A Jézusról alkotott baloldali kép általában úgy jelenik meg, mint a szegények mellett és a gazdagokkal, az adott társadalom vezetőivel szemben fellépő Krisztus képe. Csakhogy a baloldal számára a lényeg a társadalom megváltoztatása, s ez teljesen ellentétben áll Jézussal és tanításával. Az igazságosság a baloldalon a javak kikényszerített egyenlő elosztását jelenti, míg a keresztény (és az ókori) felfogásban azt, hogy mindenki azt kapja, ami jár neki.
Jézus volt az első kommunista - hallani gyakran a kijelentést. Olyat még nem hallottam, hogy ő volt az első zöld, anarchista és feminista, de egy szupersztár kissé kivonatolt nézetét ismerjük az Úrról. Persze ma, a posztmodern korban már mindenki úgy értelmezi Jézust is, ahogy akarja. De hogy ezek az értelmezési utak csak egyénre szabott, mindenkinek a maga számára megfelelő utak volnának, amelyek egyenrangúak: azt a leghatározottabban elutasítom. Igenis, egyes értelmezések
közelebb állnak a történelmi Jézushoz, mások távolabb. Hiába gondolja valaki, hogy Jézus kommunista volt, ha egyszer nem volt az.
Nem állítom, hogy Jézus egyes kijelentései, cselekedetei nem fogadhatóak el a baloldali ideológia (avagy ideológiák) számára. De hogy Jézus tanításának egésze és lényege köszönőviszonyban sincs velük, sőt egyenesen ellentmond azok lényegének, vezérfonalainak, azt már igen. Jézus már csak azért sem lehetett baloldali – mondhatnánk –, mert akkoriban még nem volt baloldal. Az ókori Izraelben baloldalról beszélni olyan, mint amikor az ember Marx-hivatkozásokat talál a harminc éve kiadott ókori kelet-jegyzetek sumérokról szóló fejezeteiben. Persze ez kissé igazságtalan kijelentés, csak ezért nem kezdtünk volna bele a fejtegetésbe, úgyhogy tovább is léphetünk.
Nyilvánvalóan nem a terminológiát, hanem a baloldal fogalma alatt értett tartalmat kell vizsgálni. Azt azért szögezzük le: nincsenek külön jobboldali meg baloldali értékek, maximum egyesek mást tartanak értéknek, mint mások. A Jézus által vallottakat vagy azok egy részét valaki vagy értéknek tartja, vagy nem – és vagy aszerint cselekszik, vagy nem. És nyilván az áll közelebb Jézushoz, aki minél közelebb áll tanításának egészéhez és lényegéhez.
Elsőként azt vizsgálnám meg, mit értünk baloldal alatt, még akkor is, ha a
baloldaliság mibenlétéről már írt egy kiváló értekezést a kolléga. Megadja Gábor ugyan intellektuálisan közelíti meg a kérdést, de nem baloldali. Vizsgáljuk meg, mit értenek baloldal alatt azok, akik baloldalinak mondják magukat. Bár ők esetenként lehetetlenül tág definíciót adnak, imigyen önmegsemmisítő pályára állítva a fogalmat, ahogy például az MSZP-választmánynak szóló
kampányfilmen Tüttő Kata („Azért vagyok baloldali, mert fiatal vagyok és azért, mert nő").
A videón vannak, akik szerint baloldalinak lenni szociális érzékenységet, szolidaritást, közösségben való gondolkodást jelent. Ezeket az értékeket azonban a konzervatívok is magukénak vallják, nem beszélve a keresztényekről, akik ezeket az értékeket sokkal régebb óta – éppen főszereplőnk, Jézus óta – a sajátukénak tudják. S így jóval korábban, mint ahogy azokat fölfedezte magának a bal. Persze a baloldali testvérek szerint ezekről az értékekről a keresztények, pontosabban a katolikus egyház már rég elfeledkezett – de erről később.
Nézzük tovább, milyen értékeket gondolhatnak magukénak baloldali testvéreink. Szabadság, egyenlőség, testvériség – ahogy a francia forradalom mondta? Vagy Rousseau eszméit – akitől mindent le lehet vezetni a liberalizmustól kezdve a szocializmuson át a nacionalizmusig, kivéve a konzervativizmust? Régi közhely, hogy a szabadság és egyenlőség egymással nem passzol. Szerintem akkor sem, ha van testvériség. A szabadság és a testvériség szép keresztény elvek – és talán a baloldaliak is magukénak vallják őket –, de a baloldali testvérek és ideológiák által oly kívánatosnak tartott egyenlőség nem fér bele a képbe. Az egyenlőség evilági eszkatológia, az pedig utópia – s így pedig
örök eretnekség.
És mi a helyzet a keresztény erkölcsök egy részének, a párkapcsolati kérdések, pontosabban a szex körül összpontosulóknak az el nem fogadásával? Az abortusz, az eutanázia pártolása, a szexuális kapcsolatok lazábban vétele hol felel meg a jézusi tanításnak? Krisztus ugyanis a katolikusok által máig vallott erkölcsi értékek mellett is leteszi a voksát: elítéli a házasságtörést, a válást, meghirdeti az ellenség szeretetét. Sőt azt is leszögezi, hogy a házasság férfi és nő kapcsolata. (Mt 19,3-12, Mk 10, 2-11).
Fordított gondolkodás
A baloldali ideológiák szimpatizálhatnak Jézus szegényekre és megalázottakra vonatkozó kijelentéseivel, de szögezzük le: Jézus nem társadalomreformer volt. "Az én országom nem evilágból való" – mondta Pilátus előtt állva (Jn 18, 36). Isten fiának tartotta magát. A baloldali ideológiák szerint pedig ugyebár nincs Isten (vagy nem lényeges – deisták), és evilágban kell tökéletes rendszert alkotni. A lényeg: a balos szövegek mögött meghúzódó gondolkodási sémák összeegyeztethetetlensége Jézus tanításával.
Mit is mondott Jézus a szegényekről? A betániai megkenés elbeszélésénél (Mk 14, 3-9, Mt 26, 6-12, Jn 02, 1-11) Jézus egy leprás házában vendégeskedik, ahol egy asszony drága kenetet visz oda hozzá (a kenet annyit ért, amennyiből egy család egy évig megélt volna). A kenettel megkente Jézus fejét (máshol a lábát), amire méltatlankodás támad (János szerint Júdás méltatlankodik): Mire volt jó így elpazarolni ezt a kenetet? Ezt az olajat el lehetett volna adni több mint háromszáz dénárért, és odaadni a szegényeknek. Vagy , ugye, lehetett volna venni belőle egy csomó inkubátort. De Jézus nem populista: "Miért bántjátok ezt az asszonyt? Hiszen jót tett velem. Szegények ugyanis mindig lesznek veletek, de én nem leszek mindig veletek." Szóval Jézus nem gondolja, hogy valaha föl lehet számolni teljesen a szegénységet. A méltóságuk és a megsegítésük mellett viszont kiáll. Realista.
Az adóval kapcsolatban azt mondja a farizeusok rosszindulatú kérdésére, hogy szabad-e fizetni a császárnak (Mt 22, 15-22, Mk 12, 13-17, Lk 20, 20-26): "Adjátok meg a császárnak, ami a császáré, és Istennek, ami az Istené." Most citálhatnám még Nagy Szent Leó pápa nagypénteki beszédét, amelyben arról értekezik, hogy Jézus a tanításaival valóban, akár akarva, akár akaratlanul, de inkább segítette a császárt. Ezért balga volt Pilátus, hogy megfélemledett, és keresztre adta. De hát ugye ezt már az egyház egy pápája mondta, aki eleve gyanús egy baloldalinak...
Rögtön Máté evangéliumának elején Jézus azt mondja és fejti ki: "Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a prófétákat. Nem azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy beteljesítsem." (Mt, 5 17-20). Ez nem arra vall, hogy – legalábbis földi értelemben – forradalmat hajtott volna végre (vallási értelemben persze igen, amennyiben új vallást alapított – "a templom függönye meghasadt").
Hogy Jézus egyáltalán nem biztos, hogy a földi egyenlőség mellett tette le a voksát, azt mutatja a befektetett pénzről szóló példabeszéde is (Mt 25, 14-30, Lk 19, 11-27), melyben mindenkinek el kell számolnia talentumaival – mindenkinek annyival, amennyit kapott, merthogy van, akinek öttel, van, akinek kettővel, és van, akinek eggyel kellett gazdálkodnia. És kamatoztatnia azt. Az emberek tehát nem egyenlőek – legalábbis Jézus szerint. Sőt az Atya mindenkit egyénre szabottan fog megítélni az utolsó napokban (Istennek modern pedagógia nézetei lehetnek): mindenkinek a kapott talentumokat kell kamatoztatnia, és aki többet kapott, azon többet kérnek számon. Aki viszont elásta, azt gonosznak és lustának titulálja a példabeszédbeli ház ura.
A szőlősgazdáról szóló példabeszédben pedig ugyancsak nem épp egyenlő módon bánik az emberekkel (Mt 20, 1-16), habár ezt az elbeszélést valószínűleg okosabb kifejezetten eszkatológiailag értelmezni. Itt a szőlősgazda mindenkinek ugyanannyi bért ad, akár reggel, akár este állt munkába. A reggel munkába állottak méltatlankodnak, de Jézus annyit mond egyiküknek: "Barátom, nem követek el veled szemben igazságtalanságot. Nem egy dénárban egyeztél meg velem? Fogd, ami a tied és menj! Én az utolsónak is annyit szánok, mint neked. Vagy nem tehetem a sajátommal azt, amit akarok? Rossz szemmel nézed, hogy jó vagyok? Így lesznek az utolsók elsők, az elsők meg utolsók."
A szegényekkel kapcsolatos példázatoknál megfontolandó a szegénység (ráadásul kettős) metafizikai jelentése is. Az esetleges és alkalmankénti látszólagos kommunitáriusság nem feltétlenül vonatkozik a szellemiekre. „Ahová én megyek, oda ti nem jöhettek" – mondja Jézus. Amellett a szőlőműveléssel és a tálentumokkal kapcsolatos példázatban sokkal inkább a feudalitás a szembetűnő: amit az ember kap, az nem kapitalista értelemben tulajdona, hanem Istentől kapja – tehát feudum, amellyel mintegy el kell számolnia. Pilátushoz is hasonlóan szól Jézus: „Semmi hatalmad nem volna felettem, ha felülről nem adatott volna neked".
Összegezve: a Jézusról alkotott baloldali kép általában úgy jelenik meg, mint a szegények mellett és a gazdagokkal, az adott társadalom vezetőivel szemben fellépő Krisztus képe. Csakhogy a baloldal számára a lényeg a társadalom megváltoztatása, s ez teljesen ellentétben áll Jézussal és tanításával. A baloldal úgy gondolkodik, hogy ha megváltozik a társadalom, megváltoznak az emberek is; míg Jézus a próféták nyomán azt mondja, hogy keressétek először Isten országát, és térjetek meg – tehát ez a tanítás épp ellenkező logikával működik. Az igazságosság a baloldalon a javak kikényszerített egyenlő elosztását jelenti, míg a keresztény (és az ókori) felfogásban azt, hogy mindenki azt kapja, ami jár neki. A prófétáknál az igazságos ítéletről van szó, nem újraelosztásról. A korai keresztény gyakorlat sem "kommunista", hanem inkább kommunitárius, de a lényeg: nem külső kényszer miatt mondtak le javaikról.
A baloldali szolidaritás jellegzetessége, hogy anyagelvű: mindenkinek jár a plazmatévé; míg a keresztény hozzáállásban a gondviselésben való bizalom és az anyagiaktól való függetlenség a meghatározó. A mai kor szegénye nem feltétlenül jó erkölcsi értelemben, hiszen ugyanolyan anyagelvű, mint sok vagyonosabb. Ugyan nincs ilyen-olyan státusszimbóluma – de szeretné, ha lenne. Akár el is veszi azokat: a fosztogatások során például tipikusan nem kenyeret szokták ellopni...
A kereszténység üzenete viszont mindenkinek ugyanaz: nem az a lényeg, hogy mekkora vagyonod van (lásd: Szent Ferenc). A gazdagokkal szembeni keresztény kritika lényege az, hogy az anyag uralkodik rajtuk – de ehhez , hogy valaki felett az anyag és az anyagiak uralkodjanak, nem kell feltétlenül gazdagnak lenni. A baloldali szolidaritás viszont pont valami olyasmit akar, hogy mindenkin uralkodhasson az anyag: minden földi vágy teljesüljön. Így aki Jézust a baloldal előképének tekinti, az felszínes, fogalmi látszategyezésekre épít ahelyett, hogy a lényeget vizsgálná.
Jézus igen, egyház nem
Tegyünk még egy kitérőt az egyház felé egy hosszúra nyúló megjegyzés erejéig. Ahogy Molnár Tamás fogalmaz
A beszélő Isten című kötetben: "Nincs egyház hit nélkül és nincs hit egyház nélkül. Mikor emberek összegyűlnek, mondjuk a hit nevében, akkor elkerülhetetlen, hogy ezeket intézményekkel biztosítsák". Jézus márpedig közösségben gondolkodott: "Ahol ketten-hárman összejönnek a nevemben, ott leszek közöttük." Tuba Iván piarista szerzetes szerint a keresztény vallás nem az a vallás, "amit én csinálok, hanem ami engem igénybe vesz." Jézus fontosabb alapító gesztusai közül való a tizenkét apostol kiválasztása (Mk 3, 13-19) és Péter élre állítása (Mt 16, 18-20 és Jn 21, 15-23): "Te Péter vagy, és én erre a kősziklára fogom építeni egyházamat, s az alvilág kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom a mennyek országának kulcsait. Amit megkötsz a földön, az meg lesz kötve a mennyekben is, és amit föloldasz a földön, föl lesz oldva a mennyekben is." Valamint: „legeltesd juhaimat".
Az evangéliumokban a hierarchia nyilvánvaló. A központban Jézus alakja van, aki felett az Atya áll, alatta pedig az emberi szinten az apostolok, közeli tanítványai. Van egy tágabb (kb. 70 személyből álló) tanítványi köre, és persze vannak barátai, barátnéi, kitüntetett személyek és alkalmankénti találkozások (pl. a szamaritánus asszony), valamint a „sokaság", akikhez természetesen szintén jó. De a hozzá minél közelebbi személyek (Péter vagy János például, illetve egyáltalán az apostolok) egy világos hierarchiát tükröznek.
No igen, bólogatnak baloldali testvéreink, ugyanakkor szerintük az egyház az alapítása után néhány évszázaddal már letért a krisztusi útról, és az államhatalom szolgálatába állt. Ezt általában Nagy Konstantin idejére teszik, aki bevett vallássá tette (nem pedig államvallássá) a kereszténységet. Csakhogy az egyház mindig küzdött a világi államok befolyása ellen, lásd Gelasius pápa két kard-elméletét, VII. Szent Gergely pápa invesztitúraharcát és a Canossa-járást, vagy épp az abszolutista királyok elleni küzdelmet. Rómára épp ezért van szükség – illetve ezért is: hogy független maradjon az egyház a világi államoktól.
Hogy az egyháznak hatalma volt? Meg világnézeti befolyást gyakorolt az intézményeiben? Kérem, a CEU-n is világnézeti befolyást gyakorolnak Sorosék... Egyszerre követelni a szociális érzékenységet és a hatalomtól való mentességet elég fura dolog: az egyháznak, ahogy nőtt a hatalma, úgy lett egyre nagyobb a szociális hálózata is – a kettő csak együtt megy, máshogy nem. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem volt fényűzés és kicsapongás az egyházban: nem is kevés, erről eleget lehet ma olvasni mindenfelé, de régen sem volt ez titok. A reneszánsz pápák, és a pápaság mélypontja, VI. Sándor uralma mellé azonban oda lehet tenni megannyi szentéletű pápa életútját, akik még a fényűző pápai államban is szerényen éltek – egyikük épp Hildebrand, azaz VII. Szent Gergely volt. Pápai államra pedig szükség volt és van, hiszen ez a függetlenség egyik záloga.
Hogy pedig az egyház mennyiben volt szolidáris a szegényekkel: az iskolák, egyetemek, kórházak többségét az egyház tartotta fenn. A szerzetesi élet egyik fő összetevője pedig mindig is az önként vállalt szegénység volt. Az egyház ugyanis nem csupán Rómából és a püspökökből áll, hanem minden megkeresztelt emberből. Ahogy pedig Kiss Ulrich mondta az
Igen idei első számában: az egyházé az egyik leglaposabb hierarchia a világon, ezért is olyan sikeres "vállalatvezetési" szempontból (hívek és a szolgáló papaság: papok, püspökök, és a pápa, ennyi). Gondoljunk bele, az egymilliárd és ötvenmillió katolikusból összesen 4600 a püspök és 430 ezer az áldozópap! Szerzetesből pedig összesen csak egymillió van.
Szóval a hal nem bűzlik a fejétől. A Szentszéknek 2500, A Vatikánvárosi Államnak 1400 alkalmazottja van (ez összesen 3900). Az Apostoli Szentszék telkeinek, épületeinek értéke összesen háromszázmillió dollár. Vatikán Városállam éves kiadása százmillió dollár, ennek fele az alkalmazottak fizetése. A bevétel viszont 115 millió dollár átlagosan. Magában a Vatikánban is több segítő szervezet található: a Vatikáni Gyógyszertárban bárkit kiszolgálnak, és olyan gyógyszereket is lehet kapni, amelyek elérhetetlenek Olaszországban. Évente kétszázezer embert szolgálnak ki, ami egyenlő óránkénti százzal. A Vatikáni Gyermekgyógyászati Rendelő évente négyszáz családot, hatszáz gyermeket segít, és több száz leányanyát(!). A támogatottak többsége bevándorolt, akik ingyenes orvosi ellátásban és ingyenes gyógyszerekben részesülnek. A szegény családokat élelmiszerrel is kisegítik. A Szentatya Saját Raktára nevű hely pedig adományokat fogad és oszt szét a rászorulók közt. A XIII. században alapított Apostoli Adományhivatal úgyszintén pénz- és élelmiszeradományokat oszt, leginkább a szegények mellett kórházaknak, börtönöknek, a kábítószerek áldozatait segítő intézményeknek és harmadik világbeli diákkollégiumoknak. Sőt az illetékes plébános ajánlása alapján olyan rászorulóknak is, akiken más segélyszervezetek már nem tudnak segíteni.
Újabb ellenérv: hogy nem a saját vagyonát osztogatja a pápa? Valóban. Mert az nincs neki: a Vatikán és az Apostoli Szentszék nem az ő tulajdona. Évezredek örökségét pedig balgaság volna elherdálni, főleg ha az azokból származó állandó bevételből nagyobb, több jótékonykodásra futja, mint egyszeri eladásukból.
Aki pedig a magyar egyházon kéri számon a szociális érzékenységet, az látogasson el a
katolikus.hu-ra, és számolja össze, hány iskolája és szociális intézménye van. Magyarországon a rengeteg iskola mellett 122 kórház, öregotthon, árvaház stb. áll az egyház tulajdonában. Az egész világon pedig 182200 katolikus egyházi oktatási intézményben – az óvodától az egyetemig – ötvenmillió diák tanul. A katolikus egyház világszerte 123 ezer karitatív intézményt tart fönn, ebből 5900 kórház, 16700 orvosi rendelő, 700 lepratelep, 12600 öregotthon, 19500 árvaház, 11500 családsegítő központ, 11600 fogyatékos iskola, és 4450 egyéb intézmény. Az Elvándorlók és Útonlevők Pápai Tanácsa koordinálja többek közt a
cigánypasztorációt, amely az egyik legsikeresebb misszió például Magyarországon.
Hiszen Jézus azt is mondta: "Menjetek és tegyetek tanítványommá minden népet".
Kövesd a Konzervatóriumot a Facebookon is!