Dusán szövegére?

Mi a győzelemről megtanultuk,
hogy a részvétel a fontosabb,
hisz a vereség is fizet szépen,
és a győztes sokkal fáradtabb –

Na?! A jó slágerszövegekre érdemes odafigyelni, azok sokszor többet érnek egy-egy publicisztikánál.

Megszívlelendő doktrinája az Egyesült Államoknak: terroristákkal nem tárgyalunk. Aki szóba áll a terroristákkal, legalizálja őket.

Aki ma alkudozni próbál a Fidesz-hatalommal, részt vesz bármilyen bizottság munkájában, akár alkotmányról, akár az igazságszolgáltatás új rendszeréről, akár a rendvédelemről, akár az új médiatörvényről, akár az érdekképviseletek érdekérvényesítő jogosítványairól van szó, az betagozódik a Nemzeti Együttműködés Rendszerébe. Az legalizálja a diktatúrát.

A Fidesz négy éve ki mert vonulni – hitt önmagában, hitt a jövőjében, ezek hittek abban, hogy a következő választást nem veszíthetik el, mert megtalálták Gyurcsányon a biztos fogást. Hazug fráter! Hazugnak nincs legitimitása, tehát nem állunk vele szóba. Mintha nem is lenne.

A mai helyzetben az MSZP számára is csak ez lehetne az egyedüli ellenzéki magatartás: a kivonulás, de nem hazug taktikából, mint 2006 óta a Fidesznek, hanem mert diktatúra és ellenzék kizárják egymást. Se a diktátorra, se a hungaronácikra nem vagyunk kíváncsiak! Ők nem demokraták, vagyis nekünk, demokratáknak, illegitimek. Igenis: passzív rezisztencia! Polgári engedetlenség! Diktatúrában nincs ellenzék, csak demokráciában. Diktatúrában ellenzéket játszani: bohóckodás. De az „ötvenhetek” tudják, hogy nekik nincs jövőjük, így a jelent akarják maximálisan kiaknázni.

Gyurcsány sosem állította, hogy nem kell kiigazítás, nem kellenek jelentős reformok. De ezekhez a jelen ciklus, mondta a választások előtt, már túl rövid, ezért kellett a „száz kis lépés” (a választásokig).

Őszödön meg azt mondta a frakciónak, hogy hazudtunk önmagunknak. Ámítottuk magunkat, hogy megúszhatjuk fájdalmas reformok nélkül, és nem azt, hogy hazudtunk a választóinknak, hazudtunk a magyar embereknek, és ezzel győztünk a választásokon, ahogy Orbán értelmezte félre Gyurcsány szavait a kiszivárogtatás után, és fél perccel a helyhatósági választások előtt. Mert az őszödi anyagot, ami a nyár közepén már a birtokukban volt, októberig, az önkormányzati választás előtti pillanatig jegelték, akkor dobták be a nép közé. Volt idejük fölkészülni.

Érdekes – ez nem tűnt föl senkinek.

Orbán Viktor hazudott. Mint mindig. És igazi göbbelsi módon, nagyon hangosan és nagyon agresszíven, és ettől, mint Göbbelsnek is, neki is bedőlt a tömeg. És erre alapozta a taktikáját 2010-ig. Ettől lett Gyurcsány a HAZUG, a kormány „illegitim” és ezt Gyurcsány is, a kormány is lenyelte azon az alapon, hogy a kutya ugat, a karaván halad, kormányozni lehet, mert a parlamentben miénk a többség.

Egetverő baromság volt, de már mindegy. A csapat (a két koalíciós párt) akkor már az egymásközti marakodással volt elfoglalva, vicsorogva tépték a koncot, mint az elvadult kóbor kutyák.

Az MSZP ma már csak azért járja a kamarillapolitika koreográfiáját, hogy egyedül maradjon az ellenzékben, és ez, a Fidesz hathatós támogatásával, még sikerülhet is.

Így lesz belőle Őfelsége ellenzéke. A Fidesznek cukorfalat. Ezt akarták. Az MSZP partner volt a többiek fölszámolásában, ugyanis szemrebbenés nélkül bekkelte ki, ahogy az MDF és az SZDSZ fölfalja önmagát. Az LMP eredetileg is lufi volt, szét is pukkant. Maradt a Jobbik. Egy alja Le Pen-párt, ami csak egy olyan országban létezhet, ahol azért nem érti a többség, miért lenne a Jobbik hungaronáci, mert fogalma sincs a történelemről.

Na, a Jobbiktól még tart Orbán Vezér. Az MSZP-sektől már rég nem tart, röhög rajtuk, hisz a tenyeréből esznek.

Ha az MSZP ellenzék akar maradni, pontosabban, ha föl akar nőni egy a diktatúrát megdönteni akaró demokratikus csapat szerepéhez, ha föl akar támadni, nem vesz részt semmiben, nem tagozódik be az establishmentbe, „kivonul”.

De nem fog. Így várni kell egy darabig a baloldal föltámadására.

felfújta a szél 2010.10.17. 12:06:21

@hunocska: "Kérlek segíts nekem! Szeretném tudni mivel és mennyivel jobb neked most a választások után, mint korábban volt? "

Meg fogsz lepődni, de jobb, mert polgári perben állok a Fletó egyik szekértolójával, és eddig mindent elkövetett a bíróság befolyásolására. Sajnos nem sikertelenül, ennél fogva 5 éve húzódik a per, és eközben volt módom belelátni a komcsi rendszer anatómiájába, vagy inkább patológiájába. Nekem biztos jobb hogy hatalomváltás történt, és remélem hogy másokat nem fognak olyan jogi méltánytalanságok érni, mint engem az elmúlt évek során

felfújta a szél 2010.10.17. 12:09:44

@Sanya1965: "Aki náci volt, vagy csak konzervatív, aki visszasírta a régit, azt megértem"

A nyilas pártszolgálatosok nagy része belépett az új Államrendőrségbe, ők adták az új rendszer karhatalmának gerincét

Várúr 2010.10.17. 12:10:32

@UrsaMajor:
Nem barátom. Tőrölmetszett komcsi trükk a magyar aluminíumipar "privatizálása" (helyesebben: ellopása) volt. Tőrölmetszett vadkapitalista trükk a felelősség elkenése, a hosszú évekre elnyújtott jogászkodás, a vagyonkimentés, stb. Ha a (magyar?) nemzeti bank elnöke adóelkerülési okokból jogszerűen évekig Cipruson tárolhatta egymilliárdos vagyonát, miért ne tehetné meg ugyanezt a Bakonyi klán? Majd mondhatná karjait széttárva, mint a libaügyben is szakértő Bajnai: "Nem értettünk hozzá". Akkor is kilenc ember, kétkezi gazda pusztult bele, most ugyananyi a vörös iszapba.

Várúr 2010.10.17. 12:17:17

@Sanya1965:
Az idős Kertész Ákos Moldovára emlékeztet (mindketten jó írók). Egyik a Kádár-rendszert sírja vissza, másik diktatúrát vízionál egy parlamenti demokráciában, csak mert nem az övéi nyertek. Ebben hasonlít névrokonára, Kertész Imrére, aki Berlinben retteg a magyar állapotok miatt. Mindháromnak inkább a megszépítő múlttól és az öregedéssel járó szenilitástól kéne rettegni.

Id. Lencsés István 2010.10.17. 12:17:20

@felfújta a szél: Ténylegesen sikert kívánok neked! (Kalappal) Körülbelül így kell válaszolni normális hangnemben, ahogy válaszoltál Te is. Valóban az ilyen ügyekkel lenne szükséges foglalkozni, mint például a tiéd, gyorsítani és igazságot kapni. A komcsizás, jobbcsizás nem segít ezen. A Bíróság kellene, hogy független legyen, na meg gyors is. Külön téma mekkora kárt okoz a Bíróság lassúsága, de ott sem a Bíróktehetnek róla, hanem a Parlamentben űlő, szakértelem nélküli pályályukat elhagyó jogászok hada.

Táskás Tóni 2010.10.17. 12:20:38

@Várúr: Orbán papa bányája , Széles Gábor Videoton privatizációja, Simicska és Pintér és Fellegi és Matolcsi és Csányi birodalma ezek is mind komcsi trükkök. Viszont Kaya Ibrahim és Joszif Tot fidesz szabadalom.

Várúr 2010.10.17. 12:22:50

@Sanya1965:
Kertész bácsinak még csak annyit: Nem, Gyurcsány nem azt mondta, hogy hazudtunk önmagunknak. "Trükkök százairól" beszélt: "amiről még nektek se kellett tudnotok" - mondta a szoci képviselőknek. Zárt körben a választóknak szóló folyamatos hazudozást ismerte be - és ezt tagadni újabb hazugság.

banurr 2010.10.17. 12:23:52

@Várúr: És mikor is volt a MAL privatizálása (úgy dátum szerint)?

És azért mert Bakondi nem balliberális oligarcha, hanem FIDESZ-oligarcha akkor ne tegyen úgy mintha különb lenne. Vallja be őszintén, ezt kapta hűsége, kitartása és feltétel nélküli odaadása jeléül.

UrsaMajor 2010.10.17. 12:24:12

@Várúr:

"Döbbenetes, hogy egyesek szerint jogállami keretek közt három (3 db.) privatizátornak és egyikük fiacskájának az érdeke előbbre való, mint ezer mindenét elvesztett emberé"

Ezt szerintem senki sem mondja. Én biztos nem.

Viszont ha már annyira tapsolsz ennek a törvénynek, akkor biztos ismered is annyira, hogy meg tudd mondani _pontosan_ mikor is lép életbe ez az állami felügyelet alá helyezés. (Már most jelzem, hogy "amikor a min.elnök mondja" nem elfogadható válasz.)

"Tőrölmetszett komcsi trükk a magyar aluminíumipar "privatizálása" (helyesebben: ellopása) volt."
És ugye a felsorolásban itt nem állsz meg, hanem eljutsz a "szőlőbányákig" is?:)

Várúr 2010.10.17. 12:27:42

Ne fárassz Tóni. A melléduma bajnoka lehetnél, ha lenne verseny ebben a műfajban. Egyikük ellen sem indult eljárás, még a 12 éves szoci éra alatt sem, holott a kommerek gőzerővel dolgoztak rajta. Városi legendák és büntetőügyek különböző dolgok. Te is tudod, ne erőlködj és főleg engem ne karcolgass. Mára ennyit neked.

Id. Lencsés István 2010.10.17. 12:29:39

@Táskás Tóni:

Szerintem is. Nagyon szükséges lenne elgondolkodni ismét egy név változtatáson. FIDESZ KDNP helyett.

Kommunisták Leszármazottainak Szövetsége - Keresztény De Nem Párttag:

KOLESZ - KDNP

Várúr 2010.10.17. 12:30:47

@UrsaMajor:
Te már visszakeringőztél oda, holott bírósági ítélet született róla (legfelső biróság) hogy szó nem igaz belőle. Recseg a régi lemez, de van, akinek így is szépen szól.

Táskás Tóni 2010.10.17. 12:32:24

@Várúr: Polt Péter mellett hogyan is indulhatott volna !Most sem érdekli az ügyészséget a milliárdos MVM-es Kocsis ügy.Ja és nyugodtan megszavazhatjuk a kormányba Budaházit is , nem fog kiríni a társaságból.

Várúr 2010.10.17. 12:34:31

@szemtanú:
Jahh, amit az szdsz javasolt, az ballibéknál hamar feledésbe merül, ha épp nem ők ajánlgatják...

tallian.miklos 2010.10.17. 12:36:48

Gábor, a kormány jó döntéseket tud hozni, az "ország helyzetén javítani" viszont önmagában nem tud, és általánosságban nem érzem úgy, hogy bármilyen jó döntést is hozzon egy bármilyen kormány, arra válaszul "az ország helyzetét javító" folyamatok induljanak meg a politikai, üzleti, civil szférában, a munkavállalókban, stb.

Az általános pesszimizmust félretéve, ebben a konkrét esetben a még több vért kívánó közvélemény kielégítésén kívül semmilyen praktikus szempont nem szól a felügyelőbiztos kinevezése mellett. Pláne nem olyan hamar, ahogy az megtörtént.

Műszaki, katasztrófavédelmi szempontok nem jönnek szóba, hiszen a műszaki helyzetről az állam tudása a legcsekélyebb. Ez hatványozottan igaz volt a katasztrófa bekövetkeztekor. A régi szocialista nagyipar műszaki gyenge pontjait néhányan ismerik a vonatkozó szakmákban, ők tudnának segíteni, de a kardcsörtetésre inkább elhallgatnak és csendben visszavonulnak. A felügyeletbe kinevezettek meg nincsenek ebben a körben, Valenta Lászlóról sok minden az ember eszébe jut, az ipari szakértelem kevéssé.

Jogi szempontok sem jönnek szóba, hiszen a tulajdonos ismert, a magyar joghatóság alá tartozik (tehát nem kikezdhetetlen offshore cég), ellene minden eljárás lefolytatható. Továbbá a vagyon legfőbb eleme maga a gyár, az meg nem vihető ki egy pendrájvon.

Hogy a magyar jogrend mindezt nem oldja meg ésszerű idő alatt? Aligha félnék ettől, az elmúlt évek politikailag kényes ügyeiben az ítélethozatal sebességét és a született ítéletek politikai eloszlását nézve. Nem itt lassú az ítélkezés, hanem a móri bankrablásnál volt pl.

A szocialista nagyipar sorsáról szóló politikai töltetű legendákról meg kellene írni egy külön könyvet, de az nem ehhez a konkrét kérdéshez tartozik.

Táskás Tóni 2010.10.17. 12:36:52

@hunocska: És aláírhatnák a zászlajukra Orbán fényképe alá a legújabb dakota közmondást Kicsi a görcs ,de erős.

banurr 2010.10.17. 12:37:22

@Várúr: Nyugi indult. A vádemelési javaslatig el jutott a nyomozás.
Ott viszont bizonyos Polt Péter szépen leiktatta az egészet a 13 iktatószám alá (az a kerek irattár az íróasztal mellett....)
És Polt Péter valamint a FIDESZ ugye egymástól független jelenség a magyar közéletben

:-)

UrsaMajor 2010.10.17. 12:41:54

@Várúr:

He? Hova keringőztem én vissza!?

De a kérdésem még mindig aktuális: Tudja valaki, hogy _pontosan_ mikor veheti állami gyámkodás alá bárkii tulajdonát az állam?

paragrafus 2010.10.17. 12:42:44

Felhívom mindenkinek a szíves figyelmét, hogy a honvédemi törvény szerinti RENDKÍVÜLI ÁLLAPOT kifejezetten és kizárólag a HÁBORÚS HELYZETEKRE vonatkozik.
Nem pedig az ökológiai katasztrófákra.

Táskás Tóni 2010.10.17. 12:45:17

@banurr: Az is érdekes volt , amit Simicska az APEH-ben csinált amikor kinevezték főnöknek /egy kicsit elbabrált az adatokkal/ csak itt sokaknak nagyon szelektív az emlékezete és a látása.

Id. Lencsés István 2010.10.17. 12:45:43

Robin Hood és Orbán Hood

Robin bevitte az erdőbe az embereket.
Robin az érvényben lévő törvényeket nem tette magáénak!
Robin a királynak gyűjtött (Ki is volt?)
Robin emberei küzdöttek!
Robin embereinek nagy része a csatákban elestek!
Robin emberei nélkülöztek!
Robin sokat sarcolt.
Robin gyűjtött, csak gyűjtött.
Robin sokat harcolt.
Robin kifizette a Ricsit!
Robinnak lett hölgye!
Robin kapott rangot és vagyont kapott!
Robin emberei nem kaptak se rangot, se vagyont, csupán néhány kivételezett közülük. Szám szerint 48 fő.

Orbán bevitte az erdőbe az embereket.
Orbán az érvényben lévő törvényeket nem tette magáénak!
Orbán a ........... gyűjtött (Ki is az?)
Orbán emberei küzdöttek!
Orbán embereinek nagy része a csatákban elestek!
Orbán emberei nélkülöztek!
Orbán sokat sarcolt.
Orbán gyűjtött, csak gyűjtött.
Orbán sokat harcolt.
Orbán kifizette a ............!
Orbánnak lett hölgye!
Orbán rangot és vagyont kapott!
Orbán emberei nem kaptak se rangot, se vagyont, csupán néhány kivételezett közülük. Szám szerint 48 fő.

Várúr 2010.10.17. 12:46:43

@UrsaMajor:
Tudhatja. A törvény szerint katasztrófahelyzet vagy rendkívüli állapot esetén. Lmp tartózkodott, a többiek ritka egységben megszavazták. Fárasztó, hogy ezt is ismételgetni kell. Nem kellene, de ha már a kötélbe kötsz bele, keress vékonyabbat.

Táskás Tóni 2010.10.17. 12:47:50

@paragrafus: Az a baj ,hogy" jogosan "járt el a fidesz , mivel ők pár éve háborús helyzetet tartanak fenn és az sem érdekli őket ,hogy erre Mo ráment.

Id. Lencsés István 2010.10.17. 12:48:02

@paragrafus: Ekkora baromságot azért nem tételezek fel róluk, tehát támaszd alá lécci. Érdekelne! Pláne az ellenzéket. (elszóltam magam független vagyok, de a hülyeséget nem szeretem.)

Várúr 2010.10.17. 12:50:23

@tallian.miklos:
Mondd édes barátom, mióta tart a sokmilliárdos Kulcsár-ügy? Meddig húzódott a Tocsik-ügy és a Postabank-ügy? Mióta tart Szilágyi Eeleonóra néni közönséges csalási ügye? Sok száz egyéb büntetőügy? Ne maszatolj koma. Inkább szerezz hírt, ha már hírszerző vagy.

Id. Lencsés István 2010.10.17. 12:54:00

Az lenne még esetleg a megoldás a sok hülyeséggel szemben, hogy valaki megmondaná az Orbánnak, hogy nyertek, tehát előre és ne hátra! Most azért úgy jön le nekem, hogy a miniszetelnök nem hiszi el hogy a választásra jogosultak, megjelentek rájuk szavaztak. Bizonyítási, szereplési kényszert látok. Szinte hihetetlen, nem értem, miért kell mások helyett szerepelnie, hiszen mi adófizetők bőven honoráljuk a.... tájékoztatást. Szerintem Szijjártó egy perce kerűl vagy 5 millióba+ kár.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.10.17. 12:58:27

@Táskás Tóni: Miféle háborús helyzetről beszélsz? Ha jól gondolom, az elmúlt nyolc évben az történt, hogy az MSZP háborúzott a patászorbán ellen, miközben az legfeljebb szavakkal tudott visszavágni. Az ország erőforrásait az mszp költötte háborús játékokra, nem a zorbán.

UrsaMajor 2010.10.17. 13:00:59

@Várúr:

"A törvény szerint katasztrófahelyzet vagy rendkívüli állapot esetén"

Ami micsoda is? Mert definiálva nincs.
Embernek kell halnia, vagy elég az anyagi kár is? És ha igen az mekkora? Ha kiömlik 2 hordó olaj akkor az már katasztrófa helyzet?

Magyarul egy jelentéktelen ügy is alkalmat adhat a konfiskálásra. És most gondolj bele, hogy szeretett pártod sem lesz mindig hatalmon. Ez az eszköz meglesz Gyurcsánynak is:) Most is tetszik?

órás-mester (törölt) 2010.10.17. 13:02:19

@Táskás Tóni: orbánék által? miről beszélsz? ki volt az, aki egymásnak uszította a különböző társadalmi szegmenseket? a geci lusta tanárok, a geci csaló orvosok, a mocskos vállalkozók, a szabotőr szakszervezetek, a 0-24ben bulizó diákok(a fasszopók nem akarnak a suli mellett heti 40órában dolgozni), az állat vasutasok (akikre amúgy nincs is szükség)

másik: antall alatt kezdődött a privatizáció? apád faszát...
olyan minek szól hozzá, aki alapvető dogokkal nincs tisztában. spontán privatizációról hallottál már? 86-87ben hol volt antall? (megsúgom, a könyvtárban)

torgyán: nem akarom védeni, mert egy rossz ripacs, de mi is volt a baj az akkori FVM-mel? jaaa a "csílei cseresznye", ami miatt mai napig hülyézik a hülyék. oszt ha bemész sparba, tescoba, és megnézed honnan jön a gyümi, hát argentína, chile, ecuador, brazília stb stb. onnan jön ide, de innen semmi nem megy oda az tuti. megint jó bizniszt csináltunk. biztos a föld forgásából adódik, hogy csak onnan éri meg idehozni, de aki innen akar az ottani holtszezonban odaszállítani, az nevetséges őrült.

ha torgyánnak volt valaha jó ötlete, az pont ez a kölcsönös gyümiszállítás lett volna. nem kicsi piacot buktunk az ehhez is értő fajkasházi tivadaj meg fajtája gúnyolódása miatt.

www.chileanfreshfruit.com/

széles gáborhoz: mindenki rá akarja verni az ikarus halálát...
legalább nézzetek már utána: először egy török cég(bayal) vette meg, aztán jött az irisbus. Széles 2006ban vette meg a maradványait. volt vezetője a 90-es években igaz, akkor fordult jobbra a cég helyzete, de csodát ő sem tudott tenni.
a videotonnal meg mi a baj? top30 független elektronikai gyártó a világon (közép-európában a legnagyobb, EU-ban top10es).
vagy vki azt hiszi, hogy a rendszerváltás után mint önálló márka életképes lett volna, és fel tudta volna venni a versenyt a nyugati, távolkeleti világmárkákkal?

és igen, 'válságban' (milyen válságban?) itt az ideje az adócsökkentésnek.
multiplikátor és accelerátor hatásról hallottál már?
vagy arról, hogy az adóelkerülésnek, offshoreozásnak, pénzmosásnak az 'adminisztratív' költsége 10-15-20% között mozog?
30-40%-os elvonásnál mindenki el fogja kerülni az adózást, de 16% mellett ki a lófasznak jutna eszébe ügyeskedni? leadózik tisztán, legálisan, és mindenki örül. az adóráta-adóbevétel nem lineáris, és nem is egy olyan görbe, amelyiknek 50%nál van a maximuma. főleg nem a magyar társadalomra jellemző mentalításnál. amerikában szted miért alacsonyak az adók az IRS terrorja mellett? new hampshire-ben pl 0% az ÁFA, és 0% az SZJA.

kisebb adó->nagyobb adózási hajlandóság, nagyobb jövedelem, nagyobb fogyasztás,megtakarítás,beruházások, gyorsabb pénzforgás.

és mivel nálunk a fogyasztást terhelő adó a lehetséges maximumon van (25%), ezért az egyik legjobb megoldás, ha a (nem hitelből történő) fogyasztást ösztönző adóváltozásokat eszközölnek.

aki meg azzal jönne, hogy ez a közép és felső rétegnek kedvez: mégis kikre kéne támaszkodni? a minimálbéresekre?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2010.10.17. 13:04:08

@paragrafus:
A szükségállapot viszont alkalmazható és bőségesen elég lett volna. Feltéve, hogy a cél a kárelhárítás. Nem szeretem az összeesküvés-elméleteket, de erős a gyanúm, hogy itt az másodlagos.

flippant 2010.10.17. 13:07:41

@órás-mester: Igen, de Józsi bácsi akkor miért nem volt olyan tökös, hogy megálljt parancsol a rablóprivinek és a bolsevikokat tavaszi nagytakarítás címszóval kisepri kurvaországból. Ja, hogy megzsarolták? Bakker, akkor miért vállalta be a miniszterelnökséget?

Táskás Tóni 2010.10.17. 13:07:49

@Benbe: Akkor a kordonbontás , az utcára toborzás , az árpádsávos zászlók alatti szövegelés több fideszes politkus előadásában csak szavak?.Amugy Orbán lázító , undorító szavai bombákkal értek fel az olyan befogadó embereknek ,mint te és a hívők. Szóval , a rengeteg tüntetés a székház megtámadása gyujtogatás ,kukaborigatás csak szavak. Ezt még a külföldi turisták sem így élték meg ,nem is látogatták "szép " kis hazánkat jó hosszú ideig.

Táskás Tóni 2010.10.17. 13:09:07

@Benbe: Ja és a svéd vadászgépek?

flippant 2010.10.17. 13:12:47

A cikkhez D pont. Bakker, és akkor mi van? Mintha tán Vitya jobboldali lenne. Gyerekek, na ne már. 20 év múlva a kőbányai panelprolit suttyónak nézhetitek de megvan még az az értelmiség akiknek nem magyarázzátok be, hogy a Föld lapos. A 3 gyilkos vörösbáró köztudottan a hírhedt Apró-klán tagjai. Amely klán Vityát is a zsebében tartja. Miért ne diskurálhatott hát tolnay vityával?

Táskás Tóni 2010.10.17. 13:18:28

@órás-mester: Mivel az élőmunka terhe nagyon magas/közel 40%/ , ezért senki nem fog bejelentkezni aki eddig nem adózott, mert a járulék többet visz el mint, amit az SZJA-án megsórol.Kb 600eft jövedelem mellett vehető csak igénybe a gyermekkedvezmény is. Amikor Szlovákia bevezette az egykulcsos adót az mindenre vonatkozott és nem ilyen szelektív volt ,mint itthon ,tehát az intézkedés felemás!HA PEDIG MŰKÖDIK AZ ACCELERÁTOR HATÁS MIRE KELLENEK A TEGNAP KIVETETT PLUSSZ ADÓK?

AnnaKarenina 2010.10.17. 13:20:19

@világoszöld: Ne aggódj :), 1998-ban is megtette a magáét a Fidesz a TB-alapokkal kapcsolatban, már akkor is beolvasztották a költségvetésbe. Selmeczi Gabriella már akkor is élen járt.

"A Fidesz vezette koalíció 1998 nyarán, első teendői között a társadalombiztosítási önkormányzatok felszámolásával „visszaállamosította” a nyugdíj- és egészségbiztosítási alapokat. Akkor a Fidesz politikusai még átmenetinek nevezték ezt az intézkedést, majd előbb a Miniszterelnöki Hivatalhoz, később a Pénzügyminisztériumhoz, végül az Egészségügyi Minisztériumhoz delegálták az alapok kezelését. Az évente több mint 1500 milliárdot kezelő alapok költségvetése beleolvadt a központi büdzsébe. A járulék beszedését a társadalombiztosítási államtitkár, Selmeczi Gabriella 1999 januárjától átadta az APEH-nek. Néhány hónappal később az alapok 60–80 milliárdos vagyonát az ÁPV Rt. kapta meg értékesítésre. Az ÁSZ-jelentések rendre kifogásolták, hogy bár az alapok vagyonának államosítása megtörtént, az ahhoz kapcsolódó kötelezettségeket továbbra is az egészségügyi kasszából fizetik."
www.kozszolga.hu/hirek/eg%C3%A9szs%C3%A9g%C3%BCgy-utolbbi-h%C3%BAsz-%C3%A9ve

De az, hogy most névre szóló magánmegtakarításokat einstandolnak, szerintem jogilag támadható. Arról nem is beszélve, hogy a gyenge hozamok talán a nagy súllyal állampapírokba való befektetéseknek is köszönhetők.

órás-mester (törölt) 2010.10.17. 13:20:19

@flippant: én most csak és kizárólag a "csílei cseresznye" dologról beszéltem az ő kapcsán, ami a mai napig végső érv egyes 'hozzáértőknél', ha be kell mutatni, hogy miért volt hülye, közben pedig a hazai agrárágazat egyik kiugróan jó lehetősége lett volna, amitől pár teljesen laikus idióta megfosztotta az országot. a kár száz és ezermilliárdokban mérhető. nézz utána, mi történt a chilei gyümi és zöldségexporttal 98 óta: ma már 2.5millió tonna friss gyümölcsöt exportál chile.

de hát ha valaki torgyánt akarja nevetségessé tenni, az a mai napig a "csílei cseresznyével" hozakodik elő. pedig az bizony jön torgyán nélkül is, csak a miénk nem megy...
nem baj, az EU ad támogatást ültetvény felszámolásra, és lehet fincsi energiafüvet termeszteni. az biztos jobb biznisz.

Táskás Tóni 2010.10.17. 13:20:31

@Benbe: VALÓSZÍNÜ ,HOGY GYURCSÁNY BÉRENCEK ORDÍTOZTÁK AZT IS ,HOGY KURCSÁNYTAKARODJ ,MIKÖZBEN TELEHUGYOZTÁK A PARLAMENT ELŐTTI TERET.

AnnaKarenina 2010.10.17. 13:24:53

@órás-mester: Az EU-csatlakozás során a mezőgazdasági fejezetet a Fidesz-kormány alatt tárgyalták és egyeztek meg róla.

Táskás Tóni 2010.10.17. 13:27:34

@AnnaKarenina: Igen és ilyen remek hozzáértő háttér emberrel ,mint Torgyán

Iustizmord 2010.10.17. 13:30:07

aztakurta, egy konzis írás melynek minden sorával egyet tudok érteni.

de mivel a szerző nem vonít a falkával, nem jósolok neki nagy politikai jövőt viktor mellett...

továbbá ez: "az üzem vezérigazgatója cinikus nyilatkozataival maga provokálta ki (vagy inkább segítette elő) azt a hangulatot, mely a letartózatásához vezetett" az előző cikkből fel se tűnt.

érdekes (morbiod) hogy értelmes, írni tudó embereknek milyen téves elképzeléseik vannak egy olyan jogintézményről mint az előzetes letartóztatás. illetve megdöbbentő

AnnaKarenina 2010.10.17. 13:34:32

@Táskás Tóni: Na ja. Amikor annyit sírnak-rínak a magyar vidék miatt, s persze joggal. Akkor viszont lehetett volna valamit TENNI.

órás-mester (törölt) 2010.10.17. 13:43:54

@Táskás Tóni: "HA PEDIG MŰKÖDIK AZ ACCELERÁTOR HATÁS MIRE KELLENEK A TEGNAP KIVETETT PLUSSZ ADÓK?"nem te mondtad, hogy válság van vazzeg?

magas a teher? elárulom neked, hogy a világon kínában a 2. legmagasabb. csak franciaországban magasabb. a forbes minden évben kiadja a TAX MISERY INDEX-ét. évek óta bérli az első 2 helyet ez a 2 ország.

a mostani adócsökkentésekkel 30ponttal fog csökkeni a tax misery, amivel texas, írország, ausztrália és a balti országok szintjén leszünk, csehország és szlovákia szintje alatt.
hála a 8 éves elkúrásnak, a TBjárulék korábban tervezett további csökkentése nem lehetséges, de ne legyünk telhetetlenek. nem lehet mindent azonnal ilyen eladósodottság mellett.

mondjuk én évek óta azt szorgalmazom, hogy mindenre egységes, 15-20% közötti kulcsot kéne alkalmazni, akkor tényleg elég lenne a söralátét.

órás-mester (törölt) 2010.10.17. 13:46:25

@AnnaKarenina: és ennek mi köze a csílei cseresznyézéshez?

AnnaKarenina 2010.10.17. 13:55:01

@órás-mester: Ha már szó volt Torgyán áldásos tevékenységéről... Azt gondolom, hogy a mezőgazdaságnál pl. a zöldség-gyümölcstermesztésből valamit meg lehetett volna menteni, akkor vidéken is volna munka és normális élet.

Id. Lencsés István 2010.10.17. 13:58:15

@AnnaKarenina: Fürdőszoba 10-20 millóért? Ezt csinálta, vagy tévedek. Talán automata is volt benne. Selmeczi fűrdőszoba

Id. Lencsés István 2010.10.17. 14:02:14

@AnnaKarenina: merkoffo.blogter.hu/19904/selmeczi_gabi_jobb_mint_negy_eve

Mai árakon számolj majd! Gondolod beleül a jakuzziba más után, tehát ebből lesz bontás után, elszállítást követően egy 30-40 milliós fszoba.

red shield rapresentative 2010.10.17. 14:04:27

@hunocska:

Akkor a kövérnek, meg Orbánnak, meg a Palinak, meg a Szíjjasnak és a többikenekj a fürdése lesz 10 milliárd? Szerencsére Hévíz már a Fideszé, ott is mindenkinek lesz fürdőszobája?

red shield rapresentative 2010.10.17. 14:11:31

A Magyar Televizó csodálatosan mocskos. Micsoda nemzetzüllesztő műsort sugároznak. Ez a VÉG! Nem voltak ezek soha függetlenek, megbocsájtom nekik. Mondjuk az átszakadt gátról ezek futnak el elöször.

hebab 2010.10.17. 14:22:21

na, csak azért, mert rendes vagyok, népnevelek és ismeretterjesztek.

a szóban forgó rendelkezés a honvédelmi törvény 197/A. §-a. ez a § a törvény azon fejezetében található, amely a rendkívüli jogrend esetén életbe léptethető intézkedéseket tartalmazza. a rendkívüli jogrend azt jelenti, hogy kivételes esetekben el lehet térni a jogrendszer egyébként kötelező szabályaitól, pl. rendelettel felül lehet írni törvényt.
ilyen esetek a következők:
1. rendkívüli állapot (ez gyakorlatilag a háború)
2. szükségállapot (valami természeti katasztrófa, ipari szerencsétlenség, vagy belső támadó a fennálló rend ellen, érinti az egész országot)
3. veszélyhelyzet (szintén természeti jellegű katasztrófa, de nem érinti az egész országot)
4. megelőző védelmi helyzet (a rendkívüli állapot bevezetése előtti időszak)
5. az Alkotmány 19/E. §-ában foglalt helyzet (szintén ilyen előzetes helyzet, ami aztán vagy átalakul valami kopmolyabbá, vagy nem)
az első kettő az Országgyűlés kompetenciája, a többi a Kormányé. jelen vörösiszapos esetben veszélyhelyzet van hirdetve három megyében.

a rendkívüli jogrend bevezetése esetén alapjogokat lehet felfüggeszteni, mindenféle rendkívüli dolgokat lehet előírni. ez eddig is így volt, és eddig senkinek nem tűnt fel, hogy ezzel bármi gond lehetne.
mondok néhány példát, hogy lehessen szörnyűlködni. rendkívüli állapotban mondhatja az állam, hogy azonnal add el neki az összes nemesfémedet, valutádat, devizádat. mindegyik helyzetben mondhatja, hogy lefoglalja a teherautóidat, munkagépeidet stb., mert kell neki. mondhatja, hogy add át neki ideiglenesen az ingatlanodat, és azt ő át is alakíthatja a saját céljaira. be lehet tiltani minden gyülekezést. ingó dolgaidat hsználatra átveheti.

ezek már eddig is így voltak. ehhez jön hozzá most speciálisan ez a katasztrófa-biztos intézménye. mindenki eldöntheti, hogy ez akkora változás-e, ami egyből diktatúrát és államosítást jelent.

hebab 2010.10.17. 14:36:23

most látom, hogy a mandineren nagyjából ugyanez szintén le van írva.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.10.17. 14:38:34

@hebab: 5*.

@Táskás Tóni: Örülök szavaidnak. Így, aki eddig esetleg nem tudta, hogy hol laktál régen, immár tudja. Ugye jól tippelem, hogy irányítószámod korábban 1021 volt?

paragrafus 2010.10.17. 14:38:54

@hunocska:
2010.10.17. 12:48:02
@paragrafus: Ekkora baromságot azért nem tételezek fel róluk, tehát támaszd alá lécci. Érdekelne! Pláne az ellenzéket. (elszóltam magam független vagyok, de a hülyeséget nem szeretem.)

Kérlek szépen, a honvédemi törvény egészéből következik egyértelműen, hogy az ilyen intézkedések kifejezetten háborús időszakban és SEMMIKÉPPEN SEM BÉKEIDŐBEN alkalmazhatóak, tehát a kormábyt az ilyen jellegú intézkedések megtételére KIZÁRÓLAG a háborús helyzet jogosíthatja fel.

Iustizmord 2010.10.17. 14:45:03

@Mr. Hilter: honakarattal szentelt magyarságbuzgalomból fakadó imperatívusz

ezt felírtam.

javasolnám h jelentkezz be az alkotmányelőkészítő bizottságnál, a preambuilumba ezt mindeképpen bele kell tenni.

paragrafus 2010.10.17. 14:45:12

@paragrafus:
Egy mondatot, egy jogszabályi pontot sem emelnék ki a törvény egészéből, mert az félrevezető és zavaró lenne. Nem véletlenül mondtam, hogy a törvény egészéből következik, hogy a kormány ilyen jellegű és értelmú intézkedési jogosultságát kifejezetten és kizárólag a háborús helyzet határozza meg. Ezért is javaslom ennke megértéséhez a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény egészének áttanulmányozását:
www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0400105.TV

Szóval, az a lényeg. hogy békeidőben a kormány semmiféle ilyen intézkedés megtételére nem jogosult. Semmilyen jogcímen.

paragrafus 2010.10.17. 14:50:09

@hebab:
NIncs igazad.
Az összes - általad felsorolt - eset kizárólag háborús helyzetben alkalmazható. Békeidőben nem.
Egyébként is az ilyen ökológiai katasztrófákat (békeidőben) - most őszintén - miért is a honvédelmi törvénnyel kellene szabályozni?

paragrafus 2010.10.17. 14:50:49

@hebab:

Itt a válaszom:
paragrafus 2010.10.17. 14:50:09

hebab 2010.10.17. 15:18:21

@paragrafus: de, igazam van. ugyebár háborús helyzet csak a rendkívüli állapotban van, a többire vonatkozó szabályokat eleve nem tudod kizárólag háborús helyzetben alkalmazni, mert olyankor nincs is háború.
az valóban felmerült már az irodalomban, hogy vajon miért a honvédelmi törvény szabályozza ezeket, nem egy külön törvénynek kellene-e, de attól ez még így van. 2004 óta. akkori ugyanis a hatályos honvédelmi törvény, de lehet, hogy már a korábbi is így szabályozta, most lusta vagyok utánanézni.
a fő probléma egyébként érzésem szerint ott van, hogy te azt gondolod, hogy a honvédelem csak azt jelenti, amikor a lövészárokban elhelyezkedve lőjük a határon átözönlő ellenséges katonákat. a honvédelem ennél sokkal több.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.10.17. 15:23:20

@hebab: "Magyar Köztársaság függetlenségének, területi épségének, nemzetközi szerződésekben rögzített
határainak, lakosságának és anyagi javainak védelme érdekében,
(...)
az Országgyűlés a honvédelemről és a Magyar Honvédségről a következő törvényt alkotja:"

A hon védelme nem kizárólag ellenséges katonák lelövését jelenti.

Iustizmord 2010.10.17. 15:38:10

@Várúr: Mondd édes barátom, mióta tart a sokmilliárdos Kulcsár-ügy? Meddig húzódott a Tocsik-ügy és a Postabank-ügy? Mióta tart Szilágyi Eeleonóra néni közönséges csalási ügye

szikágyi eleonóráé kevesebb mint egy éve, de nem ez a lényeg.

ha ügyvéd az öcséf (és ért a büntetőjoghoz) kérdezzd meg tőle, miért tart 2 évig nyomozni egy hasonló ügyet, s iért tart a letárgyalása 3-5 évig.

nem a maszatolás miatt, elárulom.,

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2010.10.17. 16:48:36

@Iustizmord: áruld már miért, mert én rohadt kíváncsi vagyok miért kell 3-5 évig tárgyalni ilyen ügyeket.

komolyan

pancel 2010.10.17. 16:50:50

A természeti, anyagi és eszmei károk egyértelműen a MAL-t terhelik, sehol nincs olyan, hogy az állam a hibás azért mert az én sz*rom öntött el másfél falut, néhány ezer hektárt és ölt meg kilenc embert.
Aki termelte a veszélyes hulladékot, annak feladata a biztonságos tárolás vagy annak semlegesíttetése.

Nem vagyok szélsőséges, de azért amit az iszap tett jó néhány ember múltjával, jelenével és jövőével, símán lecsuknám a MAL vezértét, a vagyonát elkoboznám, azt az ujját pedig levágnám amivel másokra mutogatott.

És aki nem érti, hogy miről beszélek, annak javaslom, hogy gondolja bele magát azok helyébe akik fedél, egy fillér pénz és egy váltás ruha nélkül néznek szembe a téllel, a jövővel mindazért, mert valaki hanyag és trehány volt.

Szóltam.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása