Hidak

mr. pharmacist1 I 2009.06.01. 08:13

Bolgár György a 168 Óra szombati jegyzetében jól lehordja Orbán Viktort, amiért újjá akarja építeni az országot, hiszen az már tökre újjá van építve, újabbnál is újabb. Az eredeti kijelentéssel a forrásmegjelölés hiánya miatt nem foglalkozunk, de annál érdekesebb Bolgárúr megjegyzése, miszerint lehet a Fidesz-éra mementója a Mária Valéria híd, a szocik ezt úgyis tromfolják még eggyel: a Kőröshegyi völgyhíddal és a Megyeri híddal. Bolgár azzal toldja meg, hogy előbbi nyomvonalát még az Átkosban, Orbán idején jelölték ki, azt persze elfelejti megemlíteni, hogy a híd az akkori tervek szerint nem így nézett volna ki, és most attól is tekintsünk el, hogy logikája csődöt mond, hiszen ezzel elismeri a Fidesz kezdeményezését az ügyben. Lám, micsoda nagylelkűség. Példái viszont állnak, ami a két szimbólumot illeti. Rövid összehasonlításra vállalkozunk.

A Mária Valéria híd története a XIX. század végére nyúlik vissza, egy rövid időszakot leszámítva 1944-ig állt, amikor a visszavonuló német csapatok felrobbantották. 2001-ben épült újra, összekötve a Esztergomot és Párkányt, szimbolikusan Magyarországot és a Felvidéket, Szlovákiát, illetve nagyon is reálisan erősítette a kulturális kapcsolatokat, és ösztönözte a gazdaságot is.

Nézzük most a másik oldalt. A Kőröshegyi völgyhíd építésekor szakmai konszenzus alakult ki arról, hogy egy teljesen lehetetlen, ésszerűtlen és a legkevésbé hatékony beruházásról van szó, ami egyébként nagyon is jól passzolt abba a profilba, amit a szocialisták nehéz munkával kialakítottak magukról. Igazából még röhögni sem lehetett rajta, annyira szánalmas volt, ezért a völgyhíd a megalománia, az inkompetencia és a korrupció együttesének szinonimája lett a közbeszédben, a többi nagyberuházással egyetemben. A fényshow-ért külön megérte, bár valószínűleg túl óccsó volt.

A Megyeri hídról legalább azt el lehet mondani, hogy a funkcióját betölti, bár ennyi erővel igazán lehetett volna helyette alagút is, a Strabagon és a Hídépítőn bizonyára nem múlt volna. Az előző építménnyel ellentétben itt egy mérsékelten vicces momentum is akadt, hiszen ha az általa kiírt szavazás eredményét -ígéretéhez híven- elfogadta volna a minisztérium, most a Stephen Colbert híd kötné össze Káposztás- és Békásmegyert. Azóta (budakalászi és szigetmonostori önkormányzattal való huzavona után) a Megyeri hídról azért hallani a hírekben, mert az azt építő fővállalkozó, a Ganz Acél kétmilliárdot síbolt el, amiből az alvállalkozók legnagyobb része azóta se látott egy forintot sem. Vezérigazgatója azonban továbbra is a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács tagja, és természetesen semmiről sem tehet.

Szimbólum tehát van elég. Tessék választani.


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr1001155466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Konzervatív 2009.06.01. 08:22:56

Jó poszt.Nem kicsit.Nagyon.Bolgár György a rendszerváltás óta mértékadó értelmiséginek számít,a "mérsékelt politikai gondolkodás szimbólumát" az ATV-n hétfőnként (is) megcsodálhatjuk.Nem akármilyen karrier ez,ahhoz képest,hogy valamikor az egyik legvéresebb szájú kommunistaként kezdte a karriert.No comment.

Vidéki 2009.06.01. 08:40:15

„Drága Bolgár Úr” annyira azonosult a gyűlöletfröcsögő propagandista szerepével, hogy ma már képtelen józanul érvelni.
Amiket ír azt értékén kell kezelni, figyelembe véve „tajtékzó tévhiteit” és vad „kényszerképzeteit”.

fromdtod 2009.06.01. 09:05:14

Oké, a Köröshegyi völgyhíd tényleg nevetséges. De a Megyeri hídba csak bele lehet kötni, mert nem lehet igazából semmilyen területen szidni. Kedves posztíró is ezt teszi. Attól, hogy nem derült ki, hogy Esztergomba ki lopott, azért tudjuk hogy loptak. Szóval a Megyeri híd, szép és hasznos. Mig az Esztergomi? Néhányaknak biztos. De jelentősége eltörpül a Megyeritől. Nem kéne már szimbólumot belezavarni a hidakba. Át kell rajtuk menni.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2009.06.01. 10:40:38

@fromdtod: Nehéz lopni egy közös szlovák-magyar-EU projektből. "azért tudjuk hogy loptak" Ezt meg honnan? A Lop Stop táblákból?
A másik meg, normális országban az a bizonyos vezérigazgató rég börtönben csücsülne. Olyan nincs, hogy állami építkezésen nem fizetik ki az alvállalkozókat.

_andris 2009.06.01. 11:12:49

@fromdtod: Érdekes, megírhatnád hogy ki mennyit lopott Esztergomban, ha már "tudjuk, hogy úgyis loptak". Ha meg csak most találtad ki, akkor ez nem más, mint alaptalan sárdobálás, ami nem szép dolog, mondhatni aljas. És szerinted semmi baj azzal, hogy egy csomó építési vállalkozó tönkrement, mert a fővállalkozó nem fizeti ki nekik az állami pénzt?
Ez szimbólum-belezavarás lenne?

phaidros 2009.06.01. 11:31:33

@fromdtod: egy kérdésem lenne csak. A vezérigazgató úr miért van még mindig állami pozícióban? Miért nem indult nyomozás azonnal? Szerinted ez rendben van?

freehckr 2009.06.01. 16:49:48

@fromdtod:
"azért tudjuk hogy loptak"

Ez mindig helyrerakja a vérnyomásomat. :) A "tudjuk mire készül", meg a "tudjuk mit tett"... MI tudjuk... MI mindent tudunk... amit meg MI nem tudunk, azt a Bolgár-félék majd jól megírják, és onnantól fogva azt is tudjuk majd. :)

Bell & Sebastian 2009.06.01. 19:41:56

Egy konszolidált országban az állami beruházások gazdaságélénkítő hatásúak, nálunk a maradék kis pénzt is kiszippantják a segítségükkel...

Szerencsére a dunaújvárosi és szekszárdi hidakat nem keverte ide senki, ugyanis azok NATO pénzen épültek, aránylag normális körülmények között.

Amivel a szocik dicsekedhetnének a végén, abba döglöttünk bele, pedig "csak" nagyot akartak kaszálni!
Az SZDSZ áldásos katalizátor szerepéről szót sem ejtve!

Az állami korrupció juttatott ide bennünket, ezt tessék végre tényként kezelni! (csak túlfogyasztásnak hívják, finomkodva)

Fogadott Prókátor 2009.06.01. 19:47:51

Ki az a Bolgár úr?

A viccet félretéve, a különböző hidak építése, különösen pedig a megyeri híd, mint állatorvosi tan-ló mutatja az állami építkezések körüli féktelen korrupciót.

Nem tudom megítélni, hogy műszakilag mennyire volt indokolt a köröshegyi völgyhíd. Én sokat járok arra, s nehezen tudom elképzelni, hogy azon a helyen bevágásokkal és feltöltésekkel meg lehetett volna úszni egy ilyen magas viaduktot. Persze más kérdés, indokolt volt-e a 70 md ft. Ennél sokkal abszurdabb, hogy az M/-os alsó szakaszán hegyek és völgyek nélkül építenek hidakat és alagutakat: www.gojmotorosok.hu/UserFiles/Image/M6.jpg (mert ez nemcsak a gojmotorosat zavarja, hanem engem is pl, mint goj autóst.)

A megyeri híd története azért külön remek, mert világos, hogy a 2 md Ft eltüntetése, illetve az alvállalkozók helyett a tagi kölcsönök visszafizetése egy közös MSZP-Fidesz akció volt, ugyanis a Hídépítő a "baloldal-közeli", a Vegyépszer meg a "Fidesz-közeli" építőipari vállalat. (Bár ez nem mkinek fog itt tetszeni.)

Az persze külön mulatságos, hogy a MN-ben az offshore cégeket fikázzák, meg Offshore Péter pénzügyminisztert, aki persze egy cinikus gazember. Ugyanis a MN kiadója ugyancsak egy offshore cég, egy delaware-i cég tulajdona, a végső tulajdonosok itt is ismeretlenek.

Bell & Sebastian 2009.06.01. 20:26:41

@Fogadott Prókátor:

Jól látom, El Greco? Az jó.
Ami mellette van, az meg igaz.

Bertrand Russell · http://hupomnemata.blog.hu 2009.06.01. 22:01:41

Azért a Megyeri híd sem csitti-fitti...hiányzik pár lehajtó azért a Szentendrei-szigetre.
@fromtod- az esztergomi híd jelentőségét vitatni nem vall túl mély és rendezett empirikus ismeretre az Ister-Granum régióban. Néha ugorj át egy kofolára gyalogszerrel és ülj le a Green elé egy trepni papírral, lefirkantani a Bazilikát. Ez Európa:D:D

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2009.06.02. 10:18:18

kedves kommentelők,

merem remélni, hogy senkit nem vakít el a vad nosztalgia a 98-02 közötti időszak tevékenységével.

idestova 15 éve tevékenykedem az építőiparban, nyugodtan elhihetitek, hogy nem létezik olyan állami vagy önkormányzati beruházás (mondjuk 20-30m fölött), ahol ne lenne korrupció. "jobber", "baller" vagy akár külföldi a fővállalkozó visszaosztás mindig van, a kérdés, hogy a projekt rovására, vagy az önköltségre épül rá a korrupciós felár.

ettől függetlenül a megyeri, az esztergomi, a pentelei és a kőröshegyi hídra szükség volt. (tudom, nehéz ezt megértetni -a 10millió építőmérnök országában- a plebssel)

a hidak mindig szimbólumok, ez már csak így van, zsigerileg.
az esztergomi történelmi adósság volt, költsége vitathatatlanul megtérül, talán már meg is térült.
a megyeri hídra már 10 éve is égető szükség volt.
a pentelei híd lassabban hoz hasznot, de az a régió is igen régóta várt egy korrekt kapcsolatra.
a kőröshegyi is szükséges volt, a technológia, a nyomvonal és a műszaki megoldás nem nagyon adott mozgásteret.

a fő probléma, amiket a kedves kollegák hőzöngve hordoznak körbe táblákon, nos az a törvényeinkben van.

azért nincs lehajtó a szentendrei szigetre, mert a szakhatóság nem engedi, azért van híd kőröshegynél mert a lehetséges nyomvonalon a helyi polgármester és barátai minden létező földet megvettek és irreális árakon és irreális követelések mellett adták volna el. egy peres kisajátítás pedig alsó hangon 5-8 év is lehet.
5-8 év kiesett forgalma és kapcsolt haszna, valamint a járulékos költségek simán kitettek volna 10-12 mrd forintot, akkor már legyen inkább használható pálya helyette.

ami a fő probléma a honi nagyberuházásokkal, hogy nincs igazi projektgazda sehol. a metró is azért ilyen durván drága, mert nincs olyan vezetője, aki képes lett volna (tudás, politikai háttér és felelősség) meghozni olyan döntéseket, hogy bizonyos műszaki paraméterek ár-érték aránya szükséges-e, megengedhetjük-e magunknak.
így maradtak a rész-szakmák, akik mind a legjobb és legkorszerűbb megoldásokat nyomták, a végeredmény egy túl profi, de emiatt túl drága és pont ezért nem megfelelő (nem elég hosszú) vonalvezetésű hálózat lett.

mr. pharmacist1 2009.06.02. 11:00:23

"a fő probléma, amiket a kedves kollegák hőzöngve hordoznak körbe táblákon, nos az a törvényeinkben van."

Olyan törvény is van, hogy kétmilliárdig nem kell kifizetni az alvállalkozókat? :(

sorokinV 2009.06.02. 11:05:19

Inkább az a szánalmas, hogy egy ország prosperálásának elfogadott mutatója az egy-két állami gigaberuházás.

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2009.06.02. 11:06:23

@mr. pharmacist1:

nincs, de sajnos olyan sincs, hogy tilos direkt hülyeséget kérdezni.

ha a véleményemet kérdezed, nos, akkor azt javasolnám, hogy egyszerre állami és üzleti érdekeltsége ne lehessen senkinek.

a csődbűntett meg csődbűntett, állítólag jobbos az ügyészség: hát másszon rá arra aki törvény szegett.

sorokinV 2009.06.02. 11:30:31

@mcs:

A szentendrei szigetre senki nem akart lehajtót. Arról volt szó, hogy kapnak egy állandó hidat. 15 év kőművesként kevés ezek szerint a "gugli-olvasás-értelmezés" hármasához. A Kőröshegyi-marhaság kapcsán meg felesleges orbánozni, mert egyrészt a nyomvonal kijelölése történt akkor, ami nem egyenlő a technológia kőbe vésésével, másrészt mindenen lehetett volna módosítani, ha Kókát nem kergeti őrületbe a tény, hogy még lófaszt sem épített és kellett valami gigaépület.
Szal' nettó baromság, amit írtál...

bz249 2009.06.02. 12:48:57

@mcs: szóval a földek kisajátítása akkora irreális költségekbe került volna, hogy olcsóbb volt 50MFt-ért egy völgyhidat építeni???

Bell & Sebastian 2009.06.02. 14:00:08

Tanulság?

A hídemberek előbb-utóbb megőrülnek!

Kivéve ha szlovákok és kosárfülűek.
Drágaság meg ott van, ahol nagyok az igények kis kínálat mellett. A kvázi-szocializmusban...

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2009.06.02. 14:19:04

@sorokinV:

parancsolsz?

1. nem orbánoztam. üldözési mániás esetek kezelése a másik ablaknál.

2. szentendrei szigetre akartak lehajtót, csak nem lehetett. kértek másik hidat, de szívózik velük a kincstár - fő hiba: a projektnek nincs gazdája

3. tényleg mindenen lehet módosítani, de elég nagy volt a nyomás, hogy _ne_ 5-8 év múlva érjen össze az M7 két vége

4. egyik kormányt se védem, egyiket se szidom evvel kapcsolatban, nagyon bele akarsz látni valamit a kommentembe, ami nincs ott. értelmezés?

5. a hibák fő oka, a felelős vezető hiánya ill. a szar jogi és bírósági környezet

---

@bz249: nem akartak sok évet tölteni pereskedéssel.

valamekkora műtárgy(vagy több) kellett volna.
a nettó beruházás biztos olcsóbb lehetett volna 20-25 mrd huffal, a kérdés, hogy a sztráda késedelmes átadása mekkora veszteség.

a fő hiba a döntéshozó hiánya, felkészületlensége és a világos irányvonalak nem léte.

bz249 2009.06.02. 14:32:28

@mcs: nem vagyok jogász, de nem járható az az út, hogy most fizetünk aztán visszapereljük a pénzt?

Egyébként ez a szakasz anno nem a vakvilág közepében volt mindkét darab M7-től jó távol? (lehet keverem egy másikkal, de meglehetősen érdekes stílusban épült az az autópálya, és még mindig nem ért össze legalábbis a googlemaps és a viamichelin szerint)

mcs · http://paralelart.wordpress.com/ 2009.06.02. 14:57:35

@bz249:
hát, az M7 meglehetősen folytonos. a minap az osztyapenkótól eljutottam kanizsáig döccenők nélkül. :)

kellemetlen lett volna egy 2-3km földútas szakasz kőröshegy környékén.

a kisajátítás nem így megy. nem perelheted vissza a pénzt. először is, ha útban van egy magánföld, akkor megpróbálsz megegyezni vele. ha nem sikerül, akkor jön a kisajátítás, értékbecslő által szabott áron. ezt a figura megtámadhatja bíróságon. elsőfok, másodfok, ítélőtábla.
egy jó ügyvéddel alsó hangon 5-8 év, és ezt mindenki tudja. szóval próbálnak megegyezni.

csakhát ezeket a földeket kedves pártközeli arcok vették meg, a helyi polgármester és barátai, meg páran a két nagy pártból.

azonkívül a helyi polgmester szeretett volna lehajtót, parkolót, benzinkutat, alagutat a traktoroknak, a környezetvédők meg hidat a békáknak, őzeknek, ágasfát a kócsagoknak, istentudja mit még.

volt egy pont, amikor a AA emberei felálltak az asztaltól és beintettek.

a híd lehetett volna kisebb, más ívű, de abból is néhány belógott a helyi potentátok területeire.

szóval aki sokallja az árat az küldjön üdvözlőlapot kőröshegy polgármesterének. (egyébként nemtom milyen színű párt embere)

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása