Hogyan NE írjunk nekrológot?

Hadrian VII. I 2008.06.04. 20:15

Az alábbi írás hasznos gyakorlati tanácsokat tartalmaz, nem csak B-kategóriás haknisoknak. Amennyiben nem egy rendes, megszokott nekrológot, hanem kereskedelmi/píár-nekrológot akarunk írni (azaz: valójában magunkat szeretnénk promotálni), NE hallgassunk ezekre a tanácsokra semmiképpen!


Jótanácsok:

1. Ha egy idős korában elhunyt nagy humanistáról, művelt emberről írunk, írásunknak ne adjunk hatásvadász, általunk rendkívül frappánsnak és trendinek gondolt címet. Főleg ne tegyük ezt akkor, ha rögtön azzal kezdjük az írást, hogy az elhunyt egy úriember. Mert így csak nagyobb a kontraszt, és jobban látszik, hogy mi viszont egyáltalán nem vagyunk azok.

2. Természetesen a nekrológ lehet nyugodtan személyes, ám  egy bizonyos határt be kell tartanunk. Ha a nekrológ fele nem az elhunytról, hanem rólunk szól, valamint folyamatosan és erőltetetten azt akarjuk demonstrálni, hogy milyen jó barátok voltunk (független attól, hogy így volt-e, vagy sem), az nem szerencsés. Főleg akkor, ha mindez arra fut ki, hogy mi milyen jófejek vagyunk. Ugyanis az olvasó talán esetleg azt fogja hinni, hogy a szöveget egy egoista, beképzelt, önimádó valaki írta, akinek csak ürügy a nekrológ, és valójában saját magát akarja fényezni. Ez nem a sztorimagazin, tartsuk észben!

3. Barátságunkat demonstrálhatjuk egy közös kép vagy egy intim, nem a közönség számára készült fotó közlésével, ám bizonyos határokat nem árt betartani. A szenvedő, haldokló emberről is közölhetünk akár fotót, noha már ez önmagában aggályos. Ha viszont a szövegben külön utalunk rá, hogy katasztrófaturistaként néztük és le is fotóztuk a tragédiát, hogy mi készítettük az utolsó képet, és hogy erre milyen büszkék vagyunk, az egyszerűen végtelenül gyomorforgató.

(Ha ezt mégsem gondoljuk így, akkor nyugodt szívvel fotosoppoljuk legutóbb megjelent cédénket a haldokló kezébe, ez már igazán nem számít. De lehetőleg a youtube-ra azért ne tegyünk föl mobillal készült videót az agóniáról, akkor sem, ha ezzel a másnapi Blikknek akár még a negyedik oldalára is bekerülhetünk.

Tartsuk meg a felvételt a Fókusznak!)


4. Nekrológhoz mellékelt fotót nem kötelező gyászkerettel leközölni, de illik. Vagyis ha nincs keret, az nem baj. Viszont ha van keret, és az hupikék színű, az gáz. Még akkor is, ha a maga az egész weboldal hasonlóan ízléses színekben pompázik. A nekrológ az nekrológ, és nem buliajánló, a kép pedig az eltávozottat ábrázolja, nem pedig egy partyfotó. Sok helyen lehozhatjuk a nekrológunkat, lehetőleg illő helyet keressünk, és mondjuk ne valami pinki-punki szivárványgyárat.

5. Nem szerencsés egy egyszeri és megismételhetetlen lény halálát ezerszer olvasott giccses, közhelyes, hatásvadász sablonokkal elintézni. Ha nem vagyunk annyira elájulva önmagunktól, hogy tudjuk, nincs stílusérzékünk, és képesek vagyunk a mértéktartásra és tisztában vagyunk bizonyos normákkal, akkor akár el is állhatunk attól a szándékunkól, hogy mi írjuk meg ezt a nekrológot. Meg tudja írni más is - más meg tudja írni. Bár némi intelligencia kell ahhoz, hogy ezt belássuk, azért olyan nagyon sok nem. Hogy egy példával világítsam meg: olyan ez, mintha egy gyászmisén elkezdnenénk Bach után a Star Wars birodalmi indulóját játszani. Rendkívül ízléstelen, még akkor is, ha a birodalmi indulót egyébként mindenki imádja. (Remélem, azért erre nem kerül sor...)

6. Ha az előző pontokat nem tartjuk be, akkor legalább egy olyan orgánumot, újságot vagy portált keressünk az írásunk közlésére, ami maximálisan partner az ilyesmiben. Ha az esetlegesen felháborodásuknak hangot adó olvasókat pedig a lelkes szerkesztők kincstári kommentekkel a helyükre teszik, az külön jó - meg kell becsülni az ilyesmit.

***

Az 1-5. pontok figyelmen kívül hagyása pedig akkor különösen kínos, ha egyébként valóban közel álltunk az elhunythoz. Mert ez azt mutatja, hogy állításunkkal ellentétben semmit nem tanultunk tőle. Van, akinek teljesen mindegy, milyen nagy ember közelében van. Úgysem fog rajta meglátszani, bármennyire is bizonygatja.

A bejegyzés trackback címe:

https://konzervatorium.blog.hu/api/trackback/id/tr33503021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Francois Pignon 2008.06.04. 20:22:59

Hmm. A nekrológ-kritika egy méltatlanul mellőzött műfaj, pedig olykor helye van.

CrL 2008.06.04. 20:26:49

hát igen, a Feri! zés meg ilyen tegezések különösen tapló stilusról árulkodnak, főleg ha nem nagyon közeli ismerős-barát. Arról meg ugye nem is beszélve ha valaki napi politikai célokra használja a búcsút - nekrológot.

mr. pharmacist1 2008.06.04. 20:33:37

az ez 'exit f.f.' majdnem olyan kedves cím, mint a 'game over jp2' volt. még jó, hogy varnus állítólag barátja volt fejtőnek. el se merem képzelni, mi lett volna a cím, ha utálta volna.

a képet kicserélték, v. nagy szerencséjére.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.04. 21:16:44

Gratulálok! Kifejezetten elegáns, glasszékesztyűben megküldött pofon.

Hadrian VII. · HTTP://KONZERVATORIUM.BLOG.HU 2008.06.04. 22:24:03

bakfitty:

Hát igen, ezt bele sem írtam, de ezen én is ledöbbentem, emrt akárhogyan értelmezen, nagyon durva.

Ha eredetileg valami régi kép volt, és azt cserélték le erre - szenzációhajhászás, katasztrofaturizmus, stb., undorító.

Ha meg eredetileg egy még durvább - el sem tudom képzelni... - kép volt, hát akkor meg azért...

Lord_Cica (törölt) 2008.06.04. 22:32:32

A Xavér enyhén nekrofil, nekem tetszik a stílusa.
És miről másról írhatna, mint a kapcsolatukról? Pont ezért nem sablonos.

tomi888 2008.06.04. 22:47:56

Ezt HOGY GONDOLTA??

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.04. 22:48:55

Okafogyottá vált a kommentem, ráadásul nem is emlékeztem jól, csak arra, hogy durvább volt.

Hadrian VII. · HTTP://KONZERVATORIUM.BLOG.HU 2008.06.04. 22:52:59

Ne reméld, Don.

"Az eseményt muzsika kíséri, fellép egy komolyzenei kvártett, és a család reméli, hogy játszani fog az elhunyt barátja, Varnus Xavér is."

nepszava.hu/default.asp?cCenter=OnlineCikk.asp&ArticleID=1055572

Lord_Cica (törölt) 2008.06.04. 22:59:34

"Arra törekszünk, hogy Fejtő Ferenc földi maradványaiból kerüljön valamennyi azon három város földjébe, melyekhez élete során különösen kötődött: Párizséba, Budapestébe és Nagykanizsáéba - mondta a Népszavának Fejtő Károly, az elhunyt történész-újságíró fia. Még nem tudni azonban, hogy hagyományos temetés vagy hamvasztás lesz-e."

Ha hagyományos temetés lesz és mindhárom város földjébe kerülnek "földi maradványok", az mit is jelent? ;)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2008.06.04. 22:59:45

Nem találok szavakat. Egy haldoklót fényképezni, majd intenzív önfényezéssel (mekkora barátok voltunk) kísérve publikálni a fotókat? Ember az ilyen?
Emellett Gyurcsány jobboldaliveszélyezős nekrológja ízlésesnek hat...

mr. pharmacist1 2008.06.04. 23:02:29

turul:

és ezek után még zenélni a temetésen az elhunytat búcsúztatóknak.

2008.06.04. 23:13:42

A "Gyurcsány"-t már vártam :))).

R_John · http://sardobalo.blog.hu 2008.06.05. 00:14:40

amit írok az a Xavérról szól, de ha már alázzuk kicsit megpróbálok hozzátenni. Van néhány orgonista haverom, mármint Orgonista. Ők maguk között csak Szavérnak hívják és kb. minden rendes zenész lenézni, hopp bocsánat, keveset gondol róla (csakúgy, mint Edwin Marton, Princess? stb.). Amúg y a Xavérnak nem sikerült elvégeznie a Bartók konzervatóriumot sem, tehát Zeneakadémiát sem. Ez önmagában nem lenne baj, ettől lehetne tök tehetséges, csak azt tudni kell, hogy a konziból gyakorlatilag lehetetlen kiesni.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.06.05. 00:19:21

Nem tudtam, miről van szó; azt persze felismertem, hogy a blogposzt egy bizonyos írásról szól, ám arra gondolni sem mertem volna, hogy _nem_ a "szatírikus célból elkövetett költői túlzások" eszközével állunk szemben, amikor a rossz nekrológ ismérveit sorolja.

CrL 2008.06.05. 00:20:04

poporgonista, a konzisok mind röhögik, de ez lényegtelen. a a fennti linkelt kép viszont beteges és undorító.

Király Rák · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.05. 00:20:11

Tényleg, VX cikk a Konzervatóriumon. Hehe. :)

Francois Pignon 2008.06.05. 00:25:25

Aszondjátok, nem az "orgona Horowitza" hanem inkább -Cleydermanja?

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2008.06.05. 00:28:22

"A képet lecseréltük egy Fejtő Ferenc halála előtt néhány órával készült fotóra." Na, mert most ez a kép sokkal jobb, ezen nem haldoklik, még hátra van pár órája.

bazalttufa · http://konzervatorium.blog.hu 2008.06.05. 01:15:41

NA EZ AZ!

Az első kép, ami "halála előtt néhány órával készült", is borzasztó, de mikor készült az eredeti? Az utolsó sóhajába, vagy a szívmonitor első sípolásába vakuzott bele ez az igaz barát?

Fejtő Ferenc nem ilyen végtisztességet érdemelt, de ilyet még VX sem.

tewton 2008.06.05. 01:21:26

huhh,
XV-ről eddig is tudtam, hogy zenésznek hözepes, embernek kevés, de hogy még egy nekrológba is magát tolja előtérbe ... :(

mr. pharmacist1,
az "exit" biztos XV latinos műveltségét dícséri ... if any:(

Lord Cica,
"Ha hagyományos temetés lesz és mindhárom város földjébe kerülnek "földi maradványok", az mit is jelent?"

nekem Koppány jutott róla eszembe. Aztán meg a disznóvágás. Ilyenkor a bontást biztos a kórházban csinálják ... azért lehet benne valami bizarr, pl a torzót Pesten, a jobb kart és lábat Párizsban eltemetni. Vagy rosszul gondolom?

tewton 2008.06.05. 01:23:52

tufa,
azért annyira lehetett volna humanista XV, hogy megvárja, amig kiveszik a tubust az öregből... XV a bulvárba való, a pornószinésznők közé.

Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2008.06.05. 02:33:33

"Varnus Xavér, a közismert emberimitátor…"

hhh. 2008.06.05. 08:22:37

kedves konzervatórium,
köszönet a nekrológkritikáért...sajnos nagyon ült!
beteges ember ez a varánusz szarvér.

2008.06.05. 08:33:51

Eddig is tudtuk, hogy vx nem 100-as.
De ilyen förmedvényt írni valakiről...
Akkor sincs rendjén, ha nem nekrológ. Nem sok ilyen öntömjénző, egoista macskakaparást olvastam életemben.
'Én', 'én', 'én'
'engem hívott'; 'eeekkoraaa barátok voltunk'

Kutyából nem lesz szalonna.
Ahogy középszerű orgonistából sem lesz még zenész sem - nemhogy művész.

Hogy is mondta annak idején Alfonzó?
Fickót elhívják egy műsorba, hogy megemlékezzen nemrég elhunyt barátjáról. Habozás nélkül elkezd saját magáról anekdótázni. Végén megjegyzi: 'Mit mondhatnék még a Gézáról?'

Inkább orgonáljon vx - ha már írni nem tud. És legalább addig sem jár a szája.
Csodálkozom, ha tényleg Fejtő barátja volt...

Fejtő Ferencet pedig Isten nyugtassa!

Csülök 2008.06.05. 08:39:44

Az írás személyes, a kép megrázó. A halál bizony nem szép.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2008.06.05. 08:45:30

Varnus Xavér olyan, amilyen. Én inkább a kulturpart.hu-ban csalódtam, hogy ehhez partner volt, mert eddig színvonalasabb portálnak tűnt. Novák Peti! Mi volt ez?

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.06.05. 10:56:32

Régen olvastam már annyira rosszul megírt és ízléstelen, kifejezetten giccses szöveget, mint VX nekrológja.

Tényleg mintha nekrológ-paródia lenne.

_ _ _ _ _

Amúgy eszembe jutott a nekrológ-kritikát olvasva egy nagyon énközpontú, mégis megrázó nekrológ. Amit Babits írt Kosztolányiról. Konzervatív körökben, azt hiszem, adekvát is fölidézni. Sőt.

Mi0 2008.06.05. 11:26:10

Az eredeti kép etikátlan volt, ezzel nem nagyon lehet vitatkozni, le is szedték. További problémát nem látok.
A nekrológot hagyományosan a legjobb barát szokta megírni, akkor is, ha egoista, beképzelt, önfényező, stb. Ha Fejtő nem szerette volna Varnust ezekkel a tulajdonságaival együtt, egyszerűen nem barátkozott volna vele, és biztosan jobban örült volna ennek a nekrológnak, mint bárki másénak, akit (gondolom ezt szeretnétek) a Magyar Nekrológíró Kamara tagjai közül, jeligés pályáztatás útján választana ki a Független Nemzeti Nekrológelbíráló Bizottság.
Amikor Varnus mostantól bármikor mondjuk Duruflé Requiemjét játssza, az egy kicsit Fejtő Ferencnek is szól. Ennél szebb búcsúztatója nem lesz egyikünknek sem, az egészen biztos.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.06.05. 11:33:20

missberger:

Szerintem itt nem arról van szó, hogy volt-e oka és joga VX-nek Fejtőről nekrológot írnia. Hogy ne lett volna. Mi az, hogy! Nagyon is!

Csak ami kisült belőle, ami kiszaladt a tolla alól, illetve amiként a szöveg képpel együtt a netre került, az érdemli meg az elmarasztalást.

Mi0 2008.06.05. 11:58:48

Az eredeti képet nem lehet megvédeni, nem is teszem. Az írásról meg azt akartam kihangsúlyozni, hogy mindenképpen neki kellett megírnia. Olyan lett, amilyen, "varnusxavéros". Szíve joga bárkinek, hogy ne tetsszen. ("Nem tetszik szeretni?" - kérdezte a hangos zenére panaszkodó szomszéd nénitől egykor egy házibulinkra kihívott rendőr.) Például az esküvői fogadalom megírása is hagyományosan a vőlegény és a menyasszony dolga. Nem lesz mindegyik a prózaírás gyöngyszeme, mivel az eskövők közül statisztikai alapon nagyon kevés köttetik szépírók között, de a mondanivalójukkal soha senki nem vitatkozhat. Ennek a nekrológnak a sílusa meg pont olyan, amilyen. Le style c'est l'homme, a stílus maga az ember, és az embert (és így vele együtt a stílust) maga Fejtő választotta barátjául. Tessék ezt tiszteletben tartani.

Mi0 2008.06.05. 12:26:33

"Ha az esetlegesen felháborodásuknak hangot adó olvasókat pedig a lelkes szerkesztők kincstári kommentekkel a helyükre teszik, az külön jó - meg kell becsülni az ilyesmit."
Pedig nem is háborodtam föl, ez egy udvarias hangvételű ellenvélemény volt... Mivel érdemeltem ki mégis, hogy a lelkes szerkesztő kincstári kommentben tegyen helyre? :)

phaidros 2008.06.05. 12:34:13

missberger,

az eredeti cikkre az eredeti képpel együtt íródott ez a poszt, tehát az, hogy most lecserélték (talán e poszt közvetlen vagy közvetett hatására), már nem ugyanaz az egész, (habár jelen poszt sorai az aktuális nekrológra is reagálnak).

Ha VX-ről szólna a poszt, akkor ez meg a személyét érintő támadás lenne, erről viszont szó sincs - egy produktum kritikája ez az írás. Az hogy VX milyen, ebből a szempontból lényegtelen - maga a nekrológ gusztustalan.

phaidros 2008.06.05. 12:35:24

Egyébként Xavér is megkérdezhetné, hogy fizettek-e e poszt írójának. :D

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.06.05. 12:36:14

Nem haragszom VX nekrológjára. Ugyanakkor mellé lehetne tenni sok mást is, ami nem egészen azt a képet mutatja, amit XV és mások kialakítottak Fejtőről.

Shimoda, én sem értem Miss Berger leoltását.

phaidros 2008.06.05. 17:59:02

Loxon,
csak hát halottról jót vagy semmit.

dissou 2008.06.05. 19:45:17

Phaidros, nincs igazad. Az eredeti cikk mar a cserelt kepre irodott, mondjuk igy is teljesen jogos. lsd Hadrian elso kommentje.
Hadrian, viszont lecsereltek a kep keretet feketere. Gratulalok. A cikk is kurva jo, de hogy meg kezzelfoghato hatasa is van. Na ezt nevezik ujsagirasnak. Tolem megkaptad a Pulitzer dijat. :-)))

bleuet 2008.06.07. 17:22:30

kedves mindenki,

nagyon jo erzes latni, hogy a szobanforgo cikk sokotokat felkavart etikai es emberseg teren. mindenesetre hozza kell tennem, VX hazudik, mikor azt allitja hosszu evek baratsaga koti Fejto Ferenchez(talan 3eve ha ismerik egymast). tovabbi talalgatasok elkerulese vegett, VX vasarnap(juni 1) volt FF nel a korhazban. a ket kepet latogatasa alatt keszitette a telefonjaval. a kerdes az tudott e Fejto Ferenc arrol, hogy fotozzak? hiu embernek ismerven, soha beleegyezeset nem adta volna a kep lekozlesere!!!! es ha VX ezt nem tudta, akkor nem ismerte elegge. ha pedig nem akarta figyelembevenni? akkor meg ne nevezze magat a baratjanak. -ha VX t allatkent kellene abrazolnom, egy keselyure, vagy egy hienara gondolnek elsosorban. azt pedig hogy Fejto csaladja erre hogy reagal? harom unokaja talan VX letezeserol sem tud! a fianak meg nagyobb gondja is van annal, h az ujsagokat bujja, foleg a magyar neten!!!! mi is jelenik meg Fejto Ferencrol- nem is tudom tisztaban vannak e azzal, hogy VX irt Fejto Ferencrol. mindezek utan, en Xaver helyeben, nem fenyeznem magam Fejto csaladja elott a leadott cikkel.

Loxon · http://konzervativok.blogspot.com 2008.06.07. 17:29:36

Bleuet, érdekes, hogy ezt írod. Ma reggel ültem a WC-n, és pont azon gondolkodtam, hogy Fejtőt hogyan lehetne legjobban jellemezni – mit lehetne írni egy rövid nekrológban.

Két dolog jutott minduntalan eszembe. Az egyik, hogy igaza van VX-nek és FF egész életében _udvarolt_.

A másik az volt, hogy Fejtő hiú ember volt.

bleuet 2008.06.07. 18:04:14

bingo :-)
hetfon,, mikor meghalt, epp egy fiatal orvostanhalgatonak (no az illeto) tartott eloadast szeretett kis hazajarol, Magyarorszagrol

bleuet 2008.06.07. 18:06:06

bar az, amit irsz, hogy "FF egész életében _udvarolt_" ezen tulajdonsaga messzefoldon ismeretes, nem hat ujdonsag erejevel...

OLVASÓK SZÁMA

AKTUÁLIS TÉMÁINK

MANDINER

Nincs megjeleníthető elem

JOBBKLIKK

Nincs megjeleníthető elem

CREATIVE COMMONS

Creative Commons Licenc
süti beállítások módosítása