Fideszes elefánt a média porcelánboltjában

Raoul Duke & Dr. Gonzo I 2011.09.14. 07:21

Mi folyik az Indexben? – tette fel a kérdést a Kreatív Online, próbálván válaszolni is a kérdésre. Ennek kapcsán érdemes kicsit szemügyre venni a Fidesz médiához való hozzáállását. Vajon kivel van az erő? Akinek szüksége van a napi kormányellenes vagy -párti publicisztika-adagjára, hadd kapja meg, hátha függő, és az elvonás súlyos tünetekkel jár.

A Fideszben meghatározó vélemény, hogy az Index az egyik legfontosabb véleményformáló felület, ezért annak jobboldali tulajdonosát vegzálják a sok kormánykritizáló tartalom miatt, konkrét cikkek ügyében is. Azaz nyomást gyakorolnak rá. A tulaj és az egyre fogyatkozó „menedzsment” közti feszültség eddig bírta, ezért távoznak sorra a hírportál meghatározó szerzői és végül a főszerkesztő is az Index éléről. Minket most nem a belháború érdekel, hanem a fideszes vélekedés. A belháborúval kapcsolatban egyszerűen idéznénk a Kreatív utolsó kérdését: Ha az Index kiadójának gazdasági érdekei ellentétesek a szerkesztőség tevékenységével, az újságírók munkájával, akkor miért nem adja el a kiadót?

Sokkal fontosabb most a mi szempontunkból, hogy a Fideszben úgy látják, az utóbbi időben „balra tolódott” az Index. Ez alatt a sok kormánykritikát értik, gondolom én. Mi lehet a kijelentés hátterében. Nyilván az, hogy az „előző nyolc évben” (értve ezalatt a szocialista kormányokat) ugyancsak egyre markánsabban kormánykritizáló hangvétele volt a portálnak. Olyannyira, hogy többek közt a Népszava, egy blogger és Bolgár György is „jobbra tolódó” Indexről értekezett.

Az Indexben meg, amennyire el tudom képzelni, szarrá röhöghették magukat a munkatársak ezeken a spekulációkon. Valószínűleg az indexesek világnézete nem sokat változott az idők folyamán, maximum egy csipetnyit nyárspolgárosodtak az idő múlásával, életkori sajátosság gyanánt. A jobbra tolódás azt jelentette, hogy kormánykritizálók. Most is ezt jelenti a balra tolódás. Mi történt? Az, hogy akkor balos kormány volt, most meg jobbos. Azaz: az Index mindig kritikus módon viszonyult a kormányhoz. A sajátunkkal ellenkező világnézeti alapokat magáénak valló kormányt mindig könnyebb kritizálni, ugyanakkor vannak a hatalom környékén világnézet-függetlenül felbukkanó jelenségek, amelyek míg világ a világ, munkát fognak adni az újságíróknak és publicistáknak, akárcsak az orvosoknak a betegek és a rendőröknek a bűnözők.

A meglehetősen oldalfüggő magyar sajtó számára pedig az, hogy az Index,  alapvetően  liberális irányultsága mellett is tényleg magáénak vallotta azt az alaptételt, hogy „a média alapvetően ellenzéki”, ezek szerint nehezen emészthető (a Népszava számára mindenképp). De úgy tűnik, hogy ezt a Fidesz is nehezen emészti meg.

Valóban, az Index intézmény lett, meghatározó tájékozódási pont (azért mondjuk nem valószínű, hogy a tévéadóknál meghatározóbb). Biztos, hogy fontosabb, mint a jóval százezer példány alatt elkelő, nyomtatott közéleti napilapok. Mit tud tenni ilyen esetben az ilyen meghatározó hírportál által kritizált kormány? Tud kedves lenni az újságírókkal, hogy ne mindig gyomorgörccsel és rossz érzéssel menjenek a kormány sajtóeseményeire. Ez erőst személy- és kapcsolatfüggő dolog, de profi politikus igyekszik kedves és udvarias, nem elutasító lenni a világ összes újságírójával szemben. Persze ez nem mindig megy, de jó sorvezető (antitézis: Veres János vs. HírTv).

Próbálhat médiaellensúlyt teremteni. Régi jobboldali tétel, még a rendszerváltás idejéből, a baloldali médiatúlsúly. Egy baj van vele, ma már nem igaz. Vagy ha esetleg százalékosan ki is  mutatható ilyesmi, akkor sem meghatározó. Közel azonos a sajtó és a tévéadók meg a rádiók „eloszlása” a jobb- és baloldali irányultság szerint. Ezt a régi jobboldali görcsöt tehát oldani kéne, és értem én, hogy az Index és az Origo is, mind a két meghatározó magyar hírportál erőst szokta kritizálni a kormányt, de akkor sem az egyik, jelen esetben az Index bedarálása a megoldás. Az Indexet ugyanis azért olvassák sokan, mert olyan, amilyen. Ha nem ilyen lesz, nem fogják sokan olvasni. Persze lehet, hogy ez a cél. Kérdés, megéri-e ez az időt és energiát.

A részemről mindig is jó ötletnek tartottam, amíg meg nem teremtődött, a „jobboldali médiaellensúly” kialakítását. Magam is azok közé tartoztam, akik, ellentétben Debreczeni Józseffel, akinek ezen időre és többek közt ezen ügyre datálódik az általa tanácsokkal ellátott Orbánnal való konfliktusainak kialakulása, ami végül a Gyurcsány oldalán való kikötéséhez vezetett, úgy vélték, az első Orbán-kormány nem lépett fel elég tökösen a jobboldali médiaellensúly megteremtése érdekében. Hogy jól láttam-e, ma már tulajdonképp lényegtelen. Van HírTv-Lánchíd Rádió-Magyar Nemzet (más kérdés, hogy a hármas második két tagja elég sok minőségbeli kívánni valót hagy maga után, hogy enyhén fogalmazzak, a HírTv viszont szerintem jól végzi dolgát, egyértelmű kötődései mellett is), meg van egy hát, fogalmazzunk úgy, kissé karcosabb stílusú (értsd: gáz) Echo Tv-Magyar Hírlap páros.

Nem értek egyet azokkal, akik szerint a Fidesz az egész média „lenyúlására” játszik, akik szerint a kormány maga alá akarja gyűrni az egész bagázst. Ugyanakkor azért nem mondhatni, hogy teljesen elegánsan viselkednek ezen a téren. Mindenesetre: a médiát erővel lenyomni nem nyerő ötlet. A Fidesz is jobban tenné, ha kétharmadához és kezdeti kijelentéseihez hűen nagyvonalú lenne, és tudna legyinteni is a kormánykritikákra – ne adj’ Isten, számolna velük, figyelembe venné őket. És a helyükön kezelné: nem kell minden blogposztra meg indexes, akármilyenes publicisztikára, csipkelődésre ugrani. Félre kell tudni tenni mindezt, és dolgozni. Hadd tegye mindenki a dolgát a maga játszóterén. Az állami, közszolgálati adók központosítása például elég balul sül el éppen, például ugye a sokkal prudensebb Duna tv szmsz-e helyett az MTV-jét veszik át, holott az előbbiben teljesítménybérezés folyt... hát így nem lesz spórolás. Az egy hírközpont ötlete pedig nem ördögtől való, de a folyamatos vészhelyzetben dolgozó újságírók munkáját nagyon lelassítja. 

Mert vajon ki hinne egy olyan lapnak, ami a kormány minden lépését adorációval fogadja, esetleg csupán néha ereszt meg egy-egy tessék-lássék kritikát, a rend kedvéért, hogy kevéssé lógjon ki a lóláb? Mert attól az még kilóg. Akinek meg szüksége van a napi kormánykritizáló publicisztika-adagjára, hadd kapja meg, hátha függő, és rossz következményekkel járna az elvonás (ugyanez igaz kormánypártiban is).

Itt jelezném, hogy a probléma nem az új médiatörvénnyel van. Az se nem jobb, se nem rosszabb elődjénél. Főbb kritizált pontjai pedig nem szolgáltak rá a kritikára. Mégegyszer szükségesnek tartom lejegyezni: a kiegyensúlyozottság nem gumifogalom, tulajdonképp az előző törvényből lett átemelve, és megsértését a hiedelmekkel ellentétben nem vizsgálhatja magától a médiahatóság, csak bejelentés esetén. És a hiedelmekkel ellentétben bírságot sem róhat ki a kiegyensúlyozottság megsértéséért elmarasztalt médiatermékre, csupán helyreigazításra kötelezheti – ahogy korábban is. Ez a szabályozás része volt az 1996-os médiatörvénynek is, amit az EU átnézett csatlakozásunk előtt, és nem emelt ellene kifogást. Az internet sem volt fehér folt a törvényesség terén, a Ptk-t és Btk-t, de a sajtótörvényt is eddig is meg tudta sérteni, és sajtóperek is indulhattak, indultak is, például internetes hírportálok ellen. Nothing new. A gumifogalomnak kikiáltott megfogalmazásokra (emberi méltóság) pedig vonatkozik eddigi jogi, alkotmánybírósági, ORTT-s gyakorlat, értelmezés, nem jogi űrbe fogalmazták bele ezeket a mondatokat, tehát nem lehet őket akárhogy értelmezni. Nem mondom, hogy a médiatörvény olyan hű de jó volna, de mondom, hogy nem rosszabb elődjénél. Egyes pontokon még jobb is: tévés reklámozási lehetőségek, újságírói forrásvédelem (igen, ezen a ponton kedvezőbb az új szabályozás a réginél, nem pedig rosszabb, mivel most csak meghatározott esetekben kell kiadni a forrást).

A probléma a médiához való fideszes hozzáállással van. A zsigeri elutasítással, félelemmel, legyűrni akarással. No persze azért ennek a kialakulásához erőst hozzájárult az előző húsz év balos paranoia-dömpingje is, és a baloldali kormányok sem voltak jobbak a médiához való viszonyulásuk területén. Gondoljunk csak a Gyurcsány-féle egyeztetésekre a balos lapokkal, és a Magyar Nemzet, HírTv számos balos eseményről való kitiltására, a balos nyilatkozatstopokra, amelyek mellett elmondták, hogy ezek a médiumok „kiegyensúlyozatlanok”. Hát, balos nyilatkozatstoppal nehéz kiegyensúlyozottnak lenni…

És azért a média sem szent tehén: elég undorító, amikor munkatársai érinthetetlen szabadságharcosoknak hiszik magukat, akik felette állnak a törvénynek, egyfajta új feudális elitként. Hogy őket csak tisztelni és szeretni lehet. No nem. Csapásokat adunk és csapásokat kapunk, ha pedig valaki beszáll az iszapháborúba, ne csodálkozzon, ha, miután ő is elhajított egy-két jól irányzott iszapadagot, az ő arcán is csattan néhány. Ez ilyen műfaj, nem kell nyávogni. Főleg, ha oknyomozás, riportkészítés helyett csak véleményt írni tud valaki, ami nem is igazi újságírás, csak hab a tortán. Véleményből megélni akarni, hát, nem túl szimpatikus. (A vélemény- és szólásszabadság pedig nem korlátlan, amint azt egyébként a gyűlöletbeszéd-törvényeket erőltető baloldaltól is tudjuk.)

Szóval értem én a fideszes frusztrációt, de kétharmadosan túl kellene lépni rajta. Hagyni kritizálni a kritizálókat, nagyvonalúnak lenni. Meg alázatosnak. Ahogy ígérték. Mert erő van itt is, ott is, és felesleges egymás legyűrésére pazarolni.
 

Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!

 


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr753225689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. No 2011.09.14. 08:17:56

"Had" helyett "hadd" (ismétlődő helyesírási hiba), illetve "stopp" helyett "stop". A tartalomról már ne is beszéljünk.

tarackos 2011.09.14. 09:11:11

"itt jelezném, hogy a probléma nem az új médiatörvénnyel van. Az se nem jobb, se nem rosszabb elődjénél."

Azért ezen a ponton el lehetne merengeni vajon ez a se nem jobb, se nem rosszabb megérte-e a nemzetközi botrányt. De pl. az EBESZ kritizálta pontokat sem intézném el annyival, hogy nem szolgáltak rá. Az egy dolog mi volt a régiben, egy másik azóta hogyan változott a gyakorlat, de a jelek szerint az utóbbit simán figyelmen kívül hagyták ha már azt írod nagyjából uaz került vissza. Ez pedig a jogalkotót minősíti. (A kiegyensúlyozottság kérdése miatt átolvastam a német szabályozást, teljesen másképp viszonyul a kérdéshez, amúgy pont úgy aminek mentén az EBESZ kritizál.)

A többi nagyjából OK, vmi jobbos pavlov reflex van a médiával szemben. Az alaphelyzet itt is a szokásos, aki nincs velünk az ellenünk. Aki kritizál az minimum egy elmúlnyócév. A wikileaksből megtudtuk, ha adódik a pillanat akkor az ellenfelet megsemmisítjük. Most adott, 2/3-al minden adott. Nagyvonalúság ezektől? Sci-fi...

Ringlósztár 2011.09.14. 10:09:38

"Nem értek egyet azokkal, akik szerint a Fidesz az egész média „lenyúlására” játszik", és ezt mire alapozod?
Az általad felsoroltakon kívül nyíltan kormánypárti: m1, m2, DunaTV, DunaAutonómia, mr1, mr2, Mária rádió, Metropol, HelyiThéma stb. Szegeden a kábeltévék küzöl: Telin, PArt meg még ami van, kibéve a városi televíziót.
Komisszárral irányított, bújtatottan kormánypárti: retekklubb és szatellitjei, TV2 és szatellitjei, Sport1,2. Index.
Kb. ezek a médiumok jutnak el a zemberekhez, környezetemben még a közélet iránt érdeklődők sem tudják pl., hogy ha Metropolt olvasnak, Simicskát olvasnak.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2011.09.14. 15:01:10

@Ringlósztár: az index nem kormánypárti (még), a Mária Rádióban pedig semennyi politika nincs, de még hírek és hirdetések sem. Úgyhogy a Mária Rádiót teljesen felesleges ide keverni. Csak katolikus lelkiségi cuccok vannak benne. Ov nevét valszeg csak az általa is meglátogatott egyházi eseményekről való beszámolókban említik pl.

bbjnick · http://bbjnick.blog.hu 2011.09.15. 07:50:25

@Raoul Duke & Dr. Gonzo:!

A Fidesz problémája nem az, hogy az egész magyar sajtó nem működik fideszszócsőként, hanem az, hogy nincs mit mondania. Így csak arra figyel, hogy ellenük ne beszéljenek, róluk rosszat ne mondjanak, döntéseikről, lépéseikről negatívan ne nyilatkozzanak --- aki ilyet tesz, az ellenség, aki nem tesz ilyet, az a barát. A liberálbolsik, az urbánlibbantak, a cionnácik és hazai elvbarátaik és ivócimboráik azért tudtak/tudnak hatalmas, erős, és sok vonatkozásban máig hatékony, médiatüzérséget működtetni, mert vannak fegyvereik (azaz jól kidolgozott médiaaknáik, fogalmi és érvsémáik --- többszáz év pragmatista, felvilágosult és progresszív közhelygyűjteményéből dolgoznak, s ha egyik-másik "akna" időnként döglöttnek is bizonyul, nyomban előkapnak egy másikat és folytatják a bombázást. A Fidesz Kötcsével, a NER-rel és társaikkal egy fenomenológiai feketelyukat hozott létre, amely lehetetlen helyzetbe hozza a magyar keresztény-nemzeti-konzervatív-jobboldali-stb. értemisiséget: nem tudnak milyen érvkészlettel előállni a Fidesz mellett, mert a doktriner demokratizmus és a centrális hatalmi elv (fenomenológiai feketelyukként) elnyel minden történeti-erkölcsi-kulturális-stb. érvet. Ezért nincs és ezért nem lesz (mert nem lehet) fideszes sajtó. Miközben vígan/vagy kevésbé vígan működnek a "világnézeti alaú" sajtók, az ú.n. balos sajtó, a katolikus sajtó, a "széljobber" sajtó, addig fideszes (névleg "keresztény-nemzeti-konzervatív-jobboldali-stb.") sajtó létre sem tud jönni, mert a maga Fidesz által képviselt "rendszerelvek" meggátolják már megfogalmazódását, megformálódását is. Nem marad más, szegény fideszoldali médiamunkásoknak, mint a k*ssolás és a s*ggnyalás, de, hát, azok meg, ugye, nem versenyképesek a médiapiacon.

ü
bbjnick

Katzenstreu 2011.09.15. 09:27:28

T. Szerzők! Világképetek világos. Fidesz, légy olyan hülye, mint az Antall-féle MDF volt, támogasd ellenfeleidet és mosolyogj, ha a fejedre csinálnak. Mindezt természetesen a szabadság szemszögéből. Majd bambán vigyorogva lepődj meg, ha ezt követően mindenki hülyének nézi őket és úgy bukják el a választásokat. Szóval, hagyjuk a félhülye elméleti agyalgásokat.

Diocles 2011.09.15. 11:26:02

a szerző szerint létrejött a "médiaegyensúly", és minderre felhoz érvként pár jobboldali médiumot, amelyet összesen is a lakosság mindössze pár százaléka olvas, néz.

javasolnám a tisztelt szerzőnek (mert eddig bizonyára külföldön élt, h ennyire nem ismeri a honi viszonyokat), h lapozzon bele a megyei lapokba, netán a bulvárlapokba, vagy érdeklődjön, h a TV2 reggeli politikai műsorát melyik kormányfő exszóvivője vezeti.

az index "függetlenségéről" írott dícshímmusz szintén hasonlóan elrugaszkodott a valóságtól, nem lehet nem észrevenni azt a bősz kormányellenességet, ellendrukkerséget, dafke fikázást, amely a címlapokból és a fizetett blogokból (pl. VéleményVezér) árad a jobboldal irányába.

a status quo védelmezői persze mindig az "olvasókra" hivatkoznak, de kérdezem, miért várnák el az olvasók (akik többségükben apolitikusak, részben pedig jobboldaliak), h az index baloldali legyen? (mert az, ez ténykérdés, ma is az)

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.09.15. 13:38:36

"A probléma a médiához való fideszes hozzáállással van. A zsigeri elutasítással, félelemmel, legyűrni akarással"
Ez a lényeg. Az alapprobléma, hogy az egész magyar "jobboldal" nincs békülve a fogyasztói társadalommal magával. Úgy általában nem tudják elviselni, hogy ha az emberek maguk döntenek valamiről.

@Diocles:
A "jobboldali" sajtót azért olvassák kevesen, mert nemes egyszerűséggel szar. Aki nincs benne az adott szektában, az számára értelmezhetetlen zagyvaság. Akinek előzőleg nem mosták ki az agyát, az nem tud szörnyülködés nélkül elolvasni mondjuk egy Bogár László cikket.

Az index történetesen tényleg nem baloldali (mellesleg a tulaj fideszes is), a VV sem fizetett blog. Sőt hovatovább jobbról szokták kritizálni a Fideszt (mert a Fidesz viszont tényleg baloldali).

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.09.17. 11:49:45

@Lord_Valdez: jó magát olvasni, jól össze tudja foglalni a népszerű ballib értelmisi toposzokat.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.09.17. 21:52:06

@Lord_Valdez: eszem ágában sem volt bántani.

Képzelje el, hogy magát lebuzizzák. Elkezdi cáfolni? Vagy inkább kuncog ezen a barátnőjével huncutkodás után?

Kerek négyszög 2011.09.17. 23:29:59

@bbjnick:

Nincs mit mondania a fodoxos sajtónak? Ugyan már! Évek óta olajozottan nyomják az uszítást mindenki felé, akik nem állnak be a pártkatonai szervezetükbe. Jól érezhetően központi vezérléssel összehangoltan tisztogatják az utat a narancskomcsik előtt. Az igazán kellemetlen ellenfelekre szintén összehangoltan rontanak rá, szinte vezényszóra. Aktívan belegyömöszölnek mindent és mindenkit fasiszta ideológiai rendszerbe. A cenzúratörvény nem hiába verte ki a biztosítékot a demokratikus országokban. Mindenki emlékszik a fideszes médiabirodalom kiépítésének kezdetére. Azzal indult, hogy kitaláltás a baloldali médiafölényt. A hívek meg egyik percről a másikra rádöbbentek a valóságra? Ugyan. Ezzel kívánta a fidox ellensúlykolással terelgetni a figyelmet a valóságról: itten bizony kommunista időket hoznak vissza, amikor volt a párt által irányított két csatorna. Ismét lett pártcsatorna magyarországon. És így tovább.. mára szinte minden csatorna a fideszes ideológia hírdetője.

Kerek négyszög 2011.09.17. 23:32:20

@Lord_Valdez:

"Sőt hovatovább jobbról szokták kritizálni a Fideszt (mert a Fidesz viszont tényleg baloldali). "

Én kommunistának mondanám.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.09.17. 23:48:14

@légycsapó: légycsapó 2011.09.17. 23:29:59 Aktívan belegyömöszölnek mindent és mindenkit fasiszta ideológiai rendszerbe.

légycsapó 2011.09.17. 23:32:20 Én kommunistának mondanám.

El kéne döntenie, vagy inkább él tovább Inkoherenciában?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.09.18. 16:03:58

@tölgy:
Értem, akkor ennek szellemében kezelem a megjegyzését.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.09.20. 11:06:43

@Lord_Valdez: ezen fog kuncogni a barátnőjével huncutkodás után?
Megtisztel!

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2011.09.20. 11:22:12

@Lord_Valdez: hogy jön össze az, hogy az emberek maguk döntenek, és a fogyasztói társadalom? A baloldali sajtó nem ugyanolyan szektás, mint a jobb. A lófaszt nem. Olvasott már Népszavát? A fogyasztói társadalmat meg a hiperkapitalisták is szokták kritizálni. Például mi itten. És ezek szerint a fél magyar társadalom, a "jobboldal" nem tudja elviselni ha az emberek maguk döntenek valamiről? Valami nagyon nem stimmel az ötleteivel.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2011.09.20. 11:24:06

@Diocles: nézegessen statisztikákat, a hírtvt pl nem pár százalék olvassa.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.09.20. 19:09:53

@dobray:
A kettő nagyon szorosan összefügg. A fogyasztói társadalom ugyanis alapvetően a vevői szuverenitásra épül. A vevő a végső döntőhozó. Ő dönti el, hogy mire van szükség és mire nincs.

A baloldali sajtó is szektás.

Ti nem vagytok hiperkapitalisták. Tallián Miki igen, Panyi Szabolcs mondjuk, de te aligha. Tölgy még annyira sem, Gabrilo meg aztán pláne.

Ami azt illeti igen. Magyarországon az egyik legmagasabb a piacgazdaság elutasítottsága. Tipikusan a "jobboldalak" szoktak harcolni valóságshow-k, szappanoperák, popslágerek, címlapnőcik stb. ellen. Pedig az emberek szeretik ezeket. Tény, hogy nem épp magaskultúra. És is jobban örülnék, ha nagyobb igény lenne mondjuk természetfilmekre, filmdrámákra stb., de elfogadom, hogy a tömegigény ezekre van.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.09.20. 23:44:01

@Lord_Valdez: igazán nem bántásiból mondom, de a trendi megmondásokon kívül olvasson 50, 100 200, 500 és 2500 év írt szövegeket is. A világban több színt és árnyalatot fog látni, igaz bonyolultabb is lesz és a magabiztosságát is elveszítheti.

kapitalizmus =/= fogyasztó társadalom
fogyasztói társadalom =/= szabad döntés

Képzelje el, hogy a szabad döntést 1600 éve egy kifejezetten aszketikus csóka, - akik püspök volt és szentté avatták, tanította. ÉS ezt azóta is tanítja a RKE a fogyasztói társadalom ellenére.

Így aztán a fogyasztói társadalom kritikusa nem feltétlenül szabad döntés ellenes és nem feltétlenül kapitalizmus ellenes. És viszont, a szabad döntés tanításából nem következik a fogyasztói hedonizmus vagy a pro-choice-os mészárlás.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.09.21. 13:27:58

@tölgy:
Olvasson kicsit modernebb szövegeket is és ugyanezt fogja érezni.

A szabad döntést csupán teológiai problémák feloldására találták ki, de egyébként irreleváns, mert nem teljesen ugyanazt értik alatta.

A fogyasztói társadalom nem létezik szabad döntés nélkül. A kapitalizmus bonyolultabb kérdés.

Viszont pl. az RKE ténylegesen a szabad döntés ellen van, mert ő a szabad döntés alatt mást ért, mint a világ többi része. Számára a szabad döntés csak addig elfogadott, ameddig megfelel a társadalomról alkotott (egyébként a valóságtól igen elrugaszkodott) képének. Az emberek számára viszont a szabad döntés ennél sokkal többet jelent.

tölgy · http://konzervativok.blogspot.com 2011.09.21. 20:34:12

@Lord_Valdez: sajnos életem egy bizonyos részében sok mai szöveget kellett fordítanom, noch dazu tanítanom. Én tudom miről beszélek.
Kicsit nézzen utána, miért nevezik magukat modernnek a modernek. Meg fog lepődni.

"A szabad döntést csupán teológiai problémák feloldására találták ki, de egyébként irreleváns" - izé, évszázadokig vitatták mindenféle heteroszexuális férfiak. Pl. a hülyemodern Weber szerint a szabad döntés tana alapvető kulturális különbségeket hozott létre Európa országaiban.

"RKE ténylegesen a szabad döntés ellen van, mert ő a szabad döntés alatt mást ért, mint a világ többi része." - azt hiszem a világ többi része alatt a libbant közgazdákat értheti.
"Számára a szabad döntés csak addig elfogadott, ameddig megfelel a társadalomról alkotott (egyébként a valóságtól igen elrugaszkodott) képének."
Az nem baj, hogy tájékozatlan, de miért büszke rá? Jó tudom, mainstream közgazdáknál ez felvételi követelmény.

Amiről a libbant tankönyvek nem írnak, nem tudnak, az nincs vagy irreleváns.

Hayek katkó volt, a proti A. Smithnél meg nincs szabad döntés. Bonyolultabb a probléma, mint hinni szeretné.

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása