Hogyan manipulálnak pártjaink kampányfilmei? - kampányelemzés

Vonatosi Márió I 2009.06.05. 15:15

Egy választást megelőző időszak vagy politikai kampányidőszak minden esetben figyelemreméltó médiatermékeket produkál. Nevezhetnénk őket politikai reklámnak is, ha minőségük elérné a reklámszakma által előírt kritériumokat, ám funkcióját tekintve a politikai médiatermék valahogy megkerüli ezt a minőségi rostát. Kifejezetten hibát követ el a politikai marketing-csapat (nevezzük így a kampánystábot), ha a minőségi közvetítő helyett mennyiségi- vagy tömegterméket állít elő. 

Nézzünk egy példát! Egy felső-középkategóriás limuzin célcsoportja egészen szűk, még a személyautót mindennapi célra (ingázás a munkahely és lakóhely között, bevásárlás, hétvégenként kirándulás stb.) rendszeresen használók között is – mégis, a prémiumnak (szimbólumnak) számító autómárka nem engedheti meg magának, hogy minőségileg értékelhetetlen tv-spotot rendezzen:

 

Ezt a logikát követve – visszatérve a politikai reklámhoz – a következő kérdés merül fel: vajon a tömegnek miért nem jár a minőség élménye?

 

A politikai reklám kritériumai 

 

A politikai kampány elsődleges feltétele egy kilátásba helyezett időponthoz köthető pozíciócsere, a mindenkori (szűkebb (pl. HÖK-választás) vagy tágabb értelemben vett (pl. országgyűlési választások)) establishment megváltoztatására irányuló alkotmányos jog. A lobbi ugyanakkor irányultság is: a politikai üzenetnek minden esetben célt kell érnie, ezért szükség van egy célcsoportra. Egy párt vagy egy szervezet nem szólíthat meg mindenkit – s ahogy azt a kampányidőszakban tapasztaljuk, a 

(1) „[…] a nyugdíjasokkal kampányol” 

vagy 

(2) „[…] a nagycsaládosok érdekeit képviseli…” 

formulák mindennaposak köznyelvünkben. De mennyiben függ a kampányszöveg – vagyis a közvetítő kontextusa – a célcsoporttól? Sőt azt a kérdést is feltehetnénk, vajon a célcsoportnak van-e kontextusformáló ereje? E kérdésekkel az alkalmazott nyelvészet egy speciális(an angolszász) területe, a diskurzus analízis foglalkozik (discourse analysis, DA). 

 

Politikai diskurzus-analízis 

 

A DA gyűjtőfogalom, az 1950-es évek elején alakult ki Zellig Harris amerikai nyelvész-matematikusnak köszönhetően. Tárgya első körben a beszélt vagy írott szöveg kontextus-független elemzése, másodsorban pedig ugyanezen szövegformák kontextusfüggő vizsgálata. Ebben a körben kapnak nevet az ún. szövegkategóriák – jogi, politikai, gazdasági, természettudományi stb. 

Ugyanígy a politikai diskurzus-analízis tárgya a politikai életben (jelen írás tárgyához igazodva a politikai kampányidőszakban) megjelenő szövegjelenségek elemzése. A politikai jelenlegi, magyarországi választási kampány által kitermelt médiatermékeket több kategóriába lehet sorolni. A legegyszerűbb, ám legelemibb hatást kiváltó termék a jelszavakkal való manipuláció. Ezt követi egy bizonyos rétegnyelvet használó közvetítő, ahol megjelenik a politikus személye. A harmadik kategóriába tartoznak azok a hirdetések, ahol nem a politikus, hanem az átlagember személye kerül a középpontba, mintegy minden potenciális (biztos) szavazót megszólítva. Ez a kategória az egzisztencia fontosságát hangsúlyozza. A negyedik, és egyben utolsó kategória a politikai üzenet közvetítése. Ötvözi a politikus személyét az egzisztencia fontosságával (második és harmadik kategória), valamint a szöveg felosztásának kulcsfontosságú helyén – pl. a szöveg befejezéseként – a jelszó sem marad el. Nézzük most kategóriánként a 2009. június 7-ét megelőző kampányidőszak legérdekesebb reklámelemeit. 

 

Jelszó-manipuláció: Fidesz 

 

A Fidesz jelenlegi kampányfilmjének első része sötét, nyomasztó, majdhogynem félelmetes hatást kelt. A kafkai stílusú átváltozás mellé a befogadó még erőteljesen, hirtelen felvillanó, negatív felhangú jelszavakat kap a képzavar beálltáig. Majd következik egy dinamikus, buzdító, „harcba hívó” dobpergés mellett a hirdetés fő mondanivalója az „Elég!” és „Szavazz!” hívószavak használatával. 

Ez a spot, amellett, hogy a legerősebb, legnagyobb hatással bíró film a jelenlegi politikai reklámokat tömörítő palettán, rendkívül unszimpatikus és egyáltalán csak azokat szólítja meg, akik biztos Fidesz-szavazónak vallják magukat. Ugyanakkor remek stratégia ez a Fidesz részéről: rendelkezik olyan bázissal, hogy jelszavai elegendők legyenek a biztos választók megtartásához. Olyan felmérés, ami a pártválasztók növekedésének számát mutatná ki a politikai reklámok hatására, számomra nem ismert, de úgy tűnik, ez a film kiváló biztosítékot jelent a biztos szavazók megtartásához. 

 

Rétegnyelv-közvetítés: Jobbik 

 

Az a 2009-es, uniós választási kampányfilm, ami az „ellop”, a „csendőrség” és a „börtön” kifejezéseket tartalmazza, nemcsak kontextusától függetlenül anakronisztikus. A Jobbik kifejezetten egy bizonyos réteg felé üzen, vezető politikusai által hangoztatott programjukkal. A film első 15 másodperce a kurrens magyar valóságot bemutatandó, a kéz öt ujja által szimbolizált öt testvér cselekményeinek felsorolásáról szól. A lesújtó ököl helyt ad a megszólaló politikusoknak, akik a párt programjából prezentálják számukra (a Jobbikot választó közönség számára) legfontosabbnak tartott elemeket: „Megvédjük a magyar földet!”, „Rendet, csendőrséget!”, „Adózzanak a multik!”, „Börtönbe a felelősökkel!”, „Mert Magyarország a magyaroké!”. Nemigen van összefüggés a film első és második fele között. Az első és a második fél is öt-öt gondolatot közvetít, de ezek nem állnak szorosan egymás mellett, a tényleges mondanivaló így elsiklik a harsány dinamizmusban. Ami leginkább megmarad, az a 15. és a 16. másodpercek között elhangzó „kard-kihúzása-a-hüvelyből-hang” és Morvai Krisztina feje a film végén. Ugyanakkor magyar politikai kampányfilmhez képest meglepően jó minőségű és friss, a tartalomtól eltekintve. 

 

Szociális-egzisztenciális hatás: MSZP 

 

Az MSZP kampányfilmje elsősorban kétszer olyan hosszú, mint az eddig bemutatott spotok. Egy átlagember és egy egyetemista lány merengéseit hallgathatjuk az elmúlt idők és a jelen politikai jellegű eseményeiről, egy percen keresztül. Közben zajlik az élet, zavaros flashback-ek formájában realizálódik a jelent formáló politikai (köz)tudat. Az MSZP filmje mindenkié, ugyanakkor minimálfokozaton ég a belenyugvás gyenge lángjával. Mosolytalan, bizonytalan, közhelyeket hajtogató – „a válság miatt persze mindenkinek nehezebb, de így van ez mindenhol Európában és az egész világon.” Ezeket a szövegelemeket alkalmazva az MSZP nem ért el mást, mint saját szavazóit száműzte a politika határaira. Olyan ez, mintha nem számítana a szavazatuk. A baloldali lét boldogtalansága ugyan megmutatkozik, a spot e belsőt, a gondolatot, a vívódást, a személyes egzisztenciát célozza meg, de messze elvéti a célt. Ebben a helyzetben az MSZP örülhet a kapufának is. 

 

Üzenet: MDF, SZDSZ 

 

Az MDF spotjai eső-emelkedő hatást közvetítenek: az üzenet formájában megnyilvánuló felhívás először a (bizonyos „politikai” kontextusban értelmezendő) hiányosságokat használja fel ahhoz, hogy megfelelő módon, önmaguk erőteljes mivoltában emelje piedesztálra a politikus értékeit. A triviális dolgok, vagy éppen a kifejezetten negatív magatartás tagadása vagy elutasítása („Bokros Lajos nem ért a divathoz” (triviális); „Nem ért a közpénzek eltapsolásához” (negatív magatartás elutasítása) stb.) már alapvetéseiben is a politikus kézzelfogható értékrendjét, egyenes jellemét emeli ki. Ráadásként megtudhatjuk, hogy „Bokros Lajos egy valamihez biztosan ért: a gazdasághoz.” A politikus így már nem politikus, a személy lényege felemelkedik az aktualitás gödreiből: szakértő lesz, hiszen „Magyarországnak szakértelem kell, itthon és Európában”.  

Habsburg György spotja már vidámabb, optimistább, ezzel együtt értelmét veszti. Kellemes, „békebeli” zene szól, ahogy az újdonsült EP-képviselőjelölt nemesi birtokán 1) odaégeti a pirítóst, 2) nyergeli a lovat, 3) mellélövi a focit, 4) az államférfiak nyugodt töprengésével egyengeti Magyarország jövőjét az Európai Unióban. Távoli, megfoghatatlan, elérhetetlen, fennkölt. Egyszerű, mégis kivitelezhetetlen üzenet Habsburg Györgyé. Szerencsésebb lett volna megmaradni a Bokros-vonalon. 

Egészen más jellegű üzenetet közvetít az SZDSZ: a mellőzöttség üzenetét. A köztudatban élő előítéletek negációja áll a spot központjában, amit egy közömbös férfihang tesz közzé mintegy szemrehányásként a többi párt szavazói számára. Hiszen nem létezik zsidó, nem létezik roma, nem léteznek homoszexuálisok, kábítószeresek, csak az Európai Unió magyar állampolgárai. Közös múlttal, közös problémákkal, közös jelennel és jövővel. Az SZDSZ ott hibázik, hogy e csoportok identitását felrója „tulajdonosaiknak”, és így az ő jólétük, elfogadottságuk stb. az SZDSZ-re leadott szavazatoktól függene. Ez a koncepció alapvetően hibás, és pont azoktól az értékektől fosztja meg az SZDSZ-t, amelyekért az síkra próbál szállni. 

Összességében elmondható, hogy a jelenlegi EP-választási kampányt meghatározó kampányfilmek többségükben negatív üzenetet hordoznak, azzal a fő motívummal, hogy „ennél a helyzetnél csak jobb lehet”. Az általános közhangulat maradandóan rányomta a pecsétjét a politikai reklámfilmek amúgy is szegényes világára. Válaszolva a feltett kérdésre, a célcsoportnak legalább annyira van kontextusformáló ereje, mint amennyire a politikai köztudat ránehezedik a mindenkori politikai kampányra. 

 

De mindent lehet egy kicsit másképpen is: 

 


Kapcsolódó írások:

Lehet más az SZDSZ?

Miről döntünk június 7-én?

Ez a sarc lesz a végső

"Az a kiábrándult, aki az SZDSZ-re szavaz, annyira nem is lehet kiábrándult" - Lehet Más a Politika


A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr891165660

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Az erő velük? 2009.11.13. 09:51:35

Hozzám is eljutott végre a Jobbik kampányfilmje, és teljesen a hatása alá kerültem. Igaz, eleinte azt hittem a Star Wars jelentkezik újabb résszel. Az egész videó szerkesztése, a zenei aláfestés (Clint Mansell forog a sírjában), még csak egy izgalmasna...

Trackback: Az erő velük? 2009.11.13. 09:50:48

Hozzám is eljutott végre a Jobbik kampányfilmje, és teljesen a hatása alá kerültem. Igaz, eleinte azt hittem a Star Wars jelentkezik újabb résszel. Az egész videó szerkesztése, a zenei aláfestés (Clint Mansell forog a sírjában), még csak egy izgalmasna...

Trackback: Fideszfigyelő 2009.06.05. 18:07:54

"A Fidesz igyekezett az értelemre is hatni"Varga Mihály kijelentette, hogy "egy ilyen választás nagyon sokszor érzelmialapon dől el, mégis a Fidesz igyekezett az értelemre, a rációra is hatni".A Gulyásdemokrácia blog erről írt egy kemény vélemén…

Trackback: Kettős Mérce 2009.06.05. 18:00:47

Az SZDSZ-es anti-LMP kampány folytatódikAz LMP nevében küldtek ki ismeretlenek az LMP-sek emberijogi liberális szavazóit elbizonytalanítani igyekvő hamis levelet. A leveleket most is olyanok kapták meg, akik korábban már valamilyen formában kapcsolatba ke…

Trackback: Kifordított ország 2009.06.05. 16:56:32

Amatőr MSZP kampányfilm - az utolSOKK!Íme a kampánycsend előtti -valószínűleg- utolsó kampányfilm. Igazi retrófíling, Neoton Famíliával. Főbb szerepekben Göncz Kinga, Gurmai Zita, Herczog Edit -még Gyurcsány is feltűnik egy-egy képkocka erejéig... Sokkoló…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Attila1234 2009.06.05. 16:06:03

Ahányszor látom a TV-ben a Bokros féle MDF spotot, képtelen vagyok elfojtani magamban a nevetést, mert magamban mindig a következő módon képzelem el a végét:

"Amihez Bokros Lajos ért... AZ A STAGE DIVING!", és látom magam előtt Bokrost, ahogy félmeztelenül beleveti magát a tömegbe.

Samott 2009.06.05. 16:08:51

A fidesz kampanyfilmjet ahanyszor meglatom mindig eszembe jut ez: igenigenmost.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/orban.gif :)

Tapmancs 2009.06.05. 16:29:11

"Hiszen nem létezik zsidó, nem létezik roma, nem léteznek homoszexuálisok, kábítószeresek, csak az Európai Unió magyar állampolgárai."

- kivéve ugye akkor amikor a "Magyarország a magyaroké!" jelmondatról kellett megállapítani hogy alkotmányellenes, hiszen KIREKESZTŐ A KISEBBSÉGEKKEL SZEMBEN.

vicc.

ügyfélszolgálatos 2009.06.05. 16:38:43

@Tapmancs: Mert kirekesztő és alkotmányellenes.

a katona fehérben 2009.06.05. 16:53:38

@Tapmancs: Mondd csak, hogy hangzik a fülednek az, hogy a "Románia a románoké", "Ukrajna az ukránoké" stb.?

Ez csak egy nick 2009.06.05. 16:58:07

@Samott: Soha nem mondtam hogy én találtam fel a morphot, tudom hogy már Michael Jackson is használta 20 évvel ezelőtt a "black or white" klipjében a technikát. Mondjuk azt az orbán-bean verziót kár itt felhozni mert az rémgagyi.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.06.05. 16:58:42

@Én vagyok az ASVA: Bocs, az előző én vagyok csak rossz néven :)

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.06.05. 17:03:00

@a katona fehérben: Welcome to the real World, Neo!
Képzeld ez arrafelé axióma, amit a liberálisok sem kérdőjeleznek meg.

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.06.05. 17:08:39

@a katona fehérben: Jó. Akkor a válasz: semlegesen. Ez a valóság amit tudomásul kell venni. A víz 0 fokon fagy, akkor is ha nem akarom. Románia a románoké akkor is ha nem akarom.

is 2009.06.05. 17:19:00

ehhez mit szólnátok: a Föld a földieké?nem jobb lenne?

TaTa86. · http://archiregnum.blog.hu 2009.06.05. 17:31:16

@is: Benne vagyok. A földönkívüliek egyébként a földi vállalatok, hány százalékát birtokolják?

Kalmár 2009.06.05. 17:36:41

Kihagytad talán a Smith Pál-t köpködő reklámot.
Ha jól érzékelem, vagy 5x több szoci reklám megy mint a többi együtt. De jó, hogy van még mindig erre pénzük.
Mindegy, vasárnap újra szembesülhetnek vele, hogy mit ért az eddigi munkásságuk.
Persze ez sem fogja elgondolkoztatni őket, pedig ha tetszik ha nem, a népé a végső hatalom, márpedig nem hiszem, hogy nem tudják mit akar a nemzet, nép, ország.(ahogy tetszik)
Lehet utálni, de új kor jön, hiába szeretnék megfoltozni gyorsan, ezt a kabátot már megették a molyok.

dobray · http://mandiner.blog.hu/ 2009.06.05. 17:49:59

Az MSZP-jében a rendszerváltásos szöveg nagyon kemény és árulkodó.

2009.06.05. 17:59:35

én kérek elnézést, hogy Izrael zsidó állam (és nem a keresztes lovagoké)

2009.06.05. 18:01:18

@a katona fehérben: én azt mondanám, hogy Oroszország az oroszoké, Németország a németeké, Vatikán a római katolikusoké, Málta a máltaiaké, Egyiptom az egyiptomiaké, Japán a japánoké.... és nem tévednék

Tapmancs 2009.06.05. 18:24:38

@ügyfélszolgálatos:

@a katona fehérben:

Nem értitek az ellentmondást? Máskor nincsenek kisebbségek, mindenki magyar, most meg hirtelen megjelennek. Na mindegy, nem magyarázom ha nem értitek.

Egyébként Románia a románoké (a kárpátokon túli része), Ukrajna pedig az ukránoké (Kárpátalja kivételével)

ügyfélszolgálatos 2009.06.05. 18:44:33

@Tapmancs: Értem én. Csak tudod egy xenofób párt plakátján eléggé félre nem érthető.

rosta 2009.06.05. 19:11:09

@a katona fehérben: Nem értem, hogy ebben mi az alkotmányellenes. Merthogy Magyarország nem a magyaroké lenne, hanem inkább mondjuk lenne a szerbeké, oroszoké, kínaiaké, amerikaiaké, stb.? A fenét! Egyértelműen a mienké, a magyaroké.

Közöttünk vannak orosz származású magyarok, vagy zsidó vallású magyarok, lehetnek a magyarok másként szexuálók is, ez egy dolog. A lényeg, hogy Magyarország alapvetően a magyaroké és nem a pénztőkéé, nem az EU tulajdona, nem az orosz gyarmatosítóé, netán a területünkre ácsingózóéké és senki másé. Mi lenne alkotmányellenes abban a mondatban, hogy Magyarország a magyaroké?

Elmebaj...!

Samott 2009.06.05. 19:34:49

@Gery Greyhound >: Nem a technikai kivitelezest kritizaltam, hanem csak megjegyeztem, hogy eleg szerencsetlen athallasa van ennek a dolognak a fidesszel kapcsolatban. Bar azt hiszem ha az embert Gyurcsanyhoz hasonlitjak az kinosabb, mintha Mr. Beanhez... meg ha ez utobbi jobban hasonlit is. :)

Kalmár 2009.06.05. 19:36:14

@rosta: Nem alkotmányellenes.
Csupán jelen pillanatban nem igaz!
Minden vagyonunkkal tartozunk, sőt, az ezután megtermelendőek is már másoké.
Nemrég hallotuk egy állam vezetőjétől: Megvesszük Magyarországot, hát így állunk.
Fegyverrel sosem tudtak eltiporni végleg, most pénzzel próbálnak, vajon sikerül?
Úgy tűnik. Akik pedig az üzletet nyélbeütik, elteszik a sikerdíjukat, átutalják Ciprusra és vidáman tojnak mindenkire. Mi meg írunk itt mérges blogokat, mintha nem szórakoztatnánk ezzel is őket.

Kis ember 2009.06.05. 19:40:07

Én mikor először láttam a jobbik kampányfilmjét, a lecsapó ökölről a munkáspárt jutott az eszembe. Azt hittem az ő reklámjuk.
Munkásököl - vasököl. :))

SurRus-Ginagi BS (törölt) 2009.06.05. 19:53:37

köszi a posztot, még egy kampányfilmet sem volt alkalmam látni, bár a témához nem értve úgy tűnik, mintha egyik sem akarna nagyon meggyőzni :) Az LMP-nek nincs kampányfilmje?

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.06.05. 20:19:16

ez a cikk szerintem iskolapéldája annak, amikor elméleti oldalról agyonmagyaráznak egy végtelenül gyakorlati világot. hogy ez mennyire félrevisz, a jobbik-szpot értékelésén látszik. tankönyv-logika segítségével sikerült leírni a kampány legjobban felépített filmjét, nem is mennék bele.

a reklámszakma és a politikai marketing minőségi standardjainak az összevetése (természetesen előbbit magasztalva) szintén hatalmas, khm, tévedés, mivel mindkettő adott társadalmi kontextushoz idomul (ld. klasszik-auchan-csirkefahát-outdoor).

nem mellellékesen, szinte mindig a legegyszerűbb választási szpotok ütötték a legnagyobbat a történelemben. stbstbstbstb...

Gabrilo · http://konzervatorium.blog.hu 2009.06.05. 21:18:22

Vonatosi úr!

Ez egy_szakma. És nem a magáé!


[Disclaimer: én remekül mulattam a poszton, jegyzem meg]

Vonatosi Márió · http://konzervatorium.blog.hu 2009.06.05. 21:57:09

@robin masters: @Benei_Peter:

Kedves Urak,

Oscar Wilde szavaival, "It is exquisitely trivial, a delicate bubble of fancy, and it has its philosophy . . . that we should treat all the trivial things of life seriously, and all the serious things of life with sincere and studied triviality."

Köszönöm, hogy meghallgattak
M

Vonatosi Márió · http://konzervatorium.blog.hu 2009.06.05. 22:05:49

@Benei_Peter: még annyit, hogy én legalább annyira nem értek ehhez, mint amennyire Te értesz hozzá...
Hümm?
:)

Vonatosi Márió · http://konzervatorium.blog.hu 2009.06.06. 14:20:18

@Benei_Peter:
Ígéred, hogy többet fogod remélni, hogy nem jössz ide, vagy ígéred, hogy reméled, többet nem jössz ide, vagy ígéred, hogy nem jössz ide többet, amit remélsz, hogy meg tudsz tartani?

Pedig remélem jössz és kommentelsz mert azért.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2009.06.06. 16:09:22

Nos, uraim, az én kampányelemzésem a következő: az összes szar, de a mezőnyből kiemelkedik a Jobbik-spot.

Majd ha nálunk is a kreatív munka a zokniban b*szásnál kezdődik (videos.nouvelobs.com/video/iLyROoafMV9W.html), akkor nem fog..

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása