Történelemtanárként gyakran teszem fel magamnak a kérdést. Elsősorban azért, hogy megtaláljam a választ, amit másoknak adhatok. El tudom fogadni a konzervatív választ: a történelem az általános műveltség része az irodalmi, a képzőművészeti és a zenei ismeretek mellett. Természetesen ez a műveltség nem teljesen öncélú. Segít eligazodni a világban, ha regényt olvasunk vagy filmet nézünk, ha a híreket hallgatjuk vagy turistaként utazunk. Másrészt a történelem része öntudatunknak, identitásunknak: általa vagyunk magyarok, európaiak és világpolgárok.
A magyar történelemoktatásnak óriási érdemei vannak. A magyar diákok a történelemórák felében egyetemes (de legalábbis európai) történelmet tanulnak. Ez a nemzetközi kitekintés példátlan, ha a nagy nyugati országok tanítási gyakorlatával vetjük össze. Másrészt a magyar történelem oktatása meglehetősen önkritikus a magyar múlttal szemben, nem ragad le a nemzeti mitológiánál. Végül történelemoktatásunk óriási műveltségi anyagot mozgat meg, folyamatosan kitér az irodalom, a filozófia, a képzőművészet, a zene és a tudományok korabeli alkotásaira. Minden esély megvan tehát az általános műveltség megszerzésére. Mégis súlyos kérdések merülnek fel.
Boronkai Szabolcs írása a Konzervatórium.hu-n olvasható.